loading...
سخن جدید
بازدید : 13 1393/05/12 نظرات (0)

 

 

رونق بازار فروش انسانيت در ميانمار

 

 

فقر اقتصادي مردم ميانمار به ويژه در روستاهاي اين کشور بازار قاچاقچيان انسان که ديرياست انسانيت را به هر بهايي ميفروشند رونق بخشيده است.

مردم فقير روستاهاي ميانمار که سايهي فقر جايگاه انساني آنها را کمرنگ کرده است براي فرار از گرسنگي و بيخانماني طعمهي سوداگرداني ميشوند که سيري در آنان مرزهاي انساني را به گونهاي در نورديده و ديگر قابل قياس با ديگر موجودات در اين کرهي خاکي نيز نيستند.

افسران پوليس شهر يانگون بر اساس گزارش رسانههاي ميانمار دست به گريبان شدن مردم فقير روستايي با قاچاق انسان را مورد تاييد قرار دادهاند.

اطلاعات منتشر شده نشان ميدهد بيشتر قربانيان قاچاق انسان در ميانمار زنان هستند، در حاليکه کودکان و مردان ميانماري نيز به کشورهاي ديگر مانند تايلند، چين و مالزيا قاچاق ميشوند.

بسياري از دختران ميانماري به عنوان کارگر جنسي به فروش ميرسند و مردان و کودکان نيز براي کارهاي سخت قاچاق ميشوند.

علاوه بر روستاييان ميانماري، مسلمانان روهينگيا که از سال 2012 مورد حمله بوداييان تندرو ولايت راخين قرار گرفتهاند نيز انتخاب پرسودي براي سوداگران انساني هستند.

مسلمان روهينگيا که براي حفظ جان خود دست از خانه و کاشانه کشيدهاند براي رهايي از کشته شدن توسط بوداييان تندرو گرفتار باندهاي قاچاق انسان شده و فروخته ميشوند.

ميانمار که از فقيرترين کشورهاي آسياي جنوب شرقي محسوب ميشود براساس گزارش توسعه انساني سال گذشته برنامه توسعه سازمان ملل متحد از ميان 186 کشور در رتبه 149 قرار داشت.

گزارش سال 2011 ميلادي نشان ميدهد توليد ناخالص داخلي ميانمار با حدود 60 ميليون نفر جمعيت 55 ميليارد دالر است که درآمد سرانه آن به 916 دالر ميرسد.

اين در حالي است که ميانمار در بين کشورهاي جنوب شرق آسيا از آب زمين و آب وهواي مساعد براي کشاورزي بهره ميبرد و 70 درصد جمعيت در اين بخش فعالند، اما بسياري از مناطق روستايي از ناامني غذايي حاد و مزمن رنج ميبرند.

ميزان شيوع فقر در مناطق روستايي به طور قابل توجهي بالاتر از مناطق شهري است و بسياري از فقراي ميانمار در منطقه خشک مرکزي و يا مراکز پرجمعيت و جنگ زده زندگي ميکنند.

کارشناسان معتقدند روستاييان فقير ميانمار اکنون براي فرار از فقر به هر راهي متوسل شده و در اين مسير گرفتار باندهاي قاچاق انسان ميشوند.

پوليس ميانمار از سال 2006 تا سال گذشته ميلادي تلاش خود را براي ريشهکن کردن قاچاق انسان به کار گرفته است به طوري که تاکنون موفق شده دو هزار و 757 قاچاقچي انسان را دستگير و دو هزار و 234 قرباني را آزاد کند.

جابجاييهايي در مقياس بزرگ به دليل درگيري در ميانمار، عدم حمايت از پناهندگان، کمبود کمکهاي انسان دوستانه و دسترسي آسان به مرزها از جمله عواملي است که باعث گسترش قاچاق گسترده انسان در اين کشور شده است.

برخي اطلاعات منتشر شده نشان ميدهد مردان، زنان و کودکان ميانماري براي بهره برداري جنسي و کار در تايلند، چين، مالزيا، بنگلادش، کورياي جنوبي، ماکائو و پاکستان قاچاق ميشوند.

بسياري از کودکان ميانماري براي کار اجباري به عنوان متکدي به تايلند قاچاق شده و مورد بهره برداري در برده داري مدرن قرار ميگيرند و يا براي امور نظامي و سرباز فروخته شده و در بهترين وضعيت کار کشاورزي ميکنند و يا در صنايع مشغول کار ميشوند.

زنان و دختران ميانماري نيز از سنين پايين براي کارهاي مختلف به مردان چيني فروخته ميشوند.

برآورد قابل اعتمادي در تعداد افرادي که از ميانمار قاچاق ميشوند وجود ندارد، اما بسياري از ناظران بر اين باورند که تعداد قربانيان حداقل چند هزار نفر در سال است.

گسترش فقر، نبود نظارت بر امور حقوق بشر، مصونيت دولت از مجازات، نبود فرصتهاي شغلي و درآمدهاي بالا در کشورهاي همسايه همگي دست به دست هم داده تا قاچاق فقرا در اين کشور از رونق بسياري برخوردار باشد و براي قاچاقچيان به منظور فريب قربانيان فرصت ايجاد کند.

مشکل بزرگتر در ميانمار از اينجا ناشي ميشود که نيروهاي امنيتي اين کشور و يا کشورهاي همسايه نيز مردان و زنان را قاچاق و يا مجبور به بيگاري ميکنند.

گزارشهاي حقوق بشري نشان ميدهد زنان ميانماري به بردگي اجباري وادار شده و نظاميان برخي را مجبور به بردگي در پايگاههاي نظامي ميکنند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 173
  • بازدید ماه : 537
  • بازدید سال : 3,373
  • بازدید کلی : 83,892