loading...
سخن جدید
بازدید : 27 1393/04/24 نظرات (0)

 

 

بوی خون و باروت در جنگ تمام عیارغزه

 

 

ابراهیم شرقیه، معاون مدیر کل مرکز دوحه بروکینگز در یادداشتی ضمن انتقاد از تلاش‌های دولت امریکا برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات غیرقانونی و وحشیانه اسراییل علیه مردم نوار غزه تأکید می‌کند که اگر واشنگتن این اقدامات را حق دفاع از خود می‌خواند، باید همین حق را برای فلسطینی‌ها قایل بود، چرا که آنان هم به عنوان انسان حق برخورداری از امینت و حیات همراه با آرامش را دارند.

بیانیه‌های اخیر از طرف مقامات اسراییلی حاکی از آن است که نزاع کنونی در سرزمین‌های اشغالی، یک جنگ است و قرار نیست به این زودی پایان یابد. با این حال جنگ برای دفاع از خود علیه نوار غزه به منظور تضعیف حماس ـ در سال 2008 و دوباره در سال 2012 ـ ثابت کرد که هیچ کاری از پیش نمی‌برد. یک مقایسه سریع نشان می‌دهد که حماس هم برد و هم دقت موشک‌های خود را باز هم ارتقا بخشیده است ـ در حالی که حملات موشکی در سال 2012 به ندرت به تل‌آویو و بیت‌المقدس می‌رسید، اکنون تا مناطق شمالی هادرا، 73 مایلی شمال غزه، می‌رسد.

اسراییل نتوانست به هدف خود یعنی تضعیف حماس در حمله به سرزمین‌های خود، دست پیدا کند. تنها تأثیری که حملات اسراییل بر جای می‌گذارد، تلفات غیر نظامی است. در نتیجه ستون نویس واشنگتن پست مدعی می‌شود که آخرین جنگ کوچک میان اسراییل و جنبش حماس برای هیچ یک از دو طرف پیروزی به دنبال ندارد، همانند آنچه که در سال 2009 و 2012 رخ داد.

طبق معمول واشنگتن در واکنش به بمباران غزه توسط اسرائیل صرفاً به توجیه و حمایت از حق اسراییل برای دفاع از خود پرداخت و صرفاً حملات موشکی حماس را محکوم کرد. با این حال چیزی که جان ارنست، سخنگوی کاخ سفید نتوانست مشخص کند این بود که آیا فلسطینی‌ها هم حق دفاع از خود دارند یا خیر ـ و واشنگتن واقعاً از چه کسی انتظار دارد تا این حفاظت را تأمین کند.

اگر اسراییل حق دارد با انجام حملات هوایی و از بین بردن خانه‌ها و مدارس فلسطینی از خود دفاع کند، در نتیجه فلسطینی‌ها هم حق دارند تا در برابر خشونت رو به افزایش و ستم اسراییلی‌ها از خود دفاع کنند؛ خشونتی که در طول چند روز گذشته نزدیک به  200 کشته و صدها زخمی در میان شهروندان و غیرنظامیان فلسطینی برجای گذاشته است. اسراییل مدت مدیدی است که از روش‌ها و تاکتیک‌های غیر قانونی علیه نوار غزه بهره می‌برد و خانه‌های مردم در منطقه بسیار کوچک با جمعیت 1.7 میلیون نفری را بر سر ایشان خراب می‌کند، جدای از آنکه همین اتفاقات در کرانه باختری هم می‌افتد.

ضرب و جرح وحشیانه طارق ابوخدیر، شهروند امریکایی کارگر معدن، توسط سربازان اسراییلی که یونیفورم به تن داشتند نشان می‌دهد که واشنگتن حتی نمی‌تواند از شهروندان خود در برابر خشونت اسراییل محافظت کند، حال چه برسد به شهروندان فلسطینی در نوار غزه.

هنگامی که این جنگ به پایان برسد، اسراییلی‌ها به زندگی عادی خود باز می‌گردند در حالی که فلسطینی‌ها همچنان با ظلم و ستم اشغالگران، افزایش تروریسم ساکنان اسراییلی و سد معابر تحقیر کننده روزانه مواجه خواهند بود. مردم غزه همچنان در بزرگترین زندان بدون سقف دنیا یعنی نوار غزه، ادامه خواهند داد.

بدون شک اسراییل از خود دفاع نمی‌کند؛ بلکه از پروژه شهرک‌سازی خود در فلسطین صیانت می‌کند. در ابتکار عمل صلح اعراب به سال 2002، توافقنامه صلح جامع با عادی سازی کامل روابط به اسراییل پیشنهاد شد اما اسراییل حتی به آن پاسخ نداد. به تازگی پس از تلاش جان کری برای برقراری صلح، اسراییل پروژه‌های شهرک‌سازی بیشتری را در پیش گرفت. لذا این رژیم تنها از یک چیز دفاع می‌کند؛ از پروژه‌های شهرک سازی خود.

جان کری به خوبی می‌داند که تلاش‌های ناتنیاهو و همکاران او برای گسترش فعالیت‌های شهرک سازی در سرزمین‌های فلسطین وقت و انرژی که وی صرف مذاکرات صلح کرد به فنا داد. در تمام نه ماه تلاش واشنگتن برای پیشبرد مذاکرات، اسراییل با سرعت و قدرت بیشتری نسبت به هر زمان دیگری در گذشته، کار شهرک‌سازی خود را پیش برد.

حقوق بنیادین امنیت و آرامش، برای مردم فلسطین نیز تضمین شده است. متأسفانه امریکا و دیگر کشورهای غربی در برابر تلاش‌های فلسطین برای دست یافتن به مصونیت حقوق بین‌الملل ایستادگی کردند، به ویژه در برابر پیوستن فلسطین به دادگاه جرائم بین‌المللی.به منظور جلوگیری از جنگی دیگر و ممانعت از خشونت‌ورزی اسراییل علیه مردم غیر نظامی، واشنگتن باید اقداماتی فوری برای جلوگیری از توجیه و مشروعیت بخشی به خشونت اسراییلی‌ها علیه مردم فلسطین با نام دفاع از خود انجام دهد.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 351
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 515
  • بازدید ماه : 879
  • بازدید سال : 3,715
  • بازدید کلی : 84,234