loading...
سخن جدید
بازدید : 32 1393/04/28 نظرات (0)

 

 

تندروهاي ليبيا، کابوس السيسي

 

 

منابع نزديک به کاخ رياست جمهوري مصر اعلام کردند که اوضاع ليبيا به دغدغه تازهاي براي رهبران مصر به ويژه عبدالفتاح السيسي، رييس جمهوري اين کشور تبديل شده است. به ويژه که اخباري منتشر ميشود مبني بر اين که برخي از گروههاي تندرو خود را آماده بيعت با داعش و رهبر آن ابوبکر البغدادي ميکنند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، در ماه مي تنها چند روز بعد از انتخابات رياست جمهوري مصر، رييس جمهور اين کشور راهي مرزهاي مصر و ليبيا شد تا از قبايل آنجا ديدن کند. شيوخ قبايل ميگويند که السيسي در اين ديدار در کسوت فرمانده کل قوا از آنها خواست که به مصر براي برتري يافتن بر خطر تروريزم که ميتواند تهديدي براي امنيت ملي مصر باشد، کمک کنند و از همکاري با گروههاي اسلام گراي تندرو در آن سوي مرزها در ليبيا خودداري نمايند.

محمد الراجحي، يکي از رهبران قبايل مرزي مصر در شهر السلوم در اين باره ميگويد: السيسي نزد ما آمد و از ما خواست که در کنار نيروهاي امنيتي و ارتش بايستيم و به آنها براي کنترل مرزها کمک کنيم براي اين که آن چه در ليبيا رخ مي دهد خطري شديد براي مصر محسوب مي شود. الراجحي در ادامه ميافزايد: قبايل اين منطقه السيسي را مطمئن کردند که به همراه ديگر قبايل به نيروهاي امنيتي و ارتش کمک کنند.

مسوولان امنيتي مصري مي گويند که ناآراميها و شورشها در ليبيا به نيروهاي تندرو اجازه ميدهد که پايگاههايي موقت براي آموزش نيروهاي خود در چند کيلومتري مرزهاي ليبياا ايجاد کنند. آنها همچنين ميگويند که نيروهاي تندرو جاه طلبيهاي مشابهي براي جدايي از مجموعههاي خود و پيوستن به شبکه القاعده که توانسته است بخشهايي از خاک عراق را به تصرف خود در آورد، دارند و از اين طريق تلاش ميکنند تا عبدالفتاح السيسي را سرنگون کرده و حکومت خلافتي در مصر مستقر کنند.

يکي از افسران امنيتي مصري که نخواست نامش فاش شود در اين باره ميگويد: ما ليبياا را خطري براي کشورمان ميدانيم براي اين که بيثباتي که بر آن حاکم است ميتواند تا مرزهاي ما گسترش يابد. اکنون در ليبيا و در چند صد کيلومتري مرزهاي ما اردوگاههايي براي اسلام گرايان و شبکه القاعده به وجود آمده است.

وي در ادامه ميافزايد: ما ميدانيم که سه اردوگاه در صحراي درنه در نزديکي مناطق مرزي با مصر ايجاد شده است و در آن جا صدها نفر از عناصر تندرو آموزش مي بينند. برخي مسوولان امنيتي ميگويند که تعداد افراد تندرو در اردوگاههاي نظامي بين 2000 تا 4000 نفر است که اکثر آنها مصري هستند.

افسرهاي واحد نظارت در سازمان امنيت مصر مسووليت نظارت بر فعاليت گروههاي تندرو در مرزها را بر عهده دارند در حالي که برخي منابع گزارش ميدهند که نيروهاي تندرو توانستهاند در درون نهادهاي امنيتي و نظامي مصر نفوذ کنند. در ميان افراد تندروي فعال در مناطق مرزي با ليبيا کساني هستند که به داعش تمايل دارند و در ميان آنها افراد فرارياي از اخوان نيز مشاهده ميشوند که چگونگي استفاده از سلاح هاي گرم و سرد را نزد گروه هاي تندرو مي بينند.

به گفته منابع امنيتي نيروهاي تندرو در ليبيا تلاش ميکنند با جماعت انصار بيت المقدس خطرناکترين گروه تندرو در مصر همکاري کنند و نقطه آغاز اين همکاريها نيز شبه جزيره سينا است. انصار بيتالمقدس به طور پراکنده در صحراي سينا فعاليت دارند و در صدها انفجار و ترور و حمله به کاروانهاي ارتش مصر دست داشتهاند. آنها همچنين تلاش دارند که ديگر گروههاي تندرو را جذب خود کرده و اتحادي در درون صحراي سينا ميان خود ايجاد کنند.

ناظران ميگويند که اعلام خلافت داعش در مرزهاي عراق و سوريه باعث افزايش نگرانيها نزد مقامهاي مصري شده و آنها بر لزوم کنترل مرزهاي خود با ليبيا تاکيد دارند.

يک مسوول امنيتي متخصص در امور گروه هاي تندرو که نخواست نامش فاش شود در اين باره ميگويد: موفقيت نيروهاي تندرو در عراق باعث تقويت روحيه تندروها در ليبيا شده است و آنها الآن احساس مي کنند که وقت آن رسيده که قدرت خود را به روي زمين در سرزمين‏هاي مصر نشان دهند. آنها همچنين اميدوارند که اکنون بتوانند سلاح و پول بيشتري از القاعده دريافت کنند.

مسوولان شوراي امنيت ملي مصر نيز از افزايش فعاليت گروه هاي تروريستي در مناطق مرزي با ليبيا به شدت نگرانند و براي همين در فکر انجام حملهاي گسترده براي نابودي گروههاي تندرو در آن مناطق هستند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 405
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 569
  • بازدید ماه : 933
  • بازدید سال : 3,769
  • بازدید کلی : 84,288