loading...
سخن جدید
بازدید : 19 1393/05/04 نظرات (0)

 

 

ره آوردهاي رمضان

 

 

ماه رمضان، تنها ماهي است که نامش در قرآن شريف آمده و از بهترين فرصتها براي مسلمين جهان است. اين ماه در فرهنگ اسلامي، بخشي از برنامه ريزي الهي براي تربيت جامعه بشري تلقي ميشود و به برکت آن هر سال تحولي فکري، فرهنگي، در جامعه اسلامي پديد ميآيد.

ماه رمضان، هر سال همچون ابري بهاري فرا ميرسد و بر زمين و زمان، برکت و رحمت و مغفرت فرو ميبارد و در جانها و جامعهها، حياتي نوين ميدمد و بسيار زود و با سرعت رخت برميبندد.

سلام بر رمضان، ماهيکه قبل از آمدنش در انتظار آنيم و قبل از رفتن، اندوه سپري شدن آن را داريم.

وبه تعبير زيباي امام سجاد (عليه السلام) : اسلام بر تو که [از جمله چيزهايي هستي که] قبل از زمانش مورد طلب است و قبل از رفتنش بر آن اندوه خورده ميشود.»

اين ماه، سالي يک بار چون بهترين عزيزان سفرکرده رخ مينمايد و در اوج عشق و اشک اولياي الهي همه را تنها ميگذارد و از ميان ما رخت برميبندد.

بسياري از انسانها، در اين درياي رحمت شنا ميکنند و گوهرهاي «معرفت»، «محبت» و کيمياي طهارت و «تقوا» برميگيرند، برخي جسم و جان را صفايي ديگر ميبخشند و برخي از آبشار رحمت رمضان جامها مينوشند، هر کس به ميزان تلاش و صفا و اخلاص خويش از مهمانسراي حضرت دوست بهره ميگيرد، آب حيات مينوشد و گوهر شب چراغ مياندوزد.

همراهي با اين اردوي تربيتي خدا، يکي از شرايط نجات و فوز و فلاح انسانهاست. ياران رمضان بسوي قلههاي بلند «تقوا» راه ميسپرند و هر کس آرزوي ديدار يار دارد، بايد رمز رمضان را بياموزد. بي شک مبلغان عزيز که خود خادمان فرهنگ رمضان اند، از انوار اين ماه، نور ميگيرند و در بازتاب فروغ درخشان رمضان، نقشي بزرگ، ايفا ميکنند.

در آستانهي خداحافظي با شهر اللّه اکبر و عيد اولياي الهي، شيفتگان ماه خدا، غم فراق دارند و به چگونگي تداوم انوار رمضان ميانديشند و راهکارهاي شرب مدام از فيوضات رمضان را ميجويند.

دانش آموختگان مکتب رمضان، بايد دانش خويش را در صحنهي جامعه و ديگر فرصتهاي سال به کار گيرند وگرنه، دانشهاي نظري بدون کاربرد عملي به زودي فراموش ميشود. پرورش يافتگان اردوي رمضان بايد از آداب و عادات و اعمال و انديشههاي اين ماه و سازندگي انساني آن فاصله نگيرند وگرنه رياضتها کم کم تأثير خود را از دست خواهد داد.

ره آورد‍‌هاي رمضان چيست؟

ارمغانهاي اين ماه پربرکت را اين چنين ميتوان فهرست کرد:

1-  روزه داري و شب زنده داري؛

2-  تلاوت و تعليم و تعلم قرآن مجيد؛

3-  اقامه نمازهاي باشکوه جمعه و جماعت؛

4-  آشنايي بيشتر با گفتار و رفتار معصومين عليهم السلام؛

5- افزايش صدقات و انفاق و تقويت روح گذشت و احسان؛

6- صله ارحام و رسيدگي به خويشاوندان؛

7- دعا و نيايشهاي بيشتر؛

8- تذکر و ارشاد و راهنمايي ديگران؛

9- توبه و بازگشت از لغزشها و گناهان؛

10-  عادت به نوافل و نمازهاي مستحبي.

11- رمضان، هزاران گوهر گرانبها به انسانها هديه کرده و ميکند، ولي سه گوهر «آزادي»، «آگاهي» و «عشق الهي» از درخشانترين هديههاي آن است.

آري، رمضان به برکت روزه داري، انسان را از سلطه هوسها، و نيازهاي کاذب و تحميلي و افراط در نيازهاي واقعي، آزاد ميکند و به انسان «آزادي اراده» ميبخشد.

انسان در سايهي رمضان با «معارف بلند قرآني» آشنا ميشود و با بهترين رهنمودهاي زندگي انس ميگيرد. اطلاعات و آگاهيهاي قرآن، فوريترين و ضروريترين مواد آموزشي و تربيتي براي جامعه بشري است. اصولا قرآن نرم افزار مديريت صحيح انسان و جهان است و همه مشکلات جامعه ناشي از عدم استقرار اين نرم افزار زندگي بخش، در قلب افراد و دولتهاست.

«عشق الهي» و «اولياي الهي» بهترين عامل کنترل و هدايت انسان در جاده پر سنگلاخ زندگي است. نيايشهاي رمضان، شعلههاي عشق الهي را در جان مؤمنان برميافروزد.

دستيابي به سعادت جاوداني و رهايي از همه رنجهاي دنيوي و اخروي، بدون «گوهر تقوا» مقدور نيست و رمضان اين گوهر آسماني را به زمينيان ميبخشد و آزادي و آگاهي و عشق الهي پيشنياز حتمي براي صعود به جايگاه بلند «متقين» است و رمضان اردوگاه تربيتي «متقين» است. متقين در آغاز بر خويش حاکم ميشوند و سپس فرمان حکومت بر هستي را با امضاي خدا دريافت ميکنند.

ارمغانهاي گوناگون

ماه رمضان هم دستاوردهاي فردي دارد، هم ارمغانهاي اجتماعي، هم ره آورد فرهنگي دارد، هم ره آورد اقتصادي، هم کارآيي بهداشتي، درماني دارد، هم کارکردهاي سياسي، اجتماعي.

هم آموزش است، هم کارورزي، هم تمرين است، هم تعليم. همه ره آوردها را بايد توسعه داد و تداوم بخشيد.

احياي مساجد، فعال شدن هيئات مذهبي، تأسيس و گسترش فعاليتهاي قرآني و ارتباط نزديک تر با عالمان دين، بخشي از ارمغانهاي پربرکت رمضان است که بايد در جهت تقويت و تداوم اين دستاوردها، تلاش کرد.

ماه رمضان، ماه برگشت به قرآن است، بايد در نظام قانون گذاري، در نظام اقتصادي، در نظام آموزشي و تربيتي و در مواضع سياسي، اجتماعي به قرآن بازگشت و براي قرآن آموزي، قرآن باوري، قرآن پژوهي و گسترش انديشههاي قرآني و قرآن سالاري برنامه ريزي کرد.

همه ما افراد و نهادها، دولتمردان و مردم، بايد انديشهها را برقرآن عرضه کنيم، عواطف را با قرآن ميزان کنيم و رفتار فردي را بر اساس قرآن و رهنمودهاي اهل بيت عليهم السلام تنظيم نماييم. برنامه و بودجه ساليانه و برنامههاي توسعه و چشم اندازهاي آينده را از قرآن و عترت فراگيريم و از کفر و شرک جهاني نهراسيم.

ماه رمضان، ماه بازگشت به زلال طبيعت و فضاي پاکيزه فطرت و تمرين آزادگي از «خور و خواب و خشم و شهوت» است. با حضور در نماز عيد فطر در زير آسمان و فضاي باز و سجده بر زمين و شعار تکبير و توحيد و با صلوات بر محمد و آل محمد عليهم السلام بايد بسوي خدا بازگشت.

اعمال و دعاها و شعارهاي ماه رمضان و روز عيد فطر، بازگوکننده دستاوردهاي روزه و رمضان است.

عيد و شادي را چگونه اعلام کنيم؟

خداوند متعال پس از برگزاري اردوي بزرگ تربيتي رمضان، اجتماعي با شکوه و اختتامي زيبا و دلنشين را تدارک ديده است، اصولا اعياد اسلامي رنگ و بوي ديگري دارد، از يک سو، روز ستايش و سپاس به درگاه آفريننده انسان و جهان و نعمت بخش رحيم و رحمان است و از سوي ديگر روز قدرشناسي از پيام آوران و اولياي الهي است، روز اعلام بيعت و حمايت از آنان که پيوند انسان و خدا را برقرار مي سازند، روز شعارهاي زندگي بخش تکبير و توحيد و صلوات بر محمد و آل محمد صلي الله عليه و آله است.

آنچه در جشنهاي غفلت آفرين معمول و موسوم است، و برخي مؤمنان هم گاه گرفتار آن ميشوند، شايسته فارغ التحصيلان دانشگاه عرفاني رمضان نيست.

فرائض و آداب و محتواي دعاهاي عيد فطر و قربان را بايد تحليل کرد، تا آداب و اعمال اعياد اسلامي درخششي ديگر داشته باشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 305
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 469
  • بازدید ماه : 833
  • بازدید سال : 3,669
  • بازدید کلی : 84,188