loading...
سخن جدید
بازدید : 28 1393/08/10 نظرات (0)

 

 

بسماللهالرحمنالرحيم

ستم ستيزي و ذلت ناپذيري، درسهاي بزرگ نهضت حسيني

ستيز با ستم و ستمگران به ويژه حاكمان ستم و برپايي عدل يكي از درسهاي عاشورا در عرصهي رفتار سياسي است. عاشورا به ما ميآموزد كه انسان مسلمان نميتواند در برابر ستم و ستمگران سكوت كند و بيتفاوت بماند؛ اگر سكوت كرد در حكم همان ستمكار است. امام حسين(ع ) در سخناني در منزل «بيضه» در برابر سپاهيان حر فرمودند: «اي مردم! رسول خدا(ص ) فرمود: اگر كسي حاكم ستمگري را ببيند كه حلال خدا را حرام ميكند، عهد و پيمان الهي را ميشكند و با سنت رسول خدا مخالف است و با بندگان خدا به ستم و بيدادگري رفتار ميكند، پس با گفتار و كردار در برابرش نايستد بر خداست كه اين فرد را نيز با همان حاكم ستمكار محشور كند.»

همچنين عزت در سخن و عمل امام حسين(ع ) به نحو بارزي تجرئيس جمهور:

مخالفان مسلح به روند گفتوگوهاي صلح بپيوندند

رييس جمهور محمد اشرفغني در چهارمين نشست وزراي خارجه قلب آسيا (روند استانبول) از مخالفان مسلح خواست در روند گفتوگوهاي صلح بين افغانها شرکت کنند.

دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري روز گذشته با انتشار اطلاعيهاي اعلام کرد: محمد اشرف غني رييس جمهورکشور روز گذشته در چهارمين نشست وزراي خارجه قلب آسيا(روند استانبول) که در «پکن» پايتخت جمهوري چين برگزار شد از مخالفان مسلح خواست که به روند گفتوگوها بپيوندند.

وي از  دوستان بينالمللي افغانستان خواست تا از روند گفتوگوهاي صلح به رهبري افغانستان حمايت کنند.

محمد اشرف غني به تعهد خود در ايجاد اصلاحات اقتصادي تاکيد کرد و افزود:  افغانستان در دههي آينده به يک چهار راه ترانزيتي منطقهاي تبديل ميشود.

رييس جمهور خاطر نشان کرد: گفتوگوي ما با بخش خصوصي کشور و عزم و تلاشهاي ما در زمينهي تغييرات اقتصادي، باعث افزايش اعتماد مردم و شرکتهاي بينالمللي شده و شرکتهاي بينالمللي اينک اطمينان دارند که دروازه افغانستان به روي سرمايهگذاري باز ميباشد.

اشرف غني در ادامه تاکيد کرد: براي جلوگيري از هدر رفتن داراييهاي ملي افغانستان، يک سيستم قوي حسابدهي ايجاد خواهد کرد.

در اين نشست «لي کيکيانگ» صدراعظم جمهوري چين نيز اظهار داشت: از آغاز نشست روند استانبول تا حال، اين روند به يک مکانيزم خاص براي همکاريهاي منطقهاي به افغانستان مبدل شده و فرصتي را براي کشورهاي منطقه و جامعه بينالمللي براي توسعه همکاريها با افغانستان در عرصههاي مختلف به وجود آورده است.

وي افزود: پيشرفت اين روند، کشورهاي عضو را در زمينه تامين صلح پايدار، ثبات و رشد اقتصادي و اجتماعي در منطقه کمک خواهد کرد.

صدراعظم چين با توجه به اهميت افغانستان به عنوان نقطه وصل جنوب، مرکز و شرق آسيا و همچنان احياي راه ابريشم، گفت: ايجاد افغانستانِ متحد، مترقي و عضو فعال جامعه بينالمللي، آرزوي مردم افغانستان و به منفعت مشترک کشور هاي منطقه و جهان ميباشد.

لي کيکيانگ در ادامه تاکيد کرد: چين دوستي خود با افغانستان را ادامه داده و متعهد به همکاريهاي دراز مدت با اين کشور در عرصههاي مختلف، از جمله استقرار صلح در اين کشور ميباشد.

نشست قلب آسيا( استانبول) براي نخستين بار در سال 2011 در شهر استانبول ترکيه آغاز گرديد.

دومين نشست روند در سال 2012 در افغانستان و سومين آن يکسال بعد(2013) در شهر «آلماتاي» قزاقستان برگزار گرديد.

در اين نشست معمولا وزاري خارجه 14کشور آسياي مرکزي، شرق ميانه و جنوب آسيا از جمله افغانستان، آذربايجان، چين، هند، ايران، قزاقستان، قرغيزستان، پاکستان، روسيه، عربستان، تاجيکستان، ترکيه، ترکمنستان و امارات متحده عرب گردهم ميآيند و روي موضوعاتي چون امنيت و همکاريهاي منطقهاي گفتوگو ميکنند.

استراليا، کانادا، دنمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ايتاليا، جاپان، ناروي، پولند، اسپانيا، سويدن، بريتانيا و امريکا و نيز 12 سازمان بينالمللي از اين روند پشتيباني کردهاند.

قوماندان امنيه بدخشان:

ولسوالي وردوج پاکسازي شدمقامهاي امنيتي ولايت بدخشان در شمال کشوراعلام کردند که ولسوالي وردوج اين ولايت که از چندي به اين سو شاهد درگيري شديد بود، از وجود مخالفان مسلح پاکسازي شده است.

به گفتهي مقام هاي امنيتي اين ولايت، نيروهاي امنيتي به دنبال حملات مخالفان مسلح، عمليات پاکسازي را در ولسوالي وردوج راه اندازي کردند که به گفتهي آنان، اين عمليات به تازگي پايان يافته است.

جنرال بابه جان، قوماندان امنيه ولايت بدخشان به خبرگزاري بخدي گفته است که در اين عمليات بيش از 30 مخالف مسلح کشته شده اند.

اين عمليات به دنبال آن در ولسوالي وردوج راه اندازي شد که چندي پيش، مخالفان مسلح به شکل گسترده به پوستههاي امنيتي در اين ولسوالي حمله کردند.

درگيري ميان نيروهاي امنيتي و مخالفان مسلح از چند روز به اين سو در ودوج بدخشان جريان داشت.

بابه جان اظهار خوشبيني کرد که در اين عمليات به نيروهاي امنيتي و غير نظاميان در ولسوالي وردوج بدخشان آسيبي نرسيده است.

مخالفان مسلح پس از اين که به ولسوالي وردوج بدخشان حمله کردند، دست کم هفده سرباز پوليس را اسير گرفتند.

از سرنوشت اين هفده سرباز تا کنون خبري در دست نيست. جنرال بابه جان اما گفت که تلاشهاي نيروهاي امنيتي براي رهايي اين افراد جريان دارد.

ولايت بدخشان در شمال کشور از ولايتهاي ناامن کشور به شمار ميرود که در گذشته شاهد حملات سنگين مخالفان مسلح بوده است.

به دنبال افزايش حملات مخالفان مسلح به ولايتهاي شمالي کشور به خصوص بدخشان، اعضاي شوراي ملي نيز نسبت به اين موضوع ابراز نگراني کردند.

آنان مسوولان امنيتي کشور را به بي توجهي متهم کرد و ميگويند که ناامنيهاي اخير در اين ولايات، نشاندهندهي ضعف در مديريت نهادهاي امنيتي کشور است.

روسيه 63 فروند هليکوپتر به افغانستان تحويل داد

روسيه، 63 فروند هليکوپتر نوع «مي 17 و 15 « را به دولت افغانستان تحويل داد. سپردن اين هليکوپترها براساس قراردادي که قبلا ميان دو کشور امضا شده بود، صورت گرفته است.

به نقل از خبرگزاري بخدي، رسانههاي روسيه گزارش دادهاند که دولت افغانستان با شرکت دولتي روسيه موسوم به روس آبارون اکسپورت در سال 2011 تفاهمنامهاي امضا کردند که براساس آن شرکت نامبرده بخشي از تجهيز نيروي هوايي افغانستان را به عهده گرفته است.

اين شرکت متعهد شده است که هواپيماهاي نظامي را پس از ساخت در اختيار دولت افغانستان قرار مي دهد.

دولت افغانستان تا هنوز در اين مورد چيزي نگفته است.

تجهيز نيروي هوايي افغانستان در سيزده سال گذشته يکي از بحث برانگيزترين موضوعات مجالس سياسي بوده است.

دولت افغانستان مي گويد که جامعه جهاني به ويژه ايالات متحده امريکا، توجهي به تجهيز نيروي هوايي ندارد.

پيشتر، اداره بازرسي عمومي امريکا براي بازسازي افغانستان موسوم به” سيگار» با انتشار گزارشي اعلام کرد که امريکا هواپيماهاي کهنه را در اختيار دولت افغانستان قرار داده است.

با اين حال، شرکت که 63 هليکوپتر را در اختيار دولت افغانستان قرار داده، اعلام کرده است که اين هليکوپترها ظرفيت حمل 36 نفر را دارند و تا فاصله 750 کيلومتري، با سرعت 230 کليومتر در ساعت پرواز ميکنند.

منابع روسي ميگويند که اين هليکوپترها، براي ارتفاع زياد، رطوبت بالا و اختلافهاي دماي شديد هوا طراحي شده که از مدل هاي مشابه غربي آن برتر هستند.

اين هليکوپترها در کارخانه هواپيما سازي «قازان» توليد شده که از شرکتهاي هولدينگ هليکوپترسازي ورتوليوتي، روسيه است.

دانشگاههاي کشور تا دوشنبه هفته آينده تعطيل شدند

مقام هاي وزارت تحصيلات عالي کشور ميگويند که بر اساس فيصله اين وزارت، تمامي دانشگاههاي کشور به شمول موسسات تحصيلات عالي به مناسبت ايام عاشورا تا دوشنبه هفته آينده تعطيل است.

عظيم نور بخش، سخنگوي اين وزارت در مصاحبه با خبرگزاري بخدي گفت: «فيصلهي ما اين است که تمامي دانشگاههاي کشور از شنبه تا دوشنبه تعطيل است و سر از روز سه شنبه، دوباره دانشگاهها باز خواهد شد.»

آقاي نور بخش ميگويد که روزهاي شنبه و يکشنبه به دليل ازدحام سرکها به مناسبت ايام محرمالحرام و سينه زني عزاداران امام حسين، تعطيل است و روز دوشنبه نيز به مناسبت عاشوراي حسيني در کشور تعطيلي عمومي است.

وزارت تحصيلات همچنان در اطلاعيهاي اعلام کرده که تمامي دانشجويان در خوابگاه بايد به روز پنجشنبه اين مکان را ترک کنند و با آغاز دوباره دروس دانشگاه در روز سه شنبه ميتوانند به خوابگاه برگردند.

ظاهرا اين تصميم وزارت تحصيلات عالي به دليل ازدحام سرکها و احترام به عاشوراي حسيني گرفته شده اما دليل اصلي تعطيلي دانشگاهها و بيرون کردن دانشجويان پسر و دختر از خوابگاههاي دولتي، جلوگيري از تنشهاي مذهبي ميان اين دانشجويان است.

پيشتر (3 قوس 1391) درگيري شديد مذهبي ميان دانشجويان در خوابگاه دانشگاه کابل رخ داد که در نتيجه اين درگيري دو تن کشته و 10 تن ديگر نيز زخمي شدند.

در همين حال وزارت امور داخله کشور نيز از آمادگيها براي تامين امنيت برگزاري مراسم عاشورا خبر داده است.

اين وزارت گفته است که يک کميسيون در چوکات اين وزارت موظف شده تا امنيت شهر را در اين روز کنترول کنند.

افغانستان؛

 خروج ناتو، ورود چين

سال 2014 بيشتر از آنکه نقطه پاياني براي سياست غرب در افغانستان باشد، نقطهي آغازي براي چين است. چين البته براي جايگزيني نيروهاي ناتو، نيروهاي زميني خود را وارد افغانستان نخواهد کرد. اين مسالهاي است که تحليلگران خارجي و محلي بر آن توافق دارند. اما پکن که سهشنبه هفته گذشته به احمدزي پيشنهاد کمک چند صدميليوني را مطرح کرد، در تلاش است تا نقش مهمي در آينده افغانستان ايفا کند اما از اين مساله هراس دارد که اگر تنشها در افغانستان کاهش يابند، مشکلات بيشتري در ايالت مسلماننشين سينکيانگ در غرب چين گسترش مييابد.

در حاليکه حملات تروريستي به يک مسالهي عادي در اين منطقه تبديل شده است به گفته ژانگ لي، يکي از تحليلگران مسايل جنوب آسيا، دولت چين نميتواند از افزايش تنشها در اين ايالت غربي خود چشمپوشي کند. با توجه به اين مساله ثبات در افغانستان و پاکستان بسيار اهميت دارد.

غني که اولين سفر رسمي خارجي خود را به مقصد چين انتخاب کرده است، دليل خوبي براي اميدوار بودن به اين کشور دارد. چين يکي از بزرگترين سرمايهگذاران خارجي در افغانستان است؛ اين کشور همچنين به بيطرفي و داشتن روابط خوب با کشورهاي منطقه شهرت دارد. پکن همچنين تاثير زيادي بر پاکستان، يکي از حاميان «گروههاي تروريست» در مرز با افغانستان دارد.

قطعا رييسجمهور افغانستان ميتواند با نتايج مفيد و قابل توجهي به کشورش بازگردد. او در سفرش به پکن با شي جينپينگ، رييسجمهور چين ديدار کرد؛ کسيکه متعهد کمک به افغانستان شد و به غني گفت، از سرمايهگذاران خواهد خواست تا به منابع طبيعي مورد استفاده در صنعت مانند سنگهاي معدني و استخراج معدن در کشور توجه کنند.

سال گذشته يک شرکت دولتي چيني با افغانستان قراردادي به ارزش سه ميليارد دالر به امضا رساند. اين قرارداد به منظور توسعه و استخراج پنج ميليون تني از مس از معادن به امضا رسيد اما اين شرکت دولتي پس از اينکه مورد حمله نيروهاي طالبان قرار گرفت، فعاليتهاي خود را در افغانستان متوقف کرد.

طبق گزارشهاي مختلف، چين متعهد شده تا سال 2017، 330 ميليون دالر به عنوان کمک به افغانستان بپردازد و براساس آن براي 3000 شهروند کشور، طي پنج سال آتي آموزشهاي حرفهاي فراهم کند. همچنين چين متعهد شده حدود پنج ميليون دالر به عنوان کمکهاي بشردوستانه به افغانستان بپردازد و به ارائه بورسيه تحصيلي براي 500 شهروند کشور، ادامه دهد.

اکثر تحليلگران ميگويند، غرب هيچ دليل مشخصي براي بدگماني نسبت به تلاشهاي پکن براي افزايش نقشاش در افغانستان ندارد. در واقع تمايل چين به امنيت در افغانستان و ثبات منطقه با اهداف امريکا و اروپا همخواني دارد.

در ماه جولاي، چين نماينده ويژهاي را در افغانستان مشخص کرد و سون يوشي، سفير سابق اين کشور در دهلي و کابل سمت نمايندگي ويژه در افغانستان را عهدهدار شد.

مهمتر اينکه اشرف غني احمد زي طي سفر سه روزه خود به پکن در نشستي تحت عنوان «روند استانبول» شرکت کرد. کنفرانسي که پکن براي اولين بار ميزباني آن را بر عهده دارد. در اين کنفرانس درباره مهمترين مسايل منطقه گفتوگو ميشود و نمايندگان امريکا و اروپا براي طرحريزي نقشه راه افغانستان و همسايگانش در آن شرکت ميکنند.

اندرو اسمال، تحليلگر مسايل مربوط به روابط چين و کشورهاي آسياي مرکزي درباره ميزباني چين گفت: نقش ميزباني چين در اين کنفرانس نمادي از آمادگي آنها براي برعهده گرفتن مسووليتهاي بيشتر در آينده افغانستان در مقايسه با 15 سال گذشته است.

پروفسور ژانگ با تاييد اظهارات اسمال در اين باره متذکر شد: چين تاثير خود را در اين منطقه به عنوان يک هماهنگکننده افزايش خواهد داد. مهمترين چيز براي ما در حال حاضر نظارت بر شرايط براي اتخاذ بهترين سياست است.

غني همچنين سعي ميکند تا توجه سرمايهگذاران بالقوه چيني را به سرمايه عظيم معدني افغانستان جلب کند. سرمايهگذاراني که اشرف اميدواراند موفقيت و خوشبختي را به کشور برگردانند. اما او ميداند که براي وسوسه کردن سرمايهگذاران بايد امنيت بيشتر ارائه دهد، چراکه همانطور که گفته شد پيشتر شرکتهاي چيني به علت ناامني مجبور به ترک افغانستان شدند.

ژانگ در اين باره افزود: چين قصد دارد که همکاريهاي اقتصادي خود را با اين کشور افزايش دهد اما ما بايد برخي چيزها را ياد بگيريم. امضا کردن توافق و قرارداد قسمت ساده ماجراست.

غني هم چنين بر کمک چين در بازيابي امنيت لازم براي سرمايهگذاران، حساب کرده است که شايد اگر با اقدامات نظامي امنيت در کشور ايجاد نشد اکنون با ديپلماسي محقق شود.

چين هيچ تمايلي به جنگيدن در افغانستان ندارد؛ پکن علاقه ندارد تا روابطش را با همه به خاطر درگيري در افغانستان به خطر بياندازد.

اما پکن نسبت به پاکستان، متحد قديمي و وفادارش نيز تمايلاتي دارد و البته پاکستان هم به طالبان متمايل است. کابل اميدوار است که پکن با فشار وارد کردن بر اسلامآباد جهت مصالحه با افغانستان بتواند طالبان را مجاب به گفتوگو با دولت افغانستان کند.

ژانگ درباره رويکرد چين به وضعيت طالبان و افغانستان مدعي شد: رويکرد چين به اين مسئله هميشه يکسان است. دولت اين کشور دوست دارد افغانستان و طالبان به مصالحه دست يابند و هرگونه تلاش براي ايجاد امنيت در افغانستان موجب افزايش حمايت چين خواهد شد.

زماني سياستگزاران چيني، افغانستان را از دريچه ژئوپولتيکي نظاره ميکردند و نگران درگيري در کشوري بودند که پکن آن را مورد حمايت غرب ميدانست اما امروز و درحاليکه سربازان ناتو از افغانستان خارج شدهاند آن نظريه اعتبار خود را از دست داده و به جاي آن نگرانيهاي بيشتري رخ نمايانده است.

حملات جداييطلبان سين کيانگ در اين ايالت غربي، که دولت چين معتقد است روابطي با گروههاي افراطي خارجي دارند، طي سال جاري ميلادي در سينکيانگ و ساير شهرهاي چين 300 کشته بر جاي گذاشته است. افزايش همکاري با افغانستاني که طالبان درصدد تسلط مجدد بر آن است و تاثيراتش را تا مرزهاي پاکستان گسترش داده، مقامات چيني را نگران افزايش خشونتها در چين ميکند.

اندرو اسمال در اين باره متذکر شد: هيچکس در پکن ديگر نگران حضور امريکا در افغانستان نيست. اکنون امنيت داخلي و مسايل منطقهاي است که در معرض خطر است.

گزارشي از کريستينساينسمانيتور

 منبع فارسي: ايسنا

رئيس جمهور

و تفسير تازه از افغانستان

اولين سفر رسمي رئيس جمهور محمداشرف غني به چين را مي توان تفسيرتازه اي از افغانستان به جهان تلقي کرد.

رئيس جمهوري در نشستهاييکه در چين داشت از جمله در چهارمين نشست پروسه استانبول از تغيير پايدار و تبديل کردن افغانستان به چهار راهي ترانزيت منطقهاي سخن گفت و پيش از آن هم اقتدار و توانمندي نيروهاي نظامي کشور را به رخ کشيد و گفت که اين نيروها فراتر از افغانستان حتي ميتوانند در تامين امنيت منطقهاي کمک کنند.

سرمايههاي نهفته و پنهان طبيعي درافغانستان از محورهاي ديگر بحثهاي رئيس جمهور بود که توجه بازرگانان و سرمايه گزاران را بهخود معطوف داشت و نشان داد که افغانستان آنگونه نيست که تصوير آن به جهان ارائه شده است!

مجموعه محورهاي که در سفر چهار روزه رئيس جمهوري در چين مطرح شد، نشان از آن دارد که افغانستان ميتواند با احياي جاده ابريشم، دوباره به چهارراه ترانزيت و تجارت منطقهاي و جهاني تبديل گردد؛ افغانستان ميتواند مرکزثقل معادن کمياب و ناياب جهان باشد و سرآمد توليدات ذخايري باشد که در درون اين آب و خاک پنهان مانده و قدرتهاي بزرگ منطقهاي و جهاني به هدف دستيابي به آن هيچگاهي چشم از اين کشور فرونبسته اند؛ افغانستان بهدليل داشتن نيروهاي انساني جوان، شجاع، نترس و متعهد ميتواند به ثبات و امنيت منطقهاي و نيز کار و اشتغال مفيد وموثرباشد.

 و بالاخره افغانستان جديد، ميتواند با ظرفيتها و پتانسيلهايي که دارد به پيشرفت، ترقي و شکوفايي اقتصادي و توسعه امنيتي منطقه و حتي جهان نقش بارز، حياتي و فوق العاده داشته باشد.

چهارمين نشست پروسه استانبول فرصتي بود براي تبيين اين نقش و جايگاه افغانستان که اگر کشورهاي منطقه و جهان آن را تبديل به تهديد نسازند و از آن بهعنوان فرصتي براي همکاريهاي منطقه اي و جهاني استفاده نمايند، اين تصور منتج به نتيجه خواهد شد که جايگاه افغانستان بهعنوان کشور نيازمند، فقير، ناتوان ومستحق که نگاهي آميخته به حقارت را در درون خود احتوا ميکند، به کشور مقتدر، توانمند وهم وزن در معادلات و بده بستانهاي کلان سياسي، اقتصادي و امنيتي تغيير خواهد کرد.

متاسفانه در طول ساليان متمادي، مردم افغانستان اين شان و جايگاه را نيافته اند و بدليل همين سيهروزيهاييکه نصيب شان کرده اند، همواره حقارت و ذلت را در داخل و خارج کشورشان شاهد بوده اند.  طبيعي است که نگاه متکديانه به کشورهاي دوست و دشمن، حتي عزت و عظمت ذاتي انسان افغاني را هم زيرسوال برده و او را از اوج عزت و غرور بهزير ميافکند.

اکنون با تبيين جايگاه واقعي، توانمنديها و پتانسيلهاي افغانستان، عزت و عظمت مردم کشور بازگشته و در عرصهي بده بستانهاي منطقهاي و جهاني، نگاه جهان به افغانستان عوض خواهد شد. با اين نگاه، مردم اين سرزمين کساني نخواهند بود که دوستانش، نگاهي از سر ترحم به آنان داشته باشند و دشمنانش با ذلت و بيچارگي به آنان بنگرند!

لذا تاکيد ميکنيم که افغانستان، زماني جايگاه و موقعيت خود را در منطقه و جهان باز باخواهد يافت که از فاز اقتدار و داشتن سرمايه ملي و دست پر در تعاملات با کشورها وارد گردد. در واقع تلاش براي ايجاد موازنه قدرت با ديگران است که ميتوان در داد و ستد، منعفت برابر را بهدست آورد. درغير آن، مردم افغانستان نه از فقر تاريخي خواهند رهيد و نه در تعامل با ديگران، سود لازم را کمايي خواهند کرد.

شعرآييني را بهتر بشناسيم

بخشي از ادبيات فارسي را اشعار آييني به خود اختصاص داده است، ادبياتيکه جايگاه ويژهاي در تاريخ هزارسالهي زبان فارسي دارد و همواره مورد توجه شاعران و اديبان بزرگ و نام آور فارسي زبان بوده است.

هرچند نميتوان آغازي براي بهوجود آمدن شعر آييني متصور بود اما ميتوان گفت که اين نوع شعر از ديرباز در زبان و ادبيات فارسي وجود داشته و همواره با آسيبها و مشکلاتي مواجه بوده است.

شعرآييني چيست؟

شعر آييني يک ترکيب نسبتا جديد است، در واقع آيين پسوندي است که به شعر افزوده شده و ترکيبي تازه بهدست داده است، لذا نياز است که ما در ابتدا به تعريف اين دو مسأله مجزا بپردازيم.

شعر، تا حدودي تعريف مشخصي دارد و ما در طول تاريخ هزار ساله آنرا پذيرفته ايم، شعر در واقع کلامي است زيبا، داراي اسلوب والا که خيال انگيز و عاطفي نيز هست و داراي عناصر خاص خود ميباشد.

اما ترکيب شعرآييني يک ترکيب نسبتا تازهتر نسبت به خود شعر است، البته منظور خود آيين نيست، بلکه شعرآييني، گاهي ما ادبيات ديني را بطور عام شعر آييني ميناميم، آيين مجموعهاي از مولفههاي مشخص شده يک مذهب و دين است، مثلا اگر مذهب شيعه را در نظر بگيريم بزرگاني دارد، وقايع تاريخي دارد، اخلاقيات و شرعياتي دارد، اماکن متبرکه دارد و مجموع اينها مولفههايي هستند که آيين را تشکيل ميدهند.

اين آيينها از آنجايي که مقدس هستند و مورد توجه توده مردم قرار دارند، لذا شعر هم به آنها توجه ميکند و يک نوع نگاه ستايشگرانه به آنها دارد.

نگاه ستايشي شاعران يک فرقه يا آيين را به نمادها و مولفههاي مذهبي «شعر آييني» ميگوييم.

پيشگامان شعرآييني افغانستان در دوران معاصر

ما در افغانستان به شکل عام از خيلي قديم شعرآييني داشته ايم، بزرگان شعر اعم از شيعه و سني به اين کار پرداخته اند، شاعران سني مذهب ما در مدح بزرگان دين شعر گفته اند، در برخي موارد همين شاعران اهل سنت درباره وقايع عاشورا و امام علي(ع) شعرهايي دارند، بهطور مثال قهارعاصي، صوفي عشقري که هر دو از شاعران سني هستند اشعار زيادي در مدح ائمه شيعه دارند.

واصل کابلي بهعنوان اولين شاعر شيعه مذهب که در تاريخ ادبيات معاصر افغانستان بهعنوان ملکالشعراي دربار شاعر مطرحي بوده است، حجم بيشتر شعرهايش را شعرآييني تشکيل ميدهد.

ما نميتوانيم آغازي را براي شعرآييني در تاريخ معاصر افغانستان بيان کنيم و اگر بخواهيم آغازي براي اين مسأله متصور شويم بدون شک واصل کابلي ميتواند بهعنوان آغازگر اين حرکت معرفي شود.

بعد از واصل کابلي، مرحوم بلبل مصداق روشني از شاعري است که به شعر آييني اهتمام ورزيده است و موفق هم بوده است، همينطور بعد از او هم علامه شهيد بلخي را ميتوان از سردمداران شعر آييني دانست که در کنار اشعار اجتماعي و سياسي خودش، به شعرآييني هم ميپردازد و بطور خاص کارهاي زيادي انجام ميدهد، مثلا ما داريم که علامه بلخي حديث شريف کساء را به نظم درآورده است و يا در مورد ولادتها و شهادتهاي ائمه اشعاري دارد و بنده فکر ميکنم اين سه چهره شاخصهاي شعر آييني در ادبيات معاصر افغانستان هستند.

ما شاعران گمنامي هم داريم که در مناطق مرکزي افغانستان اشعارآييني سروده اند و غالبا توده مردم با اين اشعار آشنايي دارند، مثلا در ميان توده مردم نوعي شعر هست که ميتوانيم آنها را در جرگه اشعارآييني نامگذاري کنيم و آن پرداختن به داستانها و اسطوره هاي مذهبي است؛ شاعر گمنامي هست که درباره داستان بند امير شعري دارد و چگونگي بوجود آمدن بندامير توسط اميرالمومنين را به نظم درآورده است، يا داستان شاه بربر که به همان ماجراي بوجود آمدن بندامير اشاره دارد، اينها نوعي شعرآييني است که در دوره معاصر و حتي قبل از دوره معاصر در ميان مردم وجود داشته است.

با اين توضيح ميتوانيم واصل کابلي، مرحوم بلبل و علامه شهيد بلخي را بهعنوان سه چهره مطرح در شعرآييني معاصر معرفي کنيم.

لزوم بهوجود آمدن شعر و ادبيات آييني در بستر تاريخ

شعر در اصل خود آييني بوده است، در آغازين روزهايي که بشر بر روي زمين سکني گزيد و براي بيان مسايل دروني خود در کنار زبان چيزي را اختراع کرد، همين زبان شعر بود، آن هم شعر آييني!

بشر از همان ابتدا دغدغهها و ترسهايي از تنهايي خود در غار، از حمله حيوانات و گرسنه ماندن، از خشکسالي، از بلاياي طبيعي و در واقع از تمام عناصر پيرامون خود داشته است.

بشر ابتدايي در مواجهه با طبيعت دچار يک نوع هراس و تنهايي بوده و بهمين خاطر در کنار اختراع زبان براي برآوردن نيازهاي روزمره خود، نيايشهايي با موجوداتي که حس ميکرده از او محافظت ميکنند داشته است، لذا شما نيايشهاي اوليه بشر را اگر بنگريد تمام اين نيايشها نوعي شعر است.

از همين جا ميبينيم که اين نيايشها همواره در قالب شعر بيان شده، اکثر کتابهاي اهل عتيق چيزي شبيه شعر است.

شعر در آغاز آييني و در خدمت خلاهاي روانشناسانه بشر بوده و تا امروز اين قضيه ادامه دارد، ما امروزه شعر را بخاطر کاربردهاي اجتماعي اش لازم نداريم، بلکه از آن بهعنوان پاسخ دهنده به دردهاي روانشناسي خود استفاده ميکنيم.

ما هنوز دغدغه ماورايي داريم و نيازمند پاسخ گفتن به خلاهاي رواني خود هستيم ازينرو ميتوان گفت ما همواره نيازمند شعرآييني هستيم.

در جامعه افغانستان که غالب مردم پايبند به اصول ديني هستند و حداقل هشتاد درصد مردم معتقد به دين هستند همگي مخاطب اين نوع ادبيات هستند.

آسيب شناسي شعرآييني

شريعت و دين يک وادي است و شعر يک مقوله جدا، هر کدام قلمروها و امکانات و ابزارهاي مخصوص به خود را دارد، وقتي اينها در يک جايي با هم تلاقي کرد، طبعا مشکلات و آسيب هايي را براي هر دو مقوله بوجود ميآورند.

دين و شريعت يک سري دستورات و دستورالعملها و ارزشها و اخلاقيات و شئون مخصوص به خود دارد، بطور مثال شان امامان شيعه و معصوميت شان، ارزشهاي انساني و تواناييهايشان همه و همه مسايلي است که در دين جاي بحث دارد، حالا شاعري ميآيد و به اين مسايل ميپردازد و شعر آييني ميسرايد، دو اشکال اينجا پيش ميآيد اولا شاعر شان تاريخ را مراعات نميکند، شاعر به تاريخ و اصالت آن کاري ندارد، اصلا به يک معنا کار شاعر نقض تاريخ است، دخالت خيالات است، ثانيا شاعر به ارزشها کاري ندارد و دنياي ذهني خود را بيان ميکند، اما چون مردم عادي از شعر گاهي انتظار تاريخ نويسي و تعليم و تربيت ديني دارد لذا شعر را بجاي متن تاريخي و قواعد ديني ميگيرد و اين بهعنوان يک آسيب در شعر آييني مطرح ميشود.

انتظارات مردم از يک شعر همان انتظاري است که از تاريخ و شريعت و ارزشهاي ديني دارد و اين نگاه عام است که اين مشکل را بوجود ميآورد.

البته اين بهخاطر اين هم هست که از قديم شعر در جامعه ما يک شان خدمتي و آموزشي هم داشته است. يعني مردم به شعر اعتماد و اعتقاد داشته اند و چون از شعر آموزش ميگرفته اند فکر ميکنند هرچه در شعر باشد درست است و آن را واقعيت ديني تلقي ميکنند.

ما از شعر بايد انتظار شعر بودن داشته باشيم نه انتظار يک متن تاريخي.

شاعرانيکه به اين موضوع ميپردازند کارشان سخت است، به بيان ديگر اينها بر روي لبه تيغي حرکت ميکنند که در آن نبايد ارزشهاي ديني مخدوش شود و نه جانب ادبيات لطمه ببيند.

ما اگر سراسر تاريخ را در شعر بياوريم اين ديگر شعر نيست، تاريخ محض است، اما اگر به شعر وفادار باشيم باز تاريخ مورد غلو و دروغ پردازي واقع ميشود، بههرحال اين يک مشکل و آسيب در شعر آييني است.

در شعر ما يک زبان حال داريم و يک زبان قال، شاعر وظيفهاش بيان زبان حال است، نه زبان قال.

مثلا عمان ساماني در کتاب گنجينه الاسرار خود درباره واقعه عاشورا گفتگوهايي را به نظم درآورده است، گفتگوي امام حسين با اسب، شمشير، زره و خودش از جمله گفتگوهايي است که در اين کتاب ديده ميشود.

اينها زبانحال است، انسان در يک همچو موقعيتي معمولا چنين خطاباتي ممکن است داشته باشد، تاريخ نويس و مقتل نويس که وقايع را از بيرون نگاه ميکند اينها را نميبيند، اينها را تنها شاعر ميبيند و حکم شاعر هم قطعي نيست، شعر ميخواهد شما را به آن حادثه و رويداد نزديک کند.

شاعر ميخواهد شما را آنقدر به حادثه نزديک کند که شما آنرا لمس کنيد، به اين خاطر از زبانحال استفاده ميکند، حالا اگر کسي اين مسأله را نميدانست و تمام اينها را جدي گرفت و تصور کرد که تمام اين گفتهها واقعيت دارد، اينجاست که مشکل بوجود ميآيد و ما آنرا بهعنوان يک آسيب جدي در شعرآييني ميشناسيم.

آسيب شناسي شعرآييني بيشتر برميگردد به شاعرانيکه در اين باره شعر ميسرايند و لازم است که توجه بيشتري به وقايع تاريخي داشته باشند.

ادبيات ما رويکرد عوام گرايانه دارد، ما براي توده مردم شعر ميسراييم که تفکيکي بين شعر و تاريخ و آيين ندارند و اين کار شاعران را دشوار ميکند، شاعران آييني بايد در چند چيز محتاط باشند، اولا شئون آيين را مراعات کنند، درباره امر مقدسي اگر شعري ميسراييم آنرا نبايد آنقدر نازل کند که با شان و جايگاه خودش در تضاد واقع شود و دوم اينکه دروغهاييکه با هدف و شعائر يک آيين در تضاد است را وارد شعر نکنند.

منبع: سايت شفقنا (با اندکي تلخيص)

برگزاري همايش بزرگ شيرخوارگان حسيني

همايش بزرگ شيرخوارگان حسيني که هر ساله در اولين جمعه ماه محرم همزمان در 40 کشور جهان برگزار ميشود، روز گذشته (جمعه/9عقرب) نيز در کابل و شمار ديگري از ولايتهاي کشور برگزار شد.

همايش شيرخوارگان حسيني با شکوه خاصي در کابل با استقبال بسياري از مادران عزادار در مساجد امام زمان(عج)، الزهرا و مکان موسوم به زيارت ابوالفضل(ع) و همچنين ديگر مساجد و حسينيههاي کابل، برگزار شد.

بر اساس گزارشها در ولايتهاي هرات، بلخ، غزني، باميان، دايکندي و ديگر ولايتهاي افغانستان نيز همايش بزرگ شيرخوارگان حسيني برگزار شده است.

مادران عزادار در همايش بزرگ شيرخوارگان حسيني در کابل، نوزادان و شيرخوارگان خود را که لباسهاي سبز و سفيد به آنان پوشانده بودند، بالاي سر گرفتند و به ياد حضرت علي اصغر(ع) گريستند و نجواي غم انگيز کربلا را سر دادند.

در اين مراسم که مادران عزادار سربندها و پيشاني بندهاي سبز منقش به نام حضرت علي اصغر (ع) و يا صاحب الزمان(عج) به شيرخوارگان خود بسته بودند، با خواندن لالايي به ياد شهادت مظلومانه طفل اباعبدالله(ع) به عزاداري پرداختند و گهوارهاي را به ياد گهواره شهيد کربلا در مسجد بر روي دستها گرداندند.

دوازدهمين همايش شيرخوارگان حسيني در 40 کشور جهان از جمله افغانستان، ايران، پاکستان، عراق، کويت، عربستان، بحرين، امارات، لبنان، ترکيه، عمان، قطر، يمن، امريکا، هند، نيجريه، اوگاندا، تانزانيا، بورکينافاسو، سنگال، کامرون، آلمان، شيلي و فرانسه برگزار ميشود.

برگزاري آيين سنتي علم کشي

آيين سنتي «علم‏‏کشي» با فرياد هاي «يا ابوالفضل العباس (ع) » همراه با نالههاي هزاران تن از عزاداران حسيني در جاي جاي کابل، پايتخت کشور همزمان با ديگر شهرهاي ديگر، برگزار شد.

عزاداران حسيني در کابل که از اولين روز محرم با حضوري پرشور در تکايا، حسينيهها، مساجد و منازل در غم واقعه کربلا بر سر و سينه ميزنند، روز گذشته آيين سنتي علم کشي را با فريادهاي يا عباس همزمان با عزاداران حسيني در ديگر شهرهاي افغانستان از جمله ولايتهاي قندهار، بلخ ، هرات و قندز برگزار کردند.

بر اساس آيين سنتي در افغانستان، ارادتمندان باب الحوائج علمدار کربلا شب قبل از روز هفتم محرم علم را به منازل بزرگان ميبرند و با پوشاندن پارچههاي نو آن را معطر ميکنند تا براي مراسم روز علمکشي آماده شود.

همزمان با آراستن علم به پرچمهاي سياه ، سبز و سرخ و همچنين عطرآگين کردن علمها به ياد علمدار کربلا، روضه خواني و سينهزني در غم واقعه کربلا از جمله مراسمي است که حال و هواي معنوي به اين آيين سنتي و ديرينه مردم مسلمان افغانستان ميبخشد.

روز هفتم ماه محرم با آغاز مراسم علم کشي، صدها جوان و نوجوان که بزرگان، مردان و زنان آنان را همراهي ميکنند با حمل علم و نوحه سرايي بر سينه ميزنند و علم را به مجالس عزاداري منتقل ميکنند.

بر اساس آيين ديرينه شمار زيادي از علمها نيز از حسينيهها، مساجد و تکايا به زيارتگاه منسوب به سخي در مرکز شهر کابل انتقال مي يابند تا در روز هفتم در مراسم علم کشي با برنامه اي منظم و هماهنگ بار ديگر علم هاي آذين بندي شده به حسينيه ، مساجد و تکايا بازگردانده شود.

سقاخانهها در کابل نيز در روز هفتم محرم بهياد سقاي کربلا ميدرخشند و در جاي جاي پايتخت با آب، شير، شربت و چاي به ياد تشنه لب کربلا از مردم پذيرايي ميکنند.

نوشيدن آب از سقاخانههاي کابل و انتقال بخشي از آن به نيت تبرک براي پيرمردان، سالخوردگان و بيماراني که در منازل حضور دارند و قادر به خروج از منزل نيستند، نيز از رفتارهاي ديرينهاي است که عزاداران در افغانستان از جمله کابل به آن مبادرت ميکنند.

تا ريخت خون مرد به دامان کربلا

سجاده شد زمين و بيابان کربلا

                                   بر مسلمين طليعهي نو باز شد ز حق

                                      در رهگذار تشنهي ميدان کربلا

قهار عاصي

نقض گسترده حقوق بشر در بحرين

انقلاب مردمي در بحرين و حقخواهي شهروندان اين کشور از همان آغاز سرکوب شد و رژيم آل خليفه اجازه نداد که مطالبات مردمي دراين کشور به بار بنشيند. حکومت شاهي آل خليفه که دربرابر موج اعتراضات ملي و مطالبات سياسي مبتني برعدالت، عاجز مانده بود، از شيوهها وشگردهاي توتاليتاريستي بهره برد و با استمداد از کشورهاي حوزه خليج فارس خواهان کمکهاي قهريه شد. عربستان سعودي با اعزام نيروي نظامي و توب و تانک عليه عدالت خواهي مردم بحرين قرار گرفت و تا بهامروز اعتراضات مدني مردم بحرين با شيليک گلوله، زندان، قتل، شکنجه و انواع بدرفتاري هاي سياسي و پوليسي پاسخ داده ميشود.

براساس گزارشها، شکنجههاي صورت گرفته و در مجموع نقض حقوق بشري در بحرين تنها شامل مردان بالغ وسياسيون دراين کشور نميگردد، بلکه برپايه گزارشهاي موجود، دستگاههاي امنيتي بحرين براي سرکوب معترضان هيچ مرزي را نميشناسند و حتي به زنان و کودکان هم رحمي ندارند.

 جمعيت ملي الوفاق بزرگترين حزب سياسي در بحرين که رهبري اعتراضات مردمي در اين کشور را برعهده دارد از سوي حاکمان ديکتاتور اين کشور غير قانوني اعلام و از ادامه فعاليت هاي آن ممانعت بهعمل آمد. اما اين گروه که خود را به حمايت از مطالبات ملي ملزم ميداند  فهرست تازهاي از نقض گسترده حقوق بشري در بحرين طي سه ماه گذشته را منتشر کرده است.

مسئول بخش «آزاديها و حقوق بشر» جمعيت الوفاق بحرين در گزارش تازهي خود نوشته که منامه طي سه ماه گذشته 328 نفر را بازداشت و علاوه بر لغو تابعيت 18 تن ديگر، به 608 منزل يورش برده است.

«سيد هادي الموسوي» مسئول بخش «آزاديها و حقوق بشر» جمعيت الوفاق بحرين با برگزاري کنفرانسي مطبوعاتي ضمن ارائه گزارشي از نقض حقوق بشر در بحرين طي سه ماه جولاي، آگست و سپتامبر گذشته اعلام کرد که 328 بازداشت از جمله توقيف پنج بانو و 30 کودک ثبت شده است. اين در حالي است که شمار حملات نيروهاي امنيتي به منازل شهروندان طي سه ماه گذشته به 608 مورد رسيده است.

درگزارش وبگاه خبري جمعيت اسلامي الوفاق بحرين حاکي از آن است که بخش «آزاديها و حقوق بشر» اين جمعيت سياسي، 104 مورد شکنجه و رفتار توهين آميز و سرکوب 722 تظاهرات اعتراض آميز از ميان  1644 تظاهرات مردم بحرين طي سه ماه جولاي آگست و سپتامبر رصد کرده است.  بر اساس اين گزارش، در پي قلمع و قمع تظاهرات مردمي توسط نيروهاي امنيتي آل خليفه 88 تن از معترضان بحريني با سلاح «شوزن» مجروح شده و 36 تن ديگر بر اثر شکنجه زخمي شدهاند.

اين گزارش حاکي است که دادگاههاي نظام اين کشور در مجموع نزديک به 3 هزار و 500 سال حبس براي 320 تن از معترضان و انقلابيون بحريني صادر کردند. اين در حالي است که دستگاه قضايي اين کشور به لغو تابعيت 18 شهروند بحريني نيز رأي داده است.

الموسوي همچنين تاکيد کرد که نظام حاکم در بحرين در هشت مورد آزاديهاي مذهبي را در تنگنا قرار داده است.

وي همچنين اقدامات دولت براي برگزاري انتخابات پارلماني آينده را جشني جعلي خواند و تاکيد کرد که در مقابل مخالفان منامه نيز تحريم اين انتخابات را به مثابه يک جشن ميدانند.

انتخابات پارلماني و شوراي شهر بحرين قرار است اول قوس (22 نوامبر) برگزار شود و احزاب و جمعيتهاي سياسي مخالف اين کشور تأکيد ميکنند که اين انتخابات عادلانه نيست و بايد در قانون و شيوه برگزاري آن تغييرات واقعي صورت گيرد تا کساني که در اين انتخابات پيروز ميشوند، نماينده واقعي مردم باشند.

مخالفان بحريني انتخابات پارلماني آينده بحرين را بيفايده و تداوم وضعيت فعلي در بحرين خوانده و با بيان اينکه انتخابات مذکور به دور از پادشاهي مشروطه و در چهارچوب تک روي در اتخاذ تصميمات غير عادلانه برگزار ميشود، تاکيد کردند که مطمئن شديم که انتخابات آينده تکرار تجربه پارلمان قبلي بر اساس قانون اساسي 2002 است و اختيارات ناقص مجلس نمايندگان در سايه اصلاحات صورت گرفته اخير بدتر از قبل خواهند بود.

جريان وفاي اسلامي بحرين نيز روز انتخابات پارلماني اين کشور را «روز سياه» خواند و در گامي اعتراض آميز خواستار پوشيدن لباس سياه توسط مخالفان در روز انتخابات شد. ساکنان شهرها و روستاهاي بحريني با صدور بيانيههاي جداگانهاي از پيوستن به قطار تحريم انتخابات فرمايشي آل خليفه خبر دادهاند.

چتري از جنس هوا!

دو طراح چيني چتر جديدي را طراحي کردهاند که باران را از شما دور ميکند.

چتر AirUmbrella بدون سايبان بوده و با لايهاي از هواي ثابت که از لوله چتر به بيرون ميوزد، قطرات باران را دور ميکند.

اين چتر که اکنون براي جذب سرمايه در سايت Kickstarter قرار گرفته، از يک باتري ليتيومي براي تامين نيروي فن خود استفاده ميکند. اين فن چرخهاي از هوا را از سر لوله چتر مذکور براي راندن قطرات باران و توليد يک لايه محافظ به بيرون ميفرستد.

به گفتهي ژه سونگ پارک و وو ژونگ کيوون، AirUmbrella در سطح کنوني ميتواند براي دو نفر کافي باشد اما در صورت سنگين نبودن بارش باران، افراد بيشتري ميتوانند از اين پناهگاه بهره ببرند.

اين چتر در سه مدل طراحي شده است و در دسامبر 2015 به بازار خواهد آمد. مدل اول که براي زنان طراحي شده، از طول 30 سانتيمتر و وزن 500 گرم برخوردار است و طول عمر باتري آن 15 دقيقه است.

نمونه دوم 50 سانتيمتر طول داشته و با وزن 800 گرم داراي طول عمر باتري 30 دقيقهاي است. چتر سون نيز توسعهپذير بوده و بين 50 تا 80 سانتيمتر متغير است.

وزن اين نمونه هم 800 گرم و طول عمر باتري آن 30 دقيقه است. با اين مدت زمانهاي ارائه شده، شايد استفاده از آنها در شرايط باران شديد عقلاني نباشد، اما ميتوان براي طي کردن مسير تاکسي تا خانه بدون تر شدن از آنها بهره برد.

توليد آيسکريم

عجيب در هند!

محققان هندي آيسکريم پروبيوتيکي توليد کردهاند که قادر به از بين بردن علايم گلودرد است.

محصولات پروبيوتيک حاوي باکتريهاي مفيد و غيربيماريزا مانند بيفيدوباکتريوم و لاکتوباسيل هستند؛ باکتري بيفيدوباکتريوم بهطور معمول در روده انسان وجود دارد.

محققان شفاخانه و کالج طب دندان پاسيفيک در هند، آيسکريم پروبيوتيک حاوي باکتري بيفيدوباکتريوم توليد کرده و تأثير آن را بر روي باکتري گرم مثبت استرپتوکوک به عنوان عامل گلودرد مورد مطالعه قرار دادند.

در اين تحقيق 30 داوطلب بهمدت 18 روز، روزانه يک آيسکريم ککوي حاوي بيفيدوباکتريوم يا يک آيسکريم ککوي معمولي مصرف کردند.

نتايج بهدست آمده نشان ميدهد، افرادي که آيسکريم حاوي بيفيدوباکتريوم مصرف کردند، با سطوح پايين استرپتوکوک در بزاق مواجه شده و تعادل باکتريايي در بدن اين افراد نيز متعادلتر از گروه دوم بود.

نتايج اين تحقيق در مجله OralHealthPreventiveDentistry منتشر شد.

دولت و پارلمان بورکينافاسو منحل شدند

خبرگزاري رويترز گزارش داد که به تازگي اعتراضها عليه «بليز کمپائوره» رييس جمهور اين کشور افزايش يافته و در حال حاضر مشخص نيست چه کسي بر اين کشور حکومت ميکند.

جنرال «اونوري تراوري» فرمانده نيروهاي مسلح اين کشور آفريقايي گفت: دولت جديد بعد از مشورت با همه احزاب سياسي تعيين و کشور را تا انتخاباتي که قرار است در يکسال آينده برگزار شود، اداره خواهد کرد.

اين اقدامات در حالي است که هزاران معترض خشمگين روز پنجشنبه گذشته با حضور در خيابانها، خواستار کناره گيري «بليز کمپائوره» رييس جمهور اين کشور شدند و با آتش زدن ساختمان پارلمان، خسارتهايي نيز به ساختمان تلويزيون دولتي وارد کردند.

در جريان درگيري ميان معترضان و نيروهاي امنيتي، سه تن از معترضان به ضرب گلوله کشته و ده ها تن ديگر نيز زخمي شدند.

فرمانده ارتش بورکينافاسو در بيانيهاي با اشاره به وخامت اوضاع و هرج و مرج در اين کشور آفريقايي اعلام کرد: به منظور صيانت کشور در برابر ناآرامي و حفظ وحدت در کشور، مجمع ملي(پارلمان) و دولت منحل شده است.

وي همچنين اعلام کرد که دولتي انتقالي با رايزني همه نيروهاي سياسي ملي با هدف فراهم کردن مقدمات برقراري نظم قانوني حداکثر در يکسال آينده، روي کار خواهد آمد. رئيس ستاد مشترک ارتش بورکينافاسو ضمن تسليت به خانواده قربانيان، خواستار خويشتن داري و آرامش مردم شد. وي در عين حال از اظهارنظر درباره اينکه آيا کمپائوره در قدرت باقي مي ماند يا نه، خودداري کرد.

تلاش هاي کمپائوره رييس جمهوري که از 27 سال پيش همواره درصدد تمديد حکومت خود بوده، در ماه هاي اخير باعث ايجاد تنش هايي در اين کشور شده است.

خبرگزاري فرانسه نيز ديروز گزارش داد که رييس جمهوري بورکينافاسو وضعيت فوق العاده اي را که پنجشنبه شب توسط وي اعلام شده بود، ملغي اعلام کرد. کمپائوره در سخناني که از تلويزيون اين کشور پخش شد، گفت: من لغو حالت فوق العاده در سراسر کشور را اعلام مي کنم. ناآرامي ها در بورکينافاسو از سه روز پيش بالا گرفته و در پي آن تظاهرکنندگان، ساختمان پارلمان را به آتش کشيده و مقر تلويزيون اين کشور را مورد حمله قرار دادند.

همچنين «زفيرن ديابره» رهبر مخالفان بورکينافاسو با رد اعلام وضعيت فوق العاده از سوي رييس جمهوري، خواستار استعفاي وي شد و گفت: استعفاي کمپائوره تنها راه حل بحران در کشور است. وي همچنين از طرفدارانش خواست مخالفت خود را با اعلام وضعيت فوق العاده نشان دهند.

هزاران تظاهرکننده روز پنجشنبه با حمله به پارلمان و همچنين ساختمان تلويزيون، دولت را مجبور کردند تا برنامه هاي خود براي تغيير در قانون اساسي و فراهم شدن زمينه براي رقابت دوباره کمپائوره در انتخابات رياست جمهوري سال آينده را لغو کند.

ديابره گفت: «اعلام وضع فوق العاده قابل قبول نيست. ما از مردم مي خواهيم مخالفت شان را به آن نشان دهند؛ استعفاي کمپائوره تنها چيزي است که ميتواند صلح و آرامش را به کشور بازگرداند.»

بودجه سازمانهاي جاسوسي امريکا

آماريکه به تازگي منتشر شده، بيانگر هزينه کلي مورد تاييد کنگره در سال مالي 2014 است که ماه سپتامبر به پايان رسيد و بر اساس آن، برنامه اطلاعات ملي امريکا شامل آژانس اطلاعات مرکزي مبلغ 50.5 ميليارد دالر و برنامه اطلاعات ارتش مبلغ 17.4 ميليارد دالر هزينه دربرداشتهاند.

دولت امريکا گزارش داد، آژانسهاي جاسوسي اين کشور در سال مالي 2013، مبلغ 68 ميليارد دالر هزينه کردهاند که تقريبا با سال گذشته ميلادي يکسان است.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، بر اساس آمارهاي ارايه شده توسط دفتر مدير اطلاعات ملي و وزارت دفاع امريکا مشخص شد که هزينههاي 17 آژانس اطلاعاتي امريکا در سال 2011 حدود 80 ميليارد دالر بود و از آن زمان تاکنون به تدريج کاهش داشته است.

آماري که به تازگي منتشر شده، بيانگر هزينه کلي مورد تاييد کنگره در سال مالي 2014 است که سپتامبر به پايان رسيد و بر اساس آن، برنامه اطلاعات ملي امريکا شامل آژانس اطلاعات مرکزي مبلغ 50.5 ميليارد دالر و برنامه اطلاعات ارتش مبلغ 17.4 ميليارد دالر هزينه دربرداشتهاند.

همچنين مبلع هزينه شده براي سال مالي 2013 در زمينه اطلاعات و آژانسهاي اطلاعاتي آمريکا 68 ميليارد دالر بوده است. بودجه پيشنهادي اطلاعات آمريکا در سال 2013 بالا بوده اما کاهش اتوماتيک هزينهها توسط کنگره هزينهها را چند ميليارد دالر کاهش داده است.

فرهنگ، گلوگاه توسعه

سرمايه اجتماعي به معناي اعتماد افراد به يکديگر يا حرمت نهادن قوانين و مقررات در اصل در حوزه ساخت فرهنگي، اجتماعي جامعه قرار ميگيرد که با ترمينولوژي رويکرد نهادگرايي ساخت نهادي غيررسمي جامعه ناميده ميشود. منظور از نهاد غيررسمي، قواعدي است که ساخت فرهنگي جامعه را توليد ميکند و از اين طريق بر رفتار افراد تاثير ميگذارد. کدهاي ذهني را شکل ميدهد و از اين طريق رفتارهاي فردي را مقيد ميکند. فکر نميکنم در اين باره مشکلي وجود داشته باشد.

شکل گيري سرمايه اجتماعي در جامعه را ميتوان از سه منظر تبيين کرد. اول، از ديدگاه اقتصاد نئوکلاسيک که با تاکيد بر نفع طلبي شخصي فردگرايانه بر اين باور است که افراد در پي حداکثر سازي سود خود قواعد مناسب براي تامين آن را از طريق تکرار بازي ذي ربط پيدا ميکنند. يکي از اين قواعد پايبندي به تعهدات در قراردادها و مبادلات تجاري است.

وقتي چنين تعهدي از سوي طرفين تامين شود، قراردادها تنفيذ ميشوند و بدون مشکلي مبادلات صورت ميگيرد. اين فرآيند موجب تقويت اعتماد افراد به يکديگر و همين طور تعاملات شبکه اي ميشود. تعاملاتيکه هزينههاي معاملاتي را از طريق تسهيل اقدام جمعي و مشترک کاهش ميدهد. در ديدگاه مارکسيستي، با مسامحه ميتوان گفت که سرمايه اجتماعي زماني تقويت ميشود که تضاد طبقاتي رفع شود. بنابراين، از اين منظر، مشکل سرمايه اجتماعي در اصل مرتبط با ساخت قدرت طبقاتي جامعه است. رويکرد حکمراني بر اين باور است که نهاد بازار خود بر بستر يک نظام حکمراني قوي شکل ميگيرد.

بنابراين، تعاملات بازاري و تنفيذ قراردادها ريشه در ساخت نهادي رسمي جامعه دارد. آنچه با عنوان «فضاي کسب و کار نامناسب» در جامعه مورد تاکيد هست، ناظر بر همين ديدگاه است. اينکه چرا فضاي کسب و کار نامناسب است و موجب افزايش نااطميناني و بي اعتمادي ميشود، پرسشي است که با رويکرد نئوکلاسيکي قابل پاسخ دادن نيست. اگر دليل آن عملکرد ضعيف نظام ديوانسالاري و حکمراني ما باشد، در اين صورت بايد کانون توجه بر روي نظام حکمراني و سازمان دروني دولت معطوف شود.

از سوي ديگر، رويکرد حکمراني ضمن تاکيد بر اينکه دولت داراي ريشههاي تاريخي اجتماعي و اقتصادي است، بر درجه اي از استقلال نسبي آن نيز تاييد دارد. استقلال نسبي که به آن اجازه ميدهد تا با ايفاي نقش ميانجيگرانه ميان طبقات، تضادهاي اجتماعي را کاهش دهد؛ اجازه ميدهد تا با تخصيص بخشي از مازاد اقتصادي خصوصي از طريق نظام مالياتي پيشرفته، به مازاد اقتصادي اجتماعي چون نظام آموزش و بهداشت و ورزش عمومي، تضاد طبقاتي را کاهش دهد و همبستگي و سرمايه اجتماعي را تقويت کند. اين نيز البته مستلزم وجود دولت و نظام حکمراني کارآمد است.

لي دارد. او مرگ با عزت را زندگي و زندگي با ذلت را عين مرگ ميدانست و از همين رو يكي از شعارهاي امام حسين(ع ) در روز عاشورا اين بود: الموت خير من ركوب العار و العار خير من دخول النار؛ مرگ از پذيرش ننگ بهتر و ننگ از ورود در آتش سزاوارتر است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 36
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 61
  • باردید دیروز : 25
  • گوگل امروز : 9
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 61
  • بازدید ماه : 212
  • بازدید سال : 3,048
  • بازدید کلی : 83,567