loading...
سخن جدید
بازدید : 20 1393/07/26 نظرات (0)

 

 

بسماللهالرحمنالرحيم

مشاور ارشد نخست وزير پاکستان به کابل ميآيد

دولت پاکستان اعلام کرده است که سرتاج عزيز، مشاور ارشد نخست وزير اين کشور امروز (يکشنبه/27 ميزان) براي ديدار با مقامهاي حکومت جديد کشور به کابل خواهد آمد.

وزارت خارجه پاکستان روز گذشته، با انتشار خبرنامهاي گفته است که سرتاج عزيز، در اين سفر با مقامات حکومت افغانستان ملاقات خواهد کرد و همچنان زمينه سفر اشرف غني احمد زي به پاکستان را نيز فراهم ميکند.

در خبرنامه اين وزارت آمده است که آقاي عزيز در جريان اين سفر با حنيف اتمر، مشاور امنيت ملي اشرف غني احمد زي نيز ديدار و در مورد مشکلات امنيتي گفت و گو خواهد کرد.

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرده است: «سفر مشاور ارشد نخست وزير پاکستان به کابل بخشي از تعاملات اساسي اسلام آباد با حکومت جديد در افغانستان است».

با آغاز به کار حکومت جديد اين نخستين سفر يک مقام ارشد امنيتي دولت پاکستان به افغانستان است.

پاکستان اعلام کرده است با تشکيل حکومت وحدت ملي در افغانستان، اين کشور روابط خود را با کابل نزديکتر خواهد کرد.

امضاي موافقتنامه همکاري کابل- آنکارا

رجب طيب اردوغان، رييس جمهور ترکيه در سفري به کابل در کنفرانس مشترک مطبوعاتي با رييس جمهوراحمدزي ظاهر شد.

دو رييس جمهور از امضاي موافقتنامه همکاري ميان دو کشور سخن گفته و بر تأمين روابط خوب و همه جانبه بر مبناي دوستي و اشتراکات فرهنگي پيشين تأکيد کردند.

سفر آقاي اردوغان به کابل از چند روز پيش به اين سو در برنامههاي امنيتي دولت کابل مد نظر گرفته شده بود. در بيش از پنج دهه گذشته، آقاي اردوغان نخستين رييس جمهور ترکيه است که به افغانستان سفر ميکند؛ به اين دليل و همچنين برنامهاي که براي سفر او در نظر گرفته شده، اين سفر با اهميت خوانده شده است.

اشرف غني احمدزي، رييس جمهور کشور اظهار داشت که وضعيت دنياي اسلام و جايگاه ترکيه در تحولات جاري، نقش ترکيه در ايجاد تحکيم دموکراسي، توسعه و ثبات و الگوگيري از آن کشور در افغانستان، پيشبرد پروسه قلب آسيا و همکاري دوام دار ترکيه جهت صلح و ثبات افغانستان با همکاري همه جانبه پاکستان، تبديل شدن افغانستان به چهار راه آسيا و مسير ترانزيتي با همکاري ترکيه، مديريت هوايي و ساير مسايل ترانسپورتي افغانستان با مساعدت اين کشور از موضوعات بحث شده ميان دو رييس جمهور بوده است.

به گفتهي آقاي احمدزي، بازسازي شفاخانه علي آباد و تبديل شدن آن به يک مرکز مجهز و همه جانبه و احياي ساختمان تاريخي آن در بهار سال آينده، اعمار دانشگاه مولانا جلال الدين محمد بلخي در کابل، تقويت شرکتهاي کوچک و متوسط و ساير مسايل مرتبط به بازسازي افغانستان نيز جزي از موافقتنامه امضا شده ميان دو کشور است که براي عملي شدن آن در سطوح مختلف از کابينه تا مقامات پاييني دو کشور مذاکره و مشورت خواهد شد.

اعطاي ملاک اميرامان الله خان به آقاي اردوغان که عاليترين مدال ملکي دولت کابل است از ديگر برنامههاي سفر روز گذشته بوده است.

رجب طيب اردوغان؛ رييس جمهور ترکيه نيز با يادآوري موضوعات مورد بحث ميان دو رييس جمهور چون؛ مسايل عراق، سوريه و... از بازسازي ميدان هوايي کابل توسط ترکيه خبر داد.

اردوغان با يادآوري اين مطلب که پاکستان در خصوص محدود ساختن ترويزم نقش به سزايي دارد، افزود: اقدامات لازم روي پروسه استانبول که توسط ترکيه شروع شده و براي تحکيم صلح و روابط سالم ميان افغانستان و پاکستان  فعاليت دارد، کار خواهد شد.

اردوغان به افغانستان وعده سپرد که براي سرمايهگزاريهاي متقابل ميان دو کشور نيز زمينهسازي نموده و تلاش خواهد کرد.

پيش از اين سفر نيز، امضاي پيمان همکاري و افتتاح جادهاي در غرب کابل از برنامههاي سفر آقاي اردوغان اعلام شده بود.

ترکيه يکي از حاميان مهم افغانستان در مبارزه با تروريزم و بازسازي ويرانيهاي سه دهه جنگ در کشور شمرده ميشود. اين کشور 393 سرباز در افغانستان دارد، ولي اين سربازان شرکت چنداني در ميدانهاي نبرد نداشتهاند، به همين دليل، نيروهاي ترک در افغانستان تلفات جنگي نداشتهاند.

از سالها پيش به اين سو ترکيه در تلاش بهبود روابط بين افغانستان و پاکستان بوده و تا حال چند دور مذاکرات سه جانبه بين رهبران سه کشور در آنکارا برگزار شده است.

ترکيه با افغانستان روابط تاريخي دارد و با پاکستان هم از چند دهه پيش روابط استراتژيک داشته است. رهبران ترکيه خواستهاند که با استفاده از همين روابط کشور خود، ميان کابل و اسلامآباد ميانجيگري کنند.

رييس اجرايي:

براي تشکيل کابينه به زودي اقدام خواهد شد

عبدالله عبدالله، رييس اجرايي حکومت ميگويد که حکومت وحدت ملي براي تشکيل کابينه و معرفي وزرا به زودي اقدام خواهد کرد.

آقاي عبدالله روز گذشته(شنبه/26 ميزان) در ديدارهاي جداگانه با سران قومي ولايت بلخ و ولايتهاي شرقي کشور تاکيد کرد که مردم از حکومت جديد يک اداره سالم، ايجاد اصلاحات و زمينه زندگي بهتر را ميخواهند.

آقاي عبدالله گفت، تشکيل شوراي وزيران و رياست اجرائيه از اقدامات تازه حکومت وحدت ملي است و همه اين ها تصاميمي است که افغانستان را به نهادينه شدن مردم سالاري در کشور کمک مي کند.

او به اصلاح نهادهاي انتخاباتي نيز اشاره کرده و گفت: «يکي از وعده هاي ما به مردم افغانستان اصلاح نهاد هاي انتخاباتي است و به آن عمل خواهيم کرد تا در پروسه هاي تعيين سرنوشت و مردم سالاري در آينده شاهد نتايج شفاف باشيم.»

به گفتهي رييس اجرايي حکومت، در سال هاي آينده انتخابات پارلماني و انتخابات شوراي ولسواليها در کشور برگزار مي شود و از مردم خواست نمايندگان شايسته را انتخاب کنند.

رييس اجرائي حکومت وحدت ملي ميگويد که حکومت، در پنج سال آينده با مشکلاتي زيادي از جمله فقر، بيکاري، بيماريهاي گوناگون، بيجاشدگان، معلوليت، مهاجرت نسل جوان، ناامني و عدم تطبيق قانون مبازره جدي خواهد کرد.

آقاي عبدالله گفت، طوريکه حکومت وحدت ملي وعده داده است، با چالشهاي موجود به گونهي جدي مبازره ميکند اما به گفتهي او، اين مشکلات با همکاري مردم برطرف خواهد شد تا زمينهي زندگي بهتر شهروندي فراهم شود.

او به مردم اطمينان داد که در اين راستا گامهاي جدي برداشته خواهد شد.

اقاي عبدالله مي گويد که افغانستان در مرحله تازهاي از تاريخ سياسي قرار دارد و به گفتهي او، براي اولين بار است که در کشور يک حکومت با حمايت تمامي راي دهندگان به وجود آمده و تمام مردم آرزوها و هويت خود را در اداره جديد ميبينند.

در اين ديدار سران قومي ولايت بلخ نيز گفتند که انتظار مردم از دولت در قدم اول تامين امنيت است تا زمينهي زندگي بهتر براي شهروندان فراهم شود، ثبات بهوجود آيد تا مهاجران دوباره به کشور بازگردند.

عبدالله در مقابل گفت که 5 سال آينده، سال هايي است که حکومت ثابت کند، مردم افغانستان در حالت موقت زندگي نميکنند.

او همچنان گفت پس از دو سال لويه جرگه برگزار مي شود تا اينکه مردم تبديل رياست اجرايئه را به صدارت اجرائيه تصويب کنند.

آمادگي ترکمنستان براي افغانستان پس از 2014

عشق آباد به دليل هراس از ارتباط شهروندان خود با ترکمنهاي افغانستان و ترس از نفوذ تروريزم به کشورش، همزمان با خروج نيروهاي ناتو از افغانستان، دست به اقدامهاي پيشگيرانه ميزند.

مجله جاپاني ديپلمات نوشت: سه کشور تاجيکستان، ازبکستان و ترکمنستان نگران نفوذ عناصر تندرو از افغانستان به خاک خود پس از خروج نيروهاي ناتو در پايان سال جاري ميلادي هستند.

به نوشته ديپلمات، عشق آباد در دهه 90 ميلادي روابط خوبي با طالبان داشت و ميکوشيد خط لوله نافرجام اين کشور به افغانستان را نيز احداث کند. در مقابل، تاجيکستان و ازبکستان از اتحاد شمال پشتيباني ميکردند. با اين حال، تفاوت بزرگ ترکمنستان اين است که حدود يک ميليون ترکمن افغان به طور پيوسته با ترکمنهاي ترکمنستان در ارتباط اند، اما تاجيکها و ازبکهاي افغانستان با هم تباران خود در آنسوي مرزها ارتباط نزديک ندارند.

همچنين در سالهاي گذشته، حضور طالبان در مرز ترکمنستان، به ويژه در دو ولايت فارياب و جوزجان، پررنگتر و چشمگيرتر شده است. پس از آنکه چندين مرزبان ترکمن، اوايل سال جاري در درگيري با طالبان کشته شدند، عشق آباد دست به اقدامهاي پيشگيرانه زد. اين کشور در نخستين گام، مانورهايي را در مرز افغانستان برگزار کرد. سپس در ماه سپتامبر (ثور)، عشق آباد به نيروهايش دستور داد تا با ورود به خاک افغانستان، بخشهايي از مرز اين کشور را نرده گذاري کنند و بخشهايي را با خندق جدا کنند. و بالاخره در واپسين اقدام، ترکمنستان مشغول تقويت مرزهايش از طريق اعزام نيروهاي ويژه است.

از آغاز سال 2015 ميلادي، شمار نيروهاي ناتو در افغانستان، به ناگاه از 41 هزار نفر به کمتر از 15 هزار نفر کاهش خواهد يافت و نيروهاي باقيمانده نيز نه در عمليات نظامي، که در ماموريتهاي آموزشي و مشاورهاي شرکت خواهند کرد.

سازمان شانگهاي به رهبري چين و سازمان پيمان دفاع جمعي به رهبري روسيه، هر دو خود را مسوول حفظ امنيت آسياي ميانه ميدانند. پيمان دفاع جمعي، به تاجيکستان وعده کمک براي حفظ امنيت مرزهايش با افغانستان را داده است. اما ترکمنستان عضو هيچيک از دو سازمان يادشده نيست.

نمايندگان مجلس:

رييس جمهور حق برکناري مامورين خدمات ملکي را ندارد

برکناري 25 مامور خدمات ملکي توسط رييس جمهور اشرف غني از بستهاي اداره امور با انتقاد نمايندگان مجلس روبرو شده است.

نمايندگان مي گويند: بر اساس قوانين نافذه کشور، هيچ کس به شمول رييس جمهور حق منفک کردن مامورين خدمات ملکي را ندارد.

به گزارش خبرگزاري جمهور؛ صديق احمد عثماني معاون اول مجلس نمايندگان گفت: «بر اساس قوانين، رييس جمهور به جز از بستهاي سياسي صلاحيت ندارد مامورين خدمات ملکي را بدون دليل از وظيفه برکنار و يا منفک کند».

آقاي عثماني افزود: اگر کارمندان خدمات ملکي دولت مصونيت نداشته باشند، ادارات افغانستان با نابودي کشانده خواهند شد.

به باور او؛ رييس جمهور بايد خود متوجه مصونيت کاري کارمندان خدمات ملکي باشد و اعتماد آنان را جلب کند.

با اين حال؛ برخي نمايندگان اين کار رييس جمهور را خلاف شعارهايي ميدانند که آقاي غني سر داده است.

عبدالرئوف انعامي عضو مجلس گفت: «رييس جمهور شعار (هر افغان با افغان ديگر برابر است) را سر ميدهد در حالي که اين شعار در تعييناتش عملي نشده و برکناري کارمندان خدمات ملکي از اداره امور نيز خلاف قانون و برابري افغانها است».

بر اساس قانون کارکنان خدمات ملکي؛ هيچ شخصي صلاحيت برکناري يا انفکاک کارمندان خدمات ملکي را ندارد؛ مگر در شرايط 21 روز غير حاضري، متهم شدن به اختلاس و يا تقاعد.

شوراي ولايتي و مظلوميت دموکراسي

محمدرضا نعيمي

شوراي ولايتي يکي از نهادهاي دموکراتيک است که سير شکلگيري، کارکرد و تأثير آن در حيات سياسي مردم بسي کمرنگ بوده و به عنوان يک نمايش خاموش دموکراسي در کشور به تصوير کشيده شده است.

اين شورا از آغاز شکلگيري و انتخاب اعضاي آن در يک فرايند دموکراتيک همواره داراي نمادهاي کمرنگ و نمايشهاي نامطلوب بوده و پيامدهاي عملي آن در جامعه قابل توجه نبوده و داراي تأثيرهاي چشمگيري روي حيات سياسي اجتماعي مردم نبوده است.

اين شورا در انتخابات جاري کشور نيز به شدت مورد اجحاف قرار گرفته و از سوي نهادهاي انتخاباتي مورد ستم سازماندهي شده واقع شده است. نداهاي دادخواهانه و اعتراضهاي مکرر نامزدان شوراهاي ولايتي جهت اعلان نتيجه نهايي انتخابات شوراهاي ولايتي نيز بي پاسخ مانده و بازتاب مثبت و موثري نداشته است.

حقيقت اين است که از ابتداي برگزاري انتخابات شوراي ولايتي که از مرحلهي ثبت نام شروع و به اعلام نتايج نهايي آن ختم ميگردد، اين برنامه تحت تأثير انتخابات رياست جمهوري قرار داشته و خيلي از واقعيتهاي عيني و اساسي نسبت به آن نمود برجسته و موثر پيدا نميکنند. بررسي صلاحيتها، تمرکز بر شايستگي اين افراد، دقت در گزينش اعضاي شوراي ولايتي و حتا توقع و اميد از آراي استعمال شده در گزينش اعضاي اين شورا به خوبي تمثيل نشده و تحقق نمييابد. به همين دليل نيز واقعيت تأسف‏باري در خصوص گزينش اعضاي اين نهاد در دو دور انتخابات سال جاري و پيشين مشاهده شده است و آن راي آوردن زناني است که گفته ميشود به دليل جذابيتهاي ظاهري در تصاوير انتخاباتي شان توانسته صدرنشين جدول نتايج شوند. اين واقعيت تلخ همانگونه که در شبکههاي اجتماعي بازتاب يافت، نمايانگر نحوي سطحينگري در نگاه راي دهندگان است، هرچند نميتوان انکار نمود که همين افراد خوشقيافه در شايستگي و درايت خويش نيز دست درازي داشته باشند.

از مرحلهي برگزاري انتخابات و نهايي شدن نتايج آن که بگذريم، بررسي شکايتها در خصوص اين برنامهي دموکراتيک نيز با خاموشي نسبي در مقايسه با انتخابات شوراي ولايتي و پارلماني صورت گرفته و حساسيت لازمي از سوي نهادهاي ناظر، رسانهها و مردم در خصوص آن وجود ندارد. از اينرو امکان حقتلفي، نبود شفافيت و ساير نواقص نيز در اين روند بعيد از تصور نميباشد.

مهمتر از تمام اين روند، اجرايي کردن صلاحيتها و عمل کردن اين نهاد دموکراتيک به وظايف و مسووليتهاي شان است؛ صلاحيتهايي که دستکم تاکنون نتوانسته است به خوبي و شايستگي اجرايي شده و به خوبي گرهي از کار بستهي مردم بگشايد.

در صلاحيتهاي اين شورا مواردي چون مشارکت در تعيين اهداف انکشافي حکومت در ساحات اقتصادي، اجتماعي، صحت، معارف و بازسازي و ساير امور مربوط به ولايت، مشورت در مورد استفاده موثر از منابع مالي ولايت، مشارکت در حل اختلافات و منازعات قومي و محلي از طريق جرگه‏هاي اصلاحي، ارايه مشورت در مورد طرح پلان انکشافي ولايت و پلان پيش‏بيني شدهي قبل از پيشنهاد به حکومت، سهمگيري فعال در جلوگيري از خرافات اجتماعي و تحقق حقوق اسلامي و انساني شهروندان، بازديد از محلات سلب آزادي با هماهنگي مقامات و اقدام براي رفع آن، سهمگيري موثر و فعال در جلوگيري از زرع کوکنار، توليد، نگهداري و قاچاق مواد مخدر و اعتياد به آن و استعمال مسکرات و...، کوشش براي حفظ آثار باستاني و از همه مهمتر ارتباط با مردم و مقامهاي محلي و ايجاد پلي ميان مردم و حکومتهاي محلي و... به چشم ميخورند.

در مقام عمل اما کمتر ديده شده است که مردم براي حل مشکلات شان در حکومتهاي محلي به اين شوراها اتکا نموده و مراجعه کنند. زيرا انتظار قابل اعتنايي از آنان برده نشده گمان نميرود تا آنان بتوانند از صلاحيتهاي شان به خوبي و شايستگي استفاده نمايند. روند نشستهاي مردمي با اين شوراها مطابق آنچه در قانون اين شورا ذکر شده است نيز به مراتب کمرنگتر از اصول قانوني بوده و نتوانسته است توقع شهروندي را پاسخگو باشد.

به نظر ميرسد عوامل اين خاموشي نيز به مسايل مختلفي مرتبط باشد. نبود توانمندي لازم اعضاي اين شورا به لحاظ شخصيت حقيقي و حقوقي، متأثر بودن اين نهاد از حکومتهاي محلي و نبود هماهنگي لازم ميان اين نهاد و ساير ارکان دولتي از جمله موارد عمده در کمرنگ بودن نقش اين نهاد بوده است. زيرا اعضاي اين نهاد از يکسو از توانمندي کافي براي اجراي صلاحيتهاي شان برخوردار نبوده و از جانب ديگر، نبود مصوونيت حقوقي براي آنان در مقايسه با اعضاي پارلمان، توان نظارتي شان را در برابر حکومتهاي محلي کاسته است.

فاز تازه سياسي در روابط افغانستان و ترکيه

رابطه سياسي افغانستان و ترکيه بيشتر معطوف به بلنداي قامت جديد سياسي افغانستان است که پس از استرداد استقلال افغانستان در 28 اسد سال 1298 برميگردد؛ ترکيه پس از اتحاد جماهير شوروي، دومين کشوري بود که به رهبري مصطفي کمال اتاترک استقلال افغانستان را بهرسميت شناخت، سپس شاه تجددگراي افغانستان؛ امان الله خان سند دوستي با ترکيه امضا کرد و ديداري نيز از اين کشور داشت. دراين فرآيند، تجددگرايي شاهان افغانستان، ايران و ترکيه باعث پشت کردن به فرهنگ و سنتهاي ديرين ملي و اسلامي اين کشورها گرديد که با اعلام کشف حجاب در هرسه کشور، عملا زمينه براي ورود به عرصه نوگرايي غربي فراهم آمد.

اگر از مسايل داخلي ترکيه و ايران بگذريم، سکولارگرايي اماني اما در افغانستان جواب نداد و باعث زوال حکومت او در کشور شد، با اينحال، رابطه افغانستان و ترکيه طي اين سالهاي متمادي گاهي در اوج و زماني هم در پايينترين حد خود نزول کرد، ولي با ظهور فصل تازه سياسي در افغانستان اين رابطه يکبار ديگر تجديد شد و اينک بعد از حدود شش دهه، عاليترين مقام سياسي ترکها پا به افغانستان ميگذارد. اين کشور در سيزده سال گذشته هم ميزبان چندين نشست مرتبط با مسايل افغانستان در سطح سران بوده و صدها تن از سربازانش در قالب نيروهاي ناتو در افغانستان حضور دارند، در بخش بازسازي و کمکهاي اقتصادي نيز سهم داشته و سرک فيض محمدکاتب درکابل که با پول اين کشور ساخته شده نيز از برنامههاي سفر آقاي اردوغان به کابل بود.

درعرصههاي آموزشهاي نظامي هم کمکهاي اين کشور ازديد افغانستان حايز اهميت تلقي ميگردد و ديروز هم سند استراتيژيک امنيتي با افغانستان امضا کرد که بهنوعي تضمين کنندهي تداوم اين کمکها با افغانستان خوانده ميشود اما پرسش اين است که رئيس جمهورترکيه در سيزده سال گذشته ديداري از افغانستان نداشت و چرا همزمان با آغاز بهکار حکومت جديد، اين عاليترين مقام سياسي ترکيه وارد افغانستان ميشود؟!

شايد اين مسأله از يکسو عادي تلقي شود اما نميتوان رويکردهاي تازه در حکومت افغانستان را ناديده انگاشت؛ رويکردهاييکه بهنوعي دنبالهروي اصلاحات اماني پنداشته ميشود و به نظر ميرسد که سياست غرب نيز بهگونهاي هست که ميخواهد از افغانستان، کشور اسلامي با مدل و الگوي ترکيه بسازد؛ اين مدل، در واقع با الگوهاي برآمده از اسلام سياسي سني و شيعي که در بسياري موارد سر ستيز با فرهنگ سلطهگراي غربي دارد همخواني ندارد و از همين رو، در نوع خود ميتواند باب ميل ناتو و درکل امريکا و غرب باشد.

احتمالا سفر آقاي رجب طيب اردوغان، زياد بي ارتباط به اين مسايل نباشد؛ بخصوص آنکه اين سياست از دير زماني است که با ورود سريالهاي ترکي در افغانستان دنبال ميگردد و از ريشه، فرهنگ، عنعنه و سنتهاي ديني، بومي و ملي مردم افغانستان را نشانه گرفته و به وضوح هيژموني فرهنگ سکولاريستي ترکي بر نظام خانوادهها و جامعه افغاني احساس ميگردد.

اگرچند که کمکهاي مالي و نقش ترکيه در بازسازي و آموزش نيروهاي امنيتي افغانستان که ازين به بعد در چوکات پيمان راهبردي امنيتي خواهد بود، مسايل کلان فرهنگي و سياسي را که در فوق مطرح شد، تحت شعاع خود قرار داده است با اين وجود دور از حقيقت نخواهد بود که زمان براي تجديد رابطه افغانستان و ترکيه همچون دوره امان الله خان و کمال اتاترک فرا رسيده و زمينههاي آن درافغانستان فراهم شده است. لذا نميتوان سفر رئيس جمهور ترکيه به افغانستان را در پيگيري اين هدف ناديده انگاشت.

زبالههاي سرگــردان

و مسووليت همگــانيمريم ميرزا

روز جمعه در نشستي که توسط رييس جمهوراحمدزي براي ساختن پايتخت و نظافت آن برگزار شده بود، اين نکته مطرح شد که بسياري از شهروندان ساکن پايتخت معتقداند که ملکيت اصلي آنان درون خانههاي شان است، لذا فقط در خصوص نظافت و تنظيم محيط حويلي شان سهم ميگيرند و ساير فضاها را، محيط دولتي ميدانند.

حقيقت اين است که اگرچه فضاي خصوصي، عمومي و دولتي قابل تفکيک است اما کمتر ديده ميشود که مردم جايي را به عنوان فضاي عمومي و مربوط به همه تلقي کنند. يعني براي آنها فضا تقسيم به دو بخش شده است، فضاي خصوصي و فضاي دولت. پايشان را که در خيابان ميگذارند، باور ندارند اينجا يک فضاي عمومي متعلق به جمع آنهاست، بلکه عملا معتقدند که وارد فضاي دولت شده اند. بنابراين احساس نميکنند بايد در محيط خارج از خانه شان مسئولانه نقش داشته باشند، بلکه آنجا را از آن دولت ميدانند و معتقدند يک متولي به امور رسيدگي ميکند و نياز به مشارکت آنها نيست. از اينروست که در بسياري از نقاط ديده ميشود با وجود سطل زبالهها، مواد اضافي در اطراف آن سرگردان بوده و اين وضعيت، قواره شهري را به شدت متأثر و مشمئز کننده ساخته است.

به نظر کارشناسان، هر چه فضاي دولت و مردم بيشتر شود به ايجاد حس بيگانگي در مردم و کاهش رفتار مسئولانه بيشتر دامن ميزند و طبيعي است که وقتي بزرگترها احساس بيگانگي دارند و با رفتاري مثل زباله ريختن اين موضوع را بروز ميدهند، کودکان هم از دوران خردسالي شان با آن حس بزرگ ميشوند و چنانچه شاهدش هستيم در طول سالها اين رويه پي گرفته ميشود که چنين رفتارهايي حتي بد تلقي نشود.

متأسفانه ريختن زباله در فضاي عمومي از نظر اجتماعي عيب محسوب نميشود و کسانيکه به محيط زيست شهري بي توجهي ميکنند و با رفتاري مثل ريختن زباله اين بيتوجهي را به نمايش ميگذارند، از نظر هنجاري بر ديگران غلبه دارند. چون معمولاً با اعتراض رو به رو نميشوند، از رفتار خود خجالت نميکشند و به نظرشان ميآيد اين يک رويه عمومي است. به خاطر بحران هاي مختلفي که در جامعه مان با آن روبه رو هستيم، مردم نسبت به موضوعات جمعي بي توجه هستند و سعي ميکنند سرشان در کار خودشان باشد، بنابراين اعتراضي هم معمولاً در برابر رفتار ديگران از خود نشان نميدهند.

ضعف اخلاق محيط زيستي

مسألهي ديگريکه باعث رفتارهاي غير شهروندي مثل ريختن زباله توسط مردم در خيابان ميشود، ضعف اخلاق محيط زيستي ماست. مردم ما نوعي رابطه شان با محيط زيست رابطهاي توام با سوء استفاده است. نمودهايش را هم در آلوده کردن آبهاي جاري، هوا و ... ميبينيم. همين داستان درباره شهر هم که ميتواند بخشي از طبيعت تلقي شود تکرار ميشود. هيچوقت احساس نکرده ايم که در مقابل استفاده از طبيعت يا شهر محل زندگي مان، بايد مسئولانه رفتار کنيم. اصولا يا آموزش دهندهاي در کشور ما وجود ندارد يا آنهايي که بوده اند خوب عمل نکرده اند. يکي از اين موارد، رسانههاست که حتي حاضر نيستند بدون در نظر داشت سود مالي، تيزرهاي تبليغاتي آموزشي را براي آموزش شهروندي نشر نموده و به روشنايي افکار عمومي در اين خصوص کمک نمايند.

به باور کارشناسان، افزون بر تقويت و گسترش فعاليت شهرداريها با گذاشتن سطل زباله، فرهنگسازي نظافت شهري و تشويق مردم در اين راستا که بايد با کارهاي فرهنگي و رسانهاي همراه باشد، راه حل تکميلي چنين معضلاتي، تقويت نهادهاي مدني است. چون رابطه درستي با دولت وجود ندارد، مردم خود را مسئول نميدانند. فکر ميکنند زباله را که بريزند يک شهرداري وجود دارد که وظيفهاش جمع کردن اين زبالهها است. اگر رابطه درستي وجود داشت، مردم ميدانستند چقدر پول صرف جمع آوري زباله ميشود و اگر اين پول بتواند با همکاري آنها صرفه جويي شود، چقدر براي مثال ميتوان با آن به فضاهاي سبز اضافه کرد. پس همکاري ميکردند. تنها با شکل گيري نهادهاي مدني و تقويت آنها است که ميتوان به ايجاد رابطه درست بين مردم و دولت اميدوار بود. بايد سازمان هاي مدني وجود داشته باشند، که مردم با عضويت در آنها و انجام وظايف محوله بدانند که دارند کاري انجام ميدهند و در مديريت شهر و سرنوشت خودشان موثر هستند و از اين رو مسئوليت پذيري بيشتري از خود نشان دهند. تا جامعه مدني درستي نداشته باشيم، ارتباط درستي بين مردم و دولت ايجاد نميشود، تا اين ارتباط ايجاد نشود، مسئوليت پذيري در مردم شکل نميگيرد. بديهي است که شرط کافي و مقدماتي آن شکلگيري دولت متعهد، نهادهاي خدمتگذار، فعال و دلسوز است تا در پرتو فعاليت نهادها و سهمگيري مردم، بتوان رابطهي سالم و متقابلي را ميان دولت و مردم ايجاد کرد.

علل و عوارض

شب کوري

شب کوري عبارت است از حالتيکه بيمار در شرايط کمبود نور نسبتاً يا به طور کامل قادر به ديدن اشياء اطراف خود نميباشد.  اين اختلال ميتواند تظاهري از چندين بيماري مختلف باشد. شب کوري ميتواند از هنگام تولد وجود داشته باشد يا بعداً در طول زندگي تحت علل مختلف ايجاد شود. با توجه به اينکه اين عارضه ميتواند تظاهر بيماريهاي مختلف باشد، برآورد دقيقي از شيوع آن در دست نيست.

علل شب کوري:

همانگونه که گفته شد بيماريهاي مختلف ميتوانند منجر به شب کوري شوند. شايعترين علت شب کوري يک بيماري ژنتيکي به نام رتينيت پيگمنتوزا (RP) است.

1- رتينيت پيگمنتوزا:

اين اختلال شامل از بين رفتن تدريجي سلولهاي استوانهاي که مسئول ديد در نور کم است ميباشد، گرچه اين بيماري ميتواند سلولهاي مخروطي را هم درگير کند. از هر 4000 نفر، يک نفر به اين بيماري مبتلا است و در هر دو جنس زن و مرد اين بيماري شيوع يکساني دارد. علايم اين بيماري معمولاً در دوران کودکي شروع ميشود و به صورت اختلال در ديد شب است که در اکثر اوقات توسط والدين فرد مبتلا تشخيص داده ميشود. در مراحل بعدي به علت تخريب سلولهاي استوانهاي که مسئول ديد محيطي هستنند، ديد محيطي اين افراد هم دچار اختلال ميشود. در برخي از موارد اين بيماري بعد از يک تصادف در شب در فرد مبتلا کشف ميشود. تاکنون هيچگونه درمان قطعي براي اين بيماري وجود ندارد، ولي درمان برخي از عوارض اين بيماري مانند آب مرواريد و عيوب انکساري مانند نزديکبيني ميتواند ديد اين افراد را تا حدودي بهبود ببخشد. اين بيماري معمولاً به طور آرام آرام پيشرفت ميکند اما کوري کامل بسيار نامحتمل است. استفاده از کلاههاي لبه دار و عينک آفتابي در روز و استفاده از مواد آنتي اکسيدان مثل ويتامين A (تحت نظر داکتر) در اين بيماران مفيد گزارش شده است.

2-   کمبود ويتامين A:

يکي دگير از علل مهم شب کوري کمبود ويتامين A ميباشد. اين ويتامين در نهايت در چشم انسان به مادهاي تبديل ميشود که براي ديد در تاريکي در سلولهاي استوانهاي مورد استفاده قرار ميگيرد. کمبود اين ويتامين ميتواند در شرايط کمبودغذايي اين ويتامين مانند شرايط تغذيهاي فرد مبتلا يا ثانويه به بيماريهاي مختلف ايجاد شود. براي مثال شرايطيکه فرد مقادير لازم از اين ويتامين را مصرف ميکند، ولي به علل مشکلات مختلف هضمي مانند بيماري سلياک يا عمل جراحي رودهها، قادر به جذب آن نميباشد.

ساير عوارض

اکثر بيماران مبتلا در زندگي روزمره چندان دچار اختلال نميشوند و معمولاً مشکل آنها محدود به فعاليتهايي در نور کم مانند رانندگي در شب است. اين افراد بخش اعظم مبتلايان به اختلال ديد در تاريکي را تشکيل ميدهند و معمولاً در حدود سن 40 تا 50 سالگي هستند. اين افراد معمولاً عيوب انکساري خفيف مانند نزديکبيني دارند. در شب به خاطر نور کم مردمک چشم باز ميشود تا نور بيشتري وارد چشم شود و در اينحالت نزديکبيني فرد به شکل شديدتري خود را نشان ميدهد. اين افراد به راحتي با تجويز عينک مناسب مشکلشان حل ميشود. نکتهي مهم اين است که اين افراد به علت دارا بدون ديد خوب در روز معمولاً از عينک استفاده نميکنند. اين افراد بايد حتماً به داکتر چشم مراجعه کنند تا ساير علل اختلال در ديد شب رد شود.

دستهي ديگر از افراد دچار اختلال ديد در شب کساني هستند که ديدشان در روز و شب چندان متفاوت نيست، ولي شکايت اصلي آنها، پخش نور يا هاله اطراف نور است که ميتواند به علت مشکلات قرنيه يا عدسي يک يا هر دو چشم باشد. کدورتهاي سطح قرنيه يا در مواردي بعد از انجام عمل LASIK يا PRK روي قرنيه ميتوانند باعث پخش نور يا هاله اطراف نور شده و ديد بيمار در شب را تحت تأثير قرار دهند. اين اختلال ميتواند باعث تصادفهاي مرگبار در هنگام رانندگي در شب شوند. اين افراد حتماً بايد توسط داکتر چشم معاينه شوند و مشکل قرنيه يا عدسي آنها بررسي و علل قابل درمان، توسط قطره يا دواهاي خوراکي يا جراحي رفع شود. افراد مبتلا به شب کوري که مشکل ديد در شب آنها قابل درمان نيست بايد از انجام فعاليتهاي مهم در شب مانند رانندگي خودداري کنند.

دوکتور عبدالوهاب «ودود»

ترينر متخصص امراض چشم، موظف در شفاخانه نور دارالامان

ابولا؛ زندگي وحشتناک حتي پس از درمان

بيماري مرگبار ابولا که اين روزها در غرب قاره آفريقا قرباني ميگيرد، بعد از درمان بيمار نيز وي را از نظر روحي و جسمي راحت نميگذارد.

خبرگزاري فرانسه در گزارشي نوشت: ... و ما که از ابتلا به بيماري ابولا درمان پيدا کردهايم چه آيندهاي خواهيم داشت و چه بر سر ما خواهد آمد؟

ماري بونگو يکي از شهروندان جمهوري دموکراتيک کنگو که از نجات يافتگان بيماري ابولا است با ذکر اين جملات، نگراني شديد خود را از آينده پس از درمان بيان کرده است.

بنابر اين گزارش، ماري بونگو58 ساله بعد از 30 روز تلاش کادر درماني در اواسط ماه ثور گذشته مرکز درماني را ترک کرد و به آغوش خانوادهاش بازگشت.

خبرگزاري فرانسه در بخش ديگري از اين گزارش نوشت: کابوس وي در اين مدت پايان نيافته و هر چند در مناطق جنگلي به ادامه زندگي پرداخته ولي اين فشار روحي را بر جسم خود حس مي کند.

وي پس از اينکه به محل اقامت خود بازگشت متوجه اين مشکل شد که شمار زيادي از نزديکان سببياش از جمله نواسههاي وي به تب توام با خونريزي مبتلا هستند، ولي شوهر وي از فاجعه در امان مانده است.

اين بيمار درمان شده مبتلا به ويروس ابولا در ادامه گفت: من نميتوانم نبود و مرگ نزديکانم را شاهد باشم.

از سوي ديگر اوله آ بالائي وزير بهداشت جمهوري دموکراتيک کنگو گفت: ما يک مرکز روان درماني را براي افراديکه از بيماري ابولا نجات پيدا ميکنند و اعضاي خانواده خود را از دست دادهاند، ترتيب دادهايم.

وي افزود: بيماري ابولا حتي اسمش براي مردم و مقامات وحشت انگيز شده است. اين وحشت طبيعي است، ولي نبايد بيش از حد غلو کرد.

خانم بونگو وقتي راهي شهر و زادگاهش شد، وزير صحت وي را همراهي کرد تا به مردم بگويد که نبايد بيش از اندازه وحشت داشته باشند بايد رعايت کنند و فرد درمان شده را به جامعه خود بپذيرند.

وزير صحت جمهوري دموکراتيک کنگو تاکيد کرد: افرادي که درمان شدهاند ديگر خطري ندارند و ميتوانند به جامعه بازگردند و همانند مردم عادي به زندگي خود ادامه دهند، زيرا بدن آنها در مقابل ويروس مقاوم شده است.

منبع: سلامت نيوز

تا مرد به رنگ لعل دل خون نشود

در ملک وفا قيمتش افزون نشود

هر سنگ طبيعتي نگردد ياقوت

هر قطره ي آبي درّ مکنون نشود

بيدل

مقاومت کُردهاي کوباني

بيشتر از يک ماه از آغاز حملات گروه تروريستي تکفيري «داعش» به منطقه «عينالعرب» ميگذرد اما مقاومت در اين شهر ادامه دارد و منابع آگاه کُرد از آغاز دور جديدي از مبارزات و مقاومت کُردهاي اين منطقه در برابر داعش سخن ميگويند.

احمد شيخور، يکي از مسئولان شهر عين العرب به خبرنگاران گفته که درگيريها به سختي ادامه دارد و مبارزان کُرد ظرف 3 روز گذشته موفق شدند، ضربات مهلکي به تروريستهاي تکفيري وارد کنند.

بهگفتهي او، مبارزان کُرد خود را براي انجام حملات متعدد عليه مواضع و تجمعات عناصر تکفيري داعش در اطراف شهر آماده ميکنند. اقاي شيخور که دوشادوش مبارزان کُرد براي دفاع از عينالعرب سلاح در دست گرفته و در مرکز شهر با تروريستهاي تکفيري مبارزه ميکند، خاطرنشان نموده که حملات سنگين داعش به اين شهر درهم شکسته شده و اين گروه هم اکنون بعد از انجام بيش از 10 عمليات انتحاري، با توپ و راکت کورکورانه شهر را به گلوله بسته است، تا با ايجاد رعب و وحشت در دل اهالي شهر، آنها را وادار به ترک خانههاي خود و شهر کنند.

شيخو ادامه داد: نيروهاي مدافع شهر در تدارک انجام حملات متقابل عليه تکفيريهاي داعشي هستند تا با آغاز اين حملات، تلاش شود که تکفيريهاي داعش به طور کامل و نهايي شکست داده شوند.

او، بزرگترين تهديد موجود در شهر را غيرنظاميان و اهالي دانست که موفق به خروج از عينالعرب نشدهاند و يا اينکه امکان خروج آنها از شهر وجود دارد، اما حاضر به خروج از آن نيستند و بسياري از آنها با روحيهي بالا وخستگي ناپذير به نيروهاي مدافع شهر خدمات عمومي ارائه ميدهند، با اين حال، او تاکيد کرد که ما خواهان ايجاد گذرگاهي تحت نظارت سازمان ملل براي خروج اين غير نظاميان يا ورود کمکهاي بشر دوستانه براي آنها به داخل شهر هستيم.

خبرنگاراني که از منطقه عين العرب بازديد کرده اند، ابراز مي دارند که عليرغم فشارهاي بين المللي و درخواستهاي داخلي هنوز چنين گذرگاهي بين ترکيه و منطقه عين العرب ايجاد نشده و نيروهاي ارتش ترکيه به شدت با اهالي منطقه برخورد ميکنند.

اين مقام مسئول درباره سياستهاي دولت ترکيه در قبال شهر عين العرب و کُردهاي اين منطقه، گفت: با توجه به ساختار و ترکيب جغرافيايي شهر عين العرب، رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوري ترکيه و دولتش تصور ميکردند، عين العرب ظرف چند ساعت يا چند روز سقوط خواهد کرد و در اين ارتباط در کنار جنگ نظامي داعش، آنکارا جنگ رواني بسيار شديدي را عليه کُردهاي سوريه به راه انداخت.

شيخو تاکيد کرد که دولت ترکيه امروز حامي اصلي تروريستهاي تکفيري داعشي است، اما مقاومت مردم عين العرب ثابت کرد که سياستهاي ترکيه در قبال کُردهاي سوريه از يک سو و نظام حاکم بر اين کشور اشتباه محض است و به همين دليل ضروري به نظر ميرسد که آنکارا در سياستهايش در قبال سوريه و کُردهاي اين کشور تجديد نظر کند. وي افزود: ديديم که عين العرب نه تنها سقوط نکرد، بلکه در آستانه آغاز دور جديدي از مبارزات خود عليه داعش است و با شروع اين مرحله جديد از مبارزات، به دولت ترکيه و حاميان تروريست ها ثابت خواهيم کرد که هرگز تسليم داعش نميشويم.

وي درباره اظهارات اخير آنکارا مبني بر اينکه ارائه کمک به کُردهاي سوريه از جمله کُردهاي منطقه عين العرب را منوط به مبارزه عليه نظام سوريه کرده، گفت: اين اظهارات دولت ترکيه بخشي از جنگ بزرگ رواني است که عليه کُردهاي سوريه به راه انداخته و تلاش ميکند، کُردهاي سوريه را به ابزاري براي تحقق خواستهها و اهداف خود در سوريه کند.

احمد شيخو گفت: داعش به تنهايي يک گروه تروريستي نيست، بلکه گروهي است که طرفهايي همچون دولت و ارتش ترکيه با تمام توان از آن حمايت ميکند. به گفتهي اين مبارز کرد، آنکارا از داعش براي تامين منافعش در سوريه استفاده ميکند و در اين راستا از ما نيز ميخواهد تا همچون داعش به مزدور دولت ترکيه تبديل شويم و تحت نفوذ و سيطره آنکارا باشيم، ولي مبارزات و اهداف ما پاکتر از آن است که با اين سياستها سياه و لکهدار شود.

رييس شاخه مذهبي اسلامي مالزيا:

پيوستن به گروههاي تروريستي در سوريه مخالف اصول اسلامي است

رييس شاخه علماي مذهبي حزب اسلامي مالزيا (پاس) پيوستن برخي از مالزياييها به گروههاي تروريستي در سوريه را غيرقابل قبول و در تضاد با اصول اسلامي دانست.

در حالي اين مقام حزب پاس مالزيايي اين اظهارات را بيان کرد که «لطفي عارفين» معروف به «ابو مصعب» از اعضاي سابق کميته مرکزي اين حزب پيش از اين به تروريستهاي داعش در سوريه پيوسته بود و در اين کشور کشته شد.

«احمد يعقوب» رييس شاخه علماي مذهبي حزب پاس مالزيا روز شنبه در مراسم رونمايي از کتابي در ايالت کلانتان مالزيا، گفت که مسلمانان مالزيا نبايد به بهانه جهاد خود را درگير فعاليتهاي تروريستي کنند، زيرا فرصتهايي براي جهاد اقتصادي و علمي نيز براي اين افراد وجود دارد.

براساس گزارش خبرگزاري رسمي مالزيا (برناما)، وي تصريح کرد: «ما به اهداف گروههاي تروريستي در سوريه اشراف نداريم، بنابراين بايد نسبت به کلمات و آيههاي قرآني که به واسطه آنها مردم را خطاب قرار ميدهند مراقب باشيم.»

وي که سر وزيري ايالت کلانتان مالزيا را نيز بر عهده دارد از والديني که فرزندانشان در کشورهاي غرب آسيا مشغول تحصيل هستند خواست با نظارت بر فرزندان خود از نپيوستن آنها به گروه هاي تروريستي اطمينان حاصل کنند.

بسياري از جوانان مالزيايي در دانشگاه هاي ترکيه و کشورهاي عربي و شمال آفريقا مشغول به تحصيل هستند و در معرض تفکرات افراطي براي پيوستن به گروه داعش قرار دارند. پيش از اين نيز فرمانده نيروهاي مسلح مالزيا در اظهاراتي حضور مالزيايي ها در سوريه را تهديد جدي براي اين کشور عنوان کرده بود.

پوليس مالزيا هفته گذشته 14 نفر را که مظنون به همکاري با گروه تروريستي داعش بودند در شهر «شاه عالم» مرکز ايالت سلانگور دستگير کرد. پيش از اين چند استاد دانشگاه و دانشجوي مالزيايي به گروه تروريستي داعش ملحق شده اند و آمار رسمي نشان ميدهد دستکم پنج نفر از مالزياييهاي عضو داعش در سوريه کشته شده اند.

فرود هواپيماي فوق محرمانه امريکا

پس از دو سال جاسوسي

نيروي هوايي امريکا اعلام کرد که هواپيماي جاسوسي استراتژيک اين کشور پس از دو سال پرواز توانسته به پايگاه خود در امريکا بازگردد.  به گزارش شبکه اسکاي نيوز عربي، اين هواپيماي جاسوسي از نوع X37B است که امريکا تنها دو فروند از آنها را در اختيار دارد و براي ماموريتهاي جاسوسي به دور مدار زمين به پرواز درميآيند.

ارتش امريکا در خصوص چگونگي ماموريت اين هواپيماي جاسوسي اطلاعاتي منتشر نکرده است اما اعلام کرده که هواپيماي مذکور 675 روز بدون وقفه در جو زمين پرواز کرده است.  به گفتهي کارشناسان هوا فضا، جاسوسي از ماهوارهها و تاسيسات فضايي ديگر کشورها به وپژه چين از ماموريتهاي تعريف شده براي اين هواپيما بوده است.  بنابر اعلام نيروي هوايي امريکا ماموريت بعدي اين هواپيما در سال 2015 خواهد بود و از پايگاه هوايي کيپ کاناورال در فلوريدا به پرواز درخواهد آمد.

هواپيماهاي X37B نسل جديد هواپيماهاي جاسوسي بدون سرنشين امريکايي است که ساخت شرکت بوئينگ بوده و تاکنون 3 ماموريت انجام داده است. اين هواپيماها در واقع مدل کوچکتر يک شاتل فضايي هستند.

بزرگترين اشتباهات متقاضيان کار جوان

3-  عدم بهره برداري از گروه متخصصها

والدين و دوستان باتجربه متقاضيان کار، بايد آنها را آگاه کنند که بهترين مکان براي کسب تجربه، همان دانشگاه است. متقاضيان بايد در طول دوران تحصيل با افراد کارشناس و باتجربه در ارتباط باشند تا پيش زمينه ورود به بازار کار را داشته باشند.

4-  استفاده از درخواست کاري خودمحور

جويندگان جوان کار اغلب در نوشتن درخواست کاري مهارت لازم را ندارند و نميدانند چگونه بايد از کلمات و عبارتهاي لازم بهره بگيرند. يکي از بارزترين اشتباهات اين افراد نوشتن نيازهاي خود و مسايلي است که صرفا براي خودشان مهم است؛ اما اطلاعات کافي و لازم به کارفرما را نميدهند تا از توانمنديهاي آنها آگاه شوند. به طور مثال، يک جوينده کار بي تجربه در  درخواست کاري خود مينويسد: من به خوبي ميتوانم از مهارتها و ايدههاي خود استفاده کنم و قدرت يادگيري بالايي هم دارم. اين جملات هيچ اطلاعاتي درمورد مهارتهاي شما به کارفرما نميدهد؛ بنابراين از کمک يک فرد باتجربه براي نوشتن درخواست کاري بهره ببريد تا کمترين ميزان خطا را داشته باشد.

5-  نوشتن نامه تکميلي که تکرار درخواست کاري است

بسياري از متقاضيان جوان، حتي اطلاعات تکميلي خود را درست شبيه درخواست مينويسند. نامه اطلاعات تکميلي بايد کوتاه و مجزا باشد و اطلاعات مشخصي درباره مهارتهاي متقاضي را دربرداشته باشد.

6-  انجام تحقيقات ضعيف

اغلب متقاضيان کار، قبل از مصاحبه فقط نگاهي جزئي به وب سايت شرکتي که قرار است در آن مصاحبه انجام دهند، مي کنند؛ در صورتي که بايد همه اخبار و فعاليتهاي وب سايت را به دقت و کامل مطالعه کنند تا در مورد فعاليتها، اهداف و چشم اندازهاي شرکت اطلاعات مناسبي داشته باشند.

7 - امتناع از پاک کردن اطلاعات نامناسب در شبکههاي اجتماعي

تمامي اطلاعات نامناسب و هرگونه عکس و مطالب نامناسبي را که در شبکههاي اجتماعي داريد، بايد پاک کنيد يا توسط قفلهاي مناسب دسترسي به آن را به صفر برسانيد؛ زيرا اين اطلاعات ميتواند به ضرر شما باشد.

8-  عدم قدرداني و تقدير از شخص مصاحبهگر

هنگاميکه مصاحبه شما تمام ميشود از اينکه مصاحبهگر براي شما زمان گذاشته، از وي شخصا قدرداني کنيد. اين کار احتمال قبولي شما را بالا ميبرد و حتي براي محکم کاري ميتوانيد براي آنها ايميل تشکر ارسال کنيد.

9-  عدم نشان دادن تفاوت نسلها

کوپليک خاطرهاي از يکي از کارآموزاني ميگويد که در پايان دوره کارآموزي خود به سمت دفتر متصدي يک شرکت بزرگ ميرود و ميگويد: «آيا ميتوانم بخشي از بازخوردهاي دوره کارآموزي خود را به شما بدهم؟» افراد جوان اغلب عادت به ابراز وجود خود در گفت وگو دارند و موفق به درک موقعيت خود در سلسله مراتب موجود نميشوند.

10-  تکيه بيش از حد به آگهيهاي استخدام

من اين موضوع را بارها در مقالههاي مختلف در رابطه با اشتباهات رايج متقاضيان کار عنوان کرده ام؛ زيرا يکي از مشکلات مهم است. بايد بدانيد بيشتر افراديکه در شرکتي مشغول به کار ميشوند، به واسطه آشنايان خود کارشان را پيدا کرده اند؛ بنابراين به جاي اينکه همه زمان خود را در ميان آگهيهاي اينترنتي و روزنامهها صرف کنيد، به دنبال افرادي باشيد که ميتوانند موجبات استخدام شما را در شرکت موردنظر به وجود بياورند.

مترجم: شهلا زماني

درمان نابينايي

در آينده نزديک

محققان کانادايي در حال تلاش براي شناخت پروتئين عامل نجات سلولهاي گيرنده نور شبکيه چشم هستند.

يکي از مهمترين عوامل دخيل در نابينايي از بين رفتن نوعي پروتئين ناشناخته در حفظ سلامت و عملکرد سلولهاي گيرنده نور در شبکيه چشم انسان است، به طوريکه کاهش سطح اين پروتئين در شبکيه ارتباط مستقيمي با نابينايي دارد.

پروفسور واسانت رمورتي، محقق دانشگاه طبي مونترال اظهار کرد: عملکرد اجزاء درون سلولي مشابه قطعات يک موتر است، چرا که وجود پترول در مخزن سوخت، براي حرکت ماشين ضروري است، بنابراين پروتئينها نيز براي عملکرد اختصاصي و کارايي صحيح سلولها ضروري هستند.

وي در ادامه افزود: با توجه به اهميت موضوع يعني شناخت بهتر حس بينايي، تيم تحقيقاتي ما در تلاش براي شناخت بهتر سلولهاي بينايي و نحوه تاثير اين پروتئين حياتي در بينايي هستند که اميدواريم در آينده نزديک با شناخت بهتر و کارايي سلولهاي چشم بتوان براي درمان نابينايي اقدامي عملي انجام داد.

ريکارد سريعترين موتر الکتريکي جهان

ريکارد سريعترين موتر الکتريکي جهان توسط تيمي از دانشجويان مهندسي دانشگاه نيوساوتولز استراليا شکسته شد.

اين ريکارد توسط فدراسيون بينالمللي موترراني تاييد شده است.

موتر الکتريکي تيم Sunswift ريکارد جهاني را در پيست 4.2 کيلومتري «مرکز تحقيقات موتر استراليا» در ويکتوريا شکست و با يک بار شارژ، مسير 500 کيلومتري را با سرعت متوسط 106.966 کيلومتر در ساعت طي کرد.

اين موتر الکتريکي پنجمين موتري است که توسط تيم Sunswif از زمان تاسيسش در سال 1996 ساخته و در پيست موترراني آزمايش شده است.

تيم سازنده با شکستن ريکارد جهاني به دنبال اصلاح اين موتر الکتريکي است تا ظرف يک سال آينده از آن در جادهها و خيابانهاي شهري استراليا استفاده شود.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 330
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 494
  • بازدید ماه : 858
  • بازدید سال : 3,694
  • بازدید کلی : 84,213