loading...
سخن جدید
بازدید : 18 1393/08/05 نظرات (0)

 

 

بسماللهالرحمنالرحيم

عاشورا، نمايشگاه عظيم معارف اسلامي

اينکه در ميان تمامي روزهاي قدسي، عاشورا نقطه عطف قرار گرفته است شايد به اين دليل باشد که عاشورا نمايشي عظيم بوده است از تمامي اصول و فروع اسلام. هرچند لحظه لحظهي زندگي و سلوک سالار شهيدان، جزيي از آموزههاي اسلامي بوده است، ليکن فشردن همه معارف و اصول و فروع در يک ماه، در يک هفته، يا يک روز را تنها مردي به صلابت حسين عليه السلام ميتواند.

ديگران توانسته اند اسلام را در طول حيات خود خلاصه کنند و خدا را در زندگي خويش معني، امّا کسي که بتواند اين همه را در يک روز و نه در کلام و سخنراني که در قالب هنرمندانهترين و ظريفترين حرکات و اعمال بنماياند، تنها حسين است. حسين عليه السلام حتي اگر در عاشورا سخني از توحيد نگفته باشد و اگر پرنده الهي «رضا برضاک»... از بام حنجرهي دردآلودش به سوي ملکوت اعلا پر نکشيده باشد، حضورش در عاشورا  نمايانگر عرفان خالص و توحيد محض است.

دل کندن

نظاميان انگليس

از امپراتوري ترياک

روز گذشته نظاميان انگليسي تجهيزات نظامي و جنگي خود را به ميدان هوايي قندهار منتقل کرده اند تا از اين محل به کشورشان بازگردانند.

دو هزار نظامي انگليسي در پايگاه بسشن هلمند مستقر بودند که گفته ميشود از روز گذشته روند خروج آنان آغاز شده است.

بر اساس گزارش ها 9 هزار نظامي انگليسي که پس از امريکا بيشترين نظاميان خارجي را در افغانستان تشکيل مي دادند در ولايت هلمند و قندهار مستقر بودند.

گفته ميشود از زمان حضور نظاميان انگليسي در افغانستان 444 تن آنان کشته شده اند.

نظاميان انگليسي با واگذاري بزرگترين پايگاه نظامي اين کشور در ولايت هلمند به نيروهاي افغانستان روند خروج از کشور را درحالي آغاز کردند که بسياري از کارشناسان سياسي و نظامي، کارنامه نظاميان خارجي از جمله نظاميان انگليسي را در مبارزه با تروريزم و توليد مواد مخدر شکست خورده ميدانند. زيرا تا کنون وعدههاي 150 هزار نظامي خارجي در حمله به افغانستان براي سرکوب تروريزم و محو توليد مواد مخدر در کشور، محقق نشده است. اقدامات تروريستي، انتحار، انفجار و توليد مواد مخدر پس از 13 سال حضور نظاميان خارجي از جمله نظاميان امريکايي و انگليسي همچنان به عنوان چالش بزرگ مقابل دولت افغانستان خودنمايي ميکند، تا جاييکه افغانستان به عنوان بزرگترين توليد کننده مواد مخدر در جهان معرفي ميشود.

هلمند که محل تمرکز نيروهاي انگليسي بود، يکي از بزرگترين مراکز توليد موادمخدر در سطح افغانستان و منطقه به شمار ميآيد که در گزارشهاي ژورناليستان خارجي از آن به عنوان امپراتوري ترياک نام برده شده است.

بر اساس گزارشها هلمند که به گفتهي شماري از محافل سياسي افغانستان به مستعمره انگلستان طي بيش از يک دهه گذشته شهرت يافته بود؛ به تنهايي بيش از هفتاد درصد کل مواد مخدر افغانستان را توليد ميکند.

افشاي وجود زندانهاي مخفي انگليس و امريکا در دوران حکومت کرزي نيز جنجالهاي زيادي را در کشور برپا کرد تا جاييکه حامد کرزي رييس جمهور وقت، هيات حقيقت ياب را براي تحقيق در خصوص حضور افغانهاي زنداني در زندانهاي مخفي انگليس و امريکا در پايگاههاي اين نظاميان در قندهار و هلمند راهي اين مناطق کرد.

هر چند مبارزه با مواد مخدر يکي از اهداف عمده حضور نظاميان خارجي در افغانستان نيز عنوان شده بود، اما امروز علاوه بر اينکه افغانستان به عنوان بزرگترين توليد کننده مواد مخدر در جهان معرفي ميشود، بيش از يک ميليون معتاد نيز درکشور وجود دارد که به گفتهي کارشناسان اين رقم قبل از حضور نظاميان خارجي در افغانستان به مراتب کمتر بود.

طبق آخرين برآورد سازمان ملل متحد، تجارت ترياک در افغانستان سالانه 1.5 ميليارد دالر ارزش دارد، اما مقامات امريکايي از مبارزه جدي با اين پديده صحبت کرده و گفته اند که مبارزه با اين تجارت، يک روند طولاني و مستمر دارد و نبايد مبارزه با مواد مخدر در افغانستان را شکست خورده بدانيم.

با اين وجود، جان ساپکو، بازرس ويژه امريکا در افغانستان در اوايل سال 2014 ميلادي در افغانستان با صراحت گفت که مبارزه با مواد مخدر در افغانستان شکست خورده است.

رسيس شوراي اخوت اسلامي:

عزاداري حسيني بايد سبب تقويت وحدت ملي شود

رييس شوراي اخوت اسلامي با اشاره به فرارسيدن ايام سوگواري سرور و سالار شهيدان امام حسين(ع) گفت: مراسم عزاداري حسيني بايد به شکلي برگزار شود که سبب تقويت وحدت بين تمام مذاهب در اين کشور شود.

به نقل از خبرگزاري فارس، مولوي حبيب الله حسام، رئيس شوراي اخوت اسلامي گفت: مراسم عزاداري حسيني بايد به شکلي برگزار شود که سبب تقويت وحدت مذاهب در کشور شود.

اين عالم اهل سنت، وحدت ميان تمام مذاهب و مردم افغانستان را جزء ضروريات امروز کشور خواند و تأکيد کرد: بايد مراسم عزاداري متناسب با واقعيتهاي جامعه برگزار شود.

وي مکتب حسيني را مکتب بيداري و عبرت براي امروز جامعه خواند و تصريح کرد: عزاداران نبايد عملي انجام دهند که با مکتب حسيني در تناقض باشد.

حسام در بخش ديگر از سخنان خود گفت: علماي افغانستان به خصوص علماي اهل تشيٌع بايد در جريان تبليغ و توضيح قيام عاشورا به نقاط مشترک ميان مذاهب کشور تأکيد کنند.

وي حرکت امام حسين را حرکت اصلاحي خواند که در راستاي از بين بردن بدعتها در جامعه بود و عزاداران نيز بايد به اين نکته توجه جدي کنند که نبايد موجب ايجاد بدعت در دين شوند.

رئيس شوراي اخوت اسلامي، قمهزني و تيغزني را در مراسم عزاداري امام حسين خلاف آموزههاي اسلامي خواند و تأکيد کرد: عزاداران نبايد به چنين حرکاتي که در تناقض با مکتب حسيني است دست بزنند.

وي تصريح کرد: مراسم عزاداري بايد به گونهاي انجام شود که در شأن و منزلت خون امام حسين(ع) و ياران باوفاي آن حضرت باشد نه اينکه چهره عزاداري را در ميان سايرين به يک عمل غير ارزشي مبدل کند.

اين روحاني اهل سنت گفت: مکتب حسيني مکتب مهرورزي، برادري و برابري ميان تمام مسلمانان جهان است و عملي که سبب دوري و افتراق ميان مذاهب شود در انديشه حسيني جايگاهي ندارد.

مولوي حسام در ادامه افزود: عزاداران بايد به گونهاي مراسم عزاداري را برگزار کنند که احياگر تفکرات ديني بوده و در راستاي اين مهم رسالت خود را انجام دهند.

وي تأکيد کرد: پيام عاشورا بايد به شکلي به مردم رسانده شود که بازگو کننده ارزشهاي اساسي و والاي ديني باشد که براي مردم مايه عبرت و بيداري ديني شود.

اين عالم اهل سنت، شرايط موجود در جهان اسلام را بسيار حساس خواند و تأکيد کرد: واقعه عاشورا بايد به  گونهاي بازتاب داده شود که در مقابل تفکرات غير ديني  ايستادگي کند.

وي در ادامه سخنان خود، حرکت امام حسين(ع) را حرکت ظلم ستيزي و دستگيري از مظلومان جهان عنوان نمود و تصريح کرد: عزاداران نبايد عملي را انجام دهند که سبب آزار و اذيت ديگران شود.

حسام خاطر نشان کرد: مبلغان تا کنون بيشتر به جنبه عاطفي قيام امام حسين پرداختهاند و بايد قيام عاشورا به مثابه يک مکتب انسانساز و همه شمول به مردم معرفي شود.

افغانستان يکي از معدود کشورهاي اسلامي است که پيروان مذهب شيعه و سني با هم از مراسم عاشوراي حسيني تجليل ميکنند.

«اشرف غني احمدزي» رئيس جمهور افغانستان چند روز پيش اعلام کرد: اهداي خون در روز عاشورا بايد به يک برنامه سراسري تبديل شود.

کميته حقيقتياب سنا در جستجوي تقلبهاي انتخابات شوراي ولايتي

بهدنبال بروز تقلب در انتخابات شوراهاي ولايتي، مجلس سنا از تشکيل کميته حقيقتياب خبر داد.

محمدعلم ايزديار، معاون مجلس سنا در نشست عمومي روز گذشته (يکشنبه/4 عقرب) اين مجلس با تاييد اينکه بايد به تمام شکايتهاي انتخاباتي شوراهاي ولايتي رسيدگي شود، گفت: مجلس سنا امروز يک هيئت حقيقتياب به کميسيونهاي انتخاباتي خواهد فرستاد.

اکثر انتقادهاي اعضاي مجلس سنا از وجود تقلب در انتخابات شوراهاي ولايتي بوده و تأکيد کردند که برخي کانديداها با وجودي که تا شب گذشته نام آنها در فهرست برندگان اين انتخابات بوده اما به ناگهان، از اين فهرست خارج شد.

داود اساس، عضو اين مجلس که کانديداي شوراي ولايتي ولايت «زابل» در جنوب افغانستان نيز بود در اين خصوص اظهار داشت: تا شب گذشته تمام کارمندان کميسيونهاي انتخاباتي نويد پيروزي مرا در انتخابات ميدادند و نام من نيز در فهرست برندگان بود، اما صبح روز يکشنبه از اين فهرست خارج شده است.

رفيعالله گلافغان، معاون دوم مجلس سنا که کانديداي شوراي ولايتي در ولايت «کابل» بود، نيز از وجود تقلب در اين کميسيون انتقاد کرد.

گلافغان افزود: نامش تا شب يکشنبه در فهرست برندگان انتخابات بود، اما صبح همان روز از اين فهرست خارج شده است.

وي در ادامه تصريح کرد: اسناد موثقي وجود دارد که برنده انتخابات است و وي تمام فهرست تعداد آراي مراکز کابل را در دست دارد که بيانگر رأي بالاي اوست.

اين در حالي است که کميسيون انتخابات روز شنبه نتايج انتخابات شوراهاي ولايتي را پس از نزديک به 7 ماه اعلام کرد.

اصابت 40 راکت شليک شده از پاکستان به کنر

فرمانده پوليس ولايت کنر در شرق کشور از اصابت 40 راکت شليک شده از خاک پاکستان به آن ولايت طي يک روز گذشته خبر داد.

عبدالحبيب سيدخيل، فرمانده پوليس ولايت کنر روز يکشنبه (4ميزان) به رسانههاي محلي گفت که طي شب يکشنبه 40 راکت شليک شده از آن سوي خط ديورند که پاکستان آن را مرز خود با افغانستان ميداند، به ولسوالي «دانگام» ولايت کنر اصابت کرد.

فرمانده پوليس ولايت کنر افزود: اين حملات راکتي که تلفاتي نداشت، خسارات مالي زيادي بر جاي گذاشت و چندين خانواده را مجبور به ترک منازل خود کرد.

بر اساس گزارشها حملات راکتي از خاک پاکستان به ولايتهاي شرقي و جنوبي افغانستان از 3 سال پيش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

به گفتهي مقامهاي محلي بر اثر اين حملات راکتي تا کنون دهها تن کشته و زخمي شده اند و خسارات مالي زيادي بر جاي مانده است.

بازداشت چهار هراس افگن

در کابل

مسوولان رياست عمومي امنيت ملي از بازداشت چهار هراس افگن که پس از فراگيري آموزشهاي نظامي و هراس افگني از پاکستان وارد کشور شده بودند خبر ميدهند.

بر اساس خبرنامهاي که از سوي رياست امنيت ملي به نشر رسيده است، چهار تن به شمول ولسوال نامنهاد مخالفان مسلح در نادعلي هلمند، پس از فراگيري آموزشهاي نظامي و هراسافگني از آن سوي خط ديورند وارد کشور شده بود؛ در کابل بازداشت گرديدند.

در خبرنامه آمده است که شش تن ديگر که مصروف فعاليتهاي مسلحانه در فارياب بودند؛ با دو واسکت انتحاري و هفت حلقه ماين از آن ولايت به چنگ نيروهاي امنيتي افتادند.

همچنين پنج تن ديگر از لوگر، ننگرهار و نيمروز دستگير شدهاند که از نزدشان مواد انفجاري و ماينهاي خودساز نيز به دست آمده است.

گفتني است که نيروهاي رياست امنيتي ملي کشور در اين اواخر، در راستاي بازداشت هراس افگنان فعاليتهاي گستردهاي را داشته اند.

عيش اعضاي کميسيون انتخابات

به قيمت فروپاشي اعتماد مردمتهيه کننده: محمدتقي جعفري

در روزهاي پر اضطراب عيد سعيد فطر که افکارعمومي از نگراني و دغدغهي رفتن کشور به کام بحران خطرناک، آب خوش از گلوي شان پايين نميرفت، اعضاي کميسيون مستقل انتخابات اما با خريد وافر ميوهي خشک، شيرينکام بودند وبه گفتهي فضل احمد معنوي، «عيش تازه به دست آورده» شان را جشن ميگرفتند.

گزارش مستندي که يکي از تلويزيونهاي خصوصي (طلوع نيوز) نشر نمود، حکايت از حيف و ميل بي حساب و خرج گزاف اعضاي کميسيون انتخابات در طول ماههاي گذشته دارد و نشان ميدهد که اين اعضا از بودجه ملي پروسه انتخابات و کد اختصاصي 91 اختصاصي رييس جمهور به ابزارهاي مدرن رفاهي و آسايشي دست يافتند. اين ابزار زندگي از موترهاي لوکس ضد گلوله گرفته تا خريد موبايل لوکس، خريد کارتهاي چارج شبکههاي تلويزيوني خارجي، مصرف بيش از معمول ميوه خشک و خلاصه راه اندازي دربار شاهي با بودجهي ملي کشوري بوده است که درصد زيادي از مردم آن به نان شب خود درمانده اند.

اين عيش اعضاي کميسيون اما قيمت گزافي را براي مردم داشت. اعتماد عمومي نسبت به پروسه انتخابات به مثابهي يک برنامهي دموکراتيک فروپاشيد و ساختار کميسيون به منزلهي يک نهاد بياعتبار جلوه کرد که نيازمند اصلاح صد درصدي ميباشد. به همين دليل حکومت وحدت ملي اصلاح اين کميسيون را در اولويتهاي اصلي کارش قرار داد و اين بار گران را به دوش عبدالله عبدالله، رييس اجرائيه حکومت گذاشته است که وي نيز بارها بر اجرايي شدن اين وعده تأکيد نموده است. اما آيا اين وعده محقق خواهد شد و  ما شاهد انتخابات شفاف پارلماني در سال آتي خواهيم بود؟

اين پرسشي است که ذهن هر شهروند را ميآزارد و مدتي است به عنوان موضوع داغ در نشستهاي پارلماني نيز مطرح است. 

مير احمد جوينده آگاه امور سياسي ميگويد: «دولت ميتواند در قانون انتخابات و همچنين روند کاري کميسيونهاي انتخاباتي تغييرات و تعديلاتي را بوجود بياورد. هر چند اين تعديلات و تغييرات در قانون انتخابات را پارلمان به دليل قرار داشتن در آخرين سال کاري خود نميتوانند به تصويب برساند، اما رييس جمهور ميتواند در زمانيکه پارلمان در رخصتي باشد طي فرمان تقنيني آن را

 پاس کند و از اين قوانين تعديل شده استفاده شود.»

اما نقيبالله فايق، عضو مجلس نمايندگان براين باور است که « اينکه اقدامات اصلاحي در خصوص کميسيون مستقل انتخابات چه خواهد بود، توافق شده است اما مهم اين است که چگونه اين تغييرات بهوجود ميآيد. ما و مردم افغانستان خواهان آن نيستيم تا بهخاطر تغييرات و اصلاحات، قانون اساسي ناديده گرفته شود و عمل غير قانوني صورت بگيرد. به اين معنا که فرمان رييس جمهور اگر به خاطر تبديلات در اين کميسيونها باشد، غيرقانوني است و تصميم پارلمان به اين تبديليها نيز قانوني نيست. تنها راه قانوني اين است که افراد در کميسيونها استعفا بدهند و يا ما تعديل در قانون انتخابات بهوجود بياوريم.

اما آيا پارلمان افغانستان در زمان باقي مانده فرصت آن را دارد تا در قانون اساسي تغييراتي بياورند؟ اين بحثي است که  در مورد آن تعبيرهاي متفاوتي از قانون اساسي افغانستان صورت ميگيرد.

بسياري از اعضاي اين مجلس معتقدند در سال آخر کاري قرار ندارند و ميتوانند در مورد قانون انتخابات و چگونگي روند کار کميسيونها بحث کرده و پيشنهادات مشخصي را به حکومت ارايه کنند.

درحاليکه آگاهان امور، زمان باقيمانده را براي تغييرات لازم در قانون اساسي يا تحقق هرگونه روندي چون توزيع تذکرههاي الکترونيکي که منجر به انتخابات شفاف شود را غير ممکن ميداند، فايق اما ميگويد: «سرويها در سطح کابل وجود دارد و برخي موارد در نهايي شدن نوع اين کارت و نوشتن نام قوم و ... ميباشد که مشکلاتي دارد. همان طور که يک کشور نميتواند بدون رييس جمهور باشد، به همان شکل يک کشور بدون پارلمان نيز نميتواند باشد. بنا بر اين در صورتيکه انتخابات پارلماني به تعويق افتد پارلمان نيز به کار خود ادامه خواهد داد و فکر ميکنم يکي از گزينهها اين است که پارلمان به کار خود ادامه بدهد.

او ميفزايد: « هرچند دوام کار پارلمان خلاف قانون باشد اين کار بهتر است. زيرا از پارلمانيکه با اين گونه جنجالها و کشمکشها بهوجود بيايد و موجب تنش شود، بهتر خواهد بود. تمديد زمان کار پارلمان يک گزينه مناسب و مصلحتي خواهد بود تا اينکه تجربه تلخ انتخاباتهاي گذشته تکرار نشود و موجب فاصله بين اقوام و ملت افغانستان نگردد.»

پرسش عمده اين است که در صورت عدم آوردن اصلاحات در کميسيون با استفاده از راهکارهاي ممکن يا اجرايي ساختن طرحهاي شفافيتزايي چون توزيع تذکره الکترونيک، سرنوشت انتخابات آتي و مسأله اعتماد مردم به پروسه انتخابات چه خواهد شد؟

جوبنده معتقد است: بدون اصلاحات در روند انتخابات سرنوشتيکه در انتخابات شوراهاي ولايتي شاهد آن بوديم در انتخابات پارلماني نيز شاهد آن خواهيم بود. وي ادامه کار پارلمان کنوني را نيز خلاف قانون دانسته ميگويد:» در قانون مشخص دوره کاري آنان (پارلمان) ذکر شده و بيش از آن تخلف است و هيچ کسي نميتواند به آن دست درازي کند.»

با اين وجود، تقصير اصلي اين بي اعتمادي در عدم مديريت پروسه انتخابات سال جاري از سوي اعضاي کميسيون انتخابات نهفته است. به همين دليل نيز برخي از اعضاي پارلمان، مردم و آگاهان مسايل سياسي معتقد اند که اين افراد بايد مورد بازخواست قرار گرفته و محاکمه شوند تا اعتماد مردم نسبت به اجراي اصلاحات توسط حکومت وحدت ملي بازسازي شود.

برخورد دوگانه با قطعات نيروهاي امنيتي 

پوليس قطعه محافظت عامه براي دو روز پياپي است که از سرناچاري به خانهي ملت پناه آورده و از نمايندگان شوراي ملي استمداد مي کنند تا معاشات شان پرداخت گردد. اين سربازان که وظيفه و مسئوليت شان تامين راهها و شاهراه ميباشد مدعي اند که از زمان انتخابات تا کنون معاش نگرفته و از مراجعه به وزارت امور داخله جهت دريافت حقوق شان نا اميد شده اند.

به بيان ديگر، تقلاي سربازانيکه از جان خود مايه ميگذارند  و زندگي را در غربت خانواده و فاميل شان ميگذرانند، اين روزها بهجايي رسيده که در عوض پرداخت حقوق و تامين مايجتاج زندگي شان، از محل فرماندهي خود نااميد گرديده وازجاي ديگري براي احقاق حق و امرار حيات زن و اولادشان، استمداد ميکنند. آنان در حالي براي دومين روز است که دربرابرشوراي ملي صف ميبندند که برپايهي گزارش خبرگزاري باختر، سه روزپيش سرپرست وزارت ماليه در نشست شوراي وزيران گفته است: «وجوه لازم غرض پرداخت معاشات کارکنان دولت موجود بوده که معاشات ماه ميزان کارکنان دولت پرداخت گرديده و در ماههاي بعدي سال مالي 1393 در اجراي معاشات مشکل مالي وجود نخواهد داشت.»

اگر وزارت ماليه وجوه لازم را براي پرداخت معاشات کارکنان دولت که قاعدتا شامل نيروهاي امنيتي هم مي شود، داشته است، پس چرا بيشتر از شش ماه هست که بخشي از نيروهاي امنيتي کشور حقوق ماهيانه شان را دريافت نکرده اند؟!

آيا گزارش وزارت ماليه صحت ندارد يا اين واحد از قطعات نيروهاي امنيتي در چارچوب دولت و حکومت افغانستان قرار ندارند؟!

ابهام موجود در اين باره، اين ضربالمثل را در اذهان تداعي ميکند که بايد «سرخروس را باورکرد يا دم روباه را»؟!

اگرچند که سخنگوي وزارت امور داخله در گفتگو با رسانهها از پرداخت معاشات اين سربازان در همين هفته اطمينان داده اما سوال اين استکه مسأله و گره کار در کجاست و چرا با نيروهاي امنيتي کشور برخورد دوگانه و متفاوت صورت ميگيرد؟ پاسخ به اين پرسش در شرايطي که وضعيت امنيتي کشور آشفته است و هر روز در گوشه و کنار افغانستان جنگ و درگيري گزارش ميشود؛ سربازان امنيتي و مردم کشور قرباني ميشوند، يک ضرورت جدي است. زيرا نبايد به محافظان امنيتي کشور و کسانيکه نه گرما ميشناسند و نه سرما و در همه شرايط از اين آب و خاک، و جان و مال، و ناموس و عزت ساکنان ان دفاع مي کنند بهگونه اي برخورد کرد که تفکر دفاع از کشور را از انان گرفت و زمينه هاي دلسردي و ياس و نا اميدي شان را فراهم کرد.

البته، مسأله تنها به دلسردي و نا اميدي ختم نميشود، بلکه با توجه به روحيه و منش نظاميگري، «نظاميانِ ناراضي» ممکن است چنين برخوردهايي با آنان، باعث آن شود که اين سربازان بجاي انجام مسئوليتهاي ملي، راه هاي ديگري را درپيش گيرند که ضررها و آسيبهاي آن بهمراتب بيشتر از آن باشد که حکومت در پرداخت حقوق ماهيانه شان تعلل نمايد. لذا برخورد دوگانه با نيروهاي امنيتي پسنديده نيست و بايد نهادهاي مسئول به عواقب چنين رويکردهايي نيز بيانديشند.

سنت عزاداري را

«حسنه» نگهداريم

الف. اميد

محرم سال 1436 هجري قمري نيز فرا رسيد و چهرهي شهرها و روستاهاي هر جا كه پيروان مکتب حسيني زندگي ميكنند سياهپوش است و مردم به احترام شهداي كربلا و سالار شهيدان حضرت امام حسين عليه السلام به عزاداري مشغول شدهاند و در روزهاي آينده اين عزاداريها شدت بيشتري مييابد و در روز عاشورا به اوج ميرسد.

اين سنت حسنه را كه حضرت امام صادق عليه السلام بنيانگذار آن هستند، پيروان اهل بيت عليهم السلام به عنوان ميراث ماندگار، نسل به نسل نگهداري كردهاند و از آن بهرهبرداريهاي فراواني در جهت زنده نگهداشتن مكتب اهل البيت به عمل آوردهاند. دههي عاشورا و نهضت كربلا يك فرصت گرانبهاست كه در طول تاريخ ميتوان از آن براي پيشبرد اهداف اسلامي بهره برد و آن را همچون پتكي بر فرق ظلم و فساد و انحراف و ظالمان و فاسدان و منحرفان فرود آورد.

اما متأسفانه در سالهاي اخير با به صحنه آمدن مداحاني از جنس غيرسنتي و مخلوط كردن مطالب سست، انحرافي و بيمحتوا با عزاداريهاي محرم و صفر، نقش مداحان سنتي هر روز كمتر شد و ميراث گرانبهائي كه از نسلهاي گذشته در اختيار ما بود به تدريج دچار غربت و عزلت گرديد. اين واقعيت تلخ را امروز نميتوان پنهان كرد كه نسل جديد با ذائقهاي رشد كرده كه با عزاداريهاي سنتي بيگانه است و تحت تأثير چيزي به نام عزاداري قرار دارد كه هيچيك از ويژگيهاي عزاداري سنتي را در خود ندارد. آهنگهاي آميخته با شعرهاي ضعيف و بي محتوا و حتي انحرافي، تعبيرات زشت، ادا و اطوارهاي سبك و دون شأن عزاداري امام معصوم و چه بسا اهانتآميز، اكنون محتواي بسياري از مداحيها و سينهزنيها را تشكيل ميدهند. اختلاطهاي خارج از چارچوبهاي شرعي كه زمينه را براي ارتكاب محرمات در بعضي دستههاي عزاداري فراهم ميسازد يكي ديگر از ابتلائاتي است كه به سراغ عزاداريها آمده است. مزاحمت براي مردم به بهانهي عزاداري و ايجاد مشكل براي مردميكه خود از عاشقان امام حسين عليه السلام و شهداي كربلا هستند و با ديدن اين صحنهها دچار تناقض و سؤال ميشوند از ديگر عوارض منفي عزاداريهاي جديد است.

در سالهاي اخير، زنگ اين خطر توسط مراجع تقليد نيز به صدا در آمده و همه نسبت به آنچه درحال رخ دادن است هشدار دادهاند و ميدهند. با اينحال، جريان انحرافي آنقدر قوي است كه تأثير چنداني از اين هشدارها ديده نميشود و به نظر ميرسد بايد طرح جديدي براي مقابله با آن و نجات عزاداريها در انداخت.

در اين طرح، خطباي صاحب نظر و آگاه، اساتيد دانشگاه، علماي روشن بين حوزههاي علومي ديني و رسانهها ميتوانند با هماهنگي كامل، به ايجاد جرياني در جامعه اقدام كنند كه ضمن حفاظت از عزاداري سنتي و ترويج آن در چارچوب نقطه نظرهاي مراجع عظام تقليد، مانع نفوذ انحرافات، خرافات و مطالب سبك و بيمحتوا به مجالس و محافل عزاداري شوند.

اجرائي شدن اين طرح به ارادهاي جمعي در سطوح مختلف نظام و حوزهها و جامعه نياز دارد، ارادهاي كه با قاطعيت همراه باشد و هيچ چيز را مانع راه نداند. اجراي چنين طرحي در شرايط كنوني جامعه يك ضرورت است كه بايد علاوه بر قاطعيت با سرعت نيز همراه باشد بطوري كه فردا براي تصميم گيري درباره آن دير است.

از همه مهمتر اينکه پاسداري از انقلاب حسيني و فرهنگ عاشورايي را محدود و اختصاصي به يک جمع و طيف خاص مذهبي نسازيم. زيرا چه بسا دوستداران فرهنگ عاشورايي در ميان اقشار و طيفهاي مختلف اجتماعي و مذهبي وجود دارند و هرکدام به شيوهي خاصي از اين انقلاب بي نظير بزرگداشت به عمل آورده و مراسم عزاداري برپا ميکنند. اين سنتها در گذشته رايج بوده و تا کنون نيز وجود دارند. اما هرچه اين ارزش ديني و اعتقاد راسخ به نحوي با محدوديتهاي انحصاري مواجه شود، بازتاب و پيامدهاي آن در جامعه به نحوي خواهد بود که اثر و ثمر آن نه براي دين و نه هم براي مکتب حسيني نه تنها مفيد نبوده، بلکه مخرب نيز واقع خواهد شد. لذا بايد سازوکاري به راه انداخته شود تا اين سنت اثربخش کماکان به صورت حسنهي آن حفظ شده و  داراي ارج و عظمت واقعي باقي بماند.

بنابراين، ميطلبد تا حرکت منطقي، مطلوب و برخوردار از فلسفهي نهضت عاشورا به راه انداخته شود تا عزاداري و اشکال آن با فلسفهي اصلي قيام حسيني در تضاد نبوده و حاصل آن، همانا ايستادگي در صراط مستقيم و دفاع و حراست از ارزشهاي والاي ديني وا سلامي باشد؛ همانچيزي که امام حسين و يارانش براي آن خون خويش را فدا کردند و رسالت انساني شان را به انجام و فرجام رسانيدند.

ليمو ترش و يك دنيا خاصيت!

ليموترش عامل زيبايي

ليمو ترش يك ماده تقويتكننده زيبايياست و باعث افزايش سلامتي، طراوت، شادابي، جواني و نيروي حيات ميشود.

مانع سست شدن و چروك پوست و پيري زودرس ميشود، براي پاكسازي لكههاي پوستي ميتوانيد آب ليمو ترش را روي پوست بماليد و از شب تا صبح روي آن بماند، همچنين از عصاره ليمو ترش با گليسيرين ميتوانيد خستگي پوست و تركهاي پوست را از بين ببريد.

اگر تمايل داريد موهايتان شفاف و درخشان شود كافيست مقداري ليمو ترش تازه با آب سرد تركيب كنيد و روي موها بريزيد و سپس موها را بشوييد.

پوست ليمو ترش را روي پوست خشك يا جاي پوسته پوسته شده بماليد تا مشكلات پوستي برطرف شود، براي نرم شدن پوست ضخيم شده آرنج نيز پوست ليمو ترش مفيد است.

از ليمو ترش تجزيه شده 6 تا 8 درصد اسيد سيتريك تهيه و از هستههاي آن روغني به نام ليمو تن تهيه و در طب مصرف ميشود.

ليمو ترش استرليزهكننده آب مشكوك

خواص اسيدي اين ميوه يك ضد عفونيكننده قوي است، به همين دليل توصيه ميشود اگر در مسافرت به آب آشاميدني مشكوك شديد به آن چند قطره ليمو ترش اضافه كنيد و بعد از آن، آب استرليزه شده را ميتوانيد نوش جان كنيد.

ليموترش درمانگر بيماريها

همچنين آب ليمو ترش كه مادهاي خنككننده (سرد كننده) است باعث از بين بردن سموم ميكروب بيماريهايي مانند ديفتري، حصبه و برخي امراض مهلك و خطرناك ميشود؛ ترشح صفرا را افزايش ميدهد و در رفع يرقان(زردي) و دفع سنگهاي كوچكي كه در مجاري ادرار گير ميكنند موثر است.

رابطه ليموترش و درمان چاقي

ليمو ترش درمانكننده چاقي و برطرفكننده بزرگي طحال، شفادهنده گواتر و ميخچه، وبا، اختلالات جريان گردش خون، مشكلات هاضمه، يبوست، سوء هاضمه، زردي و يرقان است و خواص ضد سرطان دارد.

پوست ليمو ترش ويار زنان باردار را كاهش ميدهد و قوه هاضمه آنها را تقويت و تهوع آنها را از بين ميبرد.

كسانيكه فشار خون بالايي دارند بهتر است ليمو ترش بخورند زيرا فيبر آن كمك مضاعفي به كاهش فشار خون ميكند، بهترين دارو براي گلودرد است و غرغره مخلوط ليمو ترش و آب نيم گرم ورم گلو و گلو درد را برطرف ميكند خواص ضد عفونيكنندهاي كه دارد زكام را درمان ميكند.

رابطه ليموترش و دندان ها

ليموترش باعث محافظت از دندانها و لثهها و حفظ سلامت آنها ميشود، بهترين دارو براي اسكوربوت(خونريزي لثهها و تغيير حالت بافت لثه) و مخلوط آب ليموترش و عسل و آب براي رفع خونريزي پيشنهاد ميشود.

ليمو ترش خاصيت ضد پوكي استخوان داردو به افزايش جذب كلسيم كمك ميكند و نوشيدن يك ليوان ليمو ترش به افراد در معرض خطر به خصوص زنان يائسه بسيار توصيه ميشود.

ليموترش براي خونريزيهاي ريوي، معده، روده، رحم، گردهها و ديگر اندامهاي داخلي درمانگر است و لازم است در اين موارد چند بار در روز مقداري آب ليموترش را آب ميل كنيد؛ براي پيشگيري از خونريزي نيز ميتوانيد يك تكه پنبه را به ليمو ترش آغشته كنيد و در سوراخ بيني بگذاريد و مانع خونريزي شويد.

تاثير ليموترش بر حافظه

ليموترش تقويتكننده حافظه نيز است؛ وقتي كه ميخواهيد چيزي را به ياد آوريد كافي است چند قطره اسانس ليمو ترش را بر روي يك دستمال بريزيد و از طريق بيني استنشاق كنيد!

ليموترش از بين برنده خستگي

براي رفع خستگيهاي روزانه نيز پس از اينكه پاهايتان را در آب گرم قرار داديد و منافذ پاها حسابي باز شد پاها را از آب خارج كنيد و هر كدام از پاها را به يك نصف ليمو آغشته كنيد، با اين كار علاوه بر رفع خستگي سموم را نيز از ظريق منافذ باز شده از بين ميبريد.

ليموترش درمانگر سردرد و سكسكه

ليموترش بزاق دهان را زياد ميكند، شيره معده را زياد ميكند، سردردهاي ميگرني را از بين ميبرد، براي اين كار كافيست هنگام سردرد در يك پياله قهوه يا چاي ليمو ترش ريخته و ميل كنيد.

گذاشتن يخ ليمو ترش روي زبان سكسكه را درمان ميكند؛ مخلوط آب ليمو ترش و آب به همراه شكر يا عسل نوشيدني مناسبي براي انواع درد مريضيها است.

آکالازيا چيست؟

مانومتري :

توسط مانومتري فشار داخل مري و اسفنگتر تحتاني آن اندازه گيري ميشود. اين تست زماني قابل انجام است که بيمار حداقل به مدت 8 ساعت چيزي نخورده باشد و در حال حاضر کاملا بيدار باشد.

مانومتري اغلب جهت تاييد تشخيص آکالازيا به کار ميرود. در بيمار آکالازيا سه وضعيت غير طبيعي در مانومتري ديده ميشود: فشار بالا در ناحيه اسفنگتر تحتاني در زمان استراحت،عدم سست شدن اسفنگتر بعد از بلع و عدم وجود امواج پريستالتيک در قسمت تحتاني مري. دو مورد آخر مهمتر هستند و تشخيص را مسجل ميکنند.

 اندوسکوپي:

اندوسکوپي امکان ديدن داخل مري،اسفنگتر تحتاني و معده را به طور مستقيم فراهم ميکند.اين کار به کساني پيشنهاد ميشود که مشکوک به آکالازيا هستند و خصوصا براي افتراق بيماريهايي که آکالازيا را تقليد ميکنند مفيد است.

درمان:

براي درمان آکالازيا راههاي مختلفي وجود دارد اگرچه همه اين درمانها قادر به تخفيف دادن علائم هستند اما متاسفانه هيچکدام از آنها قادر به درمان کامل بيماري نيستند.

دو روش درماني اول(دوا درماني و تزريق سم بتولونيم) با کاهش دادن فشار اسفنگتر تحتاني مري عمل ميکنند اما دو روش ديگر (بالون زدن و جراحي)از طريق تضعيف فيبرهاي عضلاني اسفنگتر تحتاني مري عمل ميکنند.

 دوا درماني:

نيتراتها و بلوک کنندههاي کانال کلسيم دو دسته دوايي هستند که اثر سست کنندگي روي عضلات اسفنگتر تحتاني مري دارند. اين تابليتها زير زباني هستند و 10 الي 30 دقيقه قبل از غذا مصرف ميشوند.

 بالون زدن(هوا زدن):

با بالون زدن به طور مکانيکي عضلات منقبض شده اسفنگتر مري کشيده ميشود. اين روش درماني در دو سوم بيماران مبتلا به آکالازيا علائم بيماري را کاهش ميدهد .البته بيش از نصف بيماران مجبور ميشوند که براي بهبود بيماري بيش ازيکبار اين کار را انجام دهند.

  جراحي (ميوتومي):

منظور از ميوتومي اين است که در ناحيه اسفنگتر تحتاني يک فيبر عضلاني را مستقيما ببريم. در گذشته براي اين کار بايد جدار قفسه سينه و شکم را باز ميکردند اما امروزه اين کار توسط يک لاپاروسکوپ و با يک برش بسيار کوچک قابل انجام است.

  تزريق سم  بوتولونيم :

اين روش جديدترين روش درماني آکالازيا است. سم  بوتولونيم به طور موقت سلولهاي عصبي را که فرمان انقباض به اسفنگتر تحتاني مري ميدهد  فلج ميکند. به نظر ميرسد که اين روش در بيمارانيکه بالاي 50 سال دارند مناسب است. البته از تزريق اين سم ميتوان به عنوان يک روش تشخيصي در کسانيکه مشکوک به آکالازيا هستند نيز استفاده کرد.

عوارض آکالازيا

- زخمهاي مخاطي ناشي از آزردگي غذاي باقي مانده(خونريزي ناشي از زخم پپتيک واقعي در آکالازيا نادر است.)

- پنومونيت، تراکئوبرونشيت و به ندرت خفگي در اثر آسپيراسيون محتويات رگورژيتاسيون مري

- سوءتغذيه خفيف تا متوسط، ولي ممکن است در اثر بي توجهي شديد شود.

-  کارسينوم سلول سنگفرشي (SCC) در 3-5 درصد موارد که اين ضايعه در ناحيه گشادکننده مري معمولاً پس از سالها بعد از تظاهرات اوليه روي ميدهد.

عوارض جدي ديگر

-  خطر سرطان مري در بيماران مبتلا به طور قابل  ملاحظهاي بيشتر است(15 تا30 برابر.)

-  ميزان بروز سوراخ شدگي مري پس از گشاد کردن به روش پنوماتيک 5-3 درصد است.

-  عوارض پس از جراحي عبارتند از: ريفلاکس علامتدار(10% طي يک سال)، اختلال بلع(10%) و مرگ  ومير ناشي از ميوتومي باز(کمتر از۲%)

ريسک سرطان مري:

بيماران مبتلا به آکالازيا نسبت به افراد سالم ريسک بيشتري براي ابتلا به سرطان مري دارند خصوصا اگر تنگي مري در آنها به طور مناسب کاهش نيافته باشد.

به همين دليل داکتران اندوسکوپي را به عنوان يک روش غربالگري براي تشخيص زودهنگام سرطان مري به اين بيماران توصيه ميکنند.

خود را چو ز نسل نور مي ناميدند

رفتند و به کوي دوست آراميدند

                                 سيراب شدند زآن که در اوج عطش

                                 آن حادثه را به شوق آشاميدند

قيصر امين پور

تلاش غرب افريقا براي مقابله با بوکوحرام

گروه تکفيري بوکوحرام (شاخه القاعده) در غرب افريقا است. اين گروه تروريستي هم اکنون به يک مسأله عمده براي کشورهاي غرب افريقا تبديل شده و تا حالا بيش از دوصد تن از دختران و زنان نيجريه را ربوده اند. طي روزهاي اخير شمار ديگري از زنان و دختران نيجريه بازهم توسط اين گروه ترويستي ربوده شدند. تلاشهاي براي مقابله با اين گروه و آزادي زنان و دخترانيکه قبلا ربوده شده بودند، بهجايي نرسيد. حتي اعزام نيروهاي ويژه امريکا هم نتوانست کاري از پيش ببرد و اين گروه همچنان بهعنوان يک تهديد جدي و خطرناک براي کشورهاي غرب افريقا تبديل شده است.

اين نگرانيها کشورهاي منطقه را برآن داشت تا اقداماتي را روي دست بگيرند؛ از جمله اين اقدامات، تلاش براي تشکيل نيروهاي ويژه است. برپايه اين گزارش، کشورهاي غرب آفريقا اکنون ناچارشده اند تا تصميمات هماهنگي را براي مقابله با تهديدهاي اين گروه تکفيري اتخاذ نمايند و تشکيل نيروي ويژه به همين منظور در دستور کار اين کشورها قرار گرفته است.

همانگونه که اشاره شد اين تصميم به دنبال تحرکات جديد گروه تکفيري بوکوحرام شاخه آفريقايي القاعده در ربودن دوباره تعداد ديگري از دختران و زنان نيجريايي اتخاذ شده است. هسته اوليه اين نيروي ويژه را نظاميان ارتش کشورهاي نيجر، بنين، نيجريه، کامرون و چاد در غرب آفريقا تشکيل داده و قرار است کشورهاي ديگر هم به آن بپيوندند. هدف اصلي از تشکيل اين نيروي ويژه، کاهش نفوذ نيروهاي نظامي آمريکا در آفريقا تحت عنوان «آفريکوم» نيز اعلام شده است.

آمريکا در چند سال اخير بسيار تقلا کرده تا مرکز فرماندهينيروهاي آمريکا براي آفريقا را که به اختصار «آفريکام» ناميده مي شود، در يکي از کشورهاي آفريقايي مغرب، الجزاير، موريتاني، مالي، چاد، زامبيا، اوگاندا و کنيا داير کند، اما نتوانست هيچ کشور مهمي را به اين امر راضي نمايد.

فعلا مقر اين مرکز بطور موقت در اشتوتگارت آلمان قرار دارد و قرار است که موافقتنامه اين مقر با کشور جيبوتي در شاخ آفريقا نهايي شود. وزير خارجه جيبوتي محمود علي يوسف، نياز اقتصادي و امنيتي را عامل موافقت جيبوتي با پيشنهاد آمريکا عنوان نموده است.

نيجريه هم اعلام کرد: با تشکيل نيروي ويژه منطقه اي غرب آفريقا در ابتدا، مقابله با گروهک تروريستي بوکوحرام را در دستور کار دارد و پس از آن، بدون اتکا به نظاميان خارجي براي تامين امنيت کشورهاي غرب آفريقا تلاش خواهيم کرد.

گروهک تکفيري بوکوحرام ادعا کرده است: ايالت هاي شمال شرق نيجريه را  تصرف کرده البته اين گروهک تروريستي در ماه هاي اخير هم کنترل تعدادي از مناطق مرزي کشورکامرون واقع در جنوب شرق نيجريه را هم به دست گرفته است.

نيروي ويژه ارتش کامرون هم بلافاصله با حمله به مواضع بوکوحرام در نوار مرزي خود به تهاجم اين گروهک تکفيري پاسخ داد.

يکي از فرماندهان ارشد ارتش نيجريه هم گفت: راهبردي مشترک بايد اتخاذ شود تا توان عملياتي و اطلاعاتي ارتش کشورهاي مشارکت کننده در نيروي ويژه غرب آفريقا به خوبي هماهنگ شوند.

در همين حال، گزارشهاي نيز وجود دارد که در تازه ترين نبردها ميان ارتش کامرون و شبه نظاميان بوکوحرام 39 تن از آنان به هلاکت رسيده اند. به گزارش خبرگزاري ‹فرانسه›، وزارت دفاع کامرون ديروز يکشنبه طي بيانيه اي اعلام کرد که ارتش اين کشور در نبرد با تروريست هاي بوکوحرام در مناطق شمالي اين کشور و نزديک مرز نيجريه موفق شد 39 نفر از آن ها را از پاي درآورد.

بر اساس اين بيانيه، 4 غيرنظامي نيز در اين درگيري ها کشته شدند.

لازم بذکر است که اين گروه در ماه اپريل (حمل/ ثور) با حمله به مدرسهاي در شمال نيجريه بيش از 200 دانش آموز دختر را به اسارت گرفت.

بوکوحرام همچنين از آغاز سال ميلادي جاري تاکنون، حملات خود را عليه کامرون به عنوان همسايه نيجريه تشديد کرده است. دولت کامرون نيز در راستاي همکاري هاي بين المللي براي مقابله با تروريست هاي بوکوحرام، نيروهايش را به مناطق هم مرز با نيجريه اعزام کرده است.

اين گروه افراط گرا در پنج سال گذشته علاوه بر گروگان گيري، بيش از 10 هزار نفر را در نيجريه و کامرون به قتل رسانده است.

ده ها هزار نفر نيز از بيم حملات اين گروه تروريستي، محل زندگي خود را ترک کرده و آواره شده اند.

زمين براي سه روز در تاريکي فروخواهد رفت!

کارشناسان ناسا ميگويند: زمين در روزهاي 30 قوس و اول و دوم ماه جدي سال جاري -21، 22 و 23 دسامبر- در تاريکي ناشي از طوفانهاي خورشيدي فرو خواهد رفت.

چارلز بولدن مدير آژانس فضايي ناسا با تاييد اين خبر گفت: زمين در اين سه روز به دليل طوفانهاي خورشيدي در تاريکي فرو خواهد رفت.

طوفان خورشيدي (يا طوفان مغناطيسي) پديده انفجاري يا فوراني با منشا مغناطيسي در جو خورشيد است که به آزاد شدن انرژيهاي فراوان ميانجامد. به دليل اين پديده، باد خورشيدي با سرعت و شدت بيشتري ميوزد و ذرات باردار پرانرژي روانه منظومه شمسي ميشوند که اين ذرات به زمين رسيده و با ميدان مغناطيسي بر هم کنش داشته و طوفانهاي خورشيدي را سبب ميشوند. طوفانهاي خورشيدي باعت تيره شدن روز ميشوند گويا شب هنگام فرا رسيده است. طوفان خورشيدي ميتواند باعث قطع شدن سيستمهاي ارتباطاتي، مختل شدن پروازها، حرکت کشتيها، عملکرد ماهوارهها و حتي مختل شدن فعاليت فضانوردان و ديگر موارد را در برداشته باشد. امريکا يکي از کشورهايي است که با بيشترين حجم طوفانهاي خورشيدي روبرو است و بنا به گزارش اداره ملي اقيانوسي و جوي امريکا NOAA بيش از يک هزار و 253 طوفان بين سالهاي 1991 تا 2010 ميلادي در امريکا به ثبت رسيده است. براساس اين گزارش شديدترين طوفان خورشيدي متعلق به کارينگتون بوده است.

براساس اعلام ناسا، پيشبيني دقيق اتفاقاتيکه در اين سه روز به وقوع خواهند پيوست بسيار دشوار است و نميتوان پيش بيني دقيقي را براي فعاليتهاي خورشيدي اعلام کرد.

کارشناسان مي گويند که هر پديده انفجاري يا فوراني با منشاء مغناطيسي که در جو خورشيد رخ مي­ دهد و به آزاد شدن انرژي فراوان مي انجامد- طوفان خورشيدي يا طوفان مغناطيسي ناميده مي شود.

با اين تعريف اتفاقات مختلف مانند زبانه هاي پرانرژي، شراره ها، فوران هاي تاجي و باد خورشيدي همگي به نوعي طوفان خورشيدي محسوب مي شود.

شديدترين نمونهي ثبت شده اين طوفانها در سال 1859/1238 رخ داد. پيامدهاي طوفان خورشيدي ميتواند شامل تاثير بر سيستمهاي ارتباط مخابراتي، موقعيت يابي و ناوبري و بر عملکرد ماهوارههاي اطراف زمين باشد.

همچنين طوفانهاي خورشيدي براي فضانوردان يا موجودات زنده خطرناک است چراکه ارتباطات راديويي که با استفاده از لايهي يونوسفر اطراف زمين برقرار ميشود به راحتي در اثر وقوع طوفان خورشيدي دچار اختلال ميشود.

افزايش شدت تابشهاي خورشيد در محدودهي پرتوهاي پرانرژي اثرات منفي بر سلامتي انسان از ديگر مضرات تابشهاي خورشيدي محسوب ميشود.

رسوايي اخلاقي در مکاتب رژيم اسراييل

انتشار خبر بازداشت يک معلم 30 ساله از سوي پوليس رژيم صهيونيستي به اتهام تجاوز به دهها کودک 7 تا 10 ساله، رسوايي اخلاقي ديگري را براي صهيونيستها رقم زد.

به نوشتهي روزنامه ديعوت آحارنوث، پوليس رژيم اسراييل حدود 25 روز پيش يک معلم 30 ساله را در منطقه اي در تلآويو به جرم تجاوز به دهها کودک بازداشت کرد.  اين روزنامه نوشت: معلم بازداشت شده، قربانيان اعمال پليد خود را با اين ادعا که مربي کاراته است به مکانهاي متروکه کشانده و آنها را مورد اذيت و آزار قرار داده است.

کلمه کوچک

براي موفقيت بزرگ

بخش دوم و پاياني

به پذيرفتن پروژههاي متعدد، نه بگوييد

کارآفرينان هيچ گاه با کمبود خلاقيت مواجه نميشوند. ايدههاي فراواني وجود دارد که مي توانند آنها را به پروژه تبديل کنند. اما براي موفق شدن در اين پروژهها بايد بتوانيد بر آنها تمرکز کنيد. اگر خودتان را با همه آنها سرگرم کنيد، نميتوانيد در همه آنها بهترين باشيد.

4) به برخي مطالبات زندگي روزمره، نه بگوييد

اگر در خانه کار مي کنيد، ممکن است با برخي مطالبات زندگي روزمره آشنا باشيد، از جمله:

- بايد دردسترس تعميرکاري که براي تعمير ماشين ظرفشويي شما آمده، باشيد.

-  مجبوريد دوستان فرزندتان را که والدين آنها براي انجام کاري به بيرون رفته اند، براي نهار بپذيريد.

-  بايد در جلسات مکتب فرزندتان شرکت کنيد تا بدانيد چگونه به تکاليف او رسيدگي کنيد.

بدانيد که شما سوپرمن نيستيد و صرفا به اين دليل که در خانه کار مي کنيد، اين معني را ندارد که مي توانيد کارهاي مافوق انساني انجام دهيد و در اختيار همه باشيد. ياد بگيريد به برخي مطالبات غيرضروري که بر عهده شما گذاشته مي شود، «نه» بگوييد.

5) به مشترياني که مناسب نيستند، نه بگوييد

اين يک مورد دشوار ديگر است. به خصوص در ابتداي کارتان وسوسه مي شويد که به هر مشتري که سر راهتان قرار مي گيرد، پاسخ مثبت دهيد. اما اين استراتژي خوبي نيست. اگر مشترياني را بپذيريد که با کسب وکار شما تناسب ندارند يا شما را خسته و نااميد ميکنند، نميتوانيد کار خوبي ارائه دهيد. اين موضوع همکاري با آنها را پيچيده ميکند؛ چون مشتري خشمگين ميشود، شکايت ميکند و پول شما را نميپردازد يا از طرف ديگر، از کار شما رضايت پيدا ميکند و شما را به دوستان خود معرفي ميکند و هر چه بيشتر مشترياني خواهيد داشت که تناسب ايده آلي با شما ندارند. در هر دو صورت، نتيجه براي شما خوب نخواهد بود. مايکل پورت، نويسنده و مشاور بازاريابي کسب وکارهاي کوچک، ميگويد هر صاحب کسب وکاري بايد يک سياست فرش قرمز داشته باشد: «مراسم فرش قرمز را در نظر بگيريد. تنها افرادي خاص و شناخته شده ميتوانند از آن عبور کنند و خودشان احساس ميکنند افراد مهمي هستند. مشتريان شما بايد همين احساس را داشته باشند؛ اينکه فکر کنند خوش شانس هستند که با شما کار ميکنند.»

SarahSantacroce مترجم: مريم رضايي

سفر به فضا

با خيال راحت

متخصصان روسيه مقدار پرتو دريافتي توسط فضانوردان را مشخص کردند. اين پرتوها به مراتب کمتر از حدي است که قبلا فرض ميشد.

بههر حال، تأثير تشعشعات راديواکتيو را بايد به حداقل رساند تا سلامتي پژوهشگران فضا تأمين شود.

متخصصان انستيتوت مسائل طبي _ بيولوژيکي مسکو وابسته به آکادمي علوم روسيه که مؤسسه اصلي مسائل بيولوژي فضايي است، با انجام آزمايشات مشخص کردند که مقدار پرتو راديو اکتيو که فضانوردان دريافت ميکنند به مراتب کمتر از فرضيات گذشته است؛ اين نتيجه براي طراحي سفرهاي طولاني در فضا مهم است.

«وياچسلاو شورشاکوف» يکي از پژوهشگران گفت: در واقع ما نشان داديم که پرواز در فضا ميتواند طولانيتر و دورتر باشد. با وجود اين، مقدار پرتو راديو اکتيو به حد کافي بالاست.اين سوال مطرح ميشود که چطور ميتوان مقدار آن را کاهش داد تا سلامتي فضانوردان حفظ شود.بر اساس گزارش منتشر شده در صداي روسيه، متخصصان، آزمايش انستيتوي مسائل طبي بيولوژيکي مسکو آکادمي علوم روسيه تحت عنوان «ماتريوشکا اِر» ايستگاه بينالمللي فضايي را به شوخي «تئاتر عروسکي» ناميدند.

معلوم شد که هنگام خروج به فضاي باز مقدار پرتوافکني راديواکتيو به بدن انسان 15 درصد کمتر است و در داخل ايستگاه - 2 بار کمتر از مقداري است که «دوزيمتر» انفرادي اندازه ميگيرد و معمولا «دوزيمتر» در جيب روي سينه فضانورد قرار دارد.

هوشمندانهترين گروپ LED جهان

به تازگي گروپ حبابي جديدي ساخته شده که از آن به عنوان هوشمندترين گروپ جهان ياد ميشود.

اين گروپ جديد که A21 ilumi نام دارد نوعي گروپ LED رنگي با قابليت تنظيم رنگ است که قابليت کنترول شدت روشنايي و ترکيب رنگي را دارد.

اين نوآوري از طريق موبايل هوشمند صورت ميگيرد به طوري که گروپ به طور بي سيم و با استفاده از اپليکيشن مخصوص ilumi که استفاده از آن رايگان است با موبايل در ارتباط است.

محققان به گونهاي اين فناوري نوين را طراحي کرده اند که کنترل آن با استفاده از موبايل مبتني بر سيستم عامل اندرويد يا iOS به راحتي امکان پذير است.

از طريق اين اپليکيشن امکان تنظيم رنگ و شدت روشنايي گروپ وجود دارد. همچنين به لطف برنامههاي متنوعيکه در اين سيستم وجود دارد ميتوان نمايش متنوع رنگي در محيط ايجاد کرد.

به عقيده محققان گرچه گروپهاي هوشمند ايده چنداني جديدي نيستند اما گروپ ilumi را ميتوان به جرأت هوشمندانهترين گروپ LED جهان به شمار آورد. اين گروپ تا 20 سال عمر ميکند و در قياس با گروپهاي معمولي تا 5 بار انرژي الکتريکي کمتري مصرف ميکند.

افرادي که از اين گروپ جديد استفاده ميکنند ميتوانند با توجه به ميزان روشنايي محيط و همچنين وضعيت روحي خود شدت روشنايي آن را تنظيم کنند.

فروش اين فناوري نوين در بازار آغاز شده و گفته ميشود استقبال خوبي نيز از آن به عمل آمده است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 383
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 547
  • بازدید ماه : 911
  • بازدید سال : 3,747
  • بازدید کلی : 84,266