loading...
سخن جدید
محمد رضا نعیمی بازدید : 85 1393/10/15 نظرات (0)

با وجود آنکه خطر هراس افگنی مخالفان مسلح در افغانستان هنوز هم پابر جاست اما وضعیت نامناسب اقتصادی این کشور تهدید به مراتب بزرگ تری محسوب میشود و بعید است ذخایر معدنی هنگفت این کشور نیز به این زودیها بتواند به اوضاع سر و سامان بخشد.

در بازار سرای شاهزاده کابل، صرافان دستههای کلفتی از دالر، ‌افغانی، روپیه و حتی درهم را در دستان خود تکان میدهند اما به نظر نمیرسد این بازار از رونق چندانی برخوردار باشد و فعالیتهای تجاری در این کشور طی دو سال گذشته از رونق افتاده است.

پس از یک دهه رشد اقتصادی حدود دو رقمی افغانستان، اقتصاد این کشور طی دو سال گذشته به دنبال جنجالهای انتخابات ریاست جمهوری و همچنین پایان عملیات رزمی ناتو با کاهش همراه شد.

اکنون به نظر میرسد که انتقال سیاسی و کنترول امور امنیتی این کشور با مانع اقتصادی تقریبا دشواری مواجه شده است.

عمید خان که در محل کسب و کار خانوادگی خود در بازار نشسته است در این خصوص میگوید این روزها پول بیشتری از افغانستان خارج و پول کمتری وارد این کشور می‎.

وی میگوید هر چه زمان خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان نزدیکتر میشود ، سرمایه گذاران در افغانستان پول خود را از این کشور خارج و آن را به کشورهای امارات متحده عربی، چین، پاکستان، هند و ترکیه منتقل میکنند.

نتایج نظرسنجی اخیر بنیاد آسیا که یک سازمان غیردولتی امریکایی است از بیش از نه هزار افغان نشان میدهد نرخ بیکاری و اقتصاد ضعیف این کشور، بزرگترین نگرانی افغانها است.

دفتر بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (SIGAR) میگوید از سال 2002 میلادی تاکنون امریکا بیش از 104 میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است؛ رقمیکه حتی از طرح مارشال که به برخاستن اروپا از خاکستر جنگ جهانی دوم کمک کرد، بیشتر بود.

اما این پول هنگفت به جای بازسازی افغانستان صرف عملیات رزمی شد، حال آنکه نیروهای افغان که مقابل مخالفان مسلح میجنگند، هنوز معاش شان از خارج کشور تامین میشود.

انتظار میرود درآمد امسال دولت کابل حدود یک میلیارد و 800 میلیون دالر باشد که این رقم کمتر از پول حاصل از تجارت مواد مخدر افغانستان است که وجوه صندوق خزانه مخالفان مسلح را تامین میکند.

بدون کمک بینالمللی سالانه هشت میلیارد دالری به افغانستان که قرار است تا پایان سال 2016 ادامه یابد، دولت این کشور نمیتواند حقوق 350 هزار سرباز و مامور پولیس خود را که مقابل مخالفان مسلح قرار دارند، بپردازد.

اما افغانستان در بخش کشاورزی - به استثنای کشت کوکنار- توانسته است به رونق خوبی دست یابد و درآمد حاصل از خشکبار این کشور بر صادرات فرش آن پیشی گرفته است.

این خبر خوبی برای برخی بازرگانان از جمله حیدر رفعت رییس یکی از شرکتهای تولید تولید کننده و صادر کننده خشکبار از جمله کشمش، انجیر، پسته و امثال آن است.

وی در این خصوص میگوید:« ما قبلا تنها به دو کشور هند و پاکستان صادرات خشکبار داشتیم اما حالا آن را به حدود 45 کشور جهان صادر میکنیم.»

تولید کنندگان افغان پول قابل توجهی را از صادرات خشکبار به کشورهای حوزه خلیج فارس، استرالیا و کانادا به دست میآورند که این امر میتواند به ایجاد فرصتهای شغلی در این کشور 30 میلیون نفری که حدود 400 هزار نفر از جوانان آن همه ساله روانه بازار کار میشوند، کمک کند.

حیدر رفعت میگوید تقویت صادرات هنوز هم به حمایت و کمک مالی بهتر کارخانهها و کمک به بالا بردن کیفیت کالاهای افغانستان در خارج کشور نیاز دارد.

یکی از بخشهاییکه توجه سرمایه گذاران را بیش از سایر بخشها به خود جلب کرده است بخش استخراج معادن افغانستان است.

مرکز تحقیقات زمین شناسی امریکا، ارزش ذخایر معدنی افغانستان از جمله طلا، آهن و مس را بین یک تا سه تریلیون دالر برآورد کرده است.

جاوید نورانی، سرپرست وزارت معادن افغانستان میگوید این ذخایر با ارزش و هنگفت میتواند به لحاظ تئوری دولت افغانستان را از دریافت کمکهای خارجی بی نیاز کند اما موانع زیادی برای استخراج و بهره برداری از این ذخایر معدنی هنگفت وجود دارد.

به نظر میرسد افغانستان به اصلاح قوانین خود در زمینه استخراج و بهره برداری از معادن، برگزاری مناقصه برای واگذاری شفاف تر عملیات بهره برداری از معادن ، توسعه شبکه حمل و نقل ریلی و مقابله جدی با فساد مالی در قراردادهای کنونی استخراج معادن نیاز دارد.

نورانی میگوید با این حال برای تحقق این اهداف و نیز ایجاد بخش معدنکاری شایسته در افغانستان حداقل دهها سال به طول میانجامد.

وی در ادامه از اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان خواست رویکرد مناسب و بلندمدتی را برای رونق این بخش اتخاذ کند.

اما به نظر میرسد پیش از آن، افغانستان به ثبات، ارائه خدمات و ایجاد فرصتهای مناسب برای حفظ جمعیت جوان خود نیاز دارد؛ افرادیکه یک سوم آنها زیر خط فقر به سر میبرند.

حاجی مبین احمد که یکی از صرافان سرشناس در بازار است درباره وضعیت اقتصادی آینده افغانستان چندان خوشبین نیست.

وی میگوید:«اقتصاد افغانستان هنوز هم به کمکهای بینالمللی نیاز دارد و قطع این کمکها همانند قطع اکسیژن است و همگی ما جان خواهیم داد.»

 

منبع: خبرگزاری فرانسه/ گیوم لاواله 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 227
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 391
  • بازدید ماه : 755
  • بازدید سال : 3,591
  • بازدید کلی : 84,110