loading...
سخن جدید
بازدید : 21 1393/09/24 نظرات (0)

 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

...

امضاي تفاهمنامه بين ايران و افغانستان

در ديدار فرمانده مرزباني افغانستان و مرزباني ناجا تفاهمنامهاي بين دو کشور ايران و افغانستان امضا شد.

هم اينک تفاهمنامه اجلاس مرزباني ايران و افغانستان توسط فرمانده مرزباني افغانستاني و ايران امضا شد. لازم به ذکر است مهمترين مسايل مورد توافق در اين تفاهمنامه ترددهاي غير مجاز، شرارت و قاچاق مواد مخدر است.

تبادل اطلاعات بين فرماندهان مرزباني و حتي فرماندهان منطقهاي است و انجام عمليات مشترک از ديگر موارد مطرح شده در اين تفاهمنامه است تا در هيچ جاي منطقه مرزي جايي براي سوءاستفاده براي افرادي که مخل امنيت هستند، نباشد.

به گفته‏ي فرماندهان مرزي دو کشور، نگاه خوبي در دولت مردان دو کشور و فرماندهان مرزباني وجود دارد و براساس توافق صورت گرفته، قرار است تا سالانه يک بار در تهران يا کابل مقامات مرزباني با هم نشستي داشته باشند که اولين نشست در سطح فرماندهان دو کشور در تهران انجام شده و موافقتنامهاي جهت تأمين امنيت مرز مشترک دو کشور به امضا رسيده است.

افزايش فرصتهاي اقتصادي

افغانستان به کمک قرقيزستان نخست وزير قرقيزستان در ديدار با رييس اجرايي حکومت وحدت ملي گفت: اتحاديه گمرکي در آينده فرصتهاي زيادي را براي توسعه و تقويت پروژههاي اقتصادي مربوط به افغانستان در زمينههاي مختلف ايجاد خواهد کرد.

در حاشيه نشست شوراي سران دولت کشورهاي عضو سازمان همکاريهاي شانگهاي که روز گذشته (دوشنبه/24 قوس) در «آستانه» در حال برگزاري است، «جاآمارات آتاربايف» نخست وزير قرقيزستان با «عبدالله عبدالله» رييس اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان ديدار کرد.

بنا براعلام مرکز مطبوعاتي دولت قرقيزستان، در اين جلسه، آتاربايف تصريح کرد: دولت و مردم افغانستان با برگزاري مسالمتآميز انتخابات رياست جمهوري و همچنين انتخابات شوراي ولايتي، گامهاي مؤثري براي ثبات کشور برداشتند.

وي همچنين ابراز اميدواري کرد که نتايج اين انتخابات به صلح، ثبات و رفاه در افغانستان و منطقه کمک کند.

در ادامه نخستوزير قرقيزستان با اشاره به پويايي مثبت در توسعه روابط بين دو کشور، افتتاح اخير سفارت جمهوري قرقيزستان در افغانستان و سفر رسمي وزير خارجه قرقيزستان به کابل را که منجر به امضاي چندين توافقنامه بيندولتي دوجانبه شد، مهم و نشانهي روند توسعه همکاريهاي فيمابين برشمرد.

وي گفت: قرقيزستان پشتيباني کامل خود را از طرحهايي که با هدف بهبود روابط دوجانبه بيشکک- کابل و توسعه آن برنامهريزي ميشوند، از طريق سفارت جمهوري قرقيزستان در  کابل اعلام کرده و اکنون نيز بر آن تأکيد ميکند.

نخست وزير قرقيزستان ادامه داد: ايجاد و تقويت صلح و امنيت در افغانستان به همکاري سازنده دو کشور مساعدت کرده ضمن آنکه حمايت متقابل در مورد مسايل مهم بينالمللي بسيار مهم و ضروري است.

نخستوزير قرقيزستان همچنين تأکيد کرد، اتحاديه گمرکي در آينده فرصتهاي زيادي را براي توسعه و تقويت پروژههاي اقتصادي مربوط به افغانستان در زمينههاي مختلف ايجاد ميکند که از جمله اين فرصتها ميتوان به پروژههاي مربوط به بخشهاي کشاورزي، تجارت و سرمايهگذاريهاي صنعتي مشترک اشاره کرد.

وي در ادامه افزود: در بخش آب و انرژي نيز پروژه مشترک «CASA-1000» در زمينه توسعه زيرساختهاي منطقهاي، ساخت مسيرهاي ارتباطي «ترانس آسيا» و اتصال آسياي جنوب شرقي، آسياي مرکزي، اروپا و خاورميانه نقش مؤثري خواهد داشت.

عبدالله عبدالله، رييس اجرايي کشور نيز در اين ملاقات ضمن دعوت از همتاي قرقيز خود براي سفر به افغانستان، گفت: تجربه مثبت در زمينه آموزش متخصصان افغانستان در دانشگاههاي جمهوري قرقيزستان، اقدام ارزنده و مهم قلمداد ميشود.

در اين ديدار همچنين به مسايل قوم قرقيز ساکن در افغانستان از جمله بهبود استانداردهاي زندگي آنان، دسترسي به خدمات اجتماعي و حفاظت از گروههاي قومي و فرهنگ آنها، بحث و گفتوگو شد.

در اين زمينه عبدالله عبدالله گفت: دولت افغانستان همواره آماده کمک به قوم قرقيز ساکن در افغانستان ميباشد.

در ادامه اين جلسه اعضاي هيئتهاي دو کشور نيز در مورد مسايل مربوط به همکاريهاي دوجانبه بخصوص ضرورت توسعه تجارت و روابط اقتصادي بحث و تبادلنظر کردند.

سود سرسام آور کوکنار براي مخالفان مسلح

سازمان اطلاعات برون مرزي آلمان در گزارشي در باره کشت کوکنار، شاه دانه و توليد موادمخدر در افغانستان اعلام کرد که اين اقدام که به ضرر امنيت و اقتصاد افغانستان است، سود گزافي براي مخالفان مسلح به همراه دارد.

پايگاه اينترنتي راديو دويچه وله آلمان نوشت: گزارش سازمان اطلاعات برون مرزي آلمان (BND) درباره توليد و قاچاق مواد مخدر در سطح جهاني نسبت به تاثيرهاي مخرب قاچاق مواد مخدر بر امنيت و اقتصاد افغانستان هشدار داد.

در اين گزارش، افغانستان به عنوان نمونه اي منفي در سطح جهان در ارتباط با توليد و قاچاق مواد مخدر ذکر شده است.

در اين گزارش آمده است، مخالفان مسلح از اينکه افغانستان بزرگترين مرکز کشت کوکنار و شاهدانه و بزرگترين مرکز تهيه ترياک جهان بوده، راضي است، زيرا از اين راه مخارج گروه هاي تروريستي تامين ميشود.

در اين گزارش همچنين تاکيد ميشود که گروههاي مختلف قومي، سياسي، ديني به رغم اختلاف هاي خود از کشت کوکنار و شاهدانه در اين کشور سود ميبرند.

بر مبناي تخمين سازمان ملل متحد فروش موادمخدر در سراسر جهان حدود 390 ميليارد دالر است. به اين ترتيب قاچاقچيان موادمخدر پنجمين قدرت مالي جهان هستند.

اين رسانه آلماني به نقل از سازمان اطلاعات برون مرزي آلمان اضافه کرد، مبارزه با قاچاق موادمخدر به خاطر تنوع شيوهها و افزايش راههاي جديد براي ارسال اين مواد بسيار مشکل است. اين سازمان اعلام کرده است که مسير اصلي موادمخدر از افغانستان به اروپاي مرکزي و غربي مسير کشورهايي از جمله ترکيه و ايران به سوي کشورهاي بالکان است.

از چند سال گذشته مسيرهاي جديد ديگري نيز مورد استفاده قاچاقچيان موادمخدر قرار ميگيرند. در اين گزارش آمده است: درچند سال اخير شرق افريقا نيز به يکي از مراکز اصلي پخش هرويين تبديل شده است. از اين طريق محمولههاي هروئين توسط کشتي به شرق افريقا منتقل ميشوند و از آنجا از راههاي هوايي به اروپا ميروند.

در گزارش سازمان اطلاعات برون مرزي آلمان در رابطه با مسير مستقيم قاچاق هرويين به بنادر اروپاي غربي نيز اشاره شده و نوشته اين مسيري است که از راه کانتينرها طي ميشود.

جلوگيري از انفجار انتحاري در پايتخت

وزارت امور داخله خبر داده که موتر مملو از مواد انفجاري را در شمال غرب کابل کشف کرده است.

وزارت داخله ميگويد عاملان انتحاري ميخواستند با استفاده از اين مواد عمليات انفجاري انتحاري در کابل سازماندهي کنند.

در اين موتر سلاح سبک و سنگين نيز جاسازي شده بود.

پوليس گفته که راننده اين موتر را بازداشت کرده و تحقيقات بيشتر همچنان ادامه دارد.

به نقل از خبرنامه وزارت امور داخله، صبح روز گذشته نيز در ولسوالي بگرامي کابل، يک ماين که در کنار جاده کارگذاري شده بود توسط نيروهاي امنيتي کشف و با کمک نيروها در همان محل منفجر شد.

وضعيت امنيتي در کابل در هفتههاي اخير به شدت وخيم شده و انتقادهايي را متوجه مسوولان حکومتي کرده است.

در تازه ترين حمله انتحاري که دو روز پيش در قلب کابل اتفاق افتاد دست کم شش عضو ارتش افغانستان کشته شدند.

در همين حال به دنبال موجي از حملات انتحاري و انفجارها در کابل، اشرف غني رييس جمهور با مسئولان وزارت دفاع ديدار کرده و گفته که نيروهاي امنيتي کشور بين خود هماهنگي ندارند.

آقاي غني در اين ديدار در مورد برنامه بلندمدت امنيتي و افزايش ظرفيت نيروها صحبت کرده و بر ايجاد هماهنگي ميان اين نيروها تاکيد کرده است.

به گزارش نهاد رياستجمهوري، آقاي غني برنامه امنيتي نيروهاي افغانستان را پاسخگوي شرايط کنوني افغانستان ندانسته و گفته که برنامه امنيتي يک ساله بايد به برنامه امنيتي پنج ساله بدل شود.

او گفته که در گام نخست نهاد مشترک عملياتي بين سه نهاد امنيتي را زير عنوان گارنيزيون کابل (واحد عملياتي مشترک) احيا خواهد کرد.

درخواست کمک حکومت از پاکستان براي تأمين صلح

حکومت از پاکستان خواسته است تا نقش موثرتري در ترغيب مخالفان مسلح براي حضور در پاي ميز مذاکره با کابل ايفا کند.

روزنامه پاکستاني «اکسپرس تريبيون» در شماره روز دوشنبه(24 قوس) خود نوشت: اين خواسته از سوي دولت افغانستان به رياست اشرف غني مطرح شده است و نشان مي دهد که کابل معتقد است کليد گشودن قفل مذاکرات صلح ميان دولت افغانستان و مخالفان مسلح، نزد اسلام آباد است.

به نظر ميرسد تغيير دولت در کابل و روي کار آمدن اشرف غني به عنوان رييس جمهورجديد کشور، فصل جديد در روابط دو کشور همسايه ايجاد کرده و به 13 سال روابط تنش آلود و فضاي بي اعتمادي ميان دولت قبلي افغانستان به رياست حامد کرزي با پاکستان خاتمه داده است.

اکنون دولت جديد که بارها از تصميم جدي خود براي برقراري روابطي دوستانه و براساس احترام متقابل با پاکستان سخن گفته است، از اين همسايه جنوبي انتظار دارد حسن نيت خود را براي برداشتن گام هاي اعتماد ساز در مسير روابط دو کشور، با آوردن مخالفان مسلح به پاي ميز مذاکره با دولت کابل و تلاش براي امضاي قرارداد صلح ميان اين دو، ثابت کند.

اشرف غني در سفر ماه گذشتهي خود به اسلام آباد، رسما از دولت پاکستان خواست تا به روند مذاکره و صلح ميان دولت افغانستان و مخالفان مسلح کمک کند.

برخي کارشناسان مسايل افغانستان و پاکستان معتقدند که مخالفان مسلح دولت افغانستان، تحت نفوذ و کنترول پاکستان قرار دارند و پاکستان درصورتيکه اراده کند، ميتواند آنان را به انجام هرکاري متقاعد کند اما دولت اسلام آباد اين موضوع را رد ميکند.

پاکستان که ماه گذشته ازسوي وزارت دفاع امريکا متهم به انجام جنگ نيابتي عليه هند و افغانستان و حمايت از گروههاي شبه نظامي و تروريستي عليه افغانستان شد، ميگويد که نميتواند رهبري روند صلح ميان افغانستان و مخالفان مسلح را برعهده بگيرد و تنها ميتواند نقش يک عامل تسهيل کننده را در اين بين انجام دهد.

کشتزارهاي کوکنار، نماد ناکامي و بدنامي

محمد رضا نعيمي

بيش از يک دهه است که حکومت افغانستان و جامعه جهاني با انجام هزينه‏هاي هنگفت، براي مبارزه با مواد مخدر و محو کشت کوکنار از کشور تلاش مي‏کنند. انتظار مي‏رفت پس از سال‏ها سعي و مبارزه‏ي نفس‏گير با اختصاص پول‏هاي زياد براي نابودي اين ماده‏ي مرگآفرين، کشتزارهاي ترياک در هلمند، قندهار و ساير نقاط کشور کم‏تر خودنمايي نموده و با قد کشيدن در برابر چشمان نظاميان ناتو و افغان، زندگي هزاران انسان را در درون و بيرون از کشور نستاند.

اما آيا اين انتظار برآورده خواهد شد؟ پاسخ اين پرسش با نشر گزارشهاي متعدد توسط سازمان ملل و ساير نهادهاي رسانهاي و جهاني به خوبي روشن ميشود.

آمارها نشان ميدهند که افغانستان توليدکننده عمده ترياک در جهان است و با گذشت هر سال، ميزان توليد ترياک رقم بالاتري را به خود اختصاص ميدهد.

حضور چندين ساله‏ي نيروهاي انگليسي و تعهد پيشين آنها مبني بر مبارزه با مواد مخدر در افغانستان، بيش از پيش ناکامي اين کشور و حکومت افغانستان را به اثبات رساند. چرا که توني بلر، نخستوزير پيشين بريتانيا پس از سقوط طالبان گفته بود که کشورش مبارزه با قاچاق مواد مخدر را رهبري خواهد کرد. اين رهبري نه تنها باعت کاهش کشت کوکنار نشده بلکه همزمان با افزايش کشت کوکنار به صورت صعودي در طي سال‏هاي گذشته، نظاميان انگليس و عناصري در حکومت افغانستان نيز به همدستي با قاچاقبران متهم شده اند.

بر بنياد معلومات وزارت مبارزه با مواد مخدر، توليد اين گياه مرگآور از سال 2006 به اين سو، همواره در حالت نوسان قرار داشته؛ اما ميزان کاهش آن در حد قابل توجهي نبوده است. کشت کوکنار که در سال 2006 شصت و نُه هزار و 324 هکتار زمين را پوشش مي‏داد، در سال 2007 به يک صد و دوهزار و 770 هکتار زمين رسيد و بار ديگر درسال 2008 يک صد و سه هزار و 590 هکتار رسيد. اين رقم در سال 2009به شصت و نُه هزار و 832 هکتار کاهش يافته و سير نزولي آن تا سال 2011 ادامه يافت. به اين ترتيب که کشت ترياک در سال 2010 شصت و پنج هزار و 45 هکتار زمين را تحت پوشش قرار داد و در سال 2011 شصت و سه هزار و 307 هکتار زمين از اين دانه‏ها پرشده و به ثمر رسيدند که در سال 2012 بار ديگر اين رقم به هفتاد و پنج هزار و 165 هکتار زمين رسيد. در اين ميان اما کشاورزان هلمند کم‏تر به کشت دانه‏ي بديل تن در داده و سود پايين آن را دليلي بر عدم روي آوردن به کشت دانه‏هايي چون پنبه و زعفران دانستند. در عين حال، رخدادهاي تلخ ديگري نيز وجود دارد و آن اينکه قاچاقبران مواد مخدر، کشاورزان هلمندي را مجبور به کشت ترياک مي‏کنند. از سوي ديگر، گزارش‏هايي وجود دارد که کم‏ترين سود اين سوداي مرگآفرين نصيب کشاورزان گرديده و بيش‏ترين نفع آن در جيب قاچاقبران بزرگ و گروه‏هاي هراسافکن مي‏رود.

پيامدهاي اين ماده‏ي تباهکننده نيز مشهود بوده و ناگفته پيداست که امروزه گرفتاري‏هاي اجتماعي در ميان نسل جوان کشور به ميزان غيرقابل کنترولي رسيده است. معتادانيکه به هيچ وجه توجهي به آنها نشده و شبانهروزي بخشي از پايتخت را دچار تشويش رواني ساخته و چهره‏هاي مکدرشان، حالت هر رهگذري را بد مي‏سازد، به خوبي گواه اين معضل است. عواقب ناگوار ديگر اين پديده که به صورت دست يازيدن معتادان به دزدي در کوچه و بازار نمود پيدا نموده و در داخل خانواده‏ها تبارز مي‏کند، به خودي خود جامعه را به سمت تباهي به پيش مي‏برد.

بديهي است که اين معضل در سطح پايتخت افغانستان محدود نمانده و نه تنها ولايت‏هاي کشور را شامل مي‏شود، بلکه اکنون به عنوان يک معضل جهاني قلمداد مي‏گردد. بنابراين نيازمند راهکار جهاني نيز مي‏باشد.

با اين وصف، وقتي در طول بيش‏تر از يک دهه، کشورهاي همکار افغانستان نتوانستند، به اين معضل خاتمه داده و يا هم نخواستند نقطه‏ي پاياني براي آن مد نظر بگيرند، راهِ حل چيست؟

در ميان راه‏ حل مبارزه با محو اين کشتزارها يا تعريف کشت بديل، يکي هم قانوني ساختن اين کشت است که در برخي موارد از سوي کارشناسان و بعضي از کشورهاي ديگر نيز پيشنهاد گرديده است.

با اين حال، اصل سخن در اين است که آيا در صورت قانوني شدن اين کشت کثيف، بار ديگر عوايد آن به جيب گروههاي مافيايي نخواهد رفت که هم شريک دزد هستند و هم رفيق قافله؛ يعني کساني که هم دستي در ساختارهاي حکومتي دارند و هم سهمي در بسته‏هاي قاچاق مواد مخدر؟

اين پرسشي است که در صورت به کار بستن راهکار قانوني ساختن کشت مواد مخدر، بايد به آن پاسخ روشن و شفاف گفته شود.

وضعيت دشوار کنوني و قولهاي سرخرمن امنيتي

ايجاد گارنيزيون يا نهاد هماهنگ تأمين امنيت پايتخت، تأمين صلح به هر قيمتيکه باشد، اقدامات اساسي پنجساله و... از جمله وعده و نويدهايي اند که رييس جمهوراشرف غني طي روزهاي گذشته برآن تأکيد نموده و اين تعهدها در جريان مبارزات انتخاباتي از سوي دو تيم شريک در قدرت کنوني نيز به مردم داده شده بود.

اما در عمل اوضاع نه آنگونه که تعهدهاي انتخاباتي نويد ميداد به پيش ميرود و نه هم وعده و نويدهاي رييس جمهور توانسته است وضعيت پرچالش امنيتي را آرام و زنگهاي هشدار دهندهي مخالفان مسلح را خاموش سازد. تصوير موجود از وضعيت امنيتي و ناهماهنگي و بيخيالي برخي از نيروها در قبال انجام مسووليتشان، (آنگونه که در گزارش تصويري تلويزيون يک بازتاب يافت)  بياعتماد مردم را باعث شده و شکاف به وجود آمده ميان دولت ملت، قولهاي داده شده را نيز به مثابهي وعدههاي سرخرمن به تصوير ميکشد. بخصوص اينکه رييس جمهور در روزهاي آغازين کارش به عنوان زعيم ملي، اقدامات دلخوش کنندهاي را انجام داده و به شکل غيرمترقبه از برخي نهادهاي قضايي و امنيتي بازديد ميکرد؛ چيزيکه تأثير آن به شدت موقتي بوده و به زودي تحت تأثير برخي از کشمکشهاي دروني براي کسب قدرت قرار گرفته و به سکوت و رکود انجاميد.

اکنون اما اوضاع امنيتي به شدت دشوار و نابسامان است؛ از پايتخت کشور گرفته تا ولايتهاي دوردست و بخصوص نقاط مرزي با پاکستان در تهديدهاي جدي قرار داشته و عدم احساس مصوونيت فراگير، ترس بيشائبهاي را بر افکار عمومي مستولي ساخته است.

در چنين وضعيتي، پرسش اصلي اين است که آيا وعدههاي رييس جمهور و تيم حاکم به حقيقت مبدل شده و راهکارهاي امنيتي و سياسي براي تأمين صلح و تحقق آشتي به فرجام مطلوبي خواهد رسيد يا کماکان اين وعدهها روي يخ نوشته شده و در آفتاب محو خواهند شد؟

بدون شک، هرگاه اقدامات جدي و سريع براي آرامش عمومي و مهار تهديدهاي کنوني از انتحار و انفجار در پايتخت گرفته تا حمله و جنگ روياروي در مناطقي چون کنر و ساير ولايتهاي در معرض تهديد انجام نشود، بي اعتمادي نسبت به دولت وحدت ملي و شخص رييس جمهور عمق و پهناي بيشتري يافته و مسير پر چالش حکومتداري را با سنگلاخهاي بيشتري به تصوير خواهد کشيد.

در اين ميان، تکيه بر نقش ناتو و همپيمانان استراتژيک حکومت که به عنوان يک دستاورد مورد مباهات قرار ميگيرد نيز نکتهي قابل تأمل است. زيرا در عمل مشاهده ميشود که امضاي پيمانهاي امنيتي به جاي اينکه بتواند به ثبات کشور کمک نموده و قالب همکاريها را به شکل شفاف، روشن و موثر آن سازماندهي کند، سستي و کاستي بيشتري را از جانب آنان به دنبال داشت.

با اين وجود، بايد منتظر ماند که حکومت وحدت ملي و حاميان جهاني اش براي کنترول وضعيت دشوار کنوني چه راهکاري را روي دست گرفته و شکافهاي بياعتمادي کنوني را چگونه ترميم خواهند کرد؟

 

زندگی سالم در محیطی سالم

بخش اول

علي اخوان

بسياري از ما توجهي به وضعيت محيط اطراف خود نداريم. در حاليکه محيط اطراف بيشترين تاثيرات را روي بدن ما ميگذارد و بي توجهي ما چيزي از تاثيرگذاري آن کم نميکند. بهداشت محيط دانشي است که ميکوشد محيط اطراف ما را سالم نگاه دارد. اما متاسفانه همواره مورد بي مهري قرار ميگيرد.

انسان و ديگر موجودات، هر يک به نحوي بر محيط اطراف خود تاثير ميگذارند، البته انسان اوليه تاثيرگذاري کمتري بر محيط زيست داشته و آلوده نبودن محيط زيست، شرايط زندگي را برايش امنتر ميکرد، ولي پيشرفت فناوري آلاينده و عدم تناسب آن با محيط زيست و تغيير تمدن بشري در طي دورانهاي مختلف، ناديده گرفتن روابط صحيح ميان نيازهاي بشري و محيط زيست، زندگي موجودات در کره زمين را روز به روز با مسايل پيچيدهتري مواجه کرده است، به طوريکه انسان با فعاليتهايي از قبيل کشاورزي، صنعتي و بهره برداري از منابع و امکاناتي که براي ادامهي زندگي در اين محيط انجام ميدهد، ضمن ايجاد تغييرات مفيد و مناسب، سبب آلودگي آن نيز ميشود که اين آلودگي مجدد بر انسان و موجودات ديگر اثرات ناخوشايندي باقي خواهد گذاشت و زندگي، پيشرفت، رشد و نمو و سلامت او را تحت تاثير قرار خواهد داد. از سوي ديگر آنچه امروزه دربارهي طب و سلامت گفته مي شود بيشتر بر واژه پيشگيري متمرکز است. اينجاست که پاي متخصصان بهداشت محيط به ميان ميآيد.

دانشي به قدمت بشر

شايد بهداشت محيط به عنوان رشتهي دانشگاهي قدمت زيادي نداشته باشد اما به عنوان يک دانش و راهکار سابقهاي برابر با تاريخ بشر دارد. دخل و تصرف در عوامل و شرايط محيط براي رسيدن به حد مطلوب زيست، يافتن سرپناه با شروع غارنشيني، چاره انديشي براي در امان ماندن از نيش پشه و حشرات ديگر، گناه شمردن آلوده کردن آب، استفاده از ظروف نقرهاي براي ذخيره آب آشاميدني در مسافرتها و جنگهاي خارج از مرز در گذشته، همه دال بر کوشش بشر در بهبود بهداشت محيط زيست خود دارد.

متخصصان بهداشت محيط با سياستگذاري در امر کنترول مراکز تهيه، توزيع و فروش مواد غذايي و اماکن عمومي، شفاخانهها، مکاتب، کنترول و پايش مواد آلاينده هوا، بهداشت آب و فاضلاب، مبارزه با حشرات و جوندگان، مواد زايد جامد، بهسازي محيط شهر و روستا، تفريحگاهه و.... سعي در بهبود شرايط زيستي انسان دارند.

مهندسي بهداشت محيط در واقع کاربرد روشهاي فني به منظور ارتقا و بهبود شرايط بهداشتي جامعه است که بيشترين فعاليت علمي آن در اجراي طرح هاي آب رساني و تسهيلات دفع فاضلاب، متمرکز است.

مهندسي بهداشت محيط، راهکاري موثر و مهم در مبارزه با بيماري هاست و غالب تغييرات بنيادي درخصوص ترويج بهداشت در کشورهاي توسعه يافته طي قرون گذشته، مرهون تلاش و کوشش مهندسان بهداشت بوده است.اين متخصصان دست کم به اندازه پزشکان در امر سلامت جامعه ايفاي نقش کرده اند.

طرح دهه بين المللي تامين آب آشاميدني و بهسازي محيط (سال هاي 1981 تا 1990) به وسيله سازمان ملل متحد، بيانگر نقش و اهميت مهندسي بهداشت محيط در بهبود شرايط بهداشتي مردم فقير جهان است که خود پيش ساز توفيق در ديگر کوششهاي توسعه قلمداد ميشود.

آب سالم

آب آشاميدني سالم يکي از مهم ترين نيازهاي انسان است. هزاران ماده شيميايي آلي و معدني در منابع آب آشاميدني در سراسر دنيا تشخيص داده شده اند که برخي از آنها براي سلامت انسان خطرناک هستند.

آب آلوده مي تواند عامل انتقال بسياري از بيماريهاي پوستي، گوارشي، خوني باشد. از آن گذشته آلودگيهاي شيميايي نيز منشأ ايجاد بسياري از بيماريهاي قلبي عروقي، گرده و سرطان هستند. بيماري هاي روده اي از جمله وبا و اسهال عمدتا بر اثر مصرف آب ناسالم شيوع مي يابد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني، آب ناسالم و غيربهداشتي سالانه موجب مرگ بيش از 5/1ميليون کودک زير 5 سال بر اثر ابتلا به بيماري اسهال مي شود.

آب آلوده عامل بسياري از مرگ و ميرها در دنياست. مصرف آب ناسالم علاوه بر مرگ و مير کودکان مي تواند منجر به آسيب هاي هميشگي در رشد جسمي و عقلي آنها شود. حفظ و حراست از منابع آبي، بهسازي و کنترل استاندارد هاي کيفيت آب شرب مي تواند تا 94 درصد از مرگ و مير ناشي از بيماري هاي اسهال را کاهش دهد. فراهم کردن آب سالم و اطمينان از سلامت آب يکي از بحث هاي مهم در بهداشت محيط است که در کشور ما به علت موقعيت جغرافيايي خاص خود اهميت دوچنداني دارد.

راه مقابله با بيخوابي

مشغله فکري، اضطرابها و بسياري از رفتارها باعث بيخوابي ميشوند اما بايد راههاي مختلف براي مقابله با بيخوابي را امتحان کرد تا اين مشکل حل شود.

رفتارشناسان، روانکاوان و متخصصان تلاش ميکنند راههايي براي مقابله با بيخوابي پيدا کنند تا بتوانند به بيماران کمک کنند.

در فرانسه 20 ميليون نفر از بيخوابي رنج ميبرند و در امريکا نيز 50 درصد از جمعيت سنين 13 به بالا، از بيخوابي يا کمخوابي شکايت دارند.

اورلي مايز مازل؛ روانشناس و متخصص در خواب گفت: ساعت خواب در سال 2008 در فرانسه به طور متوسط 7 ساعت و 20 دقيقه بوده است اما امروز 7 ساعت و 13 دقيقه است؛ اين يک هشدار است چون شمارش معکوس آغاز شده است.

وي افزود: ما براي جلوگيري از آسيبها و عواقب بيخوابي يا کم خوابي واقعاً نياز به يادگيري خوابيدن داريم اما چگونه ؟

يافتن راه مناسب

شخص بيخواب بايد هر شب راهي مناسب براي خواب پيدا کند؛ برخي افراد به دليل کار با کامپيوتر، برخي به علت گشت و گذار در شبکههاي اجتماعي و برخي به دليل کارهاي هنري و خلاقيتها، ساعت 3 صبح ميخوابند؛ برخي با به رختخواب رفتن هم نميتوانند زود بخوابند زيرا رختخواب به محلي براي نشخوارهاي ذهني و اضطرابها تبديل شده است.

اورلي ماير مازل گفت: افراديکه از بيخوابي رنج ميبرند زمان کمتري در رختخواب سپري ميکنند؛ اين افراد بايد به مدت يک ماه زمان خواب، احساس و شکل خوابيدن و برنامه روزانه خود را يادداشت کنند. بيماران نياز دارند احساس آنها درک شود به همين منظور اکثراً در گفتههاي خود غلو ميکنند.

فرد کم خواب يا بيخواب بايد يک تحقيق واقعي را شروع کند و هر چيزي که مربوط به خواب وي ميشود را ذکر کند تا بتوان او را روان درماني کرد؛ چگونگي خواب در خانواده و مشکلات خوابي بيمار و روانکاوي ميتواند در بهبود خواب بيمار تأثير داشته باشد.

از برخي کارها بايد اجتناب کرد، براي مثال يک وان پر از آب گرم در شب احساس آرامش ميدهد اما مانع خواب ميشود؛ درجه حرارت بدن بايد پايين بيايد تا فرد بتواند بخوابد، چرت بعد از ناهار بايد کمتر از 20 دقيقه باشد تا فرد بيخواب، شب به راحتي بخوابد.

کامپيوتر، موبايل و هر چيزي که باعث بيخوابي ميشود را بايد در ساعت خواب، کنار گذاشت؛ بنابراين براي يک خواب خوب شبانه بايد همه جوانب را سنجيد و درست عمل کرد چون هر عملي ممکن است موجب بيخوابي يا ديرخوابي شود.

راز آرامش درون افراد موفق چيست؟

توانايي مديريت احساسات و خونسرد ماندن در هنگام فشار، با عملکرد شما ارتباط مستقيم دارد. در تحقيقيکه روي بيش از يک ميليون نفر انجام شده، مشخص شده است که 90 درصد از افراد موفق، در اين زمينه در مديريت عواطف خود در زمان استرس مهارت دارند و ميتوانند آرامش خود را حفظ کنند؛ اما افراد موفق چگونه ميتوانند آرامش خود را حفظ کنند؟ راز اين آرامش، به عوامل ذيل مربوط ميشود:

آنها قدر آنچه را دارند، ميدانند

قدرداني از آنچه داريد، نه تنها خلقوخوي شما را بهبود ميبخشد، بلکه ترشح هورمون استرس (کورتيزول) را هم تا 23 درصد کاهش ميدهد. بر اساس تحقيقي که در دانشگاه کاليفرنيا انجام شده است، اشخاصيکه کار روزانه ميکنند و قدرشناس هستند، انرژي، خلقوخو و سلامت جسمي بهتري را تجربه ميکنند که به نظر ميرسد ميزان کم هورمون کورتيزول، نقش اساسي در اين مسأله دارد.

راز آرامش افراد موفق

آنها از اين پرسش اجتناب ميکنند که بگويند «چي ميشد اگر؟». اين پرسش باعث بروز استرس و نگراني ميشود. کارها ميتوانند به هزار طريق مختلف انجام شوند و هر چقدر شما وقت خود را صرف نگراني در مورد احتمالات کنيد، کمتر ميتوانيد روي عملي که به شما آرامش ميبخشد، تمرکز و استرس خود را کنترول کنيد. افراد موفق ميدانند اين پرسش تنها آنها را به جايي ميبرد که واقعاً نميخواهند و لازم ندارند که باشند.

آنها مثبت باقي ميمانند

افکار مثبت، استرس شما را کم ميکنند. شما ميتوانيد با انتخاب افکار مثبت، فکر خود را آزاد کنيد. سعي کنيد توجه خود را روي افکار مثبت متمرکز کنيد. وقتي همه چيز خوب پيش ميرود و خلقوخوي شما خوب بوده، اين کار نسبتاً آسان است؛ اما وقتي کارها خوب پيش نميرود، افکار منفي هجوم ميآورد. در اينگونه موارد، به امروز خود فکر کنيد و کار مثبتي را که انجام دادهايد به خاطر بياوريد، هر قدر هم که آن کار کوچک باشد. اگر نميتوانيد از امروز خود چيزي به خاطر آوريد، به روزهاي قبل خود فکر کنيد.

آنها مصرف کافئين خود را کم ميکنند

آنها کمتر کافئين مصرف ميکنند. نوشيدن کافئين باعث تحريک ترشح آدرنالين ميشود. ترشح آدرنالين، ساز و کاري است که شما را مجبور ميکند هنگامي که با تهديدي مواجه شديد، بايستيد و بجنگيد. کافئين در واقع باعث بروز استرس ميشود.

آنها خواب کافي دارند

وقتي خواب هستيد، مغز شما هم استراحت ميکند. کمخوابي باعث افزايش ترشح هورمون استرس ميشود.

آنها با خودشان گفتگوي منفي نميکنند

هر قدر شما بيشتر حرفهاي منفي با خودتان بزنيد و به افکار منفي خود فکر کنيد، بيشتر به اين افکار قدرت ميدهيد. يادتان باشد، بيشتر افکار و صحبتهاي منفي ما، تنها فکر هستند و حقيقت ندارند.

از طاق و قصر دنيا کز خاک وخشت چينيد

حيفاست پستگيريد معراج پشت پا را

                      چشم طمع مدوزيد برکيسهي خسيسان

                       باورنميتوان داشت سگ نان دهد گدا را

بيدل دهلوي

فوکوياما:

سياست امريکا در خاورميانه اشتباه است

دانشمند سياسي امريکا در نشستي ضمن انتقاد از سياست واشنگتن گفت: اين تفکر امريکا اشتباه است که فکر ميکند کشورهاي خاورميانه بدون کمک امريکا نميتوانند با يکديگر کار کنند.

«فرانسيس فوکوياما» دانشمند سياسي امريکا و استاد روابط بين الملل دانشگاه استنفورد امريکا روز يکشنبه (23 قوس) در حين جلسهاي در نشست راهبرد غرب در «دبي» گفت که امريکا اشتباه ميکند که فکر ميکند کشورهاي خاورميانه بدون کمک امريکا «نميتوانند با يکديگر کار کنند.»

وي ادامه داد که امريکا با اين تفکر، به دنبال مداخله در ناآراميهاي کشورهاي خاورميانه است، بدون آنکه به نهادهاي داخلي اين کشورها اجازه تبلور دهد.

فوکوياما که به واسطهي کتاب خود در سال 1992 تحت عنوان «پايان تاريخ» و «مرد آخر» معروف است در پنلي به ميزباني مدير شبکه العربيه در خصوص چالشها و تغييرات آتي خاورميانه در سال 2015 سخنراني کرد.

وي ادامه داد: امريکا بايد اين مسأله را بفهمد که قبل از معرفي دموکراسي و حاکميت قانون به منظور محدود کردن قدرت در کشورهاي خارجه بايد درون کشورهاي ضعيف قدرت به وجود آورد. اوباما به طور محکم استدلال ميآورد که هيچ کشوري در اين منطقه در صورتيکه امريکا نقش پررنگي ايفا نکند، نميتوانند با يکديگر اقداماتي را در جهت ساخت يک کشور و ايجاد يک واحد سياسي منسجم که بتواند در انحصار يک قدرت مشروع باشد، صورت دهند.

فوکوياما سپس تأکيد کرد: اين يک اشتباه سياست خارجي امريکا بوده است که بارها و بارها تکرار شده است. اگر ارتش امريکا با يک همپيمان در حال همکاري است، اين يک وسوسه است که اين کار را براي آنها انجام دهند. اين اشتباهي است که در افغانستان، عراق و حتي در ويتنام انجام گرفت.

وي ادامه داد که دولت امريکا و رسانهها بيش از اندازه تکفيريهاي داعش را بزرگ جلوه ميدهند و درباره آن غلو ميکنند.

اظهارات او در اين مورد در حالي مطرح شده است که امريکا و همپيمانان عرب و اروپايي اين کشور ائتلافي را تحت رهبري واشنگتن تشکيل دادهاند تا مواضع داعش در عراق و سوريه را هدف قرار دهند.

فوکوياما در اين باره گفت: «فکر نميکنم که داعش يک بازيگر قدرتمند ژئوپوليتيکي در اين منطقه باشد. دليليکه قدرتمند ظاهر شده اين است که تمامي آنهايي که دور و بر آن هستند، ضعيف هستند. داعش هيچ حامي آشکاري در خارج ندارد، از نظر جغرافيايي داعش در يک جايگاه مطلوب در بيابانهاي سوريه و عراق نيست.»

وي ادامه داد: «داعش به منابع نفتي دسترسي دارد اما نميتواند به صورت قانوني اين نفت را به فروش برساند و من معتقدم اين گروه به قدري سريع رشد پيدا کرده است که در مقابل حمله هوايي بسيار آسيبپذير شده است.

اين درحالي است که روز جمعه هفته گذشته، کنگره بودجه دفاعي سالانه امريکا را به تصويب درآورد که از اين ميان 5 ميليارد دالر بودجه اضطراري براي عملياتهاي نظامي و آموزشي براي نيروهاي عراقي و سوريه براي مبارزه با داعش تخصيص داده شده بود که اين بودجه طبق درخواست «باراک اوباما» رييسجمهور امريکا بوده است.

فوکوياما در ادامه تأکيد کرد که متقاعد نشده است که مذهب يا اسلام، مانعي براي دموکراسي در منطقه باشد.

با آغاز تظاهرات‌های ضد دولتی در پاکستان

لاهور تعطیل شد

آخرين گزارشها از وضعيت شهر لاهور نشان ميدهد اعضاي حزب تحريک انصاف تلاش ميکنند 18 مسير اصلي در شهر لاهور را مسدود و مناطق مختلف را به تعطيلي بکشانند.

به گزارش خبرگزاري فارس در لاهور، حزب تحريک انصاف تظاهرات ضد دولتي خود را در شهر لاهور مرکز ايالت پنجاب آغاز کرده است.

طبق اين گزارش اعضاي حزب تحريک انصاف از شب دوشنبه  با به آتش کشيدن تاير موترها مسيرهاي ارتباطي شهر لاهور را بستند.

بر اساس اين گزارش اعضاي حزب تحريک انصاف از روز گذشته سعي کردند تمام مسيرهاي داخلي و خارجي شهر لاهور را مسدود کنند.

سازمان آموزش و پرورش به دليل بحران سياسي پيش آمده اعلام کرد تمام مراکز آموزشي دولتي از روز گذشته به مدت نامعلومي تعطيل ميباشند با اين وجود برخي دانشکدهها برنامه امتحانات خود را طبق موعد مقرر انجام دادند اما بسياري از دانشجويان به دليل مسدود بودن مسيرها نتوانستند خود به موقع به جلسه امتحان برسانند.

کارمندان ادارههاي دولتي تلاش کردند زودتر از هميشه خود را به محل کار برسانند و بيشتر آنها از ساعت 6 صبح کار خود را آغاز کردند اما در روزهاي عادي کارمندان ادارههاي دولتي ساعت 8 تا 10 صبح کار خود را آغاز مي کنند.

آخرين گزارشها از وضعيت شهر لاهور نشان ميدهد اعضاي حزب تحريک انصاف تلاش ميکنند 18 مسير اصلي در شهر لاهور را مسدود و مناطق مختلف را به تعطيلي بکشانند در عين حال بيش از 10 هزار نيروي پوليس تلاش ميکنند از بسته شدن مسيرهاي ارتباطي شهر جلوگيري کنند.

بر اساس اين گزارش تمام تانکهاي تيل شهر لاهور به تعطيلي کشانده شده همچنين وسايط نقليه عمومي کار خود را تعطيل کردهاند تردد در مناطق مختلف شهر بسيار مشکل است.

هشدار روسیه به ناتو

سرگئي ژلزنياک؛ معاون دوماي روسيه به سازمان پيمان آتلانتيک شمالي و کشورهاي عضو آن نسبت به عواقب ارسال تسليحات به اوکراين هشدار داد.

ژلزنياک روز دوشنبه در گفتوگو با شبکه تلويزيوني «روسيه يک» گفت: آتش بس برقرار شده در شرق اوکراين بسيار ارزشمند است.

وي افزود: هر گونه اقدام براي حل نظامي مناقشه در مناطق دونتسک و لوهانسک و تحويل تسليحات به اوکراين از سوي کشورهاي ديگر را به عنوان اقدامي تحريک آميز تلقي ميکنيم.

معاون دوماي روسيه به احتمال تهاجم نيروهاي اوکرايني به مواضع شبه نظاميان در شرق اين کشور در ايام تعطيلات جنوري اشاره کرد.

وي در ادامهي سخنان خود از اقدامات ناتو در سطح جهاني انتقاد کرد و گفت: ناتو برخي مسايل جهاني را با مداخله نظامي حل کرده است و نبايد انتظار داشت اين سازمان از راههاي دمکراتيک به حل مسايل بپردازد.

مقام پارلماني روس خاطر نشان کرد: منابع مالي بزرگي در رابطه با تجارت تسليحات در ناتو جريان دارد.

وي در ادامه گفت: کشورهاي غربي همواره روسيه را در مساله اوکراين متخاصم ميخوانند اما کييف ميلياردها دالر از مسکو قرضه گرفته و گاز و ذغال سنگ خود را از اين کشور تامين ميکند.

معاون دوماي روسيه گفت: غرب ميخواهد مسايل اوکراين را به حساب روسيه حل کند.

وي در همين حال کشورهاي غربي را متهم کرد که غير از فروش تسليحات به اوکراين هيچ اقدام ديگري نميکنند و از حل مسايل اين کشور خودداري ميکنند.

وضعيت کار

در قرن 21

بخش سوم

 

اين قبيل افراد بايد جدي گرفته شوند، زيرا آنها کار پاره وقت يا موقت خود را انتخاب ميکنند. آنها مهارتهايي دارند که ميتوانند افزايش يابند، ميتوانند تعهد به کار داشته باشند و قابليتها و نيروهايي دارند که اگر از آنها خواسته شود ميتوانند ارايه دهند. آنها لزوما درپي به دست آوردن پست يا ارتقاي مقام نيستند، آنها علايق و دلمشغوليهايي فراتر از شغل خود را دارند و لذا آمادگي پذيرش تشويقهاي موردنياز کارکنان هستهاي را ندارند. آنها بيشتر به يک شغل و گروه کاري متعهدند تا به مقام يا سازمان.

از آنجا که با اين افراد به عنوان کارکنان موقت برخورد ميشود، آنها نيز واکنش موقتي از خود نشان ميدهند. اين نيروها، هيچگاه بلندپروازي کارکنان هستهاي را نخواهند داشت. آنچه آنها خواهانش هستند دريافت حقوق و برخورداري از شرايط آبرومندانه و برخورد مناسب و همراهاني خوب است. آنها شغل دارند نه مقام و نبايد بيش از آنچه انتظار دارند، در جريانات امور سهيم باشند و نبايد هم از آنها انتظار داشت که در پيروزيهاي سازمان شادماني کنند. آنها کمتر دل درگرو عشق سازمان ميبندند و در فرهنگ آنها کار بيشتر، مستلزم و مستحق پول بيشتر است. چنين اشخاصي کارگران پيماني هستند و انتظار دارند که با آنها پيمان منصفانه بسته و اين پيمان محترم شمرده شود.

سازمانهاي امروز که بدين ترتيب سازماندهي ميشوند، معمولا به کسي وعده سمت نميدهند. درعوض براي افراد فرصتهايي فراهم ميکنند تا آنها تواناييهاي خود را باور سازند و از بعضي فرصتها استفاده کنند که برايشان ايجاد ميشوند. از اين سازمانها، نميتوان انتظار داشت که بيش از اين به فکر آينده افراد باشند و مراتب پيشرفت آنها را فراهم سازند. حال ديگر افراد بايد به فکر خودشان باشند و به خاطر بسپارند که در اين دنياي جديد، هرکس فقط به اندازه شغل فعلي خود خوب است و تضميني براي آينده وجود ندارد. درچنين شرايطي، آموزش به نوعي سرمايهگذاري و تجربه گسترده به نوعي دارايي تبديل ميشود، مشروط براينکه اين تجربه سطحي نباشد.

استفاده از موبايل براي کشف بيماريهاي نادر

يکي از مشکلات مردم در ابتلا به بيماري سرطان، غير از درمان، تشخيص به موقع آن است. بنابراين بسياري از محققان در پي يافتن راههايي براي تشخيص سريع بيماري و درمان به موقع آن هستند.

آمارها نشان داده از هر سه نفر، يکي در دورهاي از زندگي خود، تشخيص سرطان را تجربه خواهد کرد و از هر چهار نفر مبتلا به اين بيماري، يکي جان خود را از دست ميدهد.

بر اين اساس دانشمندان روشي ابداع کردهاند که با استفاده از گوشي موبايل ميتوان انواع سرطان را تشخيص داد.

نکتهي مهم و به خصوصيکه در مورد تشخيص سرطان با استفاده از گوشي هوشمند وجود دارد اين است که به کمک موبايل ميتوان انواع مختلفي از سرطان را در مراحل ابتدايي و با دقت بسيار بالا تشخيص داد. بنابراين نيازي به وجود چند متخصص تشخيص سرطان نيست و فقط کافي است گوشي هوشمند خود را روي محفظه مخصوص تست قرار داده تا اپليکيشن مربوط به آن تصوير کيت تشخيصي را تحليل کرده و نتايج را نمايش دهد.

تيم تحقيقاتيکه موفق به ارايه چنين برنامهي هوشمندي براي گوشيهاي موبايل شده قصد دارد، نتايج پژوهشهاي خود را به طور کاملا به شکل کد باز منتشر کند تا هرکسي بتواند در هر جاي دنيا از اين اپليکيشن بدون نياز به خريداري حق انحصاري استفاده کند.

اين خوردني مغز زنان را منفجر ميکند!

پژوهشگران دانشگاه «کاروليناي شمالي» هشدار ميدهند که مصرف مقدار زياد چربيهاي موجود در شيريني،(کيک و کلچه) خطر ابتلا به سکته مغزي را در زنان بالاي 50 سال افزايش ميدهد.

نتايج بررسيهاي جديد نشان ميدهد، مصرف مقدار زياد چربي به ويژه انواع چربيهاي موجود در شيرينيها، خطر ابتلا به سکته مغزي را در زنان بالاي 50 سال به ميزان قابل توجهي افزايش ميدهد.

محققان از قبل ميدانستند که غذاهاي پرچرب به ويژه چربي ترانس که موجب انسداد شريانها ميشود، براي قلب و دور کمر مضر هستند اما اين پژوهش نشان داده است، افرادي که بيشترين ميزان چربي را مصرف ميکردند، خطر ابتلا به شايعترين نوع سکته مغزي در آنها در مقايسه با افرادي که کمترين ميزان چربي را مصرف ميکردند، 44 درصد افزايش مييابد.

به گفتهي محققان، گرچه خطر ابتلا به سکته مغزي در زنان در پيش از يائسگي کمتر از مردان هم سن آنها است، اما پس از دوره يائسگي اين خطر افزايش مييابد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 40
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 468
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 632
  • بازدید ماه : 996
  • بازدید سال : 3,832
  • بازدید کلی : 84,351