loading...
سخن جدید
بازدید : 24 1393/09/29 نظرات (0)

 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

...

بي برنامگي امريکا در امور بازسازي افغانستان

اداره بازرسي ويژه امريکا در امور بازسازي افغانستان گفته است که ايالات متحده امريکا و موسسات بينالمللي، براي زنان افغانستان برنامههاي واضح نداشته اند.

سيگار در گزارش اخيرش، از امريکا و اداره بينالمللي انکشافي اين کشور يعني USAID به خاطر نداشتن برنامههاي مشخص براي زنان در افغانستان شديداً انتقاد کرده است.

به گفتهي سيگار، اداره انکشاف بينالمللي امريکا در مورد کمک مالي 850 ميليون دالري که براي حمايت مستقيم و پروژهها براي زنان افغانستان صورت گرفته بود، وضاحت نداده است.

در بخش ديگر اين گزارش آمده است: نشانهي واضح وجود ندارد که ميليونها دالر پول ماليه دهندگان امريکا که توسط نهادهاي امريکايي به خصوص اداره انکشافي بينالمللي اين کشور مصرف شده، چه تغيير و پيشرفتي را در زندگي زنان افغانستان به ميان آورده است.

اين درحالي است که مژگان مصطفوي، سرپرست وزارت امور زنان ميگويد: پيشرفتهاي چشمگيري در عرصهي زنان افغانستان در سيزده سال گذشته صورت گرفته است.

تداوم نبرد در دانگام

عمليات نيروهاي امنيتي در ولسوالي دانگام ولايت کنر به شدت ادامه دارد.

ولسوال دانگام ميگويد که پيشروي نيروهاي امنيتي ادامه دارد، ولي ماينهاي موجود در محل  نبرد اين نيروها را با مشکل مواجه ساخته است.

جنرال ايوب سالنگي، سرپرست وزارت امور داخله که روز پنجشنبه به دانگام رفت، اطمينان داده است که نيروهاي امنيتي افغانستان با تمام توانايي شان، براي برقراري امنيت و آرامش ولسواليهاي دانگام و اسمار تلاش خواهند کرد.

در همين حال شماري از قيام کنندهها عليه مخالفان مسلح و همچنان نمايندههاي ولايت کنر در مجلس نمايندگان، روي حمايت هوايي در عمليات دانگام تاکيد ميکنند.

آنها ميگويند: اگر قواي هوايي در اين عمليات سهم نگيرد، پيروزي در ولسوالي دانگام مشکل خواهد شد.

پيش از اين نمايندگان ولايت کنرهشدار داده بودند که نيروهاي امنيتي دراين ولايت درمحاصره نزديک به دو هزار مخالف مسلح قرارگرفته اند.

هفته گذشته نمايندگان ولايت کنر درمجلس نمايندگان هشدار دادند: درصورتيکه ارگانهاي امنيتي به نجات نيروهاي حاضر در صحنهي جنگ کنر از محاصره طالبان در ولسوالي دانگام اقدام نکنند ، اين نيروها کشته خواهند شد.

اين نمايندگان بر ضرورت نيروي هوايي و پشتيباني نيروهاي زميني از سوي قواي هوايي کشور و آيساف تأکيد کردند. اين درحالي است که تاکنون چنين اقدامي صورت نگرفته است، ولي نيروهاي کمکي زميني عازم اين ولايت شده اند.

اين روزهاي ميزان ناامني و خشونت با ابعاد مختلف آن به گونههاي حملهي مسلحانه و انتحاري افزايش يافته است. تهديد حملههاي مسلحانه بخصوص ولايتهاي مرزي را تهديد ميکند.

هفته گذشته سخنگوي سرپرست والي بدخشان در شمال شرق کشور نيز اعلام کرد: نيروهاي پوليس ولايت بدخشان در برابر افراد مسلح از پنج کشور در اين ولايت ميجنگند.

نويد فروتن، سخنگوي والي بدخشان  با اشاره به وجود مخالفان مسلحي از پنج کشور منطقه در اين ولايت، اظهار داشت: نيروهاي امنيتي، دفاعي و استخباراتي، براي نابودي مخالفان مسلح تلاشهايي جدي آغاز کردهاند.

 فروتن افزود: مخالفان حاضر در اين ولايت تنها افغان نيستند بلکه اتباع پاکستاني، چچني، ازبک و تاجيک نيز در مناطق مختلف اين ولايت حضور فعال دارند.

 وي تأکيد کرد: اين مخالفان مسلح خارجي در برابر نيروهاي افغانستان ميجنگند و از چندي پيش به مناطق «خوستک» منطقه «جرم» اين ولايت نقل مکان کردهاند.

 اين مقام محلي بدخشان با اشاره به اينکه هماکنون دهها خانواده مخالفان خارجي در محله خوستک وجود دارد، تأکيد کرد: محله خوستک از ناامنترين مناطق بدخشان براي افغانها و مصونترين پناهگاهها براي مخالفان مسلح است.

 سخنگوي سرپرست ولايت بدخشان در ادامه گفت: نيروهاي افغانستان پس از انجام عمليات پاکسازي در اين ولايت هماکنون محله خوستک را هدف قرار داده و در عملياتهاي گذشته دهها نفر از شبهنظاميان مخالفان خارجي در اين ولايت کشته شدند.

دستگيري چهار کارمند متهم به فساد در هرات

اداره امنيت ملي هرات در غرب کشور اعلام کرده است که چهار کارمند دولتي به اتهام فساد بازداشت شده اند.

در خبرنامه اين اداره که روز گذشته منتشر شده آمده است، سه نفر بازداشت شده کارمندان اداره شهرداري هرات هستند که در فروش غيرقانوني يک کانتينر با مقداري اموال مربوط به اداره شهرداري اين ولايت دست داشته اند.

همچنان در يک رويداد ديگر يک کارمند اداره فوايد عامه هرات به اتهام رشوه ستاني از موترهاي باربري با تناژ بالا دستگير شده است.

در خبرنامه گفته شده که هشت موتر باربري با تناژ بالا که به گونهي غير قانوني با پرداخت رشوه وارد شهر هرات شده بودند متوقف و به اداره فوايد عامه اين ولايت معرفي شد.

ماموارن اداره امنيت ملي هرات در يک رويداد ديگر دو نفر را به اتهام جعل، آدمربايي و کلاهبرداري بازداشت کرده اند.

در خبرنامه اين اداره گفته شده است که افراد بازداشت شده ارباب نوراحمد و محمد عوض نام داشتند که تلاش داشتند از طريق اختطاف و فريبکاري از صرافان هرات پول به دست آورند.

در خبرنامه آمده است که افراد بازداشت شده به جرم خود اعتراف کرده اند.

تلفات بيسابقه غيرنظاميان در سال 2014

مقامهاي ارشد سازمان ملل متحد با اشاره به اين که شهروندان غير نظامي افغانستان تا کنون بيشترين تاوان درگيريهاي داخلي در کشور را پرداخته اند، گفتند که شمار غير نظاميان کشته شده در کشور درسال جاري از سال 2008 تا کنون بي سابقه بوده است.

نيکولاس هيثم، نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل در افغانستان و يوري فدوتوف، مدير اجرايي کميته مبارزه با جرايم ومواد مخدر اين سازمان روزپنجشنبه گذشته درنشست سه ماهانه شوراي امنيت سازمان ملل گزارشي از شرايط جاري افغانستان به اعضاي اين شورا ارائه کردند.

نيکولاس هيثم در اين نشست با اشاره به اينکه ثبات و رفاه در افغانستان بدون استقرار صلح پايدار دست نيافتني خواهد بود، آمادگي کميته ويژه حمايت از افغانستان را براي مشارکت در دستيابي به آشتي ملي در افغانستان اعلام کرد.

وي بر اين نکته نيز تاکيد کرد که شهروندان غير نظامي افغانستان تاکنون بيشترين و سنگينترين تاوانها را به خاطر ادامهي درگيريها در کشور پرداخت کرده اند.

وي افزود، طبق آمارهاي اين کميته شمار کشته شدگان غير نظامي افغانستان تا پايان ماه نوامبر امسال به بالاترين رقم ثبت شده از سال 2008 تا کنون رسيده است.

يوري فدوتوف، مدير اجرايي کميته مبارزه با جرايم ومواد مخدر اين سازمان نيز در نشست روز پنجشنبه مسأله کشت کوکنار وقاچاق مواد مخدر درافغانستان را همچنان عمدهترين چالش دولت افغانستان خواند و افزود که نزديک به 80 درصد از کل ترياک جهان درافغانستان توليد ميشود و رقم معتادان به مصرف ترياک در آن نسبت به هر کشور ديگري در جهان بالاتر است.

فدوتوف گفت، تلاش براي ريشهکن کردن توليد و مصرف ترياک در افغانستان تنها در صورتي امکانپذير خواهد بود که اين گونه تلاشها با برنامههاي توسعهاي و اقداماتي براي رسيدگي به وضعيت رفاهي کشاورزان وخانوادههاي بي بضاعت افغان توام باشند.

بازداشت انتحاري سيزده ساله

اداره امنيت ملي ميگويد پسربچهاي را بازداشت کرده که ميخواست در کابل حمله انتحاري انجام دهد.

در خبرنامه اداره امنيت ملي آمده که اين پسربچه توسط نيروهاي امنيت ملي در ناحيه پنجم در حومهي شمال غربي کابل پايتخت بازداشت شده است.

مسئولان امنيت ملي ميگويند که اين کودک اعتراف کرده که حدود 45 روز مشغول فراگيري آموزش عمليات انتحاري در بيرون از افغانستان بوده و تصميم داشت که در يکي از نقاط مزدحم شهر کابل خود را منفجر کند.

اين کودک سيزده سال دارد و فرد ديگري نيز که در انتقال و رهنمايي اين کودک نقش داشته همراه او بازداشت شده است.

در نوار ويديويي که اداره امنيت ملي از جريان اعتراف بازداشتيها پخش کرده، اين کودک ميگويد که در يکي از مراکز آموزشهاي ديني در شهر پيشاور پاکستان وارد مدرسه ديني شد که در آن به کودکان فنون جنگي و عمليات انتحاري آموزش داده ميشود.

او در اين ويديو ميگويد که برايش گفته شد که مردم افغانستان کافر هستند و بايد خود را در جمع انبوهي از مردمان منفجر کند تا به بهشت برود.

حدود يک هفته پيش يک نوجوان شانزده ساله بمبگذار خود را در تالار مرکز فرهنگي فرانسه هنگام اجراي نمايش تئاتر در کابل منفجر کرد که يک کشته و حدود 20 زخمي بر جاي گذاشت. اين نوجوان انتحاري در لباس دانشآموز وارد تالار مرکز فرهنگي شده بود.

مسئولان امنيتي در پي افزايش حملات انتحاري و رويدادهاي خشونت بار در کابل و ديگر شهرهاي افغانستان گفتهاند که با توجه به وضعيت کنوني افغانستان و تهديدهاي موجود، توانايي و تجهيزات نيروهاي امنيتي کافي نيست.

روزپنجشنبه رحمت الله نبيل سرپرست امنيت ملي گفت که شهر کابل، پايتخت افغانستان، 26 ورودي دارد که تنها امنيت چهار ورودي آن به دست نيروهاي امنيتي است. او گفت که در اطراف شهر کابل 107 مرکز تروريستي فعال است و نيروهاي امنيتي با چالشهاي زيادي رو به رو هستند.

حکومت بي کابينه

و پايان صبوريها حکومتي پسا حامدکرزي، از همان تهداب با رنج و دشواريهاي مردم افغانستان همراه و همگام بود؛ تاخير بي پيشينه در اعلام نتايج انتخابات و درگيريها و جدال غيراحسن دو نامزد پيشتاز و هواداران آنان و بالاخره مراسم حلف وفاداري و تا اکنون که به ميعاد صد روز نخست نزديک ميشود، همه و همه مايهي رنج و عذاب مردم افغانستان شده اند.

 در حاليکه دو رييس عالي حکومت از دقت و تدبير در شناسايي چهرههاي تازه و کارآمد در کابينهي جديد سخن ميگويند اما دريافتها و دادههاي رسمي و غير رسمي از پشت اين ماجراها حکايت از عدم توافق و ستيز و گريز رياست جمهوري و رياست اجرايي از عدم توافق شان برسر کابينه و سهم برابر در قدرت دارد.

اين وضعيت کاسهي صبر همه را لبريز از خشم و انزجار نسبت به ارگ و صدارت کرده و يکبار ديگر سايهي هراس، نگراني و اضطراب را بر افکار و اذهان عام و خاص گسترانده است. شوراي ملي افغانستان هم از اين وضعيت بهستوه آمده است، درمجلس نمايندگان روز چهارشنبه هفتهي پيش پيشنهاد شد که در برابر کوتاهيها و جنجالهاي ارگ نشينان، بودجه ملي را بهتصويب نرسانند.

اگرچند که اين بودجه بهدليل کميها و کاستيها و نامتوازن بودن آن، فاقد کليد گرههاي بيشمار و کور مردم افغانستان است، اما در ذات خود چشم اندازي از وضعيت اقتصادي اجتماعي سال آيندهي کشور است که نميتواند چندان بي تاثير در اين جهت باشد.

امروز شنبه، احتمالا بحثها و ارزيابيهاي بيشتري از سوي نمايندگان در اين باره را شاهد باشيم بخصوص آنکه شمارش معکوس براي رخصتيهاي زمستاني نمايندگان هم آغاز شده و حداقل دو کار عمده که عبارتند از تصويب بودجه و راي اعتماد يا عدم اعتماد به کابينه نيز فراروي نمايندگان قرار دارند.

اين درحالي استکه معمولا در صد روز نخست، روساي جمهور از کارکردها و اقدامات ضروري و فوري شان براي بهبود وضعيت با مردم شان سخن ميگويند و اميدواريها براي سامان بخشيدن به وضعيت سياسي، اجتماعي، اقتصادي، امنيتي و مجموعهاي ازضرورتها و اولويتهاي ملي را به سمع و نظر مردم خود ميرسانند. اما وضعيت کنوني کابينه و حکومت افغانستان بهگونهاي است که مردم از خير آن گذشته اند و تنها اميد به آن دارند که حکومت وحدت ملي به سقوط و نگونبختي مواجه نگردد.

بنابراين، آقايان اشرفغني و عبدالله عبدالله اگر بيشتر از اين، اختلافات فزاينده شان را در پشت کلمات مستعجل پنهان سازند و تدبيري براي همانديشي و تلفيق ديدگاهها و نظرات شان در عرصهي عمل ننمايند، شک نبايد کرد که حکومت مورد ادعاي مردمي، عدالتمحور، ثبات آور و اصلاحگر و تحولساز شان نيز مستعجل خواهد شد و دروغين بودن اتوريته شان در افکار عامه به اثبات خواهد رسيد.

جنگهاي امريکا؛

هزينهي سنگين و دستاوردهاي اندک علي سينا

درحاليکه زمان حضور رزمي نظاميان امريکا و متحدان غربي آن در افغانستان پايان مييابد، اوضاع امنيتي کشور نه تنها بهبود نيافته و مصاديق تروريزم از بين نرفته است، بلکه تهديدهاي تازهاي از اين ناحيه با گذشت هر روز زنده ميشود و محورهاي آن با ابعاد و اسامي تازه، کشورهاي زيادي را به لرزه انداخته است.

بسترهاي اصلي جنگ امريکا در افغانستان و عراق، ساحات جغرافيايي بيشتري را در نورديده و انواع وحشت‏آفريني و دهشت افگني نيز خطرناکتر و خونريزتر از گذشته به تصوير کشيده ميشود.

نمونههاي عيني آن در کشتن کودکان معصوم پاکستاني و به بردگي گرفتن زنان بي گناه عراقي و سوري است که از سوي گروههاي هراس افگن در پاکستان و عراق انجام شده است.

اين درحالي است که شواهد و گمانهها حاکي از هستهگذاري و پرورش دهي اين گروهها و عناصر آن توسط سردمداران سياسي کشورهايي است که مدتهاست سنگ مبارزه با تروريزم را به سينه ميکوبند. اين جنگ اما برخلاف دستاوردهاي اندک و حاصل ناچيز آن که چه بسا سير معکوسي را پيموده است، هزينهي سنگين و بي سابقه را بر دوش ماليه دهندگان کشورهاي غربي و مردمي تحميل نموده است که بار سياست نادرست زمامداران شان را بردوش ميکشند.

هفته گذشته يک روزنامه امريکايي اعلام کرد که اين کشور براي جنگهاي افغانستان و عراق بيش از دو تريليون و 700ميليارد دالر بيهوده هزينه کرده است.اين در صورتي است که بودجه سال 2014 امريکا 3/77تريليون دالر بوده است و هزينهي نجومي ياد شده بيش از دوسوم کل بودجه سالانه امريکاست.

روزنامه «فايننشال تايمز» نوشت، هزينه جنگ 13 ساله امريکا در افغانستان براي ايالات متحده به رقم يک تريليون دالر رسيده است و اين رقم، صدها ميليارد هزينههاي جاري و تا پايان سال ميلادي را شامل نميشود. اين روزنامه افزود: حدود 80 درصد هزينههاي فوق مربوط به دوران زمامداري «باراک اوباما» (از سال 2009 تاکنون) ميشود. فايننشال تايمز اين هزينهها را بيهوده دانست، هزينههايي که از جيب مالياتدهندگان پرداخت ميشود.

براساس اين گزارش، هزينهي امريکا در جنگ عراق هم به يک تريليون و 700 ميليارد دالر ميرسد.

فايننشال تايمز در ادامه مينويسد:«بيش از 100ميليارد دلار در مسير نبرد در افغانستان به سرقت رفت.»

اين روزنامه با اشاره به هزينههاي گزافي که براي امريکا در افغانستان در پيش است، نوشت: ما نبايد چنين سرمايهاي را به سادگي هدر بدهيم و مردم امريکا ديگر نميتوانند چنين سرمايههايي را فراهم کنند.

اين گزارش افزود: هزينه دو جنگ عراق و افغانستان فشارهاي سنگيني را متوجه بازنشستگان نظامي امريکا کرده، به طوري که صندوق بازنشستگي با کسري يک تريليون و 270 ميليارد دالري مواجه است.

عليرغم فشارهاي سنگين مالي جنگ افغانستان بر امريکا، «باراک اوباما» رييسجمهور امريکا، چندي پيش رسماً اعلام کرد، اين کشور به حضور نظامي خود در افغانستان براي آموزش نظاميان افغانستان و «مبارزه با تروريزم» ادامه ميدهد.

با اين حال، او مدعي شد که در سال آينده ميلادي (2015) نيروهاي امريکايي در افغانستان ماموريت رزمي نخواهند داشت.

اوباما همچنين، ضمن قدرداني از نظاميان امريکايي مستقر در افغانستان گفت: بودجه 11 تريليون دالري براي افزايش حقوق و مزاياي نظاميان را امضا کرده است.

اما ماجراي لشکرکشيهاي پرهزينه و بيحاصل دولت امريکا در خاورميانه که مغاير مطالبات مردم و رايدهندگان اين کشور است، هر روز شکاف ميان ملت و دولت را بيشتر ميکند.

به گفتهي کارشناسان، اعتراضات جاري عليه بيعدالتي و تبعيض نژادي در امريکا و اعتراضاتيکه طي سالهاي اخير در شکل «اشغال والاستريت» به وقوع پيوسته است، مشروعيت نظام سياسي اين کشور را نشانه رفتهاند.

مالياتدهندگان امريکايي ميگويند چرا بايد تاوان لشکرکشيهاي بيحاصل را بپردازند و صدها ميليارد دالر به جيب کارتلهاي سرمايهداري و شرکتهاي بزرگ نظامي- صنعتي بريزند؟ آنها علت اصلي جنگافروزي امريکا را همين مسأله ميدانند. مردم به اين باور رسيدهاند که در زير لايه دروغين دموکراسي، اين سرمايهداران هستند که بر آنها حکومت ميکنند.

در اين ميان، برخي از شرکتهاي بدنام مثل «بلک واتر» وجود دارند که مستقيماً از طريق ايجاد جنگ و خونريزي ارتزاق ميکنند. اعضاي اين شرکتها که پيمانکاران پنتاگون هستند، شماري قاتل و جنايتکار ميباشند.

در کشورهايي که در معرض حضور اين نيروها بوده اند نيز رابطهي دولت ملت حالت بهتر از امريکا ندارد. دولتهاي بي اعتبار و ضعيف و ملت بي اعتماد به سيستمهاي ضعيف و فاسد که نمونهي روشن آن در افغانستان قابل مشاهده است، حاصل سيزده سال حضور و ميليونها هزينهاي است که بخش زيادي از آن بيهوده به مصرف رسيده است. اما اينکه اين نقش در آينده نيز به روند کم ثمر خود ادامه داده و يا اينکه وضعيت بهتري را طي خواهد کرد، سوالي است که پاسخ آن را بايد در جريان زمان و سالهاي آينده جستجو کرد.

روايت يک افغانستاني از

مهاجرت «در کشوري ديگر»

مجموعه «درّ دري» مجموعهاي از اشعار نوقلماني از خاک افغانستان است که با موضوعات مختلف سروده شدهاند. اين مجموعه به منظور معرفي شعر جوان افغانستان به فارسيزبانان از سوي انتشارات سپيده باوران به چاپ ميرسد. اين انتشارات اخيراً چند مجموعه داستان و رمان را نيز از داستان نويسي افغانستاني منتشر کرده است که از اين موارد ميتوان به «در کشوري ديگر» اشاره کرد.

«در کشوري ديگر» رماني است از سپوژمي زرياب، نويسنده نامدار افغانستاني که با محوريت مشکلات مهاجران افغانستاني در ديگر کشورها نوشته شده است. نويسنده در اين رمان به دغدغهها و مشکلات مردم مشرقزمين در کشورهاي غربي و تقابل ميان دو فرهنگ ميپردازد.

زرياب از نامداران عرصهي داستاننويسي افغانستان است، کسيکه بسياري او را فرد بيبديل اين عرصه و بهترين داستاننويس اين کشور ميدانند. او سال 1949 در خانوادهي نوگرا در کابل به دنيا آمده؛ در رشته زبان و ادبيات فرانسه از دانشگاه کابل دانشنامه گرفته است و در رشته ادبيات مدرن از فرانسه دکترا دارد. وي سالهاست که در کشور فرانسه زندگي ميکند.

در بخشهايي از «در کشوري ديگر» ميخوانيم:

«بزانسون» شهر کوچکي است در شرق فرانسه. شهري است در مرز سوييس و فرانسه. مردم اين شهر عادات خاص خودشان را دارند و درِ خانهشان را به آساني به روي کس باز نميکنند. در بين خود حلقههاي کوچکي ساختهاند که اين حلقهها هم بسيار محکماند و هيچ تازهواردي نميتواند به سادگي در اين حلقهها داخل شود.

تمام زندگي اين مردم در چهارديوار خانههايشان خلاصه ميشود. و تمامي انديشههايشان دَورِ چَوکي‌‌هايشان، پردههايشان و ميزهايشان دَور ميزنند. انگار بيرون از دروازههايشان جهاني وجود ندارد؛ ديگراني وجود ندارند. در چشمان رنگه و شيشهمانندشان هيچ چيز خوانده نميشود. آدم خيال ميکند که اين چشمان تنها قادرند گاهي حالت خصمانه به خود بگيرند و بس.

آنجا که من زندگي ميکردم، بيشتر دهقاناني زندگي ميکردند که زمينهايشان را ترک کرده بودند و شهرنشين شده بودند و با اين شهرنشينيشان کارهاي کوچکي براي خود دستوپا کرده بودند. و با اين هم اُلفتشان با زمين قطع نشده بود. به همين علت هيچ گپي براي گفتن نداشتند. هميشه از هوا و تأثير هوا روي زمين گپ ميزدند. اگر قطرهاي باران ميباريد، نگاهها با هم تلاقي ميشدند.

يا اگر باد شديدي شروع به وزيدن ميکرد باز نگاهها با هم تلاقي ميشدند. لبها لرزيدن ميگرفتند. زير لبها زمزمه ميشد:

ـ زمين، زمين، زمينها، حاصل...

آنجا که زندگي ميکردم، آپارتمانها روي هم خوابيده بودند و طبقات بلندي را ساخته بودند. وقتيکه از دور به اين اشکال هندسي مربعشکل و مستطيلشکل ميديدم، دلم تنگ ميشد. دلم هيچ نميخواست که خانهام بروم. اما ميرفتم. وقتي زينهها را ميپيمودم گاهي تصادفاً دري يا درهايي باز ميشدند؛ کسي يا کساني ميبرآمدند و ميرفتند پيِ کارشان.

نگاههايشان هميشه فراري ميبودند؛ مثل اينکه از نگاه يکديگر هراس داشتند و اگر تصادفاً نگاه آدم با نگاهشان تلاقي ميکرد، زود يا پيشِ پايشان را ميديدند و يا ديوار سپيد کنار زينهها را. اين هراس و گريز هميشه به نظرم خندهدار ميآمد؛ اما خوکردن به اين هراس و گريز در آغاز برايم دشوار بود. در چهرههايشان هيچ چيز خوانده نميشد: نه اندوهي، نه سُروري، هيچ. شايد هم به همين علت من هيچ علاقهاي به آشناييشان در خود احساس نميکردم.

بعدها به اين شيوهي زندگي و اين بيتفاوتي کنجکاو شدم. دلم ميخواست آنان را در درون خانههايشان، در پشت ديوارهايشان ببينم. به نظرم ميآمد که هيچ قدرتي در جهان، آرامش آنان را به هم زده نميتواند. اين آرامش جزوِ همان ساختمانهاي مربع و مستطيل‌‌شکل شده بود. تنها گاهگاهي اين آرامش به نظرم ساختگي ميآمد.

وقتي در اتاقم ميبودم، همه جا ساکت ميبود. تنها گاهي آواز قدمهاي کسانيکه از زينهها تا و بالا ميرفتند، شنيده ميشد؛ و آواز دري که باز ميشد يا بسته ميشد. اين آوازها آوازهاي هميشگي شب و روز بود. و يک وقتي متوجه شدم که با اين آوازها، با آن هراس و گريز و با آن آرامشي که گاهي به نظرم ساختگي ميآمد، خو کردهام. يک روز از اُرسيِ اتاقم بيرون را ميديدم، ساختمانهاي مربعشکل و مستطيلشکل را، که يک بار صداي فرياد را شنيدم. خوب حواسم را جمع کردم. آوازِ فرياد زني بود که با تمامي توانايياش فرياد ميزد. چيزهايي ميگفت و فحش ميداد. از خود پرسيدم:

ـ صدا از کجاست؟

زود دانستم که از زينههاست. دويده سوي در رفتم. آن را باز کردم. زن را شناختم. موهايش پريشان بود. رويش سرخ شده بود و مرطوب. چشمان بسيار کوچکش هم سرخ شده بود. همهي گوشتهاي تنش تکان ميخوردند. رويش را با ناخنهايش ميخراشيد و ميگريست. همان طور که به ديوار سپيد کنار زينه تکيه داده بود، خودش را پيچوتاب ميداد و فرياد ميزد. خوب شناختمش. در يکي از طبقات همان ساختمان زندگي ميکرد و هميشه با سر و روي مرتب و همان آرامش معمول از زينهها پايان و بالا ميرفت. با تعجب در دلم گفتم:

ـ اين زن گريسته ميتواند؟ فرياد زده ميتواند؟

تا همان لحظه نميتوانستم تصور نمايم که اين زن فرياد زده بتواند و گريسته بتواند، موهايش را چنگ بزند؛ با آن آرامشي که من گاهي ميديدمش. گيج شده بودم. نزديکش ايستادم و پرسيدم:

ـ چي شده؟

ـ فرار کرده.

شانهاش را گرفتم. گوشت شانهاش زير دستم بسيار نرم و بيحال آمد. دستم را از روي شانهاش پَس کردم و باز پرسيدم:

ـ کي فرار کرده؟

ـ رفت اما براي هميشه نِي. ميدانيد او نميتواند از چنگ من فرار کند. اصلاً ممکن نيست. ميدانيد؟ شما اين را نميدانيد! ...»

برخي از ادباي افغانستاني جايگاه زرياب را در ادبيات امروز افغانستان جايگاه ويژهاي ميدانند. تنوع درونمايه و زبان داستاني، توجه به شگردهاي داستان و انسجام مضمون و شکل از عمده ويژهگيهاي داستاننويسي سپوژمي زرياب است. وي از اندک نويسندگان افغانستاني است که با مدرنترين شگردهاي داستاننويسي آشنايي دارد. او زبان پارسي را به خوبي ميداند.تعهد به مردم افغانستان و فرهنگ اين کشور و هنر نويسندگي در بسياري از داستانهاي وي تجلي دارد.

منبع: خبرگزاري تسنيم جريده رو که گذرگاه عافيت تنگ است

پياله گير که عمر عزيز بيبدل است

                                نه من ز بي عملي در جهان ملولم و بس

                                ملالت علما هم ز علم بي عمل است

حافظ

تجزيه عراق با ترفند جديد امريکا

نماينده پارلمان بينالمللي امنيت و صلح در عراق با ابراز ترديد نسبت به مقاصد ائتلاف بينالمللي در سرکوب داعش گفت: ائتلاف ضد داعش به رغم حملات هوايي نه تنها اين گروهک تروريستي را ضعيف نکرده بلکه قدرت پشتيبان آن بوده است.

«حيدر الشرع» نماينده پارلمان بينالمللي امنيت و صلح در عراق در گفتوگو با خبرگزاري فارس در بغداد با ابراز ترديد نسبت به مقاصد ائتلاف بينالمللي به فرماندهي امريکا در سرکوب داعش گفت: اقدامات خجالتآور اين ائتلاف ثابت ميکند که نه تنها قدرتي براي سرکوب داعش نيست، بلکه نيروي پشتيبان تحرکات داعش هم محسوب ميشود.

وي تاکيد کرد: اقدامات ائتلاف بينالمللي ضد داعش واقعا شرم آور است و هرگز در سطح مطلوبي نيست چرا که به رغم بسياري از حملات هوايي ائتلاف، گروهک داعش همچنان بيشتر مناطق تحت تصرف خود را حفظ کرده بنابراين درباره ماموريت ائتلاف ضد داعش در عراق واقعا جاي ترديد وجود دارد.

حيدر الشرع گفت: راهبردي درازمدت براي تحولات سياسي در منطقه وجود دارد که بر اساس آن اين گروههاي تروريستي باقي بمانند و با کمک حملات نيروهاي ائتلاف به موجوديت خود ادامه بدهند. بنابراين، ائتلاف قدرت حامي تحرکات داعش در منطقه است.

نماينده پارلمان بينالمللي امنيت و صلح در عراق تصريح کرد: اين کشورها بايد گامهاي جدي بزرگ را براي تسليح ارتش عراق بردارند و اين اقدامي مهم در سرکوب داعش شمرده ميشود. اين در حاليستکه يک مقام بلندپايه امنيتي عراق گفته در شرايطيکه ارتش عراق نياز مبرم به سلاح و مهمات براي عملياتهاي خود عليه داعش دارد امريکا يک هزار گلوله ناکارآمد تانک به عراق تحويل داده است. يک مقام نظامي عراق گفته وزارت دفاع عراق بر اساس معاملهاي که با امريکا کرده نزديک به يک هزار و يکصد گلوله براي تانکهاي آبرامز تحويل گرفته اما معلوم شده که اين گلولهها به خاطر کمبود مواد خاصي که در ساخت آن بهکار گرفته شده قابل استفاده نيست.

اين منبع تاکيد کرد: اين قضيه بارها در قراردادهاي تسليحاتي مختلفي که با امريکاييها منعقد کرديم اتفاق افتاده و امريکاييها هم هربار بهانه اشتباهات فني آوردند اما اين بهانهها قانع کننده نيست زيرا سلاحها قبل از ارسال به عراق کنترل و آزمايش ميشوند و ارتش امريکا هم آنها را بدون داشتن نقص فني استفاده کرده است.

بر اساس اعلام اين منبع نيروهاي امنيتي، عراق منتظر رسيدن اين گلولهها براي رساندن آن به دست قطعههاي نيروي زميني ارتش عراق و استفاده از آنها در حملاتي مشخص بودند اما امريکا علاوه بر اينکه در ارسال اين گلولهها بسيار تعلل کرده گلولههاي خراب هم تحويل داده که در نتيجه برخي درگيريهاي نيروهاي امنيتي با تروريستهاي داعش به تاخير خواهد افتاد.

اين درحالي است که ايالات متحده تلاش دارد که عشاير اهل تسنن عراق به سلاحهاي مدرن و پيشرفته مجهز نمايد. اين نماينده عراق،

با رد اقدام واشنگتن در تسليح عشاير اهل تسنن عراق گفت: اين اقدام از جانب عراق و جامعه بينالملل مردود است زيرا اهل تسنن، عراقي هستند و نيروي ملي عراق محسوب ميشوند. بنابراين همه نيروهاي مسلح ملي بايد به طور مستقيم از سوي دولت عراق به سلاح مجهز شوند تا اين امر بعد ملي-دولتي پيدا کند و به همه ملت عراق و نه بر اساس قوم و طائفه آن کمک شود.

دولت امريکا قرار است بدون در نظر گرفتن موضع دولت بغداد، عشاير اهل تسنن را با سلاحهاي سنگين به بهانه مبارزه با داعش مجهز کند و ناظران اين اقدام امريکا را تلاش اين کشور براي تجزيه عراق قلمداد ميکنند.

و اما درخبر ديگر از عراق گزارش شده که ضمن شکست محاصره منطقه کرد نشين «سنجار» در عراق، 100 تروريست داعشي، به دست نيروهاي پيشمرگه بازداشت شدند وهمچنين اجساد 17 داعشي از جمله يک فرمانده آنها يافت شده است.

بيگناهي کودک اعدامي پس از 70 سال در امريکا

روزنامه انگليسي اينديپندت، گزارش داده است که اين حکم پس از 70 سال از اعدام «جورج ستني» کودک امريکايي صادر شده است. جورج ستني، در زمان اعدام در سال 1944 چهارده ساله و کم سنترين فردي است که درتاريخ قضايي امريکا محکوم به اعدام شده است. اين کودک به اتهام قتل دو کودک در ايالت کاروليناي جنوبي به اعدام محکوم شد.

گزارش ميافزايد، وي به علت ترس و وحشت از تهديد پوليس، پس از جلوگيري از ارتباط با اعضاي خانواده و وکيلش به قتلها اعتراف کرد. «ايمي رافنيز» خواهر متهم، خواستار گشوده شدن اين پرونده پس از 70 سال از اعدام برادرش براي تبرئه وي شد.

دادگاهي که حکم به بي گناهي ستني را صادر کرده، به ظلم چند برابرعليه اين کودک به علت نژادپرستي حاکم در جامعه آن زمان امريکا اعتراف کرده است. اين دادگاه فاش کرده که حکم اعدام عليه ستني در کمتر از سه ساعت صادر و در کمتر از سه ماه اجرا شده در حالي که اين کودک از هرگونه ارتباطي با افراد خانواده يا وکليش محروم بوده است.

ستني به دليل آنکه آخرين فردي بود که اين دو کودک سفيد پوست را پيش از کشف اجسادشان در يکي از محل هاي دفن زباله ديده بود، متهم شد. اين دو کودک مورد ضرب و جرح و شکنجه شديد قرار گرفته بودند. دادگاه در آن زمان بدون کالبدشکافي يا شنيدن اظهارات شاهدان قضيه حکم به اعدام اين کودک داد.

براساس اسناد فاش شده، ستني در زمان اعدام آنقدر کوچک و ضعيف بود که تاب نشستن بر چوکي برقي را نداشت و آنها مجبور شدند با تسمه اين کودک را به چوکي ببندند. خواهر ستني، خواستار گشوده شدن اين پرونده پس از 70 سال از اعدام برادرش براي تبرئه وي شد تا قباحت و زشتي نهاد قضايي آمريکا در عصر نژادپرستي و تمايز ميان سفيد و سياه در اين کشور بيشتر آشکار شود.

سازمان ملل متحد بهرسميت شناخت:

«حق مردم فلسطين در تعيين سرنوشت خود»

مجمع عمومي سازمان ملل با اکثريت آراء پيشنويس قطعنامهاي با عنوان «حق مردم فلسطين در تعيين سرنوشت خود» را تصويب کرد. اين اقدام در پي راي مثبت 180 کشور به اين پيشنويس صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاري فلسطين سما، رژيم صهيونيستي، آمريکا، کانادا، جزاير مارشال و چند کشور ديگر به اين پيشنويس راي مخالف دادند و چهار کشور کامرون، تونگا، سودان جنوبي و پاراگوئه به آن راي ممتنع دادند.

در همين حال، رياضي منصور، نماينده دائم فلسطين در سازمان  ملل عنوان داشت: راي موافق 180 کشور نشانگر حمايت بينالمللي از مردم فلسطين در تعيين سرنوشت شان است. براساس اين قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل اعلام ميکند که نياز مبرمي براي مذاکرات و تسريع در روند مذاکرات در چارچوب روند صلح خاورميانه وجود دارد.

اين قطعنامه همچنين به حکم ديوان کيفري بينالمللي در نهم جولاي 2004 درخصوص پيامدهاي حقوق ناشي از ساخت ديوار حائلي در اراضي فلسطين اشاره دارد و اعلام ميکند که ساخت اين ديوار به شدت مانع از احقاق حق مردم فلسطين در تعيين سرنوشتشان ميشود.

خوراکيهايي که

بدن تان را بيمه ميکند يکي از خوراکيهاي معروف که هميشه از آن به عنوان يک معجزه گر ياد ميشود چهارمغز است. اين خوراکي را ميتوانيد صبحها همراه با صبحانه ميل کنيد و يا اينکه آن را در غذاهاي مختلف بريزيد. چهارمغز منبعي سرشار از امگا 3 است و ميتواند براي دستگاههاي عروقي و همچنين قلب شما بسيار مفيد باشد. البته بهتر است از اين خوراکي به صورت خام استفاده کنيد.

نارگيل

يک ميوه با پوستي خشن و بدنهاي ضدضربه اما با قلب سفيد و پر از فايده ميوهاي نيست جز نارگيل. اين ميوه بسيار خوشمزه بوده و ميتواند از بسياري از بيماريهاي انسان جلوگيري کند. روغن نارگيل يکي از روغنهاي بسيار مفيد براي پخت و پز است و همچنين باعث افزايش متابوليزم بدن نيز ميشود.

انگور

شايد اين روزها فصل انگور نباشد اما به ياد داشته باشيد که هستهي انگور يکي از منابع سرشار از چربي هاي گياهي است. اين خوراکي ميتواند بدن شما را در مقابل بسياري از بيماريها محافظت کند. ميزان زياد ويتامين E و همچنين انتي اکسيدانهاي اين خوراکي بدن انسان را بيمه کامل ميکنند.

پرتاب بزرگترين موشک هند به فضا

هند روز پنجشنبه گذشته موفق شد بزرگترين موشک خود را به همراه يک کپسول بدونسرنشين به فضا پرتاب کند.

اين موشک که براي حمل ماهوارههاي سنگينتر ارتباطي و ساير انواع ماهوارهها طراحي شده، از سريهاريکوتا در ايالت جنوب شرق اندرا پرادش به آسمان پرتاب شد.

کپسول همراه اين موشک در آينده ممکن است با ارتقاي برنامه فضايي هند، براي ارسال فضانوردان به فضا مورد استفاده قرار بگيرد.

رادهاکريشمان، رييس سازمان تحقيقات فضايي هند در ميان شادي دانشمندان مرکز کنترول ماموريت اظهار کرد: امروز روز بسيار بزرگي در تاريخ برنامه فضايي هند است.

اگرچه هند در سالهاي اخير ماهوارههاي سبکتر را به فضا ارسال کرده بود، اما براي ارسال محمولههاي سنگينتر به کشورهاي ديگر تکيه داشت.

موشک جديد با وزن 630 تن و قابليت حمل تا چهار تن، دستاورد بزرگي براي هند در زمينه دستيابي به سهم بيشتر در بازار فضايي 300 ميليارد دالري جهان محسوب ميشود.

اين موشک که نام رسمي آن «وسيله پرتابي ماهواره زمينثابت Mk-III» است، يک فضاپيماي بدونسرنشين را با خود حمل ميکرد که 20 دقيقه پس از پرتاب با موفقيت از موشک جدا شده و در خليج بنگال فرود آمد.

اين فضاپيما براي حمل سه فضانورد به فضا طراحي شده است.

برنامه پرواز فضايي سرنشيندار هند در سالهاي اخير با چندين توقف و شروع همراه بوده است و به گفته سازمان تحقيقات فضايي هند، پروژه کپسول سرنشيندار حداقل هفت سال ديگر تا زمان دستيابي فضانوردان به فضا زمان لازم دارد.

اموري که بايد براي آنها هزينه کنيم

بخش اول

برنامه ريزي مناسب مالي، همان گونه که به شما ميگويد در چه شرايطي نبايد هزينه کنيد، شرايطي را نيز که در آنها شما بايد هزينه کنيد، فهرست ميکند.

اولويت بندي هزينهها، رکن اصلي هر برنامه ريزي مالي براي خانواده است. تمايز هزينههاي ضرروي و حياتي از ساير هزينهها امري واجب است. در ادامه ما به فهرستي از اموريکه شما بايد براي آنها هزينه کنيد، اشاره ميکنيم. اينها تنها چند مورد از هزينههاي اجتناب ناپذير خانوادهها هستند، خودتان بنا به فرهنگ خانوادگي، ارزشهاي شخصي و شخصيت اعضا، ساير موارد را به ليست تان اضافه کنيد.

مواد غذايي مناسب و مغذي: صرفهجويي در هزينههاي مربوط به امور خوردني، نبايد باعث شود که شما نيازهاي غيرقابل جايگزين بدنتان را فراموش کنيد. ميوهها و سبزيجات، از نيازهاي اوليه بدن ماست که حفظ سلامتي و مقاوت بدن، دربرابر انواع بيماريها و مشکلات، بسته به استفاده کافي و مناسب از اين دسته غذاها است. توصيهي ما درباره صرفهجويي درمواد غذايي، اين است که از ميوههاي متعدد به اندازه کافي و مورد نياز بخريد، نه اينکه از يک ميوه بيش از حد نيازتان بخريد. درخريد ميوه، بيشتر به سلامتي تان اولويت بدهيد، تا ذائقه و دلخواهتان. خوردن ميوههايي مانند سيب و مالته يا کينو در خزان و زمستان، ايمني بدن شما را در برابر بيماريهاي رايج اين فصل مانند سرماخوردگي بالا ميبرد کافي است هزينه فايده خريد ميوه مناسب را برآورد کنيد. خريد ميوه به جاي صرف هزينههاي زياد براي معاينه داکتر و خريد دوا.

تحصيلات: يکي از مهمترين نشانههاي نداشتن دوربيني اقتصادي، صرفهجويي در مواردي است که ميتواند کل زندگي شما را تحت تاثير قرار دهد. گاهي اوقات، ما به بهانهي صرفه جويي برخي هزينههاي کوچک آموزشي را از برنامه مالي مان حذف ميکنيم. خرجهاييکه علاوه بر اينکه دربرخي موارد چندان چشمگير نيستد، تاثير بسياري بر زندگي ما دارند. فراموش نکنيد که در دنياي امروز، تحصيلات بزرگترين سرمايهي هر فرد است. سرمايهاي که در هر شرايطي امکان نقد شدن آن وجود دارد. منظور ما صرفا هزينههاي دانشگاه و مکتب نيست، بلکه خريدهايي مانند خريد کتاب و مجله هم مد نظر است. علاوه بر اين، هزينههاي آموزشي ميتواند دايره فرصتهاي شغلي شما را گسترش دهد. بدون اينکه بخش زيادي از وقت و هزينه شما را بگيرد. به تحصيلاتتان همچون يک سرمايه گذاري سودآور و ابدي نگاه کنيد، با کمک تحصيلات شما ميتوانيد جايگاه خود را در هرم شغلي و اجتماعي ارتقا دهيد. مطالعات در زمينه بازار کارنشان ميدهد که نقش تحصيلات در دستيابي به شغل به صورت بي وقفهاي در جهان امروز در حال افزايش است.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 185
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 349
  • بازدید ماه : 713
  • بازدید سال : 3,549
  • بازدید کلی : 84,068