loading...
سخن جدید
بازدید : 21 1393/08/17 نظرات (0)

 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

...

تاکيد رييس جمهور بر لزوم تغيير بنيادي در زندگي زنان

رييس جمهوراشرف غني روز شنبه (17 عقرب) در آغاز اجراي برنامه پنج ساله براي توانمندسازي زنان افغان با تاکيد بر لزوم تغيير بنيادي در زندگي زنان گفت: دولت وحدت ملي خواهان تقويت نقش اجتماعي، سياسي و اقتصادي زنان در افغانستان است.

محمد اشرف غني، به نقش تاثيرگذار زنان از صدر اسلام تا کنون پرداخت و گفت: نهادهاي اجتماعي زنان بايد بيش از پيش تقويت شوند تا نقشي فعال در جامعه بر عهده گيرند.

وي خاطرنشان کرد که دولت وحدت ملي مصمم است تغيير بنيادي در مشارکت زنان در عرصههاي مختلف اجتماعي ايجاد کند و نقش زنان در افغانستان پررنگتر شود.

رييس جمهور با اين وعده که از محل کمکهاي خارجي، دانشگاه ويژه زنان که توسط خود آنان مديريت شود، در کابل ايجاد خواهد شد، گفت: يک زن نيز به عنوان عضو دادگاه عالي افغانستان برگزيده خواهد شد.

اين برنامه با مشارکت و حمايت امريکا راه اندازي شده و پيام باراک اوباما، رييس جمهورامريکا نيز در اين نشست قرائت شد.

گفته ميشود در اين برنامه 75 هزار زن در بخشهاي مديريت، تجارت، اقتصاد و فعاليتهاي اجتماعي بهره مند خواهند شد و مراکز آموزشي زنان ايجاد ميشود تا تعدادي از آنان در بخشهاي گوناگون آموزش ببينند.

معاون اول رييس اجرايي:

روى تقسيم قدرت، توافق نهايي نشده است

معاون اول رييس اجرايي کشور ميگويد که تاکنون روي چگونگي تقسيم قدرت ميان رييس جمهور و رييس اجرايي که از دو جريان پيشتاز انتخاباتي در حکومت وحدت ملي نمايندگي ميکنند، توافق نهايي صورت نگرفته است.

انجنيرمحمدخان، معاون اول رياست اجرايي روز گذشته در ديدار با انجمن جوانان حزب اسلامي افغانستان با توجه به اولويت تشکيل کابينه و ضرورت ايجاد هرچه عاجلتر آن افزود که در تمام کشورها، اولويت اول رياست جمهوري پس از مراسم سوگند وفاداري، تشکيل کابينه است که بايد در افغانستان نيز اين عرف سياسي مراعات گردد.

به گفتهي معاون اول رياست جمهوري، انجام کار به صورت فردي غيرممکن است اين کابينهي حکومتي است که ميتواند به انجام امور دولتداري سرعت لازم بخشيده و به ضرورتهاي مردم رسيدگي ميکند. لذا تشکيل کابينه يکي از نيازهاي اساسي کشور است. وي افزود که به همين دليل نيز مردم، رسانهها و تمامي اقشار و طيفهاي مختلف مردم براي اعلام کابينه لحظه شماري ميکنند.

با اين وجود، انجنير محمدخان گفته است که «براساس معلومات دفترمطبوعاتى رييس جمهور و کميتههاى موظف، همينقدر گفته ميتوانم که انشاالله درهمين هفته چوکاتبندى تشکيل کابينه نهايى ميشود، پيشرفتها درخصوص چوکات بندى کابينه صورت گرفته؛ اما کار به پايان نرسيد است و درهفتهي روان تکميل خواهد شد.»

اين درحالي است که روز جمعه، محمداشرف غني؛ رييس جمهور اظهار داشت که براي تشکيل کابينه نبايد شتاب زده عمل کرد. او در روز مراسم تحليف، مدت زمان چهل و پنج روزه را براي معرفي اعضاي کابينه تعيين نموده بود که اين روزها به پايان اين ضربالاجل نزديک ميشويم.

با اين حال، گمانهها حاکي از آن است که گره اصلي معرفي اعضاي کابينه، عدم توافق دو تيم روي سهميه‏بندي در ساختارهاي اصلي کابينه است.

معاون اول نيز گفته است که منظور از سهميه بندي وزارتخانهها اين است که وزارتخانهها ميان دو تيم به صورت سهميهبندي شده مشخص شود تا سهم مساوي طبق توافقنامه سياسي محقق گردد.

وي از اصلاح نظام انتخاباتي نيز سخن گفته و تصريح نموده است که بايد براي عدم تکرار اشتباهات گذشته، ساختارهاي انتخاباتي اصلاح شوند.

عدم توافق نهايي روي تشکيل کابينه درحالي به ميان ميآيد که پيش از اين ساختن ميکانيزم معرفي وزرا در قالب معيارهاي مشخص سخن گفته شده بود. اظهارات و خبرها حاکي از آن بود که دو تيم با معيارهاي تعهد و تخصص، روي ساختار سياسي ملي کابينه کار ميکنند.

نگراني از اين مسأله نيز وجود دارد که دو تيم حاضر در صحنهي قدرت، ساختار سياسي حکومت را به صورت حزبي ميان دو طيف شريک در قدرت تقسيم کنند که اين مسأله با عنوان وحدت ملي همخواني نخواهد داشت.

روساي مجلسين پارلمان:

عاملان حادثه بغلان شناسايي شوند

روساي هر دو مجلس پارلماني از حکومت وحدت ملي ميخواهند که عاملان قتل اعضاي شوراي ملي را شناسايي کرده و به مردم افغانستان افشا کند.

به گزارش خبرگزاري جمهور؛ روسايي مجلسين شوراي ملي در روز تجليل از شهداي اين شورا (17عقرب) از حکومت وحدت ملي خواستند که هرچه زودتر حوادثي که در آن اعضاي شوراي ملي کشته شده اند ـ به ويژه حادثه بغلان ـ را بررسي و عاملان اين حوادث را به پنجه قانون بسپارد.

عبدالرئوف ابراهيمي رييس مجلس نمايندگان گفت: «دشمنان افغانستان با به شهادت رساندن اعضاي شوراي ملي ميخواهند جلو خدمترساني به مردم را بگيرند؛ درهاي مکاتب و مدارس را به روي فرزندان مردم بسته کرده و تلاش دارند تا مردم را بهخاطر تطبيق اعمال و مقاصد شوم شان در تاريکي نگهدارند و به اين ترتيب کشور را از پيشرفت و ترقي باز دارند»

فضل هادي مسلم يار رييس مجل سنا نيز خواستار بررسي حوادثيکه در آن اعضاي شوراي ملي کشته شدند را از حکومت وحدت ملي تقاضا کرد.

آقاي مسلم يار افزود: « از مکلفيت دولت به ويژه ارگانهاي کشفي و استخباراتي است که نه تنها عاملان شهداي شوراي ملي، بلکه عاملان تمامي کسانيکه در هرگوشه کشور شهيد شده اند را به پنجه قانون بسپارند».

حادثه بغلان در پانزدهم عقرب سال 1386 خورشيدي رخ داد که در نتيجهي آن شش تن از اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس نمايندگان به رياست سيد مصطفي کاظمي که به هدف بررسي پروژههاي اقتصادي صفحات شمال سفر کرده بودند، جان خود را از دست دادند.

بهرهبرداري از 48 پروژه خدمات عمومي در لغمان

48 پروژه بازسازي خدمات عامه به ارزش 58 ميليون افغاني از سوي وزارت احيا و انکشاف دهات در ولايت لغمان به بهرهبرداري سپرده شد.

به نقل از خبرگزاري بخدي، دفتر مطبوعاتي ولايت لغمان روز گذشته (شنبه/17 عقرب) در خبرنامهاي گفته است که اين پروژهها از سه سال به اين سو در مرکز و 37 قريه اين ولايت در برنامه همبستگي ملي که از سوي وزارت احيا و انکشاف دهات راه اندازي شده تطبيق شده است.

در اين خبرنامه آمده است که اين 48 پروژه روز گذشته با حضور مقامهاي محلي ولايت لغمان رسما به بهرهبرداري سپرده شد.

بر اساس خبرنامه، اين 48 پروژه شامل ساخت پلچکها، راههاي مواصلاتي، چاههاي آب، تالار براي جلسه قومي، ديوارهاي محافظ براي ساختمانهاي دولتي، کانالهاي آب و ديگر پروژههاي انکشافي است.

گفته شده که از مجموع 58 ميليون افغاني، 52 ميليون آن از سوي برنامه همبستگي ملي و 6 ميليون ديگر از بودجه ملي افغانستان مصرف شده است.

برنامه همبستگي ملي از سوي وزارت احيا و انکشاف دهات در سراسر افغانستان راه اندازي شده که کارمندان اين برنامه پروژههاي انکشافي را در شماري از ولايات از جمله لغمان پيش ميبرند.

گفته ميشود که بسياري از پروژههاي بازسازي در سراسر کشور از طريق اين برنامه در حال تطبيق است.

ولايت لغمان در شرق کشور يکي از ولايتهايي است که بسياري از پروژههاي بازسازي از طريق برنامه همبستگي ملي زير کار قرار دارد.

انتقال رسمي مسووليت زندان بگرام

به افغانستان

مسووليت زندان بگرام به قواي مسلح افغانستان بهصورت رسمي سپرده شد.

عبدالشکور قدوسي، ولسوال بگرام ولايت پروان در صحبتي با خبرگزاري جمهور گفته است: «مسووليت زندان بگرام به گونهي رسمي طي يک نشست که در آن جنرالان بينالمللي و افغان حضور داشتند؛ به قواي مسلح افغان سپرده شد».

در اين جريان مراسم پرچم امريکا پايين شده و پرچم افغانستان افراشته شد.

بدين ترتيب، تمام مسووليت زندان بگرام به نيروهاي ارتش ملي، پوليس ملي و امنيت ملي سپرده شد.

قبلا آموزگاران امريکايي روش زندانباني را به مدت يک ونيم سال به نيروهاي افغان آموزش داده بودند.

پيش از اين؛ تنشها بهخاطر سپردن زندان بگرام به نيروهاي افغان ميان مقامات بلندپايهي کابل و ناتو وجود داشت.

انتقال جسد ده پناهجوي غرق شده در ترکيه به کابل

با تلاش وزارت خارجه و کنسولگري کشور در شهر استانبول ترکيه، 10 جسد مهاجرغرق شده در تنگه بسفر ترکيه، به کابل منتقل شدند.

سهشنبه 4 نوامبر/ 13 عقرب يک قايق حامل 42 مهاجر غيرقانوني افغان در تنگه بسفر در سواحل شمالي استانبول غرق شد.

احمد شکيب مستغني، سخنگوي وزارت خارجه روزگذشته، 17 عقرب هنگام رسيدن اين اجساد به ميدان هوايي کابل به خبرنگاران گفت که 10 جسدي که به کابل منتقل شد، همه اهالي ولايت هرات بودند.

او گفت از مجموع 23 جسدي که تاکنون از آبها کشف شده، دو جسد جديدا از آب بيرون آورده شده که مراحل طي قانوني آن ادامه دارد و سه جسد ديگر نيز در استانبول به دليل عدم تشخيص هويت آنان باقي مانده است.

سخنگوي وزارت خارجه افزود که در اين ميان بستگان شش تن از قربانيان از امريکا تماس گرفته و گفتهاند که خود اجساد را به کابل منتقل ميکنند.

آقاي مستغني تاکيد کرد که دو جسد ديگر نيز که متعلق به دو برادر بود، به ماماي شان در ترکيه تحويل داده شدند و او گفته که خود آنان را به کابل منتقل ميکند.

او در باره بعضي گزارشهاييکه خبر داده بود، شواهد به جا مانده بر اجساد نشان ميدهد که به آنان شيليک شده، گفت که اين گزارشها واقعيت ندارد و بعضي از قسمتهاي اجساد به صورت نمونه و براي آزمايشهاي تشخيص هويت برداشته شده بود.

به گفتهي افراد نجات يافته، سرنشينان اين کشتي که کودکان و زنان نيز در ميان آنها بوده، تلاش داشتند تا خود را به روماني يکي از کشورهاي عضو اتحاديه اروپا برسانند.

تا حالا علت غرق شدن اين کشتي روشن نشده است.

ترکيه يکي از مسيرهاي اصلي ورود مهاجران به اتحاديه اروپا است و دو ماه پيش گروه ديگري از مهاجران افغان و سوري توسط گارد ساحلي ترکيه در سواحل شمالي آن کشور نجات يافتند.

ناتواني دولت افغانستان

در تداوي سربازان زخمي

منبع: رويترز 

         برگردان: زهره رستگار

عمرگل سر وظيفه اش در پوستهي بازرسي پوليس در ولسوالي سنگين ولايت هلمند بود که بر پوسته شان حمله شد. اين حمله در يک شب گرم در واسط ماه سپتامبر انجام شد و سپس جنگي ميان نيروهاي دولتي و مخالفان مسلح صورت گرفت.

نزديک طلوع آفتاب بود، عمر گل به ياد ميآورد که از ناحيه پا به شدت زخمي شد، دوازده ساعت پس از اين حادثه، او خونريزي داشت و هرچه زمان انتظار طول ميکشيد، خونريزي عمرگل نيز بيشتر ميشد. زمانيکه  جنگ کاهش يافت، فرصت مناسبي بود براي يک همکار که او را در پشت خود انداخته و به مکاني ببرد که به وي کمکي انجام شود. زيرا اميدي از گروه نجات نبود و نه هم خبري از اينگونه تشکيلات در آن نقطه وجود داشت.

سرانجام، اين دولت افغانستان نبود که جان او را نجات داد، پس از اينکه همکاران عمر گل او را از پوسته بيرون آوردند، وي را به اولين درمانگاه کمکهاي صحي «ايمرجنسي» که مربوط يک انجوي ايتاليايي است، انتقال دادند. پس از آن آمبولانسهاي ايمرجنسي وي را به شفاخانهي اين انجو در لشکرگاه، مرکز هلمند منتقل کردند.وي دو هفته در شفاخانه بستري بود، عمرگل ميگويد که وي زندگي اش را مديون ايمرجنسي است. او ميگويد: «اگر ايمرجنسي به خاطر ما نميبود، من ميمُردم.»

آيساف ماه آينده ماموريت خود را در افغانستان ختم ميکند، 350 هزار نيروي امنيتي افغانستان مسووليت مبارزه با مخالفان مسلح را به عهده خواهند گرفت. با خروج آيساف افرادي چون عمرگل به سيستم ضعيف صحي با مسيرهاي نامطمين براي انتقال زخميها وابسته ميشوند.

مصاحبه با مقامات ارشد امنيتي افغان و ناتو و کارمندان صحي محلي، نشان ميدهد که برخي شفاخانههاي غيرنظامي بيشتر در تلاش درمان تعداد زيادي از نيروهاي امنيتي و پوليس زخمي هستند. همچنين قضايايي وجود دارد در رابطه به اينکه کارمندان امنيتي توسط دواهاي بي کيفيت درمان ميشوند و دوا به کلينيکهاي خط مقدم نميرسند. اگر حکومت جديد به رهبري محمد اشرفغني نتواند جنگ را به طور موثر در مرزهاي خود به پيش ببرد و مشکلات نظاميان خود را حل کند، اين خطر تضعيف روحيهي ارتش و پوليس را افزايش داده و باعث ميشود که جوانان بيشتري به صفوف مخالفان بپيوندند.

فضل الله محمدي، جراحيکه 10 سال در شفاخانه ايمرجنسي در لشکرگاه کار کرده است، ميگويد: دولت نميتواند درمان مناسب را براي ارتش و پوليس ارائه کند.

تلفات بي سابقه

از زمانيکه نيروهاي امنيتي افغانستان که متشکل از ارتش ملي، پوليس ملي و نيروهاي هوايي افغانستان است، رهبري عملياتها را در اواسط سال 2013 به عهده گرفت، مخالفان مسلح موفق نشدند تا کنترول هيچ ولايت و مرکز ولايت را به دست بگيرند، اما نيروهاي افغانستان با تلفات بيسابقهاي در اين سال مواجه شدند. طوريکه از مارچ سال 2013 تا مارچ سال 2014 ميلادي، 1400 سرباز کشته شدند. 950 سرباز در شش ماه، از مارچ تا ماه سپتامبر سال جاري کشته شدند.

دولت آماري از زخمي شدگان ارائه نميدهد. اما جنرال ديويد گلاسر، معاون رئيس تيم مشورتي آيساف در وزارت داخله ميگويد: بيشتر اين تلفات ناشي از عدم مراقبتهاي صحي عمومي است. وي مي گويد: آنان خونريزي ميکنند، شوکهاييکه آنان ميبينند، تداوي نميشود و حتي بنداژ هم به گونهي درست استفاده نميشود.

اين درحالي است که جنرال ظاهر عظيمي، سخنگوي وزارت دفاع ملي به رويترز گفته است که دولت به طور کامل آماده مراقبتهاي صحي از سربازانش بوده است. وي در ايميلي گفته است که براي نزديک به 18 ماه ميشود که ما مستقلا عمل ميکنيم.

برخي از فرماندهان ارشد نظامي افغان قانع نشده اند، آنان ميگويند که نگراني عميقي در رابطه به پيامدهاي عدم مراقبتهاي صحي از سربازان شان را دارند.

نيروهاي خارجي پس از ختم ماموريت جنگي شان نيز در انتقال زخمي شدگان از طريق هوا کمک خواهند کرد، امروز فقط 5 پايگاه نيروهاي خارجي وجود دارد، در کابل، مزار، قندهار، هرات و جلال آباد، نيروهاي خارجي در برخي نقاط ميتوانند کمک کنند و در متباقي جاها زخمي شدگان بايد در راههاي پر خطر از طريق زمين انتقال يابند.

ويتامين C به جاي بنداژ!

در داخل مخزن صحي پوليس در کابل، قفسهها پر از دوا و تجهيزات براي شفاخانه اصلي پوليس در پايتخت و 129 کلينيک کوچک در سراسر کشور است.

در اواخر ماه آگست که جنگ در چند ولايت آغاز شده، محوطه انبار مصروف به نظر نميرسد، يک موتر باربري در پيش مخزن صحي پوليس پارک شده و تدارکات براي انتقال به يک مرکز صحي در کابل چيده ميشود. در داخل يک ساختمان يک کارگر تدارکات را روي ميز ميچيند.

برعکس ارتش که تجهيزات صحي را به ساحات ارسال ميکند، کارمندان کلينيک پوليس براي آوردن سهميه دواي شان به کابل ميروند، چون ذخيرگاه محلي ندارند. اين معمولا يک سفر خطرناک در جادههاي ناامن است.

مشاوران آيساف نيز در رابطه به کيفيت دواهاييکه پوليس استفاده ميکند، نگران اند. از 23 کلينک پوليس در 20 ولايت که رويترز با آنان صحبت کرده است، اکثريت شان گفته اند که اغلب دواهايي را که سفارش ميدهند، دريافت نميکنند و آنچه را دريافت ميکنند يا بي کيفيت است يا تاريخ مصرف آن گذشته است. تنها 2 کلينيک گفته است که در اين قسمت مشکلي ندارند.

يکي از کارمندان کلينيک کنر گفته است که آنان روزانه 40 تا 50 سرباز زخمي را تداوي ميکنند. وي به خاطر ميآورد که يک بار ويتامينC را به جاي بنداژ که مورد نيازشان بوده، دريافت کرده اند.

داکتر اسدالله، جراح وزارت امور داخله ميگويد که در بسياري موارد که کارمندان صحي براي آوردن تدارکات به کابل سفر ميکنند، با مشکلات امنيتي روبرو ميشوند. به گفتهي وي، يک محموله صحي براي ولايت هرات که 800 کيلومتر از کابل فاصله دارد، دو ماه است که به خاطر محدوديتهاي امنيتي در راه گير مانده اند. داکتر اسدالله ميگويد که براي رفع اين مشکل، دولت طرح ساخت 6 شفاخانه منطقهاي پوليس با مخزن دوا را روي دست دارد.

حکومت وحدت ملي

و عقيم ماندن کابينه

فرصت يک و نيم ماههي رئيس جمهور محمد اشرف غني براي معرفي کابينه رو به اتمام است؛ برپايهي اين مهلت انتظار ميرفت که تا تاريخ 22 ماه جاري يعني چهار روز ديگر کابينه حکومت وحدت ملي معرفي ميشد اما اظهار نظرهاي مقام درجه اول حکومت حاکي از آن است که شتابي در کار نيست. رئيس جمهور، دو روز پيش با همين تعبير فهماند که در موعد مقرر کابينه معرفي نخواهد شد.

 وي، در اظهارات خود کار روي ساختار کابينه را مهم دانسته است؛ در مجموع از نظرات اصحاب ارگ رياست جمهوري نيز چنين برميآيد که منظورآنان از «ساختارکابينه»، تعريف واضح از مسئوليتها، وظايف و خدماتي است که يک وزارت يا رياست مستقل بهمردم ارائه ميکند. طبعا با تداخلات کاري که بين برخي نهادها و وزارتخانهها وجود دارد، فرصت زياد ميطلبد تا اين ساختارها دقيق و علمي ارزيابي گردد و ساختار تازه بر ويرانههاي آن بنيان گذاشته شود.

اما آنچه ديروز معاون اول رياست اجرايي حکومت به خبرنگاران گفت، اين استکه قضيه در مورد کابينه بسيار متفاوتتر از آن چيزي است که ارگ رياست جمهوري وشخص محمد اشرف غني ابرازداشته است. ازنظر رياست اجرايي حکومت وحدت ملي، منظور از «ساختارکابينه» - که تاهنوز کار روي آن به اتمام نرسيده - اين است که تاکنون دوطرف برسر تقسيم کابينه و چوکيهايي که دو طرف آن را تصاحب کنند، توافق نهايي حاصل نشده است!.

بنا براين، هنوزحکومت وحدت ملي در واقع به ملي شدن تبديل نشده تا چه رسد به ساختارسازي وکارآيي نمودن نهادها و وزارتخانهها!

 متاسفانه، هنوز سهم احزاب سياسي و چهرههاي متنفذ در درون جريانهاي انتخاباتي داده نشده و سمتهاييکه اين چهرهها بايد در راس آن قرار بگيرند، مشخص نشده تا در باره ساختارسازي و مرزبنديهاي کاري ساختارهاي قدرت بحث و مذاکره شده باشد!

لذا با اين ابراز نظريکه توسط معاون اول رئيس اجرايي حکومت صورت گرفت، واضح گشت که در واقع، حکومتيکه تشکيل خواهد شد، نه برمبناي وحدت ملي که متاسفانه براساس سهميهبندي دو جريان انتخاباتي تقسيمبندي خواهد شد، حکومت موسوم به وحدت ملي با اين تعريف، همان شرکت سهامي خواهد بود که رئيس جمهور اشرف غني بارها از عدم تشکيل آن سخن گفته بود اما حالا ديده ميشود که با گذشت نزديک به يک و نيم ماه از مراسم تحليف رياست جمهوري، هنوز دوجريان انتخاباتي در پشت پرده سياست، برسرتقسيم قدرت باهم کنارنيامده اند، ولي آنچه را که تا حال به خورد رسانهها و مردم داده اند، سخن ازساختارسازي و اصلاح در ادارات دولتي بوده است.

با اين وصف، تا معرفي وزيران کابينه و احرازشايستگي آنان راه دور و درازي در پيش است و انتظار نميرود که به اين زوديها اعضاي کابينه معرفي گردد. اگر چند که برخي وعدههاي داده شده نشان از معرفي آن در هنگامهي نزديک است اما آنچه که ازفضاي سياسي حاکم بر ارگ رياست جمهوري برميآيد اين استکه کابينه هنوز در وضعيت عقامت بهسر ميبرد و مشکل بهنظر ميرسد که اين مولود سياسي بدون سزارين، ظهور نمايد.

اگر دختر نوجوان داريد، بخوانيد

بلوغ و تغييرات جسماني دخترتان از يک سو، سوالهاي مکرريکه گاهي پرسيده ميشود و حتي گاهي هم بيان نميشود و چگونگي پاسخگويي شما به آن پرسشها بعضي وقتها چنان ذهن تان را مشغول ميکند که نميدانيد چه کنيد، نميدانيد چه چيزي را بايد بگوييد و چه چيزي را نگوييد، يا آن که چگونه در مورد مسائل جنسي با دخترتان صحبت کنيد که هم حرمت خود را حفظ کنيد و هم او را راجع به اين موضوع بي پروا بار نياوريد و هزاران فکر ديگر... ؛ بي ترديد احساس استيصال، حس غالب شما در چنين مواقعي است.

روان شناسان معتقدند که گفت وگو در اين زمينه نه تنها لازم و ضروري است، بلکه از وظايف مادري است و حق فرزند است که در اين باب به اطلاعات و شناخت مفيدي دست يابد. از سوي ديگر، متخصصان معتقدند منبع موثق و معتبر براي کسب آگاهيهاي جنسي، صرفا مادر دلسوز و نگران است و نه هيچکس ديگر و ايفاي اين نقش خطير و مهم مادران در تربيت جنسي فرزند دختر به درستي امکان پذير نيست مگر آنکه مادران نيز در اين زمينه آموزش ببينند و اطلاعاتي را از چند و چون ماجرا به دست آورند و به بهترين وجه ممکن، آن را به فرزندانشان انتقال دهند.

گفت وگو درباره مسائل جنسي

الگوهاي فرهنگي حاکم در مورد نقش زن و مرد بر رابطه و رفتار جنسي آنها تاثير ميگذارد. سعي کنيد با گفت وگو و همفکري دخترتان، درک روشني از الگوهاي فرهنگي و تاثير آنها بر زنان ارائه دهيد و تجربهي او و همسالانش را در اين مورد جويا شويد. ببينيد چه چيز موجب محبوبيت در مکتب ميشود و از دختر خود بپرسيد که در جامعه چه جايگاهي براي خود قائل است و سرانجام و مهمتر از همه اينکه به دختر خود کمک کنيد تا به تفاوتهايي پي ببرد که او را از ديگران متمايز ميکند. شناختيکه او از اين طريق نسبت به خود به دست ميآورد، بزرگترين ياور او در زندگي خواهد بود.

الگوي رفتاري پدر و مادر

ترديدي نيست که فرزندانمان از رفتار ما درس ميگيرند؛ تقسيم کار و مسئوليت بين والدين، شيوه حل اختلافات، ابراز خشم و محبت و دوري و نزديکي فيزيکي از جمله اموري هستند که بي کلام آموزش داده ميشوند. دختر شما با دقت بسيار، به اين رفتارها توجه ميکند. شما با تن صدا، شوخيها، حاضر جوابيها، واکنش نسبت به فيلمها، کتابها و هزاران جزئيات ديگر به نگرش دخترتان درباره روابط و امور جنسي شکل ميدهيد. اگر در اين مورد الگوهاي رفتاري منفي در خانهي شما وجود دارد، حتما در پي رفع آن باشيد زيرا اين رفتارها نيز تاثيري منفي بر افکار او خواهد گذاشت. اگر خانمي هستيد که متارکه کرده ايد، بدانيد که دختر شما به برخورد شما با مردان توجه ميکند. رفتار شما، اهميتيکه براي ارتباط با مردان قائل ميشويد و چگونگي رابطه تان با آنها بر رفتار و نگرش دخترتان موثر است. اين موضوع در مورد مردانيکه از همسر خود جدا شده اند نيز صدق ميکند. در چنين مواردي والدين بايد بسيار مراقب رفتار خود و پيامي باشند که از طريق آن به فرزندشان انتقال ميدهند.

با شکيبايي پاسخ دهيد

امور جنسي براي بيشتر ما جنبهي کاملا خصوصي دارد. از اين رو ممکن است گاه از پرسشهاي دخترتان در اين زمينه شگفت زده شويد. در چنين مواردي، پاسخ تند و شتاب زده شما، او را وادار به سکوت ميکند و به گفت وگو با شما خاتمه ميدهد. به اين طريق شما به او ميفهمانيد که فقط با شرايط شما ميتوان در اين باره صحبت کرد. در حاليکه پاسخ شما بايد به گونهاي باشد که او متوجه شود در عين حال که ميتوان درباره اين امور صحبت کرد، حدودي هم وجود دارد که کاملا شخصي و خصوصي است و بايد رعايت شود. اگر دختر چهارده ساله تان از شما چيزي بپرسد که از حدود مشخص شده فراتر برود، ميتوانيد درجواب بگوئيد: «حالا نميتوانم با تو در اين مورد راحت صحبت کنم. شايد وقتي بزرگتر شدي بتوانم جوابت را بدهم» يا «راستش نميخواهم در مورد روابط خصوصي ام با تو صحبت کنم، درست به همان دليل که تو حق داري بعضي حرفها را براي خودت نگه داري و اگر گاهي ميخواهم درباره تو چيزي بدانم فقط به اين دليل است که بتوانم تو را راهنمايي و به تو کمک کنم.»

اگر زماني پاسخ شتابزده و نادرستي به فرزند خود داديد، ميتوانيد آن را اين طور اصلاح کنيد: «داشتم درباره جوابيکه به تو دادم فکر ميکردم. راستش حالا که بيشتر فکر ميکنم، ميبينم جواب درست اين است که...» نظر دخترتان را درباره موضوع مورد نظر جويا شويد و به اين ترتيب سر صحبت را باز کنيد و بعد از پاسخ دادن به او ببينيد آيا سوال ديگري هم دارد يا خير. سخنراني نکنيد و سعي کنيد شنونده خوبي باشيد. بسياري از پرسشهاي غيرمنتظره يا جسورانه او نشانهي نگرانيها، سردرگميها و اضطرابهايي است که نميتواند به وضوح درباره آنها حرف بزند.

با دختر خود درباره رابطه زن و مرد صحبت کنيد

وقتي دخترتان بزرگ ميشود، طوري با او صحبت نکنيد که گويي امور جنسي و شکلهاي ديگر صميميت و نزديکي هيچگونه بافت و ريشهي عاطفي ندارد. فرهنگ امروزي و بويژه گروه همسالان، به دختران ما ميآموزند که دلخواه ديگران بودن مهمترين اصل زندگي است که گاه آثار زيانباري هم دربر دارد. اما براي دختر خود توضيح دهيد که روابط سالميکه هويت و «من بودن» ما در آن حفظ شود، بهترين احساسات درباره خودمان را در ما تثبيت ميکند، نه روابطيکه بر اساس تلقي ديگران از ما باشد. با دختر خود دربارهي زيانها و خشونتهاي ممکن در روابط بين دخترها و پسرها صحبت کنيد. توجه داشته باشيد که آمار رفتارهاي خشونت آميز نسبت به زنان در اين نوع ملاقاتها روبه افزايش است.

منبع: سايت آفتاب

سم زدايي كنيد تا سالم بمانيد

در تغيير هر فصل يا تغيير عادات غذايي، سم زدايي كنيد تا بدني سالم داشته باشيد و بيمار نشويد.

براي سم زدايي يك روز يا يك هفته بايد وقت گذاشت و سموم انباشته در كبد و رودهها را از بين برد، به خصوص در تغيير هر فصل يا تغيير عادات غذايي، انجام اين كار بسيار مهم است؛ به خاطر داشته باشيد در اين درمان نبايد گرسنه باشيد.

راهنمايي عمومي

- 10 دقيقه قبل از هر وعده غذايي ميوه بخوريد؛ فيبر بالاي ميوه باعث ميشود در موقع غذا خوردن زودتر سير شويد.

- مصرف چربيهاي حيواني (گوشت و تخم مرغ) را كاهش دهيد.

- بين ساعت 12 تا 12:20 دقيقه زمان مناسبي براي ناهار خوردن است چون مواد مغذي و مهم جذب ميشوند.

- از مواد قندي دوري كنيد.

* از بين بردن مواد سمي

روز خود را با مخلوط يك گيلاس آب گرم و ليموترش شروع كنيد؛ در صورت امكان بعد از يك ساعت و نيم صبحانه ميل كنيد؛ اين نوشيدني سموميكه باعث اختلالات هاضمه ميشود را تخليه ميكند و سردرد و بيخوابي را از بين ميبرد.

براي از بين بردن سموم ميتوانيد از ماساژ درماني، شاور گرفتن و كرمهاي حاوي كافئين كه براي گردش خون مناسب هستند و مواد سمي بدن را از بين ميبرند، استفاده كنيد.

نوشيدن آب

براي تخليه سموم بدن نوشيدن حداقل 8 گيلاس آب در روز مفيد است؛ به خاطر اينكه نوشيدن آب را فراموش نكنيد بهتر است بر روي كاغذ يادداشت كنيد و كاغذ را بر روي يخچال، الماري اتاق خواب و هرجاييكه بيشتر جلو چشم است، بچسبانيد.

در صورت امكان آب ميوه و سوپ سبزيجات خانگي ميل كنيد؛ سبزي خوردن عادتي است كه فراموش شده است و بهتر است براي سلامت بدن خود در كنار وعدههاي غذايي مصرف شود.

حركت

در طول درمان سمزدايي بهتر است فعاليتهاي شديد بدني داشته باشيد؛ براي تمرينات روزانه بهتر است روزي يك فعاليت تازه انجام دهيد؛ (پياده روي، باغباني، دوچرخه سواري، نرمشهاي فيزيكي).

متعادل غذا بخوريد

در طول زمان سمزدايي از مصرف مواد قندي، محصولات صنعتي و غذاهاي سرخ شده بپرهيزيد؛ در عوض سبزيجات تازه، ميوههاي فصلي، غلات كامل و حبوبات فراموش نشود.

از حجامت

چه ميدانيد؟

حجامت يكي از موثرترين روشهاي درماني طب سنتي است كه انجام حداكثر سالانه دو مرتبه جهت پيشگيري از بيماريها و حفظ سلامتي توصيه ميشود.

قدمت حجامت به هفت هزار سال قبل بازميگردد. دانشمنداني چون ابوعلي سينا و بقراط نيز در آثار خود به درمان بيماريها از طريق حجامت اشاره كردهاند.

با وجود اينكه امروزه بسياري از روشهاي طب سنتي به دست فراموشي سپرده شدهاند، اما حجامت همچنان جايگاه خود را حفظ كرده و به طور كاملا بهداشتي در مراكز طبي انجام ميشود.

حجامت در اصطلاح به روش درماني گفته ميشود كه با ايجاد مكش در محل خاصي از بدن و خونگيري از آن قسمت صورت ميگيرد و هدف اصلي آن كشيدن خونهاي آلوده از بدن يا منحرف كردن مسير خون از يك قسمت به قسمت ديگر است.

 تنظيم و تقويت سيستم ايمني بدن، تنظيم ترشحات غدد هورموني بدن، سم زدايي از بدن، كاهش چربي و قند خون، افزايش انرژي بدن، كاهش غلظت خون، پيشگيري از لخته شدن خون، كاهش التهاب در بافت و سلولها، افزايش جذب مواد لازم، افزايش دفع سموم بدن از طريق كليهها و رودهها، كاهش اوره و اسيداوريك خون و سرعت رسوب گلبولهاي قرمز، از فوايد حجامت ميباشند.

حجامت يك روش درماني سرپايي، كم هزينه، بدون نياز به اقدامات شفاخانهاي و آزمايشي، قابل اجرا در اغلب سنين و بدون عوارض جانبي است و به نوعي در گروه جراحيهاي سطحي و سرپايي قرار ميگيرد.

درعلم پزشكي انجام حجامت توسط افراد با تجربه و متخصص در مرا كز بهداشتي و با رعايت اصول آن مورد تاييد قرار گرفته است.

استحمام قبل از حجامت، خالي بودن مثانه براي كاهش ناراحتيهاي احتمالي و تاثيرگذاري بهتر، خودداري ازانجام فعاليتهاي بدني سنگين قبل و بعد از بادكشگذاري و سست كردن كامل بدن درلحظه بادكشگذاري، از امور مهم در اين زمينه است.

بادكش با بازكردن رگهاي سطحي موجب افزايش خونرساني ميشود. در نتيجه اكسيژن بيشتري به سلولها رسيده وباعث رفع درد و خستگي ميشود. با بادكشگذاري در اطراف زخمهاي بستر ميتوان به ترميم و بهبود آن كمك كرد.

بادكش متناوب با جذب خون به سمت عضلات در رفع لاغريهاي موضعي و افزايش بافت ماهيچهاي موثر واقع ميشود و براي انبساط عضلات به عنوان علت بسياري از دردهاي موضعي، مفيد است. بادكش با تحريك رودهها و دستگاه گوارش در درمان برخي از بيماريهاي گوارشي نظير زخم معده، تنبلي روده و يبوست مفيد است.

همچنين در افرادي كه داراي طبع سرد وتر هستند در اصطلاح طب سنتي بلغمي مزاجند، بادكش «خشك» كاربرد فراواني دارد و جايگزين مناسبي براي حجامت «تر» است.

طبق تعريف سنتي گاهي دردها بر اثر غلبه سردي بر افراد ايجاد ميشود، مثل بيماري صرع يا براي بهبود زانوهايي كه دچار تورم و درد شدهاند ميتوان با انجام بادكش متناوب به مدت چهل جلسه يك روز در ميان آن را تا حدودي درمان كرد.

بهترين ساعات مناسب براي انجام حجامت ساعات نزديك به طلوع و غروب خورشيد و همچنين ساعت 8 تا 10 صبح است. اواخر ماه جوزا بهترين روزهاي حجامت است. برخي نيز روزهايي مانند دوشنبه و پنجشنبه را براي حجامت توصيه و انجام آن را در روز جمعه نهي كردهاند.

انجام حجامت در فصل بهار و خزان بيشتر توصيه شده است. فصل بهار به علت بالا بودن جريان خون در بدن بهترين فصل براي انجام حجامت محسوب ميشود.

خوشا آنانکه پا از سر ندانند

مثال شعله خشک و تر ندانند

                                         کنشت و کعبه و بتخانه و دير

                                         سرايي خالي از دلبر ندانند

باباطاهر

امضاي نوزده موافقتنامه ميان پاکستان و چين

خبرگزاري رسمي دولت پاکستان از امضاي 19 قرارداد همکاري و تفاهمنامه ميان اسلام آباد و پکن در جريان سفر «محمد نواز شريف» نخست وزير پاکستان به چين خبر داد.

بخش عمدهي اين قراردادها مربوط به سرمايهگذاري و فعاليت شرکتهاي چيني در پاکستان در زمينهي احداث نيروگاهها و تاسيسات مربوط به توليد برق است و تعدادي از قراردادهاي جديد ميان پکن و اسلام آباد نيز مربوط به فعاليت شرکتهاي چيني براي توسعه زيرساختها از جمله احداث جاده و راه آهن در پاکستان است.

نواز شريف روز گذشته پيش از عزيمت به چين، با صدور بيانيهاي اعلام کرد که در جريان سفر وي به پکن، دو طرف قراردادهاي زيادي در مجموع به ارزش 45 ميليارد دالر امضا خواهند کرد و با اجرا شدن اين قراردادها، پاکستان از بحران کمبود برق رهايي خواهد يافت ضمن اينکه بيش از يک ميليون شغل در اين کشور ايجاد خواهد شد. نواز شريف ديروز شنبه و در دومين روز از سفر خود به پکن، با «شي جينپينگ» رييس جمهوري و «لي کيکيانگ» نخست وزير چين ديدار و گفت و گو کرد.

نخست وزير پاکستان بعد از اين دو ديدار مهم، در جمع خبرنگاران حضور يافت و گفت که سفر جاري وي به چين تا حدود زيادي به رفع بحران انرژي در پاکستان کمک خواهد کرد و دولت پاکستان خود را متعهد ميداند که اين بحران را براي هميشه برطرف کند.

نواز شريف همچنين قرار است امروز (يکشنبه ) در اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان همکاريهاي اقتصادي آسيا-اقيانوسيه (اَپک) شرکت کند.

«شي جينپينگ» رييس جمهوري چين قرار بود ماه سنبله گذشته سفري مهم به اسلام آباد داشته باشد اما به دليل ناآراميهاي سياسي و تحصن مخالفان دولت در اسلام آباد، اين سفر به زمان ديگري موکول شد.

سخنگوي وزارت خارجه پاکستان گفت که سفر جاري نواز شريف به پکنيگ، به معناي لغو برنامه سفر رييس جمهوري چين به اسلام آباد نخواهد بود و اين سفر در زمان مناسب انجام خواهد شد.

چين قراردادهاي زيادي با پاکستان در زمينههاي گوناگون امضا کرده است و درصورت اجرايي شدن اين قراردادها، تحول نسبتا بزرگي در پاکستان به ويژه در زمينه توليد انرژي و رفع کمبود برق در اين کشور صورت خواهد گرفت.

رييس جمهور اکوادور:

مقر سازمان ملل نبايد در امريکا باشد

رئيسجمهور اکوادور بياعتنايي مقامات کاخ سفيد نسبت به درخواست جوامع بينالمللي براي لغو محاصره اقتصادي کوبا را محکوم کرد وگفت کشوري که به راي 20 کشور جهان بي اعتنايي ميکند نبايد مقر سازمان ملل در آن کشور موقعيت داشته باشد

«تلهسور»، گزارش  داد که «رافائل کورهآ» رئيس جمهور اکوادور طي سخنراني در جمعي از مقامات کشورش و گروهي از خبرنگاران رسانههاي بينالمللي ضمن انتقاد از ادامه روند تحريمهاي اقتصادي کوبا از سوي امريکا بيتوجهي دولت اين کشور را در پاسخ به درخواست بسياري از کشورهاي جهان براي لغو اين تحريمهاي 60 ساله مورد محکوميت قرار داد.

«کورهآ» در نشست اخير سازمان ملل متحد در 28 اکتبر نيز با حضور نمايندگان 188 کشور جهان اين مسأله را مطرح کرده بود.

تمامي کشورهاي شرکت کننده در اين رأيگيري به غير از آمريکا و رژيم اسراييل براي بيستوسومين مرتبه به لغو تحريمهاي کوبا راي مثبت داده بودند.

رئيس جمهور اکوادور همچنين در اين خصوص تأکيد کرد که متأسفانه هيچ سيستم عادلانهاي براي حل و برطرف ساختن اينگونه مسائل در جهان وجود ندارد.

وي در ادامه مقامات سازمان کشورهاي آمريکايي و کميسيون بين آمريکايي حقوق بشر را به دليل بيتوجهي به اين مسئله مورد سرزنش قرار داده و اعلام کرد: با وجود قرار داشتن مقر اين سازمانها در آمريکا، دولت اين کشور به هيچ يک از ارزشها و قوانين آنها عمل نميکند.

«کورهآ» در اين رابطه افزود: ما نميتوانيم بپذيريم که مقر سازمانهاي ذکر شده در کشوري باشد که خود از اطاعت 20 قطعنامه سازمان ملل سرباز زده و با ادامه تحريم خود عليه کوبا حقوق مردم اين کشور را پايمال ميکند.

برپايه اين گزارش، تاکنون حدود 160 کشور و سازمان بينالمللي طي ارسال نامههايي به آمريکا خواستار پايان يافتن هرچه سريعتر تحريم اقتصادي کوبا شدهاند تا بتوانند از ادامه ضررهاي وارد شده به اقتصاد اين کشور آمريکاي جنوبي جلوگيري کنند.

اين در حالي است که دولت آمريکا با بياعتنايي کامل به اين امر به کار خود و سياست سرکوبگرانهاش ادامه ميدهد.

استقبال امريکا از تصميم چين و جاپان براي حل اختلافات ارضي

جان کري، وزير امور خارجه امريکا ديروز شنبه تصميم پکينگ - توکيو براي گفت و گو در خصوص بهبود مناسبات و کاستن از اختلافات ارضي بر سر درياي چين شرقي را «حرکتي مثبت و رو به جلو» دانست.

«يانگ جيه چي» عضو ارشد شوراي دولتي چين و «سياتارو ياچي» وزير تامين امنيت ملي جاپان در ديدار خود در حاشيه اجلاس وزيران خارجه عضو «اپک» در پکينگ توافق کردند: برخي اختلافات از جمله اختلاف در خصوص جزاير مورد مناقشه در درياي چين شرقي را با انجام گفت و گو کاهش دهند.

وزير امور خارجه امريکا در ديدار با «فوميو کيشيدا» وزير امور خارجه جاپان در پکن اعلام کرد: دولت امريکا از تصميم دو کشور در اين زمينه خشنود است.

وي گفت: پيشرفت ها در توسعه هر چه بيشتر روابط ميان پکينگ - توکيو بسيار ارزشمند، سازنده و حرکتي رو به جلو است و تحقق اين امر در برقراري ثبات در منطقه بسيار موثر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري کيودو، وزير امور خارجه جاپان نيز در اين ديدار همتاي آمريکايي خود را در جريان تلاشها براي بهبود روابط چين و جاپان قرار داد و طرح توکيو براي تامين 100 ميليون دالر کمک اضافي براي مهار ابولا در غرب آفريقا را تشريح کرد.

وي همچنين به مذاکرات هفته گذشته ميان مقامات جاپاني و کره شمالي در پيونگ يانگ در خصوص سرنوشت اتباع جاپاني ناپديد شده اشاره کرد و گفت: قرار است اين گفت وگوها تا رسيدن به نتايج کامل ادامه داشته باشد.

مشکلات موجود ميان چين و جاپان ريشه تاريخي دارد و هنوز دو کشور راه حلي براي آن نيافته اند، اين مشکلات هر از گاهي دو قدرت آسيايي را به جان هم مياندازد.

به عقيده کارشناسان نتيجه ديدار دو مقام عاليرتبه چين و جاپان در حاشيه اجلاس اپک از جهات مختلفي داراي اهميت است، چرا که اگر طرفين بتوانند ديدگاههاي خود را به هم نزديک کنند، شرايط براي ديدار رهبران دو کشور در اجلاس سران اپک فراهم ميشود.

زنيکه همه چيز را سرچپه ميبيند!

يك زن 28 ساله صربستاني به دليل ابتلا به يك بيماري نادر همه چيز را سرچپه ميبيند.

«بويانا دانيلوويچ»، زن 28 ساله صربستاني به دليل ابتلا به يك عارضه مغزي نادر، همه چيز اعم از نوشتههاي روزنامهها، كتابها و تصاوير تلويزيوني و كامپيوتر را سرچپه ميبيند.

به دليل اينكه مغز بويانا نميتواند تصاوير را به صورت طبيعي پردازش كند ناچار است تلويزيون و نوشتهها را سرچپه كند تا بتواند آنها را درست ببيند يا بخواند.

اين زن به اختلالي موسوم به موقعيتيابي فضايي دچار است كه در اين عارضه چشمها يك تصوير را درست مشاهده ميكنند اما احتمالا مغز جهت تصاوير را تغيير ميدهد.

به نقل از ريپلي، تا پيش از اين مواردي مشاهده شده بود كه برخي افراد برعكس مينويسند، اما مشاهده فرديكه همه چيز را وارونه ميبيند، پديده نادري است.

فقط يکبار بخوانيد

4 ساله که بودم فکر ميکردم پدرم هر کاري را ميتواند انحام بدهد.

5 ساله که بودم فکر ميکردم پدرم خيلي چيزها را ميداند.

6 ساله که بودم فکر ميکردم پدرم از همه پدرها با هوش تراست.

8 ساله که شدم گفتم پدرم همه چيز را، هم نميداند.

10 ساله که شدم با خودم گفتم ! آن موقعها که پدرم طفل بود همه چيز با حالا کاملا فرق داشت.

12 ساله که شدم گفتم! خب طبيعي است، پدرم هيچ چيزي در اين مورد نميداند... ديگر پيرتر از آن است که کودکي اش يادش بيايد.

14 ساله که بودم گفتم: زياد حرفهاي پدرم را تحويل نگيرم، خيلي قديمي است.

18 ساله که شدم. واي خداي من بازهم گير داده به رفتار و گفتار و لباس پوشيدنم همين طوري بيخودي به آدم گيرميده پير مرد. عجب روزگاري است.

21 ساله که بودم پناه بر خدا پدرم به طرز مايوس کنندهاي از رده خارج شده است!

25 ساله که شدم ديدم که بايد ازش بپرسم. زيرا پدر چيزهاي کمي دربارهي اين موضوع ميداند زياد با اين قضيه سر و کار داشته است.

30 ساله بودم به خودم گفتم بد نيست از پدر بپرسم نظرش دربارهي اين موضوع چيست، هرچه باشد چند تا پيراهن از ما بيشتر پاره کرده و خيلي تجربه دارد.

40 ساله که شدم مانده بودم پدر چطوري از پس اين همه کار برميايد؟ چقدر عاقله، چقدر تجربه داره.

50 ساله که شدم حاضر بودم همه چيز را بدهم که پدر برگرده تا من بتوانم با او دربارهي همه چيز حرف بزنم!

اما افسوس که قدرش را ندانستم خيلي چيزها ميشد از او ياد گرفت.

درسهايي از غولهاي

 دنياي فناوري

ايجاد سازماني تکاملي:

کل بزرگتر از مجموع قسمتهاي تشکيل دهندهي آن است.(ارسطو)

براي ايجاد سازمان تکاملي شرکتها بايد الگوريتم استراتژي تکامل را به نرم افزار سازمان خود تبديل کنند. به اين منظور بايد اقدامات ذيل را در پيش بگيرند:

ايجاد ذهنيت اکتشافي: افزايش ريسک پذيري و تحمل خطا.

تقويت مهارت مديريت اطلاعات پويا: ايجاد طيف وسيعي از منابع اطلاعاتي و ايجاد امکان تحليلهاي پيش بيني کننده به منظور اندازهگيري و مديريت فرآيند اکتشاف.

ساخت موتور آزمايشي: استفاده از آزمايشهاي سريع (مجازي) در مقياسهاي کوچک و کاهش هزينههاي شکست.

انعطاف پذيري در کسب و تخصيص منابع: به اشتراک گذاري منابع و اطمينان از عدم تنبيه مديران پروژهها در صورت شکست.

افزايش سرعت ساعت استراتژيک: کوتاه کردن چرخههاي برنامهريزي و حلقههاي بازخورد.

تنظيم مداوم الگوريتم: ارزيابي ميزان انطباق عدم قطعيت و پويايي محيط با پارامترهاي موتور آزمايش.

ترکيب اقدامات اشاره شده به سيستم يادگيري يکپارچه و اطلاعات محوري منجر ميشود که شرکتهاي پيشرو امروزه از آن به عنوان ابزاري براي رويارويي با دنياي پيچيده استفاده کنند. در مقابل، تمرکز بيش از حد يا حذف هر يک از اين خطوط باعث بي اثر شدن فعاليتهاي کل سيستم ميشود.

شرکت شل از جمله سازمانهايي است که در اين عرصه فعاليت ميکند، وال مارت به طور مداوم آزمايشهايي را پيرامون برنامههاي فروشگاههاي خود انجام داده و تحليلهاي دقيقي را به منظور بررسي کيفيت نتايج به کار ميبندد، شرکت۳M در صدد است آزمايشهايي را با هدف سرعت بخشيدن به نوآوري انجام دهد. پيشبيني ميشود ايجاد سازمانهاي تکامل يافته و اتخاذ استراتژيهاي مرتبط با آن در آينده به سياستي غيرقابل انکار براي شرکتهاي صنايع مختلف تبديل شود.

در پايان بايد اشاره کرد که استراتژيهاي تکامل براي سازمانها ناشناخته و جديد بوده و پياده سازي آنها تا حدودي دشوار است و البته از ديدگاه رقابت کاملا ارزشمند است. از اين رو در صورت انتخاب سياستهاي تکامل براي سازمان بايد از دامهاي رايج اين حوزه (دام تمرکز بيش از حد يا دام بدبيني و دام اکتشاف بيش از حد و...) اجتناب کنيد.

ترجمه: فريبا وليزاده

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 352
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 516
  • بازدید ماه : 880
  • بازدید سال : 3,716
  • بازدید کلی : 84,235