loading...
سخن جدید
محمد رضا نعیمی بازدید : 22 1393/10/22 نظرات (0)

 

بعضی از بیماری ها، بخصوص نوع ویروسی آن، در فصل زمستان افزایش مییابند. ویروسها بزرگ و کوچک نمیشناسند و به هرکسی که شرایط مساعدی داشته باشد، حمله ور میشوند. در این میان ظاهرا کودکان هدف خوبی هستند. گرچه فرار از دست ویروسها چندان کار آسانی نیست، خانوادهها باید در این فصل بیشتر مراقب فرزندان شان باشند و نکاتی را به آنها آموزش دهند.

سرماخوردگی

سرماخوردگی یکی از بیماریهایی است که تا به حال درمانی برای آن یافت نشده است؛ این بیماری ویروسی با انسداد بینی، آب ریزش بینی، سردرد خفیف، سوزش گلو، سرفه، خس خس سینه و... همراه است. ۱۰درصد از کودکان ممکن است در طول سال ۱۲بار سرما بخورند، ولی به طور متوسط هر کودکی ۶تا ۸بار در سال دچار سرماخوردگی میشود.

اگر بافتهای لنفاوی در اثر سرماخوردگی بزرگ شود علائم انسدادی ایجاد میکند که به شکل خُرخُر شبانه است و کودک به علت خواب نامناسب، همیشه خسته و کسل به نظر میرسد هرچه سن کودک بالاتر میرود، تعداد سرماخوردگیها نیز به دلیل قویترشدن دستگاه ایمنی کاهش مییابد. کودکانیکه در محیط مزدحم قرار میگیرند، بیشتر از کودکانیکه در خانه یا محیطهای خلوت هستند دچار سرماخوردگی میشوند. ویروسها از طریق ذرات تنفسی و آلودگی اشیای در دسترس منتقل میشوند. ویروس سرماخوردگی ضعیف است و مشکلی ایجاد نمیکند. (لازم به ذکر است بعضی پدر و مادرها وقتی ترشحات بینی کودک تغییر میکند، احساس میکنند سرماخوردگی عفونی شده در حالیکه این تصور اشتباه است) سرماخوردگی، درمان دوایی خاصی ندارد و درمانها فقط تسکین دهنده هستند؛ مثلا برای درمان تب میتوان از دواهای تب بُر یا مسکنها استفاده کرد و برای خارش و سوزش گلو باید از محلول آب نمک استفاده شود. بعضی خانوادهها در این فصل از ترکیبات تابلیت‎های ویتامینی مانند ویتامین C برای جلوگیری از سرماخوردگی کودک استفاده می‌کنند، درحالی‌که ویتامین C جلوی سرماخوردگی کودک را نمی‌گیرد، اما توصیه می‌شود در این فصل مصرف سبزیجات و میوه‌ها در کودکان بیش‌تر شود.

خروسک

بیماری دیگر شایع در فصل پاییز و زمستان خروسک است. این بیماری نیز در بیشتر موارد علت ویروسی دارد. این ویروس باعث تنگ شدن حنجره و نای میشود و این مجاری که مجاری اصلی هستند، مشکلاتی را برای کودک پدید میآورند. بیماری معمولا با یک سرماخوردگی ساده شروع میشود؛ ویروس ممکن است از فرد بزرگسال به بدن کودک منتقل شده باشد. بعد از چند روز کودک دچار سرفههای خشک، خشن و صدادار میشود. اصطلاحا میگوییم سرفههای پارس مانند پیدا میکند. شدت بیماری در شبهاست، تنفس تندتر میشود و پوست شکم و قبرغهها حالت فرورفته پیدا میکند و گاهی کبودی لبها نیز دیده میشود. وقتی تنفس صدادار و به سختی انجام میشود نیاز به عکسبرداری و بستری کردن کودک است.

سینوزیت

این بیماری نیز ممکن است یکی از عوارض سرماخوردگی باشد و معمولا در کودکان بزرگ‌تر و نوجوانان دیده می‌شود. چند نوع سینوزیت وجود دارد، ولی آنچه مدنظر است سینوزیت چرکی است. سینوزیت چرکی در افرادی که تماس بیش‌تری با سیگرت دارند، آلرژی دارند، کودکانی‌که چیزی را وارد بینی می‌کنند یا ریفلاکس معده به مری دارند، بیش‌تر مشاهده می‌شود. علایم اصلی به صورت احتقان بینی، ترشح چرکی (ترشح غلیظ و زرد) و سرفه‌های شبانه است. بوی بد دهان، اِدِم دور چشم و سردرد در کودکان کم‌تر دیده می‌شود. اگر ترشح چرکی و سرفه بیش‌تر از دو هفته طول بکشد به سینوزیت شک می‌کنیم و معمولا تا ۱۰روز اول در یک سرماخوردگی عادی به سینوزیت مشکوک نمی‌شویم. درمان سینوزیت نیز مصرف آنتی بیوتیک است.

گلودرد یا فارنژیت

فارنژیت ممکن است علت ویروسی یا باکتریایی داشته باشد. گلودرد چرکی قبل از دو سالگی کم‌تر دیده می‌شود و در کودکان زیر هشت سال شایع تر است. گلودردهای چرکی مهم هستند و معمولا با درد شدید گلو و تب بالا شروع میشود و از آب ریزش بینی و سرفه هم خبری نیست. در معاینه، داکتر چرک گلو را مشاهده میکند. این بیماری حتما باید درمان شود و درمان آن نیز مصرف آنتی بیوتیک هاست. تشخیص این که گلودرد ویروسی یا چرکی است فقط به عهده داکتر است و خانواده ها در این مواقع باید از درمانهای خانگی خودداری کنند.

آنفلوآنزا

آنفلوآنزا بیماری ویروسی است که به شکل سرماخوردگی بسیار شدید ظاهر میشود و بیمار تب شدید بیشتر از ۳۹درجه سانتیگراد، درد استخوانی، کمردرد و درد اندامهای انتهایی، گلودرد و سرفههای خشک دارد؛ حتی ممکن است علایم هاضمه هم با آن همراه شود. بیماری، درمان آنتی بیوتیکی ندارد ولی برای کاهش علائم میتوان از تببُرها و مسکنها استفاده کرد. برای جلوگیری از آنفلوآنزا میتوان از واکسن استفاده کرد. واکسن اواخر تابستان و اوایل خزان تزریق میشود. تجویز واکسن آنفلوآنزا از شش ماهگی شروع میشود؛ فقط برای بعضی کودکان تجویز واکسن ضروری است مثل کودکانیکه مبتلا به بیماریهای قلبی، ریوی و گرده هستند. واکسن آنفلوآنزا سالانه تزریق میشود و فقط برای پیشگیری از آنفلوآنزاست و در پیشگیری از سرماخوردگی هیچ تاثیری ندارد.

برونشیت

این بیماری در کودکان کمتر از ۲سال و معمولا پنج تا شش ماهه اتفاق میافتد. مجاری هوا در این کودکان بسیار کوچک است. بیماری با تب خفیف شروع میشود و ممکن است تنفس صدادار شود و باید درمان مناسب انجام بگیرد.

تشدید بعضی بیماریها در زمستان: گاهی کودک، مبتلا به بیماری آسم یا آلرژی است که با شروع فصل سرما علائمش شدت می‌یابد. خشکی پوست دست و صورت نیز در زمستان بیش‌تر می‌شود؛ همچنین لیزبودن زمین به دلیل وجود برف و یخ از مواردی است که باعث شکستگی در دست و پای کودکان می‌شود. والدین توجه کنند که کفش‌های مناسبی برای کودکان تهیه کنند، لباس‌های گرم به آنها بپوشانند و غذاهای مفید و مقوی به آنها بخورانند.

اسهال‌های ویروسی

اسهال‌های زمستانی در کودکان عمدتا ویروسی اند. (برخلاف تابستان که اسهال‌های میکروبی شایع هستند) یعنی کودک با سرماخوردگی دچار اسهال و استفراغ می‌شود. در این مواقع نیز باید به از دست دادن آب بدن کودک توجه کرد و مصرف مایعات کودک را بالا برد.

لوزه سوم

لوزه سوم یکی از بافت‌های لنفاوی است که به صورت توده‌ای در سقف دهان قرار گرفته است و معمولا با معاینه معمولی دیده نمی‌شود و اگر در اثر سرماخوردگی بزرگ شود علایم انسدادی ایجاد میکند که به شکل خُرخُر شبانه است و کودک به علت خواب نامناسب، همیشه خسته و کسل به نظر میرسد و گاهی ممکن است دچار شب ادراری هم بشود. این کودکان تنفس دهانی دارند و کم کم صدای تودماغی پیدا میکنند. گاهی هم شنوایی شان دچار مشکل میشود که حتما باید درمان شود؛ درمان نیز معمولا جراحی است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 255
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 419
  • بازدید ماه : 783
  • بازدید سال : 3,619
  • بازدید کلی : 84,138