loading...
سخن جدید
بازدید : 26 1393/07/28 نظرات (0)

 

 

 

 

 

راکت اندازي از خاک پاکستان همزمان با رايزنيهاي سياسي کابل اسلام آباد

روز گذشته همزمان با سفر سرتاج عزيز، مشاورارشد امنيت ملي نخست وزير پاکستان، دستکم پنجاه راکت از خاک اين کشور به ولايت کنر اصابت کرد.

 درهمين حال رييس جمهوراحمدزي در ديدار با سرتاج عزيز، مشاور ارشد نخست وزير پاکستان در ارگ رياست جمهوري با تاکيد بر اينکه ما نبايد تنها به صحبت کردن در مورد صلح اکتفا کنيم، گفت که زمان عمل فرا رسيده است. وي افزود که بايد از وارد کردن اتهامات بالاي يکديگر خود داري نموده و فضاي اعتماد را بوجود آوريم.

مشاور امنيت ملي نخست وزير پاکستان نيز با استقبال از تشکيل حکومت وحدت ملي و آمادگي همکاري با اين حکومت، علاقمندي کشورش را در زمينه گسترش روابط قوي اقتصادي و همکاري در راستاي صلح افغانستان ابراز کرد.

در همين حال نخستين نشست سه جانبه چين- پاکستان- افغانستان روز گذشته(يکشنبه/27 ميزان) به ميزباني پاکستان و با حضور سفيران چين و افغانستان در اسلام آباد آغاز بهکار کرد. مشاهد حسين سيد، رييس موسسه پاکستان و چين که رياست کميسيون دفاعي پارلمان پاکستان را نيز برعهده دارد، هدف از اين نشست دو روزه را کمک به نزديکتر کردن روابط اين سه کشور همسايه عنوان کرد. علاوه بر سفيران چين و افغانستان در اسلام آباد و رييس موسسه پاکستان و چين، گروهي از کارشناسان مسايل سياسي و امنيتي و اساتيد دانشگاهها نيز در اين نشست حضور دارند.

اعضاي مجلس سنا:

فرمانهاي رييس جمهور، شعار باقي نماند

شماري از اعضاي مجلس سنا روز گذشته (يکشنبه/27 ميزان) در جلسه عمومي اعلام کردند که فرمانهاي محمداشرف غني احمدزي، رييس جمهور کشور در مورد جلوگيري از غصب زمين، مبارزه با فساد و رسيدگي به پرونده فساد مالي کابل بانک نبايد در حد شعار باقي بماند.

آنان مي گويند که آقاي احمدزي از زماني که رييس جمهورشد چندين فرمان پي هم را صادر کرده که بايد در تطبيق آن تلاش جدي انجام دهد.

زلمي زابلي، عضو مجلس سنا گفت: «اگر رييس جمهور غني ميخواهد فساد را در کشور ريشه کن کند بايد در نخست از نهادهاي عدلي و قضايي شروع کند تا اعتماد مردم افغانستان در امر مبارزه با اين پديده شوم بهدست آيد.»

آقاي زابلي تاکيد کرد که رييس جمهورغني بايد حصين فهيم، برادر مارشال محمد قسيم فهيم و محمود کرزي برادر حامد کرزي، رييس جمهور پيشين افغانستان را دستگير و به نهادهاي عدلي و قضايي کشور معرفي کند.

اين درحالي است که ظاهر ظاهر، قوماندان امنيه کابل روز گذشته در يک کنفرانس خبري گفت که بازداشت ديگر افراد متهم به فساد مالي در کابل بانک از صلاحيت پوليس خارج است.

از سويي هم اعضاي مجلس سنا مي گويند که افراد بازداشت شده متهمان اصلي بحران کابل بانک نيستند.

رهايي، از اعضاي اين مجلس گفت که حصين فهيم و محمود کرزي دو تن از اقارب نزديک مقامات بلندپايه دولت پيشين و متهمان اصلي بحران کابل بانک از اين قضيه بيرون کشيده شده و قانون بر شمار ديگري که به گفتهي او، زور ندارند تطبيق ميشود.

او تاکيد کرد که اگر اين دو تن به پنجه قانون سپرده نشوند فرمان آقاي غني تبليغاتي بيش نخواهد بود.

از سوي ديگر، برخي اعضاي مجلس سنا عدم حضور مسئولان کميسيونهاي انتخاباتي را خلاف قوانين کشور دانسته و تأکيد کردند که آنها به مجلس سناي اين کشور بياحترامي کردند.

محيالدين منصف، عضو مجلس سنا در اين مورد گفت: مسئولان کميسيونهاي انتخاباتي بايد به دادستاني کل کشور معرفي شوند.

با اين حال، «بسمالله افغانمل» عضو ديگر اين مجلس گفت که اعضاي کميسيونهاي انتخاباتي به دلايل فساد گسترده در انتخابات شوراهاي ولايتي اين کشور، حاضر به پاسخگويي نيستند.

به باور وي، در فهرست برندگان اصلي کانديداهاي شوراهاي ولايتي اين کشور، تغييرات قابل ملاحظهاي ايجاد شده که بيانگر انجام تقلبهاي گسترده در اين روند است.

با اين حال، برخي ديگر از اعضاي مجلس سنا در اين نشست از سخنان اخير «اشرفغني احمدزي» رئيس جمهور اين کشور در خصوص طالبان و مخالفان مسلح انتقاد کردند.

اين در حالي است که رئيس جمهور، مخالفان مسلح را مخالفان سياسي خطاب کرده و خواستار مصالحه آنها با دولت اين کشور شده است.

پوليس کابل:

بازداشت متهمان فراري کابل بانک از توان پوليس خارج است

فرماندهي پوليس کابل ميگويد که بازداشت ساير متهمان پرونده فساد مالي کابل بانک از صلاحيت پوليس خارج است.

جنرال ظاهر ظاهر، فرمانده پوليس کابل به خبرنگاران گفت که پوليس از زمان بازگشايي پرونده فساد مالي کابل بانک دست به کار شده و تاکنون موفق شده که هفت نفر از متهمان پرونده کابل بانک را بازداشت کند اما ساير متهمان با ضمانتهاي مختلفي موفق به فرار شده اند.

آقاي ظاهر گفت که دو نفر از متهمان شهروندان کشور هند هستند و به ضمانت سفارت هند در کابل آزاد شده بودند که فرار کرده اند و بايد از مجاري دپلوماتيک و پوليس انترپل بازگردانده شوند.

آقاي ظاهر ميگويد که سه فراري ديگر مسئولان بانک به شمار ميروند که به ضمانت نهاديکه آقاي ظاهر از آن نام نگرفت، آزاد شده بودند و فراري هستند. او ميگويد که دو شهروند پاکستان هم که پاي شان در پرونده فساد مالي کابلبانک گير بود، موفق به فرار به پاکستان شده اند و دو تن ديگر هم با ضمانت جعلي ناپديد هستند.

اما با گذشت حدود سه هفته از زمان صدور فرمان دستگيري متهمان اين پرونده که ضربالاجل سه روزه در آن ذکر شده بود، تاکنون کل عاملان فساد مالي و متهمان پرونده کابلبانک بازداشت نشده اند.

آقاي ظاهر در ادامه در مورد رويدادهاي امنيتي در کابل معلومات داد و گفت که گروهي از دزدان مسلح را در کابل بازداشت کرده اند که مشغول دزدي موتربودند.

او افزود که در عمليات ديگر گروهي از دزداني بازداشت شده که با استفاده از لباس و موتر پوليس شبانه به بهانه تلاشي به خانه مردم رفته و دست به سرقت ميزدند. فردي که در راس اين گروه قرار داشته قبلا افسر وزارت امور داخله و از نيروهاي ذخيره پوليس بوده است.

فرمانده پوليس کابل گفت که در هفته گذشته همچنين يک سرباز پوليس که سه ماه پيش به دليل غيرحاضري از وظيفه کنار رفته بود، در محله تفريحي قرغه نزديک ولسوالي پغمان کابل سه غيرنظامي را کشته بود که توسط پوليس بازداشت شده است.

به اساس آمار پوليس، در هفته گذشته در سراسر افغانستان 177 رويداد جنايي اتفاق افتاده و 190 نفر هم به اتهام دست داشتن در اين رويدادها بازداشت شده اند.

پوليس ميگويد که 175 مورد فعاليتهاي مخالفان مسلح را نيز در جريان يک هفته گذشته ضبط کرده که در مقايسه با هفتههاي قبلي افزايش را نشان ميدهد.

با حضور بانوي اول کشور برگزارشد:

اولين کمپاين آگاهي دهي از سرطان پستان

وزارت صحت عامه کمپياني را براي آگاهي دهي از سرطان پستان و جلب سرمايه براي مبارزه با اين بيماري در افغانستان آغاز کرد.

نسرين اورياخيل، رييس زايشگاه ملالي و مسئول انجمن رهنماي خانواده ميگويد که اين اولين بار است که چنين کمپايني در افغانستان راه اندازي ميشود.

وي مي گويد که افزايش مراجعه مبتلايان اين بيماري به شفاخانهها نشان ميدهد که شمار مبتلايان اين بيماري در افغانستان بيشتر شده. بنابراين وزارت صحت عامه اجراي اين کمپاين را روي دست گرفت.

رولا(بي بي گل) غني، بانوي اول افغانستان در مراسم آغاز اين کمپاين گفت که بهداشت مادر و کودکان براي داشتن جامعه سالم، مهم و اساسي است زيرا مادران هسته خانواده هستند.

او تاکيد کرد که به اين دليل بايد به بهداشت زنان توجه بيشتر صورت گيرد.

خانم غني گفت که بيماري سرطان پستان با مراقبتهاي پيشگيرانه و بلند بردن آگاهي ميتواند تشخيص و تداوي شود؛ پس بايد براي مبارزه با آن بر طب پيشگيرانه تمرکز بيشتر شود.

وي افزود: «آرزو دارم که با زنان افغانستان در عرصه خدمات صحي همکاري شود تا از امراضي که صحت شان را تهديد ميکند به موقع جلوگيري شود.»

او گفت که براي جلوگيري از مرگ و مير مادران، داشتن و استفاده کردن از امکانات بهداشتي بسيار مهم است و بايد به مردم در اين مورد آگاهي داده شود.

سرطان پستان يکي از بيماريهايي است که سالانه قربانيهاي زيادي ميگيرد. اين بيماري 99.5 درصد در زنان و نيم درصد در مردان ديده ميشود.

هيچ مرکزي براي ثبت آمار مبتلايان به اين بيماري در افغانستان وجود ندارد، اما متخصصان طبي ميگويند که به اساس مطالعات جهاني در کشورهاي غير پيشرفته و رو به توسعه يک تا سه درصد زنان به اين بيماري مبتلا هستند.

کشته شدن داماد الظواهري در شرق کشور

رياست امنيت ملي از کشته شدن داماد رهبر شبکه القاعده در شرق کشور خبر داد.

دفتر مطبوعاتي رياست امنيت ملي با انتشار اطلاعيهاي از کشته شدن داماد رهبر شبکه القاعده در ولايت ننگرهار خبر داد.

بنابر اعلام اين اطلاعيه، در حمله هوايي نيروهاي امنيت ملي در منطقه «نازيان» ولايت «ننگرهار»، «ابوالبراء الکويتي» سردسته شبکه القاعده و داماد «ايمن الظواهري» کشته شدند.

گفته شده که اين عمليات روز شنبه(26 ميزان) با هدف دستگيري و کشتن «عبدالصمد خنجري» يکي از فرماندهان ارشد رهبر شبکه القاعده در اين منطقه انجام شده و در جريان آن مقاديري اسلحه و اسناد محرمانه به دست نيروهاي امنيتي افتاده است.

چند روز پيش نيز اداره امنيت ملي اعلام کرد: «ملا شمسا...» مشهور به «قاري زبير»، رهبر شبکه «جندالله» را همراه با 2 محافظ‎‎ در حمله هوايي در منطقه  «اشکمش» ولايت «تخار» در شمال کشور کشته است.

همچنين 2 روز پيش نيز امنيت ملي، «انس حقاني»، فرد شماره 2 شبکه «حقاني» را در عملياتي در کشور دستگير کرد.

با روي کار آمدن دولت جديد اين چندمين بار است که رهبران و فرماندهان شبکههاي مختلف تروريستي در مناطق مختلف کشور دستگير و يا کشته ميشوند.

روزهاي نخست حکومتداري؛

 از خوشبيني تا نگرانيعلي «سينا»

اين روزها رييس جمهور با انرژي مضاعف تلاش دارد تا ذهنيت مردمي را از خود ساخته و در پي ترميم نارساييهاي سياسي، حقوقي، فرهنگي و اجتماعي آستين بالا زده است.

راه اندازي برنامههاي مشورتي با نهادهاي مختلف اجتماعي در باب موضوعات متعدد، نظارت مستقيم بر کارکرد بخشي از نهادها، رعايت نظم و نسق خاص در برگزاري نشستهاي درون ارگ، ارائهي بيانيههاي جالب، جذاب و در خور شأن يک رييس جمهور و... توانسته است، ذهنيت مردمي و افکارعمومي را با رييس جمهور همراه و همگام سازد.

اما نوع نگاه برخاسته از عمق اعتقاد مردم نبوده و تصوير کاملي از افکار عمومي را به نمايش نميگذارد، بلکه روي ديگر تصوير ذهني مردم، با ترس و هراسهايي نيز آميخته است. نگراني از اينکه در پشت صحنهي ساختارسازيهاي اداري و دولتي چه ميگذرد و عزم رييس جمهور نسبت به تقسيم قدرت با رقيب سياسي زمان انتخابات وي، عزل و نصبها در مقامات کليدي و غيرکليدي چگونه عمل خواهد کرد، همواره فضاي ذهني مردم را مضطرب نگه داشته و نگرانيها را دامن زده است.

بخشي از اين نگرانيها در هنگام جايگزيني کارمندان خدمات ملکي اداره امور برملا گرديد و ابراز نارضايتي مردم تا پارلمان کشور نيز راه يافت. برخي از اعضاي مجلس سنا اظهار داشتند که رييس جمهور حق ندارد تا کارکنان ملکي را برکنار نمايد و کارشناسان نيز اين نوع برخورد رييس جمهور را نوعي اعمال سليقهي سياسي دانسته و آن را در راستاي کسب امتيازات حکومتي براي اعضاي تيم زمان کمپاين انتخاباتي اش تفسير نمودند. افزون برآن، مواردي از تقرريهاي صورت گرفته در پستهاي عالي رتبه از مشاوريت رياست جمهوري گرفته تا رياست دادستاني کل، همگي خارج از حلقهي انتخاباتي آقاي اشرف غني احمدزي، رييس جمهور کنوني قرار ندارند.

هرچند برخوردهاي مبهم و ناخوشايند صورت گرفته با خواستهها و حرکتهاي مردمي در بعضي از مواردي چون عدم قاطعيت در برابر عملياتهاي ناتو که منجر به تلفات ملکي شده يا بي تفاوتي در برابر کشتار نيروهاي امنيتي، سکوت در خصوص نگراني شهروندان از تغيير نام جاده فيض محمدکاتب و... نگرانيهاي موجود را تشديد ميکند؛ اما داوري مردم با اين موارد نيز قابل ارزيابي نميباشد. زيرا مسايل مهمتري در انتظار حکومت است و چشم منتظر همگاني به تشکيل کابينه دوخته شده است تا ببينند که اعضاي دولت وحدت ملي براي عبور از اين چالش اساسي چگونه عبور خواهند کرد. زمزمههاي موجود از پشت پردهي تقسيم قدرت حاکي از آن است که جانبهاي ذيدخل در ساختارسازيها و تقسيم قدرت، ادعاهاي بلندي دارند و هرکسي ميکوشد تا با تحقق وعدههاي انتخاباتي اش به حلقهها و عناصر وفادار به خود شان، بيشترين امتياز سياسي را در احراز پستهاي کليدي بخصوص وزارتخانهها داشته باشند.

در اين ميان مسألهي اصلي و اساسي اين است که حکومت وحدت ملي براي گزينش و انتخاب افراد چه ميکانيزمي را مد نظر گرفته و براي رعايت اصولي چون توازن سهمگيري در قدرت ميان دو اردوگاه سياسي، مشارکت همگاني براي تيمهاي و طيفهاي مختلف سياسي به گونهاي که آيينهي تمام نماي ملي باشد، شايستگي، تخصص و تعهد چه راهکاري را در پيش خواهد گرفت؟

بنابراين، ضروري است تا حکومت وحدت ملي براي رسيدن به هدف اساسي خويش که همانا ايجاد يک کابينهي کارآمد و روي کار آوردن حکومتي که بتواند براي مردم مقبوليت لازم داشته باشد، نيازمند يک ميکانيزم اساسي و همه جانبه است. ناديده گرفتن طيفهاي مختلف سياسي، مدني و مردمي در حکومت آينده و اعمال نظر جانبدارانه که رنگ و بومي بومي، سمتي و سياسي داشته باشد، در نظر نداشتن تخصص و تعهد و غلبه کردن معيارهاي ديگر بر مسلکي بودن افراد و ساير نارساييهايي که در گذشته موجود بود، دولت وحدت ملي را به ناکامي سوق ديده و فرصت طلايي ديگري را از افغانستان سلب خواهد کرد.

افزون بر تمام اين موارد، يگانه اصلي که خواهد توانست حکومت وحدت ملي را به قلهي موفقيت سوق دهد اين است که ساختار سياسي آينده بتواند فاصلههاي موجود در سطح نهادها، ارگانها و همچنين مردم و دولت را از بين برده و راهي را بگشايد که مسير آن با همدلي، هماهنگي و انسجام بيشتري پيموده شود. زيرا يکي از بيماريهاي مزمن دولت گذشته نبود هماهنگي ميان ادارهها و عدم فرمانبرداري از مافوق در سطح خرد و کلان حکومتي بود. لذا به نظر ميرسد هرگاه ساختار سياسي کابينه داراي معيارهاي لازم تخصص، تعهد، شايستگي و فراگيري نباشد، نخواهد توانست چنين همدلي و همياري را نيز خلق نمايد.

بديهي است که در نبود فضاي همدلي و همکاري ميان نهادها مجريه و همچنين قوههاي سه گانهي کشور، راه تغير و اصلاحات به مقصد نرسيده و با فرافگنيها و کارشکنيهاي مداوم همراه خواهد شد. لذا اقدامهاي جديتري نياز است تا اعتماد ملي و افکارعمومي را به صورت اساسي و بنيادين آن جلب نموده و اصلاحات عملي را در حيات سياسي- اجتماعي آنان پديد آورد.

اين روزها رييس جمهور با انرژي مضاعف تلاش دارد تا ذهنيت مردمي را از خود ساخته و در پي ترميم نارساييهاي سياسي، حقوقي، فرهنگي و اجتماعي آستين بالا زده است.

راه اندازي برنامههاي مشورتي با نهادهاي مختلف اجتماعي در باب موضوعات متعدد، نظارت مستقيم بر کارکرد بخشي از نهادها، رعايت نظم و نسق خاص در برگزاري نشستهاي درون ارگ، ارائهي بيانيههاي جالب، جذاب و در خور شأن يک رييس جمهور و... توانسته است، ذهنيت مردمي و افکارعمومي را با رييس جمهور همراه و همگام سازد.

اما نوع نگاه برخاسته از عمق اعتقاد مردم نبوده و تصوير کاملي از افکار عمومي را به نمايش نميگذارد، بلکه روي ديگر تصوير ذهني مردم، با ترس و هراسهايي نيز آميخته است. نگراني از اينکه در پشت صحنهي ساختارسازيهاي اداري و دولتي چه ميگذرد و عزم رييس جمهور نسبت به تقسيم قدرت با رقيب سياسي زمان انتخابات وي، عزل و نصبها در مقامات کليدي و غيرکليدي چگونه عمل خواهد کرد، همواره فضاي ذهني مردم را مضطرب نگه داشته و نگرانيها را دامن زده است.

بخشي از اين نگرانيها در هنگام جايگزيني کارمندان خدمات ملکي اداره امور برملا گرديد و ابراز نارضايتي مردم تا پارلمان کشور نيز راه يافت. برخي از اعضاي مجلس سنا اظهار داشتند که رييس جمهور حق ندارد تا کارکنان ملکي را برکنار نمايد و کارشناسان نيز اين نوع برخورد رييس جمهور را نوعي اعمال سليقهي سياسي دانسته و آن را در راستاي کسب امتيازات حکومتي براي اعضاي تيم زمان کمپاين انتخاباتي اش تفسير نمودند. افزون برآن، مواردي از تقرريهاي صورت گرفته در پستهاي عالي رتبه از مشاوريت رياست جمهوري گرفته تا رياست دادستاني کل، همگي خارج از حلقهي انتخاباتي آقاي اشرف غني احمدزي، رييس جمهور کنوني قرار ندارند.

هرچند برخوردهاي مبهم و ناخوشايند صورت گرفته با خواستهها و حرکتهاي مردمي در بعضي از مواردي چون عدم قاطعيت در برابر عملياتهاي ناتو که منجر به تلفات ملکي شده يا بي تفاوتي در برابر کشتار نيروهاي امنيتي، سکوت در خصوص نگراني شهروندان از تغيير نام جاده فيض محمدکاتب و... نگرانيهاي موجود را تشديد ميکند؛ اما داوري مردم با اين موارد نيز قابل ارزيابي نميباشد. زيرا مسايل مهمتري در انتظار حکومت است و چشم منتظر همگاني به تشکيل کابينه دوخته شده است تا ببينند که اعضاي دولت وحدت ملي براي عبور از اين چالش اساسي چگونه عبور خواهند کرد. زمزمههاي موجود از پشت پردهي تقسيم قدرت حاکي از آن است که جانبهاي ذيدخل در ساختارسازيها و تقسيم قدرت، ادعاهاي بلندي دارند و هرکسي ميکوشد تا با تحقق وعدههاي انتخاباتي اش به حلقهها و عناصر وفادار به خود شان، بيشترين امتياز سياسي را در احراز پستهاي کليدي بخصوص وزارتخانهها داشته باشند.

در اين ميان مسألهي اصلي و اساسي اين است که حکومت وحدت ملي براي گزينش و انتخاب افراد چه ميکانيزمي را مد نظر گرفته و براي رعايت اصولي چون توازن سهمگيري در قدرت ميان دو اردوگاه سياسي، مشارکت همگاني براي تيمهاي و طيفهاي مختلف سياسي به گونهاي که آيينهي تمام نماي ملي باشد، شايستگي، تخصص و تعهد چه راهکاري را در پيش خواهد گرفت؟

بنابراين، ضروري است تا حکومت وحدت ملي براي رسيدن به هدف اساسي خويش که همانا ايجاد يک کابينهي کارآمد و روي کار آوردن حکومتي که بتواند براي مردم مقبوليت لازم داشته باشد، نيازمند يک ميکانيزم اساسي و همه جانبه است. ناديده گرفتن طيفهاي مختلف سياسي، مدني و مردمي در حکومت آينده و اعمال نظر جانبدارانه که رنگ و بومي بومي، سمتي و سياسي داشته باشد، در نظر نداشتن تخصص و تعهد و غلبه کردن معيارهاي ديگر بر مسلکي بودن افراد و ساير نارساييهايي که در گذشته موجود بود، دولت وحدت ملي را به ناکامي سوق ديده و فرصت طلايي ديگري را از افغانستان سلب خواهد کرد.

افزون بر تمام اين موارد، يگانه اصلي که خواهد توانست حکومت وحدت ملي را به قلهي موفقيت سوق دهد اين است که ساختار سياسي آينده بتواند فاصلههاي موجود در سطح نهادها، ارگانها و همچنين مردم و دولت را از بين برده و راهي را بگشايد که مسير آن با همدلي، هماهنگي و انسجام بيشتري پيموده شود. زيرا يکي از بيماريهاي مزمن دولت گذشته نبود هماهنگي ميان ادارهها و عدم فرمانبرداري از مافوق در سطح خرد و کلان حکومتي بود. لذا به نظر ميرسد هرگاه ساختار سياسي کابينه داراي معيارهاي لازم تخصص، تعهد، شايستگي و فراگيري نباشد، نخواهد توانست چنين همدلي و همياري را نيز خلق نمايد.

بديهي است که در نبود فضاي همدلي و همکاري ميان نهادها مجريه و همچنين قوههاي سه گانهي کشور، راه تغير و اصلاحات به مقصد نرسيده و با فرافگنيها و کارشکنيهاي مداوم همراه خواهد شد. لذا اقدامهاي جديتري نياز است تا اعتماد ملي و افکارعمومي را به صورت اساسي و بنيادين آن جلب نموده و اصلاحات عملي را در حيات سياسي- اجتماعي آنان پديد آورد.

ضرورت تعامل در رابطه افغانستان و پاکستان

سرتاج عزيز مشاور امنيت ملي پاکستان، دومين مقام عاليرتبه اين کشور است که در طي کمتر از سه هفته از آغاز به کار جديد حکومت وحدت ملي ديروز وارد کابل شد.

پيش از اين ممنون حسين، رئيس جمهور اين کشورتنها رئيس جمهور منطقه و جهان بود که در مراسم تحليف رئيس جمهور احمد زي حضور يافته بود. ظاهرا، آقاي عزيز جهت دعوت رسمي از آقاي احمدزي براي سفر به پاکستان آمده است که بهنوعي نشاندهندهي حسن نيت اين کشور است اما چالش روابط افغانستان و پاکستان تنها در رفت و آمد و بازديدهاي متقابل مقام هاي عالي رتبه دو کشور قابل حل نيست، آقاي کرزي رئيس جمهور پشين افغانستان بيست بار سفر رسمي به اسلام آباد داشت، ولي هيچ گره کوري از بنبست تعامل و همکاري دو کشور گشوده نشد و حتي بدترين روزها، هفته و ماهها را در تقابل سياسي، اقتصادي و امنيتي ميان دو کشورشاهد بوديم!

آقاي کرزي حتي به حکومت وحدت ملي توصيه کرد که در سياست خارجي خود با پاکستان و امريکا محتاط باشد، زيرا بهگفته او، پاکستان ميخواهد که افغانستان درسياست خارجي خود تابع پاکستان باشد و خط ديورند را هم بهرسميت بشناسد.

با همهي اين بدبينيها که برديپلوماسي دو کشور سايه انداخته و بهنوعي دو طرف را در موضع جنگ نرم وگرم قرار داده است، پاکستان اينک پا پيش گذاشته و در ظاهر امر، حسن نيت خويش را نشان ميدهد. اما اينکه در پشت پرده سياست پوليسي واستخباراتي پاکستان چه ميگذرد، حداقلِِ حکم عقل، شيوه احتياط است. البته واضح است که اين شيوه بهمعناي دوري و در انداختنِ ساز جدايي از پاکستان نيست؛ زيرا نه پاکستان بدون حسن نيت افغانستان ميتواند آرامش داشته باشد و نه افغانستان بدون حسن عمل و نيت پاکستان به ثبات و امنيت دست مييابد.

بنا براين، افغانستان و پاکستان به تعامل و رابطه نيک، دوستانه و همکاري متقابل ضرورت مبرم دارد. اين همکاري تاثير بهسزايي در سرنوشت مردمان دو آب و خاک دارد و در واقع آرامش و امنيت دو کشور به همين همکاري و نيک پنداري نسبت بهم گره خورده است. لذا اگر بنا باشد که به هراس افگني بهعنوان يک دشمن مشترک مقابله گردد و نيت بازگشت آرامش براي هردو دولت وجود داشته باشد، ضرورت دارد که مقامهاي دو کشور به درک متقابل از همديگر برسند و تضمين لازم را براي ثبات و عدم مداخله در امور داخلي همديگر بدهند.

احتمال ميرود که در نبود همين فهم مشترک و نبود تضمين لازم براي ثبات و همگرايي باعث شده که پس از وقوع اعمال تروريستي در هرکدام از دو کشور، اولين تير اتهام عليه امنيت ملي دو طرف نشانه ميرود. اگرچند که برپايهي ارائه شواهد از سوي ادارههاي امنيتي افغانستان، واضح مينماياند که ريشههاي اعمال تخريبي و تروريستي در افغانستان به پاکستان منتهي ميگردد اما اگر بنا باشد که اين روند ادامه يابد، جز تضييع و فرسايش قوا، وظرفيتها و توانمنديهاي دو کشور در مقابله با همديگر فايده اي ديگر دربر نخواهد داشت.

بهنظر ميرسد که اکنون زمان براي اين فهم و درک مشترک بيش از هر زمان ديگري فراهم است و باتوجه به منشور تحول و تداوم آقاي احمدزي، انتظار ميرود که با فراست تمام اين بن بست شکسته شده و ملتهاي دو کشور به آرامش و ثبات دست يابند.

بحرانهاي خانوادگي؛

            شعلههاي زيرخاکسترالف. اميد

خانواده  كوچكترين واحد اجتماعي، اما بزرگترين واحد اثربخش تربيتي از نظر نماي ملل و جوامع و حكومتها محسوب ميشود. خانواده ميتواند منشأ تحولات عظيم فردي و اجتماعي و رشد ارزشهاي انساني باشد. خانوادهها به عنوان يك واحد يا نهاد جهاني، در جوامع مختلف، كم و بيش داراي كاركردها و وظايف مشتركي است. كاركرد مطلوب در خانواده باعث ميشود تا روابط مختلف عاطفي، رواني و حتي اقتصادي و اجتماعي به بهترين شكل خود صورت پذيرد.

بالا بردن سطح بهره وري و بهره گيري از تواناييها و پتانسيلهاي مختلف افراد جامعه، منوط به توجه ويژه به نهاد خانواده است. سرمايه گذاري و توجه هرچه بيشتر به خانواده، امروز بيش از هر زماني مطرح است؛ حتي دولتها توجه خاص نسبت به رشد و توسعه كيفي خانواده مبذول داشته اند و با در اختيار قرار دادن امتيازات، تسهيلات رفاهي، آموزشي، مشاوره اي و به طور كلي بالا بردن بهداشت و سلامت خانواده، سعي بر اين دارند تا خانواده از كيفيت بالاتري برخوردار شود. يقيناً ارتقاء كيفي خانواده، تأثير مستقيمي بر تربيت نسلهاي نورس و آتي جامعه خواهد داشت.

اما متأسفانه در کشور ما اين نهاد به حال خود رها شده و هيچ تدبيري در سطح کلان براي مديريت، تنظيم و ساماندهي آن وجود ندارد. از سويي هم افزايش نرخ خشونت طي سالهاي اخير معضل فزاينده براي نابساماني اين نهاد تأثيرگزار گرديده است. رسانههاي اطلاعات جمعي ساليان درازي است که داستانها و پروندههاي مختلف اعمال خشونت از نزاع دستهجمعي تا قتل را پوشش و شهروندان را در جريان بخشي از جنايات رخ داده قرار ميدهند.

خشونت خانوادگي يکي از اشکال خشونت و جنايت در کشور است که سالانه قربانيان بسياري را به کام مرگ ميکشاند. فرزندکشي، والدين کشي، همسرکشي و خواهر و برادرکشي از مهمترين اين موارد است که در دسته قتلهاي خانوادگي قرار ميگيرد. اگر به درستي مورد بازنگري و ارزيابي قرار گيرد، در بسياري از پروندهها، قاتلان به دليل مسايل ناموسي، خيانت و اختلافات مالي مرتکب قتل شده اند.

يکي از موضوعاتي که در حوزه خانواده ميتوان به آن توجه کرد، موضوع آسيبهاي اجتماعي ناشي از مسايل خانوادگي است. يکي از اين نوع آسيبها به خشونتهاي خانوادگي و بارزترين نوع آن يعني همسرآزاري و کودکآزاري مربوط است. آزارهاي جسمي و روحي از مهمترين اشکال خشونت است که ميتوان آن را از ابعاد فردي، اجتماعي و فرهنگي مورد مطالعه قرار داد. بخشي از خشونتها ناشي از سوء ظن ميان همسران مسايل اخلاقي همچون رابطه نامشروع هر يک از زوجين، مشکلات اقتصادي، درگيري با مواد مخدر، اختلالات رواني و فقدان مهارتهاي اجتماعي است. بخشي از خشونتها در نهايت به قتل ميانجامد که در حال حاضر موارد متعددي ازآن ديده ميشود. بهطور حتم، اين مساله حاکي از آسيبهاي موجود در خانواده و سلامت خانواده است. بر همين اساس، لازم است متصديان امور، با ورود به اين موضوع و حل بحرانهاي خانواده، زمينه را براي بازسازي دوباره اين نهاد فراهم کنند.

دلايل بروز خشونت خانوادگي را ميتوان از چند حيث مورد بررسي قرار داد. نخست مسايل اقتصادي و فرهنگي است که از گذشته وجود داشته و منجر به شکلگيري و تقويت خشونتهاي خانوادگي شده است. در مرحلهي بعد آنچه در نمود اين آسيب بسيار تاثير گذار بوده، رسانهها هستند که با انعکاس اين موضوع، آسيبيکه در گذشته به واسطه محدوديتهاي اجتماعي ديده نميشد را به جامعه نشان ميدهند. به باور کارشناسان، نابسامانيهاي فرهنگي و اجتماعي و به دنبال آن خشونتهاي خانوادگي در گذشته هم وجود داشته اند اما امروز به کمک رسانهها بيشتر مورد توجه قرار گرفتهاند.

بديهي است که هرگاه رسانهها بتوانند با راه اندازي تحقيقات لازم و ارائهي مباحث کارشناسي شده و ريشه يابي مشکلات، اين پديده را مورد ارزيابي قرار دهند، راه حلهايي نيز براي رفع اين معضل پيدا خواهد شد.

توجه به خانواده آن هم در رسانه، گام موثري است که ميتواند راهگشا باشد؛ آن هم در دورهاي که خانوادهها با بحرانهاي عميقي  مواجه بوده و دورهي گذار پديدههايي مثل طلاق، اعتياد، دوستيهاي ناروا و تقليدگرايانه و... را در برابر آنان قرار داده است. توجه به اين معضلات ميتواند از چند زاويه مهم باشد؛ اول اين که به مردم و مسئولان يادآوري ميکند همه چيز روبهراه نيست و نميتوان با ناديده گرفتن صورت مساله، اين باور را ايجاد کرد که خانواده‌‌هاي ما بدون مشکل هستند. انتقال و بازنمايي مشکلات را نميتوان سياهنمايي ناميد. رسانه به همان ميزان که ميتواند باعث آرامش شود و ثبات را در جامعه و خانوادهها برقرار کند به همان ميزان هم ميتواند تکان بدهد و نشان دهد اگر به بحرانها توجه نشود اين آتش زيرخاکستر دامنه‌‌اش روز به روز بيشتر ميشود. اما متأسفانه رسانهها در کشور ما بخصوص تعدادي از رسانههاي تصويري بخشي از سريالها و برنامه‌‌هاي پرطرفدار خود را بر محوري استوار نموده است که در مسير فروپاشي نظام خانوادگي اسلامي ما که برمبناي ارزشهاي ديني و ملي استوار است، گام برداشته اند.

در همه اين سريالها به زيادهخواهي، روابط نادرست دختران و پسران، تربيت اشتباه کودکان و برخورد نادرست با فرزندان نوجوان و جوان اشاره شده و نوعي باب بد آموزي و پيروي را براي اقشار مختلف جامعه باز نموده است.

به هرحال، اگر تدبيري براي مديريت، ساماندهي و تنظيم اين نهاد اثرگذار نگردد، شکي نيست که ريشههاي بسياري از بحرانهاي اجتماعي از همين نهاد سرچشمه گرفته و جامعه را به سمت فاجعهي جبران ناپذيري سوق خواهد داد.

بهترين دواي ضد پيري

احتمالاً بزرگترين عامل مرگ که هرگز چيزي در مورد آن نشنيدهايد، تضعيف و از بين رفتن ماهيچهها است که با بالاتر رفتن سن ما اتفاق ميافتد.

به گزارش نيوساينتيست، از بين رفتن بافت ماهيچهاي تنها يک اثر جانبي بيماري و سستي به شمار نميرود؛ بلکه حتي خود ميتواند يکي از دلايل اصلي اين مشکلات باشد. از بين رفتن بافت ماهيچهاي روي متابوليسم بدن هم اثرات جانبي جدي ميگذارد. در آينده، دواهاي افزايشدهنده بافت ماهيچهاي ميتوانند از طريق ورزشهايي چون وزنه زدن به کساني که نميتوانند بافت ماهيچهاي خود را نگاه دارند، کمک کنند. البته پزشکان هشدار ميدهند که اين ربطي به بدنسازي ندارد و فقط ماهيچههاي اندامهاي بدن شما را در سطح سالمي نگه ميدارد.

در اجلاس دواهاي افزاينده عمر انسان که ماه پيش در باسل سوييس برگزار شد، اعلام شد که پژوهشهاي اخير بهشکلي فزاينده نشان ميدهند از دست دادن ماهيچه (که سارکوپنيا نيز ناميده ميشود) يکي از رويههاي جدي پيري است. دان پري از گروه اتحاد براي پژوهشهاي سالمندي ميگويد: «اين روشهاي درماني سرانجام وارد بازار خواهند شد».

بااينوجود، هنوز شناخت خيلي کمي در مورد فرايندهايي که مسبب پيري ماهيچهها هستند وجود دارد، اما يک پژوهش جديد نشان ميدهد که آسيب ناشي از راديکالهاي آزاد نيز در اين ميان نقش دارد.

در آزمايشگاه، عمر موشهايي که از لحاظ ژنتيکي براي توليد کمتر راديکالهاي آزاد در ميتوکندري خود اصلاح شده بودند، 20 درصد نسبت به بقيه موشها بيشتر بود؛ بنابراين گروهي به سرپرستي آندرو مارکز در دانشگاه کلمبيا (واقع در نيويورک) بررسي کردند که چطور اين عامل روي پيري بافت ماهيچهها تأثير ميگذارد.

آنها دريافتند که يک عامل کليدي در اين ميان، کلسيم است که آزاد کردن آن موجب تحريک ماهيچهها براي انقباض ميشود. مولکول مسئول اين آزاد شدن که رسپتور 1 ريانوداين نام دارد، توسط راديکالهاي آزاد تخريب ميشود و زماني که موشها پير ميشوند، کلسيم در هنگامي که نبايد، اندک اندک به بيرون نشت ميکند و منجر به ضعيف شدن بافت ماهيچهاي ميشود.

موشهاي اصلاحشده ژنتيکي که اثر تخريب راديکالهاي آزاد در آنها کمتر شده، ماهيچههاي قويتري دارند و در سنين بالاتر، به فعاليتهاي ورزشي خود نسبت به موشهايي که اصلاح نشده بودند بيشتر ادامه ميدادند. اين موشهاي اصلاحشده در هر روز حدود يک کيلومتر بيشتر حرکت ميکردند. اين پژوهش نقش ميتوکندري را در فرايند پيري ماهيچهها نشان ميدهد.

مارکز شرکتي را به نام آرمگو تأسيس کرده تا چندين ترکيب دارويي را به هدف جلوگيري از نشست کلسيم توليد کند؛ داروهايي که البته هنوز در مرحله اوليه آزمايشهاي باليني هستند.

داروهاي ديگري نيز در حال توليد هستند که با سارکوپنيا به روشهاي متفاوت ميجنگند. بافتهاي ماهيچهاي دائماً در حال تغييرند و همزمان درهمشکسته و دوباره رشد ميکنند، بنابراين هر ترکيبي که اين تعادل را به سمت رشد هدايت کند ميتواند به رشد ماهيچهها کمک کند.

يک گروه از اين داروها دربردارنده ترکيبي به نام بيماگروماب است که عملکرد آن از طريق انسداد يک مسير سيگنالينگ هدف گرفتهشده توسط يک مسدودکننده رشد ماهيچه به نام ميوستاتين است. ديگر داروها با شبيهسازي اثرات تستسرون به شيوهاي ايمنتر از داروهاي استروييدي عمل ميکنند.

مارکز ميگويد: «تمايل زيادي به تلاش در راستاي کشف دارويي براي درمان سارکوپنيا وجود دارد زيرا در حال حاضر درماني براي آن وجود ندارد».

در حقيقت تنها در 6 ماه گذشته بود که پژوهشگران آمريکايي بر روي چگونگي تعريف اين بيماري به توافق رسيدند (که يک مرحله ضروري پيش از اخذ تأييديه يک درمان دارويي است). سازمان ملي بهداشت ايالاتمتحده، اين نتايج را در ماه مي / ارديبهشت منتشر کرد.

البته يک راه طبيعي براي افزايش دادن ماهيچهها وجود دارد: ورزش. عملکرد ميتوکندريها در ورزشکاران معادل افراد غير ورزشکار با نصف سن آنها است. يکي از بهترين قرصهاي ضد پيري، فعال ماندن است.

خطرناکترين

 زمان استفاده

از موبايل

در هواپيما

کارشناسان هشدار ميدهند با وجود عدم ايجاد اختلالات فرکانسي در طول پرواز با هواپيما، استفاده از اين وسايل به شدت خطرناک است.

کارشناسان با بررسي بر روي مسافران انواع خطوط هواپيمايي در سراسر جهان دريافتهاند، استفاده از وسايلي مانند موبايل و يا تبلت ويژه به هنگام فرود و يا آماده شدن هواپيما براي پرواز باعث کاهش تمرکز شديد مسافران ميشود.

گفتني است، مهمانداران و خدمه پرواز در انواع خطوط هواپيمايي اعلام کردهاند مسافران به دليل مشغول بودن با موبايل و يا تبلت خود به توصيههاي اخطاري در خصوص بستن کمربند و يا انجام کارهاي امنيتي در هنگام بروز سوانح گوش نميدهند.

بررسيها نشان ميدهند، عدم تمرکز و انجام دستورات از سوي خدمه پروازي ميتواند خطرات فراواني را براي مسافران ايجاد کند.

در عين حال هنوز برخي از شرکتهاي هواپيمايي اعتقاد دارند استفاده از اين قبيل تجهيزات ميتواند باعث اختلال در عملکرد سيستمهاي امنيتي ميدان هوايي و هواپيماها و حتي بروز سقوط در آنها شود.

آسمان شو ابر شو باران ببار

ناودان آبش نمي آيد به کار

                                               آب باران باغ صد رنگ آورد

                                               ناودان همسايه را جنگ آورد

مولوي

از آرايش ارتش عراق تا جنگ نرم رسانههاي امريکايي

با انتخاب وزيران امنيتي عراق، روح تازهاي در کالبد نيروهاي امنيتي اين کشور دميده شده واين نيروها حالا در تدارک يک ضد حمله عليه نيروهاي تروريستي داعش هستند، با اينحال رسانههاي امريکايي شايعاتي را منتشر ميکنند که برپايهي آن قرار است ده هزار نيروي تازه نفس داعشيهاي تکفيري به بغداد پايتخت عراق حمله کنند. اولين شايعه از اين دست هفتهي پيش منتشر شد که در واکنش به آن حيدر عبادي نخست وزيرعراق گفت، پايتخت کاملا امن است و هيچ خطري اين شهر را تهديد نميکند، دو روز پيش بار ديگر نشريه ورلد تريبيون از حمله ده هزارنفري داعشيها بر پايتخت عراق گزارش داد که مجددا با واکنش عراقيها روبرو شده و اعلام گرديد که بغداد کاملا امن است و هيچ تهديدي برضد اين شهر وجود ندارد.

اينکه چرا رسانههاي امريکايي به تهديدات امنيتي عليه مردم عراق دامن ميزنند، شايد بخشي از جنگ نرمي هست که گفته ميشد به منظور اهداف و مقاصد خاصي  صورت ميگيرد اما آنچه که گزارشها از عراق به نشر ميرسد، حکايت از آن دارد که تفاهم سياسي بعمل آمده و اجماع نظري که بين طيف هاي مختلف سياسي در اين کشور شکل گرفته، به بسيج افکار عمومي در عرصههاي مختلف سياسي، امنيتي و نظامي در حال قوت واستحکام بيشتر است و همين امر باعث هماهنگيهاي بيشتري بين نيروهاي امنيتي و نظامي در اين کشور شده است.

ارتش عراق با استفاده از همين پتانسيل اين روزها به تحرکات بيشتري دست زده است؛ نيروهاي عراقي توانستند در ادامه پيشرويهاي خود تعدادي از مناطق شهر تکريت را از داعش پس بگيرند. اين نيروها همچنين به پيشروي خود به سمت بيجي ادامه ميدهند. در همين حال گروه تروريستي داعش نيروهاي خود را در شهر موصل مستقر کرده است.

به گزارش سايت شبکه سومريه نيوز عراق، جنگندههاي ائتلاف ضربات زيادي به تروريستهاي داعش که در نزديکي پالايشگاه بيجي مستقر بودند، وارد کردند.

در همين حال گروههاي تخنيکي - نظامي عراق نيز در تلاشند ماينهايي را که تروريستها در اطراف ولايت بيجي و راههاي منتهي به پالايشگاه بيجي جهت ممانعت از پيشروي نيروهاي عراقي کار گذاشتهاند، خنثي کنند.

همچنين نيروهاي عراقي عمليات گستردهاي را با پشتيباني جنگندههاي ائتلاف آغاز کردهاند و مناطق شمال و غرب شهر تکريت را که تحت تصرف تروريستها بود، بازپس گرفتند و همچنين براي بيرون راندن تروريستهاي داعش به سمت شهر بيجي در حال پيشروي هستند.

نيروهاي عراقي همچنين پس از کنترل بر منطقه الحجاج که 12 کيلومتر از بيجي فاصله دارد، در حال سازماندهي مجدد نيروهاي خود هستند تا دست به حمله گستردهاي به شهرستان بيجي بزنند.

در الانبار نيز نيروهاي عراقي و عشاير به پيشرويهايي در مناطق اطراف مرکز اين ايالت دست يافته و با دو حمله ي تروريستها در بخش شمالي و غربي شهر رمادي مقابله کردند و تعدادي از تروريستهاي داعش را به هلاکت رساندند.

عمليات نظامي نيروهاي عراقي در رمادي نيز در مناطق بوذياب و خيابان عشرين به ثمر نشست و اين درگيريها همچنان ادامه دارد.

از سوي ديگر، يک منبع عراقي در ايالت نينوا در مصاحبه با سومريه نيوز عنوان داشت: داعش شنبه شب تعداد زيادي از نيروهاي خود را در خيابان اصلي و تقاطعهاي مرکز شهر موصل مستقر کرد.

اين منبع که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: همزمان با پيشرويهاي نيروهاي عراقي به سمت بيجي در شمال تکريت، اين اقدام داعش براي جلوگيري از واکنشي عليه اين گروه در داخل اين شهر بوده است.

پيشتر فرماندهي پليس ايالت صلاحالدين از پاکسازي مسير ميان تکريت و بيجي خبر داده و اعلام کرد که نيروهاي امنيتي در طول اين مسير مستقر شدند.

همزمان وزارت دفاع عراق اعلام کرد: جنگندههاي ارتش با هماهنگي با سازمان اطلاعات نظامي چهار مقر وابسته به داعش را تخريب کردند که اين اقدام به هلاکت 60 عضو داعش انجاميد.

از سوي ديگر، جميل الشمري، رئيس پليس ايالت دياله در شرق عراق اعلام کرد که در جريان درگيريهاي شديد در شمال شرق شهر بعقوبه مرکز ايالت دياله نيروهاي کرد توانستند ابو سلامه الموصلي، فرمانده واحد تکتيراندازهاي داعش را به هلاکت برسانند. در جريان اين درگيريها همچنين 14 تن ديگر از اعضاي داعش به هلاکت رسيدند.

تظاهرات ضد جنگ در ايتاليا

هزاران ايتاليايي ديروز  يکشنبه با شعار «صلح و برادري ميان ملت ها»، عليه جنگ و جنگ افروزي ، تظاهرات کردند.

حرکت ضد جنگ ايتاليايي ها همه ساله در مسير 21 کيلومتري در مرکز ايتاليا ميان شهرهاي ‹پروجا› و ‹آسيسي ‹برگزار مي شود  و شهروندان اين کشور در اين حرکت سياسي و اجتماعي تحت عنوان ‹صد سال جنگ بس است› ، عليه جنگ افروزي و جنگ شعار دادند و خواستار صلح براي تمامي ملت ها شدند.

در تظاهرات ضد جنگ ، صداي يکصد انفجار به نشانه يکصد سال جنگ ، از بلندگوها پخش شد و قشرهاي مختلف مردم ايتاليا با شرکت در اين تظاهرات ،مخالفت خود را با وقوع جنگ ودرگيري هاي مسلحانه و نزاع هاي اقتصادي و مالي اعلام کردند.

مظاهره کنندگان ايتاليايي در اين تظاهرات با صدور بيانيه اي ضمن محکوم کردن جنگ و جنايات عليه بشريت ، برقراري صلح و آرامش در نقاط مختلف جهان را ضروري و از حقوق اساسي ملت ها دانستند.

در اين راهپيمايي نمايندگان مذاهب از ايتاليا و برخي نقاط جهان و نيز شماري از نهادها و سازمان هاي بين المللي مدافع صلح و عدالت اجتماعي و ضد فقر و تبعيض نژادي نيز شرکت داشتند.

خطرداعش در پاکستان

برخي رسانههاي پاکستاني پس از انتشار اخبار ديوارنويسي و پخش دفترچههاي اهداف گروه تروريستي داعش از آغاز بهکار دفتر اين گروه تروريستي در شهر کراچي خبر ميدهند .  به گزارش «اردو پوينت» گفته ميشود که گروه تروريستي داعش نخستين دفتر خود را در «سهراب گوت» منطقهاي در حومه شهر کراچي افتتاح کرده است.

بر اساس اين گزارش، نهادهاي اطلاعاتي پاکستان ضمن ابراز نگراني از فعاليت گروه تروريستي داعش در حالي به دنبال کسب اطلاعات هستند که گفته ميشود دفتر داعش در حومه کراچي آغاز بهکار کرده است.

گروههاي تروريستي پاکستان در مناطق «منگهوپير»، «کنواري کالوني»، «پختون آباد»، «سلطان آباد»، «گلشن معمار»، «جنجال پوره»، «مچهرکالوني»، «افغان بستي»، «غريب آباد»، سهراب گوت و ساير مناطق ديگر در حمايت از گروه تروريستي داعش در هفتههاي گذشته شبکههاي  جديد خود را فعال کرده است.

«شيعه نيوز» نيز ديگر سايت پاکستاني ضمن ابراز نگراني از فعاليت ترويستهاي داعش در اين کشور نوشته که پس از فعاليت گروه تروريتسي داعش در کراچي، عمليات تروريستي در ماه محرم به احتمال زياد افزايش خواهد يافت که بايد تمهيدات امنيتي لازم از سوي دولت پاکستان انجام شود.

اين در حالي است که راديو فرانسه به نقل از شوراي علماي پاکستان گزارش داد که اين شورا مخالفت خود را با اعمال تروريستي داعش اعلام کرده است. اين شورا در بيانيه نوشته که گروه تروريستي داعش برضد دستورات اسلام عمل نموده و پيوستن به اين گروه جايز نيست

از سوي ديگر، رهبر حزب مردم پاکستان هم در بزرگترين گردهمايي اين گروه نسبت به جنگ فرقهاي در اين کشور هشدار داد.

بلاول بوتو زرداري رهبر جوان اين حزب در کراچي پاکستان از تهديدهاي بزرگ عليه کشورش سخن گفت و ابراز داشت که نبايد اجازه داد تا دفتر طالبان در پاکستان باز گردد وبن لادن هاي ديگري در اين کشور سربرآورد. او بشدت از خطر ظهور داعش در پاکستان ابراز نگراني کرد و گفت؛ نبايد پاکستان، به عراق و سوريه ديگري تبديل گردد.

پنج نکته حياتي درباره بازاريابي از آنتوني رابينز

به اين پرسش خوب فکر کنيد: از نظر مشتري تفاوت شما و رقيب تان دقيقا در چيست؟ اين پرسش اساسيترين دغدغه هر مشتري است و پاسخش همان نقطه تمايز شما از رقباي تان است. هر چه تصوير بهتري از خودتان در اذهان عمومي به وجود آورده باشيد احتمال ثروت و سود بيشترتان خيلي بيشتر ميشود.

حضور برنامهريزي شده و به جاي رسانههاي اجتماعي باعث ميشود خدمات رسانيهاي تان به ثمر بنشينند و به شما اين اجازه را ميدهد که با مشتريهايتان در ارتباط مستقيم باشيد و تجارت تان را واقعا آنطور که بايد و شايد جهاني کنيد. در ادامه پنج نکته کليدي را ميخوانيد که در اين جهاني شدن بسيار مثمر ثمر خواهند بود.

1-  در دسترس باشيد

بايد وقتي مشتري به شما نياز دارد، آنقدر شما را در دسترس ببيند که هر لحظه از شما کمک بخواهد. در دنياي پويا و وابسته به اينترنت امروزي، بايد آنقدر به مشتري نزديک باشيد که به راحتي بتوانند اطلاعات لازم را از شما بگيرند. کمک بخواهند يا تجربيات شان را در فضاي حقيقي و مجازي به اشتراک بگذارند.

فقط روزي چند دقيقه زمان بگذاريد و رسانههاي اينترنتي را به دقت بررسي کنيد يا کسي را براي اين کار استخدام کنيد و ببينيد که پس از چند روز اطلاعات بسيار مفيدي درباره خواستههاي مشتريان قديمي و احتمالي تان به دست خواهيد آورد.

2-  سريع و دقيق پاسخ دهيد

امروز ديگر به لطف اينترنت و تکنولوژيهاي پيشرفته همه چيز فوري انجام ميشود. مشتريها هم به فراخور همين شرايط دنبال عکسالعملهاي سريع هستند. حالا اين پاسخ سريع چه زماني ارزشمند است؟ وقتي پرسش مشتري را کامل و دقيق فهميده و تمام جوانب و نيازها را به دقت سنجيده باشيد. سالها زمان گذاشته ايد تا خم و چم بازار و فضاي رقابت دست تان بيايد، حالا وقت آن رسيده که مشتري تان را درک کنيد و سعي کنيد زبان شان را بفهميد.

3-  اهداف شان را بشناسيد و کمک شان کنيد با درايت تصميم گيري کنند

رسانههاي اجتماعي اين فرصت را براي شما فراهم ميکنند مستقيم با مشتريهايتان در ارتباط باشيد و نظرات و انتقادات شان را درباره کالا و خدمت تان بشنويد. در اين بازاريابي نزديک و مشورتي انگار داريد غيرمستقيم به مشتريهايتان ميفهمانيد که «ما به حرف تان گوش ميدهيم و دنبال پايه گذاري روابط طولاني مدت با شما مشتري هاي عزيزمان هستيم.»

وقتي واقعا نيازهاي مشتري تان را بفهميد ميتوانيد با اقدامات هوشمندانه، خلاقانه و دلسوزانه کاري کنيد احساس راحتي کنند. حس کنند دوست شان داريد و مهم هستند.

4-  با مشتريهايتان تعامل داشته باشيد تا ارزش تان حفظ شود

فراموش نکنيد که بازاريابي فقط درباره کالا و خدمات ارائه شده نيست. در واقع طرف ديگر اين علم، مشتري است و شما در اين کار به نوعي با آنها شريک هستيد. اين روزها تجارتهاي موفق بسيار بيشتر از گذشته تعاملي و مشارکتي شده اند. روش درست معرفي کالا اين است که آن را مطابق سليقه مشتري توليد و ارائه کنيد، مطمئن باشيد راه هاي ديگر هيچ کدام جواب نميدهند و اين روش جز با تعامل به نتيجه نميرسد.

5-  قضيه را کمي هم شخصي کنيد

احتمالا روزهاي اول شروع کارتان را خوب به ياد داريد. چهره اولين مشتري واقعي هرگز از خاطر آدم نميرود. حالا به اين موضوع فکر کنيد؛ آيا مشتريهاي فعلي تان هم به همان اندازه به يادماندني هستند يا خير؟ روابط شخصيتر به نوعي بر روابط روزمره ديگر برتري خاصي دارند. يک راهبرد بازاريابي موثر با کمک رسانههاي اجتماعي به شما اين اجازه را ميدهد که با مشتريهايتان روابط صميمانهتري داشته باشيد.

اين روابط به آنها حس مهم بودن و به شما آگاهي بيشتري از خواستههايشان ميدهد. در آن شرايط در موقعيتي قرار ميگيريد که ميتوانيد سوالهايتان را از آنها بپرسيد. اطلاعات مهم جمع کنيد و بيش از پيش شريک انتقادات شان باشيد. کمي هم چاشني دلربايي مخصوص به خودتان را به نوشتههايتان اضافه کنيد تا مشتريهايتان تبديل شوند به طرفدارهاي خوب خودتان و شرکت تان!

منبع: مجله پنجره خلاقيت- ترجمه نيوشا عاشورزاده

عنکبوت غولپيکر

گروهي از محققان به طور کاملا اتفاقي موفق به کشف نخستين گونه از عنکبوتهاي غولپيکر در جنگلهاي انبوه کشور «گويان» در امريکاي جنوبي شدند.

محققان موزه جانورشناسي دانشگاه هاروارد پس از بررسي بيشتر بر روي اين عنکبوت دريافتند اين گونه حتي از آخرين ريکارد مربوط به بزرگترين عنکبوت جهان که در کتاب ريکاردهاي گينس ثبت شده نيز بزرگتر است.

پيوت ناسکرکي، طبيعت شناس و محقق در اين مورد ميگويد: هنگاميکه در شب مشغول قدم زدن در جنگلهاي انبوه بودم، ناگهان صداي مرموزي را از زير شاخ و برگها شنيدم که پس از جستوجوي بيشتر ناگهان با صحنه شگفت انگيزي روبهرو شدم. طول پاهاي اين عنکبوت از 30 سانتيمتر فراتر است و وزن آن نيز در حدود 170 گرم است که اين شواهد نشان دهنده کشف بزرگترين عنکبوت در جهان است.

وي در ادامه افزود: هنگام بررسي بيشتر اين عنکبوت دريافتيم اين جاندار از مکانيزم دفاعي جديدي استفاده ميکند، به طوريکه موهاي بدن اين جاندار هنگام مواجهه با خطر، سم خاص ترشح ميکند تا حيوان مزاحم را دور کند. همچنين اين جاندار علاوه بر شيوه دفاعي منحصر به فرد، از دو دندان نيش بزرگ که طول هرکدام پنج سانتيمتر است، براي تزريق زهر به شکار خود استفاده ميکند. اگرچه نيش اين عنکبوت سمي است، اما زهر آن براي انسان کشنده نيست.

قدرت شگفت انگيز فيل

در هواشناسي

يک مطالعه که به تازگي انجام شده است نشان ميدهد، فيلها که به داشتن حافظههاي قوي معروف هستند ميتوانند مانند يک متخصص هواشناسي عمل کنند و مکان بارش باران را از 241 کيلومتري تشخيص دهند.

محققان دانشگاه «اي اند ام تگزاس» که اين مطالعه را انجام داده اند، ميگويند: اين حيوانات بزرگ ميتوانند احتمال بروز باران سيل آسا را از فاصله 150 مايلي (241 کيلومتري) تشخيص دهند.

جاي تعجب نيست که فيلها به دليل داشتن گوشهاي بزرگ، شنوايي خوبي دارند و ميتوانند فرکانسهاي بسيار کم را تشخيص دهند. محققان معتقدند که اين جانوران ميتواند صداهاي بسيار ضعيف رعد و برق و بارش باران هاي سنگين را در مايلها دورتر بشنوند و زمان نزديک شدن اين آب و هواي مرطوب را پيش بيني کنند.

محققان پس از مطالعه بر روي صدها فيلي که بطور ناگهاني به ناميبيا مهاجرت کردند به اين نتيجه رسيدند. «اوليور فرانفلد» استاد دانشگاه «اي اند ام» تگزاس امريکا گفت: آنها شاهد تغيير مکان سريع فيل ها بوده اند.

وي افزود: گروه محققان وي براي بررسي مسألهاي که فيلها را به اين تغيير مکان ترغيب کرد، براي مدت هفت سال به 9 فيل ردياب «جي.پي.اس» وصل کردند.

محققان متوجه شدند که اين فيلها در جريان فصل باران در ناميبيا که در فاصله زماني ماههاي جنوري و مارچ رخ ميدهد، مرتب تغيير مکان ميدهند.

کارشناسان متوجه شدند که فيلها ميتوانند بارش باران را در صدها مايل دورتر احساس کنند و به سمت بارشهاي سيل آسا حرکت ميکنند.

اين استاد دانشگاه ميگويد: فيلها پس از تحمل يک فصل طولاني خشکسالي به باران نياز دارند و به سمت باران حرکت ميکنند چرا که اين کار به آنها اجازه مي دهد که زودتر به آب برسند.

وي افزود: دانستن اين موضوع که چگونه فيل ها باران را دنبال ميکنند به طرفداران حفاظت از محيط زيست کمک ميکند تا جهت حرکت فيلها را پيش بيني کنند و آنها را از دست شکارچيان محفوظ نگاه دارند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 67
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 231
  • بازدید ماه : 595
  • بازدید سال : 3,431
  • بازدید کلی : 83,950