loading...
سخن جدید
بازدید : 27 1393/04/18 نظرات (0)

 

 

استقبال گسترده از

 نمایشگاه بهار قرآن در کابل

محمدتقی جعفری

در حدیث آمده است که «هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.»

به راستی که هر چیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه مبارک رمضان است که قرآن، این کتاب آسمانی و بزرگ هدایت‌گر بشر، در این ماه بزرگ و پر خیر و برکت نازل گردیده است.

در کشور ما نیز در این ماه بزرگ به روش‌های گوناگون از جمله، برگزاری مسابقات قرآنی، ایجاد مراکز آموزشی ویژه، دایر نمودن نمایشگاه‌ها و... از این بهار بزرگداشت به عمل می‌آید.

در سال جاری نیز شورای عالی قرآنی افغانستان در مسجد الزهرا(س) در غرب کابل، با ایجاد نمایشگاهی با عنوان بهار قرآن، از این ماه بزرگ و این کتاب الهی بزرگداشت به عمل آورده و سعی در ترویج هرچه بیش‌تر فرهنگ قرآنی در این ماه با عظمت را دارند.

محافل انس با قرآن با تلاوت قاریان ملی و بین المللی، اجرای تواشیح، برگزاری مسابقات تلاوت و حفظ قرآن کریم نیز از دیگر برنامه های این نمایشگاه در طول برگزاری است.

بخش‌های مختلف، غرفه‌های متعدد، صنایع دستی فرهنگی و دینی، آثار هنری زیبای قرآنی و سایر آثار دینی- فرهنگی، نشریات، تابلوهای مذهبی، سی‌دی‌های صوتی و تصویری مذهبی و دینی از جمله آثار و خدماتی اند که در این نمایش‌گاه عرضه شده و به نمایش گذاشته شده است.

علاوه برآن، در این نمایشگاه که انواع هنرهای قرآنی نیز به نمایش گذاشته شده، ایستگاه نقاشی کودکان دایر گردیده که با استقبال خوب کودکان مواجه شده است.

در این نمایشگاه غرفههایی نیز به ناشران و هنرمندان اختصاص داده شده است تا با عرضهی کتاب، نرم افزارهای قرآنی و آثار هنرمندان، به نیازهای معنوی مردم مسلمان افغانستان پاسخ دهند.

سیمین حسن زاده، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ با حضور در این نمایشگاه خاطرنشان ساخت: ماه رمضان ماه بهار قرآن، نزول برکات و رحمت الهی است و بندگان خدا در یک آزمون بزرگ در این مقطع زمانی قرار دارند.

وی افزود: نمایشگاه بهار قرآن در حقیقت پرداختن به بخشهای فرهنگی قرآن است که امروز جامعهی ما سخت به آن نیاز دارد و در جهت قرآنی بودن روح جامعه بی نهایت موثر است.

ناصرجهانشاهی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز در مراسم افتتاحیهی این نمایشگاه گفت: ماه مبارک رمضان، ماه هدایت انسان است و خداوند متعال در این ماه زمینه را فراهم نمود تا انسانها با روزه به قرآن مجید رجوع کنند و با قرائت و تعمق در آیات الهی زمینه هدایت خویش را فراهم نماید.

جهانشاهی با تاکید به لزوم وحدت مسلمین و تمسک به قرآن مجید گفت: امت اسلامی با محور قرار دادن قرآن باید در مسیر عزت و سربلندی خویش با وحدت و انسجام حرکت نماید و اجازه ندهد افراط گرایان با عناوین مختلف در صفوف مستحکم آنان رخنه ایجاد کنند.

عباس حسن زاده، رییس مرکز علوم قرآنی افغانستان  که از برگزار کنندگان این نمایشگاه است در مصاحبه با روزنامه سخن جدید با اشاره به اینکه  نمایشگاه قرآنی بزرگ بهار قرآن وارد ششمین سال خود شده، اظهارداشت: این نمایشگاه دارای 32 غرفه می‌باشد و از تاریخ نهم این ماه مبارک تا هجدهم آن ادامه خواهد داشت.این غرفه‌ها در موضوعات مختلف، یعنی فعالیت‌های قرآنی و فعالان عرصه‌های دینی و معارف اسلامی و رسانه‌ها و انتشارات و ناشرانی از داخل افغانستان و غرفه‌هایی مربوط به ایستگاه‌های خانواده و ایستگاه قرآن، ایستگاه اخلاق، می‌باشد.

در این ایستگاه‌ها به مسایل مختلف از جمله، علایم شیطان پرستی، آخرزمان شناسی و مهدویت شناسی و موضوعاتی همانند انواع نگاه‌ها به لحاظ شرعی (حلال و حرام) و ... پرداخته شده است.

حسن‌زاده می‌گوید، برگزار کنندهی این نمایشگا شورای عالی قرآنی افغانستان می‌باشد و اهداف آن با توجه به فضای معنوی ماه رمضان و ماه نزول قرآن، فضاسازی معنوی بیش‌تری برای استفادهی هر چه بیشتر از ماه مبارک رمضان است که در راستای قرائت، ترتیل و حفظ فعالیت کرده و تشویق قرآن آموزان به استفاده هرچه بیش‌تر از این کتاب الهی در چارچوب کار قرار داشته و هماهنگی بیش‌تر بین مراکز قرآنی، حوزات علمیه نیز در این چوکات است.

وی می‏افزاید: هدف اصلی ما این است که افراد بتوانند با موضوعات قرآنی بیش‌تر آشنا شده و برای شناخت یکدیگر نیز زمینهای فراهم شده باشد. او در مورد شرکت و مراجعهی مردم نیز استقبال از این نمایشگاه را گسترده دانسته و بیش‎ترین بازدید کنندگان را خانواده‎ها و خانم‎ها دانست.

اما چیزی که در این نمایشگاه بسیار جالب توجه بود، حضور پررنگ کودکان است که تعداد زیادی از کودکان در رده‌های سنی شش تا چهارده سال، به این نمایشگاه مراجعه کرده بودند و غرفه‌های مربوط به آنان نیز، مزدحم‎تر از سایر موارد به نظر می‎رسید. نوجوانان نیز با شوق و علاقه از این غرفه‌ها دیدار می‌کردند و جوانان نیز فعالیت خوبی داشتند.

آقای محمدی، یکی بازدید کنندگان این نمایشگاه گفت: جذابیت و خوبی این نمایشگان در این است که برای هر سن و سالی مفید بوده و در صورت مراجعه خانواده‌ها برای هر رده سنی، آثار و خدماتی موجود است تا استفاده کنند.

نمایشگاه بزرگ بهار قرآن که از شش سال پیش به همت شورای عالی قرآنی کابل آغاز و تاکنون ادامه دارد، همه ساله از 15 ماه مبارک رمضان آغاز و تا بیست و پنجم این ماه ادامه پیدا میکند که در سال جاری از نهم ماه مبارک رمضان آغاز شده و به مدت ده روز به روی علاقمندان باز خواهد بود.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 348
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 512
  • بازدید ماه : 876
  • بازدید سال : 3,712
  • بازدید کلی : 84,231