loading...
سخن جدید
محمد رضا نعیمی بازدید : 33 1393/10/21 نظرات (0)

 

از صدها متر دورتر به سمت اردوگاه "بحرکه" در فاصله پنج کیلومتری شمال اربیل، بوی مشمئز کننده فاضلابیکه راه خروج از اردوگاه را ندارد، با ما همراه است، موترهای گذری اما شیشهها را بالا میکشند، غافل از اینکه گریزی از استشمام آن نیست.

این سکونت گاه اجباری، از همان دور دستها توجه هر تازه واردی را به جز ساکنانش جلب میکند، جاییکه روزانه صدها کودک نوپا، اولین قدمهایشان را در میان گل و لای ایجاد شده از فاضلاب اردوگاه برمیدارند.

از همان روزهای نخستین که گروه تروریستی "داعش" سایه‎یسیاه خود را بر شهر "موصل" گستراند، در میان بهت و ناباوری جهانیان دست به قتل عام هزاران انسان بی گناه زد، بیش از صدها هزار نفر از شهروندان موصل و ولایت "نینوا" خانه و کاشانه را رها کرده و جان خود و فرزاندانشان را برداشته و از این قتلگاه به مناطق مختلف عراق گریختند.

اردوگاه بحرکه یکی از دهها اردوگاهی است که در حومه اربیل پذیرای آوارگان عراقی است و اکثر کسانیکه در این اردوگاه ساکن شده اند، عرب سنی اهل موصل هستند که دغدغه بازگشت به خانه و کاشانه هر روز که میگذرد، بیشتر آزارشان میدهد.

در یک روز سرد اوایل زمستان (15 ماه جدی) با دور زدن موانع مرتفعی که به دور اردوگاه بحرکه زده شده، از دروازه این اردوگاه عبور کردیم و به میان اهالی رفتیم.

نمیدانستیم از کجا شروع کنیم، از چه بپرسیم و از چه چیزی عکس بگیریم. آیا زن جوان اما فرسوده از طولانی شدن دوران آوارگی را در کادر دوربین قرار دهیم یا چهرههای تکیده کودکانی را که معلوم نیست کبودی پوستشان از گرمای تابستان گذشته یا از سرمای این روزها است.

سراغ پیرمردها و پیرزن‌هایی برویم که جهل و افراط گری، سقف آرزوهای‌شان در دم دمای آخر زندگی را بر سرشان فرو ریخته و یا نوجوانانی که نمی‌دانند چرا باید در محوطه اردوگاه بدون تکلیف پرسه بزنند و بدون اینکه دلیلش را بدانند، صبح را این‌گونه شب کنند.

مسوولان اردوگاه از وضعیت آوارگان در این اردوگاه، راضی هستند و ساکنان آن ناراضی، البته شاید یکی از دلایل آن رضایت این باشد که هنوز کسی در این اردوگاه مانند آن تعداد آواره‌ای که همین هفته گذشته در "کرکوک" بر اثر سرما و بیماری جان باختند، نمرده است.

حقیقت هم این است که اردوگاه بحرکه وضعیت بهتری نسبت به برخی دیگر از اردوگاهها در شمال عراق دارد و از امکانات نسبی برخوردار است.

ساکنان اردوگاه از وجود تنها یک اورژانس در اردوگاه، به رغم شیوع انواع بیماریهای فصلی میگویند و مدیر اردوگاه نیز اظهار میدارد، ساکنان برای درمان انواع بیماریها به مراکز درمانی معرفی میشوند، اما در نهایت نبود پول برای تهیه دوا و ادامه‎یدرمان، مشکلی است که در مراحل بعدی گریبان بیماران محتاج درمان را میگیرد.

او در این میان از زنان بارداری باید صحبت کرد که به دنبال وضع حمل باید در چادرهای نمناک و پر از سوز و سرما، تحت مراقبتهای ویژه پس از زایمان قرار داشته باشند.

آوارگان در این اردوگاه برخی زیر چادر و عدهای دیگر در دو سوله‎ینیمه کاره اسکان داده شده اند. سختی زمستان امسال و بارش باران و ریزش برف طی روزهای اخیر سبب شده، آنهاییکه در زیر چادر هستند، روزهای سخت تری را سپری کنند.

کودکان، نوجوانان و جوانان آواره ساکن در اردوگاه، فارغ از تحصیل که امکانش از آنها سلب شده، در فضای ماتم گرفته اردوگاه تنها دغدغه شان پیشی گرفتن در بدست آوردن سهمیه آب و غذای خود و خانواده شان است .

آن روز کودکان این اردوگاه را دیدیم که عموما بدون کفش در میان گل و لای مشغول بازی بودند، در حالی که عملا یک سال تحصیلی را در سایه‎یتروریزم از دست داده اند.

به گفته‎یساکنان این اردوگاه، آنها هیچ منبع درآمدی برای تهیه نیازهای شخصی خود و خانواده شان ندارند و غمناکترین بخش این تراژدی اینجا است که هنوز هیچ افقی برای بازگشت به خانه در پیش روی این آوارگان وجود ندارد، چرا که حامیان تروریزم بینالملل هنوز نخواسته اند شاهراههای راهبردی خود را با بی رحمترین گروه تروریستی جهان قطع کنند.

مساله آوارگان در عراق این روزها به یک مساله جدی تبدیل شده است. درحالی که جامعه جهانی گارد بی تفاوتی در قبال آنان گرفته، انواع بیماریهای واگیر، سرما و مهمتر از همه فرسودگی روحی و روانی، ساکنان یخ زده این سکونتگاههای اجباری را تهدید میکند.

کارشناسان از یکی دو هفته پیش هشدار داده بودند و همچنان در حال ابراز نگرانی هستند و پنجشنبه گذشته از کرکوک خبر رسید که تعدادی از این آوارگان در اردوگاهها به دلیل بیماری و سرما، جان خود را از دست داده اند.

اگر چه در اربیل کسی مایل نیست در این خصوص صحبتی شود، اما در ارودگاه در پنج کیلومتری این شهر، افراد معمولی آواره شده به دست داعش با تمام وجودشان این معنا را میفهمند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 136
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 300
  • بازدید ماه : 664
  • بازدید سال : 3,500
  • بازدید کلی : 84,019