loading...
سخن جدید
بازدید : 22 1393/08/21 نظرات (0)

 

 

بسماللهالرحمنالرحيم

برگزاري نمايشگاه گياهان روغني در بلخ

نخستين نمايشگاه گياهان روغني در ولايت بلخ با حضور متخصصان سه کشور افغانستان، ايران و تاجيکستان برگزار شد.

خبرگزاري جمهور در گزارشي از بلخ اعلام کرد که در نخستين نمايشگاه چهار روزه گياهان روغني در ولايت بلخ که با حضور مسوولان وزارت زراعت و مالداري و مشارکت متخصصان افغانستان، تاجيکستان و ايران، برگزار شد انواع گياهان روغني به نمايش در آمد.

بر اساس اين گزارش ميرامان الله حيدري، معاون وزارت زراعت و مالداري هدف از برگزاري اين نمايشگاه را رشد و توسعه کشت گياهان روغني در افغانستان بيان کرد.

معاون وزارت زراعت و مالداري؛ عمده ترين دليل عدم رشد فرآورده هاي روغني در افغانستان را واردات روغن از ديگر کشورها دانست.

حيدري گفت که افغانستان سالانه حدود 200 هزار تن روغن براي مصرف داخلي نياز دارد.

بر اساس اين گزارش ابراهيم ازهر، معاون وزارت مبارزه با مواد مخدر نيز در اين نمايشگاه توسعه کشت گياهان روغني را در افغانستان بهترين جايگزين کشت مواد مخدر دانست.

در دادگاه استيناف کابل بانک فيصله شد:

محکوميت متهمان قبلي و بررسي متهمان تازه

در دومين جلسه دادگاه استيناف (تجديد نظر) رسيدگي به پرونده اختلاس در کابل بانک افغانستان، دادگاه با صدور حکمي تمام داراييهاي متهمان اختلاس از کابل بانک را مسدود و روساي سابق کابل بانک را نيز هريک به ده سال زندان و پرداخت تمام پول اختلاس شده و بهره آن محکوم کرد.

قاضي دادگاه در جلسه روز سهشنبه (11 نوامبر/20 عقرب) از حاجي محمد طاهر ظاهر، غلام داوود نصيب، صوفي نثار احمد، شکرالله شکران، حيات الله کوکچه، تاسيسات نفتي حيرتان، کابل نفت، شرکت هوايي پامير، گلبهار حبيبي، عبدالغفار داووي، اخترگل، ملک جان، محمد طاهر، گلبهار تاور، صرافي شاهين، آريانا استيل، محمود کرزي، محمدحصين فهيم، ظاهر گروپ و گاز گروپ به عنوان متهمان پرونده اختلاس کابل بانک نام برد.

براساس حکم قاضي اين پرونده تمام داراييهاي منقول و غيرمنقول افراد ذکر شده مطابق قانون، تشخيص و تا پرداخت تمامي بدهيهاي کابل بانک مسدود ميشود و تاخير محکومان در پرداخت بدهيهاي بانک باعث پيگرد قانوني آنان خواهد شد.

براساس اين حکم ثارنوالي(دادستاني) افغانستان موظف است که فهرست 227 نفري را که شيرخان فرنود، رئيس پيشين هيات مديره اين بانک به دادستاني ارائه کرده است، مورد بررسي قرار دهد.

در جلسه روز گذشته دادگاه، شيرخان فرنود گفت که محمود کرزي، برادر حامد کرزي رئيس جمهوري سابق افغانستان، عمر زاخيلوال، سرپرست وزير ماليه و مشاور ارشد اقتصادي اشرف غني، رئيس جمهور، خان افضل هده وال، معاون بانک مرکزي و حاجي دين محمد، والي سابق کابل 65 ميليون دالر ازقرضههاي کابل بانک سوء استفاده کردهاند.

قاضي دادگاه همچنين حکم کرد که دو شرکت خارجي که در بررسي خود از روند کار کابل بانک دقت لازم را به خرج ندادهاند و گزارش خلاف واقع در مورد شرايط اين بانک داده و در نتيجه، زمينه بحران کابل بانک رافراهم کردهاند قابل تعقيب عدلي هستند.

براساس حکم دادگاه شيرخان فرنود، رئيس پيشين هيات مديره اين بانک به جرم پولشويي و اختلاس به 10 سال زندان و پرداخت 237 ميليون دالر پول اختلاس و 96 ميليون دالر تکتانه (بهره) اين پول محکوم شد که قاضي او را ملزم به پرداخت 334 ميليون دالر دانست.

خليلالله فيروزي، رئيس پيشين هيات عامل کابل بانک نيز به جرم پولشوي و اختلاس به ده سال زندان محکوم شده و بايد 137 ميليون دالر پول اختلاس شده و مبلغ 59 ميليون دالر بهره آنرا که در مجموع 196 ميليون دالر ميشود پرداخت کند.

علاو بر آنان تمام اموال منقول و غيرمنقول خليل الله فيروزي و شيرخان فرنود نيز بايد براساس حکم محکمه ابتدايي توقيف شود.

محکمه ابتدايي به دولت افغانستان حق داده بود تمام دارايي اين دو نفر را فروخته و بابت قرضهايش به کابل بانک بدهد.

در همين حال، اعضاي مجلس سنا بر تطبيق يکسان فرمان رييس جمهور بر متهمان قضيه کابل بانک تاکيد ورزيدند. سناتوران از دادگاه بررسي قضيه کابل بانک ميخواهند که در تطبيق قانون و فرمان رييس جمهور بر تمامي متهمان اين قضيه يکسان و شفاف عمل نمايد.

بازداشت شش حامل سلاح کمياب امريکايي در فراه

پوليس ولايت فراه موفق شد تا 3 زن و 3 مرد که حامل سلاح کماندوي امريکا بودند را دستگير کند.

مقامات محلي گفته اند که اين افراد عصر روز دوشنبه(19عقرب) از منطقهي شمالگاه شهر فراه شناسايي و بازداشت شده اند.

جواد افغان، سخنگوي ولايت فراه در اين باره به خبرگزاري جمهور گفته است: اين افراد در حاليکه سوار بر يک موتر سواري نوع فيلدر بوده اند؛ قصد ورود به شهر فراه را داشتند.

به گفتهي وي؛ از اين 3 زن و 3 مرد، 3 جنگ افزار حرفهاي امريکايي، 2 کلاشنيکوف و 1 ميل تفنگچه به دست آمده است.

آقاي افغان تصريح ميکند که تا کنون معلوم نشده که اين دستگيرشدگان عضو چه گروهي بوده و به چه هدفي اين چنين سلاحهاي کمياب را با خود حمل ميکردند.

گفته شده که موتر حامل اين افراد داراي شماره پليت ولايت قندهار بوده است. اين افراد در حال حاضر زير نظر بازپرسان فرماندهي پوليس فراه به سر ميبرند.

گفتني است که پيش از اين از ناپديد شدن سلاح و تجهيزات نظامي امريکايي به ارزش 420 ميليون دالر گزارشهايي نشر شده و اداره بازرسي ايالات متحده امريکا نيز از اين امر ابراز نگراني نموده بود.

رييس جمهور در ديدار با رئيس بانک جهاني:

افغانستان سيستم حسابدهي ايجاد ميکند

محمداشرف غني؛ رئيس جمهور کشور در ديدار با رئيس بانک جهاني از ايجاد يک سيستم حسابدهي منسجم به منظور استفاده مؤثر از کمکهاي جهاني خبر داد.

به نقل از دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري، اشرف غني رئيس جمهور کشور در ديدار شب سه شنبه با « باب ساوم» رئيس بانک جهاني در کاخ رياست جمهوري کشور تأکيد کرد: به منظور استفاده مناسب و مؤثر از کمکهاي جهاني، ايجاد يک سيستم حسابدهي منسجم و يکپارچه را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

وي خاطر نشان ساخت: براي ايجاد سهولت و سرعت در روند کار ادارات دولتي افغانستان تلاش کرده و تدابيري خاصي را اتخاذ خواهد کرد.

رئيس بانک جهاني نيز در مورد فعاليتهاي اين بانک در افغانستان اطلاعاتي ارائه کرد و از تعهد طولانيمدت بانک جهاني به افغانستان اطمينان داد.

بر اساس اين اطلاعيه، شام سه شنبه، اشرف غني همچنين با نمايندگان پارلمان 5 ولايت غربي از جمله «هرات»، «غور»، «بادغيس»، «فراه» و «نيمروز» ديدار و با اشاره به موانعيکه از سوي قدرتمندان در برابر اجراي پروژههاي ملي  ايجاد ميشود، اظهار داشت: من حاضر نيستم به افراد قدرتمند باج بدهم.

وي در ادامه افزود: در برابر آنانکه در مقابل اجراي قانون ايستادگي ميکنند برخورد جدي و قانوني صورت ميگيرد.

وي روابط مناسب با پارلمان به منظور درک بهتر مطالبات مردم و رسيدگي به خواستههاي آنان را با اهميت خواند و خاطرنشان کرد: حکومت براي رشد و توسعه تمام ولايات کشور برنامههاي گستردهاي اتخاذ خواهد کرد.

کمک 56.6 ميليوني بانک انکشاف آسيايي به افغانستان

قراردادي به ارزش 56.6 ميليون دالر ميان بانک انکشاف آسيايي با وزارت ماليه و وزارت احيا و انکشاف دهات روز گذشته به امضا رسيد.

به نقل از خبرنامه وزارت ماليه اين کمک به منظور بازسازي سيستم آبياري و زيربناي سرکهاي روستايي 15 ولايت شمالي کشور که بر اثر سيلابهاي متعدد امسال خسارات شديد ديده بودند، صورت گرفته است.

حضرت عمر زاخيلوال، سرپرست وزارت ماليه پس از امضاي اين قرارداد اظهار داشت: «بازسازي سيستم آبياري براي بهبود معيشت و دستيابي به ثبات مالي و مصؤنيت غذايي خانوادههاي روستايي در افغانستان حياتي ميباشد. بهبود سيستمهاي آبياري ميتواند توليدات کشاورزي را افزايش دهد، رشد اقتصادي مردم را بهبود بخشد و در کاهش فقر ممد واقع شود.»

هانس ولدرنگ مسول دفتر بانک انکشاف آسيايي در افغانستان نيز خاطرنشان ساخت: «اين کمک مالي سيستم آبياري را ترميم نموده و هزاران خانوادهاي را که بر اثر سيلاب راههاي روستايي خود را از دست داده بودند،  کمک ميکند تا به بازارها دسترسي داشته باشند.»

ويس برمک، سرپرست وزارت احيا و انکشاف دهات نيز گفت: «هشتصد پروژه شامل اين قرارداد ميباشد که ترميم 500 کيلومتر کانال، شش کيلومتر ديوارهاي استنادي، هفتصد پروژه سربند، بيست ذخيره آب و به همين ترتيب 946 جاده دهاتي از آن جمله است».

وي افزود: هزينه تکميل کردن اين پروژه ها از همين پول کمک شده پرداخت ميشود.

اين پول  مجموعاً شامل 40 ميليون دالر از صندوق انکشاف آسيايي و 16.6 ميليون دالر کمک اداره انکشاف بينالمللي بريتانيا ازطريق صندوق وجهي زيربنايي افغانستان کمک خواهد شد.

مرگ سراغ سرزميني ميآيد که زنانش بيسوادند

(سرگذشت زندگي و تلاش يک زن افغان)

«مريم دوراني» متولد سال 1364 در شهر زاهدان است و دوران تحصيل کودکي و نوجوانياش را در ايران سپري کرده است. خانوادهاش سال 1358 و پس از وقايع سياسي افغانستان به پاکستان و بعد ايران مهاجرت کردند. خانوادهاش چند سال بعد به کرمان رفتند و مريم در مکتب ابوريحان بيروني اين شهر تحصيل کرد. مريم از قبيله دوراني و پدرش «حاج محمد عيسي دوراني» است. اعضاي خانوادهاش سال 1382 بعد از پايان حکومت موقت به قندهار بازگشتند. ولايت قندهار در جنوب افغانستان قرار دارد و يکي از مراکز اصلي مخالفان مسلح است. همچنين نيروهاي ناتو همراه با سربازان افغان براي مقابله با مخالفان مسلح در اين شهر مسقر هستند.

زندگي و فعاليت اجتماعي براي زنان در قندهار امر خطيري است اما مريم دوراني در همين ولايت شروع به فعاليتهاي اجتماعي کرد. او سال 2004 سازماني به نام «خديجه کبري» راهاندازي کرد و هفت سال بعد کار راديويي به نام «ميرمن» را آغاز کرد که به موضوعات زنان و مشکلات آنان مثل ازدواجهاي اجباري و رسوماتي ميپردازد که مروج خشونت و تضييع حقوق زنان است؛ فعاليتهايي که او را هدف حمله و تهديد قرار داده است. خطريکه حتي عبور و مرور در شهر را برايش سخت کرده است؛ مريم مجبور است براي حفظ امنيت در مسير خانه تا محل کار و تحصيل آرايش و لباسش را تغيير دهد. او حتي در يکي از حملات مجروح شد و در سال 2009 دو حادثه انتحاري را از سر گذراند.

مريم در مصاحبهاي ميگويد: «امنيت يکي از بزرگترين دغدغههاي زناني است که ميخواهند زندگيشان را بهتر سازند.» او براي فرار از حملات احتمالي مسيرهاي رفت وآمد و وسيلهاي که سوار ميشود را عوض ميکند: «پدرم تنها کسي است که ميداند کجا ميروم و کجا هستم.»

زيستن در چنين شرايطي گاه دشوار و ناممکن ميشود اما مصائب نتوانسته سد راهش شود. براي کاهش مشکلات زنان در قندهار انجمن فرهنگي «خديجه کبري» را برپا ساخت. سازماني غيردولتي براي توانمندسازي زنان که 240 عضو دارد. برگزاري صنفهاي مختلفي چون زبان، کامپيوتر، سواد پايه، حسابداري و يا فعاليتهاي ديگري چون خياطي، قالينبافي، گلسازي و آرايشگري از کارهاي اين سازمان است. اين سازمان به خانوارها قرضههاي کوتاه مدت و بدون بهره براي ساختن سرپناه و يا راهاندازي کار و کاسبي ميدهد. مريم هنگام دريافت جايزه آزادي در ميدلبرگ در سال 2014 اين موضوع را بيان ميکند که حس ميکرده فعاليت سازمان خديجه کبري کافي نيست و نياز است صداي زنان در سطحي ديگر و به شکلي رسانهاي و گسترده به گوش ديگران برسد؛ «راديو ميرمن» تلاشي است براي تحقق اين هدف. او همچنين شبکهاي سازمانيافته از زنان را در قندهار به نام «شبکه دادخواهي زنان قندهار» به راه انداخت تا به دادخواهي و دفاع از حقوق زنان بپردازد.

مريم در رشته تجارت در دانشگاه امريکايي افغانستان تحصيل کرده و در حال حاضر مشغول به تحصيل در رشته حقوق و علوم سياسي دانشگاه پيام نور است. آنچه بيان شد بخشي از فعاليتهايش در کنار وظايف و مسئوليتهاي رسمي است. در سال 2004 در انتخابات شوراي ولايتي افغانستان شرکت کرد و با بيش از 2500 رأي به اين شورا راه يافت. در مصاحبهاي از مشکلات متعدد و موانعي ميگويد که در فعاليت سياسي به خاطر زن بودن در افغانستان با آن مواجه شده است. وي به تدريج با ادامه فعاليت و سماجت توانست همراهي بخش زيادي از مردم و افرادي که با حضور وي مخالف بودند را به دست آورد. مريم دوراني ميگويد: «من به عنوان يک دختر افغان به زنان ميگويم که به خود اطمينان داشته باشند و بدانند ميتوانند آنچه را بخواهند تغيير دهند.» مريم دوراني دوباره در سال 2009 در شوراي ولايتي قندهار انتخاب شد و همچنان در اين سمت قرار دارد.

او بر استقلال اقتصادي زنان تأکيد زيادي دارد و درباره مشارکت سياسي زنان معتقد است: «مشارکت زنان در شوراهاي ولايتي يک تغيير بزرگ است. ما عضو زن در پارلمان داريم. سازمانهاي زنان داريم که بر موضوعات مختلفي کار ميکنند و فارغالتحصيلان زن رو به رشد است.»

مريم دوراني در تابستان سال گذشته يک کافينت در قندهار بازگشايي کرد تا دختران و زنانيکه دسترسي به اينترنت ندارند بتوانند از اين طريق ساعاتي در روز به مطالعه و جستجو در فضاي وب بپردازند. تلاشهاي مريم در سطح جهاني مورد تقدير قرار گرفته است. در سال 2012 از سوي مجله تايم به عنوان يکي از 100چهره تاثيرگذار جهاني انتخاب شد. همچنين در مناسبت روز جهاني زن سال 2012 جايزه «زنان شجاع» را همراه 9 زن ديگر از طرف وزارت امور خارجه ايالات متحده امريکا دريافت کرد.

مريم علاقه دارد به ديگران کمک کند و از اين موضوع انرژي تازه ميگيرد. او به ياد ميآورد که يکي از مددجويانش در سازمان خديجه کبرا به نام «فاطيما» دختر ناشنوا و لال بود، به او نوشتن و مهارت خياطي آموختند، کمکي که زندگي فاطيما را دگرگون ساخت و هنوز هم با مريم و سازمان او مکاتبه و ارتباط دارد.

منبع: شبکه توانا

کابل بانک؛ دوسيه صدمن کاغذ با متهمان تازه

پرونده کابل بانک به داستان مفصلي تبديل شده است که گمان ميرود، درج تمام رخدادهاي جرمي و قضايي آن نيازمند صدمن کاغذ ديگر است و هرگاه متهمان تازه را شامل شود، بايد برحجم دوسيههاي موجود افزود و حمل و نقل آن را نيز با موترهاي باربري بزرگ انجام داد.

اين قضيه به گونهاي به پيش ميرود که با گذشت هر روز دامن فرد جديدي از جمع کارگزاران حکومتي و صاحبان پستهاي بالا را از ميان مسوولان حکومتي فعلي و قبلي ميگيرد. با اين وجود، محکمهي مسوول رسيدگي به اين دوسيه، تاکنون نخواسته يا نتوانسته است، رسيدگي شفاف به قضيه داشته و متهمان رديف اول و بزرگ آن را به پاي ميز محاکمه حاضر نمايد. درحاليکه تعدادي از متهمان در کشورهاي خارجي به سر برده و عدهاي نيز با رد اتهامات در کشور حضور داشته و به تجارت و حکومت ميپردازند، دستگاه عدلي و قضايي تنها دو متهم را به محکمه حاضر نموده و سياه و سفيد کابل بانک را از آنان ميپرسد.

مسوولان مرتبط با اين قضيه در جستجوي سند و شاهد اند تا متهمان تازه را شامل پرونده سازند، درحاليکه هيچ اظهار نظري در خصوص متهمان قبلي و کسانيکه به قيد ضمانت اجرا شده اند، برزبان نميآورند. آنچه مسلم است اينکه هرگاه متهمان جديدي چون سرپرست کنوني وزارت ماليه در اين قضيه دست داشته باشند يا نه، صرف بررسي قضيه يک امر حتمي و الزامي است. زيرا ادعاي کسيکه داراي منصب مهم در کابل بانک ورشکسته بوده است، نيازمند تأمل و تحقيق ميباشد. افزون برآن، حکومت وحدت ملي و شخص رييس جمهور اشرف غني هرگاه ميخواهد جديت خود را در اين خصوص نشان دهد، ضروري است تا با تماسهاي سياسي و ارتباط ديپلوماتيک با کشورهاي متبوع متهمان کابل بانک، از آنان بخواهد تا افغانستان را براي بازگرداندن سرمايهي ملي چپاول شده اش کمک نمايد.

اما حکومت تاکنون نه اين کا را کرده است و نه هم اقدام قابل قبول و منطقي در خصوص متهمان موجود و آزاد کنوني انجام داده است. به طور مثال، انتظار نميرود تا با توجه به اظهارات متهمان محاکمه شده از متهمان تازهي کابل بانک بازرسي و بازپرسي صورت گرفته و يا هم تحقيق لازم در خصوص ادعاهاي موجود صورت گيرد.

شکي نيست که هرگاه حکومت نخواهد يا نتواند تمامي متهمان کابل بانک را به صورت يکسان مورد محاکمه قرار داده يا در خصوص دستگيري افراد جديدي که شامل اين پرونده شده اند، اقدام انجام دهد، قاطعيت آن در خصوص مبارزه با فساد زير سوال رفته و اين امر در چشمانداز آيندهي کاري آن نيز تأثير منفي خواهد گذاشت. کاهش اعتبار دولت در نزد ملت و تخريب اعتماد نسبي که صورت گرفته بود نيز از جمله پيامدهاي ديگري خواهد بود که در نتيجهي ناکامي به رسيدگي عادلانهي پرونده کابل رونما خواهد شد.

برادر ديني کيست؟!

محمدي  

اخوت

قرآن كريم مى‏گويد: «مومنان همه برادر يكديگرند.» چه تعبير جالب و گيرايى؟ كه روابط ميان آنها را روابط ميان برادران ناميده، كه همه مومنان برادر يكديگرند.

و در جاى ديگر مىفرمايد: «مردان مومن و زنان مومنه ولى و يار يكديگرند.»

ما وقتىكه مى‏خواهيم عواطف دو نفر را نسبت به يكديگر تحريك كنيم مى‏گوييم افراد يك ملت برادر يكديگرند، يا مىگوييم افراد بشر همه برادر يكديگر و عضو يك خانواده هستند. قرآن كريم عواطف پاك ايمانى مومنين را به عواطف برادرى تشبيه مى ‏كند عواطف برادرى تنها از خويشاوندى و هم خونى پيدا نمى‏شود؛ عمده اين است كه دو نفر در يك كانون محبت، هم فكر و هم عقيده باشند.

قرآن ميگويد ما آمديم تا شما را با همديگر برادر قرار دهيم، نه برادرى پدر و مادرى، بلكه برادرى اسلامىكه ارزش اين برادرى با برادرى پدر و مادرى قابل مقايسه نيست؛ هيچ وقت برادر ايمانى نمى‏تواند سير باشد، وقتى كه برادر مسلمانش گرسنه هست و نمى‏تواند پوشيده باشد، وقتى آن ديگرى برهنه هست.

اسلام تمام مسلمان‏ها را در حكم يک خانواده مى‏داند و همه را خواهر و برادر يكديگر خطاب كرده، مسلمانان از هر نژاد و هر قبيله و داراى هر زبان و هر سن و سال، با يكديگر احساس عميق برادرى مى‏كنند، هر چند يكى در شرق جهان زندگى كند و ديگرى در غرب

حقوق برادرى‏

رسول خدا(ص) فرمود: مسلمان بر برادر مسلمانش سى حق دارد كه بايد آن حقوق ادا گردد از جمله : 1- عفو و مهربانى 2- پنهان كردن اسرار 3- جبران اشتباهات 4- قبول عذر 5- دفاع در برابر بدخواهان 6- خيرخواهى 7- عمل به وعده‏ها 8-عيادت به هنگام بيمارى 9- تشييع جنازه 10- پذيرفتن دعوت و هديه او 11- جزا دادن به هداياى او 12- تشكّر از نعمتهايى كه از جانب برادر دينى خود دريافت مى‏كند 13- كوشش در يارى رسانى به او 14- حفظ ناموس او 15- برآوردن حاجت او 16- واسطه ‏گرى براى حل مشكلاتش 17- گمشده ‏اش را راهنمايى كند 18- به عطسه او تهنيت گويد 19- سلامش را پاسخ دهد 20- به سخن و گفته او احترام گذارد 21- هديه او را خوب تهيه كند 22- سوگندش را بپذيرد 23- دوست او را دوست بدارد و با او دشمنى نكند 24- او را در حوادث تنها نگذارد 25- هر چه را براى خود مى‏ خواهد براى او نيز بخواهد و ...

 بهترين برادر

در روايات نشانه بهترين برادر را اين‏ گونه مىخوانيم: «بهترين برادران تو كسى است كه دلسوز و خيرخواه تو باشد و حتّى با تندخويى تو را به سوى اطاعت خدا سوق دهند، مشكل تو را حل نمايد و براى خدا با تو دوست شده باشد، رفتارش تو را رشد دهد، گفتارش به دانش تو بيفزايد، به سراغ لغزش هاى تو نرود و از اينكه در دام هوس ها بيفتى جلوگيرى نمايد و اگر عيبى ديد تذكّر دهد. نسبت به نماز توجّه داشته باشد و اهل حيا و امانت و صداقت باشد و در تنگدستى و توسعه تو را فراموش نكند.

قرآن ميگويد ما آمديم تا شما را با همديگر برادر قرار دهيم، نه برادرى پدر و مادرى، بلكه برادرى اسلامى كه ارزش اين برادرى با برادرى پدر و مادرى قابل مقايسه نيست؛ هيچوقت برادر ايمانى نمى‏تواند سير باشد، وقتىكه برادر مسلمانش گرسنه هست و نمى ‏تواند پوشيده باشد، وقتى آن ديگرى برهنه هست.

اهميت اخوت اسلامى‏

اسلام تمام مسلمان‏ها را در حكم يک خانواده مى‏داند و همه را خواهر و برادر يكديگر خطاب كرده، مسلمانان از هر نژاد و هر قبيله و داراى هر زبان و هر سن و سال، با يكديگر احساس عميق برادرى مى‏كنند، هر چند يكى در شرق جهان زندگى كند و ديگرى در غرب.

در مراسم «حج»، كه مسلمين از همه نقاط جهان در آن كانون توحيد جمع مى‏شوند، اين علاقه و پيوند و همبستگى نزديك، كاملاً محسوس است و صحنه‏اى است از تحقق عينى اين قانون مهم اسلامى.

در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام(ص) آمده است: «مسلمان، برادر مسلمان است، هرگز به او ستم‏ نمى‏كند، دست از ياريش برنمى‏دارد و او را در برابر حوادث تنها نمىگذارد.»

در حديث ديگرى از همان حضرت صلى الله عليه و آله نقل شده: «دو برادر دينى، همانند دو دست هستند كه هر كدام ديگرى را مى‏شويد»! با يكديگر كمال همكارى را دارند و عيوب هم را پاك مى‏كنند.

اين است منطق اسلام ناب که پيامبر اسلام و اهل بيت طاهرينش آن را دستور داده است اما متأسفانه ميبينيم که در کشورهاي اسلامي چگونه نژاد پرستي و قيافه پرستي غوغا ميکند.

انتقادپذيري،

        روح اصلاحات

انسان مصون از عيب و خطا نيست و جز برگزيدگان خدا يعني پيامبران و ائمه هدي عليهم السلام که به لباس عصمت آراسته اند همه انسانها در هر سطح و جايگاهيکه باشند به نوعي در معرض خطا و اشتباه و انحراف قرار دارند. به فرموده يوسف صديق که حتي خود را در جايگاه پيامبري از خطا و گناه مبرّا ندانست و گفت: «اگر خداي بزرگ و مهربان بر آدمي رحم نياورد هيچ انساني از خطر نفس امّاره در امان نيست و به کمک خداوند نياز دارد.»

آفريدگار جهان و انسان نيز با پيامبران برگزيده خود در موارد مختلف از اين حقيقت سخن گفته تا مبادا انسانها را غرور دست دهد و از وادي توحيد دور افتاده و در معرض خود باوري و خود محوري که پرتگاه شرک است قرار گيرند. نمونهي آن داستان داود پيامبر است که در معرض آزمايش الهي قرار گرفت که اگر لحظهاي غفلت عارض شود پيامبر خدا نيز ممکن است به خطاي در داوري گرفتار آيد و چرب زباني مدعي او را به حکم ناحق عليه متهم وا دارد و از مسير حق و عدل به پرتگاه حکم به ناحق سقوط کند.

باري آدمي با خصلت ذاتي خود از وسوسه نفس مصون نيست و اگر نگهداري خداوند و صيانت او نباشد به گناه ميافتد و با اين توضيح مختصر معناي «عصمت» که همانا نگهداري خداوند و نظارت و هدايت و کنترول بندگان برگزيده اوست روشن ميگردد، چرا که آنها که مقرر است رهبر و سرمشق ديگر انسانها باشند، خطا و گناه از اعتبار آنها ميکاهد و اعتماد مردم را سست ميکند و نخواهند توانست نقش هدايتگر خويش را در علم و عمل براي جامعه بشري ايفا کنند.

متاسفانه مسألهاي که بيشتر مجامع اداري و سياسي مملکت ما را فرا گرفته و ميتوان آن را از علتهاي اصلي مشکلات دانست نداشتن خصيصه انتقادپذيري در ميان مديران ما ميباشد!

در صورتيکه در آموزههاي ديني، واژههاي نصيحت، تذکر، موعظه، استماع قول، اتّباع احسن، تواصي به حق، دعوت به خير، و امر به معروف و نهي از منکر، هر يک به گونهاي، اهميت و جايگاه انتقاد و انتقادپذيري را بيان ميکنند.

تذکر، فراموشيها و ناآگاهيها را به هوشياريها و بيداريها دگرگون ميکند و همگان را در جامعه به حضور و مراقبت همه سويه فرا مي خواند. در چنين جامعه اي، کم کاري ها، کندکاري ها و بدکاري ها، کمتر به چشم مي خورد و هر يک از افراد خود را موظف مي دانند که به ديگران هشدار و تذکر دهند تا کارها در روال و روند واقعي خود قرار گيرد.

آيات و روايات بسياري بر اين معني دلالت دارند که مومنان و باورمندان، نبايد به افراد چاپلوس و کساني که همواره از خوبي ها سخن مي گويند و بر سستي ها سرپوش مي گذارند، ميدان دهند و اينان بايد دوستاني برگزينند که در کنار ستايش، به نقد رفتار و کارکرد آنان نيز بپردازند و مثل آينه خوبي و بدي، شايستگي ها و کاستي ها را بر آنان بنمايانند.

انسان، هر چه هم از صميم دل و از طريق اخلاص به حل و فصل امور بپردازد، بالاخره از آنجا که بشر محدود است دچار اشتباه خواهد بود و اگر عظمت و موقعيت والي مانع از انتقاد و بيان اشتباهات او گردد، مسلما چرخ اصلاحات به کندي پيش برود و چه بسا آگاهي مردم از اشتباهات و ناتواني از بيان، عقدههاي روحي پديد آورد.

فاطمه

هفت نشانه کمبود پروتئين

پروتئين از سازههاي ضروري ساختمان جسم است. موها، ناخنها و بافتهاي ماهيچهاي همگي به پروتئين نياز دارند.

توجه به نشانههاي کمبود اين ماده حياتي به ما کمک ميکند که به موقع اقدام کنيم:

1- چشمهاي ورمکرده

کاهش ميزان پروتئين پلاسماي خون منجر به حالتي به نام Oedema ميشود. اين کاهش پروتئين ممکن است توسط ريهاي ايجاد شود که به قدر کافي آهن دريافت نميکند. در واقع کمخوني حاصل از کمبود آهن براي ساختن هموگلوبين است که منجر به ايجاد ورم ميشود.

2-  گونههاي پفآلوده

گونههاي پفکرده ميتوانند ناشي از غدد بزاقي متورم باشند و عدم تعادل پروتئين-کربوهيدرات را به خوبي نشان دهند. اين تورم ممکن است در هر مرحلهاي از بيماري رخ بدهد و منجر به پژمردگي و افت اين بافت گونه شود.

3-  دستهاي متورم

کمبود پروتئين عملکرد و ظاهر ماهيچهها را تحت تاثير قرار ميدهد. علت اين است که وقتي بدن از رژيم غذايي پروتئين کافي دريافت نميکند، براي جبران به سراغ منابع ديگر در بدن ميرود که يکي از اينها، لايههاي ماهيچهاي است. بدون پروتئين، حفظ تعادل آب بدن به هم خورده و بدن آب را به شيوه نادرستي ذخيره ميکند و منجر بهEdema ميشود؛ وضعيتي که در آن آب بيش از حد زير پوست جمع ميشود و دستها ورم ميکنند چون بدن پروتئين را از بافتهاي اين ناحيه مصرف ميکند.

4-  موهاي ظريف

ظرافت موها علاوهبر علل ژنتيکي ميتواند به خاطر کمبود پروتئين باشد. در اين صورت بدن شروع به«حفظ منابع» ميکند و جلوي رسيدن پروتئين ارزشمند به موها و ناخنها را ميگيرد. به همين خاطر علائم مربوط به مو و ناخن شاخصهاي مهمي در تشخيص کمبود پروتئين به حساب ميآيند.

5-  پوست خشک

کمبود پروتئين ميتواند به خشک، شکسته و فَلسي شدن، تغيير رنگ و ايجاد لکههايي شبيه به آفتابسوختگي روي پوست منجر شود. آسيبديدن پوست راه ابتلا به عفونتهاي قارچي مانند Candida را باز ميکند.

6-  ابهام ذهني

کمبود اين ماده ضروري به کند شدن عملکرد مغز و افت عمليات شناختي منجر ميشود. پروتئين در کمکرساني به ارتباطات نوروني در مغز و در سراسر بدن نقشي اساسي دارد.

7-  احساس سستي

احساس خستگي مفرط و سطح انرژي پايين علائم ديگر کاهش پروتئين است. وعدههاي غذايي غني از پروتئين شامل سطوحي از آمينواسيدي به نام تيروسين هستند که انتقالدهندههاي عصبي را که فعاليت، هوشياري و انرژي را تقويت ميکنند، ارتقا ميدهند.

تــــا کي پــــرسي مقـــام دلـــدار کجاست

وآن شـــاهـــد نا نمــوده رخسـار کجاست

                            مـــــژگان تــــو گــــر حجاب بينش نشود

                            در خــــانهء آفتــــــاب ديــــوار کجـاست

بيدل

نگاهي به پيکره تشکيلاتي داعش

داعش پيکرهي تشکيلاتي دارد که از طريق آن مسووليتها ميان فرماندهان داعش در عراق و سوريه تقسيم شده است.

پايگاه شبکه خبري العربيه نوشت: تشکيلات تروريستي داعش به سرکردگي ابوبکر بغدادي که نام واقعياش ابراهيم عواد البدري است، تشکيل شده و دو معاون در عراق و سوريه دارد که فاضل حيالي، سرهنگ بازنشسته نماينده او در عراق و علي اسود معاون او در سوريه است.

يک شوراي مشورتي نيز تحت نظارت بغدادي وجود دارد که حجي ايمان رياست آن را برعهده دارد. بقيه مسووليتهاي اداري داخل داعش هم بر عهده افرادي است که به صورت مستقيم با بغدادي در ارتباطند که بدين شرح هستند:

طه عبدالرحيم، رئيس هيات توسعه تشکيلات داعش

ابو حارث، رئيس شوراي نظامي و مسوول کل فرماندهان نظامي

ابو عبدالقادر و شوکت فرحات: مسوول اداري تشکيلات

وائل عادل حسين، مسوول مطبوعاتي تشکيلات

ابوعلي الانباري و عبدالواحد خضير، مسوولان امنيتي و اطلاعاتي تشکيلات

معاد نوري علي، مسوول روابط تشکيلات

امير محمد سعيد، مفتي کل تشکيلات

ابو سجي و عوف العفري، مسوول پرونده اسراي تشکيلات

ابوکفاح و خيري طياوي، مسوول عمليات انتحاري

غانم الجبوري، مسوول پرونده کشته شدگان داعش

ابوصلاح و موفق کرموش، مسوول امور مالي تشکيلات

پيشتر اين فرماندهان به صورت مستقيم از طرف بغدادي تعيين شده و او تنها کسي است که ميتواند آنها را عزل کند.

تشکيلات تروريستي داعش به سرکردگي ابوبکر بغدادي که نام واقعياش ابراهيم عواد البدري است، تشکيل شده و دو معاون در عراق و سوريه دارد که فاضل حيالي، جنرال بازنشسته نماينده او در عراق و علي اسود معاون او در سوريه است.

زندان بوکا

بوکا از مجهزترين زندانهاي عراق بود و به همين دليل، بسياري از زندانيان «ابوغريب» به آن مکان منتقل ميشدند که در اين بين، 9 تن از فرماندهان ارشد کنوني داعش مدتي از عمر خود را در سلولهاي اين زندان سپري کردند.

به گزارش خبرگزاري اهلبيت(ع) ـ ابنا ـ واشنگتن پست در گزارشي به بررسي زنداني به نام «بوکا» پرداخته که سرکرده داعش و بسياري از فرماندهان کنوني اين گروه تروريستي از آنجا با هم آشنا شده و سپس عازم گژ راهههاي تروريستي شدند.

بر پايه اين گزارش، «ابوبکر بغدادي» خليفه خود خوانده، «ابومسلم ترکماني» معاون سرکرده، «حجي بکر» و «ابوقاسم» دو فرمانده نظامي داعش، به صورت اتفاقي يکديگر را در سوريه پيدا نکردند، بلکه آنها زندانيان زنداني در عراق به نام بوکا بودند.

زندان بوکا، يک زندان امريکايي در شهر بصره عراق بود که معروفترين تروريستهاي افراطي در آن مستقر بودند و برخي از آنان در سال 2009 توسط امريکاييها آزاد شدند.

در سال 2009 و پس از آزادي تروريستهاي زندان بوکا، «سعد محمود عباس» يکي از فرماندهان پوليس عراق در واکنش به اين اتفاق گفت: «کساني که از زندان بوکا آزاد شدند، وقت خود را در اين زندان به گل کاري نگذرانده بودند (اصلاح نشده بودند) و 90 درصد آنها مجدداً به فعاليتهاي تروريستي خود بازميگردند. مشکل بزرگ اين است که اين افراد جاني در خيابانهاي شهرهاي مختلف عراق راه خواهند رفت، اما دستگاههاي امنيتي و انتظامي عراق از آنها چيزي نميدانند.»

يکي از نظاميان سابق امريکا نيز چندي پيش در مقالهاي در روزنامه نيويارک تايمز در خصوص سابقه حضور فرماندهان داعش در زندانهاي آمريکا نوشت: «ابوبکر بغدادي و ديگر افراطيون به دنبال حمله به آمريکا بودند و آنها با گذراندن روزهايي از زندگي خود در زندانهاي تحت مديريت امريکا در عراق افراطيتر شدند. بايد گفت که زندانهاي امريکا يک دانشگاه مجازي تعليم تروريزم براي زندانيها بود.»

برخي از نظاميانيکه در زندان بوکا خدمت کردند، در خصوص وضعيت اين زندان ميگويند: بوکا، زنداني با مديريت داخلي خودمختار بود و مجازاتهاي خود ساخته را در ميان زندانيان برقرار ميساختند. اگر کسي از زندانيان از قوانين اسلامي تخطي ميکرد، ديگر زندانيان او را مجازات ميکردند، مجازاتي که گاهي اوقات حتي به مرگ منجر ميشد.

توضيحات فوق درمورد زندان بوکا، انطباق بسياري با اوضاع قوانين مجازات داعش دارد، قوانين خودساختهاي که هر انساني از مشاهده آن محزون شده ولي داعشيها آن را به نام اسلام اجرايي ميکنند.

در نهايت ماجراي اين آشناييها در زندان بوکا اين شد که زندانيان بعثي با زندانيان وهابي در بوکا ديدار کردند و براي همکاري با يکديگر به توافق رسيدند. افسران سابق بعثي از زندانيان وهابي هدف و اعتقادات تروريستي را ياد گرفتند و زندانيان وهابي نيز از بعثيها انضباط و نظم را آموختند.

منبع: تبيان تهيه کننده: رضواني

هزار کشته در نبردهاي کوباني

گروه «ناظر حقوق بشر در سوريه» اعلام کرد که از زمان آغاز حملات گروه تروريستي داعش به کوباني، بيش از يک هزار نفر کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، رامي عبدالرحمن مدير گروه ناظر حقوق بشر در سوريه روز (دوشنبه/19 عقرب) از کشته شدن دست کم يک هزار و 13 نفر در نبرد شهر کوباني خبر داد.

وي گفت که 609 نفر از افراد کشته شده، اعضاي اين گروه تروريستي هستند.

بر اساس اعلام اين گروه، 363 نفر نيز اعضاي واحدهاي حفاظت از خلق کرد، 16 نفر مبارزان داوطلب کرد و يک نفر رزمنده سوري عرب است که به کردهاي کوباني پيوسته بود.

در اين ميان 24 غيرنظامي نيز کشته شده اند.

بر پايه اين گزارش، آمار اعلام شده شامل کشته شدگان حملات هوايي ائتلاف امريکايي در خاک سوريه نميشود.

شهر کوباني که در ميان اعراب به ‹عين العرب› معروف است، در راستاي مرز سوريه با ترکيه واقع است.

گروه تروريستي داعش در اواسط ماه سپتامبر (سنبله) حملات خود را عليه اين شهر آغاز کرد.

نيويارک تايمز گزارش داد:

بهرهبرداري پوتين از نقاط ضعف اوباما

نيويارک تايمز با اشاره به اينکه امريکا براي مهار کردن روسيه نياز به حل مشکلات با ايران در زمينه هستهاي و سپس آمادگي براي مواجه شدن با روسيه دارد مينويسد: اوکراين برنده نانوشته توافق هسته اي خواهد بود.

راجر کوهن روزنامه نگار سرشناس امريکايي در تحليلي در روزنامه نيويارک تايمز امريکا با اشاره به اينکه توافق هستهاي ميان تهران و واشنگتن به سود هر دو کشور و جهان است، تاکيد کرد که در اين ميان يک برنده ديگر هم وجود دارد و آن اوکراين است.

کوهن با بيان اينکه نميتوان ادعا کرد که معاملهاي مستقيمي بر سر ايران و اوکراين روي ميدهد، نوشت: اما اين را ميگويم که ولاديمير پوتين اميدوار است که از نقاط ضعف امريکا و برهه زماني کنوني به نفع خود بهره ببرد.

وي با اشاره به اينکه امريکا براي مهار کردن روسيه نياز به حل مشکلات با ايران در زمينه هستهاي و سپس آمادگي براي مواجه شدن با روسيه دارد مينويسد: بالاگرفتن اقدامات روسيه در اوکراين و همزمان آمادگي اين کشور براي ايفاي نقش در مذاکرات با ايران بخشي از راهبرد روسيه در برابر ايالات متحده است.

نويسنده اين مطلب با اشاره به نگراني فزاينده غرب از اقدامات مسکو تصريح ميکند که نگراني و دلشوره نميتواند چکش پوتين بر اوکراين را متوقف کند و اوکراين همچنان از آمريکا درخواست کمک تسليحاتي ميخواهد.

تحليلگر نيويارک تايمز با اشاره به اينکه پس از فروپاشي ديوار برلين اين يکي از دشوار ترين بحرانهاي بين المللي است تاکيد ميکند که اگر اوکراين از دست برود ديگر اعتبار امريکا در ميان متحدانش در حوزه بالتيک و شرق اروپا قابل پذيرش نيست.

7 مشخصه اساسي شرکتهاي نوآور

آنچه موجب نوآور بودن يک شرکت ميشود چيست؟ مسلما يک ابتکار خلاقانه کافي نيست. اينکه لغت نوآوري در شرکت يا وبسايتي به شکل شعار وجود داشته باشد، کفايت نميکند.

به علاوه اين مقاله نشان ميدهد که هرگونه تمرکز بر نوآوري بهعنوان هدف، ميتواند زيانبار باشد. خلاقيت، ابزاري است که توانايي دستيابي شرکتها به اهداف راهبردي منحصربهفردي را فراهم ميسازد.

در اين مقاله، هفت مشخصه اساسي شرکتهاي نوآور ارائه ميشود. شما ميتوانيد چگونگي عملکرد شرکت خود را به کمک اين مشخصهها ارزيابي کنيد.

1-  راهبرد مناسب و منحصربهفرد

مسلما بارزترين مشخصه يک شرکت نوآور حقيقي، دارا بودن يک راهبرد مناسب و يکتا است. همهي ما ميدانيم که شرکتهايي مانند اپل، فيسبوک و گوگل به همين روش عمل ميکنند. زيرا راهبردهاي شفاف و بيپاياني را خلق ميکنند و اين روند همواره ادامه دارد. ممکن است يک شرکت نوآور کوچکتر در سطح جهاني مطرح نباشد؛ اما مديران، کارمندان، شرکاي تجاري و مشتريان آن، همگي درک شفافي از روش کار شرکت دارند. اگر شرکتي داراي راهبرد منحصربهفرد بارزي نباشد، نوآور نخواهد بود. راهبردهاي کلي نظير «بهترين بودن»، مسير نوآوري را مانند راهبردهاي شفافتري نظير «کوتاه کردن مسير دستيابي به فناوري ارتباطي تلفن همراه»، «توليد ايمنترين خودروهاي جهان» يا «تحويل همه چيز به همه جا» ارائه نميدهند. اگر روش شما مبهم است يا در جهت متمايز ساختن شرکتتان در بازار رقابت، موفق عمل نميکند، بايد هرچه سريعتر آن را تغيير دهيد.

2-  نوآوري، ابزاري جهت دستيابي به اهداف راهبردي است

شرکتهاي بسيار خلاق، به نوآوري به شکل يک هدف نمينگرند؛ بلکه آن را وسيلهاي براي دستيابي به اهداف راهبردي ميدانند. همانگونه که يک دوربين عکاسي خوب، ابزاري ضروري است که به عکاس امکان ميدهد تا تصاوير حرفهاي را ثبت کند و همانطور که اره، وسيله اصلي کار نجار است، نوآوري نيز براي شرکتهاي داراي بصيرت، ابزاري اساسي در راستاي دستيابي به اهداف راهبرديشان است. از اين گذشته، اگر وب سايتهاي خلاقترين شرکتهاي جهان را بررسي کنيد، ميبينيد آنها نوآوريهاي خود را با بوق و کرنا اعلام نميکنند، بلکه بيشتر به آگاهي جمعي ميپردازند.

3-  نوآوران، پيشتاز هستند

مسالهاي که نوآوري، آن را بيش از هر چيز ديگري ارائه ميدهد، پيشتازي در کسبوکار است. هنگاميکه شرکتها براي دستيابي به اهداف راهبردي از نوآوري بهره ميبرند، بدون شک پيشتاز در کسبوکارشان ميشوند.

 متاسفانه اين هميشه به معناي موفقترين يا سودآورترين بودن، نيست. شرکتهاي کمي مانند وبسايت آمازون با ايجاد بسياري از استانداردهاي تجارت الکترونيک، از آغاز، يک شرکت نوآور باشند.

از سوي ديگر، سالها طول ميکشد تا يک شرکت به سودآوري برسد. کورد (Cord) يکي از خلاقترين شرکتهاي خودروسازي جهان در دهههاي 1920 و 1930 بود که نوآوريهاي کارآمدي مانند انتقالدهنده نيرو به چرخ جلو و چراغ جلوي اتوماتيک را عرضه کرد. اما هرگز موفقيت مالي چشمگيري به دست نياورد و در سال 1938 از چرخه تجارت خارج شد. درحاليکه شرکتهاي نوآوري مانند اپل و گوگل بهدليل خلاقيتشان از نظر اقتصادي نيز موفق بودهاند. خلاصه کلام اينکه نوآوران، پيشتازند اما هميشه سودآور نيستند.

نوزادي که پيرمرد به دنيا آمد!

تولد نوزادي با موهاي سفيد در لبنان، به يک فيلم تخيّلي جامه واقعيت پوشاند.

انتشار عکسهاي اين نوزاد لبنانيکه موهايش از جلو سفيد شده است، موجي از اظهارنظرها را در پايگاههاي اجتماعي سبب شد.

به نوشته برخي منابع لبناني، اين کودک که به سبب داشتن موهاي سفيد شده، «پيرمرد» خوانده شده، از نظر برخي کاربران، علامت آخرالزمان و نشانهي نزديک شدن روز قيامت تلقي شده است.

برخي نيز اظهار نظر کرده اند که علت بروز چنين عارضهاي، تب کردن نوزاد در دورة جنيني در رحم مادر است که به فقدان يکي از حواس پنجگانه يا سفيد شدن مقداري از موهاي سر منجر ميشود.

در اين ميان، برخي از کاربران، نيز در اظهار نظري نمادين، علت سفيد شدن موهاي اين نوزاد را فجايعي دانستند که مادر او در سوريه ديده است.

صرفنظر از اين اظهار نظرها، اين نوزاد پير، نسخة تحقق يافتة فيلم تخيلي «مورد عجيبِ بنجامين باتن» ساختة «ديويد فينچر» بر اساس داستان کوتاهي به همين نام از «اف. اسکات فيتزجرالد» به نظر ميرسد.

اين فيلم که در سال 2008 بر روي پرده رفت، ماجراي عجيب کودکي را روايت ميکند که پيرمرد به دنيا ميآيد و هر روز که ميگذرد جوانتر ميشود و روند عمر را برعکس طي ميکند، تا اينکه در انتهاي فيلم، هنگام مرگ به يک نوزاد تبديل ميشود.

البته نوزاد لبناني، تنها از جهت پيرمرد به دنيا آمدن به داستان اين فيلم شبيه است و روند زندگي را به طور طبيعي طي ميکند!

کچالوهاي ضد سرطان

وزارت زراعت امريکا به تازگي نخستين کچالوي اصلاحشده ژنتيکي براي کاشت تجاري در اين کشور را تاييد کرده است.

کچالوي مزبور Innate نام گرفته و توسط شرکت J.R. Simplot ارائه شده است. اين کچالو به گونهاي مهندسي شده که حاوي مواد سرطانزاي کمتري باشد. اين مواد هنگام سرخکردن کچالوي معمولي ظاهر ميشوند.

کچالوي جديد در طول حمل و نقل کمتر به رنگ کبود در ميآيد. اين کچالو از فوائد زيادي برخوردار بوده و داراي خطر پايينتر ابتلا به سرطان براي مصرفکنندگان است.

شرکت J.R. Simplot، عرضهکننده اصلي کچالوهاي سرخشده منجمد براي شرکت بزرگ مکدونالد است.

نخستين آزمايشهاي باليني بر روي کچالوي جديد در ايالتهاي مختلف آمريکا و بين سالهاي 2009 تا 2011 صورت گرفته است.

اصلاح ژنتيکي در مزارع امريکا امري رايج است و بيش از 90 درصد دانههاي سويا و 89 درصد غله اين کشور براي مقاومت در مقابل علفکشها و ديگر ويژگيها از لحاظ ژنتيکي اصلاح ميشوند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 69
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 233
  • بازدید ماه : 597
  • بازدید سال : 3,433
  • بازدید کلی : 83,952