loading...
سخن جدید
بازدید : 46 1393/07/08 نظرات (0)

 

 

 

موافقت‎نامه امنیتی؛ چک سفید  بی اعتبار؟

میرزایی

مقامات سیاسی- نظامی امریکایی مرتبط با مسایل افغانستان دیشب را با خیال نسبتا آسودهتری غنودند، چرا که یکی ازپرندههای ازقفس پریده شان به قفس بازگشت. دیروزامریکاییها درجغرافیاییکه برای منافع ملی شان با ایجادگروهای تروریستی بحران ایجادکرده و به بهانهی جنگ با تروریزمیکه خود ساخته اند، درهمراهی با هواداران وطنی شرایطی رادراین منطقهی ژئوپولتیک فراهم نمودند که در آن یکی ازمقامات حکومت برآمده از "متقلبترین انتخابات"  دنیا درضدیت بامنافع ملی پای سندی را امضا کرد که به حضور نیروهای بیگانه و سلطهی آنان برجان،  مال ونوامیس مسلمانان این سرزمین، مشروعیت بخشید.

هرچند قبل ازامضای این سند نیز به هیچ فرد و مقام افغانستانی اجازه بازجویی  و پرسوجو ازعملکرد پیچیده وغالبا خودسرانهی امریکاییها درافغانستان داده نشده وهرآنچه راکه آنان میخواسته اند به‎ مراتب آزادتر از سرزمین خود در این کشور انجام داده اند، با این حال با امضای این سند دیگرآنان با نخوت وغرور امریکایی مآبانه، خود را در برابر تمامی اعمال مجرمانه شان بیش ازپیش، بی نیاز از پاسخگویی دربرابرهمانند پرسشهای مطرح شدهی ذیل خواهند دانست.

1-      شما که امضای سندهمکاریهای امنیتی تان با افغانستان مشخص نبود، به چه انگیزه ویا انگیزههایی ملیاردهادالر رابرای تاسیسات نظامی ولوجیستیکی پایگاه‎های نظامی درچندین نقطهی کشورازآنجمله درشورابک ولایت قندهارهزینه کردید؟ اصولا آن تاسیسات وهزینههای گزاف دراین منطقه که تداعی کنندهی برنامههای بلندمدت است به‎خاطرچیست؟

2-       براساس کدام پروتوکول قانونی شما درشهرهای مختلف و درمناطقیکه دارای معادن است، زونهای ورود ممنوع برای اهالی این مرزوبوم و ساکنان منطقه ایجادکرده اید و از آن مناطق مخفیانه و با استفاده ازتاریکی به مقصد ایستگاه‎‏های زمینی وهوایی نسبت به انتقال موادمعدنی مبادرت میورزید؟

3-      چراحاضرنشده اید به هیچ مقام مسئول این کشور آمار تعداد پروازهای ورودی وخروجی و نوع اجناس وارده و صادره‎ی خود را گزارش و به رویت شان برسانید؟ چگونه است که برای سخنرانی درمقر به اصطلاح سازمان ملل یک رییس جمهوردگراندیش باچالش عدم دریافت ویزا با شرایطی مواجه میشود که شما برای صدور ویزای او الزام دارید؛ اما در افغانستان تکنسینها وحتی کارگران سادهی مورد نظر شما بدون در جریان  قرارگرفتن مسئولین افغانی، با استفاده ازکریدورهای تحت نظرشما بدون ویزا وارد وخارج میشوند؟

4-      چرابدون حتی درجریان قراردادن مسئولین امنیتی افغانستان، گروپهای امنیتی ایجاد میکنید که این گروپها خودسرانه و خارج ازمقررات مبادرت به اعمالی میورزند که با منافع ملی وعنعنات ماهمخوانی ندارد و هر ازگاهی که مقامات دولتی به‎دلیل شکایات مردمی درصدد جمع آوری آنان برمی‎آیند از ادامهی کارآنان در سایهی تهدید وتطمیع عدهای ازمسئولین مرعوب و خاین، حمایت میکنید؟

5-      علیرغم دعاوی گوش خراش تان درتکنولوژی برتر و دقت در رصد مواضع مخالفان مسلح چرا رقم کشتارهای حملات هوایی وزمینی تان ازمردم عادی، بیشترازمخالفان مسلح است و آیا این نوعی انتقام کور ازمردمی نیست که قدرت پیگیری ازحقوق شانرا با تجاوزات تان ازآنان سلب کرده اید؟

6-      شما که درشرایط خوف ورجای عدم امضای سندهمکاریهای امنیتی و درشرایطیکه پیمان استرتژیک امضاشده بود، مسئولیت درگیری بامخالفان مسلح دولت را ازخودسلب کرده بودید، اکنون که با امضاشدن پیمان امنیتی خاطرتان آسودهترشده است، آیا به‎ جزازکنترل  تحرکات کشورهای همسایهی افغانستان مانند چین، روسیه و ایران انتظاربهبودامنیت این کشور را هم از مجرای امضای این سند امنیتی، میتوان داشت؟

7-      درفضای ارباب - رعیتی ، ترفند و راهکار قبولاندن عدد به دست آمده ازرادیکال تخلفات و نادیده انگاشتن شما ازهمین مفاد سند امضاشده که درتضادآشکارباقانون جمهوری اسلامی افغانستان است، ازچه طریق میسر و امکان پذیراست؛ یعنی اگرپرسیده شود وقتی مدعی قاضی هم باشد، تکلیف شخص دوم چیست؟ وپرسشهای مشابه که صد البته جواب شان این خواهد بود که الزامی به پاسخ دادن نداریم.

کلام نهایی اینکه درست است وهمه دیدند که درتاریخ هشتم میزان دغدغهی یکسالهی شما ازبابت به درازاکشیده شدن امضای سندامنیتی که برای شما افتخار سیاسی و برای منافع ملی ما درحد انتحارسیاسی بود، رفع شد اما علیرغم تمام هوشیاریهای تان درایجاد بحران و مدیریت آن درافغانستان بد نیست این نکته هم آویزهی گوش تان باشد که هواداران امضای سند صاحبان اصلی این مرزوبوم نیستند؛ آنها دست‌پروردهی خودتان اند که همانگونه که دیدید ودیدند و دیدیم برخلاف قانون اساسی وفقط بامیانجیگری دخالتهای شما به حاکمیت رسیدند و زیاد طول نخواهد کشید که درمنازعه برسرتقسیم قدرت، امضای غیرقانونی همین سند از دستاویزهای مهم برای به چالش کشیدن طرف مقابل، دربین خودشان قرارخواهدگرفت.

افغانستان درتاریخ خود از قرارومدارهای ضدمیهنی وملی وسندهای مشابه این موافقتنامه که در آنها منافع ملی به پوزخند گرفته شده و برای محاکمهی کسانیکه دست شان به خون فرزندان این آب وخاک ملوث شده، حق کاپیتولاسیون قایل شده امارنگ شان خشک نشده ازاعتبارافتاده اند،  فراوان سراغ دارد. زود ذوق زده نشوید و اجازه بدهید اندک زمانی بگذرد و شما با گوشت، پوست واستخوان تان خواهید فهمید که چک شما با قلم کسانی امضا شده است که حساب بانکی شان کاملاخالی است. دریافت چکی که برگشت خوردنش محرز است نباید شمارا به وجد آورد. اگرنسبت به این واقعیت مردد هستید، کمی انتظار، شما را بیدار خواهدکرد.  فعلالازم نیست چک بی محل را قاب بگیرید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 435
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 599
  • بازدید ماه : 963
  • بازدید سال : 3,799
  • بازدید کلی : 84,318