loading...
سخن جدید
بازدید : 21 1393/08/13 نظرات (0)

 

 

بسماللهالرحمنالرحيم

رييس جمهور:

            اهداي خون در روز عاشورا، يک برنامه سراسري شود

محمد اشرف غني، رييس جمهور کشور، سرور دانش، معاون دوم، کريم خليلي، معاون پيشين رياست جمهوري و برخي از مقامات دولتي قبل از ظهر روز گذشته به مناسبت گراميداشت از مراسم روز عاشورا در مسجد جامع حسينيه نبي اکرم(ص) در شهر کابل حضور يافتند.

رئيس جمهور غني و سرور دانش قبل از شرکت در مراسم عاشورا، به مناسبت اين روز به بانک خون امام حسين(ع) رفته و خون اهدا کردند. ارگ رياست جمهوري با صدور اعلاميهاي از زبان رييس جمهور گفته است که اين برنامه، کاري است که در راستاي اهداي خون به نيروهاي امنيتي کشور و شهروندان نيازمند به خون انجام شده و بايد در کشور نهادينه و سراسري شود. آقاي غني، بار ديگر از مردم خواست تا برنامه اهداي خون را تعقيب کرده و تاکيد کرد که اهداي خون به مناسبت روز عاشورا بايد به يک کمپاين سراسري در افغانستان تبديل شود. وي اين سخن را پيش از اين در ديدار با شوراي تنظيم امور ديني نيز اظهار داشته بود. کريم خليلي، معاون پيشين رياست جمهوري نيز پس از مراسم اهداي خون در سخنراني اش در مسجد نبي اکرم گفت: «خون دادن به يک مريض به مراتب بهتر است از اينکه خونها در خيابانها ريخته شود.»

گفتني است که اهداي خون در کشور  از سوي شهروندان عزادار نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.

آيتاللهالعظمي محسني:

عاشورا، متعلق به تمام مسلمانان است

مراسم تجليل از عاشوراي حسيني، امسال نيز همزمان با ساير نقاط کشور در ولايتهاي مختلف و مساجد پايتخت، در مسجد بزرگ حوزه علميه خاتمالنبيين(ص) با حضور صدها نفر از مشتاقان مکتب عاشورايي و دوستداران امام حسين(ع) با شرکت علماي ديني، مقامات دولتي و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

در اين مراسم، داکتر عبدالله؛ رييس اجرايي حکومت وحدت ملي، حامدکرزي؛ رييس جمهور پيشين، اعضاي کابينه، اساتيد دانشگاه و نخبگان مخلتف سياسي، فکري و فرهنگي شرکت کردند.

حضرت آيتاللهالعظمي محسني، رييس شوراي علماي شيعه افغانستان و موسس حوزه علميه خاتمالنبيين(ص) در اين مراسم انقلاب عاشورا را متعلق به تمام مسلمانان دانستند و امام حسين (ع) را مدافع ارزشهاي اسلامي خواندند که توانست ثمرهي تلاشهاي پيامبران پيشين و فداکارهاي پيامبر اسلام و صحابهي بزرگوار آن حضرت را با خون خود و يارانش حفظ کرد.

رييس شوراي علماي شيعه با يادآوري از جايگاه ارزشمند انسان در نظام خلقت و استعدادهايي که خداوند در دستگاه وجودي او نهاده است، انسان را به تعبير قرآن، «جانشين خداوند در روي زمين» خواندند که دنيا، مرحلهي نهايي حيات او نيست. ايشان انسان را موجود عالي خلقت دانست که براي تکامل خلق شده و بايد اين راه را به خوبي پيموده و به اهداف عاليهي انساني دست يابد.

رييس شوراي علماي شيعه افغانستان، با يادآوري اين مطلب که اولين انسان روي زمين، اولين پيامبر الهي نيز ميباشد، انسان را مامور اجراي پيامهاي الهي و اسلامي دانست که به مرور زمان تکامل يافته و با آموختن تجربههاي علمي رشد بيشتري يافت. به گفتهي ايشان، قرآن داراي تمام اصول و آموزههايي است که براي زندگي انساني نياز ميباشد و پيروي از دستورات قرآن که کتاب آخرين پيام آور الهي است، جايگاه اصلي و واقعي انسان را به او مينماياند و کرامت او را برايش تعريف ميکند؛ همان کرامتيکه او را در جايگاه بالاتر از ملکوت و فرشتهها قرار داده و داراي فضيلتي ميسازد که برتر از تمام مخلوقات خواهد بود. با اين وجود، هرگاه انسان از اين ارزشهاي الهي فاصله گرفته و به دستورات ديني عمل نکند، پستتر از هر موجودي شده و ذليلتر از هر مخلوق ديگري خواهد شد. لذا ميتوان گفت که دين براي تکامل انساني در عرصههاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي و... داراي اهميت به سزايي است.

موسس حوزه علميه خاتمالنبيين(ص) فرمودند که اهميت دين باعث شد تا خداوند پيامبران و رسولان خويش را براي خدمت به مردم توسط دستورات ديني مامور نموده و آنان حاضر شدند در راه ايفاي مسووليت ديني شان قرباني شوند. مصيبتهاييکه پيامبران الهي در راه ترويج دين ديدند، بسيار تلخ، جانکاه و غيرقابل تصور است. اگر يک سفر پيامبر اسلام را از مکه به طايف در راستاي انجام وظايف پيامبري اش مورد ارزيابي قرار دهيم، خواهيم دانست که پيامبر چه رنجهايي را براي ترويج اهداف اسلامي برجان خريدند. همين زحمات پيامبران دين، رسول گرامي اسلام(ص) و پيشوايان دين بود که دين اسلام زنده مانده و تا قيام حضرت مهدي(عج) بر کورهي زمين ترويج يافته و مورد پذيرش عموم مردم قرار خواهد گرفت. ارزشهاي ماندگار اسلامي و قربانيهاي بي نظير پيشوايان ديني باعث شد تا دين اسلام ماندگار باقي بماند.

حضرت آيتاللهالعظمي محسني با ابراز تأسف خاطرنشان ساخت که امروزه جوامع اسلامي در بدترين حالت خود قرار دارد. ايشان عملکرد گروههايي مثل داعش را بي ارتباط به آموزههاي اسلامي دانسته، اين گروهها را دسيسهاي از جانب دشمنان دين اسلام خواندند که براي بدنام ساختن اسلام و مسلمانان ساخته شده است.

حضرت آيتاللهالعظمي محسني، وحدت اسلامي را در افغانستان يک نعمت بزرگ دانسته و عاشوراي حسيني را مختص به يک مذهب خاص ندانستند، بلکه اهل سنت نيز محبت زيادي به اهلبيت پيامبر داشته و امام حسين(ع) محبوب تمام طيفهاي مذهبي ميباشد. ايشان، دين اسلام را ثمرهي تلاش پيامبر و ياران و صحابهي کرام پيامبر دانستند و نهضت بزرگ عاشورا را دفاع از تمام ارزشهاي ديني خواندند.

موسس حوزه علميه خاتمالنبين(ص) کارکرد يزيد که قصد نشستن بر مسند خلافت را داشت، دشمني با ارزشهاي ديني دانستند و جفاهاي يزيد را در حق دين اسلام، در تاريخ بي نظير برشمردند. به گفتهي ايشان، کشتن نواسهي پيامبر که يکي از جوانان اهل بهشت بود، جنگ با صحابههاي پيامبر همچون عبدالله ابن زبير، خيانت و جنايت در مرکز ترويج دين اسلام (شهر مدينه) و ساير رفتارهاي ضد ديني يزيد نشان ميدهد که اگر وي به راهش ادامه ميداد، حاصل تمام زحمات انبيا و پيشوايان ديني به هدر ميرفت. ايشان در ادامه با خواندن شعري از علامه اقبال لاهوري، افزودند که با ريختن خون امام حسين(ع)، ملت خوابيدهاي بيدار شد و خون امام حسين تفسير اسراري شد که تا آن زمان پوشيده باقي مانده بود.

در اين مراسم، محمدقاسم الياسي، استاد دانشگاه نيز نهضت عاشورا را، حرکت اصلاحي و انقلابي براي دفاع از مشروعيت حکومت اسلامي و نجات حاکميت ديني در کام فرد فاسقي چون يزيد دانست که به هيچ وجه شايستگي نشستن بر مسند خلافت اسلامي را نداشت. وي از دولت، مردم و تمامي اقشار جامعه خواست تا با حرکتهاي يزيدانهي زمان مبارزه نموده و در راه احياي اهداف بزرگ عاشورايي گام بردارند. الياسي، قانون اساسي جمهوري اسلامي افغانستان را مملو از مفاهيم ديني و ارزشهاي اسلامي دانست که به گفتهي وي تاکنون براي اجرايي ساختن آن کار جدي و اساسي صورت نگرفته است. لذا وي از حکومت وحدت ملي خواست تا با الگو گرفتن از قيام عاشوراي امام حسين(ع)، از شعار دادن محض پرهيز نموده و براي تحقق شعور عاشورايي و ارزشهاي اسلامي و انساني که برگرفته از قانون اساسي و متون ديني است، تلاش بي شائبه نمايند.

گفتني است که مراسم عاشورا در مسجد بزرگ خاتمالنبيين(ص) با اجراي مراسم مداحي و سخنراني تعداد ديگري از علما و اهداي خون در صحن مسجد از سوي عزارداران حسيني ادامه يافته و با برگزاري نماز جماعت توسط مومنان عزادار شرکت کننده خاتمه يافت.

رييس اجرايي:

عاشورا، درس ايستادگي

در برابر ستم و سياهي است

داکترعبدالله، رييس اجرايي حکومت وحدت ملي با حضور در مراسم عزاداري روز عاشورا در مسجد بزرگ خاتمالنبيين(ص) سخنراني نموده و از واقعهي عاشورا به عنوان يک حادثهي بي نظير در تاريخ بشري ياد کرد که سرمشق و الگوي حيات عزتمندانهي انساني را در اختيار جامعه بشريت قرار داد.

رييس اجرايي کشور گفت: عاشورا پس از هزار و سيصد و هفتاد پنج سال، مکتبي انگيزه آفرين و حيات بخش است و امت اسلامي بايد از آن بزرگترين درس زندگي را بگيرند.

وي افزود که عاشورا اگر از يک طرف پيامآور مصيبت جانکاه براي تمام مسلمانان است، از جانب ديگر، پيام انسجام، اتحاد و همدلي را براي ملتهاي اسلامي ميدهد. وي از مردم خواست تا با همکاريهاي مستمر و همه جانبه با نيروهاي امنيتي، در راستاي تحقق ثبات، امنيت و صلح دايمي درا فغانستان همکار باشند.

او تاکيد کرد که اگرچه اين يک حادثه بزرگ در تاريخ اسلام است؛ اما بزرگترين خاطره از پايمردي، شجاعت، عزت نفس و سرسپردن امام حسين(ع) در برابر خداوند است.

به گفته آقاي عبدالله؛ ارزشهاي ماندگاري از کربلا براي امت اسلامي باقي مانده که مهمترين آن، به سمت شهادت رفتن براي پاسداري از ارزشهاي اسلامي در برابر سياهي و وحشت است.

به باور رييس اجرايي کشور؛ امر به معروف و نهي از منکر از اساسات مهم قيام امام حسين(ع) بود که از آن ميتوان درسهاي ماندگاري در زمينه معنويت گرفت که اين امر مي تواند راهگشاي نسل امروزي باشد.

او با اشاره به مشکلات کنوني و دهشت افگني دشمنان افغانستان تاکيد کرد که در مجموع جامعه اسلامي قرباني فتنه و آشوب زمان است و خصوصا کشور ما در شرايط فعلي در اين آتش در حال سوختن است.

او گفت که مردم پس از گذاشته شدن تهداب نظام وحدت ملي در کشور به آينده اميدوارتر شده اند اما اين آغاز کار نظام است و بايد فرصت داده شود تا اين حرکت به قوام برسد.

عبدالله در ادامه صحبت هايش تاکيد کرد که اميدوار است مراسم تجليل از عاشوراي حسيني و دهه محرم الحرام در سالهاي آينده در شرايط بهتر و با استقبال بيشتري برگزار شود و مردم شاهد صلح و ثبات باشند.

در فضاي امن برگزار شد:

تجليل عاشوراي حسيني از سوي مسلمانان شيعه و سني

روز گذشته به مناسبت روز عاشورا، هزاران تن از برادران شيعه و اهل تسنن با به نمايش گذاشتن اتحاد زيباي مسلمانان، در صفوف به هم فشرده در سراسر افغانستان در دستههاي عزاداري فرياد يا حسين سردادند و در غم واقعه کربلا عزاداري کردند.

برادران شيعه و سني روز دوشنبه در برنامه‏هاي عزاداري که به نشانهي اندوه از واقعه کربلا در پوششهاي هماهنگ، سياه پوش بودند، در کابل، مزار شرف، هرات، باميان، غزني، قندهار، هلمند و ديگر مناطق کشور با برافراشتن پرچمهاي عزا و با نوحه خواني و عزاداري، مکتب اباعبدالله الحسين را مکتب عشق، ايثار، شهادت و وحدت دانستند.

مسلمانان شيعه و سني کشور هر ساله در روزهاي تاسوعا و عاشورا بزرگترين اجتماع ساليانهي خود را در عشق و ارادت به حسين ابن علي(ع) و خاندان اهل بيت(ع) در کشور خلق ميکنند که هر ساله بر شکوه آن افزوده ميشود.

روز گذشته نيز عزاداران در سايهي تدابير شديد امنيتي در کابل در قالب دستههاي عزاداري به نوحهخواني و گوش دادن به سخنرانيهاي عاشورايي پرداخته و عده اي از عزاداران حسيني نيز با مراجعه به مراکز اهداي خون، بخشي از خون خود را به بيماران اهدا کردند.

بسياري از مسلمانان اهل تسنن افغانستان نيز با مشارکت گسترده در بزرگداشت قيام خونين سرور و سالار شهيدان با برگزاري مجالس سوگواري سيدالشهداء(ع) و برافراشتن پرچم هاي سياه درعزاي حسين، حضور گسترده داشتند.

مسوولان امنيتي افغانستان امسال نيز همچون سالهاي گذشته با آغاز ماه محرم کميته ويژه را براي تامين امنيت عزاداران تشکيل دادند و تدابير امنيتي شديدي را در شبهاي محرم اتخاذ کرد.

به گفتهي جنرال ظاهر ظاهر، فرمانده امنيتي کابل 25 هزار نيروي امنيتي و پوليس تامين امنيت عزاداران حسيني را بر عهده داشتند.

در مزارشريف راه اندازي شد:

اهداي خون به جاي قمه زني

به مناسبت آغاز عاشوراي حسيني، برنامه اهداي خون براي افراد نيازمند و بيبضاعت در شفاخانه حوزوي شهرمزارشريف اجرا شد.

به گزارش خبرگزاري جمهور؛ اين برنامه که از سوي بنياد کودک و موسسه جنتالحسين به مناسبت ماه محرمالحرام و عاشوراي حسيني راه اندازي شده است، با استقبال گستردهي مردم مزارشريف رو برو گرديد.

به همين منظور، شمار زيادي از شهروندان اين ديار براي اهداي خون به اين شفاخانه آمده اند و خون شانرا براي کساني اهدا نمودند که با بيماري کمخوني مواجه هستند.

خانم مريم کريمي، رييس موسسه بنياد کودک که از بنيانگذاران اين طرح به حساب ميآيد ابراز داشت که براي فعلا به تعداد «86» نفر نيازمند به خون هستند و ما اميدواريم که تا دو الي سه ماه بتوانيم نيازمنديهاي خوني آنان را از اين طريق تامين نماييم.

سيدحسن حسيني، مسوول هيات فرهنگي مذهبي جنت الحسين نيز گفته است که اين برنامه از اول محرم روي دست گرفته شده بود و از روز هشتم محرم بهصورت رسمي در شفاخانه مرکزي شهر آغاز گرديد.

وي هدف از راه اندازي اين طرح را که به همکاري بنياد کودک انجام شده است، اهداي خون بهصورت داوطلبانه و براي شتافتن به کمک افراد نيازمند عنوان کرد.

سيدعبدالله موسوي، يکي از افراد حاضر که براي اهداي خون به اين شفاخانه آمده بود گفت: « ما با جمعي از دوستان مان آمده ايم تا به کاروان رهروان حسين بپيونديم و با ايشان تجديد بيعت کنيم. زيباترين عمل، قدم گذاشتن در راه امام حسين و عمل کردن به دستورات آن حضرت است و ما اميدواريم که با اهداي خون خود، جان يک هموطن خود را نجات بدهيم».

يکي از داکتران شفاخانه مرکزي مزارشريف خاطرنشان ساخت که اين برنامه براي چهار روز تنظيم شده و در سه روز اول همه روزه به تعداد16 تخت شفاخانه از ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر براي مراجعين در نظر گرفته شده و براي روز چهارم - يعني روز عاشورا- قرار است 60 تخت شفاخانه براي اهدا کنندگان خون اختصاص داده شود تا مراجعين منتظر نمانند و به موقع مرخص شوند.

گفتني است که از سه سال بدينسو، همه ساله در ايام محرم عده اي زيادي ازهموطنان با مراجعه به بانکهاي خون شفاخانه حوزوي مزار شريف، بهصورت داوطلبانه و خودجوش براي نيازمندان، خون اهدا ميکنند.

حجتالاسلام غفاري، عضو مجلس نمايندگان:

مراسم عاشورا بايد به اخوت اسلامي در کشور کمک کند

موضوع امام حسين(ع)، زندگي و حرکت آن حضرت، يک برنامه، مکتب و نظام فکري است؛ سنگري است دفاعي، براي برافراشته نگه داشتن پرچم عزت و شرف جامعه بشري. حضرت اباعبدالله الحسين(ع) سمبول استقلال، اخلاص، توحيد، اخلاق، شجاعت و در يک کلام همه خوبيهاست. واقعه عاشورا يک انقلاب، تحول و نهضت است؛ قيامي است که هم خود موضوعيت دارد و هم گذشته و آينده بر محور آن تنظيم شده است.

اما امروز و جامعهي امروز ما مسلمانان و کشورمان، در اين قيام بزرگ و ماندگار به دنبال چه چيزي بايد باشند از آموزههاي آن چه بياموزند؟ چرا در برخي موارد ديني و مذهبي افراط و در برخي ديگر تفريط شده است؟ در کشوري که داراي تعدد مذاهب است، عاشورا چگونه تجليل شود تا مورد پسند همهگان باشد و...

اين پرسشها را به مناسبت ايام عاشورا، در ضمن گفتوگويي با شيخ نعمتالله غفاري، عضو مجلس نمايندگان در ميان گذاشتيم و از او در مورد افزايش افراطگراييها و تفريطگريها و اينکه بسياري، با سوء استفاده از نام اسلام، باعث وحشت مردم شده و از سويي نيز برخي با تفريطگري و دوري از اسلام باعث بد نامي آن شدهاند پرسيديم و عاشورا را به عنوان پايگاهي براي فراگيري آموزههاي اخلاقي سر لوحه قرار داده و پرسيديم که به عنوان يک مکتب، مهمترين آموزهي آن در شرايط فعلي چه ميتواند باشد؟

غفاري: آموزههاي ديني را بايد به همان صورتيکه وارد شده و دستور داده شده مسلمانان بپذيرند و اجرا کنند و از افراط و تفريط بپرهيزند که هر دو مسير به سوي تباهي و انحراف ميانجامد. از قيام امام حسين(ع) هم بايد طوري استفاده شود که در اهداف قيام امام حسين(ع) نهفته بوده است. چنانکه خود حضرت ميفرمايند که من براي سرکشي و ظلم فساد و امثال آن قيام نکردم، بلکه قيام کردم تا در امت مسلمه اصلاح ايجاد کنم، اراده دارم تا از طريق امر به معروف و نهي از منکر اصلاحات را در بين مردم ايجاد کنم.

بر اين اساس مسلمانها به همان صورت که خود امام(ع) اهداف قيام شان را بيان ميکنند و به همان روش حرکت کنند، يعني نه افراط و نه تفريط، که هيچ يک جايز نيست.

سخن جديد: مهمترين آموزهاي که از قيام امام حسين(ع) فراموش شده و باعث بروز مشکلات فراواني در بين مسلمانان شده چه ميتواند باشد؟

غفاري: از تمام آموزههايي که  در اين قيام است در مجموع ميتوان برداشت نمود و آموخت، ولي در برخي موارد کم و زياد، سهلانگاريها را ميتوان متصور بود. امام حسين(ع) با قيام خود در قدم اول نشان ميدهند که ظلم را نميپذيرد، در مقابل انحرافات، منکرات خود را بيتفاوت نميداند و موظف ميداند تا بايد دست به کار شود و انحرافاتيکه بهوجود آمده را اصلاح کند. همچنان در تمام مدتيکه امام حسين(ع) قيام خود را به راه اندخته بود، هيچگاه ذلت را نپذيرفت که پيام خوبي است. فکر ميکنم در مواردي، آموزههاي اين قيام مورد توجه نبوده و بنابراين مسلمانان با حالت فعلي گرفتار شده اند که گواراي مسلمانان نيست.

سخن جديد: با توجه به اينکه در افغانستان مذاهب متعددي وجود دارند، در شرايط فعلي، نحوهي برگزاري مراسم عزاداري امام حسين(ع) چگونه صورت گيرد تا پيام آور وحدت ملي و انسجام اسلامي ميان مذاهب نيز باشد؟

غفاري: قيام امام حسين(ع) قيام ماندگار و جاويدان است که تقريبا هزار و چهارصد سال از اين قيام ميگذرد. خوب است که همه مسلمانها از اين قيام و اهداف آن استفاده مناسب ببرند. استفاده از آن ميتواند به اين صورت باشد که اهداف امام(ع) را مد نظر داشته، آنان را بازخواني کنيم و اعمال خود را با اهداف اين قيام سنجيده و محک بزنيم و از اين طريق مشخص کنيم که تا چه اندازه با اهداف اين قيام و راه امام(ع) مطابقت دارد و در مسير اين اهداف حرکت کنيم. 

در قدم بعدي، بُعد عاطفي مساله است. در قضيه عاشورا نمونههاي فراواني از قصاوت و برخوردهاي دور از تصور وجود دارد و مظلوميت از سويي ديگر به صورت بسيار برجسته تبارز داشته است. اگر مسايل عاطفي هم در اين گونه مراسم مد نظر گرفته شود بر معنويت آن ميافزايد؛ اما چيزيکه مهم است اينکه برگزاري مراسم عزاداري امام حسين(ع) باعث آزار و اذيت نشود و مهمتر اينکه اخوت اسلامي که يک اصل است، صدمه نبيند که برعکس بايد باعث اخوت بيشتر گردد. همه بايد بدانند امام حسين(ع) نواده گرامي پيامبر اسلام(ص) است نه پيامبر شيعه! پيامبر اسلام(ص)، پيامبر تمام مسلمانان است و نوادهي او نيز مربوط به يک قشر از مسلمانان نه که مربوطه به تمام جهان اسلام است.

بنابراين حرکاتيکه موجب ناراحتي ديگران شود صورت نگيرد به نفع همه و به نفع اخوت اسلامي است که عاشورا بايد موجب اخوت هرچه بيشتر ميان مسلمانان شود.

علماي محترم نيز با توصيه و نصيحت ميتوانند به جوانان متدين عزادار که گاهي باعث افراط ميشوند آنان را وادار کنند تا اين مسايل را مد نظر بگيرند تا به اخوت اسلامي آسيبي نرسد.

سخن جديد: پيام شما براي مسلمانان در مورد قضيه عاشورا چيست؟

غفاري: مسلمانان از اين فرصت استفاده کنند و به نفع اسلام گام بردارند به خصوص در راستاي تقويت تدين خود و بالابردن عشق به امام حسين(ع) و نيز براي تحکيم اخوت اسلامي در کشور و جهان اسلام. آموزههاي عاشورا

آموزههاي اعتقادي

تبيين نظام مند باورهاي اعتقادي مردم يکي از هدفهاي پيشوايان معصوم (ع) براي گسترش آموزههاي ناب اسلامي است. بنابراين هر يک از آنان با توجه به شرايط مکاني و زماني، به گونهاي در اين راه گام برداشته اند.

1-  خداباوري

خداباوري در بينش خلاصه نميشود، بلکه در کردار نيز بايد تجلّي يابد. از اين رو، توحيد به دو دسته توحيد نظري و عملي تقسيم ميشود. امام حسين(ع) از شهادت خود آگاه بود. با اين حال، هر اندازه به لحظهي شهادت نزديکتر ميشد، شوق شهادت طلبي در او افزايش مييافت. اين بدان دليل است که او، خود را در ذات الهي، فنا شده ميداند. پس، از مرگ سرخ، هراسي ندارد، بلکه با شوق آن را ميپذيرد.

2- بازگشت

يقين يافتن به معاد درسي آموزنده از عاشوراست. آنگاه که حضرت زينب(س) هنگام به ميدان رفتن امام حسين(ع) بيتابي ميکند، امام، اصل بازگشت را به او يادآور ميشود:

خواهرم! خدا را فراموش مکن؛ زيرا زمينيان و آسمانيان همه ميميرند. هرچيزي جز خداوند فناپذير است و اوست که دوباره، همه را برميانگيزاند.

امام در روز عاشورا با ديدن بي تابي فرزندش علي اکبر(ع) از تشنگي او را با اين جمله آرام ميکند که: «عزيز دلم، صبر پيشه کن! اميدوار باش که به زودي رسول خدا سيرابت سازد. توجه به معاد رمز پايداري شهيدان کربلا بر دشواريهاي آن روز بود.»

آموزههاي اخلاقي

اولين شعار امام در قيام عاشورا، احياي مکارم اخلاقي و فضايل انساني است. هم چنانکه جدش رسول خدا(ص) فرموده بود:«من براي کامل کردن برگزيدگيهاي اخلاقي بر انگيخته شده ام.»

1-  ايثار و آزادگي

آزادمنشي و ايثارگري ائمه اطهار و ياران شان در برابر دشمنان و دوستان، بيش از پيش بر شکوه نهضت ايشان ميافزايد. آنگاه که امام علي(ع) در بستر شهادت، کاسهي شير را به قاتل خود داد، جلوهاي وصف ناپذير از ايثار را به نمايش گذاشت.

در عاشورا نيز رجزخواني عبدالله، پسر حضرت مسلم بن عقيل(ع) در برابر لشکر عبيدالله بن زياد نيز روح آزادگي را در ياران امام حسين(ع) نشان ميدهد، آنگاه که ميگفت: «هر چند مرگ برايم ناخوشايند است، ولي سوگند خورده ام که جز با آزادگي، جان نسپارم.»

جان فشاني و از خودگذشتگي حضرت عباس(ع) هنگام دريافت امان نامه از لشکر دشمن و باقي ماندن وي بر پيمان خود با امام حسين(ع) نيز نمونهي ديگري از اين آموزه است. هنگاميکه امان نامه شمر به دست عباس(ع) رسيد، وي به زهير بن قين ميفرمايد فداکاري خود را به گونهاي نشان او بدهد که هرگز نظيرش را نديده باشد.

2-  توکل

انسان با تکيه بر قدرت و ياري الهي به نيرويي دست مييابد که بي واهمه از دشمن، در راه هدف الهي خويش گام برميدارد و آن را به فرجام ميرساند. امام در آغاز حرکت خود، انگيزههاي قيام خويش را اين چنين براي محمد بن حنيفه برميشمارد:«از خود توفيق ميخواهم. بر او توکل ميکنم و به درگاه او پناه ميبرم.»

3-  بردباري

بردباري تنها راهکار پشت سر نهادن دشواريها و رسيدن به اهداف عالي است. اهميت اين سخن آن گاه آشکار ميشود که به بردباري معصومين نگريسته ميشود. بردباري امام حسين(ع) افزون بر حفظ اسلام از دستبرد نااهلان، بستر را براي حادثه آگاهي آفرين عاشورا آماده ساخت. آنسانکه حضرت زينب(س) نيز با پيگيري اين آموزه سرنوشت ساز توانست پيام جاويد کربلا را به نسلهاي آينده منتقل کند. هم چنين پس از آن، ائمه اطهار(ع) و پيروان آنان برپايي مجلسهاي سوگواري، اين آموزه را به صورت نظري و عملي گسترش دادند. امامان معصوم(ع) و پيروان شان سرمشق زنده بردباري بودند. فشارهاي گوناگون دشمنان اسلام بر آنان به نتيجه اي نرسيد و سرافرازانه ندا سر دادند:«مَا رَأيتُ اِلا جَميلاً»

4-  عمل به وظيفه

ائمه اطهار(ع) در شرايط گوناگون، موضع گيري متفاوتي داشتند، اما همواره شعار ايشان عمل به تکليف بود. عاشورا، مکتب شناخت وظيفه و عمل کردن به آن است. اگر مسلمان آموزه هاي زندگي آفرين عاشورا را به درستي به کار ميبرند، ميتوانستند بدون هراس از قدرتهاي پيدا و پنهان، وظيفهي خود را در گسترش پيام اسلام راستين به انجام رسانند. عمل به تکليف، بالاترين پيروزي است و به فرجام رساندن، بدون نظرداشت به نتيجه کار است.

5-  مبارزه با نفس

فرهنگ شهادت بيانگر جايگاه والاي کساني است که پيش از پيروزي و سربلندي در جهاد اصغر و مبارزه با دشمن بيروني، از مبارزه با دشمن درونيکه دشمني بزرگتر است- روسفيد بيرون آمده اند. دشمن بيروني، ساخته و پرداختهي طغيان دشمن دروني است که براي سرکوب آن بايد در آغاز، نفس را مهار کرد تا ارزش جهاد اصغر آشکار گردد.

از مهمترين آموزههاي آيين سوگواري، جهاد با نفس است؛ زيرا در محفل سوگواري عاشورايي از کساني سخن به ميان ميآيد که بر نفس خويش، مهار زده اند، آنگاه با گام نهادن در جهاد اصغر رشادت و سربلندي براي اسلام آفريده اند.

6-  شجاعت

ويژگي ائمه اطهار در رويارويي با ستم کاران، دليري آنان است. ايشان، بي هيچگونه بيمي در برابر فشارهاي دشمنان اسلام ايستادند. آنان در صحنههاي نبرد، از انبوه سپاهيان دشمن نهراسيدند. ياران دلير امام حسين(ع) با شجاعت تمام، به قلب سپاهيان دشمن هجوم ميآوردند و در راه ديدار معشوق، شربت وصل مينوشيدند.

آموزههاي عرفاني

عاشورا افزون بر قيام براي برپايي عدالت، از جنبههاي عرفاني بي شماري برخوردار است. عاشورا، مرز مشترک عرفان و حماسه است که آيينهاي سوگواري، اين معنا را در مردم بارور ساخته است.

1-  عشق

عشق، زلالترين حالت روحي انسان است. پيشوايان ما در فرازمندترين قلهي آن ايستادهاند و در بستر آن به کمال مطلق رسيده اند. شهادت و عروج آنان به سوي معشوق، گوياي اين مدعاست. آنان، تن را به سان قفسي ميديدند که مرغ جان را از پرواز به سوي حق باز ميدارد. از اين رو، لحظه عروج شان، زيباترين برگ از کتاب عاشقي آنان است. سوگواري، بازتاب دهنده اين عشق پايان ناپذير است.

2-  ياد خدا

ياد خدا، مرتبهي بلند عرفاني است که انسان در همه حال از ياد حق، غافل نشود. اين مقام، دو مرحله دارد؛ قلبي و زباني. ياد خدا و دل سپردن به ياري بي نظير الهي در بحرانيترين لحظههاي زندگي، ويژگي برجستهاي است که در سرتاسر زندگي معصومين(ع) به چشم ميخورد. امام حسين(ع) حتي در زير خنجر دشمن، دل را از ياد خدا خالي نکرد، بلکه در شب آخر زندگي نيز مهلت ميخواست تا ياد او را با نماز و نيايش برپاي دارد. او هر گام را در کربلا با کلمه استرجاع برداشت و در حلقه ياد الهي، از ماجراي هستي فارغ بود.

3-  اخلاص

آن چه به زندگي اهل بيت صبغهاي جاودانه ميبخشد، گوهر خدامحوري در صدف زندگاني آنان است. پيشوايان دين، تلاشهاي خود را تنها به انگيزه خالص آغاز ميکردند و به پايان ميرسانيدند. به همين دليل، حضرت امام حسين(ع) نهضت خود را اين گونه معرفي ميفرمايد:«من هرگز براي شورش، تفريح، سرمستي، فسادانگيزي يا ستم برنخاسته ام، بلکه براي اصلاح امت و امر به معروف و نهي از منکر قيام کرده ام.»

آموزههاي اجتماعي

از پرسشهاي اساسي و سازنده براي يک انسان متعهد اين است که «چگونه بايد زيست؟» پاسخ اين پرسش هنگامي آشکار ميشود که او از خود بپرسد «براي چه زندگي ميکنم؟» در واقع چرايي زندگي به چگونگي آن پاسخ ميدهد.

1-  جامعه

جامعه انساني هنگامي زنده است که حيات طيبه داشته و فضايل، بر آن جامعه سايه انداخته باشد. جامعهاي که به آزادگي، بيشتر از آزادي بها ميدهد و در راه آزادگي گام برميدارد، آزادي را نيز به دست ميآورد.

استواري يک ملت در راه آرمان و عقيده خود، همان حيات طيبهاي است که به جامعه اصالت ميبخشد. در مقابل، سکوت ملت در برابر نقصان، فساد و ذلت، مرگ جامعه را در پي خواهد داشت. جامعهاي که در عين آزادي، آزادگي ندارد و در برابر ستم، ذليلانه سکوت کرده، پيش از مرگ، مرده است. پيام سوگواري، پيام جاويد ماندن و پيوستن به کاروان عاشوراست. اين آيين، پيوستن به موج زنده فرياد و سيل فزاينده خون است. سوگواري سرمشق سربلند زيستن است و تزريق پادزهر ذلت پذيري در رگ حيات جامعه است.

2-  خانواده

خانواده، نخستين سنگ بناي جامعه است و به عنوان جامعهاي کوچک، همه نيازمنديهاي يک اجتماع کامل را در سطحي محدودتر داراست. در چنين اجتماعي است که انسانها با سرمشق گرفتن از عاشورا، بر استحکام پيوند اجتماعي خويش ميافزايند. فرزندان در همين اجتماع کوچک، فرهنگ سوگواري را از پدران خويش فرا ميگيرند و سپس به نسل آينده منتقل ميکنند. به يقين، اگر چنين پيوندي نبود، اين فرهنگ به سلامت به دست ما نميرسيد. اگر شير مادران با اشک عزاي عاشوراييان در کام کودکان ريخته نميشد، ديگر کربلايي وجود نداشت تا آواي رساي آن از وراي قرن ها به گوش برسد. عزت هر جامعه در گرو سربلندي خانواده است و پدر و مادر وظيفه دارند فرهنگ شهادت طلبي و حسين وار زيستن را به کودک بياموزند. آنان بايد اين امانت فرهنگي را همان گونه که از پدران خويش فرا گرفته اند، به فرزندان شان به امانت بسپارند تا اين فرهنگ هميشه پايدار بماند.

خـون او تفسير ايـن اســرار كـرد

مـلـت خـوابـيـده را بـيـدار كرد

                                             رمـز قـرآن از حـسيـن آمـوختيم

                                             ز آتـش او شـعـلـههـا اندوختيم

اقبال لاهوري

عاشورا از ديدگاه انديشمندان جهان

واقعه كربلا و روز عاشورا موضوعي است كه از زمان وقوع آن تاكنون همواره ديدگاهها و نظرات انسانها از هر مذهب و مسلكي را به دنبال داشته و همگان متفق القول هستند كه همانند اين واقعه هرگز اتفاق نيافتده است.

هر كس واقعه كربلا و آن چه را كه در روز عاشورا اتفاق افتاد بخواند، يا از زبان كسي بشنود، به طور حتم از آن چه بر امام حسين(ع) و اهل بيت و اصحاب او وارد شده، عميقا محزون و متاثر خواهد شد.

انديشمندان در طول تاريخ به عاشورا و كربلا همواره توجه خاص داشته و پيرامون آن نظرات گوناگوني ارايه كرده اند كه در اين نوشتار برآنيم تا گوشهاي از انديشههاي آنان را بازگو كنيم.

«پرفسور ادوارد براون» مستشرق معروف درباره مصيبت امام حسين(ع) در كربلا ميگويد: «يادآوري واقعه كربلا كه در آن سبط رسول بعد از تحمل آزار و عطش به شهادت رسيد كافي است تا در سردترين و سستترين افراد اثر گذارد و حتي كساني را كه به امور حماسي و حزن آور اعتنا و توجهي ندارند به خود آورده و روح آنان را به مدارج كمال بالا برد، به حديكه درد و مرگ براي آنان چيزي بي ارزش و سست شود.»

«چارلز ديكنز» نويسنده انگليسي نيز درباره قيام عاشورا اينگونه مينويسد: «اگر مقصود حسين(ع) جنگ در راه خواستههاي دنيوي خود بود، من نميفهمم چرا خواهران و كودكانش را همراه خود برد، پس عقل چنين حكم ميكند كه او به خاطر اسلام فداكاري خويش را انجام داد.»

«توماس ماساريك» نيز در مقايسهاي بين امام حسين(ع) و حضرت عيسي(ع) ميگويد: «مصايب مسيح نسبت به مصايب حسين(ع) مانند پر كاهي است در برابر كوهي بزرگ.»

«گيبون» مورخ انگليسي نيز پيرامون واقعه عاشورا مينويسد: «با آن كه مدتي از واقعه كربلا گذشته و ما هم با صاحب واقعه هموطن نيستيم، مع ذلك مشقات و مشكلاتي را كه امام حسين(ع) تحمل نمود احساسات سنگدل ترين خواننده را برميانگيزد، چنانكه يك نوع عطوفت و مهرباني نسبت به آن حضرت در خود مييابد.»

«موريس دوكبري» مورخ امريكايي درباره عزاداري واقعه عاشورا نيز مينويسد: «اگر تاريخ نويسان ما حقيقت روز عاشورا را درك ميكردند، اين عزاداري را غير عادي نميپنداشتند. پيروان حسين(ع) به واسطه عزاداري براي امام خود ميدانند كه نبايد زير بار ذلت، پستي و سلطه استعمار بروند، زيرا شعار امام و پيشواي آنان تن ندادن به ظلم و ستم بود.»

«بولس سلامه» شاعر مسيحي نيز ميگويد: «شبهاييكه بيدار بودم و با درد و رنج ميگذراندم و افكار و تخيلاتم مرا به ياد گذشتگان ميكشاند و در تاريخ گذشته دو شهيد بزرگ امام علي(ع) و سپس امام حسين(ع) سير ميكردم، يك بار براي مدتي طولاني به جهت علاقهاي كه به آن دو بزرگوار داشتم گريستم و سپس شعر علي و حسين را سرودم.»

«گابريل دانكيري» نيز درباره وحشيگري سپاه يزيد ميگويد: «سربازان يزيد در آن روز «عاشورا» چنان وحشي گري از خود نشان دادند كه تا آن روز كسي نظير آن را به خاطر نداشت.

«جرج جرداق» نويسنده و محقق مسيحي مينويسد: «يزيد از هر نوع شرارت و فساد و اعمال شيطانيكه ديگر مردان بدكار و بيآبرو داشتند، يزيد بهره مند بود... كسي از اخلاق انساني بي بهره تر از يزيد نبود... و در مقابل، هيچكس در خلق انساني كاملتر از حسينبنعلي(ع) نبود، كه در آن واقعه شهيد شد. در يزيد همه صفات زشت و ننگين و رياست طلبي و سودجويي و خونريزي و بي ارادگي وجود داشت و در طرف مقابل يعني فرزندان علي (ع) همه صفات عالي و ستوده انساني، از قبيل خلق كريم و شجاعت و آزادگي و شهادت، به كمال معنا وجود داشت.»

«دكتر ژوزف» مورخ فرانسوي نيز چنين ميگويد: «شيعيان در ايام عزاداري به ذكر مصيبت و گوش فرا دادن به مصايب حسين(ع) ميپردازند، و ميكوشند كه فضايل خاندان نبوت و رنجهاي آنان را به نيكوترين وجهي بيان كنند.»

«مهاتما گاندي»، معمار استقلال هند و رهبر ملي مردم اين كشور براي آزادي هندوستان از سلطه انگلستان نيز پيرامون امام حسين(ع) و واقعه كربلا ميگويد: «من براي مردم هند چيز تازه اي نياوردم، فقط نتيجهاي را كه از مطالب و تحقيقاتم درباره تاريخ زندگي قهرمان كربلا به دست آورده ام، ارمغان ملت هند كردم. اگر بخواهيم هند را نجات دهيم واجب است همان راهي را بپيماييم كه حسين بن علي پيمود.»

«ايرونيك» مورخ امريكايي ميگويد: «كشته شدن حسين(ع) سرگذشتي است كه به علت ناگواري و هولناكي آن واقعه، دوست ندارم سخن را در موردش طولاني كنم زيرا در اسلام كاري زشتتر از آن به وقوع نپيوسته است.»

«ماربين» محقق آلماني ميگويد: «حسين تنها كسي است كه در  14 قرن پيش در برابر حكومت جور و ظلم قد علم كرد.او اول شخص سياستمداري بود كه تا به امروز احدي چنين سياست موثري را اختيار ننموده است. حسين(ع) شعار هميشگي را سر ميداد كه من در راه حق و حقيقت كشته ميشوم، ولي دست به ناحق نميدهم...»

دولت عراق روي دست گرفت:

خدمات ويژه براي زائران حسيني در روز عاشورا

يک وزير عراقي اعلام کرد که دولت اين کشور براي خدماترساني بهتر به ميليونها زائر حسيني اتاق عملياتي ويژه تشکيل داده است و با تخصيص 500 ميليون دينار براي خدماترساني به زائران امام حسين -عليهالسلام- 2500 نفر را براي تنظيف شهر به خدمت گرفته است.

عبدالکريم الانصاري، وزير امور شهرسازي عراق روز گذشته(دوشنبه/12عقرب) وارد ولايت کربلا شد تا بر روند خدماترساني به زائران حسيني را از نزديک بررسي کند.

الانصاري در اين سفر اعلام کرد که ولايت کربلا براي نظارت بر اجراي طرح خدماترساني ويژه به زائران حسيني در روز عاشورا، کميتهاي ويژه تشکيل داده است.

به گفتهي اين وزير عراقي که پايگاه خبري «المدي پرس» آن را منتشر کرد، 500 ميليون دينار براي هزينههاي اين طرح از طرف ادارههاي مختلف وزارت امور شهرسازي تخصيص يافته است و علاوه بر اينکه ادارههاي ولايتهاي همجوار با کربلا در اين طرح سهيم هستند، 2500 نفر نيز براي تنظيف مرکز شهر کربلا به خدمت گرفته شدهاند.

الانصاري در ادامه، از دولت محلي در کربلا و مديريت عتبات مقدسه در کربلا براي همکاري جهت اجراي طرح خدماترساني ويژه به زائران حسيني تشکر کرد.

بنا بر گزارش رسانههاي عراقي، کربلا به سنت هرساله، امروز(سه شنبه/13 عقرب) در روز عاشورا، ميزبان ميليونها زائري است که از سراسر دنيا براي برگزاري مراسم عزاي حسيني وارد عراق ميشوند.

فرانس24 اعلام کرد:

داعش، تهديدي براي مراسم عاشورا در عراق

خبرنگار فرانس بيست و چهار در بغداد گفت اوضاع کنوني عراق مراسم عاشوراي امسال را بسيار خطرناک کرده است.

به گزارش شبکه تلويزيوني فرانس بيست و چهار، داعش که همچنان به عمليات خود در عراق ادامه ميدهد در چند روز گذشته يک قبيله سني را در غرب اين کشور هدف قرار داد و دوصد تن از اعضاي اين قبيله را اعدام کرد.

دو روز پيش نيز در پي انفجار موتر بمبگذاري شده در عراق دست کم نوزده تن کشته شدند. هدف اين حمله زائراني بود که براي شرکت در مراسم روز عاشورا در عراق حضور يافته اند. صدها هزار زائر براي شرکت در مهمترين مراسم مذهبي شيعيان تلاش ميکنند به کربلا در جنوب عراق سفر کنند. روز عاشورا يادبود شهادت امام حسين(ع) به عنوان يکي از چهرههاي بسيار مهم در ميان شيعيان است.

آن سوفي لوموف، خبرنگار شبکه فرانس 24 در بغداد در مورد اينکه زائران شيعه هر سال در عراق هدف حمله قرار ميگيرند اما اين بار داعش مسئول اين حملات است گفت در روزهاي پاياني اين هفته زائران شيعه پنج بار هدف حمله قرار گرفته اند. زائران شيعه که لباسهاي سبز و سياه بر تن دارند در حال حرکت به سوي شهر مقدس کربلا هستند تا مراسم روز عاشورا را برگزار کنند. شهر کربلا مدفن امام حسين(ع) که در سال ششصد و هشتاد پس از ميلاد توسط يزيد شهيد شد.

امام حسين(ع) نوه حضرت محمد(ص) پيامبر مسلمانان است.

خبرنگار اين شبکه گفت در حال حاضر مراسم روز عاشورا ابعاد ويژهاي به خود گرفته است. زيرا شيعيان معتقدند جنگ کربلا که به شهادت امام حسين(ع) منجر شد بار ديگر تکرار شده است. آنها شاهد نبرد کربلاي معاصر عليه داعش هستند. به همين دليل نيز افراط گرايان داعش هم اکنون اين مراسم شيعيان را هدف قرار داده اند.

تدابير امنيتي در عراق تشديد شده است. بيست و پنج هزار سرباز در خيابانهاي کربلا و بغداد حضور دارند. هزار و پنجصد شبه نظامي شيعه نيز وظيفه حفاظت از اين مراسم را برعهده دارند.

اما مشکل اين است که تمامي خيابانهاي کربلا و بغداد مملو از چادرهايي است که غذا و نوشيدني ميان زائران شيعه توزيع ميکنند و تروريستها براي فعال کردن کمربند انفجاري خود يا استقرار موترهاي بمب گذاري شده از اين چادرها استفاده ميکنند.

به علاوه مسموم کردن مواد غذايي نيز محتمل است. همين شرايط اين مراسم و زيارت را بسيار خطرناک کرده است.

عاشورا، نمايشگاه حماسهي بي نظير

عاشورا نمايش يک حماسهي بي نظير است؛ حماسهاي که اسلام را تقويت کرد آن امام بزرگوار در برابر ظلم و ستم ايستاد تا به ما بگويد مرگ از زندگي ننگين بهتر است و زندگي به هر قيمتي زيبا نيست. زندگي وقتي زيباست که عزت و کرامت انسان حفظ شود. خون حسين(ع) چون رود در بستر تاريخ و زمانه جاري است تا همه بدانند حق و حقيقت هميشه پيروز است. کسانيکه پيرو امام حسين(ع) هستند، نبايد در برابر ظالمان سر تعظيم و تسليم فرود بياورند، حتي اگر همهي دنيا به روي آنها صف کشيده باشند.

عاشورا روزي است که در آن حسين و 72 تن از يارانش در سرزميني به نام کربلا به وسيلهي سپاه يزيد محاصره شدند. امام با پرسش معروف خود:(هل ناصر من ينصرني) يعني (آيا کسي هست که مرا ياري کند؟) از دوست و دشمن خواست تا ياري اش دهند. گروه کوچک در صحراي گرم و سوزان در مقابل سپاه عظيم ايستادند، آنها مظلومانهترين و حماسيترين مرگ را پذيرفتند و با دفاع از امام و عقيدهي خود به تمام انسانها در تاريخ درس آزادگي دادند، دشمن در آن روز با تمام بي رحمي و قساوت، در برابر پاکترين انسان روي زمين ايستادند و آن چنان بي رحمي و قساوتي از خود نشان دادند که تاريخ مثل و مانندي برايش سراغ ندارد. همهي اين اتفاقات هولناک در61 هجري روي داد و سالهاست که مسلمانان بزرگداشت از اين روز را با شکوه بر پا ميدارند. پاسداري از اين حادثهي بزرگ يعني شنيدن فرياد دادخواهي امام حسين که در روز عاشورا ياري ميخواست و ايستادن در برابر ستم زمانه و يزيد روزگار خودش که اين پيام عاشورا براي هميشهي تاريخ باقي است و در دل همگان نقش پاک نشدني را اختيار نموده است.

آداب و رسوم عاشورايي مردم دنيا

نهضت امام حسين عليهالسلام گرچه 1376 سال پيش رخ داده و فاصلهاي بسيار دور با جهان امروز ما دارد، اما حرمت نام و پيام حضرت سيدالشهدا و ياران رشيد و شجاع ايشان چنان جهان را در بر گرفته که هر نقطهاي از جهان در ماههاي محرم و صفر، درسآموز شرافت، استقامت، آزادگي، ايمان و ايثار آنهاست.

امروزه از اندونزيا و شبه قاره هند گرفته تا قلب اروپا و بالکان ميتوان سنتهايي از عزاداري براي شهادت حضرت سيدالشهدا و ياران او و همچنين احترام نسبت به ماههاي محرم و صفر را مشاهده کرد. عزاداريها و آيينهاييکه در طول سدهها به سنتهاي مردم تبديل شده و در زندگي آنها راه يافته است.

برما؛ عزاداري تا صبح

يکي از کشورهاي جنوب شرقي آسيا، برما است که جمعيتي در حدود 70 ميليون نفر دارد و در حدود 10 درصد از جمعيت آن مسلمان هستند. اسلام در سده اول هجري وارد برما شد و منطقه «آراکان» در برما تا 250 سال پيش يک حکومت اسلامي مستقل داشته است.

عزاداري در شهرهاي رانگون، ماندلاي و پروم يکي از ديرپاترين و تاثيرگذارترين سنتها و آيينهاي عزاداري است که در ده روز اول محرم و در بيش از 30 مسجد، «امامباره»، «امامبارگاه» و «آستانه» برگزار ميشود. شور اين عزاداريها چنان بوده است که علاوه بر پيروان مذاهب اسلامي اعم از شيعه و سني، بوداييها نيز در آن شرکت ميکردهاند و محل اصلي عزاداري، مسجد مغول شيعه در شهر رانگون بوده است. حمل علم و کتلهاي پوشيده از گل و پارچههاي سياه و سبز، حمل تابوت و ذوالجناح، جزء سنتهاي اصلي اين مراسم است.

فيليپين؛ عزاي  20 هزار نفري

کشور فيليپين که از 71 هزار جزيره کوچک و بزرگ تشکيل شده، يکي ديگر از نقاطي است که ميتوان در ايام ماه محرم شور عاشورايي را در آن ديد. مسلمانان اين کشور در شب عاشورا غذاهاي مختلفي به مساجد ميبرند و در کنار هم جمع ميشوند و پس از آنکه امام جماعت سه بار سوره «يس» را خواند، بر قاتلان اهل بيت رسول خدا لعن ميفرستد.

مردم مسلمان حاشيه شهرها در روز عاشورا از خانه خود خارج ميشوند و به کسانيکه از کنار خانهي آنها عبور ميکنند آب ميدهند و کودکان خود را تا ظهر از خوردن غدا منع ميکنند. مراسم پرشور عزاداري در حسينيهها، مساجد و ديگر محافل مذهبي برگزار ميشود.

آلباني؛ رئيسجمهور هم ميآيد

کشور آلباني در جنوب غربي شبه جزيره بالکان، يکي ديگر از مناطق جهان است که در ماه محرم و صفر حال و هواي ويژهاي دارد. مسلمانان اين کشور در روز عاشورا در دستههاي سينهزني به عزاداري براي امام حسين عليهالسلام و فرزندان و ياران ايشان ميپردازند و اين مراسم چنان شکوهي دارد که از تلويزيون رسمي کشور آلباني پخش ميشود و مقامات رسمي از جمله رييس جمهور در آن شرکت ميکنند.

تاجيکستان؛ شهري در ماتم

پيروان مکتب اهلبيت در بدخشان در کشور تاجيکستان، احترام و ارادت ويژهاي نسبت به اهل بيت عليهمالسلام، امام علي عليه السلام، حضرت زهرا(س)  و اولاد ايشان دارند و حضرت فاطمه زهرا(س) را مادر خويش ميدانند. آنان، ماه محرم و صفر را «شدّه» يا «عشورا» مينامند و در اين مدت سوگواري و عزاداري ميکنند، لباس سياه به تن ميکنند، و همه مناطق شهر غرق در ماتم است. مردان در اين دو ماه محاسن خود را نميتراشند و در خانهها عزاداري برپا ميکنند.

ترينيداد و توباگو؛ عزادار مظلوميت هوزيه

کشور جزيرهاي ترينيداد و توباگو در امريکاي مرکزي، نزديک به 200 سال است که شاهد برگزاري آيينهاي ويژه ماه محرم و صفر است. مردم اين کشور، امام حسين عليهالسلام را با نام «هوزيه» ميشناسند و همه مردم در مراسم عزاداري عاشورا شرکت ميکنند. در اين مراسم علاوه بر نمادهاي مختلفي که به کار گرفته ميشود، 4 طبل سفالي و پوستي به صدا در ميآيد که طبل اول نشانه دعوت مردم کوفه از امام حسين عليهالسلام، طبل دوم نشانه نيرنگ و خيانت مردم کوفه به مسلم بن عقيل و امام حسين عليهالسلام، طبل سوم نشانه جنگ امام حسين با لشکريان يزيد و همچنين طبل چهارم نشانه شهادت امام حسين عليهالسلام و ياران او در صحراي کربلاست.

عزاداري در شهرهاي «سن جيمز» و «سيد روس» اين کشور، از روز هفتم محرم شروع ميشود و مردم در روز عاشورا از خوردن گوشت و آب خودداري ميکنند و به جاي آن تنها ميوه و سبزيجات و شير ميخورند. اين مراسم در ساعت 15:30 به نشانه وقت شهادت امام حسين عليهالسلام پايان مييابد.

اندونزيا؛ عزاداري در دراگاه

مردم مناطق مختلف اندونزيا نيز احترام ويژهاي براي عاشورا و محرم و صفر قائلاند. مراسم عزاداري شيعيان اندونزيا معمولا در مناطقي از جمله پاريامان، بنگکولو، پيدي، گريسک و بانيون وانگي، جاوه شرقي و برگزار ميشود. مردم جاوه، محرم را «بولان سورو» يعني عاشورا مينامند و نام محرم در شهر «آچيه»، «بولان حسن حسين» يعني ماه حسن و حسين است.

مردم مناطق مختلف اندونزيا در ماه محرم به شهر پاريامان ميروند که محل اصلي برگزاري آيينهاي عزاداري است. اين عزاداري پس از ديدن هلال ماه محرم آغاز ميشود و مردم با لباس سفيد از رودخانه خاک پاک برميدارند و در مکاني جمع ميکنند و روي آن پارچهاي سفيد ميکشند و آن را «داراگاه» يعني بارگاه مينامند. داراگاه نمادي از مرقد مطهر حضرت سيدالشهدا عليهالسلام است و در 9 متر مربع ساخته ميشود.

روز پنجم ساقه درخت کيله را با يک ضربه شمشير تيز ميبرند که نشانه دليري و مهارت شمشير زني ياران امام حسين عليهالسلام در روز عاشوراست. روز هفتم نماد دستان حضرت امام حسين عليهالسلام را در ظرفي به نام «اوسنگان» به داراگاه ميبرند و در کوچه و بازار ميچرخند و مردم با نگاه کردن به آن غمگين ميشوند و گريه ميکنند.

در روز نهم محرم، کلاه سپيد را که «سربن» نام دارد و نشانه طرفداري از حق و حقيقت است، در بازار و کوچهها ميچرخانند. روز دهم محرم، اوج مراسم عزاداري است و هزاران نفر در ان شرکت ميکنند و از دو نقطه شهر يعني بازار مرکزي و منطقه جاو، راهپيمايي آغاز ميشود و سوگواران با حرکتي آرام، نواي «يا حسين» سر ميدهند و پس از راهپيمايي در مناطق مختلف شهر، عصر روز عاشورا به هم ميرسند و به ساحل ميروند تا تابوت نمادين امام حسين عليهالسلام را به دريا بسپارند.

تنها مردم مناطق ياد شده نيستند که براي محرم و صفر ارزش و احترام و حرمت ويژهاي قائلاند؛ مردم پاکستان، کشورهاي عربي و افريقايي و ديگر مناطق جهان هر ساله به عزاداري پرشور در ايام محرم و صفر ميپردازند. ماه محرم و صفر براي مردم سراسر جهان، نماد ايستادگي در برابر ظلم و بي عدالتي است و همه ساله همراه با آيينها و سنتهاي متفاوتي در نقاط مختلف جهان گرامي داشته ميشود و ياد و نام و هدف امام حسين عليهالسلام و ياران او در صحراي کربلا، هر روز زندهتر از گذشته تکرار ميشود.

منبع:مجله مهر با تلخيص/ حسن اجرايي

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 181
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 345
  • بازدید ماه : 709
  • بازدید سال : 3,545
  • بازدید کلی : 84,064