loading...
سخن جدید
بازدید : 148 1393/05/01 نظرات (0)

 

 

از سفرههاي رنگين تا دسترخوانهاي خالي افطار!

 

 

دسترخوانهاي افطار پهن ميشود، انواع و اقسام خوراکهاي رنگين در سفره به چشم ميآيد، مهمانان گرداگرد سفره نشستهاند، صداي ربنا به گوش ميرسد، اما خبري از لحظات آرامشبخش افطار نيست و نميتوان بوي مهماني خدا را حس کرد، چون در لابهلاي ضيافت مجلل و خوراکهاي رنگين نيت خيرخواهانه ميزبان گم شده و به نظر ميرسد او بيشتر به دنبال خودنمايي و برآوردهکردن نيازهاي دنيوي خود است تا ميزباني روزهداران. زيرا اگر چنين نبود چرا به جاي اينهمه تشريفات، سري از دسترخوانهاي خالي نميزد که شايد براي افطار به جز نان و چاي چيز ديگري در بساط نداشته باشد.

در اين ضيافت هرکسي به فکر پر کردن شکم خويشتن است غافل از کوچههايي که سفرههاي خالي در آن فراواناند. کوچههاييکه در هرخانه را که بزني حرف اول و آخرشان نداري است، گرچه مشکلات شان يکي نيست اما در مشکلات مالي و فقر مشترکاند. آن ها که دسترخوانهايشان خالي از افطار است و سحرها خالي تر از آن.آنان که با انبوه مشکلاتي که دارد به هر دري ميزنند تا حداقل فرزندان نااميد خود را به زندگي اميدوار کنند. اما هيچکس دست شان را نميگيرد. گويا گليم بخت آنان را سياه دوخته و تمام خوبيهاي زندگي نصيب مهمان داراني است که با گرفتن سرنخ روزي اين ملت، خوان بزرگي را فراهم نموده و هر شامگاهي با دسترخوان مملو از هرگونه غذا، به جاي بهره بردن از روزهداري، دارايي اش را به رخ ديگران ميکشد.

 اما گوش ما که سر دسترخوان پر از نعمت نشسته ايم هرگز بدهکار اين قصه نيست و شايد تصور دسترخوانهاي خالي براي ما بعيد از نظر باشد. اما اينها قصه نيست، بلکه غصهي خانواده هايي است که زياد هم از ما دور نيستند شايد فاصلهي آنها تا ما يک بي تفاوت گذشتن از واقعيتها باشد. خانوادههايي که خواستههاي بزرگي ندارند که برآورده کردنشان هزينهي زياد بخواهد و از توان ما خارج باشد. تمام آرزوي فرزندان آنان که چندين بار تا يک قدمي مرگ رفتهاند، شايد لباسي نو و وعدهاي غذا باشد. آرزوي آنها شايد تهيه وعدهي غذاي گرم براي سحر يا افطار دختران روزه دارش است و همه اينها آن قدر براي ما بي اهميت است که شايد در زمرهي دغدغههايمان نباشد اما براي کسانيکه سفرههاي افطار شان خالي است، آن قدر بزرگ است که اشک بر چشمانشان ميآورد و گاه آنها را تا يک قدمي مرگ ميبرد.

حقيقت اين است که يکي از فضايل و اهداف روزه داري درک گرسنگي و به ياد گرسنگان بودن است اما آنچه در اين سفرهها نشاني از آن نميتوان پيدا کرد همان ياد کردن از گرسنگان و مستمندان است که حتي نميتوانند پيشغذاي اين مهمانيها را هم در سفرههاي خود داشته باشند.

رسول گرامي اسلام در خطبه غراء شعبانيه درباره يکي از سنتهاي زيبا در ماه رمضان سخن گفته و بر عمل به آن حتي به اندازه يک خرما يا جرعه شربت آبي سفارش جدي ميکنند.

 رسول خدا(ص) در خطبه شعبانيه درباره زنده نگه داشتن افطاري دادن چنين ميفرمايند: «بدانيد که خداوند به عزت خود قسم ياد کرده است که نمازگزاران و سجده کنندهگان را عذاب نکند.

اي مردم! هر کسي از شما روزهدار مؤمني را افطار دهد، چنان است که گويا بندهاي را آزاد کرده، و خداوند از لغزشهاي گذشتهاش ميگذرد.

يکي عرض کرد! اي رسول خدا، همه ما قدرت افطاري دادن و سيرکردن شکم افراد را نداريم.

پيامبر خدا فرمود: با پارهي خرما و مقداري آب، آتش را از خود دور کنيد.

اين درحالي است که همه ما همان روز اول ماه مبارك رمضان ماه بركت و تجلي عشق و رحمت با خداي خود عهد كرديم به ياد گرسنگان و تشنگان روزه بگيريم و اعضا و جوارح را در حجاب روزمره فرو بنشانيم. اما گاهي اوقات از ياد ميبريم كه براي چه به سراغ روزه رفته ايم و اصلا چرا روزه ميگيريم؟ انباشتن شكمها با غذاهاي رنگارنگ در هنگام افطار و سحر عادت مان شده و تنها با حذف يكي از وعدههاي غذايي خودمان را روزه دار فرض ميكنيم، درحاليکه سفرههاي خالي در گوشه و کنار و اطراف محل زندگي ما بسيار است و ما هيچ خبري از آنها نداريم و سراغي از آنها نميگيريم.

الحق که رمضان سخن از لب بستن بر آب و دهان بستن بر نان نيست، اين ماه حديث دلبري و دلدادگي بر صاحب سرشت پاکي است که برنامههاي دادگرانه را در قالب ايامي چون ماه صيام ريخته تا ارزش مساوات و برابري بيشتر از هرزمان ديگري درک شده و روزگاري رقم خورد که پر از يکرنگي، صفا، صميميت، درک حال فقرا و رونق دادن به زندگي ديگران باشد.

رمضان فصل صحبت از سحري دلپذير و افطار رنگين براي تعداد خاصي نيست، اين ماه ميزاني است تا غربالي باشد براي دلهاي بي‏خبر از حال ديگران و معدههايي که حال بينوايان را ندانسته و درد گرسنگي را حس نکرده‏اند. در رمضان بايد آواز آيينه را فهميد و تصوير آن را بي‏زنگار ديد، تصويري که در آن چهرهي روزه‏داران نادار شفافتر از صاحبان خوان رنگين به نظر ميرسد و بايد در صدد تحقق مساوات بود؛ اصلي که ارزش آن در دين مبين اسلام بيشتر از هر چيز ديگري است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 42
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 500
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 664
  • بازدید ماه : 1,028
  • بازدید سال : 3,864
  • بازدید کلی : 84,383