loading...
سخن جدید
بازدید : 22 1393/09/01 نظرات (0)

 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

...

واکنش کميسيون شکايات انتخاباتي به فرمان رياست جمهوري:

ايجاد کميته رسيدگي به شکايات نامزدان معترض، خلاف قانون است

مسوولين در کميسيون شکايات انتخاباتي ميگويند که فرستادن مکتوب از سوي رياست جمهوري به هدف بررسي شکايات نامزدان معترض شوراهاي ولايتي به دادستاني کل يک عمل غيرقانوني است.

به گزارش خبرگزاري جمهور؛ عبدالستار سعادت رييس اين کميسيون در يک نشست خبري در کابل گفت که برخي از حلقات در تلاشاند که در کار کميسيون شکايات انتخاباتي مداخله کنند.

آقاي سعادت تصريح نمود که اين نامه از سوي اشرف غني به دادستاني کل فرستاده نشده، بلکه برخي حلقات تلاش کرده اند تا در کار کميسيون شکايات انتخاباتي مداخله کنند.

رييس کميسيون شکايات انتخاباتي تاکيد کند که دادستاني کل افغانستان بايد هر چه زودتر کميتهاي را که براي بررسي شکايات نامزدان معترض ولايتي ايجاد نموده، منحل سازد.

اين گفتهها در حالي مطرح ميشود که سه روز پيش مقامات در رياست جمهوري گفته بودند که مکتوبي را به هدف بررسي شکايات نامزدان معترض شوراهاي ولايتي به دادستاني کل فرستاده اند.

تمديد نقش نظامي  امريکا در افغانستان

عليرغم دعاوي مختلف پيرامون واگذاري اختيارات به دولت افغانستان، اوباما دستور افزايش نقش سربازان امريکايي در افغانستان در سال 2015 را صادر کرده است.

باراک اوباما دستور مبادرت به عمليات نظامي گستردهتر در سال 2015 نسبت به آنچه که پيشتر برنامهريزي شده بود را صادر کرده است.

بنا بر گزارش روزنامه امريکايي نيويارکتايمز اوباما اين تصميم را در جريان جلسهاي با مشاوران امنيت ملي خود اتخاذ کرده است. اين تصميم تضمين کننده نقش مستقيم سربازان امريکايي در جنگ افغانستان حداقل براي يک سال ديگر است.

در ماه مي سال جاري اوباما اعلام کرد که سربازان امريکايي از اين به بعد نقشي در مبارزات افغانستان نخواهند داشت  و ماموريت 9 هزار و 800 سرباز باقيمانده محدود به تعليم نيروهاي افغانستان و دستگيري افراد القاعده خواهد بود.

بنا بر اين گزارش تصميم جديد اوباما سربازان امريکايي را در جنگ عليه مخالفان مسلح و ساير گروههاي شبه نظامي درگير خواهد کرد. اين تصميم همچنين اين امکان را فراهم ميکند که امريکا با حملات هوايي خود به حمايت از نيروهاي افغانستان بپردازد.

تصميم اوباما براي نگه داشتن بيشتر نيروهاي امريکايي در افغانستان و مشارکت آنها در عمليات نظامي در حالي اتخاذ شده است که بنا بر توافق امنيتي امريکا و افغانستان، امريکا متعهد شده است که نيروهاي نظامي خود را تا پايان 2016 به طور کامل از اين کشور خارج کند. اوباما پيش از اين بارها به مردم امريکا قول داده بود که نيروهاي خود را ازافغانستان خارج کرده و هزينههاي جنگ افغانستان را کاهش خواهد داد.

اظهارات کرزي در هند:

کشورهاي منطقه در برابر تروريزم بسيج شوند!

حامد کرزي، رييس جمهور پيشين کشور گفته است که براي تامين امنيت افغانستان، کشورهاي منطقه بايد از اين کشور حمايت کنند.

به گزارش خبرگزاري جمهور؛ حامد کرزي، رييس جمهور پيشن کشور به تازگي در يک سخنراني که در يکي از دانشگاههاي هند داشت به مسايل امنيتي و سياسي کشور پرداخت.

رييس جمهور پيشين کشور گفته است که براي تامين امنيت افغانستان و منطقه، نياز است تا چين، روسيه و هند در برابر پشتيبان و بنيادگذار هراس افگني در منطقه بايستند.

آقاي کرزي پاي رقيبان ديرينه و تاريخي پاکستان را در قضاياي افغانستان بيشتر دخيل ميکند.

وي تصريح کرد که کشورهاي منطقه براي منافع دراز مدت خودشان، بايد افغانستان را در ريشه کن ساختن هراس افگني و پشتيبان آن ياري رسانند.

او گفته است: «حمايت دوامدار از شبکههاي هراس افگني که از بيرون صورت ميگيرد؛ يک چالش بزرگ ديگر است که مانع پيشرفتهاي ما ميشود و ضربه اي محکم بر صلح و ثبات کشور ما وارد ميکند».

همچنين آقاي کرزي گفته است که افغانستان هيچگاه اجازه نخواهد داد که هند و پاکستان در خاک افغانستان جنگ نيابتي را آغاز کنند.

اين در حالي است که آقاي کرزي 21 بار به منظور جلب همکاري هاي پاکستان در افغانستان و در راستاي مبارزه با تروريزم و هراس افگني به آن کشور سفر کرد که به گفته خودش، اين سفرها بي ثمر بود.

به دليل تعميرات در بازار تورخم،

مرز تورخم بسته شد

مرز تورخم به دليل تعميرات بازار تورخم از طرف افغانستان بسته شده است.

مسوولان مرزي عنوان کرده است که رفت و آمد در مرز مانع تعميرات و بازسازي بازارهاي تورخم ميشود به همين علت مرز بايد تا پايان يافتن اين تعميرات بسته باشد.

بعد از بسته شدن مرز از جانب افغانستان صفهاي طولاني از موترهاي باربري پاکستاني تشکيل شده که منتظر اجازهي ورود هستند و اين موضوع مشکلاتي را در مرز پاکستان به وجود آورده است.

تورخم منطقه مرزي بين جلالآباد و خيبرايجنسي پاکستان ميباشد. مرز تورخم مزدحمترين نقطهي مرزي بين دو کشور است که ازدهام جمعيت در اين منطقه شب و روز ادامه دارد.

اين منطقه مرزي توسط خط ديورند بين پاکستان و افغانستان تقسيم شده است.

نبرد سنگين نيروهاي امنيتي و مخالفان در نورستان

مقامهاي محلي در شرق کشور گفتهاند که صدها نفر از مخالفان مسلح حمله گستردهاي را عليه پوستههاي ارتش و پوليس در ولايت نورستان به راه انداختهاند.

موسي شامي، سخنگوي والي نورستان گفته که حدود هشتصد تن از مخالفان مسلح تقريباً در سراسر ولسوالي «کامديش»، در نزديک مرز پاکستان، به چندين پوسته ارتش و پوليس هجوم بردهاند.

به گفتهي او، اين حمله از صبح روز گذشته آغاز شده که در جريان آن 10 مخالف مسلح و دو سرباز ارتش کشته شدهاند.

جنرال ظاهر عظيمي، سخنگوي وزارت دفاع ملي تهاجم مخالفان مسلح را «شديد» توصيف کرده، اما افزوده که اين حمله از سوي نيروهاي دولتي «سرکوب» شده و هشت جسد مخالفان مسلح در ميدان نبرد باقي مانده است.

يک فرمانده ارتش در ولايت همجوار کنر، که هدايت نيروهاي ارتش در ولسوالي کامديش را به عهده دارد، گفته که در اين نبرد شماري افراد خارجي از جمله پاکستاني هم در کنار مخالفان مسلح داخلي با نيروهاي دولتي ميجنگند.

نورستان ولايت کوهستاني در شرق کشور است که با کشور پاکستان مرز مشترک دارد. برخي از مناطق اين ولايت پيش از اين هم بارها هدف حمله مخالفان مسلح  قرار گرفته است.

جلسه فوق العاده مجلس، روي پيمان امنيتي

مجلس نمايندگان روز گذشته تصميم گرفت تا امروز جلسه فوقالعادهاي را به منظور بحث و راي گيري روي پيمان امنيتي کابل-واشنگتن و افغانستان با ناتو، برگزار کند.

اين تصميم پس از آن گرفته شد که حدود 30 نماينده، پيشنهادي را به خاطر بحث و راي گيري زودهنگام، روي پيمان امنيتي به جلسه روز گذشتهي مجلس پيشکش کردند.

به گزارش خبرگزاري جمهور؛ هيات روساي مجلس، پيمان امنيتي افغانستان و امريکا را روز چهارشنبه اين هفته در آجنداي مجلس گرفته بودند.

هرچند اين پيشنهاد با مخالفت برخي نمايندگان روبهرو شد؛ اما در يک راي گيري علني از سوي عبدالروف ابراهيمي، رييس مجلس اکثر نمايندگان تصميم گرفتند که پيمان امنيتي با امريکا امروز(يکشنبه/2 قوس) در آجندا گرفته شود.

بر اساس اصول وظايف داخلي مجلس، هرگاه 20 نماينده بحثي را بهخاطر فوريت آن به مجلس پيشنهاد کنند، رييس مجلس بايد آن را به راي گيري بگذارد و در صورت توافق اکثريت اعضا، مورد پيشنهادي فورا در آجندا گرفته ميشود.

عبدالستار خواصي، با پيشنهاد نمايندگان مبني بر بحث و رايگيري زودهنگام بر سر پيمان امنيتي با امريکا به شدت مخالف بود.

آقاي خواصي به اين باور بود که اين پيشنهاد برخي نمايندگان بر اساس سفارشات حکومت و سفارت امريکا صورت گرفته و خير افغانستان در آن نهفته نيست.

اما بشيراحمد ته ينج، عضو ديگر مجلس، در دفاع از اين پيشنهاد گفت: «افغانستان هر روز در ناامنيها ميسوزد و جهت کنترول ناامنيها بايد هر چه زودتر سرنوشت پيمان امنيتي با امريکا مشخص شود».

هر چند عبدالقادر زازي، رييس کميسيون روابط خارجي مجلس گفت که آماده نيست، تا روز يکشنبه متن پيمان را جهت بحث و راي گيري به جلسه عمومي بياورد؛ اما آقاي ابراهيمي تاکيد کرد که فيصلهي مجلس همين شده و کميسيون روابط خارجي بايد تا فردا آمادگي بگيرد.

نمايندگان در حالي تصميم گرفتند که بحث روي پيمان امنيتي با امريکا امروز در آجنداي مجلس گرفته شود که حکومت نيز بر بحث و راي گيري زودهنگام نمايندگان روي اين پيمان تاکيد کرده است.

حکومت، پيش از اين با ارسال دو مکتوب از مجلس خواسته است که به منظور تامين امنيت کشور و کنترول ناآراميها و انفجارها، مجلس هرچه زودتر تکليف پيمان امنيتي با امريکا را مشخص کند.

امريكا؛ ماموريتي كه

 بايد پايان مييافت!بر پايهي عهد وقرارهاي پيش از اين، ماموريت نظامي امريكا بايد تا كمتر از يك ماه و شش روز ديگر پايان مييافت و در حدود دههزار سرباز اين كشور در افغانستان به نقش آموزشي و مشوره دهي به نيروهاي امنيتي كشور ميپرداخت، اما گفته ميشود كه در جدال جنرالان پنتاگون و كاخ سفيد، پلهي ترازو به نفع جنرالان ارتش سنگيني كرده و باراك اوباما دستورالعمل مخفيانهاي مبني بر تمديد فعاليت بيشتر نظاميان اين كشور درافغانستان را تا پايان 2015 امضا كرده است.

اينكه تمديد اين ماموريت ميتواند به حال و روز مردم افغانستان مفيد باشد يامضر،  دستكم از دو زاويه ميتوان به آن نگاه كرد؛

نگاه اول از ديد آناني است كه به تهديد امنيتي نگاه موقتي  و زودگذر دارند؛ به اين معنا كه اين دسته از جريانهاي سياسي فكر ميكنند كه حضور نظامي امريكا باعث رعب و وحشت مخالفان خواهد شد و سركوب مخالفان در كاهش ضريب تهديدات امنيتي مفيد وموثر خواهد افتاد.

اما نگاه دوم، نگاه راهبردي و معطوف به امنيت پايدار و ريشهاي است؛ از زاويهي ديد اين دسته از جريانهاي بيشمارسياسي در كشور، حضور نظامي امريكا نه تنها كمك به امنيت افغانستان نميكند، بلكه خود تهديدي براي امنيت است؛ زيرا مخالفان مسلح و ساير شبكههاي همسو، همواره برتداوم مخالفت و جنگ شان بهدليل حضور نظاميان امريكايي و غربي در افغانستان تاكيد ميورزند و روشن است كه تمديد ماموريت نظامي امريكا درافغانستان، بهانهاي براي ادامهي اقدامات هراس افكني در كشور همچنان باقي است و در نتيجه انفجار و انتحارهم تداوم خواهد داشت!

بنا براين، حضور نظامي امريكا همانگونه كه طي اين سالها به شورشگري و از بين بردن تهديدات امنيتي درافغانستان، مفيد نبوده و باعث نجات جان بيگناهان و نظاميان كشور نشده است، از اين بهبعد هم كمك چنداني به بهبود امنيت افغانستان نخواهد كرد وهمانگونه كه در گزارش پنتاگون آمده، اين حضور در جهت منافع نظامي و سياسي ايالات متحده امريكا در منطقه خواهد بود و نه افغانستان!

ايالات متحده اگردرصدد استيلا و هژموني سياسي و امنيتي درافغانستان و از طريق آن به منطقه نيست، ميتواند هزينهي حضور نظامي خود را صرف تقويت، تجهيز،  تسليح و آموزش نيروهاي امنيتي افغانستان نمايد كه در آنصورت هم بهانهاي براي شورشگري مخالفان از بين ميرود و هم افغانستان بهعنوان بزرگترين متحد و همپيمان خارج از ناتو براي غرب، ميتواند با مخالفان مسلح و تهديدهاي اين گروهها هم در افغانستان  مقابله نمايد که اين تهديدها از کابل، پاريس، لندن و واشنگتن برچيده شوند! 

بنا براين، بهنظرميرسد كه تمديدماموريت نظامي امريكا درافغانستان يك خطاي تاريخي است و نه تنها به بهبود اوضاع امنيتي مفيد واقع خواهد شد، بلكه وضعيت را همچنان بحراني و ناامن نگه خواهد داشت.

چک سفيد عربستان،

   شمشير دو پهلو

الف.اميد

دولت عربستان سعودي، قرارداد ساخت يک مرکز بزرگ آموزشهاي اسلامي در افغانستان را با يک شرکت عربستاني امضا کرد.

قرار است که مرکز اسلامي  عربستان که با نام و نشان سياسي و شاهي اين کشور؛ «ملک عبدالله» مسما شده است، در تپه مرنجان شهر کابل و در مساحتي بالغ بر 119 هزار متر مربع و امکانات متعددي از جمله خوابگاه، ورزشگاه، شفاخانه، مسجد و سالن کنفرانس احداث شود.

توافق براي ساخت اين مرکز دو سال پيش بين افغانستان و عربستان بسته شد و روز جمعه گذشته با حضور سفير عربستان در کابل و وزير حج و اوقاف، قرارداد ساخت اين مرکز امضاء شد. قرار است که مديريت اين مرکز به صورت مشترک زير نظر افغانستان و عربستان باشد.

پيش بيني ميشود که براي ساخت اين مرکز 50 تا 100 ميليون دالر هزينه نياز باشد، اما دولت عربستان گفته است که در صورت نياز، پيمانکار اين پروژه ميتواند هر چقدر که نياز است روي آن صرف کند و عربستان براي اين منظور يک چک سفيد در نظر گرفته است.

عبدالرحمن الغاصب، سفير عربستان سعودي در کابل، هنگام امضاي قرارداد ساخت اين مرکز گفت که تلاش براي برنامهريزي و ارائه آموزشهايي براي معرفي اسلام معتدل به افرادي که با مسايل ديني سر و کار دارند، از مهمترين اهداف ايجاد اين مرکز است.

هرچند عربستان تصميم گرفته است که اداره اين مرکز ديني به صورت مشترک توسط دولت کابل و عربستان انجام شود، ولي از آن رو که اين کشور در گذشته خاستگاه آموزشهاي افراطگرايانه بوده است، حالت معکوس مسأله نيز قابل تصور است و اين امر ميتواند زنگ خطري براي دولت کابل، مردم افغانستان و منطقه باشد.

بدون شک، هدف اصلي دولت کابل از موافقت براي ايجاد اين مرکز آموزشهاي ديني، جلوگيري از روي آوردن داوطلبان آموزش علوم ديني از رفتن به پاکستان و افتادن در دام مراکز پرورش افراطگرايي در اين کشور است که مدتها است افغانستان گرفتار خود ساخته و تشنجها و تنشهاي زيادي را به بارآورده است. اما نکتهي اصلي اين است که گفته ميشود بسياري از مراکز آموزشي پاکستان که در بسا موارد پرورشگاه افراطگرايان نيز ميشود، تحت پوشش حمايتي عربستان قرار داشته اند. دخالت اين کشور در حمايت از گروهها و صاحبان گرايشهاي خشونتطلبانه در خاورميانه نيز، از جمله حدس و گمانههاي غالب و عناصر محوري در گفتماني است که امروزه منطقه را به چالش طلبيده است. وضعيت دروني و سياستهاي داخلي حکومت عربستان سعودي نيز آشکارا گوياي اين مطلب است که گرايشهاي ديني تحت حمايت عربستان با رويهي اعتدالگرايانه به هيچ وجه سر سازش ندارد. از سوي ديگر، اين نگراني نيز وجود دارد که ممکن است عربستان در پي افشا شدن مراکز خاستگاه افراطگرايي در پاکستان، به دنبال انتقال اين بسترهاي تربيتي به افغانستان باشد که در آن صورت، افغانستان به لحاظ صدور ترويزم، به پاکستان ديگري تبديل خواهد شد.

اين در حالي است که سفير عربستان در اين خصوص مدعي شده که «عربستان سعودي همواره به شدت با هراسافکني و تروريزم، مبارزه کرده است و در اين مرکز نيز افرادي آموزش خواهند ديد که مخالف هراسافکني و تندروي باشند.»

اما جانب ديگر مسأله و حالت خوشبينانهي آن اين است که شايد دولت عربستان و سردمداران آن که توسط آل سعود اداره ميشود، متوجه خطر افراطگرايي و گسترش آن شدهاند. زيرا احتمال سرايت اين وضعيت به داخل عربستان و آسيب اين کشور از خشونتهاي موجود در عراق، سوريه و ساير نقاط همجوار اين کشور، امکان لرزه بر قدرت شاهي عربستان را نيز قابل تصور ساخته است. ممکن است اين نگراني دولت عربستان را واداشته تا با استفاده از نقطهي مشترک و اهدافي که دولت افغانستان در پي آن است، رويکرد آموزشي خويش را در خصوص داوطلبان آموزش علوم ديني تغيير مثبت داده و از آموزههاي معتدلانهي اسلامي استفاده کند.

هرچند صدور جواز فعاليت و کار ايجاد اين مرکز در زمان آقاي محمداشرفغني نيز سوال جدي در اين خصوص ميباشد که بايد پاسخ آن درقالب اعلام موضوع شفاف و روشن حکومت بيان شود، ولي قدر مسلم اين است که نظارت بر فعاليتهاي اين مرکز و تداوم کار آن در پايتخت افغانستان يک امر حتمي است و نبايد نگرانيهاي موجود که معطوف به گذشتهي فعاليتهاي سياسي دولت عربستان است ناديده گرفته شود. زيرا در صورت هرگونه غفلت و نبود نظارت يا ضعف سيستم نظارتي بر ميکانيزم آموزشي، روشها و رويکردهاي اين مرکز ممکن است پيامدهاي خطرسازي را براي افغانستان و منطقه داشته باشد.

با اين وجود، ايجاد اين مرکز به منزلهي شمشير دو لبهاي است که اکنون در مرکز حکومت کابل و در پايتخت کشور تأسيس شده و به فعاليت خواهد پرداخت، هرگاه جنبهي مثبت و سازگار با سياست اعلاني عربستان که در اظهارات سفير اين کشور در کابل بيان شد، همخواني داشته باشد، اين چک سفيد، دستاورد بزرگي خواهد بود و در غير آن صورت اشتباه استراتژيک و زيان باري به شمار خواهد آمد.

جادههاي مصوون،

رانندههاي مطمئن،

 مرگ کمتر

ثريا شهنواز چهار ماه مانده بود که 23 ساله شود. اين دختر بنگلادشي در حال تحصيل در رشته «مد» در دانشگاه پرستون عجمان بود. روزي او از بزرگراه E1 راس الخيمه ميگذشت که يک تصادف مهيب رخ داد. اين تصادف آنقدر شديد بود که ثريا به علت جراحاتش ساعتي بعد فوت کرد.

محمد، برادر ثريا هرگز آن زمان را فراموش نميکند و ميگويد: «وحشتناک بود». اين مرد که حالا تبعهي کاناداست و فعلا در امارات متحده عربي کار ميکند، ميگويد: اگر رانندهها کمي بيشتر دقت ميکردند قابل پيشگيري بود. حالا شهنواز تصميم گرفته کاري کند تا ميزان تلفات جادهاي در کشوري که در آن کار ميکند کاهش يابد:«من ميخواهم کاري کنم که از دل اين اتفاق تراژيک و تلخ اتفاقات خوشايند و مثبتي خلق شود.»

اولين کاري که او کرد اين بود که همراه چند همراهش و با همراهي افرادي که مثل او فکر ميکردند بنياد ثريا را به نام خواهرش ثبت کردند. اين بنياد قرار است که با تعليم دادن به رانندگان و هوشيار کردن آنها در مورد وقايع جادهاي از شمار تصادفات جادهاي و ميزان مرگ و ميرهاي آنها بکاهد.

براساس آماريکه مرکز تحقيقات امنيت جادهاي و حمل ونقل عمومي امارات متحده عربي در آغاز سال ميلادي منتشر کرده آمار خسارات تصادفهاي جادهاي در اين کشور بيش از 20 ميليارد درهم در سال است. همچنين براساس آمار منتشر شده، آمار تلفات سوانح رانندگي و تصادفات جادهاي در اين کشور 7/2 نفر در هر روز است. البته خبر خوب اين است که اين آمارها سير نزولي پيدا کرده اند. براساس آمار پوليس دوبي، آمار مرگ ومير ناشي از سوانح رانندگي در اين شهر در سال 2009 نسبت به سال قبل 32درصد کاهش داشته است. در کل در سال 2009 در اين شهر اميرنشين 225 نفر بر اثر تصادفات فوت کردند که اين آمار در سال 2010 به 153 نفر کاهش يافت. براساس آمار سازمان بهداشت جهاني هر روز 3000 نفر در خيابانها و جادهها بر اثر تصادفات وسايل نقليه فوت ميکنند و هر سال ميليونها نفر دچار جراحت و حتي از کارافتادگي ميشوند. در مجموع تخمين زده ميشود که خسارت کلي تصادفها در سطح جهان فراتر از 600 ميليارد دالر است که اين ميزان با درآمد سرانه کلي تمام کشورهاي در حال توسعه جهان برابري ميکند.

آموزش، بهترين شيوه

يکي از اهداف «بنياد ثريا» اين است که ميزان هوشياري و سطح توجه رانندگان وسايل نقليه را بالا ببرد. اخيرا آگهيهايي توسط اين بنياد به زبانهاي عربي، هندي و انگليسي در راديوهاي مختلف امارات پخش ميشود که در آن فقط گفته ميشود:«حواست هست؟» در واقع هدف اين تبليغات راديويي اين است که رانندگان را متوجه اين موضوع کنند که آيا سالم و صحيح رانندگي ميکنند يا نه؟ محمد شهنواز ميگويد:«هدف ما اين است که جادهها را کاملا سالم و ايمن کنيم، شايد مهمترين کار در اين زمينه آگاهي دادن به رانندگان باشد. اگر رانندهها در تمام لحظات با دقت تمام رانندگي و تمام حواس خود را متوجه جاده کنند از بسياري حوادث رانندگي جلوگيري خواهد شد.» تبليغهاي اين گروه صرفا راديويي نيست و شامل تبليغات تلويزيوني و بيلبوردها هم است. در يکي از تبليغهاي اين گروه شاهد مردي هستيم که در حال رانندگي با موبايل با همسرش صحبت ميکند و درست در زمانيکه حال فرزندانش را ميپرسد صداي يک تصادف سخت را ميشنويم و تصوير سياه ميشود. وي در ادامه افزود:«يکي از اهداف ما اين است که رانندههاي وسايل نقليه را متوجه واقعي بودن خطر صحبت با موبايل در حين رانندگي کنيم.»

در بيلبوردهاي اين گروه علاوه بر تاکيد بر عدم صحبت با موبايل در زمان رانندگي، روي يادآوري برخي قوانين ساده اما کليدي رانندگي هم تاکيد شده است. از جمله بر بستن کمربند ايمني، رعايت سرعت مطمئنه، اطمينان از سلامت موتر، نشاندن کودکان روي چوکيهاي مخصوص و داشتن کلاه ايمني مخصوص براي رانندگان موتورسيکلتها جدا از اين اطلاعرساني موسسه از طريق چاپ پوسترها و کاتالوگهاي مختلف هم صورت ميگيرد. مدتي قبل جزوههايي توسط اعضاي گروه تهيه و چاپ شد که در آن کليه آمار واقعي مربوط به تصادفات رانندگي در سطح امارات متحده عربي به تفکيک و نيز به صورت اينفوگرافيک درج شده بود. اعضاي گروه با ايستادن در معابر و ميادين شهرهاي مختلف اين جزوهها را در بين رانندگان وسايل نقليه سبک و سنگين توزيع ميکردند و در اين راه از کمک پوليس هم بهره مند ميشدند.

بنياد ثريا حالا گروهي متخصص را در کنار خود دارد که اين هدف را براي خود تعيين کرده اند که جادهها را با امکانات مختلف ايمن کنند. آنها گروهي تاسيس کرده اند به نام «تغييردهندهها» که تلاش ميکنند تا با همراهي افراد صاحبنام و با همراهي دولت؛ ايمني جادهها و امکانات را بالا ببرند تا از ميزان وقوع سوانح رانندگي بکاهند. در اين راه حتي متخصصاني در مورد امنيت جادهها و کنترل ترافيک از دانشگاه استانفورد و مرکز کنترل ترافيک تورنتو هم به اعضاي گروه پيوسته اند. حالا اين گروه يک وبسايت دارند که در آن اطلاعات بسيار جالبي از سرتاسر جهان گردآوري شده و از تمام متخصصان اين رشتهها دعوت شده تا به صورت رايگان و نيکوکارانه با اين گروه همکاري کنند. محمد شهنواز در ادامه صحبت هاي خود مي گويد:«حالا ما تمام مسايل مرتبط با ايمني و امنيت جاده ها را در نظر گرفته ايم و در حال بررسي اين مساله هستيم که چگونه مي توانيم ضريب ايمني و سلامت را در آنها بالا ببريم. افرادي با تخصص هاي مختلف گرد هم آمده اند که هر کدام پيشنهادها و نظرات خود را ارايه مي دهند و از طريق جمع بندي آنها به راهکارها و شيوههاي بسيار جالبي ميرسيم.»

طيف پيشنهادهاي ارايه شده از رسيدگي به کيفيت آسفالت جادهها و خيابانها تا استفاده از دوربينهاي ديجيتالي کنترلي در هر 10 کيلومتر از جادهها متفاوت است. به نظر ميرسد مسوولان شهري و دولتي هم از اين پروژهها استقبال ميکنند و ميتوان اميدوار بود که با اين پروژهها از تلفات سوانح رانندگي در اين کشور به طرز قابل توجهي کاسته شود.

منبع: گلف نيوز ترجمه: عليرضا دشتي

مرچ بخوريد تا به سرطان روده مبتلا نشويد

آيا شما هم جزء علاقهمندان به غذاهاي تند هستيد؟ آيا هميشه از تأثيرات منفي اين نوع غذاها بر سلامت قلب و معده در هراس بودهايد؟

تحقيقات اخير دانشمندان حاكي از آن بوده است، غذاها و ادويههاي تندي هم چون كاري برخلاف باور مردم بر كاهش برخي از سرطانها مخصوصاً سرطان روده تأثيرگذارند. بنا بر آزمايشهاي انجامشده بر روي موشهايي كه مستعد ابتلا به سرطانهاي دستگاه گوارش بودهاند، «كاپسيسين» موجود در مرچها عمر آنها را تا 30 درصد افزايش ميدهد. درواقع «كاپسيسين» همان ماده شيميايي است كه در انواع فلفلهاي تند يافت ميشود و علت اصلي تندي مرچ به همين ماده بازميگردد.

تركيب اين ماده با «سلكوكسيب» موجود در دواهاي ضدالتهاب دردهاي مفصلي تأثير شگفتانگيزي در كاهش سرطانهاي دستگاه هاضمه دارد. بنابراين داکتران به افرادي كه در معرض ابتلا به سرطان روده هستند توصيه ميكنند، مصرف «كاپسيسين» را در برنامه غذايي روزانه خود جاي دهند. اين ماده شيميايي در حال حاضر در بعضي از پمادهاي موضعي ضد درد استفاده ميشود كه براي مدتزمان طولاني توانايي محركهاي اعصاب براي انتقال درد را از بين ميبرد. بنابراين مصرف مرچ كه سرشار از كاپسيسين علاوه بر كاهش ابتلا به سرطان روده، در تسكين دردهاي داخلي نيز مؤثر است.

استعفا،

 هنريکه بايد بدانيم

بخش اول

ميز کار خود را جمع مي کنيد. کشوهاي خود را براي آخرين بار بررسي مي کنيد و کاغذها را برمي داريد. فايل هاي شخصي را از روي کامپيوتر پاک مي کنيد. کتاب هايي را که آورده بوديد ميبريد و از در شرکت بيرون ميآييد.

براي همه ما پيش آمده يا مي آيد که بخواهيم محل کار فعلي خود را ترک کنيم. ممکن است از معاش و مزاياي خود ناراضي باشيم. شايد هم از سختي کار. بعيد هم نيست که همکاراني داشته باشيم که حتي گرسنگي و در خانه ماندن هم، به همکاري با آنها ميارزد.

معمولا در چنين شرايطي هرگز به اين فکر نمي کنيم که شايد روزي بخواهيم به محل کار خود برگرديم يا اينکه به هر حال دنياي کار کوچک است و دير يا زود دوباره با هم روبه رو ميشويم. معمولا خيلي از ما در اين شرايط، عمدا يا سهوا پلهاي پشت سر خود را به آتش ميکشيم. هنر ترک شغل، چنان هنر مهمي است که اکثر نشريات دنيا به آن پرداخته اند. فوربس مينويسد: چگونه برويم که بتوانيم برگرديم؟ بيزينس نيوز از روشهاي هوشمندانه ترک شغل صحبت ميکند.

در اينجا مهمترين مطالب مرتبط را گردآوري کرده ايم و با هم مرور ميکنيم:

1- توجه داشته باشيد که هزينه استعفا را براي خودتان کاهش دهيد. استعفا به هر حال هم براي کارمند و هم براي شرکت هزينه دارد. هزينه استعفا براي کارمند، زماني است که بايد براي جست وجوي کار جديد وقت بگذارد و همچنين دل بريدن از مجموعهاي است که براي آن زحمت کشيده است. تحمل ريسک و دشواري هاي آشنايي با محيط کار جديد هم از جمله هزينههاي او است. استعفا براي سازمان هم هزينه دارد. بايد به دنبال همکار جديد بگردد. احتمالا براي آموزش همکار قبلي هزينههاي زماني و مالي زيادي شده است. کارمند قبلي با مشتريان و همکاران ارتباط هايي را شکل داده که بايد همه از اول ساخته شوند.

2-  معمولا ما در زمان ترک يک شرکت، به دليل نارضايتي، بيشتر به دنبال افزايش هزينههاي شرکت هستيم تا کاهش هزينههاي خودمان. شايد خيلي از ما ناراحت نشويم که کار شرکت زمين بماند يا اينکه لااقل وقتي ميبينيم در جست وجوي همکار جديد دچار مشکل هستند، براي لحظاتي هر چند کوتاه در دلمان احساس رضايت کنيم. ما فراموش مي کنيم که در چنين تصميم هايي، مهم اين است که سود خودمان را حداکثر و هزينههاي خودمان را حداقل کنيم. ايجاد بار هزينه براي ديگران، جز ارضاي کوتاه مدت حس انتقام، حاصلي نخواهد داشت. ضمن اينکه در بلندمدت ميتواند به شکلهاي مختلف براي خودمان دردسر ايجاد کند.

3- تشکرکنيد. بعيد است تمام روزها و ماهها و سالهاييکه در محيط کار هستيد، لحظات تلخ و نامطلوبي را تجربه کرده باشيد. به هر حال لحظات خوب، تجربههاي خوب، فرصتهاي خوب هم بوده است. از کساني که در محيط کار بوده اند، تشکر کنيد. حتي اگر شده به سختي بگرديد و خاطره خوبي را که داشته ايد با آنها مرور کنيد.

سوز دل يعقوب ستمديده ز من پرس

کاندوه دل سوختگان سوخته داند

                                 ديوانه گرش پند دهي کار نبندد

                                 ور بند نهي سلسله در هم گسلاند

سعدي

ديپلماتهاي امريکايي:

توافق هسته اي با ايران، امتياز بزرگ براي امريکا

پايگاه خبري «لوبلاگ»اعلام کرد، دو ديپلمات برجسته امريکايي، با تاييد روند ديپلماتيک براي حل مساله هستهاي ايران، گفتند؛ دستيابي به توافق هستهاي با ايران حاوي امتيازات بزرگ براي امريکا و غرب است.

اين پايگاه خبري نوشت، همزمان با تلاش ايران و شش قدرت بزرگ براي دستيابي به توافق بر سر برنامه هستهاي ايران تا مهلت تعيين شده (24 نوامبر)، واشنگتن شاهد جنبش و جوش رويدادهاي دقيقهي نودي در حمايت يا ضديت با ادامه روند ديپلماتيک با تهران است.

لوبلاگ با اشاره به استدلالهاي مخالف و موافق هفته گذشته در کنگره امريکا درمورد ادامه روند ديپلماتيک با تهران، افزود، دو تن از سفيران برجسته سابق امريکا در نشستي به ميزباني انديشکده «شوراي آتلانتيک» اعلام کردند که توافق قدرتهاي بزرگ و ايران بر سر برنامه هستهاي اين کشور حاوي امتيازاتي بزرگ است.

بر اساس اين گزارش، «استوارت ايزنشتات» که در دوره رياست جمهوري «جيمي کارتر» و «بيل کلينتون» نقشي کليدي در اعمال تحريمها عليه ايران داشت، ضمن تاييد روند ديپلماتيک با ايران، گفت، معتقدم توافق با ايران مهم است و رسيدن به توافق در راستاي آنچه ما شاهد تکوين آن هستيم، امتيازاتي بزرگ براي امريکا و غرب دارد.

آيزنشتات همچنين بر پيامدهاي شکست امضاي توافقنامه با ايران تاکيد کرد و گفت، در صورت نرسيدن به توافق، هميشه بايد پرسيد،

راه جايگزين چيست؟ نرسيدن به توافق با ايران يعني استفاده بدون محدوديت ايران از سانتريفيوژها، ادامه فعاليت تاسيسات پلوتونيم در اراک، حذف بازرسيهاي سرزده آژانس بينالمللي انرژي اتمي، از بين نرفتن اورانيوم 20 درصد غني شده ايران و .. از اين رو، بايد گفت، پيامدهاي اين امر، فوقالعاده و کلان است.

لوبلاگ افزود: «توماس پيکرينگ» که زماني فرستاده ارشد واشنگتن در مناطقي حساس مانند مسکو، سان سالوادور، لاگوس، تل آويو و سازمان ملل بود، ضمن تاکيد بر حل مساله ايران از طريق مذاکره، گفت، کسي تصور نميکند که استفاده از زور، يک راه حل تضمين شده و منتهي به نتيجه است. توافق، باب احتمالات بيشتر را در زمينه همکاري امريکا- ايران در مسايل منطقهاي خواهد گشود و بيشتر از همه، به برنامه رئيس جمهور (باراک اوباما) براي تضعيف و نابودي نيروهاي گروه (داعش) در عراق و سوريه و برقراري ثبات در افغانستان کمک خواهد کرد.

پيکرينگ افزود، من صرفا بر مبناي اين واقعيت که افراد منطقي و معقول ميتوانند به توافق برسند، همچنان خوشبين هستم.

وي از سياستهاي داخلي دو کشور (امريکا و ايران) به عنوان موانع پيش روي توافق نهايي ياد کرد و گفت، مشکل واقعي اين است که مخالفتهاي بي دليل فراواني در هر دو کشور با اين توافق وجود دارد و اين امر بر اوضاع تاثير گذاشته است. مخالفتهاي بي دليل در امريکا ريشه در کنگره دارد، جاييکه اعضاي کليدي مجالس نمايندگان و سنا از موضع اسرائيل حمايت ميکنند که ميگويد هرگونه توافقي با ايران بايد زيرساخت هستهاي ايران را به طور کامل يا تقريبا کامل برچيند.

پيکرينگ خاطر نشان کرد، مساله لغو تحريم ها همچنان مساله اصلي و مهم مذاکرات است. ايران خواستار لغو فوري تحريمها پس از امضاي توافقنامه است و گروه پنج به علاوه يک بر حفظ برخي تحريمها بر ايران تاکيد مي کنند. البته، در مقطع کنوني، عقب نشيني از مذاکرات براي دو طرف تقريبا غيرممکن است.

پايگاه خبري لوبلاگ در پايان به نقل از «يوزي ايلام» مدير کل سابق اداره اروپاي وزارت جنگ رژيک صهيونيستي نوشت: «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل به اين ايده که ايران در چارچوب توافقنامه جامع برخي از توانمندي غني سازي اش را حفظ خواهد کرد، خو گرفته است. توافقنامه اي که شامل نظارت آژانس بين المللي هسته اي و تعهد کشور ثالث به فراوري اورانيوم غني شده ايران به سوخت باشد و مسووليت پسماند راکتور را بپذيرد، حتي با وجود برنامه غني سازي فعال ايران، اين امر براي رفع نگرانيهاي امنيتي اسرائيل کفايت ميکند.

عضو کمپين «حشد» عراق:

پيگرد بينالمللي جنايات جنگي داعش در عراق ضروري است

عضو کمپين پيگيري کشتارهاي جمعي در عراق موسوم به «حشد» از دولت اين کشور خواست در ارتباط با جنايات جنگي داعش در عراق به سازمان ملل شکايت کند.

کمپين مردمي پيگيري کشتارهاي جمعي عراق موسوم به (حشد) از دولت عراق خواست در ارتباط با جرايم کشتار جمعي که توسط گروههاي تروريستي مختلف همچون داعش روي ميدهد به سازمان ملل شکايت کند.

«محمد شفيق»، عضو سازمان حشد به خبرنگار خبرگزاري فارس در بغداد گفته است: دولت بايد کانالهاي تماس با جامعه بينالمللي  را براي بينالمللي کردن جنايات داعش باز کند تا ضمن گرفتن اعترافات و مجازات همه کشورها ، دولتها و  افراديکه در حمايت از گروههاي تروريستي دست داشتهاند براي پرداخت غرامت به قربانيان اين جنايات اقدام شود.

وي افزود: سازمان «حشد» همچنين خواستار تصويب قانوني در پارلمان است که جنايات تکفيريها در عراق را کشتار جمعي، جرايم غيرانساني و جرايم جنگي محسوب کند و کميتهاي براي پيگيري پيوستن عراق به دادگاه جنايي بينالمللي بررسي شود.

محمد شفيق اقدام دولت عراق در برشمردن جنايات تکفيريها عليه اقليتهاي ديني و نژادي در عراق به عنوان جرايم کشتار جمعي را بسيار بااهميت و در عين حال خيلي ديرهنگام خواند و گفت: دولت کردستان در قضيه اعدام ايزديها عکس العمل سريعتري داشت.

روزهاي سخت پادشاه تايلند

«بهوميبول آدوليادج» پادشاه 86 ساله تايلند که طي بيش از يکسال گذشته روزهاي پرآشوبي را در اين کشور جنوب شرق آسيا تجربه کرد، روزهاي خوبي را نميگذارند.

مردم تايلند طي يک ماه گذشته هر روز شاهد خبرهايي از حضور اين پادشاه مسن در شفاخانه بوده اند و آخرين خبر نيز حاکياست مقامات کاخ پادشاه تايلند دو روز پيش ديدار دو وزير دولت را در ميان نگرانيهاي مداوم در خصوص حال «بهوميبول آدوليادج» لغو کرده اند.

وي سال 2009 نيز به دليل بيماري در شفاخانه بستري شد و طي يک ماه گذشته در چند نوبت به شفاخانه منتقل شده است.

بيانيه کاخ پادشاه تايلند که دوشب پيش منتشر و در رسانه هاي تايلند انعکاس يافت نشان ميدهد تيم طبي ديدار پادشاه تايلند را با وزيران به تعويق انداخته است.

پادشاه سالمند تايلند از يک سري بيماري در سالهاي اخير رنج ميبرد و ماه عقرب امسال نيز براي عمل جراحي به يک شفاخانه بانکوک منتقل شد.

نوع حکومت تايلند مشروطه سلطنتي است و اخيرا دادگاههاي اين کشور شاهد محکوم شدن چند نفر به اتهام توهين به پادشاه بودند.

براساس قانون اساسي تايلند بدنام کردن، توهين يا تهديد پادشاه، ملکه و وارث وي متهم و گناهکار است و به زندان محکوم ميشود.

«بهوميبول آدوليادج» پادشاه تايلند قرار است پنجم دسامبر (14 قوس) سالروز تولدش را در سال 1927 جشن بگيرد، جشنيکه سال گذشته در ميان تنشهاي زياد در اين کشور برگزار شد.

وي قديميترين و ثروتمندترين رييس يک کشور در جهان است و از سال 1946 تاکنون پادشاه تايلند بوده است.

ثروت وي در سال 2009 حدود 35 ميليارد دالر تخمين زده ميشد و آماري از ثروت کنوني «بهوميبول آدوليادج» در دست نيست.

ارتش تايلند سال گذشته در اوج تنشها بين معترضان به دولت «يينگوک شيناوترا» و حاميانش در آستانه تولد پادشاه گل توزيع کرد تا براي چند روز آرامش را به اين کشور برگرداند و آيين رسمي برگزار شود.

«واجيرا لونگ کورن» 62 ساله اکنون وليعهد تايلند و وارث ظاهري تاج و تخت است.

خوششانسترين

 آدم دنيا

موتر رانندهاي خوششناس در شهر بنغازي ليبيا، مورد اصابت راکت شورشيان مسلح قرار گرفت. بمبي که درست کنار  «تانکي تيل» موتر فرود آمد اما عمل نکرد.

دستکش مرد عنکبوتي براي صعود  از ديوار شيشهاي

محققان امريکايي با الهام از توانايي چلپاسه در چسبيدن به سطوح مختلف، سيستم چسبناک جديدي طراحي کردهاند که امکان چسبيدن و حرکت بر روي شيشه را فراهم ميکند.

کف دست و پاي چلپاسه از ويژگي چسبندگي خاصي برخوردار است که راه رفتن بر روي سطوح مختلف را امکانپذير ميکند.

هر انگشت چلپاسه حاوي يک ساختار ميکروسکوپي بطول 100 ميکرون و شعاع دو ميکرون است؛ موهاي نازک در کف دست، نيروي الکترواستاتيکي موسوم به «نيروي واندروالسي» را ايجاد ميکند که باعث بهم چسبيدن مولکولهاي همجوار ميشود.

هزاران موي کوچک که سطح انگشتان را پوشش دادهاند، امکان چسبيدن چلپاسهبه هر سطحي را فراهم ميکنند.

محققان دانشگاه استنفورد از همين شيوه الگوبرداري کرده و سيستم چسبناکي به نام microwedges طراحي کردند که ميتواند نيروي واندروالسي ايجاد کرده و يک چسب خشک توليد کند.

عملکرد سيستم چسبناک microwedges مورد آزمايش قرار گرفت؛ يک داوطلب به وزن 70 کيلوگرم اين دستکش چسبناک را به دست و پاي خود چسبانده و موفق به بالا رفتن از يک ديوار شيشهاي به ارتفاع 3.6 متر شد.

به گفتهي محققان، يکي از کاربردهاي بالقوه اين فناوري کمک به فضانوردان براي حرکت در شرايط بيوزني در فضا است.

اين طرح با همکاري آژانس پروژههاي تحقيقات پيشرفته دفاعي امريکا (دارپا) انجام شد؛ دارپا در حال کار بر روي برنامهاي موسوم به Z-man است که شامل ابزار کمکي براي بالا رفتن از موانع براي سربازان است.

معجزه آفتاب

(نگاهي به فرهنگ توسعه در جاپان)

جاپانيها از بودا آموختند که هرکس ميتواند با تمرين و خودسازي و انضباط فردي به تدريج به مرتبه بودا نايل آيد. طبق آموختههاي بودا، اصول اخلاقي علمي، وجدان کار خير و رفاه انسانها و مباني اخلاقي خانواده، کوشش فردي و خودسازي بايد توسط جاپانيها رعايت شود و از خودخواهي و انديشه به خواستهها و گرايشات فردي دوري شود. الگوي مصرفي جاپانيها نيز براساس تعاليم بودا بر قناعت و اعتدال در مصرف استوار است به اين ترتيب درآمد مازاد دوباره به چرخه توليد باز ميگردد. جاپانيها براساس اين انديشهي کار را براي تامين سود شخصي انجام نميدهند، بلکه کار را در راستاي عبادت خدا و پيشرفت ميهن شان انجام ميدهند و حتي سرمايه دار جاپاني هيچگاه از توليد دست نميکشد و چهار اصل را براي توليد در نظر گرفته است:

1 واردات مواد خام از خارج 2 توليد در وطن 3 مصرف کالاي ساخت وطن4 صادرات کالاي ساخت جاپان براي اعتلاي نام جاپان در دنيا.

جاپانيها در عين حال از آيين کنفوسيوس حاکميت اصالت عقل را ياد گرفتند تا از خرافات و جمود فکري رها شوند. طبق همين آيين جاپانيها با استفاده از خلاقيت شان به توسعه رسيدند. طبق آيين کنفوسيوس خودپسندي بزرگترين گناه است و ايثار و فداکاري و از خودگذشتگي حتي تا سر حد فدا کردن جان در راه معبود لازم است.

کليه کارهاي روزانه، خدمتي به خداوند و رهبران سياسي کشور است. اجراي کامل تعهدات به خانواده، خيرخواهي، عدالت، دانش، آگاهي و وفاداري از اصول اساسي تعاليم کنفوسيوس است. در مقابل وفاداري فرزندان خانواده بزرگ جاپان به امپراتور، حاکم نيز بايد از طريق تعاليم اخلاقي حاکميت کرده و خصوصيات او، الگويي براي مردمش باشد. از اين رو است که وقتي زلزلهاي ميآيد و تنها به يک ساختمان صدمه ميرساند شهردارش به خاطر همان يک ساختمان استعفا ميدهد و بعضا به خاطر برخي فجايع ملي کار به خودکشي هم رسيده است و اينها همه از مسووليت پذيري و عشق به مملکت و هموطنان نشات ميگيرد.

تکمله

اين فرهنگ و اين آميختگي فرهنگي، جاپانيها را از خودگذشته، سختکوش و خوش فکر در راه وطن شان بار آورده است و اين سه خصلت که برگرفته از سه آيين در جاپان است جاپانيها را در قلهي پيشرفت دنيا قرار داده است. جاپانيها بهترين نمونهي کشورهاي درحال توسعهي هستند که ياد بگيرند لازمهي اول توسعه داشتن فرهنگ توسعه است.

نيما صائب

بخش سوم و پاياني

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 188
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 352
  • بازدید ماه : 716
  • بازدید سال : 3,552
  • بازدید کلی : 84,071