loading...
سخن جدید
بازدید : 36 1393/04/28 نظرات (0)

 

 

کسانيکه در ماه رمضان چاق ميشوند!

 

 

ماه مبارک رمضان ماهي است که چاقها در آن ماه چاقتر ميشوند و لاغرها، لاغرتر البته همه ما بهتر ميدانيم که روزه گرفتن براي چاق شدن يا لاغر شدن نيست، بلکه به منظور طهارت روحي و تقواست. اما چاق شدن بعد از 30 روز روزهداري ميتواند حسابي آزاردهنده باشد.

بنابراين بايد به دنبال راهي بود که ضمن انجام فريضهي الهي و بهره بردن از برکات اين ماه مبارک، حداقل وزن خود را ثابت نگاه داشت.

در اينجا هشت گروه از افراد روزهداريکه احتمالا در اين ماه وزن اضافه ميکنند را آوردهايم، شما ممکن است جزو يکي از اين دستهها باشيد يا حتي جزو همه آنها، ولي مهم اين است که از همين امروز حواستان را جمع کنيد تا مبادا در پايان اين ماه مبارک نتيجه افراد همين گروهها -يعني چاقي- در انتظارتان باشد. يادتان باشد بدون برنامهريزي غذايي شما بيشتر به سمت اضافه وزن گام برميداريد تا کاهش آن، پس بايد بر جذب مواد غذايي، نوع موادغذايي و زمان خوردن نظارت و کنترول داشته باشيد.

کساني که زياد مهماني ميروند

برگزاري مجالس افطار که يکي از سنتهاي ديرينهي ما مسلمانان به حساب ميآيد، ميتواند يکي از علل چاقتر شدن افراد چاق باشد مخصوصا که افراد خوشاشتها نميتوانند از اين گونه مجالس و سفرهها به راحتي دست بکشند. در اين مجالس افطاري، صاحبخانه سعي ميکند از هر غذايي خوشمزهترين را تهيه کند که به شدت چاق کننده است.

کسانيکه فعاليت بدني را تعطيل ميکنند

چرا با اينکه در رمضان روزه ميگيريم چاق ميشويم؟ چون معمولا انرژي دريافتيمان بر انرژي مصرفيمان غالب ميشود. درواقع وقتي ميزان فعاليت فيزيکي را در ماه رمضان تا حد ممکن کم ميکنيم و در جهت استراحت و خواب بيشتر عمل ميکنيم؛ ديگر بدن انرژي هميشگي را مصرف نميکند و از جهت ديگر با خوردن غذاهاي پرکالري سعي ميکند سوخت هميشگي را دريافت کند، درنتيجه همين انرژيهاي اضافه به صورت چربي ذخيره ميشوند و فرد چاقتر ميشود. علاوه بر اينها تحقيقات انجـام شده نشان ميدهند که ورزشهاي سبک در ماه رمضان به کاهش سموم ذخيره شده در بدن کمک ميکنند تا چربيهاي بدن روز به روز بيشتر نشوند.

بدخورها بيشتر از پرخورها در معرض خطرند

در حال حاضر بدخوري شايعتر از پرخوري است. استفاده زياد از مواد چاقکننده و مضر چون جيلبي و باميه و انواع شيرينيها ازجمله مصاديق بدخوري است و افراد تصور ميکنند چون در طول روز هيچ چيز نميخورند، مجاز هستند از اين خوراکيها مصرف کنند.هنگام افطار با توجه به خالي ماندن معده براي مدت نسبتا طولاني، نبايد به صورت ناگهاني به خوردن غذاهاي سنگين و شام مفصل اقدام کرد، بلکه بهجاي آن بهتر است روزهداران با مقداري نان و پنير و سبزي افطار کنند تا ولع گرسنگي آنها برطرف شود و دو ساعت بعد شام بخورند. البته اين توصيه بيشتر براي افراد بالغ است و نوجوانان در سن رشد ميتوانند بلافاصله يک وعده غذايي کامل بخورند.

کسانيکه تا نيمه شب پرخوري را کنار نميگذارند

معمولا بعد از يک روز طولاني روزهداري فرد کمي نسبت به غذا حريص ميشود و احساس ميکند در آن فرصت کوتاه افطار تا سحر بايد تا حد ممکن معده را از مواد غذايي انباشته کند، اگر شما هم جزو اين دسته افراد هستيد توصيه ميکنيم با برنامهريزي بعد از افطار کمي خودتان را مشغول کنيد تا خوردن را کنار بگذاريد مثلا شرکت در مجالس و مراسمي که در شبهاي ماه مبـارک رمضان برگزار ميشود فرصت خوبي را براي پرهيز از پرخوري در طول شب فراهم ميآورد.

يادتان باشد انرژي ذخيره شده ناشـي از پرخوري آخر شب باعث کاهش ميزان متابوليسم و سوخت و ساز بدن ميشود زيرا فرد بلافاصله بعد از خوردن به رختخواب ميرود و فرصتـي براي انجام فعاليت و سوخت و ساز بدن باقي نميماند و اين نهتنها احتمال چاقي را افزايش ميدهد، بلکه شخص روزهدار فردايي آکنده از خستگي و بيحالي را تجربه خواهد کرد.

کسانيکه کنترولي بر کالري ندارند

هستند کسانيکه اصرار دارند براي افطار بايد انرژيبخشترين غذاها را مصرف کنند بنابراين بيشتر غذاهاييکه براي اين وعده تهيه ميکنند سرشار از کالري هستند، اگر ميخواهيد دراين ماه چاق نشويد، بايد حواستان باشد که از خوردن غذاهاي پرکالري پرهيز و روي وعدههاي غذايي سالم تمرکز کنيد، يادتان نرود پرخوري و غذاهاي چرب در هنگام افطار سلامت روزهداران رابه خطر مياندازد. در گذشته روزهداران براي افطاري خــود از آب و خرما استفاده ميکردند ولي اين روزها افراد مستقيما سراغ وعدههاي غذايي سنگين ميروند.

از طرف ديگر در گذشتـه ميگفتند روزه باعث استراحت بدن ميشود و اين امکان را بهوجود ميآورد که سمها و ناخالصيهاي ناشي ازغذاهاي پـردازش شده از بين بروند. شما هم اگر استعداد چاقي داريد، بايد به اين جنبه توجه کنيد پس غذاهاي چرب و پرکالري را کنار بگذاريد و از غذاهاي سبک استفاده کنيد تا سمهاي بدن برطرف شوند و به کاهش وزن مطلوب دست يابيد.

کساني که ولع شيريني خوردن پيدا ميکنند

اين روزها سفرههاي سحري و افطار افراد پر از انواع غذاهاي چرب و شيرين مانند حلوا، کاچي، خرما، شلهزرد، شيربرنج چرب و شيرين و بالاخره جيلبي و باميه است تا به نوعي ضعف روزهداري را کم کند، اما يادتان باشد در ماه رمضان دليل ضعف، کم خوردن نيست بلکه بيشتر کم آبي است که موجب ضعف ميشود.

امسال ماه رمضان با روزهاي بلند تابستان همزمان شده و طبيعي است که اگر در فاصله افطار تا سحر به اندازه کافي آب يا ساير مايعات نوشيده نشود، بدن دچار کم آبي ميشود و ضعف ميکنيد؛ حال اگر گمان کنيد که اين ضعف به علت پايين آمدن قند خون است و بايد با خوردن شيرينيجات آن را جبران کنيد، سخت در اشتباهيد. ناگفته نماند که يک عدد جيلبي 100 گرمي 450 کالري و صدگرم باقلوا 550 کالري دارد.

مجموع کالري صد گرم از اين دو شيريني معادل 1000 کالري ميشود و اگر 1000 را تقسيم بر 7/7 کنيم 130 گرم چربي در هر روز توليد ميشود و اگر 30 روز ماه مبارک را در نظر بگيريم، مجموع افزايش وزن روزهدار در ماه مبارک رمضان- براي خوردن اين شيريني- نزديک به چهار کيلوگرم خواهد بود و اين حقيقتي است که عملا آن را در روزهداران در پايان ماه رمضان ميبينيم. بهترين ماده قندي براي مصرف در ماه رمضان خرماست که هيچ عوارضي ندارد و باعث بالا رفتن قند خون نميشود، به علاوه مقدار زيادي از ويتامينهاي بدن را نيز تأمين ميکند.

کساني که سحري نميخورند

جالب است بدانيد روزهداراني که از افطار تا افطار غذا ميخورند چاقتر از افرادي ميشوند که افطار، سحري و يک وعده نيمهشب ميخورند و در اين ميان حذف وعده غذايي سحري از همه آسيبرسانتر است. اين تصور که وعده غذايي شام ميتواند جايگزين وعده سحري شود بسيار اشتباه است زيرا فرد در طول روز دچار افت قند خون ميشود و تمايلش به مصرف غذاهاي شيرين و پرکالري زياد مي‌‌شود، درواقع سلولهاي عصبي از کربوهيدراتها انرژي ميگيرند و با حذف سحري فرد براي خوردن مواد پرکالري حريص شده و در افطار پرخوري ميکند و همين زمينهساز افزايش وزن ميشود.

به علاوه مصرف زياد مواد غذايي چرب هنگام افطار موجب بياشتهايي هنگام سحر ميشود، چون هضم چربيها در بدن نيازمند زمان طولانيتري است. خوردن خوراكيها و مواد غذايي تا دير وقت و به تاخير انداختن زمان خواب، موجب بياشتهايي و بيحوصلگي هنگام سحر ميشود، بنابراين اگر وعده افطار به صورت مناسب مصرف شود، مشكلي براي وعده سحر ايجاد نخواهد شد.

کساني که کمتر از سه وعده غذا ميخورند

اگر بخواهيد بدني متناسب داشته باشيد، بايد به طور نرمال وعدههاي غذايي روزانه خود را به پنج بخش تقسيم کنيد حال در ماه رمضان امکان پنج وعده خوردن وجود ندارد اما ميتوانيد سه وعده براي خود در نظر بگيريد، اما چرا بيشتر بودن تعداد وعدههاي غذايي به لاغر شدن کمک ميکند؟ اگر فرض کنيم سهميه روزانه غذاي يک شخص 2000 کالري است شخصي که ميخواهد چاق شود، بايد اين مقدار را در يک وعده بخورد تا بدن او يک بار براي هضم غذا انرژي صرف کند برعکس، افرادي که ميخواهند لاغر شوند، بهتر است که 2000 کالري را در پنج نوبت(400 کالري) بخورند، زيرا در اين حالت بدن او پنج بار براي هضم غذا انرژي مصرف ميکند و زودتر لاغر ميشود.

از طرف ديگر هنگام خوردن، متابوليسم پايه بدن افزايش مييابد و اين امر منجر به کاهش سريع تر وزن ميشود (ناگفته نماند که اين موضوع فقط در حالت ثابت ماندن مقدار غذاي دريافتي در هر دو حالت صدق ميکند.)

داکتر پاول فابري و همکارانش در شهر پراگ تحقيقي انجام دادند که طي آن، افرادي را به شش دسته تقسيم کردند تا با پذيرايي يک تا شش وعده از آنان با رژيم مساوي از نظر کالري و نوع غذا به اثرات احتمالي کم و زياد شدن وعده غذايي انسان پي ببرند.

نتيجه مطالعه نشان داد در گروههاييکه در روز سه وعده يا کمتر غذا ميخوردند وزن و چربي بدن بيشتر از کساني بود که در شبانه روز پنج يا شش وعده غذا ميخوردند. همچنين مشاهده شد، در گروهي که تعداد نوبتهاي غذايي آنها کمتر بود، ميزان کلسترول بيشتر بود.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 265
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 429
  • بازدید ماه : 793
  • بازدید سال : 3,629
  • بازدید کلی : 84,148