loading...
سخن جدید
بازدید : 40 1393/07/08 نظرات (0)

 

 

 

جهان جدید در سایه بحرانها

تغییر شکل جهان امر جدیدی نیست. اما با جهانی شدن و پیشرفتهای تکنولوژیکی، سرعت و مقیاس تحولات شتاب قابل ملاحظهای داشته است. در دهههای آینده این روند نه تنها تشدید خواهد شد، بلکه موجبات بی ثباتی بیشتر را فراهم میکند.

بیش از 20 سال پیش صدام حسین کویت را اشغال کرد و تمام قطعنامههای سازمان ملل خواستار عقب نشینی نیروهای عراقی از کویت بودند. وقتی صدام قطعنامه ها را نادیده گرفت، ائتلاف 34 کشور به رهبری ایالات متحده با استفاده از حملات هوایی در عملیاتی به نام طوفان صحرا، نیروهای عراقی را از کویت بیرون راندند.

این مسأله مربوط به سال 1991 بود، زمانیکه اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و ایالات متحده تنها ابرقدرت جهان بود. اما این اتفاق چندان دیری نپایید و واقعیت این است که واکنش جامعه بینالملل به آن همانند نقض تمامیت ارضی امروز بود. الحاق کریمه به روسیه در اوایل امسال را در نظر بگیرید، اگرچه این اقدام به وضوح نقض تمامیت ارضی اوکراین بود، ولی 11 کشور به قطعنامه سازمان ملل مبنی بر محکومیت این اقدام رای مخالف دادند و 58 کشور- تمام قدرتهای غیرغربی- رای ممتنع دادند. این مسأله به وضوح نشان دهندهی این است که توازن قدرت جهانی تغییر کرده است.

در سیاست بینالملل، ادراک، گاهی اوقات حتی بیشتر از واقعیت اثرگذار است. ادراکیکه امروز وجود دارد این است که دوران تکقطبی ‎امریکا به پایان رسیده است و اروپا در حال افول است و مجموعه ای جدید از قدرتها در حال ظهور هستند که جهانبینی خاص خودشان را درباره امور جهانی دارند. به یک معنا این امر ممکن است مسألهی خوبی باشد. دیدگاههای مختلف میتواند به وجود آورندهی فرآیندهای چند جانبهای شود که راه حلهای موثری برای حل مشکلات جهان ایجاد کنند.

اما این پویایی چند قطبی میتواند منجر به ایجاد بی ثباتی شود. در حالیکه جهان به طور فزایندهای در حال به هم وصل شدن است، چالشها نه تنها از ورای مرزهای ملی و منطقهای گذشته است، بلکه ابرقدرتها به طور فزایندهای تمایل به اعمال مسئولیت جهانی دارند. از همه بدتر اینکه با توجه به عدم تمایل به تطبیق منافع با قدرتهای دیگر، بن بست، امری احتمالی در بحرانها است.

نهادهای چند جانبهی قوی، موثر و فراگیر میتوانند نقش مهمی در مبارزه با این بی ثباتی و همکاری میان کشورها داشته باشد. اما طراحی بهترین ساختارها، هنگامیکه ارادهای سیاسی برای حل و فصل مناقشات از طریق گفتگو وجود نداشته باشد، دستاورد کمی خواهد داشت. برای رسیدن به پیشرفت، کشورها باید یاد بگیرند که به نوعی از اصول خود دفاع کنند که به دیگر کشورها هم احترام بگذارند و هیچ وقت چشم خود را به روی منافع و اهداف مشترک نبندند.

بدون چنین رویکرد یکپارچهای، ثبات ژئوپولتیک کاهش مییابد. به طور مثال، اوکراین از سال 1991 که استقلال پیدا کرد، عضو جامعه جهانی شد، کشوری مستقل بوده است که در سال 1994 از سلاحهای هستهای صرف نظر کرد و سه دوره هم ریاست مجمع عمومی سازمان ملل را بر عهده داشته است. با شکست در پاسخ به تهاجم روسیه، جامعه بینالمللی، اوکراین را به سوی یک گذشتهی تاریک برد. تنها امیدی که به حل این بحران وجود دارد، پروتکل مینسک است که اخیراً به نتیجه رسید و شامل 12 بند از جمله آتشبس و برنامه بهبود اقتصادی برای پایان مناقشه است.

در هر صورت ثبات بینالمللی به خطر افتاده و عوامل زیادی منجر به افزایش بی ثباتیها شده است. در جهان توسعه یافته، دورهی ریاست جمهوری باراک اوباما به زودی به پایان خواهد رسید. در سیاست اروپا هم شاهد یک انتقال بالقوه قابل توجه هستیم و کمیسیون اروپای جدید با افزایش نگران کنندهی ملیگرایی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا روبه رو است.

دو رهبری که برای مدت نامعلومی در قدرت هستند، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و شی جینپینگ رئیس جمهور چین هستند. هردو کشوری هستند که در منطقه شان بی ثباتی ایجاد کرده اند. خیلی پیشتر از آنکه روسیه، اوکراین را اشغال کند، چین با تعدادی از همسایگانش در دریای شرقی و جنوبی چین دارای اختلافات ارضی بود. علاوه بر این روسیه و چین در حال مقابله با سنت سلطه غربی ها در نهادهای چند جانبه هستند.

نویسنده: خاویر سولانا (Javier Solana) متولد مادرید اسپانیا و نماینده سابق عالی سیاست امنیتی و خارجی مشترک اتحادیه اروپا، دبیر کل سابق شورای اتحادیه اروپا و شورای اتحادیه اروپای غربی Project Syndicate/  مترجم: حسین هوشمند  برگرفته از: دیپلماسی ایرانی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 276
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 440
  • بازدید ماه : 804
  • بازدید سال : 3,640
  • بازدید کلی : 84,159