loading...
سخن جدید
بازدید : 14 1393/05/13 نظرات (0)

 

 

فربهسازي قدرت قومي، چالش انتخابات 93

 

 

اگرچند که تيم معترض انتخاباتي مکانيزم ابطال آرا را مهمترين مشکل بنبست تفتيش و بازرسي صندوقهاي راي عنوان ميکند اما به نظر ميرسد که ريشهي مشکل جاي ديگر باشد وآن ناديده انگاشتن مطالبات سياسي گروهها، جريانها و کتلههاي مختلف اجتماعي، سياسي و قومي و زباني است که در طي بيشتر از دو و نيم قرن گذشته دور از ذهن و تصور حاکمان اين سرزمين بوده و هست.

 در دورهي جديد هم اگرچند که روزنههاي براي دگرديسيهاي سياسي و اجتماعي به وجود آمد اما مطالبات خفته در درون نظام اجتماعي و لايههاي زيرين جامعه آنقدر وسيع و گشاده است که پاسخ مقطعي، کوتاه و حداقلهاي کنوني، نتوانست به عطش چند قرنهي ميليونها انسان دور مانده از متن سياست و رانده شده در حاشيهي قدرت جوابگو باشد و آنان را به همين مقدار راضي نگهدارد.

همين عقدههاي خفته در نظامهاي متوالي سياسي درافغانستان بود که در هرسه دورهي انتخابات رياست جمهوري، ميليونها شهروند رانده شده به حاشيهي سياست، به صحنه آمدند و نشان دادند که بيش از ديگران از ستمي رفته برخود ناراض و ناخشنودند. لذا آنان مشارکت سياسي را از طرق مدني و دموکراتيک باعمق جان شان خريدار شدند و در هربار تمثيل ارادهي ملي، حضور شکوهمند در پاي صندوقهاي راي داشتند.

بهنظر ميرسد که همين ترس و هراس از به خطر افتادن فربهي قدرت قومي- سياسي است که انتخابات رياست جمهوري 1393، دستخوش تحول شد و زمينههاي زيادي براي حفظ وضع موجود فراهم گرديد تا تمرکز قدرت از کف خارج نگردد.

حال، اگر اين گمانه درست باشد و حاکمان نخواهند فربهي قدرت را در گسترش و توسعهي آن در سطح ملي معنا کنند، يقينا معضل انتخاباتي پابرجا و حل ناشده باقي خواهد ماند ولو آنکه در اين ميان تهديد و فشار داخلي و بيروني همچنان وجود داشته باشد و آنان هرچند که خواسته باشند از هرطريقي بنبست شکني کنند اما واضح است که اين بنبست تنها بهعنوان يک مسکن کارساز خواهد بود و نه فراتر ازآن!

سفرجان کري، وزيرخارجه امريکا به افغانستان و به تعبيري معجزهگري او براي حل اختلافات بهگونهي مقطعي و عدم کارسازبودن توافقي به عمل آمده توسط وي از همين زاويه قابل تحليل و ارزيابي است؛ زيرا جدا از -اينکه اين توافق روي کليات بود و طبعا در مصاديق آن دوطرف با مشکلات زيادي برخورد مي کردند چنانچه همينگونه هم شد، مهمترين نکته حايز اهميت اين است که اين توافق بيشتر جنبهي تحميلي، فشار و تهديد داشت تا توافقي از روي رضايت دو طرف در بارهي مسايل انتخاباتي، و واضح است که تحميل و فشار نميتواند پاسخي براي حل مشکلات آنهم در سطح کلان و ملي باشد.

البته اين سخن بهمعناي رد توافقات بهدست آمده يا مخالفت با آن نيست بلکه منظور آن است که هرنوع توافق ميان جناحهاي رقيب بايد از روي رضايت و طيب خاطر باشد تا زمينههاي اجرايي آن هم با همان طيب خاطر و رضايت باطني فراهم گردد ضمن آنکه تاکيد ميشود که توافق براي باهم بودن در يک پروسهي سياسي از هر طريق و مجراييکه صورت بگيرد به مراتب بهتر از شري است که ناشي از نفاق و شقاق سياسي عايد مردم ميشود!

ازجانب ديگر، فربهي قدرت سياسي، تنها جادهي يکسويه هم نيست، چاق ساختن قدرت از منظر زيادهخواهي، تماميت طلبي و زورگوييهاي بيمورد نيز معنا و مفهوم مييابد؛ بهانه تراشي و وضع شرايط تازه و غيرشدني، ميتواند مسير ديگري براي فربه کردن قدرت قومي تلقي گردد که از جانب تيم مقابل مطرح است. اين حالت، نه تنها بر موازنهي قدرت سياسي کمک نميکند بلکه راه را براي استيلاي سياسي و تمرکز قدرت هموار ميسازد که به نوبهي خود به همان پيمانه تکتازي ديروز و امروز سياست، خطرآفرين و تهديد زا خواهد بود. لذا هر نوع زيادهخواهي که باعث عدم توسعهي سياسي گردد و قدرت را از فرآيند توزيع به سمت تکتازي و ديگرستيزي رهنمون گردد، بلاي خانمانسوز حاکميت خواهد شد که دود آن نه تنها به چشم حاکمان بلکه کليت فضاي سياسي اجتماعي را مسموم و آلوده خواهد کرد.

بنابراين، معتقديم که فربهسازي قدرت در جريان و گروه خاص اجتماعي توسط هر تيم و هر جرياني که باشد، باعث فروپاشي سياست در کشور گرديده و از اقتدار و عظمت ملي فروميکاهد. بهنظر ميرسد که نارس شدن انتخابات سال جاري ازهمين ويروس رنج ميبرد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 212
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 376
  • بازدید ماه : 740
  • بازدید سال : 3,576
  • بازدید کلی : 84,095