loading...
سخن جدید
محمد رضا نعیمی بازدید : 23 1393/11/19 نظرات (0)

 

نویسنده: محمدرضا نعیمی

اصلاحات انتخاباتی که جزئی از توافق‎نامه ایجاد حکومت وحدت ملی میان دو رهبر سیاسی بود و یکی از پیش‎شرط‎های مهم سازمان‎دهندگان سازوکاری زیری زنام «حکومت وحدت ملی» به حساب می‎آید، این روزها به گفتمان جدی در عرصه‎ی سیاست تبدیل شده است.

در متن توافقنامه‎ی متذکره آمده است که «رییس جمهور با در نظر گرفتن ماده 1 چارچوب سیاسی بلافاصله پس از تاسیس حکومت وحدت ملی، کمیسیون خاصی را با هدف اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان طی یک فرمان ایجاد می‌کند. اعضای کمیسیون خاص با توافق رییس جمهور و رییس اجرایی تعیین میگردند. کمیسیون خاص در مورد پیشرفت کارها به رییس اجرایی گزارشده بوده و کابینه پیشنهادات این کمیسیون را بررسی نموده و اقدامات لازم را برای تطبیق آن روی دست میگیرد. لازم به ذکر است که تطبیق اصلاحات انتخاباتی باید قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی در سال 1394 صورت گیرد.»

اما به نظر می‎رسد که آوردن اصلاحات در ساختاری اصلی انتخاباتی، بویژه کمیسیون مستقل انتخابات کار ساده‎ای نیست و به آسانی میسر و ممکن نخواهد شد. زیرا اصل ایجاد کمیسیون اصلاحی به تأسی از دستور رییس جمهور ایجاد شده است، ولی در عمل اختلاف‎های زیادی روی چگونگی و نحوه‎ی تحقق اصلاحات وجود دارد و دوگانگی در تشکیلات حکومتی که اکنون دارای دو بازوی عمده است، به خوبی قابل لمس و احساس می‎باشد.

این درحالی است که با گذشت هر روز، فرصت زمانی از دست می‎رود و هشدارهای جامعه جهانی نیز عرصه را برای عملی ساختن این هدف تنگ‎تر می‎سازد. در چنین شرایطی پرسش اصلی این است که آیا اصلاحات انتخاباتی به صورت اساسی و بنیادین آن اجرایی خواهد شد؛ به نحوی‎که پیامد آن تبدیل عناصر کلیدی و تعدیل راهکارهای آمیخته با اختلال و تقلب باشد، یا اینکه اصلاحات انتخاباتی نیز همانند پرونده‎ی کابل بانک به صورت سمبولیک و به منظور فریب افکار عمومی اجرایی خواهد شد؟

هرچند تاکنون نیز هرگونه قضاوت قاطع درا ین خصوص، به منزله‎ی پیش‎داوری خواهد بود، ولی قراین نشان می‎دهد که آوردن اصلاحات اساسی و بنیادی برای حکومت وحدت ملی در بنیادهای انتخاباتی قدری دشوار خواهد بود. زیرا آوردن اصلاحات عمیق و دقیق در نظام انتخاباتی به نحوی‎که منجر به تغییر مهره‎های کلیدی انتخابات گردد، برای زمامداران کنونی دشوار بوده و ریسک‎پذیری سیاسی بالایی را دربر دارد. زیرا از یک‎سو اختلاف نظر دو اردوگاه سیاسی در خصوص این مسایل گسترده است و از سوی دیگر،‌ عناصر کنونی کمیسیون انتخابات به مثابه‎ی صندوقچه‎ی اسرار سران حکومتی می‎باشند که اگر سر باز نمایند، بسیاری از سیاسیون را سیاه روی خواهند ساخت. لذا مصلحت سیاسی آنان ایجاب می‎نماید تا به خاطر حفظ حیثیت سیاسی شان از آوردن اصلاحات، حد اقل در خصوص مهره‎های کنونی کمسیون‎ها خود داری نمایند. چانه‎زنی‎های جسورانه و قدرت نمایی سیاسی کادر رهبری کمیسیون مستقل انتخابات نیز از همین زاویه آب می‎خورد. چرا که آنان برگ‎هایی برای بازی در میدان سیاست کنونی دارند و یک جانب مهم در قضیه‎ی اصلاحات انتخاباتی به شمار می‎روند. تدوین و پیشکش نمودن طرح اصلاحی از سوی این نهاد نیز با همین مبنا انجام شده و امکان اینکه طرح این نهاد قبول شده و «کلوخی برای عبور از آب» گذاشته شود، بعید نخواهد بود.

اما شکی نیست که هرگاه اصلاحات انتخاباتی به صورت اساسی آن عملی شده و محقق گردد، از لازمه‎ی آن پیگرد هرگونه عملکرد نامشروع و کژکارکردهای قانونی کسانی است که یک پروسه‎ی مهم و دموکراتیک را به سخره کشانیده و آرای مردمی مسلخ بردند. زیرا آنچه امروزه به عنوان یک حکومت مردمی بر مردم تحمیل شده است، نتیجه‎ی انتخابات آزاد، عادلانه و شفاف نیست، بلکه محصول توافق گریزناپذیری سیاسی می‎باشد و عامل اصلی پدید آمدن چنین وضعیت، ضعف و ناکارآمدی برخی از عناصر در کمیسیون مستقل انتخابات می‎باشد. لذا هرگونه اصلاحات انتخاباتی نیازمند آن است تا مقصران اصلی در کمیسیون مستقل انتخاباتی شناسایی شده و مورد بازپرس و پیگرد قانونی قرار گیرند. پی‎ریزی هرگونه سیستم شایسته و کارآمد نیز سازوکارهای اساسی و فرصت کافی نیازد دارد که با کاستی و سستی کنونی قابل اعمال نخواهد بود.

بنابراین، بهتر خواهد بود تا رهبران حکومت وحدت ملی بیش از این، مجال را از دست نداده و با هدر دادن وقت و فرصت فعلی، بر طبل ناکارآمدی خویشتن نکوبند. زیرا هرگاه انتخابات پارلمانی آینده نیز با شبهه‎های مشابه با انتخابات پیشین برگزار گردد، حیثیت ملی و جهانی افغانستان به لحاظ ارزش‎های دموکراتیک از بین رفته و اعتبار آن در سطح بین‎‎المللی، بیش از پیش آسیب خواهد دید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 137
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 301
  • بازدید ماه : 665
  • بازدید سال : 3,501
  • بازدید کلی : 84,020