loading...
سخن جدید
بازدید : 26 1393/07/21 نظرات (0)

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

...

کشته شدن هفت غير نظامي در حمله هوايي نيروهاي خارجي در پکتيا

معاون والي پکتيا در جنوب کشور اعلام کرد که 7 غير نظامي بر اثر بمبارد هوايي نظاميان خارجي در مرکز اين ولايت کشته شدند.

عبدالولي موسهي، روز دوشنبه (21 ميزان) به رسانهها گفت: شب گذشته نظاميان خارجي منطقه «نيازي قلعه» شهر گرديز را بمباردمان کردند که در آن 7 غير نظامي از جمله يک کودک هفت ساله کشته شدند.

وي افزود: اجساد کشته شدگان اين حادثه به مرکز شهر انتقال داده شده و اکنون در دفتر هلال احمر اين شهر است.

موسهي تاکيد کرد که نظاميان خارجي در اين حمله با مقامات پکتيا هيچ هماهنگي نکرده بودند و بهصورت خودسرانه اين حمله را انجام داده اند.

وي تاکيد کرد که پس از امضاي پيمان امنيتي کابل- واشنگتن نبايد چنين حمله بر غير نظاميان انجام ميشد و پس از امضاي پيمان امنيتي اين اولين بار است که نظاميان خارجي غير نظاميان را هدف حمله قرار مي دهند.

نيروهاي خارجي تاکنون در اين رابطه اظهار نظري نکرده اند.

حمله مرگبار به نيروهاي امنيتي

و بيتفاوتي ناتو!

کارواني از نيروهاي امنيتي کشور در منطقه لغمان و علف سفيد ولايت سرپل در نزديکي ولسوالي سوزمه قلعه اين ولايت در کمين مخالفان مسلح قرار گرفته و بيش از 14 تن از آنان کشته و حدود 23 نفر ديگر شان نيز زخمي و اسير گرديده اند.

والي ولايت سرپل اعلام کرد که نيروهاي امنيتي کشور ظهر روز يکشنبه(20 ميزان) در کمين نيروهاي مخالفان مسلح در اين ولايت گرفتار شدند که در نتيجه 14 نفر از آنها کشته، 17 نفر زخمي و 6 نفر نيز به دست نيروهاي مخالف دولت اسير شدند.

عبدالجبار حقبين، گفته است که اين کمين در مسير راه نيروهاي امنيتي افغانستان که از ولسوالي کوهستانات سرپل برميگشتند، در مسير دره لغمان و علف سفيد انجام شده بود.

او افزود که درگيري از ساعت 11 روز يکشنبه شروع و تا ساعت 2 شب ادامه داشت.

به گفتهي والي ولايت سرپل، اين نيروها شامل سربازان ارتش و مأموران پوليس مي شدند. او گفت که کمک هوايي براي اين نيروها به موقع نرسيد و هواپيماهاي ناتو بدون اينکه موضع مخالفان را بمباران کنند با پرواز بر فراز محل حادثه دوباره به مقر خود برگشتند.

او مدعي شد که در اين درگيري 23 نفر از نيروهاي مخالف کشته و يک نفر آنان نيز زخمي شدهاست.

آقاي حقبين تاييد کرد که حدود 7 وسيله نقليه نيروهاي امنيتي افغانستان نيز در اين درگيري از بين رفته است.

والي سرپل گفت که اکنون درگيري پايان يافته و نيروهاي امنيتي به مرکز ولايت سرپل برگشتهاند.

صبح روز گذشته نيز يک حمله انتحاري در کابل و حمله ديگري در ولايت ننگرهار در شرق کشور رخ داد.

طي روزهاي اخير، ميزان حملههاي سازمان يافته به نيروهاي امنيتي افزايش يافته و نيروهاي ناتو نيز برخلاف تعهدات صورت گرفته در پيمان امنيتي امضا شده، حمايت لازم را از اين نيروها نکرده اند.

ارائه گزارش زندان هرات به رييس جمهور

ارگ رياست جمهوري اعلام کرد که هيات وزارت امور داخله که اخيرا براي بررسي وضعيت زندانيان به هرات اعزام شده بود، گزارش خود در مورد بررسيهاي انجام شده را به رييس جمهور احمد زي ارايه کرده است.

دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري روز گذشته (دوشنبه/21 ميزان) در خبرنامهاي گفته است که اين هيات گزارش و پيشنهادات خود را در رابطه با بهبود وضعيت زندانيان هرات ارايه کرده است.

به دنبال اعتصاب غذايي شماري از زندانيان زندان مرکزي هرات، اشرف غني احمد زي هياتي را براي بررسي وضعيت اين زندان به هرات اعزام کرد.

با ورود اين هيات به هرات، اعتصاب زندانيان اين ولايت پايان يافت.

مسوولان اين هيات در پايان بررسيهاي زندان هرات به خبرنگاران اين ولايت گفته بودند که تمام مشکلات زندان هرات در يک بسته 14 مادهاي تهيه شده و به رييس جمهور داده خواهد شد.

اين هيات تاييد کرد که تاخير در اجراي فرمانهاي عفو و کمبود جاي زندانيان از عمدهترين مشکلات زندانيان است.

سيد مراد شريفي، رييس عمومي نظارت بر تطبيق احکام و فرامين دادگاه عالي و رييس هيات اعزامي در پايان بررسي اين هيات، تاييد کرد که فساد در زندان هرات وجود دارد و وضعيت اين زندان نگران کننده است.

فضل الله وحيدي، سرپرت ولايت هرات نيز مسوولان زندان هرات را متهم به ضعف مديريتي کرده و گفته است که نزديک به هفتصد موبايل در بين زندانيان وجود دارد و آنان از مواد مخدر نيز استفاده ميکنند.

با اين حال در نشست روز گذشته رييس جمهور با هيات اعزامي، تاکيد کرد که تماسهاي غيرقانوني زندانيان با خارج از زندان بايد قطع شود.

او گفت: «اجازه ندهيم تا زندانهاي کشور به مراکز فعاليتهاي جنايي و تروريستي مبدل شوند.»

بر اساس خبرنامه ارگ، اشرف غني احمد زي افزوده است که نه تنها ضعيت زندان هرات، بلکه تمامي زندانهاي کشور تحت نظارت قرار خواهد گرفت.

بازداشت نزديک به بيست مخالف مسلح توسط امنيت ملي

رياست امنيت ملي اعلام کرد که 18  مخالف مسلح  در شماري از ولايات کشور از سوي ماموران اين اداره بازداشت شده اند.

به نقل از خبرگزاري بخدي، اين اداره روز گذشته (دوشنبه/21 ميزان) در خبرنامهاي گفته است که اين افراد از مربوطات ولايتهاي ننگرهار، قندوز، بلخ، دايکندي، نيمروز و هرات بازداشت شدهاند.

در خبرنامه آمده است که در ميان بازداشت شدگان در اين عمليات جداگانه دو قوماندان طالبان به نامهاي ابراهيم، حميدالله و افراديکه در حملات انتحاري و فعاليتهاي تخريبي دست داشته شامل هستند.

بر اساس خبرنامه، از نزد اين افراد 5 ميل کلاشينکوف، چندين پايه مخابره، ماين ريموت کنترول، مقدار 2000 کيلوگرام مواد منفجره نوع امونيم نايتريت، 5 کيلوگرام مواد مخدر نوع ترياک و تجهيزات ديگر نظامي به دست آمده است.

اداره امنيت ملي کشور در خبرنامه خود گفته است که افراد باز داشت شده در تحقيقات ابتدايي به جرم شان اعتراف کرده و گفته اند که بعد از فراگيري تعليمات نظامي در آنسوي خط ديورند براي انجام حملات تخريبي و تروريستي عازم ولايات ننگرهار، قندوز، بلخ، دايکندي، نيمروز و هرات شده بودند.

اين اداره گفته است که با دستگيري افراد متذکره و کشف مواد منفجره از نزد آنان، از چند حمله تخريبي و تروريستي در ولايات مذکور جلوگيري شده ا ست.

اين در حالي است که به تازگي مقامهاي امنيتي به خبرگزاري بخدي گفته اند که تحريک جمعيت علماي پاکستان، تلاشهاي گستردهاي را براي تجهيز طالبان افغاني در ايالت بلوچستان اين کشور آغاز کرده است.

روز گذشته به رياست عبدالله برگزار شد:

اولين نشست شوراي وزيران

حکومت وحدت ملي

عبدالله عبدالله، رئيس اجرايي دولت وحدت ملي صبح روز گذشته اولين جلسه شوراي وزيران دولت جديد را برگزار و رياست کرد.

مراسم آغاز جلسه شوراي وزيران به صورت زنده از تلويزيون ملي نشر شد.

آقاي عبدالله در اين نشست با اشاره به چالشهاييکه افغانستان با آن روبهرو است گفت: «تلاش کنيم تا فرصت را براي حل اين مشکلات از دست ندهيم و حکومت وحدت ملي را به وفاق ملي تبديل کنيم.»

او در ادامه افزود که در راستاي تامين عدالت اجتماعي و ايجاد دولت پاسخگو به مردم افغانستان تلاش خواهد کرد.

آقاي عبدالله از وزيران خواست که بنابر ضرورت، آنان سرپرست شدند و اين کار نبايد باعث شود که روند کاري در وزارت خانههاي تحت اداره آنها به کندي روبرو شود.

اشرف غني احمدزي، رييس جمهور جديد در آغازين روزهاي کاري اش تمام وزيران و واليان سراسر افغانستان را سرپرست ساخت.

او از تمام وزيران خواست که اولويتهاي اداره شان را به صورت کتبي به رييس اجرايي دولت وحدت ملي ارائه کنند و علاوه برآن به وزيران نيز وظيفه داده شده که گزارشهايي را درباره آمادگي براي مقابله با زمستان، کمبود بودجه و ساير موارد به رييس اجرايي گزارش دهند.

جلسه کابينه روز پنجشنبه تحت رياست آقاي احمدزي برگزار ميشود و جلسه شوراي وزيران نيز بعد از اين روزهاي دوشنبه تحت رياست آقاي عبدالله داير خواهد شد.

رييس جمهور احمدزي و آقاي عبدالله 30 سنبله موافقتنامه دولت وحدت ملي را امضا کردند.

براساس اين موافقتنامه رييس اجرايي که در عمل نخست وزير اجرايي به شمار ميرود، در مجالس تصميمگيري دولت شرکت ميکند و مديريت امور اداري و اجرايي حکومت همانند شوراي وزيران به عهده او است.

در اين موافقتنامه رياست «شوراي وزيران» به عهدهي رئيس اجرايي گذاشته شده است. شوراي وزيران شامل وزيران و متمايز از کابينه است.

رييس جمهور رياست «کابينه» را به عهده خواهد داشت. براساس تعريف اين توافقنامه، کابينه متشکل از رييس جمهور، معاونان او، نخست وزير اجرايي، معاونان نخست وزير اجرايي، مشاور ارشد رييس جمهور و وزيران است.

 

بررسي دوسيه کابلبانک؛

خيز بلند رييس جمهور براي مبارزه با فساد اداري

محمدتقي جعفري

اين روزها در هر مجلس و محفل جامعهي سياستزدهي ما  سخن از يک چيز است و آن آيندهي کار حکومت وحدت ملي و داوريهاي در بارهي حرکتهاي تازهي رييس جمهور احمدزي؛ اينکه او چه خواهد کرد و چه کارهايي انجام خواهد داد، محور بحث همگاني است و هرکسي از ظن خود، يار حکومت و رييس جمهور ميشود، برخي خوشبين اند و تعداد ديگر نيز هرگونه داوري را زودهنگام ميدانند.

اما در ميان حرف و حديثهاي رايج در جامعه در باب روزهاي نخست کاري رييس جمهور جديد، دوسيهي کابل بانک و کارهاي انجام شده در باب آن از جمله ضربالاجلهاي کوتاه مدت در خصوص بزرگترين اختلاس بانکي، محک و معياري براي آينده و کارهايي است که رييس جمهور انجام خواهد داد. همه ميگويند اگر او موفق شود اين دوسيه را به سامان برساند، کار حکومتداري را نيز به خوبي پيش خواهد برد و...

حقيقت اين است که قضيهي فساد در افغانستان کلاف سردرگمي است و دوسيهي کابل بانک نه تنها از اين قضيه مستثنا ميباشد، بلکه در صدر اين فهرست سياه و پليد قرار دارد. اکنون اما کارشناسان براين باور اند که خيز بلند رييس جمهور با روي دست گرفتن دوسيه کابل بانک، نشان ميدهد که ارادهي سياسي در حکومت جديد براي مبارزه با فساد اداري وجود دارد. با اين وجود اين نگراني نيز به حال خود باقي است که آيا زور رييس جمهور به فاسدان بزرگ داخلي و خارجي دخيل در دوسيه کابل بانک خواهد رسيد؟

تأکيد برخي از مقامات شوراي ملي بر قاطعيت در اين راستا، به معناي اين است که اين قضيه نبايد به شکل نمايشي و به خاطر فريب افکار عمومي و دلخوشي مردم پيشکش شده و پس از مدتي فراموش شود.

صالح محمد سلجوقي، معاون مجلس نمايندگان معتقد است که «حکومت جديد در راه سرنوشتسازي در راستاي مبارزه عليه فساد اداري قرار دارد و گامها بايد با تعمد و تعهد برداشته شوند.»

در اين ميان، برخي از اعضاي سنا قضاياي بزرگ ديگري را نيز خاطرنشان ميسازند که ميزان فساد در آنان کمتر از کابل بانک نيستند و بايد توسط حکومت پيگري و بازرسي گردد.

داکتر بشير احمد صميم، عضو مجلس سنا ميگويد: «شبيه به قضيه کابل بانک، بسياري از پروژهها در ولايات هستند که بايد رسيدگي شوند.» به باور آقاي صميم « بسياري از مکاتب، شفاخانهها و سرکها در بسياري از نقاط کشور هستند که سالها به دلايل نا معلوم کار آنها متوقف است.» صميم اما معتقد است که نتيجهگيري خوب از قضيه کابل بانک بر روند بررسي اين قضايا نيز تاثير خوبي خواهد داشت.

به همين دليل نيز محمد امين احمدي، عضو ديگر مجلس سنا هم به نتيجه رسيدن قضيه کابل بانک را سدي براي پيشگيري از مشکلات مشابه ميداند.

پرسش بزرگ اين است که رييس جمهور چگونه و با چه ميکانيزمي خواهد توانست اين خيز بزرگ را انجام دهد؟

تاج محمد اکبر، استاد دانشکده اقتصاد ميگويد: «به صورت طبيعي اين کار ممکن است و در افغانستان نظام قضايي داريم و در بانکها نيز نظام و سيستم ديبت و کريدت(پرداخت و برداشت) وجود دارد و ثبت ميشود و اينگونه نيست که هر کس از راه برسد بتواند برداشت کند و پيگيري نشود. بنابراين،  اين کار ناممکن نيست و اگر درست پيگيري شود به نتيجه ميرسد. شرط اين است که در يک پروسه شفاف اين کار صورت بگيرد، ولي با تاسف اين کار صورت نگرفته و اين روند، به صورت شفاف بررسي نشده است.»

با اين وجود، استاد اکبر بر اين عقيده است که «بيترديد اين کار تاثير مثبت و خوبي دارد و تاثيرات عميق و ماندگاري بر اقتصاد کشور، بانکداري و به خصوص بانکداري خصوصي خواهد داشت. هر قدر جرم و جنايت و خلافرفتاريها در سيستمها و به خصوص بانکداري موجود باشد، تاثيرات رواني شديدي بر جامعه وارد ميسازد. براي مثال کسانيکه جرمي را مرتکب ميشوند و مجازات ميشوند و مجازات آنان بر کاهش جرم و جنايات تاثير دارد و در مقابل به همان اندازه اگر در مقابل چنين اعمالي بيتفاوتي صورت گيرد به افزايش آن کمک شده است.بنابراين گرفتاري عاملان اختلاس کابل بانک و پيگيري دقيق و جدي آن نيز تاثيرات رواني خود را خواهد داشت و بيترديد بر کاهش فساد تاثير ميگذارد.»

استاد اکبر اين کار را بر شفافيت بانکداري و اعتمادسازي براي سرمايهگزاري بسيار مفيد ميداند و تاکيد ميکند که: « سرمايهگزاران و مردم در سايه شفافيت روند بانکداري، به گونه طبيعي و به لحاظ رواني اعتماد کرده و بر پيشرفت بانکداري و سرمايهگزاريها موثر خواهد بود. اين عوامل بر رشد اقتصادي تاثير خواهد داشت و زماني که سرمايهگزاري صورت بگيرد، به صورت  طبيعي بر سطح توليد، مراوودات تجاري و ساير عوامل توليد، مثمر واقع خواهد شد و جهت اقتصاد روبه پيشرفت خواهد بود و رشد پايدار اقتصادي تضمين ميگردد، صادارات و واردات افزايش يافته و در کل تاثيرات عميق و خوبي خواهد داشت.»

او به عنوان يک کارشناس اقتصادي ميگويد: «اين سخن نه پيشنهاد بنده، بلکه خواست تمام مردم است تا به منافع ملي کشور بينديشند و خواست تمامي مردم است تا رييس جمهور اين قضيه و قضاياي مشابه را پيگيري کند و پول کلانيکه از اين بانک دستبرد شده، دوباره به کشور باز گردد.»

با اين حال، بايد ديد که آيا دوسيهي کابل بانک توسط حکومت جديد و رييس جمهوراحمدزي به فرجام مطلوب خواهد رسيد يا خير. بديهي است که در صورت ناکامي اين قضيه، اعتبار حکومت جديد نيز زير سوال رفته و جسارت فاسدان اداري در سطح کلان حکومتداري نيز افزايش خواهد يافت که در آن صورت سرنوشت ناگواري در انتظار کشور خواهد بود.

 

روز جهاني استاندارد و دستاوردهاي ناچيز ما

چهاردهم ماه اکتوبر ميلادي مصادف است با روز جهاني استاندارد؛ روزيکه از سال 1970 به بعد به نام روز جهاني استاندارد تعيين و نامگذاري شده است.

استاندارد عبارت است از نظم مبتني بر نتايج ثابت علوم، فنون و تجارب بشري که به صورت قواعد، مقررات و نظامهاييکه به منظور ايجاد هماهنگي و وحدت رويه، افزايش ميزان تفاهم، تسهيل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفهجويي در اقتصاد ملي، حفظ سلامت و ايمني عمومي، گسترش مبادلات تجاري داخلي و خارجي و .... به کار ميرود.

 انديشهي تشکيل سازمان بينالمللي استاندارد در چهاردهم اکتوبر سال 1947 در نشست رؤساي مؤسسههاي استاندارد بيست و پنج کشور در لندن شکل گرفت که مقراين سازمان در جنوا ميباشد.

اين تصميم از آن رو گرفته شد که در روند جهاني شدن، دولتها ناگزير بودند تا دامنهي وسيعي از حقوق و وظايف را براي شهروندانشان تعيين کنند که شامل حق امنيت، سلامت و دستيابي به اطلاعات و وظيفه حفاظت محيط زيست، احترام به ايمني، استقلال و حريم خصوصي ديگران است. در حقيقت استاندارد، ياري دهندهي شهروندان در استفاده از اين حقوق و عمل به اين وظايف است و از طريق تامين و حفاظت اطلاعات، تضمين کيفيت و سلامت محصولات و خدمات، تعيين الزامات براي ارائه راهنماهاي مرتبط با محيط زيست و ساير مباحث حائز اهميت شهروندان از جمله عدالت اجتماعي، سلامت، امنيت، اطلاعات و ارتباطات و تجارت شرافتمندانه اين امر را محقق ميکند.

رعايت اصول استاندارد و تحقق آن در جوانب مختلف حيات بشري شامل تمامي ابزارها وا مکاناتي ميگردد که براي بشر قابل استفاده بوده و در زندگي روزمرهي او تأثيرگذار است. اين موارد از مواد غذايي گرفته تا وسايط نقليه، ابزارآلات تکنولوژيک، منزل مسکوني، مواد اداري و... ميگردد که در صورت عدم رعايت اصول استاندارد جهاني در خصوص تهيه و تنظيم اين ابزار، حيات بشري را دچار آسيب، رکود و سکون خواهد کرد و کشور فاقد اين اصول را از تعاملات بينالمللي نيز محروم خواهد کرد. 

افغانستان از سال 1390 خورشيدي به اين سو با ايجاد اداره «نورم وا ستندرد» به صورت جدي وارد اين ميدان شده و با هزينهي حدود دو ميليون دالر، رسما وارد فعاليت در اين عرصه گرديد. هرچند فعاليتهاي صورت گرفته در اين اداره، توانست افغانستان را موفق به کسب عضويت سازمان جهاني استاندارد در سال جاري سازد، ولي شکي نيست که هنوز هم حيات شهروندي در کشور از اصول استاندارد لازم برخوردار نبوده و بسياري از مواد قابل استفادهي آنان عاري از استاندارد لازم است. اگر نگاه اجمالي به تمام چيزهايي که امروزه در حيات روزمرهي ما به کار ميرود اندازيم، خواهيم ديد که زندگي ما تا چه اندازه فاقد استانداردهاي جهاني است و اين چرخهي معيوب، چه ميزاني از عمر ما را کاهش داده و آسيبهاي جدي را به جامعهي ما وارد ميسازد.

لذا ضروري است تا فعاليتهاي اداره نورم و استاندارد به شکل عيار و منظم شود که اين اداره بتواند راه دشوار فرارو را به شکل شتابان طي نموده و استانداردهاي لازم را در عرصههاي مختلف حيات اجتماعي شهروندان محقق سازد. در غير آن صورت، شک نبايد کرد که وجود سمبوليک اين اداره براي استاندارد ساختن حيات شهروندي و تسهيل ارتباط با ساير کشورها کمکي نخواهد کرد.

چشمچراني،

       عادت ناگوار

           در نبود فرهنگسازي

محسن محمدي

جامعهي ما اين روزها با يک ناهنجاري مواجه است، گرفتار يک ضداخلاق است، با يک معضل دست و پنجه نرم ميکند و دست به گريبان است با يک بيماري؛ بيماري مزمنيکه برآمده از يک عادت نکوهيده درمان نشده است.

سرها، گردنها، صورتها و چشمهايي که زاويه و جهت دارند، به سوي جنس مخالف و نگاه‌‌هاي عميق و ژرف که ثابت ميمانند به روي ديگران به قصد لذت و حظ. به زبان سادهتر، دوختن نگاه آلوده به نواميس مردم براي کامجويي بصري. گاه عيار و ميزان اين چشمچرانيها و نظربازيها چنان بالا ميرود که فغان اعتراض مردم را هم بلند ميکند.

حتما ديدهايد مرداني را که در جادهها، اتوبوس و حتي کوچه و خيابان با معترضاني روبهرو ميشوند که شاکياند از نگاههاي ناپاکشان و مطرح کننده يک پرسش تاريخي: مگر خودت خواهر و مادر نداري؟

متاسفانه در کشور ما ناهنجاريهاي اخلاقي که به خط قرمز اجتماع نزديک است در لفافهاي از تعارفها و ملاحظات پنهان ميشود و حتي گاهي به طور کامل ناديده انگاشته شده و به جاي واکاوي دقيق و ارائه راهکارهاي علمي و مستند، راه سکوت مصلحتگرايانه و حتي انکار محجوبانه در پيش گرفته ميشود. معضلي که در فرهنگ عاميانه به «چشمچراني» مرسوم است هم از اين اصل بري نبوده و نيست.

اين ضداخلاق اجتماعي آنقدر مذموم و نامقبول در ميان عامه مردم است که اکثرا ترجيح ميدهند حتي دربارهاش کمتر سخن به زبان آورند و از بيخ و بن ناديده بگيرند. ناديده انگاشتن آن البته به معناي فقدانش در جامعه نيست که قضا را ببين، فراوان است شوربختانه و پرشمار مردماني از نوجوانان و جوانان گرفته تا ميانسالان و حتي پيرمردان به آن مبتلا.

آماري از ميزان نفوذ ضداخلاق چشمچراني در ميان اقشار مختلف جامعه خودمان در دست نيست اما يک مطالعه در انگلستان نشان داده مردها بهطور ميانگين روزانه 43 دقيقه از وقت خود را صرف خيره شدن به جنس مخالف ميکنند که اين ميزان برابر با 259 ساعت يا تقريبا 11 روز در سال است. جمع اين زمان در فاصله بين هجده تا پنجاه سالگي يک مرد ميشود بيش از 11 ماه و 11 روز يعني يک مرد انگليسي در اين فاصله، نزديک يک سال از عمرش را صرف کاري کرده که در فرهنگ ما اسمش «چشمچراني» است.

مذموم از همه منظر

از منظر دين اسلام، نگاه کردن مرد به زن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است و نگاه کردن به صورت و دستها، اگر با قصد لذت باشد، حرام است، بلکه احتياط واجب آن است که بدون قصد لذت هم نگاه نکنند و نيز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است.

خداوند در آيه 30 سوره نور ميفرمايد: به مؤمنان بگو چشمان خود را فرو بندند و دامن خود را حفظ کنند. اين براي آنها پاکيزهتر است و خدا به آنچه ميکنند، آگاه است.

در حديثي از پيامبر اکرم(ص) نيز آمده است: درباره رابطه نامشروع براي هر عضوي از آدمي سهمي از زنا است؛ زناي چشم، نگاه کردن، زناي زبان، سخن گفتن و زناي گوشها، شنيدن حرام است.

به گفتهي يکي از انديشمندان اسلامي؛ فلسفه چشمچراني جز اين نيست که فرد با تمرکز نگاه، تخيلاتش را به خدمت ميگيرد و در دنياي خيالات به هوسراني ميپردازد. بنابراين آنچه نگاه را لذتآفرين ميکند، تخيلاتي است که فرد به وسيله نگاه در درون خود ميپرورد.

يک اختلال رفتار عادتي

روانشناسان، چشمچراني را يک اختلال رفتار عادتي ميدانند که بر اثر استمرار و بهتدريج در انسانها و بخصوص آقايان شکل ميگيرد.

به گفتهي آنان، گاهي ممکن است يک فرد بر اثر عوامل مختلف از جمله نيازهاي سني و رشدي و کنجکاوي و علاقهاش به جنس مخالف بخصوص در سن بلوغ رفتاري را از خود بروز دهد که بعدها به صورت يک عادت مرضي درآيد.

روانشناسان چشمچراني را يک اختلال شناخته شده در ميان افراد جامعه ذکر ميکنند و ميگويند: کسيکه نگاههاي آنچناني به ديگران را حق خود بداند و اصلا نگران تضييع حقوق ديگران نباشد يک بيمار است که بايد هرچه زودتر درمان شود.

منظر اجتماعي «چشمچراني» يک پديده بسيار زشت است که در کشورهاي پيشرفته اين ناهنجاري را يک اختلال رفتاري شديد ميدانند و فاعل آن مورد اعتراض و حتي تعقيب قانوني قرار ميگيرد اما متاسفانه در کشور ما بيشتر مردم بيتفاوت از کنار اين معضل اجتماعي ميگذرند.

عوارض سوء چشمچراني در جامعه فردي اين است که نگاه آلوده دارد نهتنها براي مخاطب خاص خود که براي کل اجتماع ايجاد ناامني کرده، آرامش و امنيت را از همه سلب ميکند. چشمچران در اصل به حقوق ديگران تجاوز ميکند.هيچ صحنهاي زشتتر و کريهتر از اين نيست که مردي با وجود همراه داشتن همسرش نگاه ناپاک خود را بر چهره ديگر زنان بدوزد.

به زنانيکه چنين ناهنجاري را در شوهران خود ميبينند توصيه ميشود که آنها را تشويق و ترغيب به مراجعه حضوري به روانشناس کنند و از سوي ديگر، شرط بگذارند تا زماني که اين سوءرفتار را در شوهر خود مشاهده کنند از همراهي با او در مکانهاي عمومي سرباز خواهند زد.

چشمچراني قابل درمان است

خوشبختانه معضل چشمچراني قابل درمان است. افراد مبتلا به اين عادت ناپسند در وهلهي اول بايد بدانند که يک اختلال رفتاري عادتي در آنها تثبيت شده و در وهلهي دوم مطمئن باشند که ميتوانند اين عادت زشت را ترک کنند، اگرچه شايد اين مهم در ابتداي راه اندکي مشکل بهنظر آيد.

به گفتهي روانشناسان اگر فردي که نگاه خود را نميتواند کنترل کند بهدرستي توجيه شود که رفتار زشتي از او سرميزند، ميتواند با تقويت اراده و عمل به برنامههايي که داکتر براي ترک عادتش توصيه کرده، ترک عادت کند.

خانمها پاسخ ندهند، حتي با نيمنگاهي

اگر خانمي حتي با يک نگاه کوتاه پاسخ نگاهي آلوده را بدهد، نهتنها براي خودش ناامني ايجاد کرده که فرد چشمچران را نيز جسورتر و گستاختر ميکند.

روانشناسان به زنان توصيه ميکنند براساس ارزشهاي ديني و ملي و با رعايت و حفظ حجب و وقار خود، جامعه را از آلوده و کريه شدن به يک ضدارزش مصون بدارند.

در حاليکه در جامعهي ما به عنوان يک اجتماع اسلامي ناهنجاري موسوم به چشمچراني گاه بهوفور ديده ميشود، اما بعضي از جوامع با وجود آزاديهاي فردي بيشتر، با چنين معضلي کمتر دست به گريبان هستند که اين خود جاي تاسف و تامل دارد. در بعضي کشورها از کودکي به افراد آموزش ميدهند که حق ندارند نگاه عميق به ديگران بيندازند و اصولا در فرهنگشان چنين اجازهاي صادر نميشود. ضايع نکردن حقوق ديگران و پرهيز از تجاوز به حريم شخصي افراد جزو تربيتها و مسئوليتهاي فردي در اين جوامع است.

در کشور ما هم بايد از طريق رسانههاي عمومي فرهنگسازي صورت بگيرد و افراد جامعه از کودکي چشمچراني را ضدارزش بپندارند و در برابر کساني که اين ارزش را رعايت نميکنند، حساسيت به خرج داده و واکنش مناسب نشان دهند.

15  راه ساده براي يک زندگي زناشويي موفق

ازدواج يک تکامل است . براي داشتن يک زندگي زناشويي موفق به نکات ساده ي زير عمل کنيد:

1- جو را گرم کنيد. هر روز حداقل دو نظر مثبت نسبت به طرف مقابل اظهار کنيد. جملات تان را به صورتي پر حرارت بيان کنيد . مثل اينکه :من عاشق برخورد ديروزت در مهماني شدم. يا من عاشق سبک لباس پوشيدنت در فلان گردش شدم و...

2- ايراد گيري را کمتر کنيد. اگر نکتهاي از طرف مقابل شما را ناراحت ميکند .در چند جملهي مختصر آن را بيان کنيد. هيچ کس براي اينکه همواره مورد خطاب و ايراد قرار گيرد ازدواج نميکند.

3- درست گوش کردن را ياد بگيريد. درست گوش کردن به صحبتهاي طرف مقابل، بدون پريدن وسط حرفهاي او، اصلاح سخنانش و...و فقط براي درک صحبت او بزرگترين هديهاياست که ميتوانيد به شريک زندگيتان بدهيد. اظهار نظرات و عقايدتان را براي زمان ديگري نگه داريد.

4- به خودتان توجه کنيد. با دوستان و خانواده ارتباط داشته باشيد. به علايق خود توجه کنيد و به ديگران کمک کنيد. اگر شما به خود توجه داشته باشيد و شاد و پر انرژي باشيد ميتوانيد به طرف مقابلتان هم توجه کنيد و نيرو بدهيد.

5- معذرتخواهي کنيد. بياموزيد که در صورت خطا، حتي در صورتيکه فکر ميکنيد تقصير شما در موردي خاص از او کمتر از او بوده ،معذرت خواهي کنيد.

6- به زور او را وادار به عذرخواهي نکنيد. با جنگ و دعوا از او نخواهيد که براي اشتباهش عذرخواهي کند. برخي افراد نميتوانند زباني عذرخواهي کنند، ولي با رفتار سعي ميکنند تا خطايشان را جبران کنند.

7- پاي حرفتان بمانيد. اگر قول داديد که کاري را انجام دهيد،حتما انجام دهيد با ترس از شکست انجام آن را به تعويق نيندازيد.

8- تحت فشار قرارندهيد. به جاي فشار آوردن و ايجاد استرس براي همسرتان به برنامههاي شخصي خودتان رسيدگي کنيد. هر چقدر طرف مقابلتان احساس آزادي کند و ببيند که شما بيشتر به خودتان توجه ميکنيد به سمت شما کشيده خواهد شد.

9- حرفتان را خلاصه و با آهنگ ملايم بيان کنيد. هر چقدر مطلبي را که ميخواهيد بيان کنيد. خلاصهتر و با صداي ملايم وشمردهتر بيان کنيد طرف مقابل بهتر متوجه آن ميشود و به شما گوش ميدهد.

10- بيش از حد توان انعطاف نشان ندهيد. خوب است که اغلب مواقع منعطف باشيد، ولي باري به هر جهت نباشيد و نقطه نظراتتان را بيان کنيد.

11- وقتي بحث شما به استفاده از کلمات نا مطلوب کشيده شده به آن ادامه ندهيد. براي خارج شدن از بحث ميتوانيد از عبارات: من براي ادامه ي بحث به زمان نياز دارم. يا هر وقت با احترام متقابل توانستيم صحبت کنيم به بحث ادامه ميدهيم و...

12- کمي رمز آلود باشيد. خيلي خوب است که دو نفر همه چيز را راجع به يکديگر بدانند، ولي ما به سمت کسي که روابط اجتماعي خارج از رابطهي زناشويي دارد بيشتر جذب ميشويم. پس ميتوانيد به صنف ورزش برويد و در فعاليتهاي اجتماعي و گروهي شرکت کنيد و...

13- براي استفاده از تکنولوژي قوانيني براي خود وضع کنيد. مثل وقتي که سوار هوا پيما ميشويد، زماني در خانه داشته باشيد که از وسايلي مثل کامپيوتر و موبايل و تلفن و...استفاده نکنيد . اين زمان ميتواند موقع صرف غذا يا صحبت با همسرتان باشد.

14- آغاز کنندهي رابطهي جنسي باشيد. حتي اگر تمايل چنداني به اين کار نداريد ميتوانيد شروع کنندهي رابطه باشيد.

15- در مورد روابط خانوادگيتان بيشتر تحقيق کنيد. بررسي ارتباط پدر و مادر و برادر و خواهرتان و استفاده از تجربيات مثبت و منفي آنها ميتواند غيرمستقيم شما را در داشتن زندگي بهتر راهنمايي کند.

نقش چاي در توقف پوکي استخوان

يک مطالعه نشان ميدهد که چاي خورهاي حرفهاي نسبت به افراديکه هرگز لب به چاي نزدند کمتر احتمال دارد که دچار شکستگي لگن شوند.

محققان چيني با تجزيه و تحليل نتيجه 14 مطالعه که پيش از اين در خصوص ارتباط رژيم غذايي و شکستگي لگن انجام شده بود، متوجه شدند که مصرف دو تا سه پياله چاي در روز خطر شکستگي لگن را 37 درصد کمتر ميکند.

با اين حال در اين مطالعه که در مجله OsteoporosisInternational منتشر شده، آمده است: هر نوشيدني داراي اين خاصيت نيست بهطوريکه براي مثال قهوه اين خاصيت را ندارد.

اين مطالعه نشان داد: افراديکه در روز دو تا سه پياله چاي مصرف ميکنند نسبت به افراديکه چاي نمينوشند 37 درصد کمتر احتمال دارد تا به يک شکستگي مبتلا شوند.

هنوز مشخص نيست که چرا چاي براي استخوانها مفيد است اما اين موضوع ميتواند به اين دليل باشد که مواد شيميايي موجود در اين گياه باعث تقويت ساختار استخوان جديد ميشود.

به گزارش هلث، به گفتهي محققان، فلورايد، کلسيم و ساير مواد معدني موجود در چاي احتمالا استخوانها را متراکمتر و مستحکمتر مي سازد.

امروز، رسيده فکر فردا کرده

فردا شده، لب به حيف دي وا کرده

                         اي بي خبران! چه برگ و ساز است اينجا؟

                        جز خجلت کرده و غم ناکرده!

بيدل

سود سرسامآور شرکتهاي اسلحه سازي از جنگ با داعش

جنگيکه جامعه جهاني به رهبري ايالات متحده امريکا عليه شبکه تندرو داعش به راه انداخته فرصت طلايي براي کارخانههاي اسلحهسازي امريکا است تا بتوانند از اين جنگ سودهاي خيالي ببرند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، با توجه به اظهارات دوگانه و مضطربانه مقامهاي امريکايي که ميگويند جنگ با داعش طول خواهد کشيد که آخرين نمونهي آن را در اظهارات لئون پانه تا، وزير دفاع سابق امريکا ديديم که گفت جنگ با داعش ممکن است، دههها به طول بينجامد، اين طور برداشت ميشود که تنها برندهي اين جنگ شرکتهاي اسلحهسازي امريکا هستند که با استمرار اين جنگ ميتوانند ميليونها دالر به جيب بزنند.

اين در حالي است که لابيهاي مرتبط با شرکتهاي اسلحهسازي تلاش بسياري ميکنند به واشنگتن فشار بياورند که جنگ با داعش را با وجود مخاطراتيکه اين شبکه نه فقط براي عراق و سوريه بلکه براي کل منطقه و جهان دارد، طولاني کند.

به اعتقاد کارشناسان ضعف حملات هوايي امريکا عليه مواضع داعش نشان از تمايل امريکا براي طولاني شدن جنگ دارد. شاهد آن نيز تحولاتي است که در شهر کوباني شاهديم، عليرغم حملات هوايي پيمان مبارزه با داعش اين شبکه موفق شده است بيش از 40 درصد شهر کوباني را به تصرف خود در آورد که نشان از ناکارآمدي حملات هوايي اين پيمان عليه داعش دارد.

دربارهي سوديکه شرکتهاي اسلحهسازي امريکا از ادامهي جنگ با داعش ميبرند، ريچارد ابو العافيه، نايب رييس مجموعه مشاورهاي تل گروپ ميگويد: «اين جنگي نمونه براي شرکتهايي است که در حال همکاري با ارتش هستند، آنها خواستار افزايش بودجههاي دفاعي هستند و اين جنگ ميتواند به سود آنها تمام شود.»

واقعيت اين است که حملات هوايي عليه داعش ميتواند ميليونها دالر براي خريد بمب، موشک و قطعات جنگندهها، تحميل ارتشهاي درگير در اين جنگ کند. علاوه بر آن بهانهاي است براي اينکه هزينههاي بيشتري صرف خريد ادوات نظامي براي جنگندههاي پيشرفته، هواپيماهاي جاسوسي و هواپيماهاي گشتزني شود.

نتيجهي اين سرمايهگذاريها نيز کاملا روشن است. شرکتهاي امريکايي سازندهي سلاح که در بورسهاي امريکا فعال هستند به محض اينکه باراک اوباما، رييس جمهور امريکا دستور اعزام نيروي مشاور به عراق داد، شاهد رشد قابل ملاحظهاي بودند که پيشبيني ميشود با ورود جديتر ارتش امريکا در جنگ با داعش در سوريه و عراق سود آنها باز هم افزايش يابد.

اگر بخواهيم جزئيات بيشتري را در اين زمينه بررسي کنيم و در سودهاييکه شرکتهاي اسلحه سازي مرتبط با پنتاگون به دست آوردهاند، دقيق شويم، در مييابيم که در سه ماه اخير نرخ سهام شرکت لوکهيد مارتين 9.3 درصد رشد داشته و سهام شرکت رايتيون و نور تروپ گرامان 8.3 درصد رشد کرده و سهام جنرال دايناميک نيز سه درصد رشد داشته است.

اين در حالي است که نرخ شرکت استندارداندپورز که در ميان 500 شرکت مالي امريکا است در طول اين مدت 2.2 درصد کاهش سود در هر سهام را تجربه کرده است.

شرکت لوکهيد مارتين که رقمهاي سرسام آوري را در بازار بورس به دست آورده، سازنده موشکهاي هيلفاير است که در پهپادهاي جنگي «ريبر» و جنگندههاي ارتش عراق استفاده ميشوند. شرکت رايتيون نيز اخيرا پيروز قراردادي به ارزش 252 ميليون دالر براي تحويل موشکهاي کروز از نوع توماهوک به نيروي دريايي امريکا شده است. اين شرکت زماني اين قرارداد را برد که دايره حملات خود به مواضع داعش را در ماه گذشته ميلادي تا خاک سوريه گسترش داد.

تحليلگران مسائل نظامي انتظار دارند در صورت تصميم کاخ سفيد به افزايش گشت زني در خاک سوريه سود شرکتهاي اسلحهسازي بيش از پيش افزايش يابد.

در همين رابطه لورين تامسون، پژوهشگر مرکز ليکسينگتون که روابط بسيار نزديکي با کارخانههاي اسلحه سازي دارد و قراردادهاي کلاني با شرکتهاي بزرگ اسلحهسازي امريکا بسته است، در اين باره ميگويد: «حال و روز شرکتهاي اسلحهسازي بسيار بهتر از آن چيزي است که کارشناسان سه سال قبل انتظار آن را داشتند.»

لازم به ذکر است اين افزايش درآمد فقط محدود به قراردادهاي شرکتهاي اسلحهسازي با دولت امريکا نيست، بلکه شامل قراردادهاي آنها با کشورهاي بزرگ اروپايي و عربي درگير در جنگ با شبکه داعش نيز ميشود.

بسياري از تحليلگران پيش بيني ميکنند که پنتاگون براي رهبري مبارزه با داعش در عراق و افغانستان و ديگر کشورهاي احتمالي جهان به احتمال قوي بودجه دفاعي خود را براي سال آينده ميلادي بيش از پيش افزايش خواهد داد و اين در حالي است که بازندهي بزرگ اين داد و ستد بزرگ تسليحاتي مردم بي دفاع عراق و سوريه هستند که امريکا ميگويد رهبري پيمان مبارزه با داعش در خاک آن کشورها را بر عهده دارد.

منبع: ديپلماسي ايراني

بانکي مون:

اشغالگري اسرائيل، علت اصلي جنگ غزه  است

دبيرکل سازمان ملل به انتقاد از اشغالگري صهيونيستها در سرزمين فلسطين پرداخته و علل وقوع جنگ اخير در غزه را ريشهيابي کرده است.

دبير کل سازمان ملل از اشغالگري صهيونيستها در سرزمين فلسطين انتقاد کرده و علت اصلي بوجود آمدن جنگ غزه را نيز همين اشغالگري دانسته است.

روزنامه صهيونيستي جروزالم پست (Jpost) در خبري زير عنوان «بان کيمون، دبير کل سازمان ملل: اشغالگري اسرائيل موجب جنگ غزه شد.» مينويسد: بان کيمون مقصر جنگ اخير در غزه را اسرائيل دانسته و گفت: اشغال سرزمين هاي فلسطينيها موجب به وجود آمدن اين جنگ شد.

وي در عين حال از دو طرف خواسته توافقي که موجب ايجاد دو کشور مستقل مي شود را به سرانجام رسانند.

براساس اين گزارش، دبير کل سازمان ملل افزود: ما نبايد چشم خود را به علل ريشهاي جنگ اخير ببنديم؛ «اشغال محدودکنندهاي که حدود نيم قرن به طول انجاميده»، «ناديده گرفتن حقوق فلسطينيان» و «عدم پيشرفت محسوس در مذاکرات صلح» موجب اين جنگ شد.

آقاي مون توضيح نداده که چرا سازمان متبوعش در طول جنگ 50 روزه اخير، اقدام خاصي براي جلوگيري از قتل عام مردم غزه توسط صهيونيستها انجام نداده و به تماشاي اين نسلکشي اکتفا کرده است. در اين جنگ بيش از 2.100 فلسطيني به شهادت رسيدند که اکثر آنان غيرنظامي بوده اند.

احتمال افزايش شمار ناظران سازمان امنيت و همکاري اروپا در اوکراين

رييسجمهور اوکراين اعلام کرد، سازمان امنيت و همکاري اروپا، تعداد ناظران خود در اين کشور را تا 1500 نفر افزايش ميدهد.

به نقل از خبرگزاري ايتارتاس، پترو پوروشنکو، رييسجمهور اوکراين طي بيانيهاي اعلام کرد: من درخواست کردم و پاسخ مثبتي دريافت کردم. طبق اين پاسخ سازمان امنيت و همکاري اروپا تعداد ناظران خود را به 1500 نفر افزايش ميدهد. اين تعداد از ناظر تکميل مسئوليت اين سازمان را به نظارت بر آتشبس در اوکراين ممکن ميسازد.

پيش از اين، سازمان امنيت و همکاري اروپا اعلام کرد، اين نهاد درخواست رييسجمهور اوکراين را مبني بر افزايش تعداد ناظران تا 1500 تن را مورد بررسي قرار ميدهد.

همچنين يکي از نمايندگان اين سازمان در مصاحبهاي اظهار کرد، سازمان همکاري و امنيت اروپا درخواست اوکراين را مورد بررسي قرار داده است اما در شرايط کنوني تنها امکان تامين 500 ناظر وجود دارد.

به گفتهي اين نماينده، موافقت 57 کشور عضو اين سازمان براي تغيير مأموريت در اوکراين لازم است.

شيوههاي کمهزينه براي تبليغات

ماداميکه مردم به ما ايمان نياورند، حرفمان باد هواست. اگر آنها آنچه از ما ميشنوند را نفهمند، به ما ايمان نخواهند آورد و به حرفمان نيز گوش نميدهند. پس اگر نتوانيم جلب توجه کنيم، حرفمان خريدار نخواهد داشت. توجه مردم نيز جلب نميشود، جز با نوآفريني.» ويليام برنباخ  اسطوره تبليغات، تبليغات ديرينهاي در تعاملات انساني دارد، چرا که انسانها در طول تاريخ کوشيده اند تا به کمک ابزارهاي تبليغاتي و در بازار پرهياهوي زندگي، افکار و آرمانهايشان را به فروش رسانند و يا فرآوردههايشان را به شيوهاي سودآور و اثربخش عرضه کنند.

تبليغات جايگاهي بسيار ويژه در فرآيندهاي بازاريابي دارد و موجب ترويج يک ايده کالا يا خدمت در ميان متقاضيان ميشود. از طرف ديگر مشتري نيز بايد بداند که چه چيزي براي فروش داريم تا بتواند خريدي انجام دهد، و اين دليلي بر اهميت تبليغات و جايگاه آن در فرآيند بازاريابي است. تبليغات مؤثر دست ياريگر بازاريابي مدرن در فروش موثر است، چه آنکه همانگونه که سرجيو زيمن ميگويد: «فقط و فقط يک قانون وجود دارد، و آن اينکه تبليغات بايد منجر به فروش شود.» اما چه روشهايي براي تليغات ارزان و در عين حال موثر وجود دارد؟ قبل از معرفي توصيههاي کمهزينهي تبليغات، برخي از مهمترين استراتژيهاي تبليغات موفق را مرور ميکنيم.

شيوههاي کمهزينه براي تبليغات

1-  تبليغات شما بايد مزايايي را مطرح و يا مشکلي را حل کند.

2- مصرف کننده بايد اين مزيت يا راه حل را خواسته باشد.

3- کالا يا محصولي را که ارائه ميکنيد بايد ارتباط مستقيمي با آن مزيت يا راه حل داشته باشد.

4- اين مزيت يا راه حل بايد به روشني منتقل گردد. به عبارت ديگر، مزيت محصول و يا خدمت شما نبايد در جذابيت تبليغ گم شود.

در ادامه 20 توصيهي کم هزينه براي تبليغات را بررسي ميکنيم.

1-  کارشناسان حوزهي تبليغات در راديو، تلويزيون و نشريات معمولاً پيشنهاداتي در اين زمينه به کسب وکارها ارائه ميکنند. براي کاهش هزينهها مي‎‎توانيد از توصيههاي آنها استفاده کنيد.

2- آگهيهاي خود را بيشتر در زمانها و مکانهاي مزدحم ارائه کنيد.

3- به جاي يک تبليغ بزرگ، آگهي کوچکي بسازيد و در زمانها و مکانهاي مختلف آن را ارائه کنيد.

4- ماهنامهها در انتهاي ماه فضاي تبليغاتي فروخته نشده دارند و با تخفيف در اختيار شما قرار ميدهند.

5- پيوسته در نيازمنديهاي جرايد تبليغ کنيد. اين بخش به مراتب از تبليغات تلويزيوني موثرتر است.

6- اگر ميتوانيد به جاي پول، خدمتي به روزنامه و يا مجلهاي که در آن آگهي چاپ ميکنيد، ارائه کنيد.

7- سعي کنيد با فروشندگان و توليدکنندگان آگهي مشترک داشته باشيد و هزينه ها را تقسيم کنيد.

کشف روش تشخيص فوري ابولا

داکتران آرژانتيني ادعا ميکنند که روشي را براي تشخيص فوري اين بيماري کشف کردهاند.

وزير صحت آرژانتين گفت: موفقيت اين روش از طريق سازمان صحت جهاني تاييد شده است زيرا اين روش توانست نمونههاي آلوده به «RNA ريبوکسي نوکليک اسيد» ويروس ابولا را تشخيص دهد و با استفاده از آن ميتوان در 24 ساعت ابتلا به بيماري ابولا را نشان داد.

اين روش تشخيص مشابه روش «منوکلونال» است که دانشمندان آرژانتين در گذشته به دليل کشف و اهداي آن به جهانيان جايزه نوبل گرفتند؛ روشي که امروزه به طور وسيع از جمله در آزمايش حاملگي استفاده ميشود.

اما در زمينه درمان ابولا نيز اقداماتي انجام شده که الگوي آن درمان بيماري مشابهي است که بومي امريکاي جنوبي است.

معاون وزير صحت آرژانتين نيز در اين زمينه گفت: هر چند درمان مشخصي براي بيماري ابولا وجود ندارد اما فعلا سازمان جهاني بهداشت روش ما را براي درمان تب هموراژيک آرژانتين، که يک روش موفق و اثبات شده است، الگو برداري کرده و در آفريقا آن را عليه بيماري ابولا اجرا ميکند؛ اين روش شامل استفاده از سرم افرادي است که از بيماري جان سالم بدر برده اند.

هر چند پرواز مستقيم ميان امريکاي جنوبي و افريقا وجود ندارد وحتي اولين موردمشکوک به ابولا در امريکاي لاتين که به برازيل رسيده بود، هم منفي تشخيص داده شد اما آرژانتين خود را براي رويارويي احتمالي با اين بيماري آماده مي کند.

تاکنون بيش از چهارهزار نفر از افراد مبتلا به ابولا در آفريقا جان خود را از دست داده اند و اکنون مرگ يک بيمار در اسپانيا و ديگري در امريکا باعث نگراني دست اندرکاران صحي شده که از سرايت ابولا به ديگر قاره هاي جهان بيمناک هستند.

توليد برق ارزانتر از زغالسنگ

 

با توجه به پاکيزگي و پايان ناپذير بودن انرژي همجوشي، محققان دانشگاه واشنگتن در تلاشند تا با طراحي رآکتور همجوشي جديد، هزينههاي سنگين توليد برق با اين روش را به طور قابل توجهي کاهش دهند.

توليد الکتريسيته با استفاده از انرژي همجوشي هسته هيدروژن همواره يکي از رؤياهاي دانشمندان بوده، چرا که هزينه توليد انرژي با اين روش همواره بسيار بالا بوده است، به طوريکه هزينه اجراي عملياتي نيروگاهي با قلب راکتور همجوشي با فناوري گذشته بسيار گرانتر از نيروگاههاي هستهاي است.

به گفتهي تحليلگران، اين طرح مفهومي را که «dynomak» نام داشته و قادر به توليد يک گيگابايت برق است، ميتوان با هزينهاي برابر با 2.7 ميليارد دالر ساخت. اين در حالياست که هزينه ساخت يک نيروگاه زغالسنگي مشابه 2.8 ميليارد دالر است.

اين هزينه بسيار کمتر از ميزان بودجه برآورد شده بيش از 50 ميليارد دالري است که براي رآکتور همجوشي چند مليتي ITER در نظر گرفته شده است. اين رآکتور در حال حاضر در فرانسه در حال ساخت بوده و انتظار ميرود در سال 2027 اولين آزمايشات آن آغاز شود.

توماس جاربو، فيزيکدان دانشگاه واشنگتن اظهار کرد: با توجه به بيضرر بودن و نبود پسماندههاي پرتوزا در توليد الکتريسيته به روش همجوشي، اين طرح با موفقيت همراه خواهد بود، زيرا طراحي جديد نيروگاه به ما اين امکان را ميدهد که ارزانترين منبع انرژي جهان را در اختيار مردم قرار دهيم.

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 190
  • بازدید ماه : 554
  • بازدید سال : 3,390
  • بازدید کلی : 83,909