loading...
سخن جدید
بازدید : 26 1393/08/03 نظرات (0)

 

 

بسماللهالرحمنالرحيم

سلام برتو ای نجابت آب، صداقت آیینه، صراحت آفتاب!

سلام برتو اي حسين(ع)، اي نجابت آب و اي صراحت آفتاب!اي آنکه اگر آن روز نسيم نفسهاي تو در دشت آتش و جنون نميوزيد، اگر سسلهي جبال قامت72عاشق در حاشيهي شمشيرهاي بي تاب نميايستاد، اگر نازکاي گلوي شش ماهه تير را لبيک نميگفت، هنوز و هميشه،ما لبيک گوي ذلت و وحشت و ظلمت بوديم.

بي ديروز تو،امروزمان نبود،فردايمان نميباليد و روزگارمان روي خوش نميديد.اگر عطش تو نبود، آب خوشي از گلوي آفرينش پايين نميرفت!اگر آن روز نبود، ما هر روز ميشکستيم.ايستادن نميتوانستيم. پرواز نمي دانستيم و آسمان هرگز و هيچگاه ما را به چيزي نميخريد و در، حتي به روي آهمان نميگشود.

اگر آن روز حرم تشنگي، در آتش نميسوخت و کودکان عطش، بيابانگرد نميشدند امروز ما، يا بيابانگردان سرگرداني بوديم يا ولگردان کوچههاي بدنامي و گمنامي.اگر کوچههاي کوفهو شام  نبودند و روشنترين فرياد،ظلمت ترديدها را نميشکست و باران کلام زينب،غفلتها را نميشست،اگر شکيب شگفت زنان و کودکان، در هنگامهي تازيانه و توهين و تمسخر و تحقير نبود.امروز ما با نخستين تحقير، ميدان رها ميکرديم و با صفير اولين تازيانه،»تسليم»را تن ميسپرديم.

فرمانده پوليس غزني خبر داد:

تأمين امنيت تمام راههاي مواصلاتي غزني

فرمانده پوليس غزني ميگويد که ماموران پوليس تمامي معبرهاي ايجاد شده طالبان در مسير راه هاي چندين ولسوالي را برداشته اند.

زرور زاهد، به خبرگزاري بخدي گفته است که در حال حاضر تمامي راههاي مواصلاتي به ولسوالي ها باز است و امنيت شاهراه کابل - قندهار که از ولايت غزني ميگذرد نيز بهبود يافته است.

مخالفان مسلح از مدتي به اين سو، راههاي چندين ولسوالي از جمله اجرستان، جاغوري، مالستان، ناهور، قره باغ و جغتو را ماين گذاري و رفت و آمد به روي ساکنان محل را مسدود کرده بودند.

به گفتهي فرمانده پوليس اين ولايت، در جنگ اجرستان که چندي پيش اتفاق افتاد، مخالفان مسلح متحمل تلفات زيادي شدند که ديگر توان بسيج نيروهاي شان را ندارند.

زرور زاهد، مي گويد که در حال حاضر رشته عمليات نظامي در مناطقي از ولسواليهاي قره باغ، مقر، گيلان و زنه خان ادامه دارد و هدف اين عمليات دور کردن طالبان از شاهراه کابل - قندهار است.

زاهد به خبرگزاري بخدي گفت: گراف تهديد هاي امنيتي در شاهراه به ويژه در مناطق که از ولايت غزني مي گذرد، بسيار پايين آمده است و شورشيان مجبور به عقب نشيني از مناطق نزديک به اين شاهراه شده اند.

فرمانده پوليس غزني، در زمان حمله مخالفان مسلح به ولسوالي اجرستان به اين ولسوالي رفت و از نزديک اين جنگ را رهبري کرد.

زاهد مي گويد که ديگر مخالفان مسلح جرأت حمله به اجرستان را ندارند زيرا به گفته او تلفات گسترده به شورشيان کمر اين گروه را در منطقه شکستانده است.

به گفته‏ي زاهد، اکنون اجرستان يکي از امنترين ولسواليها در غزني است و هيچگونه تهديد امنيتي در روستاها و راههاي اين ولسوالي مشاهده نميشود.

فرمانده پوليس غزني مي گويد، رييس جمهوري با او تماس گرفته و گفته است که در جنگ با مخالفان مسلح با تمام نيرو از او حمايت خواهد کرد.

منشور عاشورايي

«تنها براي اين قيام کردم که امت جدم را در مسير اصلاح و خلاصي از فساد قرار دهم.»( امام حسين(ع))

عاشورا تجليلگاه عاشقانهترين و آرمان گرايانهترين مبارزه دين با انواع فساد و انحرافات در جامعه انساني بوده و پيام آن رساترين، ماندگارترين و حماسه آفرينترين پيام در تاريخ بشريت ميباشد. به همين دليل است که هر سال مسلمانان به خصوص نسل جوان، آماده ميشوند تا در مکتب و تعليمگاه انسانساز حسيني، حضور به هم رسانده و به فريادهاي عدالتطلبانه، حقطلبانه و سعادتخواهانه امام حسين(ع) و ياران جان نثارش گوش جان بسپارند. با استفاده از چنين فرصت بسيار ارزشمند و الهي، از تمام انديشمندان مسلمان، علماي دلسوز و مبلغان دين تقاضا ميشود، با تحقيق و تاکيد هر چه بيشتر بر سر فصلهاي پيشنهادي ذيل، بيش از پيش به بيداري مسلمانان و تشکيل جامعه ارزشي و ديني کمک نمايند.

عناوين و سرفصلهاي عاشورايي

1- عاشورا و مبارزه با  انواع منکرات

2- عاشورا و مبارزه با دنياپرستي (سکولاريزم)

3- تجلي وحدت و اخوت اسلامي در نهضت عاشورا

4- اهميت نماز در نهضت عاشورا

5- نقش زن در نهضت عاشورا

6- اهميت مشارکت و حضور اقشار و گروه¬هاي مختلف سني، جنسيتي، قومي و ديني عقيدتي در نهضت عاشورا

7- عاشورا و اصلاحات سياسي

8- عاشورا و امنيت اجتماعي

9- عاشورا و شايسته سالاري

10- عاشورا و تشکيل حکومت ديني

11- عاشورا و ايجاد جامعه ديني و ارزشي

12- عاشورا و احياي سنت نبوي

13- عاشورا و ظلمستيزي

14-  حفظ ارزشهاي ديني

مردم متدين، فداکار و علاقهمند به خاندان پيامبر! به خصوص مبلغان دين، مسئولان هيأت امناي مساجد و تکايا و سردستههاي هيئتها!

خداوند بزرگ را سپاسگزاريم که توفيق داد تا بار ديگر در محضر پاکباختهترين انسانها در طول تاريخ، حضور يافته و مراتب آمادگي خود را براي الگوگيري از سيره آنها و ساختن جامعهي سالم، سازنده، معروفگرا و متنفر از منکرات به نمايش گذاريم. با استفاده از چنين فرصت ارزشمندي، لازم است که خود را در معرض ديد نافذ شهدا و اسراي کربلا  احساس نموده و در مراسم و مجالس تعزيهداري، رعايت توصيهنامهي زير را مورد توجه قرار دهند.

1- اقامه نماز در اول وقت در تمام شرايط

2-  ضرورت تنظيم برنامههاي عزاداري متناسب با برپايي نماز در اول وقت

3- پرهيز از شعارها، اشعار و سخنان غلوآميز؛ درباره شخصيت امام حسين(ع) و ياران جان نثار آن حضرت

4- پرهيز از طرح مطالب بيسند و مخالف روحيه وحدت اسلامي جامعه

5-    انتخاب عزاداري، سينه زني و لباس عزاداري متناسب با شأن عاشورا و شخصيت عزادار

6-  اولويت دهي به تشريح اسلام و مباني ديني توسط مبلغين در تمام مراسم

7- پرهيز از بستن سرکها و رفتن به محلات که  مراسم سوگواري معمول نبوده و مردم خواهان آن نيست

8-  تنظيم معقول و قطع صداي بلندگوها در شب بعد از ساعت نه (9)

9- پرهيز از رفتار و اعمال مخالف شئون عزاداري و اماکن مقدس

10- مديريت و اداره دستهها؛ حفظ نظم و تامين امنيت آن توسط انتظامات با همکاري نيروي امنيتي کشور

11-  همکاري مسئولين هيأتها و دستههاي عزادار با نيروي امنيتي در همه زمينهها به خصوص کنترول افراد و حرکتهاي مشکوک

12- لزوم بردباري و حوصلهمندي مسئولين و عزاداران و پرهيز از برخوردهاي احساساتي و نامعقول

13- پرهيز از استعمال زنجيرهاي تيغدار

14- اهداي خون (در صورت تمايل) به بانک خون امام حسين(ع)

15-  از همه رسانههاي تصويري و صوتي تقاضا ميشود که به قصد حرمتگذاري به ساحت مقدس امام حسين و خاندان پيامبر، از پخش و نشر برنامههاي مبتذل و گمراه کننده در ايام عاشورا خودداري به عمل آورند.

16-از عموم علما و مبلغان تقاضا ميشود که با حضور در محافل و مراسم شبانه و ارائه مطالب مناسب؛ نسل جوان کشور را هر چه دقيقتر در شناخت دين و فلسفه عاشورا کمک نمايند.

17- از تمامي رسانههاي همگاني کشور تقاضا ميشود که در ايام عاشورا، از سرفصلهاي پيشنهادي که در اين توصيهنامه تذکر رفته است، در قالب برنامهها، ميزگردها، نشستها و گفتوگوهاي رسانهاي خويش استفاده نموده و از مطالب تفرقهانگيز و مخالف مصالح وحدت ملي پرهيز نمايند.

شوراي علماي شيعه افغانستان

اول محرم الحرام 1436

برخورد غيرانساني سويدن با مهاجران

يک بررسي تازه در سويدن، نشان ميدهد که دولت اين کشور به آنعده از پناهجويان اخراجي که در زمان اخراج از خود مقاومت نشان ميدهند نوع دواي آرام بخش تزريق ميکند.

در اين بررسي گفته شده است اين داروي آرام بخش حاوي مقدار زياد مواد مخدر است که پناهجويان معترض را از پرخاش و مقاومت در برابر ماموران پوليس باز ميدارد.

راديو سويد، در اين مورد تحقيق کرده و محتواي تحقيق را در برنامه موسوم به «کاليبر» نشر کرده است.

در چند سال اخير، اخراج پناهجويان از سويدن شدت گرفته است و روزانه دهها پناهجو به دلايل مختلف از اين کشور اخراج ميشوند.

هنوز شمار دقيق پناهجويان که از اين کشور اخراج ميشوند در دست نيست.

به تازگي دولت سويدن، 35 تا 40 پناهجوي افغان را پس از صدور حکم اخراج شان، شب هنگام از استهکلم به کابل انتقال داد.

هرچند در نزديک کمپي که اين پناهجويان نگهداري مي شدند، شماري از فعالان دفاع از حقوق پناهندگي و مردم تظاهرات کردند، اما در نهايت اين شمار از پناهجويان به شکل اجباري از سويدن اخراج شدند.

پيشتر، در چندين مورد، مردم مانع اخراج پناهجويان از سويدن شدند.

راديو سويدن، گزارش داده که تزريق داروي آرام بخش حاوي مواد مخدر به پناهجويان خلاف قانون و مقررات پذيرفته شده دولت سويدن است.

مسووليت اخراج پناهجويان به عهده اداره موسوم به حمل و نقل سازمان زندان هاي سويدن است و اين اداره به شکل مستقيم متهم به زير پا گذاشتن قانون شده است.

اين اداره دولتي مسووليت اجرايي کردن احکام اخراج پناهجويان از سويدن تا کشور اصلي شان را به عهده دارد.

دولت سويدن و يا اداره حمل و نقل سازمان زندانهاي اين کشور تا هنوز در اين مورد واکنشي نشان نداده اند.

بيکاري، عامل دو مورد خودکشي در يک هفته

يک مرد جوان در ولايت غور به دليل انچه بيکاري و نبود کار خوانده شده، خود را حلق آويز کرده است.

در جريان يک هفته، اين دومين مورد خود کشي به دليل بيکاري خوانده شده که در شمال و غرب کشور ثبت شده است. پيشتر، يک پسر 25 ساله باشنده شهر پلخمري ولايت بغلان به دليل نبود کار خود را حلق آويز کرد و کمره تلفن او اين رويداد را ثبت کرده بود.

او از دانشگاه تربيه معلم فارغ التحصيل شده بود و گفته ميشود که از دو سال بدين سو، بدنبال کار بوده اما موفق به پيدا کردن کار نشده است.

در همين حال، نقيب الله اميني، سخنگوي پوليس ولايت غور به خبرگزاري بخدي گفته است، جوان 30 ساله که در غور خود را حلق آويز کرده، محمد يوسف نام داشت و سال ها بيکار بوده است.

به گفتهي اميني، اين رويداد شب گذشته، در ولسوالي ساغر ولايت غور رخ داده است و ماموران براي تحقيق به محل حادثه رفته اند.

جمعيت افغانستان 27 ميليون نفر خوانده شده که براساس آمارها حدود ده ميليون نفر واجد شرايط کار هستند.

وزارت کار و امور اجتماعي اما ميگويد که در سالهاي اخير، توانسته با اجراي برنامههاي مختلف جلو بيکاري را تا حدي بگيرد.

علي افتخاري، سخنگوي اين وزارت به خبرگزاري بخدي گفته است که شمار افراد بيکار از 6 ميليون در سال هاي گذشته به 4 ميليون کاهش يافته است.

به گفته آقاي افتخاري، از جمعيت 4 ميليون افراد بيکار، 800 هزار تن آنها به صورت مطلق بيکار هستند و بقيه در هفته اي کمتر از 40 ساعت کار مي کنند.

او افزود که براساس برنامه، روند بيکاري در سالهاي آينده روند نزولي خواهد داشت.

معيار تشکيل کــابينه؛

 شايستهســـالاري يا مصلحتگــــرايي؟

محمدرضا نعيمي

در برههاي از تاريخ کشور قرار داريم که بايد الگوي شفافي از حکومت داري ارائه نموده و به جهانيان ثابت سازيم که اين کشور بيش از اين در صدر فهرست فاسدترين کشور دنيا قرار نخواهد گرفت. زيرا بدون به تصوير کشيدن چنين وضعيتي، نخواهيم توانست اعتماد کشورهاي همکار و بيروني را براي حمايت، سرمايهگذاري و تعامل اقتصادي جلب نموده و راه پرپيچ و خم توسعه را به مقصد مورد نظر برسانيم.

اين امر جزيي از همان گفتهها و تعهدهايي نيز ميباشد که رييس جمهور، رييس اجراييه و سران حکومت وحدت ملي به مردم سپرده و قول داده اند تا از انتظارات غيرمنطقي و ملاحظات سياسي خويش گذشته، باري براي روي کار آمدن دولت متعهد، مسلکي و متخصص از مصلحتهاي سياسي خويش عبور کنند. اما اکنون نگرانيهاي عمومي و دغدغههاي موجود در سطح افکارعمومي نسبت به ايجاد ساختار حکومت و معرفي کابينه سازهاي مخالف با چنين ادعاها را پژواک ميکند.

گفته ميشود تا کنون نيز اصرار برخي از جوانب سياسي دخيل در سازوکارهاي سياسي براين است تا مهرههاي محدودي را براي گزينش و تقرر در پستهاي کلان حکومتي معرفي و به هر قيمتي همانهايي را با خود داشته باشند که در زمان کمپاين همراه و همکار شان بودند. يقينا در صورت به کرسي نشستن اين ادعاها، تخصص، قرباني مصلحت گرديده و فرايندي ايجاد خواهد شد که رسيدن به اهداف مهم دولتدار در دههي تحول که همانا ثبات و توسعه است، ميسر نخواهد شد. چرا که بدون ايجاد ساختار سالم، ايجاد امنيت نيز ممکن نيست.

حداقليترين مطالبهاي که مردم ميتوانند از رئيس جمهور، رييس اجراييه و دو اردوگاه سياسي شامل در دولت وحدت ملي داشته باشند اين است که افرادي با سوابق مخدوش يا غيرشفاف وارد وزارتخانهها نشوند.  راجع به کليت کابينه نيز چند نکته وجود دارد که نبايد از نظر دور داشته شود: يکي اينکه کابينه هرگاه براساس مصلحتهاي سياسي، ريشسفيدي، سمتي و قومي  چيده ميشود، دستکم معيارهايي چون تخصص، تعهد، مسلکي بودن و داشتن انرژي، ابتکار و پويايي لازم براي عبور از يک دورهي بيکاري و رسيدن به مرحلهي از بالندگي و شکوفايي فراموش نشود.

ملاحظهي دوم اما اين است که ملاحظهي توزيع امتيازها به صورت عادلانه و منصفانه ميان اقوام در کشور چندقومي مثل افغانستان يک امر انکار ناپذير است، ولي اين مسأله به گونهاي نباشد که هرگونه امتياز براي اقوام، از رهگذر و روزنهي چند فرد محدود و اشخاص معدودي صورت پذيرد. زيرا در صورت تحقق اين موضوع، راه شايستهسالاري سد شده و مسير رسيدن افراد مسلکي، متخصص و لايق براي احراز کرسيهاي مناسب بسته خواهد شد. زيرا بار ديگر مثل سيزده سال گذشته افراد و اشخاص صاحب امتياز و داراي سهم در قدرت سياسي، فيلتري را ايجاد نموده و از اين غربال، افراد مورد نظر خويش را عبور خواهند داد.

نکتهي ديگر اينکه اکنون مردم دريافته اند که  عرصهي ارزيابي براي مديريت کلان کشور جاي قول و وعده نيست تا مردم به وعدههاي دوران کمپاين، نمايشهاي مقدماتي صد روز نخست کاري حکومت يا هم نطق و بيانيههاي دلخوش کنندهي سران حکومت و نامزد وزيران احتمالي فريب بخورند. مردم منتظر اند تا نامزد وزيران و اعضاي کابينه بر اساس سوابق و کارنامه، تخصص، تجربه و برنامهها و ديدگاههاي خود ارزيابي شوند. در پستهاي کلاني مثل وزارتخانه بايد کساني انتخاب شوند که در مورد قراردادهاي ناکارآمد و آميخته به فساد در دوران مسووليتشان در حکومت گذشته پاسخگو باشند و همراه با پروندهي فساد شان در ساختار حکومت جديد منتقل نشده باشند.

به هرحال، مردم اميدوار اند تا در دولت جديد و حکومت وحدت ملي رويکردي در پيش گرفته شود که که آرزوهاي مردم و ارزشهاي عدالتجويانه و اولويت دادن به نگاههاي توسعه  محور در پرتو عدالت اجتماعي به مسلخ برده نشود. مردم منتظر اند تا روحيهي اشرافيگري و به حاشيه بردن اشخاص شايسته و کاردان کنار گذاشته شده و  در ساختارهاي سياسي جديد، تجربهي گذشته تکرار نشود که چند مهرهي تکراري همواره از اين پست به آن سمت و از اين وزارت به وزارت ديگر پاس داده شوند، بلکه بايد افراد کاردان، شايسته، مسلکي، جوان و غير سياسي نيز شانس راهيابي به مراجع بلند حکومتي را داشته باشند.

 نکته آخر اينکه مردم از مجلس نيز انتظار دارند تا وظيفهي خود را در تصميم گيري قاطع و سنجيده در اعطاي راي اعتماد به تک تک وزرا به انجام رساند. تمناي همگاني از نمايندگان مجلس اين است که بار ديگر وضعيت به گونهي گذشته تکرار نشده و شاخص راي و کارت سرخ و سبز وکلا را همان وعيد و نويد نامزد وزرا يا تحفه و بستهي حکومتي و حاميان سياسي نامزدان تشکيل ندهد، بلکه مقياس اصلي در چگونگي راي اعتماد آنان، تخصص، تعهد، شفافيت و شاخصهاي نامزدوزيري باشد که براي احراز يک پست پيشنهاد گرديده است.

شکي نيست که اگر اين آرزوهاي مردمي در سياست تشکيل ساختار حکومت و ايجاد کابينه رعايت نگردد، ما نخواهيم توانست از اين برههي دشوار عبور نموده و ساليان زيادي بازهم در بند همان مشکلات پيشين گرفتار خواهيم بود و عناوين منفي را براي اين ديار کمايي خواهيم کرد.

«عاشورا در قلب ما ست»

يک هزار و سيصد و سي وپنج سال از پاک ترين قيام تاريخ بشري يعني عاشوراي سال 61 هجري ميگذرد اما هر روز و هرماه و هرساليکه از اين نهضت شرربار و شورانگيز و شيدايي و دلدادگي ميگذرد، امواج عشق و عرفان آن قلههاي به ظاهر غير مفتوحهي بشري را در نورديده و قلبهاي ميليوني انسانهاي جهان را تسخير ميکند؛ چرا که عاشورا، نه يک حادثه در دل تاريخ و نه يک جنگ در پهناي يک دشت است، بلکه عاشورا يک مکتب است؛ مکتبيکه دشمنانش خواستند آن را در دلها خفه سازند و درهمان آغاز انعقاد، مدفونش کنند اما غافل از آنکه تقديرعاشورا فراتر از دست اندازيهاي سبکسرايان و کج انديشان رقم خورده و نبض آن فراتر از تصورِ طبيبانِ بيمارجامعه، به طپش افتاده است.

 حتي در تداوم تاريخ نيز بارها و بارها عليه نابودي فرهنگ و خط عاشورا و عاشورائيان تلاشهاي مذبوحانهاي زيادي بهخرج دادند و حتي خواستند آن را از پستوهاي تکيه خانهها و حسينيهها نيز برچينند اما بي خبر ازآنکه تقدير آسماني اين فرهنگ، بر امتداد وپايان ناپذيري استوار و استقرار گرديده است.

 امروزه نيز اغواگريها و غوغاهاي زيادي را براه مياندازند، حتي پيش از آنکه محرم از راه برسد، تاريکدلان هياهوهاي بهظاهر روشنفکرانه سرميدهند، اداهاي عقلاني وخرد ورزي ميکنند و از ته دل با جريانيکه ريشه در جان جانان آدمي دارد، شيپور جنگ ميدهند، اما نميدانند که بهگفتهي رئيس جمهوراشرف غني احمدزي - که هفته پيش در جمع علماي شيعه و سني در ارگ رياست جمهوري ايراد شد-، «عاشورا نه تنها درج تاريخ است بلکه در قلب ماست».

لذا معتقديم که عاشورا، فرهنگ و مکتبي است که با هر فرهنگ و مکتب ديگري درجهان که زاييدهي انديشه و تفکر بشري است از ملک تاملکوت متفاوت است؛ مکاتب مادي و برگرفته شده از انديشههاي بشري يا درحال انقراض اند و يا درحال جرح و تعديل! اما مکتب عاشورا بدليل داشتن ماهيت تکاملي خود، در حال فتح قلههاي بظاهر تسخير ناپذير انسانها ست و از همين خاطراست که رسول گرامي اسلام(ص)، حتي پيش از وقوع اين رويدادماندگار و جاودانه فرمودند که «شهادت امام حسين عليه السلام در دل‏هاي افراد با ايمان، آتش و حرارتي ايجاد مي‏كند كه هرگز خاموش نخواهد شد».

جريان تاريخي عاشورا به خوبي گواه اين حقيقت است که از رسول گرامي اسلام(ص) نقل شد. امروزه نيز شرارهها و شعلههاي عاشورا، گرما بخش قلوب مستمندان و مستضعفان جهان شده است؛ گرمايي اين شعلههاي حياتبخش به گونهاي است که هر روزي که از آن ميگذرد، قلوب و دلهاي يخ زده بيشتري را آب نموده و ازآن، رود و اقيانوسي ميسازد که عاشورا، اينک از عاشوراي 61 هجري قمري، واقع در سرزمين کربوبلاي عراق عبور نموده و از آن، عاشوراي جهاني ساخته ميشود؛ به اهتزاز درآمدن پرچم عاشورا، هرساله عاشورا را در عاشورا از کربلا تا امريکا، واز اروپا و آسيا تا افريقا تکرار ميسازد.

اين، نيست مگر همان «آتش و حرارت نهفته در دلهاي مومنان، که هرگز خاموش نميشود.» و ازهمين رواست که «عاشورا در دلهاي ماست».

همه جا

       محـرمــي

                                          شده است

الف. اميد

 توفان «محرم» در همه شهرها و روستاها ميوزد. درختان به احترام نام «حسين(ع)» خم شدهاند. بانک عزا در خيابان و كوچهها ميدود؛ رهگذران سياهپوش، به بيرقهاي در حال اهترازي چشم دوختهاند كه روي آنها نوشته شده: «هيهات منالذله» شايد اگر با دقت گوش كني صداي آسماني محتشم را از گلوي خشكيدهاش بشنوي كه: باز اين چه شورش است كه در خلق عالم است...

از خود ميپرسي كه نام و ياد «حسين(ع)» بعد از قرنها با اين مردم عاشق چه كرده است؟ يك معشوق و اين همه عاشق؟

تكيهخانهها و حسينيهها پيراهن نيلي به تن كردهاند و هركس را كه ميبيني انگار درون سينهاش ابري عزا گرفته است و در دلش محشر كبرايي برپاست.

كم كم دستههاي عزاداري شكل ميگيرند؛ اشكها دسته دسته از راه ميرسند و دستههاي زنجيرزني از آسمان تا حسينيه دل و از آنجا تا نفسهاي تنگ غروب صف ميكشند.

حالا حتي بوي سيب از سمت كربلا به «شام» كه نه! به مشام ميرسد.

و كربلا چيست جز سرزمين تشنه كه ميتواند تمام دلهاي تشنه را سيراب كند.

و كربلا آبروي همه خاك است؛ خاكي كه هر ذره آن مهر نماز عاشقترين بندگان خداست.

و كربلا نخلستاني است كه تا هنوز نخلهايش سربريده ميرويند و ايستاده ميميرند.

و كربلا ابتداي دلهايي است كه با عاشورا گره خوردهاند و عاشورا روز سربلندي انسان است.

و تو خوب ميداني كه چرا هر سال در چنين روزي خورشيد از بلنداي نيزهاي خونين طلوع خواهد كرد.

عزادارى امام حسين‏عليه‏السلام از ابعاد گوناگون قابل بحث و بررسى است. بسيارى از اين ابعاد، توسط علماى دين تا حدودى مورد بررسى قرار گرفته است، اما در اين بحث، بيشتر بعد جامعه شناختي آن مد نظر است.

وقتى از اين زاويه نيز در توصيه‏هاى ائمه اطهارعليهم‏السلام به تشكيل جلسات عزادارى امام حسين‏عليه‏السلام نگاه كنيم اين كار را بسيار حكيمانه مى‏يابيم، به گونه‏اى كه موجب مى‏شود بيش از پيش به اين انوار طيبه‏عليهم‏السلام ارادت ورزيم.

يكى ديگر از شيوه‏هاى مؤثر تبليغى، تعيين «اسوه‏» براى مردم است. لازم است‏بينديشيم كه در عين اسوه بودن و هادى بودن همه ائمه اطهارعليهم‏السلام چرا امام حسين‏عليه‏السلام به عنوان مصباح هدايت و كشتى نجات، مطرح مى‏شود؟ چرا تربت مرقد او از ويژگى وحرمت‏برخورداراست؟ آيا غير از اين است كه دقيق‏ترين ابعاد يك اسوه، در امام حسين‏عليه‏السلام تجلى تام يافته است.

از ديگر شيوه‏هاى مؤثر، در مرحله نخست، جعل شعاير و در مرحله بعد، تثبيت و ترويج آن شعاير مى‏باشد؛ زيرا در صورت انجام گرفتن اين كار، آن ايده مطلوب، تثبيت و ترويج‏شده‏است.

راه انداختن دسته‏هاى سينه‏زن و زنجير زن، پوشيدن لباس سياه، حمل پرچم‏هاى رنگارنگ، علم، علامت و مانند اينها، همه براى زنده نگه‏داشتن‏فرهنگ عاشورا، امر ضرورى است و مبارزه با اينها يا ناشى از اغراض سوء است و يا از كمال بى‏خبرى و بى‏سليقگى. آرى، برخورد اصلاحى و تكميلى و تحسينى از سوى فرزانگان آشنا با مذاق شرع، نه تنها صحيح است، بلكه لازم هم مى‏باشد و اعتراض به مغرضان يا بى‏خبرانى است كه با اين شعاير بر خورد حذفى مى‏كنند.

از جمله شيوه‏هاى قابل ملاحظه، تعيين مكان‏هايى براى انجام دادن مناسك ويژه مى‏باشد تا افراد با رو آوردن به آن مكان‏ها و انجام آن مناسك، تجديد عهدى با اعتقاد و ايده مطلوب كرده باشند و با اين كار، دل‏ها هرچه بيشتر با آن ايده گره بخورد.

در اين ارتباط، توجه به رواياتى كه حاوى مضامين ذيل است، مفيد به نظر مى‏رسد:

«حرم سيدالشهداعليه‏السلام مزار انبيا و ملائكه است‏».

«زيارت سيدالشهداعليه‏السلام را ترك نكنيد».

«زيارت سيدالشهدا عليه‏السلام موجب برآورده شدن حوايج دنيوى و به دست آوردن ثواب‏هاى اخروى و استكمالات معنوى مى‏شود».

براى تكميل اين بحث‏به نظر مى‏رسد تذكر دو مطلب ضرورى باشد:

1-  ممكن است تصور شود نفوذ در عقيده عمومى عملى ناپسند است و تغيير آن را بايد نوعى خيانت‏به مردم تلقى كرد؛ اما اين تصور هيچ اساسى ندارد و حقيقت، آن است كه صرف نفوذ در عقيده عمومى و تغيير آن را نه مى‏توان خوب شمرد و نه بد. اين بدان بستگى دارد كه ببينيم نفوذ به چه قصدى و تغيير از چه چيز به چه چيزى است.(دقت‏شود.)

2-  بعضى عقيده دارند كه اصلا برخورد تبليغاتى امر پسنديده‏اى نيست، بلكه بايد فقط با روش‏هاى برهانى، مردم را به تشخيص حق از باطل موفق ساخت. هرچند بررسى انتقادى اين سخن مجال ديگرى مى‏طلبد، اما اجمالا در حد اعلان موضع بايد يادآور شويم كه:

اولا، هرگز روش‏هاى برهانى در سطح عمومى جامعه، ما را از برخوردهاى تبليغاتى مستغنى نمى‏كند و بايد گفت: هريك به جاى خويش نيكوست.

ثانيا، حتى فرزانگان و خواص جامعه نيز نيازمند تبليغات حساب شده و فنى‏اند تا علاوه بر تشخيص حق، انگيزه كافى براى عمل بر طبق آن داشته باشند اين مطلب دقيق و لطيف، مربوط به فلسفه اخلاق و روان‏شناسى تربيتى است و بايد همان‏جا مورد بحث قرار گيرد كه صرف اقناع عقلى نمى‏تواند محرك انسان به سوى عمل باشد؛ اگرچه ظاهر راى افلاطون مقابل اين است.

به اينگونه است که در مييابيم، درک درست، دريافت صحيح و ترويج اهداف عاشورا نيازمند آن است تا عزاداريها را به صورت اجتماعي برگزار نموده و همه ساله شاهد ارائهي شعاير محرم در سطوح مختلف اجتماعي باشيم.

ماه عشق و خون

حسين من! محرم از راه ميرسد، ماه محبت به تو، ماه دلدادگي به قافلهاي که تو قافلهسالار آني، ماه محبت به مردان و زنان و کودکان اين قافله. ماه ميثاق و تجديد عهد با آنان که در اين قافلهاند و از انس به کمال لذت ميبرند و جز به بزرگي و هيبت و جلال خداوندي انديشهاي ندارند. از دنيا و مال و منال آن رويگردان ميشوند و هر آنچه را مي‌‌بينند در پيش چشم آنان کوچک و ناچيز است و فقط به عظمت و جبروت خداوند در انديشه‌‌اند. از هر آنچه مانع کمال بندگي و تبعيت از حکم خداوندي است چشم ميپوشند تا از بقاي خود بگذرند و به لقاي حضرت حق برسند، در نيل به اين رستگاري جان و تن خويش را به نيزهها و شمشيرها ميسپارند و مرغ جانشان قفس جان را در هم ميشکند و آماده پرواز ميشوند.

حسين من! صداي اين قافله به گوش ميرسد آن هم با آمدن محرم، قافلهاي که براي رسيدن به اين کمال و شرافت سبقت در کوي شهادت را سبب لذت و آرامش ميدانند و غارت اموال و اسيري اهل و عيال و کودکان هيچ کدورت و ملالي را بهدلهايشان راه نمي‌‌دهد.

حسين من! محرم، ماه تو از راه ميرسد و غم و اندوه تو بردل ما لانه ميکند. ديدگان تو را پراشک ميبينيم و لبان تو را خشکيده، کاش نميبوديم و از سينه گداخته، قلب شعلهور شده و روح پرتلاطم تو نميشنيديم، تنها سرود ايمان، نواي توحيد و ياد خدايي که ذکر و ورد تو ميشود، آرامبخش دل ما هم خواهد شد. تو خوب ميداني، غمسراي خيمههاي تو، سوزش قلب زنان، گريه نوباوگان، آه و سوز خواهران و العطش کودکان تو، عالمي را از ازل تا قيام قيامت اشکريزان ميکند.

آقاي من! تو به سرزميني قدم ميگذاري که مردمان روزگار، تو را بر دو کار مخير ميسازند؛ يکي مرگ و ديگري خواري و ذلت! و چه زيبا فرياد برميآوري که خواري و ذلت از خاندان ما دور است و کشته شدن و زير بار ستم نرفتن در ما شرافتمند خواهد بود، ما درسآموز مکتب تو ميشويم در محرم و به ياران و همه آنان که لبيکگوي تو شدند سلام و درود ميفرستيم. تو رهنماي راه ايمان و جرعه نوش جام يزداني. تا هميشه تاريخ، تا هميشه روزگار زندگي در هر صبح و شام به تو سلام ميدهيم. با هر که با شما در صلح و سلامت است، تا ابد در صلح و سلامتيم و با هر که با شما ميجنگد در مبارزه و جنگيم و تا قيامت اينچنين خواهيم بود. چرا اينچنين نباشد که قصه پرغصه کربلا فرياد دل را برميآورد، وقتي ميبيند تيرها و نيزههاي نامردمان بيحميت خون رسالت را به زمين ميريزد، دستان خاندان جلالت را به اسارت ميبرد و سرزنشي که جبرئيل امين را هم به ماتم مينشاند، واقعه جانسوزي که پارههاي پيکر پيامبر را روي شنهاي بيابان زير سم اسبان، زير تيغ آفتاب گرم کربلا، مقابل چشم شتررانان و شماتتگران قرار ميدهد و چه مصيبتي که بشريت متحمل آن ميشود.

آداب ماه محرم

1-  سزاوار است كه حال دوستان آل محمد صلالله عليه و آله در دهه اول محرم تغيير نموده و در دل و سيماى خود، آثار اندوه و درد اين مصيبتهاى بزرگ را آشكار نمايند.

2- خوب است كه مقدارى از لذايذ زندگى را كه از خوردن و نوشيدن و حتى خوابيدن و گفتن به دست مىآيد، ترك نمايند و مانند كسى باشند كه پدر يا فرزند خود را از دست داده است .

3- خوب است كه روز تاسوعا و عاشورا، ديدار با برادران دينى را ترك كرده و آن روز را روز گريه و اندوه خود قرار دهند.

4- مستحب است كه در دهه اول محرم ، هر روز امام حسين عليه السلام را با زيارت عاشورا زيارت نمايند.

5- سزاوار است كه اگر مىتوانند مراسم عزادارى آن حضرت را در منزل خود با نيت خالص بر پا نمايند و اگر نمىتوانند در مساجد يا منازل دوستانش به برپايى اين مراسم كمك كنند.

6- شايسته است كه هر روز مقدارى از اوقات خود را در مكانهاى عمومى به عزادارى بپردازد.

7- مستحب است كه در آخر روز عاشورا، زيارت تسليت را بخوانند.

8- يكى از اعمال مهم دهه اول ، دعاى اول ماه است و براى اينكه اول اين ماه، اول سال بوده و از طرف ديگر دعاهاى قبل از وقت نيز تاثير خاصى در برآورده شدن حاجات و رسيدن به امور مهم دارد؛ اين دعا تاثير زيادى در سلامتى و دورى از آفات دينى و دنيايى آن سال و بهبودى حال و به دست آوردن نيكيها دارد.

9- بهتر است كه در شب اول، بعضى از نمازهايى را كه در اين شب وارد شده به مقدار حال و توانايى خود بخواند؛ حداقل دو ركعت نمازى را كه شامل حمد و يازده بار قل هو اللّه احد است را بخواند. بعد از آن ، دعايى را كه پيامبر صل الله عليه و آله بعد از اين نماز خوانده است و در كتاب اقبال نقل شده را بخواند و فرداى آن روز را روزه بگيرد. در روايت آمده است كسى كه چنين عملى را انجام بدهد مانند كسى است كه به مدت يك سال كارهاى خوب انجام داده و تا سال آينده محفوظ خواهد بود.

10-   مستحب است كه روز سوم را روزه بگيرد. در روايت آمده است : حضرت يوسف عليه السلام در اين روز از چاه خارج شد. و اگر كسى اين روز را روزه بگيرد، خداوند مشكل او را برطرف نموده و سختيها را بر او آسان مى نمايد.

11-   روايت شده است: مستحب است كه انسان تمام ماه را روزه بگيرد. و در مورد روزه روز تاسوعا و عاشورا روايت مخصوص داريم ، اما احتياط اين است كه روز عاشورا را روزه نگيرد ولى از خوردن و آشاميدن تا عصر خوددارى نمايد و آنگاه چيزى بخورد يا بياشامد؛ به جهت اين كه امام حسين عليه السلام و ياران حضرت در عصر از غصه هاى اين دنياى پست رهايى يافتند.

12-   از كارهايى مثل سرمه كشيدن و غير آن، بهتر است پرهيز شود.

13-   از شيخ مفيد رحمة اللّه روايت شده است كه شب بيست و يكم محرم ، شب زفاف سرور تمام زنان جهان حضرت فاطمه عليه السلام است و به همين جهت روزه آن روز مستحب مى باشد.

14-   مستحب است كه در آخر ماه محرم محاسبه نفس، استغفار و دعا براى اصلاح حال ، صورت پذيرد.

دلم درياچهي غم شد دوباره

قد آيينهها خم شد دوباره

                                             صداي سنج و دمام آمد از دور

                                             بخوان اي دل محرم شد دوباره

عليرضا قزوه

گسترش روابط نظامي ايران و چين

هفته گذشته امير دريادار حبيب الله سياري، فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران  در رأس هيأتي به چين سفر نموده و اين ديدار از بندر شانگهاي آغاز کرد.

اين سفر که به دعوت رسمي «ووشنگ لي» فرمانده نيروي دريايي چين صورت گرفت، در واقع نخستين سفر يک مقام عاليرتبه نيروي دريايي ايران به چين محسوب ميشود که اهميت آن براي محافل خبري چين قابل توجه است.

رسانههاي چيني در گزارشهاي خود، انجام اين سفر و ملاقات مقامهاي عاليرتبه نظامي چين با فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران را گامي موثر در جهت توسعه تعاملات نظامي تهران - پکن ارزيابي کردند.

خبرگزاري رسمي چين،شينهوا، در گزارشي ضمن بررسي اين ديدار مقامهاي ارشد نظامي چين با امير دريادار سياري، نوشت: «چانگ ون چوان» وزير دفاع چين ميزبان فرمانده عاليرتبه ايراني در ساختمان بزرگ «هشت يک ارتش» بود.

اشاره به «هشت يک» اهميتي است که اين مکان براي چينيها بخصوص نظاميان اين کشور دارد. منظور از «هشت يک» نخستين روز ماه هشتم ميلادي است که در آن روز ارتش آزاديبخش چين تاسيس شد و نيروهاي نظامي چين هر ساله با برگزاري مراسمي ويژه اين روز را گرامي مي دارند.

در گزارش شينهوا به همکاري هاي دو کشور ايران و چين در طول ساليان گذشته اشاره و تاکيد شده روابط پکن تهران همواره در بهترين سطح خود بوده است.

براساس گزارش اين خبرگزاري، ملاقات  فرمانده نيروي دريايي ايران با مقام هاي عاليرتبه نظامي چين نشان دهندهي آن است که دو کشور خواهان برداشتن گام هاي استوارتر و گسترش مناسبات بيشتر در بخش نظامي دريايي در آينده هستند.

شينهوا با بازتاب سخنان «چانگ ون چوان» وزير دفاع چين که گفته بود، «چين خواستار تعميق مناسبات نظامي با جمهوري اسلامي ايران است»، مي نويسد: بيان اين سخنان نشان دهنده اهميت روابط دو کشور نزد مقامات عاليرتبه چين است.

پايگاه اينترنتي شبکه اخبار سراسري چين هم در گزارشي با عنوان «همکاري نظامي ايران و چين؛ تعامل عملگرايانه» نوشت: سابقه دوستي دو کشور ايران و چين به قرنها پيش بر ميگردد و با ورود به دوران جديد؛ اين روابط همچنان پايدار، ثابت و به شکل قابل توجه در حال توسعه و گسترش است.

به نوشته اين رسانه؛ دولتمردان و مقامات عاليرتبه ايران و چين همواره ضمن تماسهاي منظم و دايمي در راستاي اعتمادسازي متقابل و تعميق همکاريهاي دوستانه در تمامي زمينهها، تلاشهاي زيادي داشته اند و سفر يک هيات نظامي از ايران به چين از اهميت موضوع حکايت دارد.

پايگاه اينترنتي شبکه اخبار سراسري چين، همچنين در بخشي از گزارش خود تصاوير متنوعي از ديدارهاي امير دريادار سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با «چانگ ون چوان» وزير دفاع و درياسالار «ووشنگ لي» فرمانده نيروي دريايي چين منتشر کرد.

به نوشته اين رسانه، گسترش مناسبات دو کشور در زمينههاي مختلف به قدري براي پکن مهم است که اين موضوع در جريان ديدار وزير دفاع اين کشور با فرمانده ارشد دريايي ايران، در بخش همکاريهاي دوجانبه نظامي و توسعه اين مناسبات در چارچوب منافع دو جانبه تاکيد شده است.

پايگاه اطلاع رساني وزارت دفاع چين هم با بازتاب دادن حضور هيات عاليرتبه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و مذاکرات انجام شده روز گذشته، آن را گام موثر در راستاي توسعه تعاملات نظامي تهران - پکن ارزيابي کرد.

اين پايگاه خبري نيز يادآور شد: در سالهاي اخير نيروهاي نظامي ايران و چين همواره روابط مثبت خود را به صورت پايدار حفظ کرده و اين همکاريها در قالب تعاملات نظامي، آموزش پرسونل و ساير زمينهها با موفقيت کامل همراه بوده است.

شبکه تلويزيوني سراسر چين نيز  روز گذشته گزارشهاي مختلفي از ديدارهاي و سفر هيات عاليرتبه نيروي دريايي ارتش ايران پخش کردند.

طرح امنيتي ويژه بغداد در ايام محرم

وزارت داخله و فرماندهي عمليات بغداد از تدوين يک طرح امنيتي ويژه براي تامين امنيت کاروانهاي عزاداري امام حسين(ع) در طول ماه محرم خبر دادند.

عراق از زمان سقوط صدام تاکنون هر ساله در دهه محرم شاهد افزايش حملات خشونتبار القاعده و بعثيها عليه عزاداران امام حسين(ع) است به همين دليل نيز در ويلاتهاي مختلف اين کشور، به منظور تامين امنيت زائران و عزاداران طرحهاي امنيتي ويژهاي تدوين و اجرايي ميشود تا شمار قربانيان حملات تروريستي احتمالي کاهش يابد.

پايگاه خبري «شفقنيوز» در همين رابطه نوشت: وزارت داخله و فرماندهي عمليات بغداد از وجود يک طرح امنيتي ويژه ماه محرم به منظور حمايت از عزاداران امام حسين(ع) در پايتخت خبر ميدهد.

هنوز درباره جزئيات اين طرح و شمار نيروهاي امنيتي حامي کاروانهاي عزاداري در پايتخت عراق خبري در دست نيست.

چهارشنبه گذشته نيز والي «ذيقار» از تدوين يک طرح امنيتي براي ماه محرم در اين ولايت خبر داد و گفت که بيش از 15 هزار نيروي امنيتي در مناطق مختلف اين ولايت مستقر خواهند شد و از کاروانهاي عزاداري حمايت خواهند کرد.

حادثهاي که انتفاضه سوم را کليد خواهد زد

درگيريهاي شديدي ميان فلسطينيها و نظاميان اسرائيلي از دو روز پيش در قدس شرقي آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

روزنامه راي اليوم نوشت: 10 فلسطيني بر اثر شليک گلولههاي گاز اشک آور توسط نظاميان صهيونيستي در قدس اشغالي به شدت مجروح شدند.

اين روزنامه در ادامه نوشت: اين درگيريها در پي شهيد کردن يک جوان فلسطيني در کرانه باختري به اتهام به زيرگرفتن چند اسرائيلي به وجود آمد. در اين حادثه رانندگي که چند اسرائيلي مجروح شدند، پوليس اسرائيل با شليک به اين جوان فلسطيني وي را شهيد ميکند.

 رسانههاي اسرائيلي اين مساله را در آستانه وقوع انتفاضه سوم توصيف ميکنند و از درگيري شديد ميان پوليس اسرائيل و فلسطينيها خبر ميدهند. در اين درگيريها فلسطيني ها به پرتاب سنگ و مواد انفجاري اقدام کردند. پليس اسرائيل 23 نفر را در اين رابطه دستگير کرد که دو کودک و يک زن در ميان آنها ديده ميشود.

ربات همه کاره

 در جاپان

شرکت هوندا پروژه طراحي ربات را در سال 1986 با ساخت ربات EO آغاز کرد و همزمان با برگزاري کنفرانس وايرد در لندن، جديدترين نسخه ربات آسيمو نيز مهارتهاي مختلف خود را به نمايش گذاشت.

به گزارش سرويس علمي جام نيوز به نقل از شبکه خبر، ربات آسيمو با 1.3 متر قد، داراي 34 موتور است که انجام حرکات مختلف مانند انسان را امکانپذير ميکند؛ سرعت دويدن اين ربات 9 کيلومتر در ساعت است. راه رفتن، دويدن، بالا رفتن از پلهها، فوتبال بازي کردن و صحبت کردن به زبان انگليسي و جاپاني بخشي از مهارتهاي اين ربات شبهانساني است.

با استفاده از اطلاعات بصري که از دو دوربين نصب شده بر روي سر جمعآوري ميشوند، ربات قادر به تشخيص جهت حرکات انسان يا توپ (در هنگام بازي فوتبال) ميشود.

براي اين ربات باتري ليتيوم يون 51.8 ولت در نظر گرفته شده است که پس از هر بار چارج کردن، بمدت 40 دقيقه کارآيي دارد. بخشي از فناوري ابداعي براي ربات آسيمو براي رباتهاي پاکسازي نيروگاه اتمي فوکوشيما مورد استفاده قرار گرفت؛ مهندسان هوندا بدنبال ارتقاء قابليتهاي فيزيکي ربات آسيمو براي برداشتن وزنههاي سنگين و کمک در کارهاي منزل هستند.

درمان سرطان پستان

با ژن جديد

محققان سويدني دريافتند در افراد مبتلا به سرطان پستان اگر دو ژن از شکل طبيعي خود خارج شوند، دواهاي رايج شيمي درماني، اثربخشي کمتري ايجاد ميکنند.

بر اساس يافتههاي جديد تغيير شکل در منطقه کوچکي از کروموزومهاي اين دو ژن، تومورها را در برابر دواهاي موسوم به Anthracycline مقاوم ميکند. اين مقاومت تنها مختص به اين دارو است و در تاثيرگذاري ساير دواهاي شيميدرماني تغييري به وجود نميآيد.

محققان معتقدند اين کشف بسيار سودمند است زيرا با ارزيابي توانايي تومورها در برابر درمان ميتوان بهترين روش را براي درمان فرد مبتلا به سرطان پستان انتخاب کرد.

در حال حاضر، متخصصان با آزمايش ژنهاي مشخص، حساسيت تومورها در برابر استروژن را ميسنجند. با اين ارزيابي در خصوص استفاده از دواهاي انسدادکننده هورمون همچون Tomoxifen تصميمگيري ميشود. همچنين توليد پروتئيني موسوم به HER_2 توسط تومورهاي بيماران مبتلا به سرطان پستان باعث پيشرفت سرطان ميشود و اين افراد اغلب با دواهاي «Tlerceptin» يا «Trastuzumob» درمان ميشوند.

محققان ميگويند: در حال حاضر براي بيماران مبتلا به سرطان پستان دو يا سه دواي شيميدرماني تجويز ميشود که هر کدام از اين داروها بالقوه سمي هستند. اگر از دادن داروي غيرمفيد و درعين حال سمي به بيمار جلوگيري شود، امکان درمان سريعتر وي فراهم ميشود.

در اين تحقيق؛ دياناي تومورهاي پستان 85 بيمار پيش از آغاز شيميدرماني مورد بررسي قرار گرفت. در ميان تومورهاي مقاوم به درمان، محققان به تغيير شکل در ناحيه کوچکي از کروموزومها پي بردند.

محققان با استفاده از اين يافتهها قادرند موثرترين روش براي درمان سرطان پستان را انتخاب کنند، هر چند براي تاييد اين يافتهها آزمايش بر گروههاي بزرگتري مدنظر است.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 177
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 341
  • بازدید ماه : 705
  • بازدید سال : 3,541
  • بازدید کلی : 84,060