loading...
سخن جدید
بازدید : 40 1393/09/17 نظرات (0)

 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

...

همکاريهاي آموزشي ايران با افغانستان گسترش مييابد

قرار است همکاريهايي در سطوح مختلف آموزشي ميان افغانستان و ايران صورت گيرد. اين موضوع در ديدار محمد محقق، معاون رييس اجرايي و علي اصغر فاني، وزير آموزش وپرورش جمهوري اسلامي ايران مطرح شد.

محقق در اين ديدار اظهار داشت: با وجود حمايتهاي جمهوري اسلامي ايران از دانش آموزان مهاجر، ولي هنوز مشکلات به طور کامل رفع نشده است و بايد در اين زمينه همکاريهاي مشترک با جمهوري اسلامي ايران را گسترش دهيم.

وي با اشاره به تحصيل بيش از 330 هزار دانش آموز افغانستان در مکاتب ايران، هزينههاي تحصيل دانش آموزان مهاجر در مکاتب ايران را بالا خواند و خواستار توجه بيشتر در اين زمينه شد.

علي اصغر فاني؛ وزيرآموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران نيز با اشاره به اندوختههاي مفيد اين کشور در عرصهي آموزش و پرورش خاطر نشان ساخت: ايران ميتواند در بحث تاليف و چاپ کتب درسي، تربيت معلمان افغاني در مکاتب کشور افغانستان و ايجاد ساختارهاي نو در نظام آموزش و پرورش افغانستان همکاريهايي داشته باشد.

وي افزود: سفارتخانه افغانستان در ايران يک نفر را به عنوان رابط با آموزش و پرورش ايران تعيين کرده است تا از اين طريق مشکلات آموزشي دانش آموزان افغانستان را پيگيري کند. فاني خاطر نشان کرد: نيت اصلي جمهوري اسلامي ايران بر حل مسايل مختلف کشور افغانستان است و در اين راستا از هيچ کوششي دريغ نميکند.

پايان سمبوليک نقش نظامي ناتو در افغانستان

با وجود ادامهي حضور هزاران نيروي خارجي در افغانستان، ناتو و ارتش امريکا روزدوشنبه (17قوس) با برگزاري مراسمي اعلام کردند مأموريت رزمي نيروهايشان در افغانستان پايان يافته است.

پس از گذشت 13 سال از حضور و دخالت نظامي امريکا و ناتو در افغانستان به بهانهي مبارزه با تروريزم، روز گذشته (دوشنبه/17 قوس) رسما اعلام شد که مأموريت جنگي اين نظاميان در افغانستان به پايان رسيد.

اين اقدام بر اساس زمانبندي پيشين که امريکا و ناتو را به خروج از افغانستان تا پايان سال 2014 ملزم کرده بود، صورت گرفته است.

اين در حالي است که بر اساس توافقنامهاي که امريکاييها با دولت جديد افغانستان امضا کردهاند، قرار است با وجود اعلام پايان مأموريت جنگي، همچنان هزاران نيروي خارجي در افغانستان حضور داشته باشند.

روز گذشته پرچم ناتو در مقر مشترک اين ائتلاف در افغانستان پايين آورده شد تا پايان مأموريت اين نيروها در افغانستان رسما اعلام شود. «جان کمبل» فرمانده نيروهاي ناتو و امريکا در اين مراسم گفت که از اين پس نيروهاي خارجي در امر آموزش و حمايت از نيروهاي امنيتي افغانستان، مشترک ميکنند.

به نوشته خبرگزاري آسوشيتدپرس، وي در اين رابطه گفت: «نيروهاي امنيتي افغانستان، توانمند هستند. آنها بايد تغييراتي در نحوهي رهبري نيروها انجام دهند که اين کار در جريان است. آنها همچنين بايد افراد را نسبت به اقداماتشان مسئوليتپذير کنند.»

از ابتداي جنوري (سال آينده ميلادي) تعداد نيروهاي خارجي در افغانستان به 13 هزار نفر کاهش مييابد. اين رقم در سال 2011 حدود 140 هزار نفر بود. اين تعداد در حال حاضر 15 هزار نفر است.

دبير کل

 سازمان ملل متحد:

مردم دنيا بيش از اين تحمل فساد را ندارند

دبير کل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز بينالمللي مبارزه با فساد، 9 دسامبر 2014 برابر با 18 ماه جاري خورشيدي(قوس) گفت جهان و مردم آن بيش از اين فساد و هزينهي آن را نميتوانند تحمل کنند.

به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، متن کامل پيام بان کي مون به شرح زير است:

فساد پديدهاي جهاني است که سختترين ضربه را به فقيران ميزند، جلو رشد فراگير اقتصادي را ميگيرد و سرمايهگذاريهاي شديدا مورد نياز براي خدمات اساسي را به يغما ميبرد. ميليونها انسان از مهد تا قبر متاثراز سايهي فساد هستند.

به مناسبت گراميداشت اين روز بينالمللي مبارزه با فساد، ما از تمامي مردم در هر جا ميخواهيم درگير «شکستن زنجير فساد» شوند.

سال آينده جهان بر «دستور کار نويني مبني بر توسعه پايدار پس از 2015 « توافق خواهد کرد. هدف ما توانمند ساختن افراد، تسريع واکنش دولتها، بخش خصوصي و جامعه مدني براي کمک به رهايي ميليونها انسان از فقر، حمايت از سياره زمين همچنين دستيابي به منزلت و کرامت مشترک براي همه است. از بين بردن فساد و اثرات مضر آن براي رفاه آينده ما حياتي است.

براي ويران کردن ديوارهاي بلند فساد، اينجانب همه دولتها را ترغيب ميکنم «کنوانسيون ملل متحد براي مبارزه با فساد» را تصويب و اجرا نمايند. اقدامات نوين اين کنوانسيون در موارد پيشگيري، جزايي، همکاري بينالمللي و کشف دارايي اثرات مهمي به جاي گذاشته است، اما کارهاي بيشتري بايد صورت پذيرد. خدمات عمومي بايد از بالاترين معيارهاي کرامت حمايت کرده و تضمين نمايد، انتصابها بر اساس شايستگي است. کارمندان دولت و مسوولان منتخب بايد به وسيلهي اخلاق، شفافيت و پاسخگويي هدايت شوند.

بخش خصوص نيز نقش مهمي دارد. رفتار خوب موجب کسب و کار خوب است. گروههاي تجاري ميتوانند اقدمات ضد فساد را به حمايت راسخ ازتوسعه پايدار تبديل کنند.

اينجانب همه را براي کمک به خاتمهي فساد همچنين اتحاد براي انصاف و برابري جهاني فرا ميخوانم. جهان و مردم آن بيش از اين فساد و هزينهي آن را نميتوانند تحمل نمايند.

دبير شوراي عالي صلح:

تأمين صلح نيازمند تغيير در سياستهاي کلان دولت است

دبير شوراي عالي صلح اعلام کرد: براي تأمين صلح پايدار در افغانستان بايد در سياستهاي کلان دولت تغييرات اساسي به وجود آيد.

معصوم استانکزي، دبيرشوراي عالي صلح که روز گذشته در نشستي با عنوان «نقش زنان در روند صلح» سخن ميگفت، اظهار داشت: براي تحقق صلح پايدار در افغانستان نياز است تغييرات اساسي در سياستهاي کلان دولت ايجاد شود.

وي گفت: تا زمانيکه دولت افغانستان يک سياست مشخص در زمينهي برقراري صلح پايدار با کشورهاي منطقه اتخاذ نکند صلح در اين کشور برقرار نخواهد شد.

استانکزي تأکيد کرد: برقراري صلح در افغانستان نيازمند همکاري و تلاش همهجانبه است.

پيش از اين رييس جمهور اشرفغني، اعلام کرد: برقراري روابط متوازن با همسايهها، کشورهاي اسلامي و آسيايي و نهادهاي بينالمللي از اولويتهاي رسيدن به صلح در اين کشور است.

توافق قبايل مرزي افغانستان و پاکستان براي صلح در «ديورند»

در نشست مشترک قبيله «مهمند» که با حضور اعضاي قبايل «باجور ايجنسي» و «کنر» افغانستان برگزار شد شرکتکنندگان تصميم گرفتند صلح و امنيت را در دو طرف «خط ديورند» برقرار کنند.

در اين نشست که در مناطق «بار خالوزو» و «تارخو» از توابع مهمند و باجور برگزار شد، «مالکان» (بزرگان) ولايت کنر افغانستان و باجور پاکستان شرکت داشتند.

شرکت کنندگان در اين نشست عنوان کردند در مورد برقراري صلح در دو طرف خط ديورند به اتفاق نظر رسيده است و قبايل براي رسيدن به اين هدف با يکديگر همکاري ميکنند.

در نشست 22 نفره افغانستان افرادي چون «مولوي عبدالحکيم»، «حاجي شاه محمود»، «مولوي عنايتالله»، «حاجي جان ولي» و «گل محمد مروره» شرکت داشتند.

نمايندگان افغانستان عنوان کردند که به زودي در مناطق مربوط به خود در افغانستان نشستي برگزار کرده و تصميمهاي اتخاذ شده در نشست مهمند را تصويب خواهند کرد. پس از اين نشست نيز جرگهي ديگري با حضور بزرگان و ريشسفيدان دو طرف برگزار خواهد شد.

قبيله مهمند در دو طرف خط ديورند ساکن بوده و روابط برادرانهاي با يکديگر دارند. اما حملات مرزي چند وقت اخير، دسترسي اين افراد به سمت ديگر مرز را محدود کرده است.

ماموريت نا تمام آيساف در افغانستان

محمدتقي جعفري

18 قوس 1381 مصادف با روز تشکيل آيساف در افغانستان است.

 آيساف (ISAF) از جمله واژههاي جديدي است که از چند سال قبل وارد ادبيات سياست بينالملل شده است. اين واژه که از درون بحران افغانستان ظهور کرده، مخفف واژههاي انگليسي InternationalSecurityAssistanceForce است که در زبان فارسي به «نيروي بينالمللي کمک به امنيت افغانستان» ترجمه شده است.

آيساف، طبق قطعنامههاي شماره 1386، 1413 و 1444 شوراي امنيت سازمان ملل متحد و طبق فصل هفتم منشور ملل متحد و مفاد موافقتنامه6 دسمبر 2001 بن به منظور کمک به حفظ امنيت براي کمک به دولت انتقالي افغانستان و اجراي برنامهها و فعاليتهاي سازمان ملل متحد در اين کشور تشکيل شد.

جزئيات مسووليت و حيطهي اختيارات آيساف، طبق موافقتنامه فني نظامي MilitaryTechnicalAgreement- MTA که در 4 جولاي 2002 بين فرمانده نظامي انگليسي جان مک کول به عنوان اولين فرمانده Hيساف و دولت انتقالي امضا شد، موارد زير اعلام شده است:

- ايجاد ساختارهاي امنيتي مطمئن در افغانستان

- شناسايي نيازهاي بازسازي افغانستان

- آموزش و تشکيل نيروهاي امنيتي آينده افغانستان.

اما سوال اينجاست که با گذشت بيش از يک دهه از حضور نيروهاي بينالمللي و آيساف در افغانستان و با توجه به اهدافيکه در فوق گفته شد، تا چه اندازه در اين راستا موفقيت وجود داشته و تا چه ميزاني رضايتمندي داخلي و خارجي را به همراه داشته است؟

همانگونه که گفته شد، هدف اوليه و اصلي ماموريت نيروهاي بينالمللي کمک به امنيت (آيساف) توانمند ساختن حکومت افغانستان بود تا «امنيت موثر» را در سراسر کشور تامين کند و نيروهاي امنيتي را تقويت نمايد تا اطمينان حاصل شود که اين کشور «ديگر هيچگاهي به پناهگاه امن تروريستها تبديل نميشود». کارشناسان نتيجهگيري مختلفي از اين ماموريت ارائه ميکنند.

بسياري از کارشناسان معتقدند اين نيروها در تامين امنيت و با ثبات ساختن نيروهاي امنيتي افغانستان نيز با ضعفهاي زيادي روبه رو بودهاند.

 ميشايل کلوگمن، کارشناس امور جنوب آسيا در مرکز تحقيقاتي بينالمللي «وودرو ويلسون» در گزارشي در سايت دويچه وله دري نشر شده بر اين باور است که نيروهاي امنيتي افغانستان با آشفتگي رو به رو اند. او به استفاده از مواد مخدر، بيسوادي، فرار از خدمت و عدم داشتن تواناييهاي جنگي اين نيروها اشاره مي کند: «اين نيروهاي مسلح يکي از بيثباتترين فضاهاي امنيتي را مديريت ميکنند.»

حامد کرزي، رييس جمهور اسبق و بلندپايهترين مقام کشور نيز بر ضعف و عملکرد نادرست ناتو انتقاد کرده بود.

کرزي در اوايل ماه اکتوبر 2013 در يک مصاحبه با بي بي سي، از ناتو انتقاد کرد که بعد از يک دهه ماموريت نظامي ثبات را در افغانستان تامين نکرده است و چنين خاطرنشان کرد:»در بخش امنيتي، فعاليتهاي ناتو باعث رنجهاي زيادي گرديد، جانهاي زيادي گرفته شد و دستآوردي وجود ندارد زيرا که کشور [حالا] امنيت ندارد.»

البته اندرس فوگ راسموسن، دبيرکل پيمان نظامي ناتو با ابراز اينکه، کشور جنگ زدهي افغانستان در يک دهه گذشته راه طولاني را پيموده، اظهارات حامد کرزي را با صراحت رد کرد.

اندرس فوگ راسموسن در يک کنفرانس خبري گفت: «تغييرات چشمگير است، و سرمايه گذاري جاني و مالي ما بينظير بوده است. هيچ کسي نميتواند اين را رد کند. به اين تلاش ها بايد احترام گذاشته شود.»

در مورد دستآوردهاي آيساف در کشور اما برخي از اعضاي مجلس نمايندگان نيز نظريات متفاوتي دارند.

غلام فاروق مجروح، عضو مجلس نمايندگان در اين مورد چنين ارزيابي دارد: «اولين گروه حمايت كنندهي كشور تحت نام كمك و همكاري در افغانستان آيساف بود، در ابتدا مسووليتهاي نظامي بيشتر داشتند اما با حضور ناتو در افغانستان بيشتر نقش همكاري و بازسازي را در افغانستان به عهده گرفته و از لحاظ برنامههاي انكشافي روي هم رفته دستآوردهايي داشته است. شكي نيست كه تمام كمكهايي كه به افغانستان شده، هيچ كار زيربنايي صورت نگرفته است و در كنار آن فساد اداري در همه عرصهها وجود داشته و آيساف نيز از اين قاعده مستثنا نبوده است.»

به باور وي،«برنامههاي آيساف زير بنايي نبوده، اما به نسبت كارهايي را انجام داده اند. با وجود دستبردهاييكه در تمامي كمكهايي كه به افغانستان شده، با اين وجود كمكهاي آيساف نسبت به آنها تا اندازهاي بهتر بوده است.»

اما جنرال نظيفه ذكي، عضو كميسيون امور امنيت داخلي مجلس نمايندگان، اما با کمي تفاوت در واقع همين کليات را بيان ميکند و نظر خود را چنين ابراز ميکند:»در طول سيزده ساليكه قواي آيساف تحت نام كمك و همكاري در افغانستان حضور داشته اند، در بخشهاي امنيتي، بازسازي و ... مطابق پلانشان، به نظر بنده تا قسمتي خوب بود و تغييراتي در وضعيت امنيتي كشور رو نما شده بود. اما بدبختانه كه بعد از سال 2003 به اين سو مخالفان مسلح دولت، دوباره رشد كردند و عملياتهاي خصمانه خود را ترتيب دادهاند و آيساف نتوانست لانههاي اصلي آنهار از بين ببرد، اما با اين وجود حضور آنها را تاييد ميكنم.»

اما خانم ذکي، از دستآوردها و ساخت وسازهاي انکشافي آيساف انتقاد نموده و اين دستآوردها را غيربنيادي وغير زيربنايي توصيف کرد. او در اين مورد چنين ميگويد:» بنده نيز به اين عقيده ام كه براي بازسازي از سوي اين نهاد در افغانستان كار زيربنايي صورت نگرفته است و ما خواهان اين بوديم كه جامعه بينالمللي در افغانستان كارهاي بنيادي و زيربنايي انجام ميدادند و براي مثال ايجاد فابريكهها و ... كه با تاسف كاربنيادي صورت نگرفته است و كارهايشان تنها سرسري بوده است.»

محمدعلي اخلاقي، عضو ديگر مجلس نمايندگان اما، وجود فساد اداري را در بخشهاي متعدد نهادهاي داخلي و خارجي و از جمله آيساف، از عوامل ناکامي نسبي در رسيدن به اهداف عنوان ميکند.

اخلاقي در اين مورد چنين نظر ميدهد:»در قسمت برنامههاي بازسازي و انكشافي در افغانستان سازمانهاي بينالمللي از جمله آيساف كه حضورداشته اند، با توجه به هزينهها و كمكهاي مالي فراواني كه صورت گرفته است با تاسف كه موفق نبوده اند. يکي از دلايلي که برنامههاي انکشافي در افغانستان موفق نبوده، وجود فساد اداري است که هم نيروها و نهادهاي داخلي در آن نقش داشته و هم نيروهاي و نهادها و همکاران بينالمللي. به صورت مشخص چون بحث ما آيساف است و اين نهاد نيز در پروژههاي انکشافي نقش داشته است، اما به دليل وجود فساد و سلسله تعاملاتيکه بين شرکتهاي داخلي و خارجي وجود داشته است، بخش اعظمي از اين بودجههاي انکشافي عينيت نيافته و درصد بزرگي از آن حيف و ميل شده است و تنها در بخش کوچکي به مصرف رسيده است.

به همين دليل است که در طول بيش از يک دهه گذشته که کمکهاي فراواني سرازير شد، اما در برنامهي انکشافي چندان دستآوردهاي قابل توجهي را شاهد نيستيم.

اين عضو مجلس نمايندگان در مورد تلاشهاي آيساف در تامين امنيت و تقويت نيروهاي داخلي براي آوردن ثبات در کشور نيز با ترديد سخن ميگويد. اخلاقي ميگويد: «همچنانکه در بعد انکشافي متاسفانه شاهد اعمال بنيادي و زيربنايي نبودهايم در بعد امنيتي نيز در طي چند سال گذشته طوري که حکومت افغانستان بايد دست آورد ميداشت با تاسف که نداشته است. البته ناامني در افغانستان ابعاد داخلي و خارجي دارد و خود وجود فساد در ادارات حکومتي و دولتي ما زمينهساز نارضايتي و ناامني را ميتواند فراهم بسازد.»

دخالتهاي سازمانهاي استخباراتي و از جمله کشورهاي همسايه ضعف نهادهاي امنيتي داخلي و نحوه برخوردهاي نيروهاي بينالمللي که در قالب آيساف در افغانستان حضور دارند، که به صورت صادقانه نخواسته اند تا در تامين امنيت نقش اساسي داشته و گامهاي جدي بردارند.

از اين رو ممکن است کاسهاي زير نيم کاسه وجود داشته باشد و اين موضوع روشن و واضح است که نيروهاي خارجي مستقر در افغانستان براي آوردن صلح و ثبات در افغانستان  خيلي صادقانه عمل نميکنند. در غير اين صورت علاوه بر سرکوبي دشمنان داخلي، بايد کشورهايي را که در ارتباط با ناامني در افغانستان دخالت ميکنند را نيز تحت فشار قرار ميدادند.

حکومت جديد

 و زنجير مستحکم فساد روز جهاني مبارزه با فساد(نهم دسمبر ميلادي) در حالي فرا ميرسد که افغانستان هنوز هم در صدر فهرست کشورهاي فاسد دنيا قرار دارد.

مطابق آمار سازمان بينالمللي شفافيت، افغانستان در سال 2013 در ميان 177 کشور در جهان، مقام صد و پنجا و پنجم را در شفافيت به دست آورده است. اين يعني که افغانستان هنوز هم در رديفهاي اول کشورهاي آميخته با فساد قرار دارد. فساد اداري در افغانستان بارها باعث اعتراض جامعه بينالمللي و تهديد به قطع کمکها به کشور شده و دستاويزي براي بهانهجويان خارجي گرديده است که به نحوي خواستار تعلل در کاهش يا قطع کمکهاي شان بوده است.

اما کلاف سردرگم فساد اداري در افغانستان به مثابهي اژدهاي هزارسري شده است که قطع کامل اين سرها با نيشهاي زهرآگين آن کار سادهاي نيست. عاملان فساد در تار و پود نهادهاي مرتبط با افغانستان اعم از داخلي و خارجي- به شدت رخنه کرده و با گذشت هر روز، ثمر جديدي از ميوههاي تلخ درخت ريشهدار فساد در افغانستان، نصيب مردم آن ميگردد. اختلاسهاي ميليوني، فسادهاي گسترده و حيف و ميلهاي هنگفت از سرمايههاي ملي کشور نه تنها جيب رشوهخواران داخلي را پر نموده و بر فقر مردم محروم کشور افزوده است، بلکه اين سود کثيف و سرشار، با ارقام ميليوني آن، ارقام شماره حساب صدها اختلاس کننده و فاسد خارجي را نيز به شکل بي سابقهاي بالا برده است.

اگر عوامل و نهادهاي مافياي اقتصادي، تاجران ترياک، حلقههاي سياسي و... را که از روند کنوني فساد انگيز در صدد بهرهبرداري اند به اين فهرست اضافه کنيم، لشکر قدرتمندي تشکيل خواهد شد که توان نابود کردن آن در بازوهاي دولت وحدت ملي ديده نميشود. لذا به نظر ميرسد که محو فساد و مبارزه با آن در افغانستان نيازمند حرکت گسترده، همهجانبه و يک انقلاب عظيم در سطح ملي و بينالمللي و تمام نهادهاي مرتبط با امور افغانستان است. زيرا در نبود چنين تحرک، خشکاندن ريشههاي اين درخت تنومند محال خواهد بود.

اما بدبختانه که چنين عزمي در نهادهاي مختلف مشاهده نميشود و حرکتهاي صورت گرفته نيز بسي نمايشي، سطحي و غيرموثر بوده اند. اين درحالي است که جامعهي افغانستان تنها از فساد اداري رنج نميبرد. فسادهاي مختلف با ابعاد اخلاقي آن در سطوح متفاوت از سردمداران گرفته تا لايههاي پايين جامعه، ساختار و نظم اجتماعي را برهم زده و اصول و پرنسيبهاي حيات انساني و اسلامي را از هم گسسته است. در واقع ما با وجود نهادهاي قانوني، در پرتو يک انارشيزم خودساخته به سر ميبريم که به اثر جنگ سه دهه و دخالتهاي زيرزميني هدفمند، نظام اجتماعي مان را دچار تزلزل کرده است.

بنابراين، جلوگيري از فرو ريختن بنيادهاي اداري و اجتماعي، نيازمند برنامهي منظم، ميکانيزم دقيق و تعهد قوي است. در غير آن صورت، ديري نخواهد پاييد که آفات و پيامدهاي آن ما را دچار بحران فراگير خواهد ساخت.

انار جايگزين عالي براي ترياک

منبع: وين آدرن- وال استريت ژورنال

ترجمه: زهره رستگار

دفتر سازمان ملل متحد گزارش سالانه اش را در رابطه به جرايم و مواد مخدر به نشر رسانده است، اما اخبار آن بسيار مايوس کننده است.

بر اساس گزارش ماه نوامبر سازمان ملل، در سال جاري کشت کوکنار به 224 هزار هکتار رسيده است. در حدود 89 درصد مواد مخدر در ولايات جنوبي و غربي که شامل ولايات ناامن ميشود، کشت شده است. افغانستان 90 درصد مواد مخدر غيرقانوني جهان را تامين ميکند.

در ماه سپتامبر حکومت افغانستان توافقنامههاي امنيتي را با امريکا و ناتو امضا کرد که بر اساس آن نيروهاي خارجي پس از سال 2015 ماموريت جديدشان را براي آموزش و مشوره نيروهاي افغان آغاز خواهند کرد و تعدادي از نيروهاي ويژه امريکايي در برخي از عملياتها عليه شورشيان نيز شرکت خواهند کرد. پس از سال 2017 ميلادي، تعداد نيروهاي امريکايي به چند صد تن کاهش خواهد يافت.

موفقيت نظامي ضروري است، اما کافي نيست. پيروزي يا شکست نهايي افغانستان بستگي به تقويت اقتصاد اين کشور دارد. با وجود اينکه سه چهارم نفوس کشور به زراعت مشغول اند، اما محصولات زراعتي در حدود يک سوم از 21 ميليارد توليد داخلي افغانستان را تشکيل ميدهد. در نتيجه، تلاشها براي بهبود وضعيت اقتصادي بايد روي زراعت متمرکز شود.

نهادهاي افغانستان و سازمانهاي توسعهاي بينالمللي بيشتر در بخش عرضه براي توسعه زراعت متمرکز شده اند که شامل معرفي انواع بهتر بوته، تکنيکهاي زراعت، فراهم آوري امکان دسترسي به ذخاير آب، کود، آفتکشها، ساخت و ساز، بهبود جادههاي ثانوي و ايجاد برنامههاي توسعهاي زراعتي ميشود. اين تلاشها نيز ضروري و خوب است.

اما بخش تقاضا نيز حياتي است، به اين معنا که بايد بازارها براي توليدات داخلي گسترش يابد. يک سال پيش در افغانستان، من يک صادر کنندهي انار از ولايت قندهار را ملاقات کردم. او به من گفت: «ما در افغانستان همه چيز داريم و در عين حال هيچ چيز نداريم. انار خوب داريم، کارگر داريم، اما دانش بازارهاي بينالمللي را نداريم، روشهاي حمل و نقل موثر و بسته بندي خوب را نداريم».

افغانستان بيش از 70 محصول زراعتي را توليد ميکند، درست مثل کاليفرنيا. محصولات زراعتي افغانستان متکي به آبهايي است که از برف بوجود ميآيد. بسياري از محصولات زراعتي افغانستان کم حجم، اما با کيفيت بالا ميباشند به شمول ميوهها، خشکبار و سبزيجات. قيمتي را که دهقانان براي کشت کوکنار دريافت ميکنند، به طور قابل توجهي سا ل به سال تغيير ميکند، اما کشت محصولات زراعتي ديگر در سالهاي طولاني عايد زيادي نصيب دهقانان ميکند.

بهترين راه از بين بردن کوکنار، کمک کردن به دهقانان براي کشت محصولاتي است که عايد برابر يا بيشتر از کوکنار داشته باشد. اين را ميتوان با صادرات بيشتر محصولات با کيفيت به کشورهاييکه به آن نياز دارد، انجام داد.

بخش عمده از محصولات زراعتي افغانستان با موترهاي باربري به کشورهاي ايران، پاکستان، ترکمنستان و ديگر کشورهاي نزديک که قيمت در محصولات زراعتي در آن کشورها نيز پايين است، صادر ميشود. صادر کنندگان همچنين ميتوانند محصولات شان را به کشورهايي همچون هند، ترکيه و امارات متحده عرب نيز صادر کنند، اما صادرات محصولات به اين کشورها مستلزم صرف هزينههاي زيادي براي انتقال آن ميباشد.

يک سال پيش در کابل قيمت يک کيلو انار با کيفيت عالي 1.25 دالر بود، اين رقم در پاکستان کمي بالاتر بود. در مقابل قيمت متوسط يک کيلو انار در اروپا در يک دوره 10 ساله (2002-2011) 2.82 پوند يا 3.47 دالر بوده است.

براي افزايش صادرات، حکومت افغانستان بايد انتقال خط ريل از ترکمنستان به شهر مزار شريف را از اولويتهاي خود بداند. اين کار بسياري از مناطق زراعتي افغانستان را با استانبول، شرق ميانه و اروپا وصل ميسازد. طرحهايي در حال حاضر زير کار است تا دهقانان و صادر کنندگان افغانستان، با استانداردهاي جهان آشنا کند.

سرمايه گزاريهاي جديد، اعم از داخلي و خارجي ميتواند روند صادرات محصولات زراعتي را به آسيا، اروپا، شرق ميانه، امريکاي شمالي و اقيانوسيه تسهيل کند. توليد ترياک در افغانستان فروکش خواهد کرد، اگر امنيت تامين باشد و دهقانان گزينههاي جايگزين داشته باشند.

راه رهايي از شر خستگي روزانه

حتماً افرادي را ديدهايد که به محض بالا رفتن چند پله احساس خستگي ميکنند، گويا که کوهي را جابهجا کرده باشند، اين مشکل شايع که بخصوص در ميان زنان ديده ميشود با احساس خستگي توجيه ميشود.

هميشه تشخيص دليل خستگي آسان نيست، برخي از علل خستگي که اغلب ناديده گرفته ميشود به شما کمک ميکند اين احساس منفي را از خودتان دور کنيد. خستگي حاصل از فقر آهن و کمخوني نخستين عامل شايع است. زمانيکه سلولهاي قرمزخون به اندازه کافي نباشد حمل اکسيجن به نقاط مختلف بدن با مشکل مواجه ميشود.

اگر احساس خستگي شما را کلافه کرده يک آزمايش خون براي شمارش گلبولهاي قرمز خون راهکار مناسبي است تا از اين احساس خلاص شويد.

کمبود ويتامينها يا مواد مغذي در رژيم غذايي به احساس خستگي مفرط منجر ميشود. خوردن ميوهها، انواع سبزي، غلات کامل و پروتئين بدون چربي در افزايش سطح انرژي بدن مؤثر است.

کمبود پتاسيم را ناديده نگيريد خوردن غذاهاي حاوي پتاسيم مانند کيله، لبنيات، ميوه خشک و سويا به رفع خستگي کمک ميکنند. توجه داشته باشيد ديورتيکها (دواهاي ادرارآور) و استروئيدها (کورتون)پتاسيم بدن را خالي ميکنند. بيخوابي و آپنه خواب سطح انرژي بدن را در طول روز تلف ميکند بنابراين انتخاب سبک زندگي خاص به رفع خستگي کمک ميکند.

کسانيکه قبل از خواب از لپ تاپ و گوشيهاي هوشمند استفاده ميکنند ساعت دروني بدن شان تغيير ميکند همين که نحوه استراحت شما در شب تغيير کند صبح روز بعد احساس خستگي سراغ تان خواهد آمد.

گاهي اوقات خستگي با مشکلات تيروئيد ايجاد ميشود، تيروئيد هورمون T4و T3را براي کنترل سوخت وساز بدن توليد ميکند.

چنانچه اين هورمونها به اندازه کافي توليد نشود احساس خستگي شروع ميشود که موضوع نگرانکنندهاي در ميان زنان ميانسال و مسن است. آزمايش تيروئيد پيشنهاد خوبي براي رهايي از احساس خستگي است.

خستگي يکي از علائم هشدار دهنده نارسايي قلبي است. قلب خون را به اندازه کافي به تمام بافتهاي بدن پمپ ميکند. در صورت نارسايي عضلات قلب خون کافي به اندامهاي حياتي بدن نميرسد.

افراد مبتلا به اين نوع از خستگي در انجام کارهاي روزانه مانند بالا رفتن از پلهها، خريد و حتي هنگام راه رفتن مشکل دارند.

اگر احساس ميکنيد خستگي شما را کلافه کرده، بهتر است براي انجام آزمايش تيروييد از همين حالا اقدام کنيد. درصورتيکه جواب آزمايشتان منفي بود و همچنان خستگي از جسم و روحتان دور نشده، لازم است خوردني هاي حاوي پتاسيم را در سبد غذايي تان بگنجانيد.

کليد طلايي رهايي از قفس افکار منفي!

روانپزشکان امريکايي تاکيد دارند خوابيدن زودهنگام در شب عامل کليدي و مهم براي شاد بودن در طول روز است.

در يک نظرسنجي متخصصان آمريکايي از 100 دانش آموز در مورد تعداد دفعاتي که افکار منفي و خودآيند را در طول روز تجربه ميکنند و اينکه هنگام شب به موقع خواب ميروند يا تا ديروقت بيدار ميمانند، پرسشهايي مطرح کردند. اين متخصصان در بررسيهاي خود مشاهده کردند افرادي که مدت کوتاهي را در طول شب ميخوابند و اغلب دير وقت به رختخواب ميروند نسبت به افراد ديگر تعداد دفعات بيشتري در طول روز گرفتار افکار و قضاوتهاي منفي و آزاردهنده ميشوند.

متخصصان توصيه ميکنند افراديکه به طور مکرر با افکار منفي درگير هستند، ميتوانند با خوابيدن زودهنگام در شب به خود کمک کنند. همچنين روانپزشکان اميدوارند با انجام مطالعات بيشتر در آينده بتوانند با اين يافته در ارائهي روش درماني مناسب براي اختلالهاي استرس و افسردگي بهره بگيرند.

به گزارش ساينس ورلد ريپورت، نويسنده ارشد اين مطالعه گفت ميتوان با اطمينان اظهار کرد که خواب کافي و به موقع يک ميانجي مفيد و کمهزينه براي حل مشکل افرادي است که در قفس افکار منفي گرفتار شدهاند و با اين افکار خودآيند و کنترولشده، زندگي هر روز به کامشان تلخ شده است.

هر روز دلم به زير باري دگر است

در ديدهي من ز هجر خاري دگر است

                                     من جهد هميکنم قضا ميگويد

                                    بيرون ز کفايت تو کاري دگراست

حافظ

تعميق شکاف در دولت ائتلافي انگليس

انتقاد شديد وزراي ارشد احزاب محافظه کار و ليبرال دموکرات دولت ائتلافي انگليس از يکديگر گمانه زنيها را در مورد تعميق شکاف در اين دولت افزايش داده است.

به نوشته روزنامه انگليسي «گاردين» و پايگاه اطلاعرساني شبکه خبري «بي بي سي»، در حاليکه «ديويد کامرون» نخست وزير انگليس روز يکشنبه گفت ليبرال دموکراتها نميتوانند موضوعات کسري بودجه و هزينهها را بررسي و به خوبي تحليل کنند؛ «دني الکساندر» دبير ارشد وزارت خزانه داري انگليس از حزب ليبرال دموکرات گفت: محافظه کاران در موقعيت دشوار قبل از انتخابات سال آينده قرار گرفته اند.

وي افزود که به نظر ميرسد پيونديکه ائتلاف را به هم مرتبط ميکرد به سرعت از بين رفته است.

«بن رايت» خبرنگار انگليسي معتقد است اختلافات جديدي در ائتلاف ظاهر شده است. در حاليکه کمتر از پنج ماه به برگزاري انتخابات سراسري در انگليس باقي است، دو حزب اکنون براي نشان دادن اختلافات خود به راي دهندگان به سختي تلاش ميکنند.

بر پايهي اين گزارشها کامرون در نامهاي به نمايندگان محافظه کار در پارلمان انگليس ميزان تاثيرگذاري ليبرال دموکراتها را در نوشتن «بيانيه پاييز» (گزارشي در مورد پيشبيني وضعيت اقتصادي سال آينده) که هفته گذشته ارائه شد ناچيز دانست و يادآور شد محافظه کاران بيشتر تدابير را تدوين کرده اند.

نخست وزير انگليس در اين نامه همچنين يادآور شده بود ليبرال دموکراتها بعد از انتخابات سراسري سال آينده احتمالا به دولت ضعيف حزب کارگر خواهند پيوست که وي باور دارد، اميدها، روياها و زندگي ميليونها انگليسي را در معرض خطر قرار ميدهد.

در همين حال الکساندر در يادداشتي در روزنامه انگليسي تلگراف وضعيت محافظهکاران را در حال سقوط توصيف کرد و افزود مجموعهاي از وعدههاي مالياتي پوچ، طرحهاي سختگيرانه کاهش هزينهها و اما اين وضعيت از نظر اقتصادي درست نيست.

الکساندر همچنين محافظهکاران را به اعمال فشارهاي بيشتر و غيرضرور بر مردم انگليس متهم کرد زيرا ميخواهند از نظر اقتصادي بيشتر مردم را تحت فشار بگذارند.

وي هفته گذشته بيانيه پاييز را به همراه «جرج آزبورن» وزير ماليه انگليس امضا کرد و هر دو حزب در برابر مردم وعده دادند که کسري بودجه و هزينهها تا سال 2018 متوازن کنند. نامه کامرون بعد از آن نوشته و ارسال شده است که آزبورن مدعي شد اگر ليبرال دموکراتها بخواهند به تنهايي کشور را اداره کنند وضعيت اقتصادي را به هرج و مرج ميکشانند.

نيک کلگ؛ معاون نخست وزير و رهبر ليبرال دموکراتها نيز محافظه کاران را به خيانت به راي دهندگان به دليل محقق نکردن وعدههاي انتخابات متهم کرد.

جان کري:

نگراني درباره ايران بي اساس بوده است

جان کري، وزير خارجه امريکا تاکيد کرد که توافق هستهاي موقت با ايران پا برجاست و ثابت شده است که نگراني در مورد فريبکاري تهران تاکنون بي اساس بوده است.

به گزارش آسوشيتدپرس از واشنگتن، کري که در يک کنفرانس سياستگذاري در مورد خاورميانه در انديشکده بروکينگز در واشنگتن سخنراني ميکرد، افزود: ايدههاي جديدي در مورد نيل به يک توافق پايدارتر ارايه شده و وي اميدوار است که هدف تعيين شده آخر مارچ براي دستيابي به چارچوب يک توافق نهايي بي آنکه به مذاکرات بيشتري نياز باشد، دست يافتني است .

وي گفت: ما قصد نداريم تا ابد مذاکره کنيم. بدون پيشرفت محسوس، چه کسي ميداند که اين مذاکرات تا کي ميتواند ادامه يابد.

وي مصرانه خواستار صبر و شکيبايي در قبال اين مذاکرات شد و قول داد که فرآيند کنوني «بدون پيشرفت محسوس» ادامه نخواهد يافت .

وزير خارجه امريکا همچنين درباره مبارزه با داعش به همکاري کشورهاي ميانه رو عرب و ديگران اشاره کرده و اين همکاري را علامت بالقوه اميدبخشي براي شکست دادن اين گروه و بهبود چشم انداز صلح بين اعراب و اسراييل دانست.

ولي وي همچنين خاطرنشان کرد که موانع زيادي در مسير دستيابي به چنين اهدافي وجود دارد.

کري در اظهاراتي که به دنبال سخنراني نتانياهو ايراد شد، پذيرفت که اختلافاتي بين اسراييل و امريکا در مورد نحوه رويکرد به ايران وجود دارد، ولي تاکيد کرد که دو طرف اهداف مشترکي را دنبال ميکنند.

حمله رژيم صهيونيستي به دمشق

تلويزيون سوريه گزارش داد، رژيم صهيونيستي دو منطقه در نزديکي ميدان هوايي دمشق و الديماس را مورد هدف قرار داد.

بر اساس اين گزارش، اين حملات خسارت جاني به دنبال نداشته است.

بنا بر اين گزارشهاي رسانه اطراف ميدان هوايي بينالمللي دمشق و منطقه الديماس در حومه پايتخت در اين حملات هدف قرار گرفته است.

شبکه المنار در خبري به نقل از يک منبع نظامي سوريه گزارش داد، عمليات پدافند هوايي ارتش سوريه باعث شد جنگندههاي رژيم صهيونيستي نتوانند ماموريت خود را در خاک سوريه تکميل کنند.

به گزارش خبرگزاري دولتي سوريه (سانا)، اين حملات کشتهاي به جا نگذاشته است. ساکنان دمشق به خبرگزاريها گفتهاند که صداي چند انفجار مهيب را شنيدهاند. گروه نظارت بر حقوق بشر سوريه که تحولات اين کشور را دنبال ميکند، نيز اعلام کرده که 10 انفجار در منطقه الديماس رخ داده است.

شبکه المنار گزارش داد، مناطقي در نزديکي ميدان هوايي شهر الديماس هدف بمباران قرار گرفته است. همچنين منطقهاي در نزديکي ميان هوايي دمشق نيز هدف بمباران قرار گرفته است.

رژيم صهيونيستي هنوز رسما به اين خبر واکنش نشان نداده است  اما يکي از سخنگويان ارتش اسرائيل به خبرگزاري رويترز گفته که درباره «گزارشهاي خارجي» اظهار نظر نميکند.

ابعاد اقتصادي امنيت ملي

«امنيت اقتصادي» عبارت از وجود مستمر شرايط لازم براي ايجاد بهبودي مداوم در شرايط کار و توليد، وجود استانداردهاي بالاي زندگي براي شهروندان شامل فرصتهاي شغلي پويا و خلاق، سرمايهگذاري داخلي و خارجي و رشد اقتصادي پايدار يا منافع ملي اقتصادي ميباشد. همانطور که از تعريف امنيت اقتصادي برميآيد، منافع اقتصادي و قدرت ملي کشور دو فاکتور تعيين کننده در پيشبرد امنيت اقتصادي هستند.

منافع اقتصادي تعيين کننده اهداف سياستهاي اقتصادي(اعم از سياستهاي امنيتي اقتصادي) است و ميزان قدرت ملي نيز نشان ميدهد که توان کشور براي حفظ امنيت اقتصادي و پيشبرد منافع ملي اش به چه ميزان است. بدين ترتيب ميتوان گفت، همانطور که حفظ و پيشبرد کامل امنيت ملي علاوه بر تمرکز بر ابعاد نظامي نيازمند توجه به ابعاد اقتصادي است، حفظ و پيشبرد امنيت اقتصادي نيز وابسته به قدرت ملي در ابعاد مختلف آن (اعم ازتوانمندي اقتصادي و نظامي) است. در واقع قدرت اقتصادي و ساير ابعاد قدرت ملي مکمل يکديگر و عوامل بازتوليدکننده همديگرند. قدرت نظامي بستر امنيتي و قدرت سخت ملي براي ايجاد ساختارهاي زيربنايي اقتصادي و شکلگيري بسترمناسب براي رشد اقتصادي را فراهم ميآورد. از سوي ديگر قدرت اقتصادي نيز با توليد ثروت، منابع لازم براي افزايش و حفظ قدرت نظامي را ايجاد مينمايد. به همين ترتيب امنيت نظامي و امنيت اقتصادي نيز مکمل و سازندهي يکديگرند و نميتوان يکي را بدون ديگري تصور کرد. اساساً امنيت نظامي واقعي بدون وجود امنيت اقتصادي (که لازمهي رشد اقتصادي است)، شکل نميگيرد و در صورت ايجاد نيز تداوم نخواهد داشت. امنيت اقتصادي و نظامي به طور متقابل به يکديگر وابستهاند.

يکي از پيچيدهترين مباحث در خصوص وابستگي متقابل امنيت و قدرت نظامي و اقتصادي به يکديگر، نقش هرکدام از آنها در حفظ و پيشبرد ديگري و چگونگي بهره برداري از سياستهاي اقتصادي در راستاي اهداف نظامي و امنيتي و بالعکس ميباشد. نوشتار حاضر تلاش ميکند، ابعاد اقتصادي امنيت ملي و نقش سياستهاي اقتصادي در پيشبرد امنيت ملي کشور ها را نشان دهد.

اين نوشتار تلاش ميکند، تبيين دقيق و عملگرايانهاي از رابطه ميان اقتصاد و امنيت ملي ارايه دهد.

اين نوشتار به دليل آنکه از بنيان نظري برخوردار است، موجب افزايش دانش نظري دانشجويان و پژوهشگران و سياستگذاران حوزه امنيت ملي و اقتصاد ميشود.

شکست روبات از انسان

« فاکسکان» اعلام کرده که روباتها به اندازه کافي در مونتاژ آيفون و ديگر محصولات اپل دقيق نيستند.

تحقيقات نشان داده که نيروي انساني در ساخت آيفون اپل عملکرد بهتري نسبت به روباتها دارند.

اوايل سالجاري ميلادي فاکسکان اعلام کرد که قصد دارد در خط توليد محصولاتش به جاي نيروي انساني از روبات استفاده کند.

اين روباتها در خط توليد آيفون مشغول به کار شدند، اما تحقيقات نشان داده که انسانها بهتر از روباتها در اين زمينه عمل ميکنند.

بر اساس گزارش جديد، فاکسکان اعلام کرده است که روباتها به اندازه کافي در مونتاژ آيفون و ديگر محصولات اپل دقيق نيستند.

محصولات و دستگاههاي اپل به دقت 0.02 ميليمتري نياز دارند، در حاليکه ميزان دقت روباتها 0.05 ميليمتر است.

فاکسکان قبلا اعلام کرده بود که در خط توليد آيفون از روباتها به جاي نيروي انساني استفاده خواهد کرد، اما به تازگي از اين تصميم خود منصرف شده است.

کشف چپمنقار  يا راستمنقاربودن کلاغها

بر اساس بررسيهاي جديد دانشمندان دانشگاه آکسفورد، کلاغها راستمنقار يا چپمنقار هستند.

محققان در تحقيقات جديد خود بر کلاغهاي بسيار باهوش کالدونياي جديد دريافتند اين موجودات سر خود را در زمان استفاده از ابزار، به يک سمت خم ميکنند که دليل آن، قويتر بودن يک چشم نسبت به چشم ديگر است.

به گفتهي دانشمندان، کلاغها احتمالا سعي ميکنند نوک چوب را در ميدان ديد چشم نگه دارند به طوريکه بتوانند آن را به وضوح ببينند و از آن در ماهرانهترين شيوه استفاده کنند.

بر اساس بررسيهاي به عملآمده، ميدان ديد غيرمعمول اين پرندگان به آنها در ديدن بهتر با يک چشم در مقايسه با چشم ديگر کمک ميکند. در نتيجه آنها چوب را با قسمتي از منقار نگه ميدارند که بتوانند بهترين ميدان ديد را از نوک آن داشته باشند.

ديد فوقالعاده دو چشمي کلاغها به معني ميدان ديد گستردهتر آنها نسبت به گونههاي ديگر است و براي مشاهده با يک چشم در هر زمان بهينهسازي شده است.

ديد دوچشمي اغلب به مغز اجازه مقايسه تصاوير مشاهده شده توسط هرچشم و استنتاج ويژگيهاي صحنه از تفاوتهاي ميان اين تصاوير را ميدهد.

محققان براي دستيابي به اين نتايج، يک آزمايش تسلط چشم را بر روي 9 کلاغ انجام دادند تا چشمي که بيشتر استفاده ميشد، شناسايي کنند. چهار کلاغ داراي گرايش راست و پنج نمونه ديگر داراي گرايش چپ بودند.

آنها سپس به بررسي کلاغها در زمان استفاده از ابزار پرداختند. سه کلاغ در زمان استفاده از ابزار بيشتر به راست گرايش داشته، در حاليکه شش پرنده ديگر به چپ گرايش داشتند. اگرچه اين پيشبينيکننده کاملي نيست، بهنظر ميرسد تسلط چشم يک پيشبينيکننده قابل اعتماد براي راست يا چپ منقار بودن کلاغها باشد.

اين امر کاملا برعکس چپدستي يا راستدستي در انسانها بوده و تاکنون ارتباطي بين آن با تسلط چشمي تاييد نشده است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 87
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 251
  • بازدید ماه : 615
  • بازدید سال : 3,451
  • بازدید کلی : 83,970