loading...
سخن جدید
بازدید : 34 1393/10/02 نظرات (0)

 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

...

سخنگوي رياست جمهوري:

اعضاي کابينه زودتر از زمان تعيين شده معرفي ميشوند

نظيف الله سالارزي، سخنگوي رياست جمهوري کشور ميگويد که کابينه جديد تا پايان زمان اعلام شده از سوي رييس جمهور، معرفي ميشود.

آقاي سالارزي روز دوشنبه (2جدي) در مصاحبه با خبرگزاري بخدي گفته است: «کابينه جديد بهخاطر خدمت به مردم افغانستان زودتر از موعد تعيين شده از سوي رييس جمهورغني معرفي ميشود.»

سخنگوي رياست جمهوري دليل تاخير در معرفي کابينه را دقت و تجديد نظر محمد اشرف غني در انتخاب برخي از نامزد وزرا عنوان کرد. با اين حال سالارزي گفت، يکي از اصول اساسي براي معرفي اعضاي کابينه که در مورد آن توافق نيز صورت گرفته امکان دارد که آنان به صورت مرحله وار معرفي شوند.

اشرف غني، رييس جمهور پيش از شرکت در نشست لندن اعلام کرد که کابينه جديد دو تا چهار هفته ديگر معرفي ميشود. از زمان تعيين شدهي رييس جمهوري براي معرفي کابينه کمتر از دو هفته زمان باقي مانده است.

در همين حال گزارشهايي نيز وجود دارد که قرار است در مرحله نخست 9 نامزد وزير براي وزارتخانههاي کليدي براي به دست آوردن راي اعتماد به مجلس نمايندگان کشور معرفي شوند. در همين حال، به دنبال تاخير در اعلام کابينه جديد از سوي دولت، شماري از اعضاي مجلس نمايندگان ميگويند که اختلافات جديدي ميان رييس جمهور و رييس اجراييه بر سر کابينه بهوجود آمده است.

فعالان مدني و نمايندگان مجلس:

بودجه 1394غيرمتوازن و پر از نواقص است

با آغاز سال مالي جديد، انتقادها از بودجه ملي کشور بالا گرفته و نمايندگان مجلس و نهادهاي مدني آن را «پر از نواقص و غيرمتوازن» خواندهاند.

طرح قانون بودجه هشت ميليارد دالري در پارلمان کشور در دست بررسي است و روز گذشته (دوشنبه/ اول جدي) کميسيون مشترک هر دو مجلس با حضور سرپرست وزارت ماليه به اين طرح پرداخت.

نمايندگان حاضر در اين جلسه از طرح مذکور انتقاد کردند و آن را «قابل بازنگري» دانستند.

به نقل از بي بي سي، عبدالرئوف ابراهيمي، رييس مجلس نمايندگان در جلسه اين کميسيون گفت که طرح قانون بودجه سال 1394 بايد بازنگري شود و شماري ديگر از اعضاي پارلمان نيز آن را نامتوازن خواندند.

محمدحسن شريفي بلخابي، عضو مجلس نمايندگان گفت که عدم توازن در دو سطح ولايتها و بخشهاي بودجهاي وجود دارد که هر دو مغاير آن بخش از قانون اساسي است که بر توسعه متوازن تاکيد دارد.

آقاي شريفي بلخابي به عنوان نمونه گفت که در برخي از ولايتها طرحهاي توسعهاي متعدد در نظر گرفته شده در حاليکه در برخي ولايتهاي ديگر هيچ طرحي پيشبيني نشده است.

او افزود که به لحاظ موضوعي هم طرح بودجه نامتوازن است، چرا که «در کدهاييکه مصرف پولهاي آن در اختيار رييس جمهوري است، مبالغ بزرگي در نظر گرفته در حاليکه در بخشهاي زيربنايي و توسعه اقتصادي کشور کمتر توجه شده است.»

با وجود اين، اعضاي کميسيون مشترک تصميم گرفتند که روز چهارشنبه بار ديگر طرح بودجه را بررسي کنند تا انتقادهاييکه بر آن وارد شده است، با حضور مقامهاي وزارت ماليه مشخص شود.

از سوي ديگر مسئولان يک سازمان غيردولتي موسوم به ديدبان شفافيت افغانستان هم در يک نشست خبري که روز گذشته در کابل برگزار شد، طرح بودجه 1394 را «پر از نواقص و نامتوازن» خواندند.

محمداکرم افضلي، رييس اين سازمان گفت که در طرح اين بودجه به زيرساختها و فقرزدايي در کشور توجه لازم نشده و قسمت بيشتر بودجه به بخشهاي امنيتي و دفاعي اختصاص يافته است.

آقاي افضلي از اين که به گفتهي او دولت زمينه مشارکت مردم در تدوين طرح و تصويب بودجه را فراهم نکرده و آگاهي لازم در اين مورد به افکار عمومي ارائه نشده است، انتقاد کرد.

او گفت: «خواست ما از دولت جديد اين است که مردم هرچه بيشتر در روند بودجهسازي مشارکت داشته باشند و بودجه از مرکزي بودن خارج شود و مردم در سطح ولايات و محلات هم در ساختن و مصرف و نظارت از آن مشارکت داشته باشند.»

به باور آقاي افضلي، مشارکت مردم در تهيه و تصويب بودجه، زمينهي نظارت آنها بر مصرف بودجه و در نهايت ايجاد شفافيت و پاسخگويي در سراسر اين روند را فراهم ميکند.

او افزود که تا به حال جلسات پارلمان براي بررسي اين طرح نيز به صورت علني برگزار نشده و مردم به جريان گفتوگوها در اين جلسات دسترسي نداشتهاند.

به گفتهي آقاي افضلي اين مساله با روند ساختن بودجه در کشورهاي دموکراتيک مغايرت دارد.

رييس ديدبان شفافيت افغانستان از پارلمان افغانستان هم انتقاد کرد که نتوانسته طرح قانون بودجه سال 1394 را به موقع تصويب کند. به گفتهي او «اين مشکلي است که هر سال تکرار ميشود.»

اما عبدالقادر جيلاني، سخنگوي وزارت ماليه انتقادهاي مطرح شده عليه طرح بودجه 1394 را رد کرده و گفته که اين طرح «براساس نيازمنديهاي مردم و به صورت متوازن» تدوين شده است.

نمايندگان مجلس:

 مجلس، صلاحيت تعديل قانون انتخابات را دارد اعضاي مجلس نمايندگان ميگويند که اين نهاد صلاحيت تعديل در قانون انتخابات را در سال آخر کاري خويش دارد.

 اين اظهارات پس از آن مطرح ميشود که در پي تصميم مجلس نمايندگان بر تعديل قانون انتخابات، دو روز پيش احمديوسف نورستاني، رييس کميسيون انتخابات، گفت که مجلس در سال اخير دوره کاري اش قرار دارد و نميتواند در اين قانون تغيير وارد کند.

به گزارش خبرگزاري جمهور؛ عرفان الله عرفان، نايب منشي مجلس در واکنش به گفتههاي آقاي نورستاني گفت: «مطابق قانون اساسي، مجلس تنها در قانون انتخابات در سال اخير دوره کاري اش نميتواند تغيير وارد کند؛ اما قوانين ديگر از جمله قانون تشکيل، وظايف و صلاحيتهاي کميسيون انتخابات را ميتواند تعديل کند».

غلام حسين ناصري، عضو مجلس، اظهارات آقاي نورستاني را ناشي از عدم آگاهي او از قانون بيان کرد.

آقاي ناصري افزود: « از لحاظ قانون، ما در جريان سال چهارم کاري مجلس قرار داريم و ميتوانيم قانون انتخابات و هم قانون تشکيل، وظايف و صلاحيتهاي انتخاباتي را تعديل کنيم».

نذيراحمد حنفي، عضو ديگر مجلس هم در مورد اظهارات آقاي نورستاني گفت که در قانون اساسي دو بحث جداگانه در مورد قانون انتخابات و قانون تشکيل، وظايف و صلاحيتهاي انتخاباتي مطرح است.

آقاي حنفي افزود: تنها ماده 109 قانون انتخابات در فهرست آجنداي مجلس داخل شده نميتواند؛ اما قانون تشکيل و صلاحيت هاي کميسيون در ماده 156 آمده که مجلس با اين قانون کار دارد نه قانون انتخابات.

حنفي ادامه داد: « اين بزرگوار {رييس کميسيون انتخابات} که گپ دارند مي خواهند در انتخابات آينده پارلماني آناني را که در يک تيم کار کرده اند، برنده نمايند، تعديل قانون اساسي و تشکيل حکومت وحدت ملي را يک طرفه کنند و در نهايت کشور را بار ديگر به بحران بکشانند».

اين بحث ها در حالي مطرح مي شود که قرار است مطابق قانون، انتخابات پارلماني در سال آينده برگزار شود.

نورستاني گفته است که کميسيون انتخابات آماده است که انتخابات پارلماني را در وقت و زمان معين اش برگزار کند. اما نمايندگان مجلس، کميسيون کنوني را فاقد صلاحيت و مديريت برگزاري اين انتخابات ميدانند.

«شبکه متخصص جوانان افغان» ايجاد ميشود

نخستين نشست به منظور بحث و گفتوگو روي تقويت مشارکت جوانان در تصميمگيريهاي ملي با حضور پنجاه جوان متخصص کشور از ولايتهاي ننگرهار، كندز و بلخ در كابل برگزار شد.

اين نشست از سوي دفتر ميديوتيك افغانستان به همكاري فني بنياد «فريدريش ايبرت» به هدف ايجاد «شبكه متخصص جوانان افغان» دركابل برگزار شده بود كه  شرکت کنندگان ديدگاهها و طرحهاي پيشنهادي شان را پيرامون مسايل حقوقي، سياسي، صلح، امنيت و اطلاع رساني بيان کردند.

اساتيد دانشگاه، فعالان مدني و جوانان آموزش ديده در رشتههاي مختلفي چون طب، اقتصاد، حقوق و علوم سياسي، مديريت، تكنالوژي معلوماتي، روان شناسي و تعليم و تربيت از شرکت کنندگان اين نشست بودند.

حميد الله زازي، هماهنگ كننده عمومي دفتر ميديوتيك افغانستان درافتتاح اين نشست اظهار داشت كه گامهاي بعدي ما پس از راه اندازي اين مباحثه اين است كه بتوانيم يك شبكه متخصص جوانان افغانستان را در كشور تاسيس كنيم تا جوانان متخصص ما بتوانند طرحها و نظريات خودشان را در تصميمگيرهاي تخصصي با  حكومت افغانستان شريك سازند.

جوانان شرکت کننده اين طرح ابتکاري را، داراي چشمانداز مطلوب و تأثير مفيد در آينده جوانان کشور ميدانند.

بصير محمدي، دانشجوي رشته علوم سياسي در دانشگاه خصوصي افغانستان راه اندازي چنين بحثها را جهت انسجام جوانان متخصص در شرايط كنوني ارزنده ميداند. او به اين باور است كه جوانان ما داراي استعدادهاي عالياند و داشتن يك شبكه تخصصي سبب انعكاس بيشتر استعدادهاي جوانان ميگردد.

شبكه جوانان متخصص افغان كه قرار است درسال آينده تاسيس شود بر بنياد تخصص، فن، حرفه و مسلک جوانان شکل ميگيرد و هويت اين شبکه فارغ از انديشهها، فشارها و مقاصد سياسي خواهد بود که در صدد فراهم آوري بسترهاي مناسب اشتغال و حل مشکلات جوانان ميباشد.

حملهي سايبري به وبسايتهاي دولتي

وزارت مخابرات و تکنولوژي معلوماتي از حملات سايبري به وبسايتهاي دولتي کشور خبر داده است.

به گزارش بي بي سي، نصرتالله رحيمي، سخنگوي وزارت مخابرات ميگويد که «هکرهاي بزرگ بينالمللي» در نوزدهم دسمبر حملاتي را به فضاي مجازي افغانستان انجام داده و يکي از فايلهايي را که در راه اندازي وبسايتهاي دولت افغانستان فعال بود، تخريب کردهاند.

آقاي رحيمي ميگويد که در اين حمله، مرکز اطلاعات وزارت مخابرات هدف قرار گرفته بود اما مسئولان فني وزارت طي 24 ساعت توانستند جلو آن را بگيرند.

نصرت الله رحيمي ميگويد مسئولان فني وزارت حملات سايبري اخير را طي 24 ساعت خنثي کردند.

وزارت مخابرات پس از آن از حملات سايبري خبر داد که يک شرکت امنيت سايبري امريکايي، سيستم دفاعي فضاي مجازي افغانستان را ضعيف خواند و گفت که هکرها با آلوده کردن وبسايتهاي دولتي اين کشور، براي کاربران عادي تله گذاشتهاند.

شرکت امريکايي «ThreatConnect» که مقر آن در امريکا است و در زمينه امنيت مجازي تحقيق ميکند، گفته که هفته گذشته با موردي سر خوردهاند که نشان ميدهد دامنههاي انترنتي دولت افغانستان (gov.af) با استفاده از نرم افزارهاي آلودهاي که گمان ميرود منبع آنها در چين باشد، هدف قرار گرفتهاند.

ريچ برگر، رييس اطلاعات اين شرکت به خبرگزاري رويترز گفته که سازمان اطلاعاتي چين ميتواند با استفاده از نرمافزارهاي مخرب، به دستگاهها و کامپيوترهاي افراديکه به وبسايتهاي دولتي سر ميزنند، دسترسي داشته باشد.

بر اساس بررسي اين شرکت، وزارتهاي عدليه، امور خارجه، معارف، تجارت و صنايع، ماليه و امور زنان و همچنين سفارت افغانستان در استراليا جزو اهداف نرم افزارهاي مخرب هکرهاي چيني بودهاند.

محمد زبير ورسجي، کارشناس فناوري اطلاعات که در گذشته در زمينههاي مشابه با وزارت مخابرات افغانستان کار کرده، ميگويد که حدود سه سال پيش از وجود خلاهايي در سيستم امنيتي فضاي مجازي افغانستان به وزارت هشدار داده بود که امروز هکرها با استفاده از همان خلاها وارد سيستمهاي دولتي شدهاند.

با اين حال وزارت مخابرات افغانستان ميگويد که در زمينه امنيت فضاي مجازي افغانستان صدها هزار دالر مصرف شده و افغانستان همه فناوريهاي مورد نياز براي مقابله با حملات سايبري را در اختيار دارد و ميتواند هر نوع حملهاي خنثي کند.

سخنگوي اين وزارت ميگويد که فضاي مجازي افغانستان روزانه مورد دهها حمله سايبري قرار ميگيرد و اگر دولت افغانستان در زمينه محافظت از فضاي مجازي خود ناتوان ميبود، مخابرات کشور فلج ميشد.

مافياي نفتي؛

شريک دزد و رفيق قافله محمدرضا نعيمي

از کاهش قيمت نفت به دليل سياستهاي جهاني و تحت فشار آوردن دولت روسيه توسط تباني انجام شده ميان عربستان وا مريکا مدتهاست ميگذرد. اين تحول سياسي اقتصادي هرچند ممکن است تنشها را در سطح بينالمللي افزايش دهد، ولي خير آن براي مردم افغانستان اين است که اندکي از فشارهاي ناشي از مواد نفتي بر گردههاي مردم کمتر شود. بخصوص اينکه نرخ بسياري از مواد مورد نياز مردم از لحاظ حمل و نقل نيز کاهش يافته و اين فرايند ممکن است فشارهاي ناشي از نرخهاي مهلک کنوني را کمتر سازد.

به هرحال، در روزهاي گذشته هر بيرل نفت خام به ازاي 63 دالر، در بازار جهاني عرضه شد که پايينترين نرخ خود را پس از سال 2009 ميلادي تجربه ميکند. اما سهم مردم افغانستان از اين کاهش صفر بوده و گويا ويژگيهاي مثبت بازار براي ساکنان اين سرزمين نبوده و تنها بهرههاي منفي آن نصيب شهروندان بيچارهي اين آب و خاک ميشود. زيرا با اندک افزايش قيمت نفت در سطح جهاني، سير صعودي نرخهاي بازار داخلي افغانستان، خيز چندين برابر را طي ميکند و در زمان کاهش، هيچ تغييري در نرخهاي آن به وجود نميآيد.

هرچند برخي از مسوولان، اين وضعيت را ناشي از نبود پالايشگاه در داخل کشور دانسته و کاهش قيمت را در نفت خام ميدانند، ولي حقيقت ديگري نيز وجود دارد و برآن اعتراف شده است که قيمت نفت به دليل نبود قانون و نظارت لازم، کاهش منطقي را شاهد نبوده است. اين امر از آنجا ناشي ميشود که متأسفانه نبض و نظام اقتصادي در کشور ما در نبود يک ميکانيزم قانوني و نظارت جدي رقم خورده و اين مسأله باعث شده است تا جريان فعاليتهاي اقتصادي در پرتو دلالي و واسطهگريهاي مافيايي شکل بگيرد.

وجود مافياهاي نفتي که خريد، ورود و عرضهي مواد نفتي را در داخل کشور به صورت انحصاري و اختصاصي درآورده و از سويي هم قيمت آن را با تبانيهاي غيرمنصفانه تعيين نموده و بر فروشندگان تحميل ميکنند. چه بسا موضوع وارد کردن مواد نفتي از منابع اصلي نيز تحت دسيسهي مافياي نفتي قرار گرفته و از مرحلهي خريد تا فروش آن تحت يک سيستم و ميکانيزم مافيايي قرار ميگيرد. سهم حکومت و ادارههاي مرتبط با ورود مواد نفتي نيز در اين ميان ناچيز و بي تأثير نبوده است. بسياري از کسانيکه مواد نفتي را در کشور عرضه نموده و در يک چرخهي مافيايي قرار ميدهند، دلالان دولتي و حکومتي نيز دارند و يا هم شريک اين تجارت ناجوانمردانه هستند. همان افراد نيز در هنگام لزوم به نحوي صداي اعتراضي شان را بلند نموده و دوباره به توجيه ميپردازند. گويا نقش آنان طوري تنظيم شده است که هم شريک دزد باشند و هم رفيق قافله! در واقع همين مهرههاي حکومتي است که به چپاوُل مافياي نفتي حالت رسمي و قانوني ميبخشند و راه را باري غارتگري آنان باز ميسازند.

مسوولان رسمي و کارشناسان همگي براين امر اتفاق نظر دارند که به دليل نبود نظارت خاص بر اعمال قوانين و افتادن نبض اقتصاد نفتي به دست مافياهاي اقتصادي، کاهش قيمت نفت در سطح جهاني هيچ تأثيري در بازار افغانستان نداشته است. هرچند توجيهاتي چون نبود تصفيهگاه در داخل افغانستان و عرضهي نفت تصفيه شده نيز وجود دارد که اين امر را دليلي بر نرخ بالاي نفت در داخل کشور ميدانند، ولي حقيقت اين است که اين عوامل تأثير خاصي بر قيمت در بازار داخلي ندارد.

به اين گونه است که مافياي نفتي به مثابهي زالوهايي عمل ميکنند که شاهرگهاي اقتصادي مردم را به دندان گرفته و به شدت در حال مکيدن خون يکايک شهروندان ميباشند. متأسفانه که انصاف لازم در کار خرده فروشان شهر نيز وجود ندارد و همگي به نحوي در اعمال بي عدالتي بر مردم سهم به سزاي خويش را ايفا ميکنند.

هرگاه وضعيت انارشيستي و بي قانوني کنوني را به نبود وزير مسوول در رأس ادارهي وزارت تجارت و صنايع بدانيم، بايد اذعان نمود که اولين کار ضروري که بايد وزير آيندهي تجارت روي دست گيرد، ايجاد ميکانيزم نظارتي بر فروشندگان و معاملهگران مافيايي مواد نفتي است. زيرا ملت حق دارند که از مزاياي اقتصادي در سطح جهاني استفاده نموده و بيش از اين شاهد فشارهاي غيرمنطقي از سوي تاجران فاسد مواد نفتي نباشند.

شکي نيست که هرگاه چنين نظارتي بر معاملات مواد نفتي اعمال نگردد، روزي فراخواهد رسيد که مردم دست به اعتراض عمومي زده و اين مسأله خدشهي شديدتر از پيش بر کارنامهي دولت وحدت ملي وارد خواهد ساخت. بخصوص اينکه مردم به وعدههاي نرم و چرب رهبران حکومتي دلخوش بوده و انتظار روزهاي بهتر و با سيستمهاي شفافتري را ميکشند. اما هرگاه اين انتظارات به صورت مطلوب و دلخواه آن محقق نشود، ثابت خواهد شد که آنچه در اظهارات اين رهبران طي روزهاي گذشته و در زمان کاروزارهاي انتخاباتي جاري شده است، چيزي جز «رجزخواني» نبوده و براي فريب افکار عمومي بر زبان آنان جاري شده است.

بودجهي 94؛

ملي يا سليقهاي؟

طرح بودجهي سال 1394 خورشيدي بار ديگر مورد انتقاد شديد اعضاي مجلس و جامعه مدني قرار گرفته و از نامتوازن بودن آن سخن گفته شد.

از موارد جنجال برانگيز بخش عادي بودجه و اختيارات انحصاري در برخي از موارد و هزينههاي جاري حکومتي که بگذريم، مهمترين بخش بودجه اما بودجهي توسعهيي است؛ موضوعيکه در سالهاي گذشته نيز جنجالهاي زيادي را در تصويب بودجه ايجاد نمود، ولي بدون اينکه ملاحظات اعضاي پارلمان مورد توجه مسوولان اجرايي قرار گيرد، با توجيه سادهاي از نقطه نظرات اصلاحي اعضاي پارلمان عبور نموده و بودجه را طبق سليقه خود شان اجرا و اعمال نمودند. توجيه وزارت ماليه در سالهاي گذشته اين بود که تمويل کنندگان خارجي، بودجه انکشافي و توسعهيي را با ملاحظات و ملحوظات خود شان واگذار ميکنند.

صرف نظر از اينکه اين دليل وزارت ماليه تا چه اندازه منطقي و قابل قبول بوده يا در آينده تکرار ميگردد يا خير، نميتوان انکار نمود که در تدوين و تهيهي بودجه ملي، بيش از آنکه ملاحظات ملي و توسعهي متوازن کشور مد نظر باشد، نگاه و ديدگاههاي غيرملي دخيل بوده است.

شکي نيست که بدون داشتن بودجهاي که در آن عدالت اجتماعي براساس تحقق توسعهي متوازن مد نظر گرفته شود، نميتوان به گسترش خدمات دولتي به صورت متوازن آن پرداخته و در نتيجه به آسايش و آرامش اجتماعي دست يافت. بديهي است که بدون اين ويژگي، رسيدن به ثبات سراسري نيز غيرممکن بوده و رشد اقتصادي هم غير قابل دسترس خواهد شد. زيرا يکي از الزامات تحقق توسعه کارآمد و پايدار، توجه به همهجانبه بودن و متوازن بودن و تعميقيافتگي توسعه، هم در مفهوم نظري آن و هم در تعيينبخشي به آن مفهوم در ساختارها و برآيندهاي فرايند توسعه در ابعاد اجرايي است.

يکي از مشکلات اساسي بسياري از جوامع درحال گذار از توسعهنيافتگي به توسعهيافتگي فقدان توجه به الزامات فراگير بودن و تعميقيافتگي و متوازن بودن توسعه است. ترديدي نيست که افغانستان نيز به شدت اين ويژگي را با خود دارد. لذا  وقتي صحبت از نامتوازن بودن بودجهي ملي ميشود به اين معناست که طرح موجود بودجه نميتواند پاسخگوي «توزيع متوازن امکانات» باشد. در اينجاست که عدالت اجتماعي اهميت ويژه پيدا ميکند. زيرا موفقيت هرگونه برنامههاي توسعهمحور به مفهوم و رفتار مبتني بر تحقق عدالت اجتماعي، پيوند تنگاتنگ و معناداري پيدا ميکند. به اين معنا که توجه به عدالت اجتماعي در برنامههاي توسعهاي، يکي از عوامل موثر در افزايش موفقيت سيستمهاي اداري و ساختارهاي توسعهگرا در هر جامعهي درحال گذار ميتواند باشد.

بنابراين، حکومت و مسوولان عالي اداري مالي نبايد از اين نکته غافل شوند که بايد بودجهي ملي براساس اولويتهاي ملي طرح و اجرا گردد تا پيامد آن در توسعهي ملي، رفاه عمومي و ثبات سراسري تأثير سزايي داشته باشد.  

پنج حقيقت براي زندگي موفق

زندگي شما دقيقا به همان صورتي پيش خواهد رفت که انتظارش را داريد. اگر در شروع يک کار اضطراب شکست سراغ تان ميآيد قطعا جز ناکامي چيزي عايدتان نخواهد شد.

اگر انتظار موفقيت در کارهايتان را داريد به دليل داشتن اين اعتماد به نفس شانس موفقيت بيشتري خواهيد داشت. حتي نوع ديدگاهيکه در مورد خودتان داريد روي ديدگاه ها و نظرات اطرافيانتان تاثير خواهد گذاشت. بنابراين بهتر است براي داشتن زندگي موفقتر ابتدا طرز فکرتان را مثبتتر کنيد تا نتايج شگفت انگيزي به دست بياوريد.

1-  پشتکارتان را بيشتر کنيد

از نظر هوشي و جنبههاي ديگر بين شما و يک فرد موفق هيچ تفاوتي وجود ندارد. تنها وجه تمايز اين گروه از افراد تلاش و تمرين بيشتر است. هر چقدر بيشتر تمرين کنيد و راههاي جديدي را براي موفقيت طي کنيد نتيجه درخشانتر و بهتر خواهد بود. پشتکارتان را قدري بيشتر کنيد تا شما هم به يک فرد استثنايي تبديل شويد.

2- براي موفقيت هزينه کنيد

گاهي اوقات لازم است براي رسيدن به موفقيت هزينه مالي نيز بپردازيد. در هر زمينهاي که قصد فعاليت داريد تحقيق و جستجو کنيد و با اساتيدي که قبل از شما اين مسير را طي کرده اند ملاقات داشته باشيد. تمام اين مراحل نيازمند هزينه است. با جان و دل اين هزينهها را بپردازيد چون نتيجهاي که در پايان به دست خواهيد آورد آنقدر دلچسب و شيرين است که هزينههايتان ديگر به چشم نخواهد آمد.

3-  بدانيد دنبال چه هستيد

شما هر آن چيزي را به دست خواهيد آورد که دنبالش هستيد اما اگر براي آينده تان هيچ برنامهاي نداشته باشيد و ندانيد چه چيزي ميخواهيد قطعا به نتيجهي مطلوبي نيز نخواهيد رسيد. زندگي بدون برنامه ريزي سرانجام خوشي نخواهد داشت. افراد موفق برنامهريزي بسيار دقيقي دارند و به علت داشتن چنين برنامه ريزياي دقيقا به چيزي ميرسند که انتظارش را دارند. هدفي هر چند کوچک انتخاب و خود را ملزم به نتيجه رساندن آن کنيد.

4-  به ديگران کمک کنيد

چه اين موضوع را بپذيريد چه نپذيريد، کمک به انسانهاي ديگر منبع بسيار غني از شادي را به سمت شما خواهد کشاند. وقتي به ديگران کمک ميکنيد يعني آنقدر توانايي داريد که توانسته ايد ديگران را نيز در شاديها و داشتههايتان سهيم کنيد. اين کار اعتماد به نفس شما را تقويت ميکند و باعث ميشود قاطعانهتر در زندگي تان قدم برداريد. کمک به ديگران حتما نبايد جنبهي مالي داشته باشد. گاهي وقتي تنها شنونده خوبي هستيد کمک بزرگي به مخاطب خود کرده ايد.

5-  بدون برنامه قول ندهيد

يکي از موضوعات بسيار مهم که تاثير زيادي روي کيفيت زندگي شغلي و شخصي شما خواهد گذاشت پرهيز از دادن قولهايي است که توانايي انجام آن را نداريد. ناديده انگاشتن همين اصل ساده باعث ميشود در صورت عمل نکردن به تعهدات و قولهايتان تاثير بدي روي اعضاي خانواده يا کارفرما و همکارانتان بگذاريد. قبل از هر قول و تعهدي از شرايط و اوضاع رواني خودتان مطمئن شويد. تواناييها و اتفاقهاي احتمالي را بسنجيد و تنها زماني قول دهيد که با محاسبات خودتان بيش از 60 درصد احتمال برآورده و عملي شدن تعهدتان وجود داشته باشد. انسانها از معاشرت با افراد خوش قول و تداوم ارتباط با آنها لذت ميبرند. ترديد نداشته باشيد بسياري از موقعيتهاي خوب به واسطهي خوش قولي شما برايتان ايجاد خواهد شد. اين موضوع را جدي بگيريد چون تاثير زيادي روي نحوه ارتباطاتتان خواهد گذاشت.

منبع:www.success.com

هر 8 دقيقه، يک کودک دواي اشتباه ميخورد

خيلي وقتها درباره اشتباهاتي که در شفاخانهها رخ ميدهد شنيدهايم؛ اما يک تحقيق جديد نشان ميدهد، از اين اشتباهات در خانهها هم رخ ميدهد.

به نقل از سايت «واشنگتن پست»، هر 8 دقيقه يک کودک در خانه، دواي اشتباهي دريافت ميکند. متداولترين اشتباه هم دو برابر دادن دوا به کودک است، يعني پدر يا مادر، يک دوا را 2 بار به کودکشان ميدهند و براي همين توصيه ميشود، والدين هر بار که به فرزندشان دوا ميدهند، آن را يادداشت کنند.

اينها نتيجه يک تحقيق مفصل در امريکا است که بر اساس اطلاعات سالهاي 2002 تا 2012 انجام شده و نتيجه آن نيز در مجله «Pediatrics» منتشر شده است.

بخشي از نتايج اين مطالعه به اين شرح است:

-    در مجموع 696 هزار و 937 کودک کوچکتر از 6 سال، اشتباهات دوايي خارج از شفاخانه را تجربه کردهاند، يعني بهطور متوسط 63 هزار و 358 نفر در هرسال يا يکي در هر 8 دقيقه.

-     بهطور متوسط از هر 10 هزار نفر، 4/26 نفر دچار اشتباه در دادن دوا ميشود.

-     هر چه کودک کوچکتر باشد، اشتباهات بيشتر ميشوند چون کودکان بزرگتر ميتوانند بگويند، قبلاً اين دوا را خوردهاند.

- 27 درصد اشتباهات مربوط به دو برابر دادن دوا ميشود؛ دادن دوزهاي غلط و دادن دواهاي اشتباهي هم از ديگر خطاهاي والدين است.

- درمجموع فقط 1/5 درصد از کودکان در اثر اين اشتباهات کارشان به داکتر و شفاخانه کشيده شده و 25 کودک هم جان خود را ازدستدادهاند.

عمر بيشتر با نوشيدن چاي بيشتر

مطالعهاي جديد نشان ميدهد که نوشيدن چاي خطر مرگ ناشي از مسايلي غير از مشکلات قلب و عروق را تا يکچهارم کاهش ميدهد.

به نقل ازDaily Mail فوايد چاي بهطور عمده به دليل مواد تشکيلدهنده آنتياکسيداني آن يعني فلاونوئيد يا زردينه است. چاي به دليل کاهش چشمگير فشارخون تأثير بسياري بر افرادي دارد که از نوشيدني استفاده ميکنند.

کارشناسان توصيه ميکنند که مصرف چاي بهتر از قهوه است و آنهايي که چاي مينوشند به لحاظ بدني فعالتر هستند درحاليکه کساني که به خوردن قهوه عادت دارند معمولاً ناسالم و سيگرتي هم هستند. به گفتهي محققان مصرفکنندگان قهوه در معرض ريسک بالاتري از بيماري قلبي عروقي هستند بهويژه به دليل سيگرت کشيدن چراکه در تحقيق آنها 57 درصد کساني که بيش از چهار پياله قهوه در روز مينوشيدند سيگرتي نيز بودند.

همچنين مردان تمايل بيشتري به نوشيدن قهوه دارند و زنان بيشتر از مردان چاي مينوشند. درهرصورت نوشيدن چاي مرگهاي ناشي از مشکلاتي که به قلب يا عروق بيارتباط است را تا 24 درصد کاهش ميدهد. نکتهي جالب اينکه بيشترين تأثير چاي بر مرگومير ناشي از مشکلاتي غير از قلب و عروق در ميان افرادي که هماکنون يا پيشازاين سيگرتي بودند يافت شد درحاليکه چاي بر افراد غير سيگرتي تأثير مشابه نداشت.

سن کابوس کودکان

به گفتهي محققان کودکان از سن 10 سالگي کابوس ميبينند و اين خوابها در دختران بيشتر از پسران است.

15 تا 40 درصد کودکان در سن 10 سالگي کابوس ميبينند و اين خوابهاي بد، کم و بيش خواب آنها را مختل ميکند؛ براي روشن شدن اين موضوع يک تيم از گروه روانشناسي دانشگاه مونترال نتايج يک سري از مطالعات که در مورد کابوس و خواب کودکان در سالهاي قبل انجام شده بود را مورد بررسي قرار دادند؛ اين مطالعات در مورد 18 هزار کودک 5 تا 18 ماه بود.

به گفتهي محققان، اين تحقيقات در مورد خواب و روياهاي بد (لزوماً باعث بيداري نميشود) بود و ما به اين نتيجه رسيديم که کودکان تقريباً حدود 2 سال، گاهي تحت تأثير موضوعي قرار ميگيرند و آن موضوع در مغز آنها باقي ميماند؛ البته در سن کودکستان به ندرت اين خوابها ظاهر ميشود اما در سن 10 سال به طور منظم کابوسها ظاهر ميشوند.

اين حالت در دختران بيش از پسران است و بين سن 10 تا 15 سال که تفاوتهاي جنسيتي را متوجه ميشوند، بيشتر رخ ميدهد؛ پسران در اين سنين خشنتر ميشوند درحاليکه دختران بيشتر درگيري فردي دارند و در کوچکترها، خوابهايي به شکل جمعيتي از هيولاها و ترس از دست دادن مثلاً پدر و مادر را دارند.

محققان اشاره کردند: براي کمک به کودکانيکه مبتلا به کابوسهاي شبانه هستند، درمان وجود دارد و براي درک بهتر ماهيت و ميزان اين اثرات بايد تحقيقات بيشتري انجام شود.

جانيکه حريف بود بيگانه شده است

عقلي که طبيب بود ديوانه شده است

                                     ميران همه گنجها به ويرانه نهند

                                    ويرانهي ما ز گنج ويرانه شده است

مولانا

تکرار تاريخ توسط روسيه و ترکيه

روسيه ميرود تا هزينهي بازگرداندن شبه جزيره کريمه به خاک خود را بپردازد اما اگر روسيه متحمل تحريمهاي بيشتر شود اين موضوع بر ترکيه نيز تاثير منفي خواهد گذاشت.

هيچ کس انتظار نداشت که امور در اوکراين به سمتي برود که جنگ سرد جديدي ميان روسيه و غرب به وجود آيد. اگر مواضع رييس جمهور روسيه، ولاديمير پوتين را دنبال کنيم در مييابيم که او چون ديد ايالات متحده در سوريه حاضر نشد با روسيه بجنگد گمان ميکرد پس امريکا در اوکراين نيز کاري از پيش نخواهد برد.

بعد از آن واشنگتن وارد هماهنگي کامل با عربستان و کشورهاي عربي حوزه خليج فارس شد که آنها توليد نفت خود را افزايش دهند که به اين ترتيب قيمت نفت کاهش يابد و به دنبال آن روسيه به سختي بتواند نفس بکشد.

اما با اين حال به نظر نميرسد که پوتين هم بخواهد از مواضع خود عقب بنشيند. روسيه کشوري نيست که بخواهد در برابر تحريمها سر خم کند. قدرت هستهاي و فضايي و نظامي عظيمي است و اعتقاد دارد هر جنگي که در بگيرد ميتواند قيمتهاي نفت را مجددا افزايش دهد.

روسيه تاثير بزرگي بر اقتصاد ترکيه ميگذارد. ترکيه و روسيه به طور گستردهاي بر سر گاز روسيه با يکديگر ارتباط دارند. پوتين تصميم به احداث خطوط لولهي گاز از طريق ترکيه کرده است. همچنين قرار است نخستين تاسيسات هستهاي ترکيه را روسيه احداث کند. چهار درصد از توليد ناخالص داخلي روسيه گردشگري است که اسد نيز در آن سهم دارد. لازم نيست بيش از اين به تاثيرات ديگري که ميتواند از ابعاد تاريخي بر روابط ترکيه روسيه تاثير بگذارد، اشاره کنيم. از جنگ شبه جزيره کريمه در سالهاي 1853 و 1856 تا جنگ 1877 1878 و جنگ روسيه و ترکيه در بالکان و قفقاز در 1893 و تا همين الآن تحولات روسيه و ترکيه بر يکديگر تاثير داشته است. بد نيست در اينجا اين نکته را هم يادآور شويم که در آن موقع هشدار انگليس مانع از توقف پيش روي ارتش روسيه تا نزديکيهاي استانبول شد و در مقابل بريتانيا قبرس را از حکومت عثماني و از سلطان عبدالحميد جدا کرد که اين مساله سبب شد او کاخ خود را به اوسکي دار انتقال دهد.

ديگر براي همه قبول کردهاند که اگر جنگ جهاني اول به سمتي نميرفت که فرانسه بخواهد آلمان را مجازات کند، حزب نازي در آلمان صعود نميکرد و در سايهي خلاي سياسي که به وجود آمد که مسبب آن قدرتهاي بزرگ جهاني وقت بودند، آن اتفاقات نميافتاد و شايد جنگ جهاني دوم به انفجار نميرسيد.

بعضي وقتها فشار شديد بازي را خراب ميکند. در اين جا بد نيست که مطلب را با شعري از محمد عاکف ارصوي به پايان برسانيم که ميگفت: «ميدانند که تاريخ تکرار ميشود، اما اگر از آن عبرت بگيرند آيا باز هم آن را تکرار ميکنند؟»

 منبع: السفير/ برگرفته از ديپلماسي ايراني

رييس جمهور قزاقستان:

اسلام دين «صلح» و تروريزم دشمن بشريت است رييس جمهور قزاقستان با اعلام مخالفت خود با مرتبط دانستن اسلام با تروريزم، تصريح کرد: من از اين موضوع که تروريزم به اسلام ربط داده ميشود، حمايت نميکنم و بايد در اين خصوص سطح آگاهيهاي مردم را ارتقاء بخشيد.

«نور سلطان نظربايف» رييس جمهور قزاقستان اسلام را به معناي دين «صلح» دانست و گفت: اسلام به معناي صلح است و نبايد آن را با تروريزم همراه ساخت.

بنابر اعلام پايگاه خبري«NUR.KZ»، نظربايف در ديدار با نمايندگان قزاقستان که از کانالهاي تلويزيوني اين کشور پخش شد، تصريح کرد: در قرآن به اين نکته اشاره شده است: «اگر شما يک نفر را (بدون دليل و يا بيگناه) بکشيد، اين عمل شما برابر با کشتن تمام بشريت است.»

وي افزود: بنابراين، براي مبارزه با تروريزم بايد به عنوان يک دشمن در برابر تمام بشريت اقدام کرد و بايد اين نکته را نيز در نظر گرفت که جوانان کشور ما بايد به دور از تفکرات افراطي گام برداشته و به دنبال اسلام واقعي و به دور از خشونت باشند.

نظربايف در ادامه افزود: به اين دليل بايد به تروريزم به عنوان يک دشمن واحد براي همه مسلمانان نگاه کرده و همواره به دور از ايدئولوژي تروريزم گام برداشت.

وي گفت: در ترکيب گروه افراطگراي «داعش» افراد اروپايي، انگليسي، فرانسوي و حتي از آسياي مرکزي و از کشورهاي ديگر مشارکت دارند و به طور عمده دليل اصلي تجمع همه آنها به دست آوردن منابع مالي بوده است.

وي ادامه داد، حال آنکه تمام جهان عليه تروريزم که خطر هرجومرج در جهان را گسترش ميدهند، اقدام ميکنند.

رييس جمهور قزاقستان در ادامه خاطرنشان کرد: اسلام مرتبط با تروريزم نبوده و نيست و ما همواره مدافع و پشتيبان اسلام به دور از افراط خواهيم بود.

روسيه زيردريايي هستهاي و نامرئي خود را به آب انداخت

روسيه زيردريايي هستهاي و نامرئي خود را به آب انداخت

رزمناو زيردريايي موشک بر استراتژيک «ولاديمير مونوماخ» که از آن به عنوان نامرئي ياد ميشود، بطور رسمي وارد تسليحات نيروي دريايي روسيه شد.

به نقل از خبرگزاريهاي روسيه، زيردريايي هستهاي استراتژيک «مونوماخ» 19 دسامبر رسما به تسليحات نيروي دريايي اين کشور پيوست و بر فراز آن پرچم آندره مقدس برافراشته شد.

«ولاديمير مونوماخ» سومين کشتي از زيردرياييهاي استراتژيک پروژه «بوري» است.

به گفتهي مسئولان روسي، اين زيردرياييهاي راهبردي متعلق به نسل چهارم داراي مختصات منحصر بهفرد بي سابقه هستند و هيچ مشابهي در جهان ندارند.

امريکاييها در سال 2012 در طول يک ماه نميتوانستند يک زيردريايي «شچوکا» روسيه (مطابق درجه بندي ناتو «شارک») را در نزديکي سواحل خود کشف کنند.

به گفتهي کنستانتين سيوکوف، نائب رييس آکادمي مسايل ژئوپوليتيک روسيه در مقايسه با شچوکا، ولاديمير مونوماخ را ميتوان زيردريايي نامرئي توصيف کرد.

او اظهار کرد: شدت سر و صداهاي ناشي از اين زيردرياييها بهصورت چشمگيري کاهش يافته است. اين خصوصيت شامل کل فرکانسها است بويژه فرکانسهاي فروصوتي. صداي فرکانس روي موج 5 تا 10 کيلوهرتز در داخل آب بويژه در اعماق آن به فاصلهي دور سرايت ميکند و اين فاصلهها تا هزاران کيلومتر ميرسد.

اين صداها بوسيلهي آنتنهاي درازي کشف ميشود که امريکاييها آنها را روي کشتيهاي خود نصب ميکنند.

دريايي هاي موشک بر هسته اي جزو پروژه بوري به سلاح استراتژيک تعلق دارند. دو کشتي ديگر متعلق به اين پروژه بوري اکنون در حال ساخت است و تا سال 2020، هشت زيردريايي هسته اي ديگر اين نوع قرار است وارد تسليحات ناوگان روسيه شود.

نيروي انساني ماهر

 نياز توسعه اقتصادي از نظر واژه شناسي، توسعه واژهاي لاتيني، مشترک بين زبان انگليسي و فرانسه در انگليسي توسعه يعني Development در مقابل Envelopment يعني توسعه نيافته است. مفهوم مجازي توسعه، رشدکردن، از لفافه خارج شدن و يا از سنتي به مدرنيته رسيدن است. توسعه مفهوم قراردادي و اعتباري است.

هيچوقت توسعه مطلق وجود ندارد. توسعه يک پديده همه جانبه است در ابعاد سياسي، فرهنگي، اقتصادي، فيزيکي، جمعيتي، تکنولوژي و فکر و انديشه که هر کدام از اينها با همديگر تفاوت زياد دارد. مثلا توسعه فرهنگي فرآيند درازمدتي است که متناسب با حفظ حرمت عرف و سنن هر ملتي تغيير ميکند. توسعه فيزيکي در صورت استفاده از همه امکانات مالي، تکنولوژي و نيروي انساني به فرض ساخت يک مکتب و يا يک بزرگراه و... در زمان معين به ثمر خواهد رسيد، ولي توسعه فرهنگي نياز به زمان و سرمايهگذاري درازمدت دارد، بدون توسعه آموزشي، توسعه اجتماعي، توسعه فرهنگي و توسعههاي ديگر نميتوان به توسعه پايدار رسيد، توسعهاي که تداوم داشته باشد همه جنبههاي زندگي بشري را پوشش بدهد.

کشورهايي که مشکلات توسعه دارند عمدتا شامل مشکلات نيروي انساني و اولويتهاي اقتصادي است که چنانچه در جهت رفع آنها به طريق علمي با اعمال راه کارهاي قانوني نوآورانه و انديشمندانه عمل شود راه به سوي توسعه پايدار و مانا هموار ميشود.

در دهههاي اخير به منابع انساني به عنوان عنصري هوشمند توجه شده است که با مهارت و خلاقيت خود نقش اساسي در سيستم ايفا ميکند. نيروي انساني کارآمد در يک کشور جزو سرمايههاي ارزشمند آن کشور بهشمار ميآيد. اساسا «سرمايهي دانش « از «سرمايهيتوليد» بسيار مهمتر است.

کشورهاي درحال توسعه از سرمايهي انساني، بيش از سرمايه فيزيکي بهره دارند بر اساس آمار، سرمايه انساني، نقش اول ثروت آفريني در کشورهاي توسعه يافته را با 67 درصد به خود اختصاص دادهاست، در حاليکه سهم منابع طبيعي و فيزيکي صرفاً 33 درصد است. اين سرمايه است که ميتواند به عنوان پشتوانه حرکتهاي بزرگ اجتماعي قرن بيست و يکم قرار گيرد.

«توسعه پايدار»، انسان محور است و با توجه به گستردگي مباحث و قابليتهاي بسيار آن به سرعت به مهمترين مناظرهي کنوني و نيز يکي از مهمترين چالشهاي دهههاي اخير تبديل شده است. در توسعه پايدار، «انسان» محور توسعه و سزاوار بهداشت، امنيت، فرهنگ، آموزش، دانش و توسعه ارتباطات و اطلاعات است.

بنابراين، دانش و دانايي ملي، رکن اصلي توسعه و نظام آموزشي و هم گذرگاه نيل به دانايي ملي بهشمار ميآيد و جامعه زماني به اهداف خود دست مييابد که از طريق توسعه انساني مسير خود را هموار کند.

در واقع بنياد زندگي جمعي انسان را «تعليم و تربيت» تشکيل ميدهد و ما آنگونه زندگي ميکنيم که تربيت ميشويم، از اين رو، هر تعبيري که از توسعه داشته باشيم، براي رسيدن به آن تمامي تلاشها بر دوش انسانهايي است که بايد بار اين قافله را به سر منزل مقصود برسانند.

از آنجايي که در دنياي معاصر، نهاد آموزش و پرورش مسئوليت تربيت نيروي انساني در جامعه را بر عهده دارد، از اين رو، مهمترين بستر توليد و تربيت نيروي انساني بهشمار ميآيد.

آزمايشي براي تعيين توانايي مغزي

احتمال بروز سکتهي مغزي در افرادي که نميتوانند به مدت 20 ثانيه بر روي يک پا بايستند بيشتر است.

محققان علوم طبي دانشگاه توکيو ميگويند: نتايج اين آزمايش که بر روي بيش از 841 زن و 546 مرد با محدوده سني حدود 67 سال انجام شد، نشان ميدهد کساني که قدرت ايستادن بر روي يک پا در اين مدت کوتاه را ندارند، توانايي مغزي آنها کاهش يافته است.

زمانيکه افراد در اين آزمايش سعي داشتند روي يک پا بايستند، مغز آنها اسکن شده و عملکرد آن مورد بررسي قرار گرفته است. به گفتهي ‎‎‎محققان، مردود شدگان اين آزمايش نيازمند پيگيريهاي دقيقتر طبي هستند. آزمايشهاي تکميلي از برخي افراد 67 سالهاي که قادر به ايستادن بر روي يک پا نبودند نشان داد آنها از مشکلاتي مانند ضعف در عملکرد مغز، صدمههاي تشخيص داده نشده يا خونريزيهاي کوچک در رگها رنج ميبردند.

 ياسوهارو تابارا YasuharuTabara استاديار مرکز ژنومي دانشگاه کيوتو و مدير اين پروژه ميگويد: نتايج تحقيقات نشان داد که قدرت ايجاد توازن به هنگام ايستادن بر روي يک پا به مدت 20 ثانيه بسيار مهم است زيرا در واقع اين توانمندي شاخصي مهم براي سنجيدن ميزان سلامت قدرت مغز افراد است. اين آزمايش همچنين بيانگر ميزان بيماري سلولهاي مغز افراد در ابتلا به بيماري زوال عقل يا آلزايمر است.

محققان انگليسي پيشتر اعلام کرده بودند که علت بسياري از مرگ و ميرها در دهههاي آينده مرتبط با افراد ميانسالي است که ساعات بسيار طولاني مينشينند يا از چوکي خود جدا نميشوند.

نتايج اين مطالعه که در مجله انجمن قلب امريکا منتشر شده است.

رابطه دندانهاي سالم

 با قدرت حافظه بهداشت دهان و دندان بيش از آنچه شما تصور بکنيد در سلامت جسماني شما اثر گذار است، شايد باورش سخت باشد اما آنهايي که دندانهاي سالم تري دارند غالباً حافظه بهتري هم دارند.

آخرين تحقيقات انجام شده نشان داده اند، تعداد دندانهاي سالم با حافظه و سرعت راه رفتن افراد ارتباط مستقيمي دارد. در واقع هر چه دندانهاي خراب افراد بالاي 60 سال بيشتر باشد عملکرد حافظه و سرعت حرکتشان 10 درصد کاهش مييابد. وجود چنين رابطه زماني مشخص شد که دانشمندان ساير عوامل مؤثر در سلامتي از قبيل: سبک زندگي، سيگرت کشيدن، الکل نوشيدن و حتي پايگاه اجتماعي- اقتصادي افراد را به خوبي مورد مطالعه قرار دادند.

پس از وارسي تمامي موارد ذکر شده اين نتيجه حاصل شد که، پيرزن ها و پيرمردهاي بدون دندان نسبت به ديگران با سرعت بسيار کمتري راه ميروند. اين يافتهها بيش از همه در گروه سني 60 تا 74 مشاهده ميشود، به گفتهي دانشمندان در مورد افرادي بالاي 74 سال وضوح يافته به اين شدت نيست.

بنابراين از دست دادن هر يک از دندانها به معناي از دست رفتن بخشي از حافظه و توان مغزي است. از اين پس ميتوان با در نظر گرفتن تعداد دندانهاي خراب هر فرد زمان زوال و اضمحلال حافظه او را پيش بيني کرد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 31
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 293
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 457
  • بازدید ماه : 821
  • بازدید سال : 3,657
  • بازدید کلی : 84,176