loading...
سخن جدید
محمد رضا نعیمی بازدید : 15 1393/11/12 نظرات (0)

دستگاه های سیاسی و رسانه‎ای غرب که پیوند خوبی با صهیونیست‎ها دارند، با تصویرسازی جعلی از اسلام تنها به تخریب وجهه‎ی اسلام نمی‎پردازند، بلکه شهروندان خود را نیز قربانی چنین تصویرسازی‎ها و بلکه بازی‎های رسانه‎ای می‎کنند.
یکی از برنامه هایی که غرب همواره در قبال دنیای اسلام داشته، ارائه تصویری نادرست از اسلام جهت ایجاد ترس و هراس در مردم جوامع غربی از دین خاتم بوده است و در این زمینه اقدامات طولانی مدتی را انجام داده است، از جمله سرمایه‎گذاری روی گرایشات افراطی در دنیای اسلام و تأسیس گروه‎های افراطی که تنها از طریق کشتار اهداف خود را جلو می‎برند. نمونه‎ی این موضوع را می توان در مورد وهابیت، القاعده و داعش مشاهده کرد. امروزه داعش نماد چنین برنامه‎ریزی غربی‎- صهیونیستی و همراهان مرتجع عربی آنان است و اقدامات تکفیری و وحشیانه‎ی این گروه سبب بهره برداری سوء غرب در جهت پروژه اسلام‎هراسی شده است.
متأسفانه اقدام‎های قاطعانه و روشنگرانه در جهان اسلام علیه چنین رویکردهای اسلام ستیزانه نیز اندک بوده و اگر از سوی کشورهای محدود و انگشت‎شماری چنین حرکت‎هایی صورت گرفته است نیز با همراهی و هماهنگی سایر کشورهای دنیای اسلام مواجه نشده است. هرچند هرگونه اقدامی درا ین راستا، خالی از تأثیر نخواهد بود.
یکی از اقدامات منطقی، معقول و موثری که در پی رخداد اسلام سیتزانه‎ در فرانسه صورت گرفت، تدوین و انتشار نامه‎ای بود که از جانب رهبر انقلاب اسلامی ایران؛‌ آیت الله خامنه‎ای صورت گرفت. در این نامه با صراحت تمام و با لحن صادقانه از واقعیت‎هایی سخن گفته شده است که در رفتار سیاسی و دیپلماسی امروز غرب به شدت مشاهده می‎شود.
نامه که مخاطب اصلی آن جوانان اروپایی و امریکایی است، در ابتدا موضوع بحث را مشخص می‌گرداند: «سخن من با شما درباره‎ی اسلام است و بطور خاص درباره‎ی تصویر و چهره‌ای که از اسلام به شما ارائه می‌گردد.» پس از این، نامه به یک شگرد کهنه و در عین حال مکرر که امروز علیه اسلام به‎کار گرفته می‌شود، اشاره می‌نماید: «تحریک احساس رعب و نفرت و بهره‌گیری از آن، متأسفانه سابقه‌ای طولانی در تاریخ سیاسی غرب دارد» نامه سپس بدون آنکه به تطویل بگراید و یا درصدد بیان فهرست‌ها و جزئیات باشد به موضوعاتی اشاره می‌کند که در خود غرب به‎طور مکرر و البته با تأخیر به آن اعتراف شده است: «تاریخ اروپا و امریکا از برده‌داری شرمسار است، از دوره استعمار سرافکنده است، از ستم بر رنگین‌پوستان و غیر مسیحیان خجل است. محققین و مورخین شما از خونریزی‌هایی که بنام مذهب بین کاتولیک و پروتستان یا به اسم ملیت و قومیت در جنگ‌های اول و دوم جهانی صورت گرفته، عمیقاً ابراز سرافکندگی می‌کنند» در واقع در این بخش از نامه از یک طرف به سیستماتیک بودن جریان «القاء هراس علیه اسلام» اشاره شده و تصادفی تلقی کردن آن مردود شمرده شده و از طرف دیگر با ظرافت زیاد این جریان را افشا کرده و به جوانان یادآور می‌شوند این شگرد و روند همان روندی است که امروز در خود غرب مقالات زیادی علیه آن منتشر گردیده و اسناد فراوان آن منتشر گردیده است البته با تأخیری چند ده ساله! در این نامه به ناموجه بودن این تأخیر و مسئولیت امروزی برای افشای این روند به اختصار اشاره گردیده است: «از روشنفکران خود بپرسید چرا وجدان عمومی در غرب باید همیشه با تأخیری چند ده ساله و گاهی چند صد ساله بیدار و آگاه شود» و «چرا در موضوع مهمی همچون شیوه برخورد با فرهنگ و اندیشه اسلامی از شکل‌گیری آگاهی عمومی جلوگیری می‌شود؟»
در این نامه به چرایی ترویج اسلام‎هراسی توسط قدرت‎های غربی به خوبی اشاره شده است. نامه فلسفه‎ی ایجاد موج تقابلی علیه اسلام را مورد اشاره قرار می‌دهد و جوانان را دعوت به کاوش در این مورد می‌کند: «مگر چه معانی و ارزش‌هایی در اسلام، مزاحم برنامه قدرت‌های بزرگ است و چه منافعی در سایه تصویرسازی غلط از اسلام تأمین می‌گردد؟» در واقع نامه به این نکته اشاره می‌کند که ملت‌ها نه تنها نباید با موج اسلام ستیزی همراهی کنند بلکه باید گریبان اسلام‌ستیزان را بگیرند و انگیزه‌های غیر اعلامی آنها را دریابند. در بخش دیگری از نامه از جوانان خواسته شده که از به دام افتادن اجتناب نمایند: «اجازه ندهید با چهره‌پردازی‌های موهن و سخیف، بین شما و واقعیت سد عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بی‌طرفانه را از شما سلب کنند»، «هر یک از شما می‌تواند به قصد روشنگری خود و محیط پیرامونش پلی از اندیشه و انصاف بر روی آن شکاف‌ها بسازد» و «تلاش در جهت یافتن پاسخ این پرسش‌ها، فرصت مغتنمی را برای کشف حقیقت‌های نو پیش‌روی شما قرار می‌دهد».
در چنین وضعیتی، مراجعه به اصل اسلام و دستورهای ناب آن راه اصلی نجات از چنگال اسلام‎هراسی در غرب است. همان‎گونه که در این نامه آمده است: « در واکنش به سیل پیشداوری‌ها و تبلیغات منفی، سعی کنید شناختی مستقیم و بی‌واسطه از این دین به دست آورید. منطق سلیم اقتضاء می‌کند که لااقل بدانید آنچه شما را از آن می‎گریزانند و می‌ترسانند، چیست و چه ماهیّتی دارد. من اصرار نمی‌کنم که برداشت من یا هر تلقّی دیگری از اسلام را بپذیرید بلکه می‌گویم اجازه ندهید این واقعیّت پویا و اثرگذار در دنیای امروز، با اغراض و اهداف آلوده به شما شناسانده شود. اجازه ندهید ریاکارانه، تروریست‌های تحت استخدام خود را به عنوان نمایندگان اسلام به شما معرفی کنند. اسلام را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اوّل آن بشناسید. با اسلام از طریق قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن(ص) آشنا شوید.»

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 340
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 504
  • بازدید ماه : 868
  • بازدید سال : 3,704
  • بازدید کلی : 84,223