loading...
سخن جدید
بازدید : 23 1393/09/25 نظرات (0)

 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

...

عضو شوراي  عالي صلح:

مذاکرات صلح در قطر از سر گرفته ميشود

عضو شوراي عالي صلح روز دوشنبه به رسانهها گفت مذاکرات صلح با طالبان به زودي در قطر آغاز خواهد شد.

موسي خان هوتک؛ منشي کميته ارتباطات و دعوت شوراي عالي صلح روز سه شنبه(25 قوس) به رسانههاي افغانستان گفت مذاکرات صلح با طالبان با مشارکت نمايندگان شوراي عالي صلح افغانستان و پاکستان و طالبان در قطر به زودي آغاز خواهد شد.

هوتک با ابراز اميدواري به اينکه اين مذاکرات طي هفتهي جاري آغاز شود، گفت: شوراي عالي صلح در حال انتخاب نمايندگاني براي شرکت در نشست قطر است.

دفتر گفتوگوهاي صلح با طالبان در قطر نزديک به دو سال قبل افتتاح شد. اين دفتر به دليل اعتراض افغانستان به در اهتزار در آمدن پرچم طالبان و نصب تابلويي با عنوان «امارت اسلامي افغانستان»، با فاصلهي اندکي از گشايش، مسدود شد.

گروه طالبان تا کنون در خصوص اين گزارش واکنشي از خود نشان نداده است.

اين نشست در حالي آغاز شده است که گفتوگوهاي انجام شده در زمان آقاي کرزي در مراحل مختلف و مناطق متعدد نتيجهبخش نبوده است.

خط آهن ايران به چين، از افغانستان ميگذرد

بر اساس توافق کشورهاي چين، قرقيزستان، تاجيکستان، ايران و افغانستان، شبکه خط آهن چين با عبور از اين کشورها به راه آهن ايران وصل خواهد شد.

نور گل منگل، معاون فني و سرپرست وزارت فوايدعامه کشور روز گذشته گفت که اين توافق در ديدارهفتهي پيش نمايندگان اين پنج کشور در شهر دوشنبه، مرکز تاجيکستان به دست آمده است.

به گفتهي او اين طرح از منطقه کاشغر کشور چين شروع و با عبور از قرقيزستان و تاجيکستان وارد شيرخان بندر ولايت قندوز در شمال افغانستان ميشود و از راه ولايتهاي شمالي افغانستان به هرات ميرسد و از طريق منطقه شام تيغ به ايران وصل خواهد شد.

افغانستان در سالهاي اخير توجه ويژهاي به بخش حمل و نقل منطقهاي داشته و تلاش کرده تا کشورهاي همسايه را تشويق کند در اين زمينه همکاري کنند.

آقاي منگل دربارهي مشخصات اين خط آهن گفت که طول کل مسير حدود 2 هزار و 100 کيلومتر است که حدود يک هزار و 150 کيلومتر آن از خاک افغانستان ميگذرد.

معاون وزير فوايدعامه گفت که عرض خط آهن جديد 143 سانتي متر خواهد بود که بر اساس معيارهاي بينالمللي، استاندارد است.

آقاي منگل گفت که بانک توسعه آسيايي، بانک جهاني و بانک چين هزينهي ساخت اين خط آهن را تامين ميکنند و هر کشور نيز مطالعات فني و برآورد مشخصات مسير را در خاک خود تهيه خواهد کرد.

به گفتهي او افغانستان مطالعات فني حدود 500 کيلومتر اين مسير را قبلا انجام داده است.

اين طرح هنگام عبور از افغانستان، از مسيرهايي ميگذرد که از جمله مناطق ناامن اين کشور به حساب ميآيند.

افغانستان تا حال نتوانسته ساخت جاده هرات- بادغيس- ميمنه را که ولايتهاي شمالي را از همين مسير به غرب افغانستان وصل ميکند، تکميل کند.

ولي معاون وزارت فوايد عامه ميگويد به دليل اهميت اقتصادي اين طرح، افغانستان مجبور است که امنيت مسير عبور خط آهن را تامين کند.

او ابراز اميدواري کرد که ايران نيز خط آهن سنگانخواف-هرات را در سال آينده خورشيدي تکميل کند.

افغانستان عضو سازمان همکاري اقتصادي منطقهاي (کريک) است که ده کشور آسياي ميانه عضو آن هستند.

ايجاد شش دالان ترانزيتي بينالمللي که از اين ده کشور عبور کند، از برنامههاي اين سازمان براي کشورهاي عضو است. به گفتهي آقاي منگل دو دالان از اين تعداد، از افغانستان عبور خواهد کرد.

درگيري مجدد در مرز افغانستان-ترکمنستان

پس از يکدوره ناامني و درگيري در مرز افغانستان و ترکمنستان، مخالفان مسلح دولت موفق به تصرف بخشهاي محدودي از ولسوالي «خامياب» واقع در ولايت «جوزجان» در نزديکي مرز کشور با ترکمنستان شدند.

به نقل از «CA-NEWS»، پس از درگيري شديد ميان نيروهاي دولتي افغانستان و ترکمنستان با مخالفان مسلح، مخالفان مسلح، منطقه خامياب در ولايت جوزجان را به تصرف محدود خود درآوردند.

«کانيوز»، اين واقعه را به نقل از «فقير محمد جوزجاني» رييس پوليس جوزجان اعلام کرده‏ است.

در همين حال، بر اثر حمله ناگهاني مخالفان مسلح به نيروهاي دولتي، «محمد نسيم» رييس پوليس ويژه مباره با تروريزم  و دو نفر ديگر از پوليس دولتي افغانستان در درگيري با مخالفان مسلح کشته شدهاند.

اين گزارش ميافزايد که وخامت اوضاع در منطقه «خامياب» را «قرباندوردي» فرمانده ترکمني تاييد کرده است.

وي اعلام کرده‏ مخالفان مسلح در ولسوالي خامياب قانون و مقررات خود را وضع کرده و هرگونه مسايل و اختلافات را بر اساس مقررات و عقايد خودشان حل و فصل مي‏کنند.

ناامنيها در افغانستان به خصوص در مناطق شمالي کشور رو به افزايش است و نيروهاي امنيتي افغانستان چند هفته پيش سه تروريست تاجيک را با لباس زنانه در مناطق شمالي افغانستان دستگير کردند.

همچنين چند ماه گذشته نيز ترکمنستان شاهد درگيريهاي تروريستي بود و سه نفر از مرزبانان ترکمني در درگيري با مخالفان مسلح کشته شدند.

توليد برق با مخازن «شبرغان» کليد خورد

اداره توسعه بينالملل امريکا پروژهاي چهارساله را به منظور استخراج گاز افغانستان کليد زد.

نمايندگي اداره توسعه بينالمللي امريکا در افغانستان با انتشار اطلاعيهاي اعلام کرد: اداره توسعه بينالمللي امريکا (USAID) پروژهاي چهارساله را به منظور استخراج گاز براي توليد برق با هزينه 125 ميليون دالر کليد زد.

به همين منظور اين اداره امريکايي، وزارت تجارت امريکا و بانک توسعه آسيايي نشستي را با هماهنگي وزارت معادن و نفت افغانستان براي استخراج گاز از چاههاي گاز «شبرغان» و توليد برق توسط اين انرژي در «ابوظبي» امارات برگزار کردند.

در حاليکه اداره توسعه بينالمللي امريکا ادعا کرد «شفيقالله شهراني» از وزارت معادن و «ميرويس عالمي» رييس امور تجارت شرکت برشنا در اين نشست حضور داشتند اما سخنگوي وزارت معادن و نفت اعلام کرد در اين نشست از افغانستان هيچ نمايندهاي حضور نداشته است.

با وجود آنکه بر اساس گزارشها تجار افغانستان نيز در اين نشست شرکت کرده بودند اما تاکنون اتاقهاي تجارت کشور در اين خصوص اظهار نظر نکرده است.

اين تصميم اداره توسعه بينالمللي امريکا در حالي است که در اين اواخر و در آستانهي خروج نيروهاي خارجي بسياري از پروژههاي زيربنايي که توسط کشورهاي خارجي و امريکايي در افغانستان آغاز شده بود به صورت نيمه تمام رها شدهاند، امريکه انتقادات زيادي را در داخل افغانستان به همراه داشته است.

به گفتهي کارشناسان، با وجود کمکهاي ميلياردي به افغانستان به دليل صرف اکثر اين کمکها توسط شرکتهاي خارجي و فساد مالي موجود در افغانستان و شرکتهاي خارجي، کشور شاهد پيشرفت ملموسي در بخشهاي زيربنايي نبوده است.

تداوم نبرد سنگين

در کنر فرمانده پوليس ولايت کنر در شرق کشور از حملهي دوباره مخالفان مسلح به منطقه «دانگام» اين ولايت و آغاز درگيري و نبرد سنگين بين مخالفان مسلح، نيروهاي امنيتي و مردم خبر داد.

عبدالحبيب سيدخيل، فرمانده پوليس ولايت کنر در گفتوگو با رسانهها اظهار داشت: از نخستين ساعات صبح روز گذشته مخالفان مسلح حملات خود را به مناطق روستايي در منطقه دانگام اين ولايت از سرگرفتهاند.

وي گفت: مخالفان مسلح ساعت 4 صبح روز گذشته حملات سنگين خود را به مناطق روستايي دانگام از سرگرفتهاند اما نيروهاي امنيتي به شدت در تلاشاند تا جلو پيشروي آنان را بگيرند.

سيد خيل تصريح کرد: حملات روز گذشتهي مخالفان مسلح تلفاتي در پي نداشته اما تعدادي از خانهها و علفزارها را در اين مناطق توسط آنان به آتش کشيده شده است.

وي افزود: مرکز فرمانداري دانگام فعلاً امن بوده  و جنگ ميان نيروهاي مردمي و مخالفان مسلح 7 کيلومتر دورتر از مناطق مسکوني و مرکز اين ولسوالي جريان دارد.

فرمانده ولايت کنر در بخش ديگر سخنان خود گفت: مناطقيکه جنگ در آن جريان دارد، مناطق کوهستاني است و راههاي ارتباطي آن توسط شبه مخالفان مسلح بمبگذاري شده است.

سيد خيل تصريح کرد: رسيدن به مناطقي که جنگ در آن جريان دارد از راه زميني غيرممکن بوده و بدون استفاده از حملات هوايي نميتوان مخالفان مسلح را شکست داد.

وي خاطرنشان کرد: ارتش و ديگر نيروهاي امنيتي تلاش دارند تا خود را به مناطقي که جنگ در آن جريان دارد برسانند و عمليات خود را عليه شبه نظاميان راه اندازي کنند، اما تا کنون به دليل کوهستاني بودن و وجود ماين در مسيرهاي ارتباطي آن مناطق موفق به اين کار نشدهاند.

سيدخيل تأکيد کرد: قرار است نيروهاي کمکي از کابل به ولايت کنر برسند و با رسيدن آنان عمليات پاکسازي عليه  مخالفان مسلح آغاز ميشود.

وي اظهار داشت: در نتيجه درگيري چند روز قبل مخالفان مسلح و مردم تا کنون 18 شبه نظامي کشته و 28 نفر ديگر زخمي و مقدار زيادي اسلحه و مهمات به دست نيروهاي امنيتي افتاده است.

ولايت کنر، از ولايتهاي ناامن درشرق افغانستان است و به دليل هممرز بودن اين ولايت با پاکستان، مخالفان مسلح در آن حضور گسترده دارند و در مواقع لزوم به راحتي ميتوانند به آن طرف مرز (پاکستان) فرار کنند.

ضرورت افغانستان

        به سازمان همکاريهاي شانگهاي تهيه کننده: محمدتقي جعفري

شرکت داکتر عبدالله عبدالله؛ رييس اجرايي در نشست شانگهاي و وعدههايي از جانب اعضاي اين سازمان، موجب شد تا بار ديگر تأمل روي نقش اين سازمان در افغانستان و ضرورت به همکاري اين سازمان براي رشد کشور و مبارزه با تروريزم صورت گيرد.

آگاهان امور براين باوراند که افغانستان در محور تعاملات منطقهاي و سياست خارجي خود در حوزهي آسيايي، نياز جدي به همکاري کشورهاي عضو سازمان شانگهاي از رهگذر تعاملات رسمي با اين سازمان دارد.

نجيب پيکان بنيانگذار موسسه جامعه افغان و جنرال خداداد، وزير سابق مبارزه با مواد مخدر کشور براين باورند که کابل به منظور مقابله با تروريزم و توليد مواد مخدر و همچنين قاچاق آن، به کمک کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي نياز دارد.

پيکان با اشاره به اين ضرورت خاطرنشان ميکند:«افغانستان منبع اصلي صدور تروريزم براي کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي محسوب ميشود. به همين دليل اعضاي سازمان همکاري شانگهاي بايد در حل و فصل مشکلات افغانستان مشارکت داشته باشند.» او همچنين اظهار ميدارد:«کشور ما به منظور متوقف کردن اين روند به همکاري و حمايت اين سازمان نياز دارد.»

پيکان اظهار ميدارد که تروريزم موضوعي مهم نه تنها براي خود افغانستان بلکه براي اعضاي سازمان همکاري شانگهاي محسوب مي شود. اين موضوع براي کشورهاي غربي نيز اهميت دارد.

وي افزود:«فضاي همکاريهاي مشترک براي کشورهاي غربي و سازمان همکاري شانگهاي وجود دارد و آن تروريزم است. فکر ميکنم به منظور حصول دستاوردهاي قابل توجه در اين زمينه سه طرف بايد به صورتي مشترک اقدام کنند: افغانستان، سازمان همکاري شانگهاي و غرب.»

جنرال خداداد نيز معتقد است که اهرمهاي امريکا و ناتو براي مبارزه با تهديد تروريزم روز به روز ضعيفتر ميشود.

او همچنين گفت با کاهش شمار نظاميان امريکايي و ناتو در افغانستان بر اين باور است که زمان اجراي برنامههاي جديد به منظور مقابله با يک موضوع مهم ديگر در افغانستان يعني مواد مخدر فرا رسيده است .

خداداد تصريح ميکند: «در حال حاضر حضور نظاميان امريکايي و ناتو در افغانستان در حال پايان يافتن است و کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي بايد برنامهي جديد را براي مبارزه با توليد مواد مخدر در افغانستان ارايه دهند.»

او افزود امسال 224 هزار هکتار از زمينهاي کشاورزي در افغانستان به کشت مواد مخدر اختصاص يافت که در نوع خود يک ريکارد محسوب ميشود و قاچاق مواد مخدر نيز به يک مشکل بزرگتر تبديل شده است.

خداداد همچنين گفت:« همانگونه که ميدانيد، امريکا و ناتو هفت ميليارد و 800 هزار دالر براي مبارزه با توليد مواد مخدر در افغانستان اختصاص داده اند اما طي چند سال گذشته توليد مواد مخدر در کشور کاهش نيافته است. در حقيقت، توليد مواد مخدر در افغانستان با افزايش همراه بوده است.»

او تأکيد کرد از آنجاييکه هيچ کشوري به تنهايي نميتواند در زمينهي مبارزه با توليد مواد مخدر در افغانستان اقداماتي انجام دهد، حضور عبدالله عبدالله رييس اجرايي کشور در نشست سازمان همکاري شانگهاي در آستانه؛ پايتخت قزاقستان در روز 14 و 15 ماه دسامبر اقدام مناسبي بود زيرا او فرصت يافت مذاکرات سازنده با نمايندگان کشورهاي عضو در زمينهي موضوعات مواد مخدر و تروريزم برگزار کند.

تروريزم همواره يکي از مهمترين مشکلاتي پيش روي افغانستان بوده است و اين کشور در حال مبارزه با گروههاي افراطي و مقابله با حملات تروريستي آنهاست. به گزارش خبرگزاري ريانووستي از مسکو، در همين حال، سازمان ملل متحد اعلام کرده است در سال 2014 ، شش هزار و 400 تن ترياک در افغانستان توليد شد.

سازمان همکاري شانگهاي در سال 2001 ايجاد شد و روسيه، چين، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيکستان و ازبکستان از اعضاي آن هستند. اعضاي اين سازمان در زمينههاي اقتصادي، فرهنگي، امنيتي و نظامي با يکديگر همکاري ميکنند.

با اين وجود، کارشناسان براين باورند که هرگونه تعاملات موثر و بهرهبرداري از ظرفيتهاي موجود در برقراري روابط کارسازانه با اعضاي شانگهاي و تشکيلات اين سازمان، نيازمند اقدامات عملي و جدي در پرتو يک ميکانيزم شفاف و متعهدانه است. هرگاه تعاملات فيمابين در قالب يک سيستم منظم و منسجم طرح ريزي و عملي نگردد، نشستهاي مشابه به اجلاس آستانه نخواهد توانست نقش اين سازمان را در افغانستان برجسته و موثر جلوه دهد.

هشدار به پاکستان

شهر پشاور پاکستان ديروز شاهد يکي از مرگبارترين حملات هراس افکنانه بود، اين حمله بيشتر از آن جهت مايهي تاسف است که صدها دانش آموز را هدف قرار داده بود، اگرچند که گفته ميشود ماهيت اين مکتب نظامي بوده اما حمله بر دانش آموزان زير سن، نه توجيه نظامي دارد و نه توجيه انساني، جزآنکه چنين حملاتي را در جهت و راستاي همان حملات کور هراس افکنانه توجيه و تفسير کرد.

با اين وجود، جدا از اينکه حملات هراس افکنانه با چه اهداف و نياتي صورت ميگيرد، حملهي ديروز برمکتب نظامي پاکستان اين نکته را واضح ساخت که تروريزم، بدون مرز است و هرجا که اهداف، پاليسي و سياستهاي راهبردي قدرتهاي پشت پردهي تروريزم ايجاب کند، بي امان از حملههاي مخرب، خونين و ويرانگر آن نخواهد بود.

حمله بر مکتب نظامي ارتش پاکستان بهخوبي گوياي اين واقعيت است و اسلام آباد بهعنوان پايتخت کشوري که پرورشگاه تروريزم است و گروههاي خرد و کلان زياد تروريستي را در درون خود موقعيت داده است، بارها و بارها از همين سوراخ نيشهاي زهرآگين خورده است که در ذات خود ميتواند هشدار جدي به سياست تروريزم پروري اين کشور باشد.

به تعبير ديگر، پاکستان بايد بفهمد که تنها افغانستان که همواره شاهد حملات خونين انتحاري و انفجاري است يا کشورهايي همچون هند که رقيب تاريخي پاکستان است يا ساير کشورهاي منطقه که کم کم شاهدي از اين دست حملات ميباشد، نيستند که روزهاي سخت و خونيني را از ناحيهي تروريزم و هراس افکني تجربه ميکنند و هر روز شاهد خونبارترين حملات -همچون افغانستان- عليه مردم ملکي و نظامي خود است، بلکه پاکستان هم ميتواند شاهد چنين رويدادهايي حتي در مقياس وسيعتر مثل حادثهي ديروز باشد. لذا رفتن به سمت سياست موازنه سازي در تروريزم و پياده کردن اهداف خود از اين طريق جز آنکه نيروها و ظرفيتهاي بهسازي کشورهاي رقيب را هدر دهد و امنيت اجتماعي و رواني مسوولان و مردم خود را برهم زند، هيچ سود و نفعي نخواهد داشت.

اگر پاکستان اين هشدار را جدي نگيرد، يقينا اين سريال خونبار و مرگ آور، درکشورهاييکه خود را رقيب هم ميبينند تکرار خواهد شد و جز درد و رنج و مصيبت براي مردمان اين خطه، ارمغان ديگري در پي نخواهد داشت.

بنا براين، افغانستان، پاکستان و برخي ديگر از کشورهاي منطقه در حال حاضر ميتوانند شرکاي خوبي براي همکاري و همياري درمبارزه با تروريزم باشند و بهجاي منفي نگري، سوء نيت و برخورد خصمانه باهم، دوستانه، صادقانه و دلسوزانه در صدد نابودي پديدهاي باشند، که هر روز بذر خون و مرگ را در کشورهاي شان ميپاشند.

معين نشراتي وزارت اطلاعات و فرهنگ در مصاحبه با سخن جديد:

با استفاده کنندگان ابزاري از زنان

در تبليغات رسانهاي برخورد خواهد شد

تهيه کننده: محمدتقي جعفري

فيصلههاي حکومت وحدت ملي و وعدههايي که سران اين حکومت به مردم داده اند در موارد بسياري يا نقض شده و يا هم از سوي خود آنان مورد کمتوجهي صورت گرفته است.

اين امر به خصوص با عدم رسيدگي و پيگيري فيصلههاي نهادي که با مشکلات فرهنگي و آداب و رسوم مردم درگير است، يعني وزارت اطلاعات و فرهنگ  بيشر نمود يافته و برجسته به نظر ميرسد. يکي از فيصلههايي که اين وزارت چندي قبل به نشر رساند، عدم استفاده از زنان و دختران افغان در تبليغات و رسانهها به گونهاي که در تضاد با فرهنگ اسلامي و افغاني باشد بود.

اما اين فيصله بارها نقض شده و شاهد برخوردي در خور از سوي اين وزارت نبوديم.

آنچه در پي مي آيد، اظهارات سيمين حسنزاده، معين نشراتي وزارت اطلاعات و فرهنگ است که در پاسخ به اين سوال ارائه شده است: چندي قبل از طرف وزارت اطلاعات و فرهنگ فيصلهاي عنوان گرديد که به موجب آن نبايد از زنان افغان در تبليغات و رسانهها به گونهاي استفاده شود که با فرهنگ و رسوم ديني و افغاني در تضاد باشد. اما چنانچه پيداست اين فيصله ناديده گرفته شده و در موارد زيادي با نقض آن رو به رو هستيم. نظر شما در اين مورد چيست؟

سيمين حسن زاد؛ معاون نشراتي وزارت اطلاعات و فرهنگ: ما چندي قبل اطلاعيهاي را صادر کرديم مبني بر اين که از وجود زنها در رسانهها و مطبوعات استفاده ابزاري در تبليغات صورت نگيرد. رسانهها بايد بازتاب دهنده ارزشهاي فرهنگي و اسلامي و انساني در جامعه باشند و قانون اساسي و قانون رسانههاي همگاني اين مطلب را مشخص کرده است.

اين اطلاعيه را به همين منظور صادر کرديم و  با کمال تاسف که قانون گريزي و مسووليت گريزي و عدم توجه به قانون و مسووليت در جامعه ما ريشه کرده است و به سمت نهادينه شدن ميرود. ما اميدواريم که در اين مرحلهي جديدي از تاريخ زندگي سياسي مان، ما با حاکميت قانون انس بگيريم و از اين نوع اعمال دست کشيده و دور شويم. با توجه به مساله قانون گريزي و عدم توجه به قانون و مسووليتها، با وجود اطلاعيهي قاطع وزارت اطلاعات و فرهنگ، هنوز هم بسياري از رسانهها و مطبوعات به اين مساله ادامه داده و از حضور زنها در تبليغات و اعلانات به گونهاي استفاده ميشود که چهرهي مناسب زن مسلمان را غير مناسب جلوه ميدهد و چهرهاي مخدوش کننده به جامعه ارائه ميگردد.

مواردي از اين دست به تازگي نيز به کميسيون بررسي شکايتها و تخلفات رسانهاي وزارت اطلاعات و فرهنگ درج شده که در دست کار ميباشد. ما مجدد با کساني که تخلف ورزيده اند برخورد داشته و آنان مورد بازخواست قرار خواهيم داد. نگراني خود را نيز از اينکه هر گونه انتشار مطلب يا نشانه خلاف ارزشهاي فرهنگي و اسلامي و خلاف مواد قانون به نشر برسد، ابراز ميداريم، که باعث عکسالعمل نيروهاي افراطي در جامعه شود و حتي خطر صلب آزادي ما که در دوراني سخت، با خون مردم و جوانان خود بدست آوريديم، گردد نيز موجود است.

مسووليتگريزي و عدم پايبندي به قانون باعث خواهد شد تا حتي خانوادهها، دختران و زنان خود را در رسانهها و اشتغال در اين نهادها را مانع شده و جلوي خلاقيت و توانمندي و علاقهمندي آنها نيز گرفته شود.

وي تصريح مي کند که ما بارها اين نگراني را ابراز داشتهايم و بار ديگر نيز از طريق نشريه شما «سخن جديد»، از تمام دست اندکاران مطبوعات و رسانهها ميخواهيم تا به اين مساله توجه داشته باشند و مسووليتپذير باشند. ما دوره خفقان و بدي را پشت سر گذاشتيم و نبايد اين گونه مسووليت گريزيها و فرار از قانون باعث شود تا بار ديگر به مشکلاتي از اين دست بر بخوريم.

رسانهها به عنوان نيروي ناظر بر عملکر دولت بايد، به اين مسايل پايبند باشند و از طرفي نيز خواستههاي خود را ابراز بدارند. رسانهها مسوول هستند تا به خواستهها و نيازهاي جامعه اسلامي توجه کنند و در برابر مردمي که مرجع ابراز خواستههايشان رسانهها ميباشد توجه داشته باشند.

مردم و جامعه افغانستان جامعهي اسلامي است و جامعه اسلامي اعمال غير اسلامي را بر نميتابد و نميخواهند تا ارزشهاي اسلامي تحت هر بهانهاي زير پا گذاشته شود. ما با حضور زن در رسانهها مخالف نيستيم و حتي در تبليغات نيز چنين است، اما به گونهاي که حضور زن با حفظ ارزش او و ارزشهاي اسلامي باشد و اين ارزشها زير پا نشوند و کرامت وي نيز حفظ گردد.

در واقع چهرهي واقعي زن افغان به عنوان زن مسلمان به نمايش گذاشته شود و از تخصص و کارآيي زنان استفاده صورت گيرد و از مهارتها و اثرات مثبت آنها بهرهگيري شود، نه اين که وجود فيزيکي و زيباييهاي ظاهري آنها به نمايش گذاشته شده و از اين طريق به جلب مخاطب و کسب منفعتهاي شخصي براي صاحبان سرمايه صورت گيرد و نه اينکه حضور زن در رسانهها و تبليغات طوري باشد که ذائقه جامعه را به سوي حضور نمايشي و جنسيتي ببرد که اين امر سبب تشديد نگاه جنسيتي در تمام موارد ميگردد و در اجتماعات ديگر نيز باعث اين گونه تاثير گزاريها خواهيم بود.

اين مسايل به طبع، باعث افزايش آزارهاي جنسي و اذيتهاي رواني خواهد شد که خود رسانهها بارها به اين امور پرداخته و به نشر رسانده اند که زنان مورد آزار و اذيت جنسي قرار ميگيرند و نگاهي نادرست به زنها صورت ميگيرد. در واقع و در حقيقت ريشه در همين مسايل دارد و از طرفي خود رسانهها با پخش تصاوير و مطالبي باعث افزايش همين نگاه جنيستي و آزارها و اذيتها ميشوند که در واقع اشاعه اين کار به گونهاي به دست خود رسانه نيز صورت ميگيرد.

تقاضاي من از رسانهها اين است که تا کنون به هر گونهاي که عمل کردهاند پس از اين توجه داشته باشند که اگر تا بهحال قانونگريزي يا عدم پايبندي به مسووليتها صورت گرفته از اين به بعد جديت ما در اين رابطه بيشتر خواهد بود و بايد مسووليت پذير باشند.

مردم افغانستان ميخواهند آيندهي نوي را که همراه با ثبات و ترقي و سرفرازي باشد رقم بزنند و رسانهها در اين راستا مسوول هستند و بايد همدوش مردم و همدوش حکومت بايد همراهي و همدلي داشته باشند و ارزشهاي فرهنگي و اسلامي را در جامعه بازتاب دهند.

مردم نيز در کنار رسانهها قرار بگيرند و بوسيله اين تعامل مثبت در راه متذکره گام برداريم. مردم و رسانهها در واقع دو نيروي مهم و تاثيرگزار بر عملکرد دولت و حکومت به عنوان نيروي ناظر هستند که بايد از اين طريق موجب اصلاحات مثبت باشند.

دولت جديد ارادهي جدي براي تطبيق قانون دارد و اگر تا کنون حاکميت قانون را ضعيف ديديم، پس از اين حاکميت قانون با جديت تمام در افغانستان پياده خواهد شد و رسانهها از اين امر استثناء نخواهد بود.

دو مورد از اعلاناتي که به کميسيون رسيدگي به شکايات رسانهاي وزارت اطلاعات و فرهنگ رسيده و به آنها رسيدگي خواهد شد، يکي اعلان نوشيدني هايپ و اعلان يک موبايل است که از چهرهي زن افغان در آن استفاده ابزاري صورت گرفته است، ما به اين موارد رسيدگي خواهيم کرد.

اميدواريم تا مسوولين ما در وزارت اطلاعات و فرهنگ نيز اگر تا کنون کوتاهي کردهاند از اين به بعد که دوره جديدي خواهيم داشت، کوتاهي نکنند و به وظايف خود به درستي عمل کنند.

احساس جواني،

کليد

 طول عمر است نتايج يک مطالعه جديد نشان داد افرادي که احساس جواني ميکنند عمر طولانيتري دارند.

اين واقعيت که دير يا زود عمر به پايان رسيده و لحظهي مرگ فرا ميرسد غيرقابل انکار است اما نتايج يک مطالعه جديد حاکياست، داشتن حس جواني و سرزندگي موجب ميشود فرد عمر طولانيتري داشته باشد. در نتايج اين مطالعه آمده است افراديکه احساس نشاط و شادابي دارند نسبت به افراديکه احساس ميکنند پير و فرسوده شدهاند بيشتر عمر ميکنند.

متخصصان در اين بررسي دريافتند افراد مسن در انگليس که نسبت به تاريخ تولدشان احساس ميکنند سه سال جوانتر هستند نسبت به افراديکه احساسشان با تاريخ دقيق تولدشان مطابقت دارد يا حتي تصور ميکنند پيرتر هم هستند، کمتر احتمال دارد در مدت متوسط هشت سال آينده فوت کنند.

«آندرو استپتوئي» يکي از متخصصان اين مطالعه از دانشگاه کالج لندن گفت: وجود اين رابطه پيش از اين نيز تاييد شده اما اين مطالعه در مقياس بزرگتري انجام گرفت و طيفي از دلايل احتمالي آن بررسي شد هرچند هنوز مشخص نيست دليل قطعي اين رابطه چيست.

در اين بررسي از بيش از 6000 فرد بزرگسال که دستکم 52 سال سن داشتند در سالهاي 2004 يا 2005 در مورد احساسيکه نسبت به سنشان دارند سوالاتي پرسيده شد. متخصصان مشاهده کردند بيش از دو سوم شرکتکنندگان اين احساس را داشتند که حداقل سه سال از سن واقعي خود جوانتر هستند. همچنين مابقي شرکت کنندگان احساسشان با تاريخ تولدشان مطابقت داشت يا تصور ميکردند يک سال بيش از سن واقعيشان سن دارند. همچنين اين تيم تحقيقاتي دريافتند 14 درصد از افراد گروه اول تا ماه مارچ 2013 فوت کردهاند در حاليکه اين رقم در گروه ديگر 19 درصد بوده است.

به گزارش خبرگزاري رويترز، آندرو استپتوئي همچنين گفت: افراديکه احساس ميکنند بيش از سن واقعيشان عمر دارند بيمارتر هستند و به همين دليل بيشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.

آن شب که تو در کنار مايي روزست

و آن روز که با تو ميرود نوروزست

                                        دي رفت و به انتظار فردا منشين

                                       درياب که حاصل حيات امروزست

سعدي

حمله طالبان پاکستاني بر يک مکتب نظامي؛

مردم پاکستان شوکه شدند

مهاجمان مربوط به طالبان پاکستاني حوالي ظهرديروز بر يک مکتب اردوي پاکستان حمله کردند و صدها دانش آموز را به گروگان گرفتند. طالبان اعلام کردند که اين حمله را در واکنش به حملهي ارتش پاکستان بر وزيرستان شمالي راه اندازي کرده اند.

رسانهها در پاکستان شمار مهاجماني را که وارد اين مکتب شدهاند شش تا ده نفر گفتهاند. يک کارگر اين مکتب و يک دانشآموز در گفتوگو با شبکه تلويزيوني جيو پاکستان گفتهاند که مهاجمان به سالن اجتماعات مکتب حمله کردند. در زمان حمله، گروهي از مربيان نظامي مشغول آموزش کمکهاي امدادي به دانشآموزان بودند.

گفته ميشود که اين مکتب 800 دانش آموز و يکصد معلم دارد و ديروز در زمان حمله مهاجمان مسلح 500 تا 600 نفر دراين مکتب حضور داشته اند. گزارشها حاکي از ان استکه ظاهرا فرزندان ارتش پاکستان در اين مکتب درس ميخوانند و مهاجمان با لباس نظامي وارد اين مکتب شده بودند. دراين رويداد 126 نفر از دانش آموزان و مربيان کشته و 84 تن زخمي شدند. برپايهي اين گزارش، بيشتر دانش آموزان کشته و زخمي شده کمتر از پانزده سال سن دارند. خبرنگاران در پاکستان گفته اند که حمله براين مکتب نظامي، مردم پاکستان را شوکه کرده است.

اين حمله باعث شد که نوازشريف، نخست وزير و راحيل شريف فرمانده ارتش عازم پشاور شدند تا شخصا بر جريان عمليات عليه مهاجمان نظارت کنند. آقاي شريف قبل از عزيمت به پيشاور، به همراه تعداد زيادي از مقامات و مسوولان پاکستان، اين اقدام طالبان را به شدت محکوم کرد و به تمام نيروهاي پوليس و امنيتي در منطقه دستور داد که با اولويت حفظ جان دانش آموزان و معلمان، به  سرعت به ماجراي گروگانگيري خاتمه دهند.

ارتش پاکستان از شش ماه پيش تاکنون، با انجام حملات نظامي گسترده به مناطق قبايلي وزيرستان شمالي عليه مواضع شبه نظاميان، حدود يکهزار و 300 نفر از شبه نظاميان را کشته است.

عمرانخان رهبر حزب تحريک انصاف، سراجالحق رهبر حزب جماعت اسلامي، الطاف حسين رهبر حزب متحده قومي موومنت در پيامهاي جداگانه حمله به مکتب نظامي ارتش را محکوم و کشته شدن دانشآموزان در اين حادثه را به مردم پاکستان تسليت گفتند.

نخست وزير استراليا:

 گروگان گير سيدني بيمار و آشفته بود

توني آبوت، نخست وزير استراليا گروگانگيري روز دوشنبه در سيدني را «فانتزي بيمارگونهي يک فرد آشفته» توصيف کرد. نخست وزير استراليا روز سه شنبه همراه ديگر استرالياييها براي قربانيان آن گروگانگيري سوگواري کرد.

بحران گروگانگيري در کافه لينت در شهر سيدني استراليا که از صبح روز دوشنبه آغاز شده بود، پس از شانزده ساعت با دخالت ماموران پوليس و کشته شدن دو گروگان و شخص گروگانگير، پايان يافت. پوليس استراليا پس از آزاد شدن چند گروگان در کافه لينت، به اين محل حمله کرد. فرد گروگانگير، که يک «روحاني خودخوانده» ايرانيتبار معرفي شده است، در جريان عمليات پوليس کشته شد. بنا به گزارشها، او يک پناهنده 50 ساله ايراني به نام «محمد حسن منطقي» بود، که داراي سوابق متعدد خلافکاري بوده که بعدا با تغيير مذهب خود، نامش را به «شيخ هارون مونس» تغيير داده است.

نخست وزير استراليا طي مراسم يادبودي، گروگان گير را فردي «عميقا آشفته» توصيف کرد و گفت متهم سابقه طولاني بي ثباتي رواني، فعاليت افراط گرايانه و ارتکاب جرايم داشته است. با انکه او خواستار پرچم داعش بوده اما مقامات استراليا تاکيد کرده اند که به نظر ميرسد شيخ هارون با هيچ گروه تروريستي مرتبط نبوده است. پوليس نيو سات ولز گروگان گيري روز دوشنبه در سيدني را رويدادي تک خواند. گروههاي اسلامي در استراليا نيز با بيانيه هايي گروگان گيري و استفاده متهم از پرچم اسلامي را محکوم کردند.

مرضيه افخم، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران روز دوشنبه ضمن محکوم کردن حادثه گروگانگيري در استراليا گفت سوابق و شرايط روحي و رواني اين فرد که نزديک به دو دهه قبل به استراليا پناهنده شده، مکرراً با مقامات استراليا مطرح شده است.

خانم افخم گفت: «توسل به شيوههاي ضد انساني و ايجاد رعب و وحشت بهنام دين رحماني اسلام تحت هيچ شرايطي توجيهپذير نيست.»

اين شخص همچنين سال گذشته به مشارکت در قتل همسر سابقش متهم شد. همسر وي به ضرب چاقو کشته و جسدش سوزانده شده بود.

بنا بر گزارشها، اقدام گروگانگيري توسط محمد حسن منطقي پس از آن صورت گرفت که وي روز جمعه در آخرين تلاشي که در دادگاه عالي استراليا براي تبرئه خود انجام داد ناموفق ماند. به گزارش سايت اينترنتي روزنامه استراليايي «دي اِيج» او همچنين به حدود 50 مورد تعرض جنسي متهم شده بود.

بر اساس اين گزارشها، او هفت سال پيش نامههاي کينهتوزانهاي به خانواده چند تن از سربازان استراليايي که در خاورميانه کشته شده بودند، نوشت و از آن زمان در کانون توجه پليس قرار گرفت.

پايان مانور نظامي ارتش روسيه

ارتش روسيه به رزمايش گسترده خود در منطقه کالينينگراد پايان داد؛ اين رزمايش در واقع سنجش ميزان آمادگي حدود 9000 نيرو و 642 خودروي نظامي بود و در آن از يک سيستم موشک بالستيک استفاده شد.

به گزارش خبرگزاري ايتارتاس، اين رزمايش از پنجم تا دهم دسامبر برگزار شد و طبق گفته جنرال آندري کارتاپولف، مسئول عملياتهاي ارتش روسيه، قطعات نظامي در منطقه نظامي غربي به بالاترين سطح آمادگي رسيدهاند. تمرينات نظامي مذکور با مشارکت واحد موشکي و توپخانهاي، پياده نظام مسلح، نيروهاي هوابرد و نيروي دريايي، واحدهاي شناسايي، ارتباطات، لجستيکي و نيز خدمه پروازهاي ترانسپورتي، ارتش و هواپيماهاي جنگي و هلي کوپترها و کشتيهاي ناوگان بالتيک برگزار شد.

سيستمهاي موشکي بالستيک اسکندرام از واحد موشکي منطقه نظامي غرب (WMD) بلافاصله از واحدها براي انجام ماموريتهاي ضربتي آموزش آماده باش منتقل شدند.

ظرف دو روز، هواپيماي ترانسپورتي ارتش و کشتيهاي ناوگان بالتيک دو واحد نظامي در کالينينگراد مستقر کردند.

نيروهاي دفاع هوايي روسيه حملاتي را عليه اهداف شبيه سازي شده دشمن انجام دادند. همچنين در تمرينهاي محافظت از مرز مانورهاي دريايي و زيردريايي نيز انجام شد.

وضعيت کار

در قرن 21 بخش چهارم و پاياني

در اين وضعيت، سازمانها ديگر افراد منفعلي را نميپذيرند که به تعهدات شان عمل نميکنند و افراد را در مشاغلي نگه نميدارند که نيروهاي جوانتر با دستمزد معمولا پايينتر ميتوانند انجام دهند.

درعوض، خيلي از افراد هم از سازمانها به عنوان محلي براي کارآموزي استفاده ميکنند و در دههي سي سالگي به صورت مستقل به عنوان کارفرما يا مشاور فعاليت خود را شکل ميدهند و يا در پيمانکاريها، نقش يک متخصص را ايفا ميکنند.

امروزه نه سازمانها و نه کارکنان به استخدام به عنوان مقولهي مادام العمر نگاه نميکنند. اکنون ديگر وضع فرق کرده است و افراد بدون اينکه تقصيري داشته باشند شغل خود را از دست ميدهند. حال شرايط به گونهاي است که 10 درصد از جمعيتي که در سن کارکردن قرار دارند، فاقد کاري هستند که در ازاي آن حقوق دريافت کنند و اين رقم بالايي است. البته عده ديگري هم هستند که در زمره اين 10 درصد نيستند، اما در فقر زندگي ميکنند مثل بسياري از کارکنان مستقل.

در يک جمع بندي، شرايط کاري را در قرن حاضر ميتوان چنين توضيح داد:

- کارگران تمام وقت دايم، اقليت نيروي کار را تشکيل ميدهند؛

- 70 تا 80 درصد از مشاغل، بيشتر به مهارتهاي فکري نياز دارند تا مهارتهاي بدني؛

- افراد مستقل، درجهان شديدا رقابتي، با مازادي از نيروي کار جوياي شغل روبه رو هستند؛

- سازمانها بيش از پيش از افراد هوشمندي تشکيل شده اند که کارهاي هوشمندانهاي انجام ميدهند؛

- افراد شاغل غالبا اطلاعاتي بيش از فرماندهان خود دارند و حس مسئوليتپذيري آنها براي انجام وظيفه چنان کامل است که به فرمان کسي براي انجام کار گوش نميدهند، لذا بايد آنها را متقاعد کرد؛

- مديران جديد برعکس مديران قديميکه عالم بر همه چيز بودند و ميتوانستند همه کارها را انجام دهند و هر مسألهاي را حل کنند، ميخواهند بدانند که هر مسألهاي را چگونه ميتوان حل کرد و در اين راه از ظرفيت کارکنان تحت مديريت شان استفاده ميکنند؛

- به تدريج واژه مدير از بين خواهدرفت و افراد به عنوان رهبر تيم، گردانندگان پروژه، هماهنگ کنندگان و يا به طورکلي مجريان فعاليت خواهندکرد.

چارلز هندي/ ترجمه و تلخيص: سيد حبيب الله

چرا عمر زنان

بيش از مردان است؟ گزارشات و تحقيقات حاكي از آن است كه معمولا زنان بيش از مردان عمر ميكنند. تفاوت طول عمر زنان با مردان به طور ميانگين پنج سال است اما چه عاملي باعث اين تفاوت ميشود؟

مردان از نظر روان شناختي و بيولوژيکي از زنان ضعيفترند، دلايل اين امر آن است که زنان در دوران جنيني از مردان مقاومترند؛ در دوران بارداري، جنين مذکر بيشتر در معرض عفونتهاي رحم قرار ميگيرد و از نظر فيزيکي رشد کمتري نسبت به جنين مونث دارد و اين بدين معناست که احتمال مرگشان به علت رشد ناکافي مغز بيشتر است. حوادث غير مترقبه، سومين دليل مرگ و مير مردان است، در حاليکه حوادث غيرمترقبه براي زنان ششمين عامل مرگ و مير است و اين نيز به علت بيولوژي بدن مردان است، لوب پيشاني که مسوول محاسبه خطر است، در مردان بسيار آهسته تر از زنان عمل ميکند.به گفته محققان، زنان ديرتر از مردان دچار بيماريهاي قلبي ميشوند؛ بيماريهاي قلبيعروقي براي هر دو جنس از عوامل اصلي مرگ و مير است، اما براي مردان بيش از زنان اتفاق افتاده و کشندهتر است.

بيماريهاي قلبي در 30 تا 40 سالگي به سراغ مردان ميآيد اما زنان معمولا 10 سال ديرتر از مردان به اين عارضه دچار ميشوند و تا زمان يائسگي از بيماريهاي قلبي در اماناند.همچنين زنان روابط اجتماعي قويتري دارند؛ مطابق با پژوهشهايي که در سال 2010 در دانشگاه بيرمنگام صورت گرفت، مشخص شد: احتمال مرگ افراد با ارتباطات اجتماعي قوي 50 درصد کمتر از کساني است که روابط اجتماعي ضعيفي دارند. اغلب مردان مايلاند که استرس و مشکلات را نزد خود نگه دارند. اين در حالي است که زنان مسائل و مشکلات خود را با ديگران در ميان ميگذارند.از سوي ديگر، زنان بيش از مردان به سلامت خود اهميت ميدهند؛ بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني، مردان در طول سال 24 درصد کمتر از زنان به داکتر مراجعه ميکنند و 22 درصد بيشتر از زنان از انجام آزمايش کلسترول ميگريزند. در واقع بيش از يک چهارم مردان، مراجعات طبي به طور دايم ندارند.

اقدام عجيب

يک ميليونر چيني به نقل از خبرگزاري شارل آيوب، يک ميليونر چيني در اقدامي جالب توجه، اقدام به بازسازي روستاي محل تولد خود کرد.

بسياري از مردم پس از تغيير وضعيت زندگي و بهدست آوردن ثروت به اسراف و تجملگرايي روي ميآورند اما اين مرد چيني تصميم گرفته است که تمامي کوخها و منازل قديمي روستاي محل تولد خود را خراب کرده و به جاي آن خانههاي فاخر براي مردم زادگاه خود بسازد.

 شيونگ شيهوا که بيش از 54 سال سن دارد در روستاي «شيونگ کينگ» يکي از روستاهاي شهر «شينيو» در جنوب چين به دنيا آمد و خانواده اش از کمکها و حمايتهاي مردم روستا بهرهمند ميشد.

 اکنون که شيونگ به جمع ميليونرهاي صنعت فولاد پيوسته است تصميم دارد محبت اهالي روستاي خود را جبران کند و براي همه آنها خانههاي فاخر بسازد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 38
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 416
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 580
  • بازدید ماه : 944
  • بازدید سال : 3,780
  • بازدید کلی : 84,299