loading...
سخن جدید
بازدید : 20 1393/05/05 نظرات (0)

 

 

جشن پیروزی، و وداع با رمضان

زهرا عاشوری

رمضان، ماه خدا، ماه سخن گفتن خدا، ماه مردم، ماه بیدار شدن مردم، ماه آگاه کردن آن‌ها که نمی‌دانند، و ماه تذکر دادن به آن‌ها که می‌دانند، ماه برانگیختن آن‌ها که نشسته اند و ماه باز گرداندن آن‌ها که برگشته اند، ماه نیرو دادن فریادی که در حال شکستن است، ماه گره کردن مشت‌هایی‌که باز می‌شوند و قدم‌هایی که آهسته می‌گردند، ماه بسیج کردن سپاهی که متفرق است، و ...

رمضان با همه‌ی زیبایی‌ها و فیض و رحمت‌های بی کرانش از میان ما خاکیان درحال رخت بربستن است و روزه داران؛ اینک پیروزی خویش بر سختیهای گرسنگی و تشنگی و تمایلات و خواهشهای نفسانی و خشمها و شهوتها را جشن میگیرند. از یک سو؛ از اینکه توانسته اند با مراقبتهای مستمر و محاسبههای دقیق از نفس، راه تزکیهی درون را هموار کرده و به درجات و مراحلی از تقوا و عفاف نایل آیند، مسرور و مشعوفند، و از دیگر سو؛ در وداع با ماه خدا مغموم و اندوهناکند، و این غم و شادی؛ هر دو راهگشای بندگان مؤمن خدا به رشد و کمال معنوی است.

زیباترین تعابیر در وداع با رمضان سخنان و تعابیر حضرت سیدالساجدین، امام زین العابدین است. با فرازهایی از این تعابیر زیبا و ژرف، رمضان را وداع میگوییم:

بار خدایا! تو ما را به دین برگزیده و آیین مورد رضایت و راه سهل و آسان خود هدایت نمودی و نسبت به طریقهی تقرب به خودت و رسیدن به کرامتت ما را بصیرت دادی.

بارخدایا! و تو در زمرهی برگزیدهی این وظایف و اعمال ویژهی از واجبات، ماه رمضان را قرار دادی، و از میان همهی زمان‌ها و روزگارها اختیارش کردی و بر همه‌ی اوقات سال برتری اش نهادی، زیرا که در آن قرآن و نور نازل کردی و مردمان را بر به پای خاستن برای عبادت خود ترغیب فرمودی و شب قدر را که از هزار ماه بهتر است تجلیل نمودی؛ و چون رمضان را به ما عطا کردی، ما را بر دیگر امّتها مقدم داشتی و ما به فرمان تو روز این ماه را روزه گرفتیم و با یاری تو شب را به قیام در عبادت سپری کردیم و این گونه خود را در معرض رحمتت که ما را در جوار آن نهاده ای، قرار دادیم و آن را وسیلهای برای دریافت ثواب تو ساختیم و ...

و در آنچه از فضل و عطا از تو درخواست شود، بخشندهای و نسبت به کسیکه در راه قرب تو میکوشد، نزدیک هستی.

بار خدایا! ماه رمضان در میان ما بس ستوده زیست و ما را مصاحب و یاری نیکو بود و گران بهاترین سودهای مردم جهان را به ما ارزانی داشت؛ امّا چون زمانش به سررسید و عدد روزهایش به آخر، آهنگ رحیل کرد.

بارخدایا! اینک ما با رمضان وداع میکنیم، همچون وداع با عزیزی که فراقش بر ما گران است و رفتنش ما را غمگین و گرفتار وحشت و تنهایی کند؛ عزیزیکه او را بر ما پیمانی است که باید نگه داریم و حرمتیکه باید رعایت کنیم و حقیکه باید ادا نماییم؛ پس اکنون میگوییم:

بدرود ای بزرگترین ماه خداوند و ای عید اولیای خدا؛ بدرود ای گرامیترین اوقاتیکه ما را مصاحب و یار بودی؛ ای بهترین ماه در همهی روزها و ساعتها.

بدرود که آزادشدگان از عذاب خداوند، در تو چه بسپارند، و چه نیکبخت است آنکه حرمت تو را نگه داشت.

بدورد که چه بسا گناهان که از نامهی عمل ما زدودی و چه بسا عیبها که پوشیده داشتی.

بدرود ای ماهی که تا تو بودی، امن و سلامت بود.

بدرود ای آنکه در مصاحبت تو نه کراهت بود، و نه در معاشرتت ناپسندی.

بدرود که سرشار از برکات بر ما آمدی و ما را از آلودگیهای گناه شست و شو دادی.

بدرود که به هنگام وداع از تو نه غباری به دل داریم و نه از روزه ات ملالتی در خاطر.

بدرود که چه بدیها با آمدنت از ما دور شد و چه خیرات که ما را نصیب آمد.

بدرود تو را و آن شب قدر تو که از هزار ماه بهتر است.

بار خدایا! ما آشنای این ماهیم، ماهیکه ما را بدان شرف و منزلت دادی و بر برکت نعمت و احسان خویش، روزه داشتنش را توفیق دادی؛ در حالیکه مردمان شقی قدرش را نشناختند و با شور بختی خویش از فضیلتش محروم ماندند.

ای خداوند! تو بودی که ما را برگزیدی و به شناخت این ماه توفیق عنایت کردی و به سنت آن راه نمودی؛ تو بودیکه ما را توفیق روزه  داشتن و نماز گزاردن ارزانی داشتی، هرچند ما قصور ورزیدیم و اندکی از بسیار به جای آوردیم.

بارخدایا! حمد تو راست در حالیکه به بدکرداری خویش اقرار میکنیم و به تبهکاری خویش معترفیم! ... عذر تقصیر ما را در ادای حق خود بپذیر و ...

بارخدایا! در این ماه اگر قصد گناه کرده ایم، یا مرتکب آن شده ایم، یا به عمد خطایی از ما سرزده، یا از سر فراموشی ستمی بر خود روا داشته ایم، یا پردهی حرمت دیگری را دریده ایم، بارخدایا بر محمد و خاندانش درود بفرست و گناه ما را در پردهی اغماض فروپوش و ما را عفو کن و در برابر دیدگان شماتت کنندگان قرار مده و زبان طاعنان در حق ما دراز مگردان و ما را به رأفت پایان نیافتنی و فضل و کرم نقصان ناپذیر خود به کاری برگمار که خطاهایی را که در این ماه مرتکب شده ایم و تو آن را نپسندیدهای، از میان ما ببرد یا فرو پوشد.

بارخدایا! اگر کسی از بندگان تو، حق این ماه را آن چنانکه شایستهی اوست رعایت کرده و حرمتش نگه داشته و وظایف خود و احکام آن را به جای آورده و از گناهان پرهیز کرده و به تو تقرب جسته، آنسان که خشنودی تو نصیبش شده و رحمت تو بر او روی نهاده؛ همانند مزدیکه او را میدهی، از خزانهی بی نیازی ات به ما نیز ارزانی دار و چند برابر آن از فضل خود عطا فرمای، که خزائن فضل تو را نقصان نیست؛ بلکه همواره در افزایش است. و معادن احسان تو دستخوش فنا نشود و بخشش تو چه بخششی گواراست.

ای خداوند! ما در این روز فطر، روز عید و شادمانی مؤمنان، روز اجتماع مسلمانان به گرد یکدیگر، از هرگناه که مرتکب شده ایم و از هر کار زشت که از این پیش از ما سر زده، و از هر خیال بد که در دل خود پنهان داشته ایم، توبه میکنیم؛ توبهی کسی که در دل خیال بازگشتش به گناه نیست و بار دیگر به گناه باز نگردد؛ توبه ای بی بازگشت؛ عاری از هرگونه شک و ریب.

بارخدایا! چنین توبه ای را از ما بپذیر و از ما خشنود شو و ما را در آن توبه ثابت قدم گردان.

بارخدایا! ما را در شمار توبه کنندگانی درآور که محبت خود را به آنان ارزانی داشته ای و پذیرفته ای که به طاعت تو باز گردند؛ ای دادگرترین دادگران.

بارخدایا! از پدران و مادران و هم کیشان ما، آنان که دیده از جهان بسته اند و آنان که هنوز جام مرگ ننوشیده اند در گذر.

بارخدایا! بر محمد پیامبر ما و خاندان او درود بفرست، هم چنان که بر ملائکهی مقربین خود درود فرستادهای؛ و بر او و خاندانش درود بفرست، آن سانکه بر پیامبران مرسل خود درود فرستادهای؛ و درود بفرست بر او و خاندانش، آن سانکه بندگان صالح خود را درود فرستادهای، درود برتر از درود آنها، ای پروردگار جهانیان؛ درودیکه برکت آن به ما رسد و سود آن نصیب ما گردد و سبب استجابت دعای ما شود؛ که تو کریم تر کسی هستی که بدو رغبت توان یافت و کارسازترین کسی هستی که بدو توکل توان کرد و تو خود بخشندهترین کسان به سائلان درگاه خود هستی.

صحیفه ی سجادیه، دعای وداع با ماه رمضان.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 371
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 535
  • بازدید ماه : 899
  • بازدید سال : 3,735
  • بازدید کلی : 84,254