loading...
سخن جدید
بازدید : 22 1393/08/06 نظرات (0)

 

 

 

بسماللهالرحمنالرحيم

هميشه عاشوراست

براي فطرتهاي سربه دار که زادگاهشان کربلاست و زادروزشان عاشورا، هميشه عاشوراست.

گذار از واقعيّت عاشورا براي رسيدن به حقيقت عاشوراست. هدفِ معمار عاشورا، حضرت حسين بن علي عليه السلام، اين است که انسان را با عبور دادن از واقعيّت عاشورا به حقيقت عاشورا برساند. عاشورا لفظ نيست؛ معناست! حقيقت عاشورا، معنا و معنويت عاشوراست. حقيقت را بايد زيست، امّا واقعيت را تنها بايد دانست. قبلهي حقيقتي زمين کربلاست و قابليّت حقيقي زمان، عاشورا!

هيچ نقطهاي در هويّت هستي نيست که از حرکت و شعر و شعور عاشورايي، خالي باشد. عاشورا روح زندگي است و زندگي در نبود تقدير و تفکر عاشورايي جنازهاي بيش نيست.

عضو مجلس:

عملي شدن موافقتنامه امنيتي کابل واشنگتن

 قابل ترديد است

عضو هيات اداري مجلس نمايندگان از توزيع متن موافقتنامه امنيتي کابل واشنگتن بين اعضاي کميسيونهاي هجده گانه مجلس براي بررسي بندهاي آن خبر داد و گفت: نمايندگان مجلس به عملي شدن موافقتنامه امنيتي از سوي امريکا با ديده شک مينگرند.

سيد اکرام، منشي مجلس نمايندگان روز دوشنبه(5 عقرب) در گفت و گو با خبرگزاري جمهور، ضمن انتقاد از افزايش ناامنيها در کشور پس از امضاي موافقتنامه امنيتي کابل واشنگتن، تصويب اين موافقتنامه را در مجلس مشروط به توجه جدي امريکا به تامين امنيت در افغانستان دانست.

وي با تاکيد بر اينکه هيات اداري مجلس نمايندگان به توجه جدي امريکا براي تامين امنيت افغانستان اصرار دارند گفت نمايندگان تامين امنيت و دفاع از مرزهاي افغانستان را در مقابل تجاوزات بيروني از اهداف اصلي امضاي موافقتنامه امنيتي افغانستان با امريکا و ناتو مي دانند و از افزايش ناامنيها و حملات راکتي از پاکستان به خاک افغانستان پس از امضاي اوليه اين پيمان به شدت انتقاد دارند.

سيد اکرام افزود: نمايندگان مردم در مجلس از امريکا و کشورهاي عضو ناتو ميخواهند که در رابطه با امنيت افغانستان توجه جدي کنند تا اين موافقتنامه توسط پارلمان افغانستان تصويب گردد.

وي تاکيد کرد: اگر امريکا ميخواهد موافقتنامه امنيتي از سوي مجلس تصويب شود؛ بايد بر کشورهاي همسايهاي که براي افغانستان مشکل ايجاد ميکنند؛ فشار وارد کند.

وي افزود:› ايجاد صلح و ثبات در افغانستان يکي از اهداف موافقتنامه امنيتي با امريکا و ناتو است و در رابطه با تصويب اين پيمان نمايندگان تصميم ميگيرند که با کارت سرخ و سبز مخالفت و يا موافقت خود را با اين موافقتنامه نشان دهند.

شمار ديگري از نمايندگان نيز در اظهار نظرهاي خود بر عملي شدن مواد پيمان امنيتي از سوي امريکا به ديده شک نگريسته اند.

امضاي موافقتنامه امنيتي کابل - واشنگتن پيش از اين به عاملي براي تنش در روابط امريکا و افغانستان در يک سال پاياني حکومت حامد کرزي مبدل شده بود.

اين موافقتنامه قرار بود سال 2013 به امضا برسد اما حامد کرزي امضاي اين موافقتنامه را به پيش شرط هايي مشروط کرد.

حامد کرزي در طول زمامداري خود بارها با تاکيد به اينکه امريکا براي تامين امنيت افغانستان صادق نيست، برقراري صلح و ثبات، تقويت نيروهاي نظامي افغانستان و توسعه اقتصادي کشور را از مهمترين پيش شرط ها کابل براي امضاي پيمان امنيتي با واشنگتن اعلام کرده بود.

موافقتنامه امنيتي امريکا و افغانستان بحثهاي زيادي را در محافل سياسي و اجتماعي افغانستان تا کنون به دنبال داشته است.

شمار پايگاههاي نظامي آمريکا در افغانستان، تعداد نظاميان مستقر در اين مراکز، هدف و چگونگي عمليات نظامي آنها و نحوه همکاري با افغانستان در صورت بروز تهديد و از همه مهمتر مصونيت قضايي نظاميان آمريکايي، ازجمله دغدغه هاي مقامهاي افغانستان در امضاي اين موافقتنامه بوده که سبب طولاني شدن امضاي آن شد.

در ديدار رييس جمهور
با وليعهد عربستان مطرح شد:

کابل و رياض در پي تدوين توافقنامه همکاري استراتژيک

رئيس جمهور احمدزي در دومين روز سفر خود به عربستان سعودي با وليعهد و وزير دفاع آن کشور ديدار و در زمينهي موضوعات مطرح در موافقتنامه همکاريهاي استراتژيک بحث و تبادل نظر کرد.

دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري روز گذشته با انتشار اطلاعيهاي اعلام کرد: «اشرف غني احمدزي» رئيس جمهورکشور روز دو شنبه با «سلمان بن عبدالعزيز آل سعود» وليعهد عربستان سعودي ديدار و گفتوگو کرد.

در اين ديدار که در رياض، پايتخت عربستان سعودي برگزار شد، دو طرف درخصوص موضوعات موافقتنامه همکاريهاي استراتژيک، نقش عربستان سعودي در حل مشکلات موجود در جهان اسلام و اثرگذاري آن کشور در روند صلح و تحکيم ثبات در افغانستان در چارچوب همکاريهاي منطقهاي، مسايل اقتصادي، مشکلات تاجران و کارگران افغانستان در عربستان و فراهمآوري امکانات براي رفع مشکلات حجاج افغان در جريان مراسم حج، بحث و تبادل نظر کردند.

وليعهد عربستان در اين ديدار، افغانستان را کشور دوست خواند و تأکيد کرد: عربستان سعودي براي افغانستان به عنوان يک کشور مهم اسلامي از اهميت ويژهاي برخوردار بوده و از اين جهت عربستان سعودي خواستار گسترش روابط بيشتر و همه جانبه در عرصههاي مختلف با افغانستان است.

در پايان اين ديدار، دو طرف تصميم گرفتند به منظور بحث تفصيلي در زمينه موضوعات ياد شده، هيأتي را به نمايندگي از دو کشور موظف سازند.

هرچند عربستان سعودي در گذشته نيز بارها از نقشآفريني در راستاي استقرار صلح در افغانستان سخن گفته اما هيچگاه به اين وعدهها جامه عمل نپوشاند.

سفير ايران در ديدار با رريس اجرايي:

ايران خواستار گسترش روابط با افغانستان در تمام حوزهها است

عبدالله عبدالله، رييس اجرائي دولت وحدت ملي شام دوشنبه در دفتر کارش با محمدرضا بهرامي، سفير جمهوري اسلامي ايران ديدار نمود.

در اين ديدار سفير جمهوري اسلامي ايران احراز پست رياست اجرائي را به عبدالله تبريک گفت و مراتب احترام و پيام تبريک مقامات ايراني را به وي ابلاغ کرد.

رييس اجرايي کشور از حضور بهرامي و پيامهاي نيک مقامات جمهوري اسلامي ايران تشکر نمود و از همکارهايهاي هميشگي جمهوري اسلامي با مردم و دولت افغانستان قدرداني کرد.

رئيس اجرائي دولت وحدت ملي افزود: حکومت وحدت ملي در افغانستان به حفظ گسترش و تقويت روابط حسنه با جمهوري اسلامي ايران متعهد است و آرزو دارد جمهوري اسلامي همکاري و روابط خويش را با افغانستان در تمام عرصه ها توسعه و گسترش بخشد.

عبدالله در ادامه بر همکاري هرچه بيشتر دو کشور در رابطه با مهاجرين افغانستان و حل مشکلات آنان تأکيد نموده و ابراز اميدواري کرد: جمهوري اسلامي ايران مانند هميشه از کمکهاي لازم براي مهاجرين افغانستان دريغ نورزد.

محمدرضا بهرامي، سفير جمهوري اسلامي ايران در ديدار با عبدالله عبدالله گفت: ايران خواستار گسترش و تقويت روابط با افغانستان در تمام عرصهها است.

سفير جمهوري اسلامي در ادامه افزود: جمهوري اسلامي ايران از تشکيل دولت وحدت ملي در افغانستان استقبال و حمايت ميکند و خواستار حفظ گسترش و تقويت روابط با افغانستان در تمام عرصهها است.

سفير جمهوري اسلامي ايران در افغانستان در رابطه با موضوع مهاجرين و رسيدگي به مشکلات آنان خواهان همکاري و تفاهم بيشتر ميان دو کشور شد.

چين ميزبان کنفرانس بينالمللي افغانستان

چين جمعه اين هفته ميزبان کنفرانس «فرآيند استانبول درباره افغانستان» خواهد بود.

چهارمين کنفرانس بينالمللي «فرآيند استانبول درباره افغانستان» در سطح وزراي امور خارجه جمعه/ 9 عقرب به ميزباني چين برگزار خواهد شد.

پايگاه خبري ديپلومات نوشت رياست اين کنفرانس به عهده «وانگ يي» وزير امور خارجه چين و «ضرار احمد عثماني» همتاي افغانستاني اش خواهد بود. وزراي امور خارجه و يا مقامات بلندپايه همسايگان افغانستان و کشورهاي منطقهاي در اين کنفرانس حضور خواهند اشت.

اين کنفرانس قرار است در طول سفر سه روزه «غني» رييسجمهور جديد  کشور به چين برگزار شود؛ اين اولين سفر خارجي غني پس از انتخاب به عنوان رييسجمهور است.

کنفرانس فرآيند استانبول درباره افغانستان در چين اهميت بسياري خواهد داشت. چراکه چين براي اولين بار ميزبان نشست مهم و بينالمللي درباره افغانستان و پس از تشکيل دولت جديد در اين کشور است.

در نوامبر 2011 کشورهاي چين، روسيه، افغانستان و ديگر کشورهاي مرکزي آسيا به توافقي در ترکيه دستيافتند که طي آن روابط منطقهاي با افغانستان را از منظر جديد بررسي کنند تا امنيت و ثبات بيشتري براي افغانستان در پي داشته باشد.

اين توافق که به «فرآيند استانبول براي افغانستان» مشهور است شامل 14 عضو، افغانستان، چين، هند، ايران، قزاقستان، پاکستان، روسيه و ترکيه و 28 کشور حمايتکننده شامل امريکا، انگليس، سازمان ملل و سازمان همکاريهاي شانگهاي از آن حمايت ميکنند.

با پيشروي طرح کمربند اقتصادي جاده ابريشم، افغانستان قابليت دريافت شمار زيادي زيرساخت و سرمايهگذاريهاي اقتصادي متعدد از چين را داراست. طرح اقتصادي «کمربند اقتصادي جاده ابريشم» ميتواند اقتصاد افغانستان را متحول کند که خود منجر به جلوگيري از فعاليت شبهنظاميان خواهد شد.

رييس اجرايي در سومين نشست شوراي وزيران:

ميزان اثرگذاري مشاوران خارجي بررسي شود

رئيس شوراي اجرايي دولت وحدت ملي اعلام کرد: ميزان اثرگذاري مشاوران خارجي در وزارتخانههاي کشور بايد بررسي شود.

دفتر مطبوعاتي رئيس اجرائي روز گذشته (دوشنبه/5 عقرب) با انتشار اطلاعيهاي اعلام کرد: «عبدالله عبدالله» رئيس اجرائي دولت وحدت ملي در سومين نشست شوراي وزيران اين کشور خواستار بررسي ميزان اثرگذاري مشاوران خارجي در وزارتخانههاي کشور شد.

عبدالله تأکيد کرد: بايد ميزان اثرگذاري مشاوران خارجي مشخص شود تا آنان تنها حقوقبگير نباشند و همچنين بايد بر ظرفيتسازي افغانها کار شود.

برخي وزارتخانهها از مشاوران خارجي استفاده ميکنند که اين مشاوران از حقوق و امتيازات بالايي برخوردار هستند.

آسيبديدگان جنگ؛

 زندگي دشوار در کام فقر

منبع: واشنگتن پست

برگردان: سخن جديد

شمس  الله کودک 10 ساله اي است که  در مرکز کمکهاي عاجل براي آسيب ديدگان جنگ ايتاليا در ولايت هلمند منتظر است تا پانسمان زخم خود را عوض کند. او سه ماه پيش وقتي در ولسوالي سنگين ولايت هلمند به مکتب ميرفته است، روي ماين رفته و بر اثر انفجار آن، پاهايش قطع شده است.

اين تنها شمس الله نيست که به چنين سرنوشتي گرفتار شده است. مسوولان صحي ميگويند: هيچکسي نميداند که تعداد واقعي و دقيق کساني که در جنگهاي جاري افغانستان توسط ماين، مواد منفجر ناشده، بمبهاي کنار جاده و يا هم در جريان جنگهاي روياروي نيروهاي دولتي با مخالفان مسلح به وضعيت مشابه شمسالله گرفتار شده اند، چقدر است. اما کارکنان حقوق بشري ميگويند که با شدت گرفتن جنگ ميان مخالفان مسلح و نيروهاي دولتي افغانستان، تعداد زيادي از غير نظاميان نيز با معلوليتهاي مختلفي گرفتار شده و يا هم عضوي از بدن خويش را از دست داده اند. خانوادههاي جمعيت رو به رشد داراي معلوليت نيز با فقر و محروميتي که گرفتار آن هستند، نميتوانند به خوبي از وابستگان آسيب ديده شان محافظت و مراقبت نمايند. 

جدا از غير نظاميان آسيب ديده، ماموران امنيتي نيز به مراتب بيشتر از غير نظاميان دچار آسيبديدگيهاي شديد يا قطع عضو ميشوند. مطيع الله بيست و شش ساله يک سرباز افغان است که پاهايش را از دست داده و توسط فتحي مومند، کارمند صحي به ورزشهاي سفارش شده ميپردازد.  شاه زاده، سرباز ديگري است که پاهايش را از دست داده و اکنون توسط سردارولي، درمانگر يک مرکز صحي به نرمشهاي سفارش شده ادامه ميدهد.

به گفتهي «امانوئل ناني ني» مدير برنامههاي مرکز کمکهاي عاجل براي قربانيان جنگ که از سوي ايتاليا در شهر لشکرگاه ولايت هلمند راه اندازي شده و حمايت ميشود، افراد آسيب ديده و کسانيکه در جريان جنگ عضوي از بدن شان را از دست داده اند، به لحاظ مالي و اجتماعي، زندگي شان را از هم پاشيده تلقي ميکنند.

به گفتهي وي، اين مرکز از ماه جنوري تا جون سال جاري ميلادي در ولايت هلمند 69 فردي را که عضوي از بدن شان قطع شده است، مورد درمان  قرار داده است. اين ولايت در ماههاي گرم هر سال شاهد خونينترين جنگها و خشونتها ميباشد که در اين ماهها تلفات نيروي انساني و آسيب ديدگان جنگ نيز به اوج خود ميرسند.

اين مرکز درماني ايتاليا پس از کمکهاي ابتدايي به آسيب ديدگان جنگ که عضوي از بدن شان را از دست داده اند، آنها را به کميته بينالمللي صليب سرخ که در نزديکي آن موقعيت دارد، معرفي ميکند. کميته بينالمللي صليب سرخ سعي براين دارد تا با درمانهاي اورتوپيدي، ورزشهاي کمکي و آموزشهاي حرفهاي به آنان، اين افراد را به جامعه بازگردانده و براي اينکه بار ديگر بتوانند وارد جامعه شوند، کمک کند. اين کميته ميگويد که از ماه اپريل سال جاري تا ماه جون سال جاري ميلادي، پذيراي 351 بيماري بوده است که براثر جنگ اعضاي بدن شان را از دست داده اند.

هرگاه اين افراد بتوانند با گرفتن مهارتهاي لازم  بار ديگر توانايي روي پاي ايستادن را در جامعه را داشته باشند يا خانواده‏ي قوي براي حمايت داشته باشند، شايد اندکي غم تحمل معلوليت شان آسانتر باشد. اما تراژدي وقتي در زندگي آنان به صورت کامل رخ ميدهد که فاقد مهارت بوده و نتوانند روي پاي شان ايستاده يا مورد حمايت خانواده شان قرار گيرند. در آن صورت، بايد به گداهاي در روي خيابان تبديل شده و يا هم بار دوش جامعه شوند.

در واقع، در کشوريکه عوايد مردم آن تا اندازهي زيادي به اقتصاد زراعتي به صورت سنتي آن وابسته است و افراد بدون معلوليت به دشواري ميتوانند با کار کشاورزي، ميکانيکي يا... قوت لايموتي را فراهم کنند، کسانيکه عضوي از بدن شان را از دست داده اند، به هيچ وجه نخواهند توانست به زندگي شان ادامه بدهند. در چنين شرايطي، از دست دادن عضوي از بدن، به منزلهي افتادن در کام نابودي است.

کساني مثل محمد داود 22 ساله که زمان عبور از نزديکي يک پوسته پوليس روي ماين کنار جاده برابر شده و پدرش نيز يک دهقان ساده است، وقتي دوپايش از بالاتر از زانو قطع ميشود، ديگر زندگي برايش معنا ندارد.

او اميدوار است تا بتواند پس از رفتن از شفاخانه مغازهي کوچکي در روستايش گشوده و به دکانداري بپردازد. اما نگراني اش از اين است که وي سواد خواندن و نوشتن را ندارد و چگونه از پس انجام اين کار برآيد.

محمد داود ميگويد او فکر ميکرد که به عنوان يک دهقان به زندگياش ادامه داده و کار خواهد کرد. اما چه ميدانست که سرنوشت با او چنين معامله نموده و او را به چنين حالتي گرفتار سازد.

رسيدن به صلح

از مسير عربستان

سفر سياسي، عبادي رييس جمهوراحمدزي به عربستان و اميدواري به امضاي پيمان استراتژيک با اين کشور، افق روشني را فراروي رسيدن به صلح از مسير عربستان ميگشايد و بار ديگر نقش اين کشور را در نفوذ روي شبکههايي که موجب جنگ در افغانستان شده است، مطرح ميسازد.

عربستان يکي از حاميان سنتي گروههايي به شمار ميرود که در گذشته و حال به عنوان مخالفان مسلح در افغانستان فعاليت داشته و گفته ميشود حاميان مالي برخي از گروههاي خارجي حاضر در صحنههاي جنگ افغانستان يا ساير کشورهاي درگير جنگهاي مشابه، در عربستان ميباشند. صرف نظر از اينکه آيا اين حاميان شامل دولت عربستان نيز ميباشد يا خير، دستکم اطلاع دولت شاهي عربستان از چنين وضعيتي، گريزناپذير و غيرقابل انکار ميباشد.

جدا از اين اين نقش حمايتگرانه و نفوذ ايدئولوژيک عربستان روي گروههاي مسلح فعال در افغانستان، اين کشور از روابط سياسي تنگاتنگ با ايالات متحده امريکا نيز برخوردار بوده و تعاملات ديرين اين کشورها باعث شده است تا غرب چشم خويشتن را روي بسياري از مسايل حقوق بشري در اين کشور پوشيده نگهدارد.

به هرحال، آنچه براي افغانستان اهميت دارد اين است که بتواند با استفاده از نقش و تأثيرگزاري عربستان به صلح پايدار برسد که يکي از تعهدهاي مهم دولت وحدت ملي و شخص رييس جمهور احمدزي است. اما آيا افغانستان از مسير عربستان به صلح و ثبات دايمي و فراگير خواهد رسيد؟

هرگاه سراغ پاسخ اين سوال در تجربههاي پيشين رفته و با عطف نظر برمواردي در گذشته داوري صورت گيرد، به اين نتيجه ميرسيم که نيت عربستان در خصوص تأمين صلح در افغانستان، دستکمي از پاکستان نداشته و اين کشور بزرگ اسلامي نتوانسته يا نخواسته است در خصوص تأمين امنيت و صلح در افغانستان نقش به سزا و موثري انجام دهد. استمداد مکرر رييس جمهور کرزي در سالهاي گذشته به خوبي شاهد اين مدعا بوده و نشان ميدهد که عربستان در مذاکرات صلح افغانستان نقش جدي و موثري ايفا نکرده است.

حال اما با مذاکرات انجام شده و طرح امضاي پيمان استراتژيک ميان مقامات دو کشور، حاشيهي سفر عبادي رييس جمهور اشرفغني که جزيي از وعدههاي زمان کمپاين وي بود، مهمتر از متن شده و بار ديگر طرح مسألهي صلح را از مسير عربستان در بستر تحليل و ارزيابيها قرار داده است.

به نظر ميرسد هرگونه همکاري و تأثيرگزاري عربستان روي مسايل مختلف افغانستان از جمله صلح، بازسازي، کمکهاي انساندوستانه و ... زماني مطلوب و موثر واقع خواهد شد که اين کشور بتواند از چنگ سياستهاي سنتي خويش بيرون آمده و به افغانستان و منطقه از نگاه و ديدگاه يک کشور بزرگ اسلامي و داراي رسالت در جهان اسلام نگاه کند. زيرا سياستهاي اين کشور در گذشته در خصوص افغانستان، تابع روابط رياض- واشنگتن بوده و به شکل ابزاري به اجرا در آمده است. حال اما هرگونه تغيير مثبت، نيازمند تغيير جهت به گونهاي است که مورد اشاره قرار گرفت.

سپاه حسين(ع) و يزيد

در زندگي شما

راحله يونسي

در مسير زندگي دو راهيهاي زيادي سر راهت قرار ميگيرد وتو بايد انتخاب کني؛ کدام ؟

انتخاب بعضي اصلا مهم نيست و اساسا آن انتخابها، اصلا انتخاب نيست، سليقه است. ولي بعضي انتخابها سرنوشتساز و شايد زمينه ساز سرنوشت باشد. گاهي مهم بودن انتخابمان را توجه داريم و گاهي نه، فکر ميکنيم اين هم سليقه است در حاليکه شايد يک حرکت کوچک اتفاق بزرگي براي من پيش بياورد.

وقتي زمان و زمينه به نحوي پش آيد که مشکلات و امتحانهاي خدا در زندگي پيش آيد، موضوع انتخاب جدي ميشود و در لحظهي انتخاب، تو بايد خود را در کربلا و روز عاشورا ببيني و بداني هر حرکت تو شايد به نظر خودت مهم نباشد، ولي در جريان زندگيات تاثير گذار است .

حال چه چيز را انتخاب کنم؟ کدام گروه و دسته را اعم از سياسي و اعتقادي انتخاب کنم؟ انتخاب کدام لباس براي من با اين موقعيت و شرايط اجتماع مناسب است؟ اين لباس مرا به کدام گروه و دسته نزديک نشان ميدهد؟ من را شبيه کدام طرز فکر ميکند؟ که شبيه هر کدام باشم آن گروه را تقويت کردم . تعداد خودش در نگاه مردم تاثير ميگذارد و خودش نوعي تبليغ است! در زبانهاي مردم هم اين کلام ميآيد که همهي اين را مي پوشند و همه اين کار را ميکنند، من نبايد مثل عقب افتادهها باشم، بايد به روز باشم. به روز بودن خوب است، ولي نبايد با به روز بودن روزگار و سرنوشتم سياه شود؟!

در زمان محرم سال 60 قمري زنان کوفه هم که خواستن از هم عقب نيفتند، خانوادههاشان را سياه بخت کردند. هر انتخاب من، مرا در سپاه امام حسين قرار ميدهد ويا گروه مقابل و يا نزديک به آنها.

اين انتخاب کردن و اهميتش فقط براي جامعه و ميدان جنگ نيست، در خانه هستم و کنارهمسرم؛ چه بگويم؟ چه بخواهم؟ گفته و خواستهي من، گفته و خواستهي چه کساني است؟ و....اگر خودم و زندگي ام را جدي بگيرم و در هر لحظه مراقبت کنم، هر شب موقع خواب که روزم را مرورميکنم، از خودم شرمنده نيستم!

اگرزندگي را لهو و لعب نبيني و جدي بگيري و مراقب هر لحظه از زندگيات باشي، وقتي چشم باز کني و به پشت سرت نگاه کني، سربلندي! چون حواست جمع بوده و خطا نکردي و کليت زندگي ات بي غلطي است. چون حواست بوده هر لحظه داري انتخاب ميکني در کدام سپاه باشي!

صحنهي عاشورا جدي است و سپاه امام و يزيد هم شوخي نيست، آن کسيکه مهم است «انتخاب» توست که با انتخاب تو جزء کدام گروه قرار ميگيري. دو راهي انتخاب هر لحظه هست، ولي ما توجه نميکنيم. گاهي بي فکر ميگوييم و ميخنديم، بعد که توجه ميکنيم، با خود مان ميگوييم کاش نگفته بودم، کاش نميخنديدم، کاش...

چرا پشيمان ميشويم؟ چون در لحظهي گفتن و خنديدن خودم را در دو راهي انتخاب نميبينيم، اصلا فکرش را هم نميکنيم که راه ديگري هم هست .

کل زندگي را بايد وسيلهي سعادت و خوشبختي ديد و از هر لحظهي خودت، براي رسيدن به خوشبختي مراقبت کني.

کسانيکه توجه ميکنند و مراقبت دارند، هر لحظه حتي به مقدار جزئي به مقصد نزديک ميشوند. مثلا دانش آموزي که سر صنف با حواس جمع و با توجه به حرفهاي معلمش گوش ميدهد و هر شب مطالعه ميکند، شايد کم بازيگوشي کند، ولي در نهايت کارموفقيت بيشتري دارد.

در صنف زندگي دنيا هم اگر دانش آموز دقيق و با هوشي باشي، عاقبت بخيري نصيبت ميشود.

پس رمز موفقيت يادت نرود «کل يوم عاشورا و کل ارض کربلا»

يک حرف ديگر! در يک حديثي ديدم که امام صادق عليه السلام فرمودند: « قبل از هر کاري کمي تامل کن» قبل از هر کاري موقع تصميم گرفتن است که آن کار را بکنم يا نه؟ قبل از هر پاسخي بيانديشم که چه جوابي بدهم راست يا... ؟ دروغ چه پيامدهايي برايم دارد؟

پس دنيا را جدي بگير و بازي و شوخي نبين. يادت باشد «کل يوم عاشورا و کل ارض کربلا»

قبل از هر کاري کمي تامل و تفکر. براي همديگر دعا کنيم تا در «دو راهيهاي انتخاب» بهترين را انتخاب کنيم.

نمايشگاه روايتهاي عاشورايي در کابل

بهمناسبت ايام سوگواري حضرت اباعبدالله الحسين(ع) نمايشگاه روايتهاي عاشورايي به همت شوراي عالي قرآني افغانستان با حضور تعداد زيادي از جوانان و نوجوانان و قرآن آموزان در دفتر مرکزي اين نهاد قرآني در غرب کابل افتتاح شد.

حجت الاسلام عباس حسن زاده، رئيس شوراي عالي قرآني افغانستان در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه، عاشورا را روايتي غم انگيز و تاريخ ساز توصيف کرد و گفت: امام حسين(ع) با قيام خويش اسلام را زنده کرد.

رييس شوراي عالي قراني افغانستان با تاکيد به اينکه سيدالشهدا(ع) با خون خود و ياران با وفايش درخت تومند اسلام را آبياري کردند، سعادت بشريت را در اجراي دستورات دين مبين اسلام دانست و حرکت در مسير ولايت و امامت را براي رسيدن به معبود ضروري دانست.

حجت الاسلام حسن زاده در اين مراسم از جوانان و مردم مسلمان کشور خواست دانش خود را در راه اعتلاي اسلام بالا ببرند.

نمايشگاه روايتهاي عاشورايي در دهه اول ماه محرم در کابل برپا خواهد بود.

مردم مسلمان افغانستان از چند هفته قبل براي برپايي مراسمهاي عزاداري اباعبدالله الحسين در جاي جاي کشور آماده شده اند و پرچمهاي عزا را به اهتزاز در آوردهاند.

از ابتداي ماه محرم در نقاط مختلف شهر کابل و ديگر شهرهاي افغانستان مراسم عزاداري در حسينيهها، تکايا ، مساجد و خانهها در غم واقعه عاشورا برپاست.

تناسب اندام

 در فصل خزان

خزان، زمان انتقالي سال است! برگ درختان تغيير ميکنند، هوا زودتر تاريک ميشود، و درجهي حرارت پايين ميآيد. خزان، فصل مورد علاقهي بسياري از مردم است. با اين حال، چنين تغييراتي ميتواند باعث استرس افرادي شود که دوست دارند در اين فصل، سلامتي و تناسب اندامشان را حفظ کنند.

در خزان، فرصتهاي لذت بخش زيادي براي متناسب بودن يا حتي شروع يک برنامهي تناسب اندام وجود دارد، که ميتواند براي همه مفيد باشد. برنامهريزي براي تغييرات فصلي، انجام ورزشهاي گروهي، استقبال از رويدادها و فعاليتهاييکه در اين فصل برگزار ميشوند، همه و همه عوامل مهمي براي متناسب ماندن در خزان است.

در رويدادهاي اجتماعي شرکت کنيد

با فرا رسيدن خزان، پياده رويها، دوها و رويدادهاي سرگرم کنندهي بسياري از راه ميرسند. بر اساس يک گزارش کوتاه از ERICDigest در سال 1991، تمرين کردن براي يک هدف خاص مانند يک مسابقه، پايبندي به يک برنامهي ورزشي را افزايش ميدهد. ثبت نام با دوستان يا خانواده، باعث ميشود که براي کامل انجام دادن تمرينات، احساس مسئوليت کنيد.

به پياده روي برويد

خزان، يکي از زيباترين اوقات براي بيرون رفتن است. با يک دوست، به فضاي خلوت، پياده روي، دو يا بايسکل سواري برويد و به تغييرات برگ ها نگاه کنيد!

لباس مناسب هوا بپوشيد

سردتر شدن هوا، مانع از بيرون رفتن مردم براي ورزش ميشود. اين مشکل ميتواند با پوشيدن لباسهاي ضد باد و چند لايه حل شود. لباس و لوازم جانبي مناسب (کلاه، دستکش و) که سرما را به ميزان زيادي کاهش ميدهند و گرما ايجاد ميکنند، ورزش در خارج خانه را برايتان لذت بخشتر ميکند.

آب بنوشيد

حتي وقتي هوا سرد ميشود، بدنتان را هيدراته نگاه داريد.«اين اصطلاح يعني رساندن آب کافي به بدن» وقتي هوا گرم نيست، مردم، اغلب کمتر احساس تشنگي ميکنند، اما هيدراته ماندن در خزان به اندازه ي هيدراته ماندن در هواي گرم، مهم است. وقتي که خزان فرا ميرسد، يادتان باشد که براي کمک به ترميم بدن بعد از ورزش و کنترل اشتها، مايعات مصرفي تان را به حداکثر برسانيد.

چاي بنوشيد

در هواي سرد، براي گرم شدن، چاي بيشتري بنوشيد. چاي سياه و سبز، حاوي آنتي اکسيدانهايي هستند که به دفع بيماريها در طول فصل آنفولانزا کمک ميکنند، در نتيجه ميتوانيد تا زمان تغيير فصل، سالم و فعال بمانيد.

از مصرف شيريني در تعطيلات بپرهيزيد

بزرگسالان غيرچاق، بطور متوسط سالي نيم کيلو در زمان تعطيلات، افزايش وزن پيدا ميکنند. علاوه بر ايجاد عادات ناسالم، انباشتهشدن اين وزن در طول زمان ميتواند منجر به چاقي شود. براي جلوگيري از مصرف شيرينيها در اداره، خانه، يا مهماني، مطمئن شويد که در طول روز، مقدار زيادي تنقلات سالم براي خوردن به همراه داريد.

کارهاي سخت روزانه را به ورزش تبديل کنيد

به گفتهي HealthStatus، يک شخص 75 کيلويي با 30 دقيقه جمع کردن برگها با چنگک ميتواند 135 کالري بسوزاند. کارهاي بيرون خانه را با تعيين اهداف دست يافتني کوچک، به يک بازي تبديل کنيد تا با گذشت زمان به سوزاندن چربي کمک کرده باشيد.

ورزش در اوايل روز

سعي کنيد در صبح، يا طول روز ورزش کنيد. با تغيير زمان و زودتر غروب کردن آفتاب، زمان، ديرتر از آنچه واقعا هست، احساس مي شود. اين مسئله، مردم را از حد معمول خسته تر مي کند. انجام يک برنامه ي تمريني در اوايل روز، ورزش را تضمين ميکند، و اين امکان را ميدهد که در بعدازظهر و شب، اعصاب آرامي داشته باشيد.

در فعاليتهايتان تنوع ايجاد کنيد

هنگاميکه هوا سرد ميشود و تابستان به پايان ميرسد، با انگيزه ماندن ميتواند سخت باشد. انجام فعاليتهاي مختلف و تمرينات متنوع در ورزش، تنوع ايجاد ميکند و در طول فعاليتهاي مختلف، باعث ايجاد اعتماد بهنفس ميگردد.

تـا هست جهــان شـور محــرم باقيست

اين جلوهي جان در همه عالـم باقيست

                                    ازنـالـهي  نـيـنــواي يـاران حسـيـن

                                    همواره به لب زمـزمهي غم باقيست

جليل صفر بيگي

ورود بمبهاي اتمي به رقابت زيرسطحي

چين و امريکا

ارتش امريکا که همراه با متحدان منطقهاي خود در شرق آسيا، رويارويي شديد را با زيردرياييهاي چيني کليد زده ميگويد که زيردرياييهاي اتمي پکن به زودي به موشک هستهاي مجهز ميشوند.

نشريه والاستريت ژورنال در مقالهاي به توان زيرسطحي ارتش چين پرداخته و به نقل از مقامات اطلاعاتي نيروي دريايي امريکا نوشته که چين به زودي بر روي زيردرياييهاي اتمي و عادي خود، موشک اتمي سوار ميکند.

والاستريت ژورنال به نمايش جديد توان زيرسطحي چين ميپردازد و با اشاره به سفر بيسابقه يک ناو چيني از تنگه «مالاکا» به سريلانکا و سربرآوردن مجدد از آب در خليجفارس، مينويسد که چين با اين کار ضمن پيوستن به باشگاه کشورهاي داراي توان حرکت با زيردرياييهاي اتمي در زير سطح آبهاي بينالمللي، به امريکا پيام داده که ميتواند با تقويت ادعاهاي ارضي خود، جلو دخالتهاي امريکا در شرق آسيا بايستد.

سفر طولاني زيردريايي چيني، يک پيام روشن ديگر هم داشته و آن عبارت است از اثبات توان نيروي زيرسطحي ارتش چين براي رسيدن به ناوگان دريايي اقيانوس آرام امريکا در هاوايي.

اداره اطلاعات نيروي دريايي امريکا در ارزيابي توان زيردرياييهاي چين، پا را از بالا رفتن توان حرکتي زيردرياييهاي چين فراتر گذاشته و مدعي شده که چين به زودي زيردرياييهاي اتمي خود را به موشک بالستيک مجهز به کلاهک اتمي مجهز خواهد کرد؛ افسران اطلاعاتي امريکايي حتي ميگويند که موشکهاي بالستيک سوار بر اين شناورهاي زيرسطحي خواهند توانست از شرق آسيا، هاوايي و آلاسکا را بزنند و با رسيدن آنها به اواسط اقيانوس آرام، مناطق مرکزي امريکا هم در امان نخواهند بود.

چينيها در سالهاي اخير تلاش زيادي در راه تقويت ارتش خود انجام دادند که ساختن جنگندههاي رادارگريز و حتي به آب انداختن اولين ناوهواپيمابر، نشانههايي از اين تلاش موفق بود اما ساخت زيردرياييهاي اتمي مسلح به موشک بالستيک اتمي، يعني رسيدن به توان نمايش توان نظامي چين در فاصلهاي بسيار دور از مرزهاي چين و بازداشتن ديگر کشورها از نزديک شدن به خطوط قرمز اين کشور.

والاستريت ژورنال مصداق عيني اثر بازدارندگي زيردرياييهاي چين را هم ذکر ميکند و مينويسد که تسليحات جديد زيرسطحي چين، در ميان تحليلگران امريکايي به عنوان راهبرد ايجاد مانع بر سر راه امريکا در مسير وارد شدن به مناقشه ميان چين و متحدان منطقهاي واشنگتن، يعني تايوان، جاپان و فيليپين ديده ميشود.

امريکا اما در برابر اين تهديد بالقوه براي حضور در آبهاي شرق آسيا، اقدام کرده و از ماه دسامبر سال گذشته، 6 هواپيماي ضدزيردريايي P-8 به مايملک خود در پايگاه هوايي اوکيناواي جاپان اضافه کرده است. امريکاييها همچنين سامانههاي قديمي شنود زيرآبي را که براي پويش رد زيردرياييهاي شوروي استفاده ميکرد، مجدداً در شرق آسيا به کار انداخته تا مسير زيردرياييهاي چيني را در مأموريتهاي اعلام نشده، پيدا کند.

برآمد اين رقابت زيرسطحي ميان کشورهاي منطقه و نظاميان فرامنطقهاي در شرق آسيا، تبديل فاصله ميان بستر و سطح آبهاي شرق آسيا به يکي از مزدحمترين مسيرهاي تردد زيردرياييها است.

چين هم اکنون 5 زيردريايي اتمي عادي، 50 زيردريايي ديزلي و چهار زيردريايي اتمي مسلح به موشکهاي بالستيک در اين منطقه مستقر کرده است. امريکا هم براي رسيدن به رکورد اين قدرت بزرگ منطقهاي، 60 درصد از کل زيردرياييها و نيمي از کشتيهاي جنگي ارتش خود را به اقيانوسيه اعزام کرده است.

رسانههاي لبناني تصريح کردند:

شکست توطئه برپايي امارت داعش و النصره در شمال لبنانروزنامه لبناني الاخبار نوشت: در يک کلام، ارتش لبنان موفق شد، لبنان را از يک دام بزرگ نجات دهد و براي شکست توطئه برپايي امارت گروه هاي تروريستي تکفيري داعش و جبهه النصره در شمال لبنان تلاش ميکند.

روزنامه الديار هم نوشت که «ارتش لبنان طرح اعلام دولت داعش در شمال لبنان را ساقط کرد که در چند ماه اخير براي تشکيل آن تروريستهاي مسلح را بين طرابلس، بحنين و المنيه مستقر کرده بودند.

الاخبارخاطرنشان کرد:ارتش لبنان از قبل از توطئه سيطره سريع تروريست هاي تکفيري بر بخشهايي وسيع از طرابلس معروف به پايتخت شمالي لبنان و حتي بندرگاه اين شهر مطلع شده بود.

منابع اين روزنامه لبناني خاطرنشان کردند: ارتش لبنان تحرکات عناصر مسلح را از قبل تحت رصد و کنترل داشت وميدانست که ساعت صفر شروع توطئه آنها يکي از روزهاي ايام عاشورا است و به همين اساس در يک اقدام پيشدستانه بامداد پنچنشنبه گذشته به آپارتماني در شهرک عاصون در ولسوالي الضنيه در شمال لبنان حمله و باند تروريستي تکفيري «احمد سليم ميقاتي» معروف به ابوالهدي و يا ابوبکر را متلاشي کرد و او را که خطرناک ترين تروريست تکفيري عضو داعش درشمال لبنان بود، بازداشت کرد.

اين اقدام ارتش خسارت بزرگي به گروههاي تروريستي تکفيري وارتباطات بين آنها وارد کرد وبه همين دليل مجبور شدند تحرکات خود را شتاب زده عليه ارتش در شهر طرابلس و حومه آن شروع کنند بويژه اينکه ارتش در روزهاي گذشته حضور خود را در شمال لبنان تقويت کرده بود.

برندگان صلح نوبل خطاب به اوباما:

وجود شکنجه، نمايش فصل تلخ  در تاريخ امريکا است

جمعي از برندگان جايزه صلح نوبل با نوشتن نامهاي خطاب به رئيس جمهور امريکا ضمن انتقاد از وجود شکنجه در سيستم قضائي اين کشور، خواستار اقدام سريع دولت براي پايان دادن به اين روند شدند.

12تن از برندگان جايزه صلح نوبل با نگارش نامهاي خطاب به رئيس جمهور امريکا، اذعان به وجود شکنجه در سيستم قضايي اين کشور را نمودي از فصل تلخ در تاريخ ايالات متحده امريکا خوانده و خواستار عزم جدي دولت براي برخورد با اين رويه شدهاند. در ميان نويسندگان اين نامه، اسم «محمد البرادعي» نيز به چشم ميخورد.

در بخشهايي از اين نامه آمده است: « اعتراف صريح رئيس جمهور به وجود شکنجه اولين گام ورود امريکا به دورهاي تلخ از تاريخ خود است. گزارشي که اخيرا کميته اطلاعات سنا در همين مورد منتشر کرده ميتواند جزئيات اقدامات دولت و نمايندگان مردم در خصوص اعمال شکنجه بر ملت را آشکار کند.»

برندگان صلح نوبل در نامه خود ايجاد مخفيگاههاي زيرزميني و استفاده از تکنيکهاي پيشرفته بازجويي را اشتباهي مهيب خواندند و ضمن اظهار اميدواري از انتشار گزارش سنا، اين اقدام را نشانه عدم توجيه و مشروعيت بخشي شکنجه در ميان همه دولتمردان دانستند.

در اين نامه برندگان صلح نوبل با اشاره به تجربههاي خود از تحت شکنجه قرار گرفتن،اعلام کردهاند که در کنار ملت امريکا براي اعتراف رسمي  دولت به اقدامات خود در زمينه شکنجه و تلاش در جهت ممنوعيت هر چه سريعتر آن در سيستم قضايي امريکا خواهند ايستاد.

تجربه تاريخي نشان ميدهد، زماني که رهبران يک کشور وجود شکنجه را ناديده ميگيرند و يا حتي دستور آن را صادر ميکنند، آن ملت از مسير خود به کلي منحرف ميشود. اين نکته را ميتوان با نگاه به کشورهايي که شکنجه سيستماتيک جزئي از اصول آنها بوده است مشاهده کرد. در چند دهه اخير، رهبران امريکا به بهانه مبارزه با تروريزم با استفاده از زور و شکنجه و با تخطيهاي مکرر از حقوق بينالملل، آزاديها و حقوق مردم را پايمال کردهاند.

فرهنگ، گلوگاه توسعه

يکي از موانع توسعه نيافتگي کشورها برپايه ديدگاه بسياري از نظريه پردازان توسعه، از حوزه فرهنگ ريشه ميگيرد. توسعه نيافتگي فرهنگي سبب ميشود برنامههاي توسعهاي دولتها با کندي مواجه شود.

عوامل فرهنگي نقش مهمي در پيشبرد تحولات توسعه اي در هر جامعه دارند. اين عوامل را با استفاده از واژگان (ترمينولوژي) رويکرد نهادگرايي، نهاد غيررسمي ميناميم که به همراه نهاد رسمي بافت و ساخت نهادي جامعه را تشکيل ميدهد.

اگر نهاد غير رسمي به لحاظ ماهوي ناسازگار با تحولات توسعهاي باشد، در اين صورت عوامل فرهنگي نقش گلوگاه توسعه را پيدا ميکنند. براي مثال، تعصبات سفت و سخت بر هنجارها و ارزش ها مانع از تعامل ميان گروهاي اجتماعي و قومي مي شود. به تعبير حضرت مولانا: سختگيري و تعصب خامي است/ تا جنيني کار، خون آشامي است.

نميدانم فيلم «هوتل رواندا» را ديده ايد يا نه. داستان فجيع قتل عام قبيله توتسي به دست قبيله مسلط هوتو در رواندا را به تصوير کشيده است که ريشه در جهل و ناآگاهي فرهنگي دارد. اين سختگيري و تعصب به عنوان عامل تاريخي و ريشه دار، زمينه اي براي شکلگيري ساخت قدرتي ميشود که عملکرد آن ضد توسعهاي، چه از جنبههاي انساني و اخلاقي و چه از جنبههاي اقتصادي و اجتماعي، است. با وجود اين، چند نکته در اينجا وجود دارد. اول اينکه، بايد از تقليلگرايي فرهنگي پرهيز کرد همانطور که بايد از تقليلگرايي اقتصادي پرهيز کرد.

بنابراين، بايد عوامل فرهنگي يا نهاد غير رسمي جامعه را در ارتباط با عوامل سياسي (نهاد رسمي) و عوامل اقتصادي ديد و با نگاهي کل گرايانه و ديالکتيکي به تعاملات اين اجزاي نظام اجتماعي پرداخت. دوم اينکه، از تعميم گرايي بيش از اندازه بايد پرهيز کرد و در چارچوب اصل «تحليل مشخص از شرايط مشخص» نقطه عزيمت صحيح را براي درک علت اوليه در شکلگيري دور مثبت يا منفي بين اين عوامل شناسايي کرد.

يعني ضمن اعتقاد به رويکرد علّي چند سويه و تعاملي ميان اين عوامل که عليت انباشتي نام دارد، بايد در تحليل مشخص از شرايط مشخص علت اوليه را شناسايي کرد. اين نقطه عزيمت اوليه ممکن است در جامعهاي مانند رواندا فقر فرهنگي و نهاد غيررسمي ضد توسعهاي و در جامعهاي ديگر عملکرد ضعيف ساخت نهادي رسمي آن به علاوه عوامل خارجي باشد. سوم اينکه، نبايد با تاکيد بيش از اندازه بر عوامل فرهنگي و غفلت از مجموعه عوامل جهاني و منطقهاي که موجب توسعه يافتگي قسمتهايي از جهان و توسعه نيافتگي قسمتهايي ديگر از جهان شده، در نهايت به نگاه «شرق شناسانه» رسيد. همان نگاهي که دانشگاهيان و کارشناسان و مستشاران غربي طي دهههاي گذشته در سفرنامهها، گزارشها و مطالعات خود، از شرق ارائه کرده اند، مبني بر اينکه شرقيها مردماني تنبل و کم عقل و غارتگر و... هستند.

بينيازي از مکتب با معلمهاي هوشمند مصنوعي

«آلفرد اسپکتور» معاون تحقيقات گوگل اعلام کرد، برنامههاي نرمافزاري و فناوريهايي که معمولا به عنوان منحرفکننده حواس دانشآموزان توصيف ميشوند، ميتوانند يادگيري آنها را ارتقا بخشند.

به باور وي، اين موضوع ميتواند به آيندهاي ختم شود که در آن دانشآموزان براي داشتن تحصيلات رسمي نيازي به مکتب رفتن نداشته باشند.

اسپکتور در «نشست ايدههاي تغييردهنده جهان» در نيويارک اعلام کرد، حتي برنامههاي نرمافزاري ساده ميتوانند تحصيل را ارتقا بخشند. وي در اين ميان به برنامههاي نرمافزاري مانند Duolingo اشاره کرد که از طريق بازي، به کاربران زبان آموزش ميدهند.

اسپکتور گفت که معلمان خصوصي مصنوعي و هوشمند ميتوانند گام بعدي براي ارتقا سطوح تحصيلي براي دانشآموزان باشند.

وي همچنين مدعي شد، بازيهاي ويديويي را ميتوان براي برطرفکردن کسالت ناشي از درسخواندن نيز به کار برد و محيطهايي خلق کرد که در آن يادگيري هيجانانگيز باشد.

او افزود: ما رابطهاي کاربردي بسيار مهيجي داريم که کاربران روزانه ساعتها در محيط آنها بازي ميکنند و ميتوان با چنين فناوريهايي به دانشآموزان آموزش داد.

اسپکتور اعلام کرد، شبکههاي اجتماعي را همچنين ميتوان براي افزايش سطوح اجتماعي دانشآموزان به کار برد و به آنها در برقراري آسانتر ارتباط با يکديگر کمک کرد. وي در پايان مدعي شد اين فناوريها در مجموع ميتوانند نياز به مکاتب را رفع کنند.

اولين نقشه سهبعدي

 از جهان نوجوان

دانشمندان موسسه ستاره شناسي مکس پلانک با همکاري آزمايشگاه برکلي و دانشگاه کاليفرنيا در برکلي با استفاده از نور ضعيف ثبتشده از کهکشانهايي با فاصله 10.8 ميليارد سال نوري، موفق به تهيه يکي از کاملترين نقشههاي سهبعدي از تکهاي از جهان نوجوان شدند.

اين اولين بار است که ساختارهاي مقياس بزرگ در چنين فاصلهاي از جهان بطور مستقيم نقشهبرداري شدهاند.

اين کار به نمايش روش بديعي براي نقشههاي وضوح بالاي جهان پرداخته است.

پروفسور ديويد شگل، محقق مرکز تحقيقاتي برکلي در اين مورد اظهارکرد: اين روش جديد که با استفاده از نور کهکشانهاي قديمي به عنوان زمينهاي براي هيدروژن تهيه شده، ميتواند به ما در تهيه نقشههاي دقيقتر در آينده نزديک کمک کند. يکي از پروژههاي احتمالي ميتواند ابزار طيفي انرژي تاريک (DESI) آزمايشگاه برکلي باشد که قصد دارد کاملترين نقشه تاکنون از جهان را توليد کند.

وي در ادامه افزود: اطلاعات مورد استفاده براي ترسيم اين نقشه از سال 1998 شروع شد که اين فرآيند ابتدا با ترسيم کهکشانهاي اطراف يعني فاصله يک ميليارد سال نوري از ما آغاز شد.

با استفاده از تلسکوپهاي پيشرفته امروزي ميتوان حتي کهکشانهاي دوردست که در فاصله 6 ميليارد سال نوري از ما هستند را نيز رصد کرد، اما به دست آوردن اطلاعات در برخي نقاط همواره مشکل و امري محال بوده است.

دانشمندان اين مرکز در ادامه تحقيقات خود در تلاشاند تا با تهيه نقشههاي دقيقتر به اخترشناسان و محققان عرصه فيزيک بنيادي کمک کنند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 40
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 460
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 624
  • بازدید ماه : 988
  • بازدید سال : 3,824
  • بازدید کلی : 84,343