loading...
سخن جدید
بازدید : 16 1393/08/26 نظرات (0)

 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

...

جلوگيري از قاچاق سيزده کودک به خارج از کشور

مقامهاي امنيتي ولايت سرپل در شمال کشور ميگويند که به کمک پوليس بلخ موفق شدند تا از قاچاق 13 کودک به خارج از کشور جلوگيري کنند.

نور حبيب گلبهاري، قوماندان امنيه سرپل به خبرگزاري بخدي گفته است: «قاچاقبران قصد داشتند با انتقال اين سيزده کودک از سر پل به ولايت بلخ، آنان را از کشور خارج کنند».

او گفت که اين کودکان به همکاري پوليس بلخ از دروازه شهر مزار شريف از چنگ قاچاقبران انسان آزاد شدند.

قوماندان امنيه سرپل ميگويد که قاچاقبراني که قصد انتقال اين سيزده کودک به خارج از کشور را داشتند موفق به فرار شدند.

او تاکيد کرد که تحقيقات براي بازداشت آنان جريان دارد.

در همين حال پوليس بلخ گفته است که قاچاقبران قصد انتقال اين کودکان به پاکستان را داشتند.

به گفته پوليس بلخ، احتمالا مخالفان مسلح قصد استفاده اين کودکان در حملات انتحاري و تروريستي را داشتند.در چند سال گذشته ده ها کودک و نوجوان افغان از سوي قاچاقبران انسان به اشکال مختلف به پاکستان انتقال داده شده اند. گفته ميشود که بيشتر اين کودکان براي آموزش حملات تروريستي به پاکستان انتقال داده ميشوند.

مشاور حقوقي رئيسجمهور با اشاره به غيرقانوني بودن تأخير انتخابات:

اصلاح سيستم انتخابات، هدف حکومت وحدت ملي است

عبدالعلي محمدي، مشاور حقوقي رئيس جمهور کشور ميگويد که تاخير در برگزاري انتخابات پارلماني خلاف قانون اساسي است و حکومت نيز هرگز خلاف قانون عمل نميکند.

آقاي محمدي گفت که به تاخير انداختن انتخابات پارلماني ممکن دلايل فني و سياسي داشته باشد اما هيچگاه توجيه حقوقي ندارد.

به نقل از خبرگزاري بخدي، مشاور حقوقي رييس جمهور غني اين اظهارات را در نشست شبکه نهادهاي جامعه مدني براي انتخابات افغانستان موسوم به اکسين که روز گذشته در کابل برگزار شده بود بيان کرد.

آقاي محمدي ميگويد که مشکلات جدي در کميسيونهاي انتخاباتي وجود دارد و از همين رو، پيشنهادات نهادهاي جامعه مدني و بخصوص نهادهاي ناظر بر انتخابات براي حکومت راهگشا است و حکومت به آن توجه خواهد کرد. وي تصريح کرد:»سيستم انتخاباتي ما بايد اصلاح شود و تغيير کند زيرا نبود يک سيستم خوب در انتخابات باعث فساد شده است.»

او ميگويد که با اصلاحات روش مشخص نظارتي و رسيدگي به شکايتهاي انتخاباتي داشته تا ناظر و کارمند هر کدام وظيفه مشخص خود را انجام دهند.

محمدي گفت که اصلاح نهادهاي برگزار کننده انتخابات از اهداف اشرف غني، رئيس جمهور و عبدالله عبدالله، رئيس اجرايي حکومت است.

مشاور حقوق رييس جمهور ميگويد که در نخست صلاحيتهاي دو کميسيون انتخابات و کميسيون شکايتهاي انتخاباتي از هم تميز ميشود تا روند انتخابات ديگر طولاني نشود.

در همين حال، ذکريا بارکزي، رئيس ديدبان دموکراسي و عضو موسسه اکسين گفت که پيشنهاد اين موسسه به نهادهاي برگزار کننده انتخابات و حکومت افغانستان اين است که انتخابات پارلماني را به تاخير اندازند و کميسيون اصلاحات انتخاباتي هر چه زودتر ايجاد شود.

به گفتهي بارکزي، در صورت تاخير انتخابات، تذکرههاي برقي براي شهروندان توزيع ميشود و اصلاحات مناسب در زمان خوب امکان پذير خواهد بود.

اما مشاور حقوقي رياست جمهوري ميگويد که در توافقنامه سياسي اشرف غني و عبدالله عبدالله مواردي از جمله توزيع تذکره برقي و تشخيص سرحدات ولسوالي ها براي سهولت برگزاري انتخابات آينده مجلس نمايندگان و شوراي ولسوالي مطرح شده است.

آقاي محمدي گفت که روند توزيع تذکره برقي به زودترين زمان ممکن آغاز ميشود و به گفتهي او، مسئولان آن اداره گفته اند که آمادگي صد در صد براي توزيع تذکره برقي وجود دارد.

به گفتهي محمدي، يکي از مشکلات اساسي در برگزاري انتخابات سال آينده اين است که توزيع تذکره برقي زمان زيادي را در بر ميگيرد تا تمامي شهروندان کشور صاحب تذکره برقي شوند و از آن در انتخابات به جاي کارت هاي راي دهي استفاده کنند.

وي افزود که اکنون ظرفيت اين وجود دارد که در صورت آغاز توزيع تذکره برقي روزانه براي 50 هزار تن تذکره داده شود که اين روند 18 ماه را در بر مي گيرد تا تمام افغانها صاحب تذکره برقي شوند .

از سويي هم حاجي محمد عبده، رئيس کميسيون عدلي و قضايي مجلس نمايندگان کشور گفت که تذکره برقي هر چه زودتر توزيع شود تا زمينه انتخابات شفاف و عادلانه در سال آينده فراهم شود.

شبکه نهادهاي جامعه مدني يا «اکسين» که در نشست روز گذشته خواهان تأخير در برگزاري انتخابات پارلماني شد، متشکل از 141 نهاد است که در بخش انتخابات فعاليت دارند.

نظاميان چک در افغانستان داراي هواپيماي بدون سرنشين ميشوند

وزارت دفاع جمهوري چک اعلام کرد امريکا براي کمک به نظاميان اين کشور که از پايگاه بگرام در افغانستان محافظت ميکنند ده فروند هواپيماي بدون سرنشين در اختيار ارتش جمهوري چک قرار خواهد داد.

جانا روزيکووا سخنگوي ستاد مشترک ارتش جمهوري چک در اظهاراتي که در صفحه توييتر اين وزاتخانه منتشر شد اعلام کرد انتظار ميرود اين هواپيماهاي بدون سرنشين از اپريل سال 2015 ميلادي در افغانستان مورد استفاده قرار گيرد.

وي افزود 16 نظامي اين کشور از نيمهي نخست سال 2015 طي دو مرحله با نحوه استفاده از اين ابزار در امريکا آشنا خواهند شد.

به گزارش خبرگزاري شينهوا از پراگ، نظاميان جمهوري چک در همکاري با نيروهاي امريکايي تا شعاع 15 کيلومتري پايگاه بگرام گشت زني ميکنند.

بر اثر انفجار انتحاري نزديک اين پايگاه در جولاي سال 2014 ، پنج نظامي جمهوري چک کشته شدند.

سه کشته و بيش از 30 زخمي

در حمله انتحاري روز گذشته

در يک حمله انتحاري در نزديکي پارلمان کشور در غرب کابل، دستکم سه غيرنظامي کشته و 32 نفر ديگر زخمي شدهاند.

حشمت ستانکزي، سخنگوي پوليس کابل پس از وقوع اين حادثه گفت که اين انفجار حوالي ساعت ده، در جاده دارالامان اتفاق افتاده است. او گفت که شدت اين انفجار قوي بود و در نتيجه آن 3 غيرنظامي کشته و 32 تن ديگر زخمي شدند.

آقاي ستانکزي گفت که اين رويداد زماني اتفاق افتاد که بمبگذار انتحاري موتر مملو از مواد انفجاري خود را در جاده دارالامان منفجر کرد.

هدف اين حمله انتحاري موتر حامل شکريه بارکزي، عضو مجلس نمايندگان بوده است. خانم بارکزي و راننده اش در جمع زخميهاي اين رويداد اند.

صديق صديقي، سخنگوي وزارت امور داخله در صفحه توييتر خود نوشته که خانم بارکزي عضو مجلس نمايندگان از اين رويداد جان سالم به در برده است.

از نزديکان خانم بارکزي زخمي شدن او را تائيد کرده و گفته که به شفاخانه امنيت ملي منتقل شده است.

هيلي ارشاد، يک عضو مجلس نمايندگان افغانستان که با خانم بارکزي به بيمارستان رفته، گفت که وضعيت خانم بارکزي قناعت بخش است. او گفت که موتر حامل خانم بارکزي به کلي تخريب شده است.

محمد اشرف غني، رئيس جمهور حمله انتحاري به جان شکريه بارکزي را محکوم کرده و آن را خلاف «ارزشهاي اسلامي و افغاني» عنوان کرده است.

در خبرنامه دفتر رياست جمهوري آمده که آقاي غني به مسئولان امنيتي دستور داده تا چگونگي اين رويداد را بررسي کنند.

مکتب پسرانه حبيبيه، پارلمان، تعدادي دانشگاه خصوصي و شماري از نهادهاي مهم دولتي در نزديکي محل رويداد واقعاند.

گزارش شده که در اين رويداد تعدادي از دانشجويان نيز زخمي شده اند و شيشههاي ساختمانهاي نزديک محل رويداد شکسته است.

مسئوليت اين رويداد را تا پايان روز گذشته فرد يا گروهي به عهده نگرفت.

توسط دفتر ميديوتيک صورت گرفت:

تأسيس نخستين شبکه گزارشدهي انتخاباتي

در حدود 70 گزارشگرمحلي از 34 ولايت کشور درجريان دو روز کار و بحثهاي فراوان، نخستين شبکه فراگير گزارشدهي انتخاباتي را درکابل رسماً ايجاد کردند.

اين شبکه به سعي و تلاش ميديوتيک افغانستان تأسيس و با کمک فني دولت فدرالي آلمان ايجاد شده است.

شبکه گزارشدهي انتخاباتي، نخستين شبکه در نوع خود به هدف توانمندسازي گزارشگران است تا بتواند در جريان انتخابات پارلماني سال آينده، بهصورت جامع و با در نظرداشت ارزشهاي خبرنگاري صلح و گزارشدهي حساس منازعه، از مسايل و رويدادهاي مختلف گزارش دهند. هدف ديگر اين شبکه، گرازشدهي عميق از عوامل و علت منازعهها است. شبکه تلاش خواهد کرد که زمينه فعاليت اكثريت خاموش جامعه را  را نيز فراهم سازد.

اين برنامهي مقدماتي دو روزه زمينه را براي گردهمايي و جمعآوري هفتاد خبرنگار از34  ولايت کشور فراهم نمود و در جريان اين دو روز شرکتکنندهها روي راهکارها و كار شيوههاي موثر گزارشدهي انتخاباتي بحث و گفتگو نمودند.

اين برنامة مقدماتي دو روزه که به هدف ايجاد و افتتاح شبكه گزارشدهي انتخاباتي تدوير يافته بود، شامل سخنرانيها از سوي مسوولين نهادهاي مربوط، بحثهاي آزاد ميان 70 شرکتکننده، کارهاي گروهي آنان بود. نقش و عملکرد رسانهها در جريان انتخابات گذشته نيز در اين برنامه مورد بحث و بررسي قرار گرفت و شرکتکنندگان در اين مورد تبادل نظر نمودند و نقش رسانهها را از ابعاد مختلفت مورد بررسي و ارزيابي قرار دادند.

بعد از بحثها، پرسش و پاسخها، برنامههاي آموزشي مختلف، سخنرانيها از سوي نهادهاي مختلف، بشمول شبكه تحليلگران افغانستان و نهاد فيفا، شرکتکنندگان يك  برنامه مقدماتي را براي شبكه گزارشدهي انتخاباتي طي يك اعلاميه مشترک براي اين شبكه تنظيم  و به تصويب رسانيدند تا کارها و فعاليتهاي بعدي شبکه مذكور در پرتو و روشنائي همين اعلاميه هماهنگ و عملي گردد.

از آنجاييکه هدف شبكه گزارشدهي انتخاباتي،ايجاد زمينههاي مناسب براي توسعه و گسترش گزارشدهي انتخاباتي است، به همين دليل قرار است بهعنوان نخسين گام عملي دو دور آموزشهاي عملي در اين پيوند در اخير هفته ماه نوامبر سال جاري ميلادي دركابل تدوير يابد و اين آموزشها توسط آموزگاران مجرب بينالمللي در عرصه خبرنگاري رهبري خواهند شد.

مخالف صلح افغانستان کيست؟

هنوز خبربازگشت رييس جمهور اشرف غني از پاكستان به كابل گزارش نشده بود كه حمله انتحاري بهجان يك نماينده شوراي ملي و كشته و زخمي شدن بيش از سي تن از هموطنان بيگناه كشور در پايتخت، شك و ترديدها در بارهي تحقق صلح و به همين سان قابل اعتماد بودن پاكستان را بهوجود آورد و يكبار ديگر اين گمانه را تقويت كرد كه دستكم حلقههاي زيادي هستند كه مانع بهبود روابط و تقويت اعتماد ميان دو كشور ميباشند.

اين درحالي است که دولتمردان پاکستاني در ديدار با رييس جمهورغني از نيت نيک خويش سخن گفته و ممنون حسين، رئيس جمهور پاكستان خواهان اعتماد متقابل ميان اسلام آباد و كابل شده بود. در همين حال، يكي از بلندپايگان مذهبي در اسلام آباد كه به پدرمعنوي طالبان شهرت دارد، جنگ در افغانستان را مجاز دانسته و حضور نيروهاي خارجي را مجوز آن برشمرده بود!

به هرحال، با حملهي انتحاري كه ديروز برجان شكريه باركزي، نماينده كابل در مجلس صورت گرفت، براين نكته صحه گذاشته شد كه عليرغم ميل دولتمردان پاكستان (نگاهي خوشبينانه)  و يا سياست اعلاني اين كشور، (نگاهي بدبينانه) حلقههايي هستند كه سود شان را در بي اعتمادي و بدبيني ميان دو كشور ميدانند.

 حال اگر با نگاهي خوشبينانه به توافقات دوجانبه اطمينان نماييم  و اين سخن آقاي اشرفغني، رئيس جمهور را هم بپذيريم كه گفته بود به اختلافات سيزده ساله افغانستان وپاكستان پايان ميدهيم، بدون شك دستههايي هستند كه نميخواهند مردمان دو كشور آرام و قرارداشته باشند وبه صلح و سازندگي دست يابند. اين گروهها چنين ميپندارند که صلح در افغانستان مانع سعادت و خوشبختي شان ميشود.

بنابراين، اگر بنا بوده كه سران افغانستان و پاكستان به بهبود روابط دوجانبه مصمم بوده اند، نبايد به تهديدهايي مجال داد كه پاي بر ميخ ترس و تهديد ميكوبند و فرصتهاي سازندگي، ترقي و پيشرفت را از مردمان دو كشور سلب ميكنند.

حال بهنظر ميرسد كه اين پاكستان است كه زمينه و بستراعتمادسازي را فراهم نمايد و بدبيني و مردم آزاري را از ميان بردارد. رئيس جمهور ممنون حسين، اگر معتقد به اعتمادسازي ميان دو كشور است، بايد اعتماد را با اصلاح و جلوگيري شبکههاي مخرب که در اين کشور پايگاه دارند، به اثبات رساند و همانگونه كه ارتش اين كشور عليه دستههاي مخالف دولت خويش در وزيرستان اقدامات موفقانه نظامي را بهراه انداختند، عليه حلقههاي جنگ افروز نيز اقدامات موثري را انجام دهند.  اما هرگاه منبع اين ناامنيها در پاکستان نبوده و يا از جاي ديگري آب ميخورند، مسووليت دولتمردان دو کشور است که بايد کشف کنند، ريشهي بي ثباتي در کجا نهفته و چه کس يا کساني مخالف تحقق صلح در افغانستان ميباشند؟

سيزده سال حضور نظامي امريکا؛

کاشت دموکراسي و برداشت ترياک!

تهيه کننده: الف. اميد

يک کارشناس روس در مقاله اي خاطر نشان کرد که از زمان حضور نيروهاي خارجي به رهبري امريکا در افغانستان توليد مواد مخدر در اين کشور دهها برابر افزايش يافته است.

ميخاييل شينکمان روز يکشنبه (25عقرب) در مقالهاي در خبرگزاري ريانووستي نوشت: توليد بسيار وسيع مواد مخدر در افغانستان ثمرهي دموکراسي امريکايي است.

وي خاطر نشان کرد که امريکا کمکي براي توسعه بخشهاي اقتصادي افغانستان نکرد و سياستهاي واشنگتن منجر به رونق بي سابقه کشت کوکنار و توليد مواد مخدر در افغانستان شده است.

اين کارشناس روس در مقاله خود با استناد به گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر و جرايم سازمان ملل متحد نوشت: در سال 2014 کشت کوکنار در افغانستان به ميزان بي سابقه اي افزايش يافت و در حال حاضر 224 هزار هکتار اراضي مزروعي اين کشور تحت کشت کوکنار قرار دارد که 7 درصد بيشتر از رقم سال گذشته است.

وي افزود: کارشناسان برآورد کرده اند از اين ميزان کوکنار مي توان شش و نيم هزار تن ترياک توليد کرد و اين کشت و کارها تحت نظارت نيروهاي امريکايي انجام ميگيرد.

شينکمان با کنايه افزود: به اين ترتيب وضعيتي پيش آمده است که امريکا در طول 13 سال مبارزه، بذر دموکراسي در افغانستان پاشيد و بهجاي آن کوکنار درو کرد.

وي با اشاره به افزايش هر سالهي توليد مواد مخدر در افغانستان اضافه کرد: در طول حضور امريکا در افغانستان ، تا سال 2011 توليد مواد مخدر در اين کشور افزايش يافت و نيروهاي امريکايي هيچ اقدام موثري براي توقف اين روند انجام ندادند.

کارشناس روس نوشت: از اظهارات رسمي مقامات امريکايي چنين برداشت ميشود که آنها نميخواهند با مبارزه با قاچاق مواد مخدر در افغانستان، دشمن تراشي کنند.

به گفتهي اين کارشناس روس، تجارت مواد مخدر در افغانستان سالانه 50 ميليارد دالر درآمد دارد و برخي کارشناسان معتقدند مقامات امريکايي از اين تجارت سهم خود را ميبرند.

وي افزود: مقامات آمريکايي ترجيح مي دهند اين واقعيت را که قاچاق مواد مخدر درآمد اصلي گروه هاي تروريستي را تشکيل ميدهد، ناديده بگيرند و براي توجيه خودداري نيروهاي امريکايي از مبارزه با مواد افيوني ادعا ميکنند که شوراي امنيت فقط مجوز مبارزه با تروريستها را در افغانستان به نيروهاي خارجي داده است.

وي در پايان مقاله خود نوشت: امريکا زمانيکه وارد افغانستان شد پيش بيني نميکرد که اقداماتش براي مبارزه با تروريزم و برقراري ثبات در اين کشور ناکام بماند اما ميدانست در چه مکاني زمين مساعدي زير کشت کوکنار برود.

سيزده سال پس از آغاز مبارزه عليه توليد ترياک خام، هنوز هم افغانستان بزرگترين توليد کنندهي کوکنار جهان است. اين مواد مخدر، بيشتر به آسياي ميانه و روسيه، ايران، ترکيه و اروپا قاچاق ميشوند.

براساس تازهترين گزارش «اداره مبارزه با جرايم و مواد مخدر سازمان ملل متحد» (UNODC) که دفتر آن در وين است، مبارزه با کشت «کوکنار» در افغانستان با شکست روبرو شده است. «جان لوک لماهيو» نمايندهي اين اداره در کنفرانس رسانهاي انتشار اين گزارش، ضمن تاييد اين خبر هشدار داد که وضعيت توليد کوکنار در افغانستان پس از خروج کامل نيروهاي بينالمللي در پايان سال 2014، وخيمتر خواهد شد.

افغانستان 80 درصد توليد ترياک خام را در جهان که از مواد اوليهي تهيهي هرويين است، تامين ميکند.

 «ژان لوک لمايو» در رابطه با عدم موفقيت تلاشهاي سازمان ملل در مقابله با کشت و توليد ترياک گفت: «عامل اصلي شکست ما در اين زمينه در 10 سال گذشته، فقدان اراده سياسي بوده است.»

نيلوفر ابراهيمي، نمايندهي مجلس از ولايت بدخشان نيز در اين رابطه معتقد است که «دولت در مبارزه با مقامات ارشديکه در خريد و فروش مواد مخدر دست دارند، با قاطعيت عمل نميکند.»

در اين گزارش سازمان ملل آمده است :«کشت کوکنار در سال گذشته در بدخشان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، 77 درصد افزايش يافته است. در حالي که تخريب مزارع توليد ترياک خام نسبت به سال پيش، بيش از دوبرابر کاهش يافته است. به گفتهي نيلوفر ابراهيمي: «اين روند در ولايتهاي ديگر نيز در جريان است. مسأله اين است که ما به عاملهاي اصلي نميپردازيم. يعني شبکهي مافيايي صنعت توليد مواد مخدر، دهقانان و فروشندگان خردهپا، در اين رابطه تعيينکننده نيستند. بايد با نهادها و شبکههاييکه در نهان عمل ميکنند، مبارزه کرد».»

به گفتهي ژان لوک لمايو، «تنها حدود 10 درصد از درآمد نهايي ترياک به افغانها ميرسد و 90 درصد آن به حساب دلالها و توزيعکنندگان خارجي سرازير ميشود.»

بر اساس گزارش سازمان ملل، از جمله سازمانهاييکه بخش بزرگي از توليد و تجارت ترياک در اين کشور را در دست دارد، شبکههاي تروريستي است. اين سازمان سود حاصل از کشت و خريد و فروش کوکنار را در راه مبارزهي مسلحانه با دولت مرکزي و حاميان غربي آن صرف ميکند.

به گفتهي کارشناسان امريکايي، مخالفان مسلح دولت افغانستان سالانه دست کم 75 ميليون يورو از فروش مواد مخدر در بازارهاي سياه جهان سود ميبرند.

در تازهترين گزارش «ادارهي مبارزه با جرايم و مواد مخدر سازمان ملل متحد» آمده است: «در سال 2013منطقهي «سنگين» واقع در ولايت هلمند در جنوب افغانستان، بيشترين ميزان توليد کوکنار را داشته است. 46 درصد ترياک افغانستان در اين منطقه که صحنهي درگيريهاي دايمي ميان نيروهاي دولتي و ماموران مسلح زمينداران افغان است، توليد ميشود. در حملههاييکه در ماه جون سال جاري به پوستههاي پوليس اين منطقه صورت گرفت، صدها جنگجوي مسلح شرکت داشتند. به گفتهي کارشناسان، دولت مرکزي از کنترل و برقراري ثبات در اين مناطق ناتوان است.»

اين گزارش ميافزايد: «بر اساس گمانهزنيهاي ادارات رسمي بيش از نيم ميليون افغان در مزارع کشت کوکنار کار ميکنند. اين رقم، بيش از کل تعداد نيروهاي امنيتي افغانستان است

کتاب و جايگاه والاي آن

ادامه از شماره قبلي

(به مناسبت هفته کتاب و کتاب خواني)

عيسي سليماني

کتاب مفيد و مضر

در ميان کتابهاي فراواني که وارد بازار کتاب ميشوند، هرنوع کتابي ميتواند خودنمايي کند. در واقع هم آثار مفيد و خوب به ميدان ميآيند و هم کتابهاي بي فايده و گاه با ضرر و زيان. بر اين اساس، در مورد انتخاب کتاب براي مطالعه، بايد دقّت فراواني صورت گيرد و کتابهاي سودمند انتخاب شود، تا هم خوب کتاب بخوانيم، و هم کتابِ خوب مطالعه کنيم.

کتاب و فرهنگ

تأثير عميق کتاب در گسترش فرهنگ جامعه و سرعت بخشيدن به پيشرفت روزافزون آن، انکارناپذير است و نميتوان توسعه و رشد همه جانبه جامعه را، بدون در نظر گرفتن مطالعه و کتاب مورد بحث و نظر قرار داد. از اين جهت، کتاب و کتاب خواني، از مقولههاي قابل توجه فرهنگي است که ترويج آن در جامعه ضروري به نظر ميرسد. پيرايش فرهنگ از زاويههاي زيان آور و آرايش آن با پاکي و خلوص و گسترش آن در همه سطوح و براي تمام قشرهاي جامعه، به تلاش و هم بستگي همگاني نيازمند است که کتاب ميتواند در اين عرصه و ميدان، به خوبي به کار گرفته شود و کارايي خود را به نيکي ظاهر سازد.

انس با کتاب

بي شک گسترش کتابخواني به عنوان ضرورتي اجتناب ناپذير، تنها زماني به فرهنگي عمومي تبديل ميشود که جامعه آن را نيازي پايان ناپذير و وسيلهاي براي رشد و پويايي شخصيت خود بداند و مطالعه، در کنار ساير کارهاي روزانه، در زندگي مردم وارد شود و اينگونه نباشد که کتاب، به افراد خاص از جامعه اختصاص داشته باشد ؛ بلکه همگان تکامل و پيشرفت را در انس با کتاب بدانند. البته گسترش کتاب خانه و چاپ فراوان کتاب و کارهايي مثل اين نيز بي تأثير نيست، ولي نکتهي مهم، همان ايجاد ميل و انگيزه در افکار جامعه است؛ يعني برنامهريزيها به گونهاي باشد که احساس نياز به کتاب در جامعه زنده شود.

کتاب و پيشرفت

صعود به قلّههاي بلندآوازه کمال و ارزشهاي والاي انساني، تنها در صورتي ممکن است که علم و دانش، جايگاه واقعي خود را در ميان ما بيابد و تأثيرگذاري عظيم آن در رسيدن به اين اهداف برايمان روشن شود. در اين صورت، کتاب و مطالعه نيز به عنوان ابزار انتقال علم، جايگاه خويش را به دست خواهد آورد و گرايش جامعه به آن رشد ميکند. در نتيجه، نويسندگان و ناشران کتاب نيز براي برطرف ساختن نيازهاي جامعه، ناچار از توليد و توزيع گسترده تر کتاب خواهند شد و تحوّل عظيمي در فرهنگ و فکر جامعه پديد مي آيد. در اين صورت، حرکت به سوي تمدّن و پيشرفت، امري اجتناب ناپذير خواهد بود.

خانواده و کتاب

خانواده، نخستين دنيايي است که کودک با آن آشنا ميشود. گفتار و مهمتر از آن رفتار اعضاي خانواده، در شکلگيري شخصيت کودک تأثير به سزايي دارد. از اين رو، همه اعضاي نهاد خانواده ميتوانند با گفتار و رفتار خود، بر ديگر اعضا تأثير مثبت يا منفي بگذارند. اگر کودک در خانوادهاي پرورش يابد که اهل مطالعه اند و کتابهاي سودمندي در اختيارش قرار ميدهند، به يقين او هم با کتاب و مطالعه انس پيدا ميکند.

فرهنگ مطالعه

براي پيشگيري از مفسده هاي اخلاقي، رهايي از پوچ گرايي، بالابردن سطح تحصيلي نوجوانان و جوانان، و نيز پيشرفت وضعيت فرهنگي خانوادهها، بايد آنان را به مطالعه هرچه بيشتر تشويق کنيم؛ چرا که پرورش ذهن خلاق و مبتکر دانش پژوهان و تقويت روحيه علمي و ديني نسل سوم اين مرز و بوم و باز شدن افق ديد آيندهسازان براي مشاهده شگفتيهاي جهان، همه در گرو مطالعه است. بر اين اساس، با توجه به اهميتيکه دين مبين اسلام و بزرگان ديني به مطالعه داده اند، براي دفاع از آرمانهاي ديني و فرهنگ اسلامي و جبران عقب ماندگيها و رسيدن به خودباوري، بايد فرهنگ مطالعه همگاني شود.

کتاب خانه عمومي

کتابخانههاي عمومي، در گسترش دانش و ارتقاي ميزان آگاهيهاي عمومي جامعه نقش به سزايي دارند. به تعبيري، عزم اين نهاد، کمک به بالندگي و شکوفايي استعدادهاي فردي، در راستاي توليد انديشه، علم و غناي فرهنگ جامعه ميباشد. کتابخانه، نهادي است که با در اختيار داشتن بخش قابل توجهي از دانش، زمينه بهرهگيري مناسب از اندوختههاي بشري را فراهم ميآورد و با تأمين فرصتهاي لازم، امکان آموختن هميشگي را براي اعضاي جامعه مهيّا کرده و بر پيشرفت حيات اجتماعي ميافزايد. با اين توصيف، وظيفه همگان است که با استقبال از اين مکان ارزشمند، بر شکوفايي استعدادهاي نهفته در کشور بيفزايند.

خوردنيهايي که عمر تان را کوتاه ميکند

بنابه گفته ي دانشگاه علوم سلامت يوتا، به مرور زمان وقتي سلول به طور مرتب بازسازي ميشود، تلومرها کوتاه تر ميگردند. با کوتاه شدن تلومرها، سلول ها ممکن است ناکار آمد شوند و بميرند. تلومرهاي کوتاهتر همچنين به موقعيتهايي مانند سرطان و بيماريهاي قلبي نيز ارتباط داده شده اند. اين تحقيق همچنين نشان داده است که نوع و سبک زندگي، مانند رژيم غذايي ميتواند به فرآيند کوتاه شدن سرعت ببخشد يا آن را آهسته کند. اين موضوع گاهي زمان سنجي براي سالخوردگي در نظر گرفته ميشود. اين 4 مادهي غذايي ميتوانند سهمي در کوتاهتر شدن تلومر داشته باشند. پس شايد بهتر باشد براي يک عمر طولاني و زندگي سالم، مصرف آن ها را محدود کنيد.

نوشابه

نوشابه خبر بدي براي تلومرها است. اخيرا» تحقيقي که روي 5309 بزرگسال و توسط ژورنال امريکايي سلامت عموم انجام شد، نشان داد که مصرف روزانهي 20 اونس نوشابه با 4.6 سال پيري زودتر در ارتباط است. اين همان مقدار مشابهي است که به سيگرت کشيدن ربط داده شده است. مصرف روزانه 8 اونس تأثير کمتري داشت و به 1.9 سال پيري زودتر مرتبط شد. تحقيق ديگر نشان ميدهد که نوشيدن روزانهي نوشابهي رژيمي، 67% ريسک گرفتن ديابت نوع دوم را افزايش ميدهد. شيرين کنندههاي مصنوعي نيز ميتوانند تمايل شما براي مصرف مواد قندي را افزايش دهند. اينفوگرافي عوارض نوشابه را مشاهده کنيد.

گوشتهاي فرآوري شده

يکي از غذاهاي بد ديگر براي تلومرها، گوشتهاي فرآوري شده مانند هات داگ و پپروني است. تحقيقي در سال 2008 روي 840 نفر که توسط ژورنال امريکايي تغذيه باليني انجام شد، تأثيريکه غذاهاي متعدد روي طول تلومر داشتند را بررسي کرد. محققان متوجه شدند کسانيکه يک يا چند بار گوشت فرآوري شده را هرهفته مصرف کردند، تلومرهاي کوتاه تري نسبت به افرادي داشتند که اصلا» گوشت فرآوري شده نخوردند.

گوشت سرخ

مصرف بيشتر گوشت سرخ، مانند همبرگر و استيک، مدتهاست که به سرطان و بيماري قلبي ارتباط دارد و اين ميتواند به دليل تأثير آن روي تلومرها باشد. در يک تحقيق تغذيه باليني، موشها براي 4 هفته، غذاهاي مختلفي از گوشت گاو و مرغ را مصرف کردند. گوشت سرخ بيشتر در رژيم غذايي موشها به تلومرهاي کوتاه شده در سلولهاي روده بزرگ ارتباط داده شد. نتايج مشابهي در مورد گوشت سفيد نيز ديده شده، اما گوشت سرخ تأثيرگذاري بيشتري نشان داده است. خبر خوب اين است: رژيمهاييکه شامل نشاستهي مقاوم ( يک کربوهيدرات خوب که کمک ميکند چربي بسوزانيد) بود، تأثير گوشت سرخ روي تلومرها را کاهش داد. اين دليل خوبي است تا غذاهاييکه غني از نشاستههاي مقاوم هستند را بيشتر مصرف کنيد، مانند موز و عدس.

الکل

مانند گوشت سرخ، الکل نيز ميتواند دليلي براي بيماريهاي شايع باشد. يک تحقيق که در همايش سالانه اتحاديه امريکا براي تحقيق در مورد سرطان در سال 2010 ارائه شد، نشان داد که الکل نيز ميتواند سرعت کوتاه شدن تلومر را زياد کند. محققان سرم DNA افراديکه روزانه مصرف زيادي الکل داشتند را به همراه کساني که مصرف متعادلتري داشتند، بررسي کردند. تلومرها در کسانيکه الکل زيادي مصرف ميکردند، بسيار کوتاهتر بود. در حقيقت، طول تلومرهاي آنهايي که زياد مصرف ميکردند، نصف گروه مقابل بود. پس بهتر است در ميزان مصرف خود دقت زيادي به خرج دهيد!

منبع: elmevaresh.comتصادفات
عامل اصلي مرگ افراد 15 تا 29 ساله در جهان

دبير کل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز جهاني قربانيان ترافيک جاده اي، 16 نوامبر 2014 برابر با 25 عقرب ماه جاري گفت تصادفات عامل اصلي مرگ افراد 15 تا 29 ساله در جهان است. در پيام بان کي مون آمده است تصادفات جادهاي همچنين جان افراد جوانتر را نيز ميگيرد و هرروز بيش از 500 کودک در راه رفت و بازگشت به مکتب، زمين بازي همچنين خانه خانواده و دوستانشان به دليل تصادف جان خود را از دست ميدهند.

ايشان ميگويد موضوع «سرعت ميکشد» تمرکز امسال اين روزاست . وي ميافزايد تعدادي از دولتها براي حل مشکل سرعت در چارچوب «دهه ملل متحد در مسيراقدام براي جادههاي ايمن» فعاليت نموده اند که تا سال 2020 گرامي داشته ميشود.

دبير کل سازمانملل ميگويد همانگونه که هدف ما «ترافيک آهسته» است در عين حال با حد اکثر سرعت اقدامات جهاني براي کاهش تصادفات جادهاي را به پيش خواهيم برد. در اين راستا بانکيمون ميگويد سازمان ملل متحد با شرکاي خود مشغول اجراي ابتکاراتي شامل آمادگي براي برگزاري «دومين کنفرانس سطح عالي ايمني جادهاي» است که به ميزباني برازيل در نوامبر 2015 برگزار خواهد شد.

خانهداري ديگر و صحرانوردي ديگر است

تاب دلتنگي ندارد آنکه مجنون ميشود

                   زين غناها آنچه خواهي از صفاي دل طلب

                  چون به صيقل ميرسد آيينه قارون ميشودبيدل

ميليونها طفل عراقي و سوري در انتظار مرگ

جنگ در عراق و سوريه ميليونها انسان در اين دو كشور را آواره كرده است. اين آواراگان بخصوص در سال جاري روزهاي سخت و دشواري را پشت سرگذرانده و روزها، هفتهها و ماههاي سختتري را در پيش دارند!

تاكنون آنچه را بي پناهان جنگ در اين كشور با آن گرفتار بودند، آوارگي، بي سرپناهي، نبود تغذيه لازم، دوا و درمان، آب صحي آشاميدني و.. بودند اما با فرارسيدن فصل سرما، برمشكلات و سختيهاي شان افزوده شده است.

برپايه همين مشكلات،  صندوق كودكان سازمان ملل (يونيسف) هشدار داد که حدود هفت ميليون طفل عراقي و سوري زمستان امسال را با شروع بارشهاي سرد و کاهش دماي هوا، گرفتار سرماي سختي خواهند شد. شايد بتوان سال 2014 را از نظر افزايش تعداد آوارگان در خاورميانه و شمال آفريقا، سال هولناکي توصيف کرد، به ويژه آنکه در آخرين روزهاي بهار امسال ، بيش از يک ميليون و 900 هزار تن تنها در شمال عراق آواره شدند.

ماريا کالوز، مدير منطقه اي يونيسف در خاورميانه و شمال آفريقا در بيانيه اي به همين منظور هشدار داد: با توجه به افزايش تعداد آوارگان و تشديد درگيري ها، کار رسيدگي به آوارگان، به ويژه اطفال سخت شده و کمبود بودجه نيز موجب تشديد اين وضعيت شده است.

وي همچنين از عدم دسترسي به بسياري از اطفال به دليل درجريان بودن درگيري هاي سنگين و نيز فقدان و کمبود بودجه مورد نياز ابراز نگراني کرده و گفته که يونيسف قادر به انجام وظايف خود در قبال اطفال آواره نيست.

کميشنري عالي امور پناهندگان نيز روز سه شنبه اعلام کرده که اين سازمان به دليل کمبود بودجه مجبور شده کار کمک رساني به اطفال جنگ را متوقف کند.

امين عواد، رييس دفتر اين کميشنري در خاورميانه و شمال آفريقا ، از وجود 13 ميليون و 600 هزار آواره درعراق و سوريه خبر داده که دستکم نزديک به 2 ميليون نفر از آنان از جوزاي امسال و به دنبال ورود داعش به شمال عراق، ازخانه هاي خود رانده شده اند.

بحران اخير خاورميانه، به ويژه در عراق، شرايط سختي را به مردم اين کشور تحميل کرده است. هم اکنون هزاران خانوار در طول جاده هاي جنوبي و در گوشه و کنار شهرهايي از جمله بغداد، کربلا، نجف ، حله ، ديوانيه و حتي بصره ، در مکاتب ، حسينيه ها و برخي کمپ هاي ويژه و در شرايط سخت و با کمترين امکانات اوليه زندگي مي کنند.

بسياري از شهرهاي ميزبان آوارگان از هفتهها پيش به دولت هشدار داده اند که نيازمند بودجه براي رسيدگي به امور پناهندگان هستند.

احمد الزرگوشي، رييس ناحيه السعديه ولايت ديالي نسبت به وقوع بحران انساني در اين منطقه هشدار داده و گفته که هم اکنون صدها خانوار آواره اين منطقه که به خانقين پناه آورده اند، در آستانه زمستان و با شروع سرما ، در وضعيت نامساعدي قرار دارند.

وي کمبود مواد سوختي را يکي از مهمترين دغدغه هاي مسوولان محلي براي زمستان امسال دانست و از والي و شوراي ولايتي ديالي خواست سهميه سوخت السعديه را به خانقين اختصاص دهند تا در اختيار آوارگان قرار گيرد.

آوارگان سوري و عراقي در حالي بدترين روزهاي زندگي شان را تجربه مي كنند كه جنگهاي خانمانسوز داخلي گروههاي تكفيري و تروريستي هر روز قربانيان بيشتري از شهروندان اين دو كشور مي گيرند. اين گروهها به هيچ اصلي از اصول انساني پايبند نيستند و هيچ مرزي براي جنايات شان نمي شناسند.

سازمان ملل دو روز پيش به دليل همين رويدادهاي هراس افكنانه و ضد بشري گروه تروريستي داعش در سوريه را متهم به جنايات ضد بشري كرد. ارائه اسناد و شواهدي ازقبيل قتل عام ها، اعدام ها و سربريدن مردم بيگناه در ملاعام از جمله مواردي اند كه نشان از جنايات ضدبشري اين گروه تروريستي دارد.

گسترش روابط نيمهرسمي سوريه و مصر

گزارش منابع ديپلماتيک، حاکي از پيشرفت چشمگير روابط نيمهرسمي مصر و سوريه در اين اواخر است و گفته مي شود كه اين روابط اخيرا شاهد پيشرفت قابل توجهي بوده است.

اين خبر را پايگاه خبري «لبنان 24»، گزارش داده و درآن گفته شده که روابط نيمه رسمي مصر و سوريه شاهد پيشرفت و هماهنگي قابل توجهي در سطح بين المللي بوده و پيامهاي متعددي ميان دو طرف در زمينه هماهنگيهاي امنيتي رد و بدل شده است.

اين خبر در حالي منتشر شده که اخيرا گروه انصار بيت المقدس با داعش در سوريه و عراق بيعت کرده و به خليفه خود خوانده اين گروه تروريستي اعلام وفاداري کرده است.

بر اساس اين گزارش، دمشق اسناد و مدارکي را در اختيار قاهره قرار داده که امکان نداشته در اختيار کشور ديگري قرار دهد و اين مسئله نيز به دليل توان مصر در بازي کردن نقش مهم منطقهاي براي نزديک کردن ديدگاههاي کشورهاي تأثير گذار در خاورميانه در زمينه بحران سوريه است.

مصر که در پي تشکيل ائتلاف آمريکايي عليه داعش به عضويت اين ائتلاف درآمده اعلام کرده بود که در اقدام نظامي عليه سوريه مشارکت نخواهد کرد و بارها بر لزوم حل سياسي بحران سوريه تأکيد کرده است.

اخيرا نيز «استفان دي ميستورا» فرستاده ويژه سازمان ملل در بحران سوريه  براي ديدار با مقامات مصري و براي بررسي بحران سوريه به قاهره سفر کرده بود.

دهها گروه اسلامي در فهرست سياه امارات متحده عربي

دولت امارات متحده عربي بيشتر از يكصد گروه اسلامي كه اكثرا داراي افراد نظامي هستند و در كشورهاي مختلف اسلامي بخصوص منطقه خاورميانه  در حال جنگ قرار دارند، در فهرست سياه خود قرار داد. خليج تايمز ديروز در گزارشي اعلام كرد كه اين گروه ها شامل هشتاد و سه گروه اند كه در فهرست سياه و تروريستي امارات متحده عربي قرار گرفتهاند.

اين گروهها را طالبان افغانستان، گروه حقانى، گروه هاى فعال در عراق و سوريه شامل داعش، القاعده و اخوان المسلمين )، گروه حوثى در يمن، اتحاديه بين المللى علماء در قطر که رهبرى آن بدوش يوسف القرضاوى است، تشکيل ميدهند.  تحريک طالبان پاکستان، گروه اسلامى ترکمنستان، اتحاديه اصلاح کشورهاى خليج،  گروه بوکرحرام نايجريا، گروههاى النصره و احرارالشام در سوريه و انجمن فعال (اف اسلامک ارك نايزيشن ) در کشورهاى اروپايى نيز شامل اين گروه ها مى باشند.

 خليج تايمز نوشته که در اين 83 گروه، برخى گروههاى اسلامى فعال ديگر در ليبيا، تونس، مالى و پاکستان نيز شامل است. هنوز واضح نيست كه امارات متحده عربي با چه هدف و انگيزهاي  اين گروه ها را در فهرست تروريستي خود قرار داده است در حاليكه برخي اين گروهها در كشورهاي اسلامي صف شان از گروههاي تروريستي جداست و نميتوان اين گروهها را با القاعده، داعش و بوكوحرام مقايسه كرد برخي ناظران براين باورند كه رقابت امارات متحده عربي با دولت قطر از جمله انگيزه هاي اين فهرست بلند است كه امارات متحده عربي ان را منتشر كرده است.

ميلياردرهاي جهان

از نماي نزديک

موسسه خيريه و امداد بين المللي آکسفام در گزارشي اعلام کرده، شمار ميلياردرهاي جهان از زمان شروع بحران اقتصادي در سال 2008، دو برابر شده است.

بر اساس گزارش اين موسسه، شمار ميلياردرهاي جهان اکنون به 1645 نفر رسيده و فاصلهي آنها با شمار فقراي جهان، از عميقتر شدن شکاف نگران کننده ميان فقير و غني در جهان حکايت دارد. عميقتر شدن اين شکاف بسيار خطرناک است و ميتواند به بروز خشونت و شرايط خطرناک زندگي در همه کشورهاي جهان منجر شود.

در اين گزارش آمده است، کلوب ثروتمندان جهان اختصاصيتر شده است. 85 نفر از ثروتمندترين افراد جهان اکنون به اندازه نيمي از جمعيت جهان ثروت دارند. ثروت ميلياردرهاي جهان در يک سال گذشته 5 درصد رشد داشته و به 241 هزار ميليارد دالر رسيده است. تقريبا نيمي از اين رقم يا 110 هزار ميليارد دالر، در دست يک درصد ثروتمند جهان است. نکتهاي که از نظر تهيه کنندگان اين گزارش نگران کننده توصيف شده، راه پيدا کردن اين طبقه ثروتمند جهان به جايگاه قدرت است. اين ثروتمندان راه خود را به جايگاه قدرت سياسي و اقتصادي جهان پيدا کرده اند و اکنون براي کل جهان برنامهريزي و سياست گذاري ميکنند.

در يک سال گذشته، ثروت 85 ميلياردر اول جهان هر روز 668 ميليون دالر بيشتر شده است. در اين فهرست، مردان همچنان بيشترين سهم را دارند. تنها سه نفر از فهرست 30 نفره ميلياردرهاي جهان زن هستند. همچنين زنانيکه در راس شرکتهاي ثروتمند جهان هستند، حقوق و دستمزدي کمتر از همتايان مرد خود دارند. از ميان 500 شرکت برتر و ثروتمند جهان که سالانه نشريه فورچون آنها را اعلام ميکند، تنها 23 شرکت مدير زن دارند، اما همين مديران زن هم دستمزدي به مراتب کمتر از همتايان مرد خود دريافت ميکنند.

امسال هم مانند سال گذشته جايگاه ثروتمندترين فرد جهان به «کارلوس اسليم» ميلياردر مکزيکي رسيده است، اما شمار مکزيکيهايي که در فقر زندگي ميکنند از سال 2010 تا کنون 3 درصد رشد داشته است. اين وضعيتي است که در بسياري ديگر از کشورهاي جهان هم حاکم است. در يک دهه گذشته، اقتصاد زامبيا سالانه 6 درصد رشد داشته است. اين کشور در فهرست رده بندي کشورها از نظر بانک جهاني، در ميان کشورهاي با درآمد متوسط پايين ثبت شده است، اما شمار زامبياييهاييکه زير خطر فقر هستند در همين مدت از 65 درصد به 74 درصد رسيده و رشد داشته است.

در کشورهاي آفريقايي صحرا که از فقيرترين و توسعه نيافتهترين کشورهاي جهان هستند، 16 ميلياردر زندگي ميکنند. اين در حالي است که 358 ميليون نفر در اين کشورها در فقر مطلق به سر ميبرند.

شهري باورنکردني بر روي قله کوه!

چيويتا دي بانورِجيو (CivitadiBagnoregio) نام شهري کوچک در ولايت ويتربو در ايتاليا است که بر بالاي يک قله بنا شده است. اين شهر 2500 ساله در معرض نابودي است.

اين شهر که مقصدجديدي براي گردشگران شده است در قديم يکي از شهرهاي مهم و استراتژيک از نظر مکاني در اين منطقه محسوب ميشده است. در ايتاليا اين شهر به شهر در حال مرگ شهرت پيدا کرده زيرا ديوارههاي سنگي آن در اطراف قله درحال نابودي هستند.

ساعتي از جنس

 سلاحهاي تهاجمي!

يک شرکت ساعتسازي سوييسي ساعتي را با استفاده از فولاد يک تفنگ از کار افتاده AK-47 و همچنين با الهام از آن در فرآيند طراحي ارائه داده است.

گفته ميشود بخشي از سود مالي ناشي از فروش اين ساعتها براي پاکسازي تسليحات در آفريقا صرف خواهد شد.

شرکت Fonderie 47 در طراحي اين ساعت از هر نوع سرنخهاي طراحي آشکار مرتبط با تسليحات اجتناب کرده و از رويکردي ظريفتر بهره برده است. بارزترين سرنخ قاب طلايي ساعت بود که با الهام از تفنگ AK-47 طراحي شده است. طراحي ساعت بر اساس مکانيزم حرکات تفنگ و نه ظاهر آن انجام شده است.

در پشت ساعت، صفحه چرخان سياه وجود دارد که از فولاد تفنگ از کار افتاده AK-47 ساخته شده و نه تنها لوگوي Fonderie 47 بلکه شماره سريال 56-3701F42 را با خود دارد که اين، شماره سريال تفنگي است که فولاد از آن گرفته شده است.

ساعت جديد در دو محفظه طلاي 18 عيار سفيد و زرد رنگ با ابعاد 42*14.6 ميليمتري ارائه شده و تا عمق 30 متري در مقابل آب مقاوم است. اين ساعت مجهز به دستبند دستدوز و سنجاق صدفي طلايي است. دستبند چرمي مشکيرنگ يا قهوهاي است تا به ترتيب با محفظه طلاي قرمزرنگ و سفيدرنگ همخواني داشته باشد.

با وجود ميليونها تسليحات تهاجمي در آفريقا، شرکت Fonderie 47 اعلام کرده با فروش ساعتهايي از اين دست به دنبال مبارزه با اين مشکل است و هدفش را نابودي سلاحهاي تهاجمي در آفريقا اعلام کرده است. بنا بر اعلام اين شرکت، تاکنون بيش از 30 هزار سلاح در اين قاره نابود شدهاند.

20 مورد از ساعت جديد در بازار موجود است و بهاي هر نسخه آن 195 هزار دالر اعلام شده است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 31
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 296
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 460
  • بازدید ماه : 824
  • بازدید سال : 3,660
  • بازدید کلی : 84,179