loading...
سخن جدید
بازدید : 14 1393/08/26 نظرات (0)

 

 

بسم‌الله‌‌الرحمن‌الرحیم

...

ايجاد شبکه ريلي پاکستان، افغانستان، ايران و ترکيه

پاکستان تصميم گرفته است تا با هدف تقويت همکاريهاي تجاري و رونق گردشگري ميان کشورهاي مسلمان منطقه، شبکه حمل و نقل ريلي با افغانستان، ايران و ترکيه ايجاد کند.

به گزارش روز دوشنبه روزنامه «بيزنس رکورد»، اين تصميم در يکي از جلسات اعضاي کابينه دولت پاکستان اتخاذ شده است.

بر اساس اين گزارش، نخست وزير پاکستان بر ضرورت ايجاد اين شبکه ريلي ميان چهار کشور مسلمان پاکستان، افغانستان، ايران و ترکيه تاکيد کرد.

تصميم دولت پاکستان نشانهي اراده اسلام آباد براي بهبود و گسترش روابط با دو کشور همسايه ايران و افغانستان است و قصد دارد با ايجاد اين شبکه ريلي، از طريق ايران، خود را به ترکيه به عنوان يکي از هم پيمانان مهم اسلام آباد نزديکتر کند.

سابقه همکاريهاي ريلي ميان پاکستان و ايران به دهها سال پيش باز ميگردد، با توجه اقدامات دو کشور براي توسعه فعاليتهاي تجاري در سواحل درياي عمان و به ويژه طرح توسعه بندر چابهار در ايران و بندر گوآدر در پاکستان، دو طرف نياز به توسعه بيشتر شبکههاي ريلي دارند. از سويي هم اين تصميم پس از سفر رييس جمهور محمد اشرفغني به اسلام آباد صورت گرفته است. گمان ميرود اين اقدام نيز در پيوند با قراردادهاي اقتصادي امضا شده ميان دو کشور صورت روي دست گرفته شده باشد.

نمايندگان مجلس تصريح کردند:

ضعف حکومت در تأمين امنيت

برخي نمايندگان مجلس با اشاره به ناامنيها و انفجارهاي اخير به ويژه در پايتخت، ميگويند که سياست داخلي حکومت و حدت ملي در راستاي تامين امنيت، ضعيف است.

نمايندگان همچنين از سفرهاي خارجي رييس جمهور انتقاد کرده ميگويند که حکومت بايد ابتدا تشکيلات اساسي دولت را ميساخت.

شکيبا هاشمي، عضو کميسيون امنيت داخلي مجلس نمايندگان به خبرگزاري جمهور گفته است: «وضعيت امنيتي فعلي و گذشته هيچ تفاوتي نکرده است، حکومت خود را قهرمان سياست خارجي عنوان ميکند؛ اما عملکردش در عرصهي سياست داخلي تاهنوز بسيار ضعيف بوده است».

پس از روي کار آمدن حکومت وحدت ملي ناامني و انفجارها در بسياري ولايتها به ويژه در کابل افزايش يافته و دو روز پيش نيز انفجاري در جاده دارالامان در نزديکي شوراي ملي، شکريه بارکزي، يک عضو مجلس نمايندگان را هدف قرار داد که او در اين انفجار زخمي شد و بيش از سي نفر در اين رخداد کشته و زخمي شدند.

خانم هاشمي ميگويد: بايد از آقاي اتمر (مشاور امنيت ملي رييس جمهور) پرسيده شود که چگونه انتحاري به ساحهي پارلمان نزديک شده و خودش را انفجار داد.

اين عضو مجلس تاکيد دارد: اگر حکومت به امنيت داخلي توجه نکند؛ نه در پروسهي صلح و نه در اعمار زيربناهاي اقتصادي کاري انجام داده نميتواند و ابتدا حکومت بايد استراتيژي خود را در قسمت سياست داخلي به ويژه تامين امنيت و برقراري صلح در کشور تغيير دهد.

ناامنيها تنها در پايتخت نه، بلکه در بسياري از ولايتهاي کشور به ويژه در حوزه جنوب، شمال و شمال شرق کشور افزايش يافته است و فرصت طلبان در داخل و خارج از حکومت، شخصيتهاي سياسي و قومي را ترور ميکنند.

خانم هاشمي تصريح کرد: ترور اشخاص سياسي و قومي بيانگر اين است که حکومت اصلا به امنيت توجهي ندارد و نهادهاي کشفي و استخباراتي نيز ضعيف عمل ميکنند.

شاهدالله شاهد، ديگر عضو مجلس نيز تشديد ناامنيها با روي کار آمدن حکومت جديد را تاييد ميکند.

آقاي شاهد گفت: «پس از روي کار آمدن حکومت جديد مخالفان مسلح با انجام ترورها و حملات انتحاري موجوديت خود را نشان ميدهند و اين مساله ايجاب ميکند تا حکومت وحدت ملي پاليسي جديد، مدون و طولاني مدت امنيتي را ترتيب کند».

نمايندگان مجلس، عدم تشکيل کابينه، عدم معرفي واليان و فرماندهان امنيه ولايات از دلايل اند که ناامنيها در کشور افزايش يابد و سرپرستان با دلچسپي کار نميکنند.

به گفتهي آنان؛ در برخي موارد سرپرستان خود در ايجاد ناامنيها به منظور تحميل خواستهاي شان بالاي حکومت و مردم دست دارند و ناامنيها و فساد اداري به حد غيرقابل کنترولي افزايش يافته است.

رييس جمهور وعده داده بود که در مدت 45 روز کابينه را معرفي ميکند؛ اما اکنون چند روز از اين وعده گذشته و هنوز کابينه معرفي نشده است.

بازداشت عاملان کشتار نيروهاي ارتش در کابل

وزارت امور داخله اعلام کرد: عاملان حمله به نيروهاي ارتش و بمبگذاري کنار جادهاي در کابل دستگير شدند.

وزارت امور داخله روز گذشته با انتشار اطلاعيهاي اعلام کرد: 3 نفر از عاملان بمبگذاري و طراحان حمله انتحاري عليه نيروهاي ارتش را دستگير کردهاند.

بر اساس اطلاعيه مذکور، اين افراد در فعاليتهاي تروريستي زيادي در شهر کابل دست داشتهاند.

در اين اطلاعيه آمده است: از اين افراد يک ماين مغناطيسي به وزن 800 گرم، يک کپسول انفجاري و مقداري وسايل منفجره نيز کشف شده است.

اين افراد در بازجوييهاي ابتدايي به جرم خود اعتراف کرده و گفتند: در رويدادهاي اخير ناامني در کابل دست داشتهاند.

در اين اواخر حملات تروريستي در کابل افزايش يافته که در آخرين مورد دو روز پيش در نتيجه حمله انتحاري در اين شهر بيش از 20 نفر کشته و زخمي شدند.

براساس اطلاعيه ديگر وزارت امور داخله، بيش از 30 مخالف مسلح در ولايتهاي «قندهار»، «کنر»، «لغمان»، «غزني»، «زابل»، «ارزگان» و «پکتيا» در نتيجه عمليات پاکسازي نيروهاي امنيتي کشته و زخمي شدند.

40 هزار خانواده در کابل داراي برق ميشوند

پروژه برقرساني به چهل هزار خانواده در پايتخت، روز گذشته در کابل افتتاح شد.

به نقل از خبرنامهي رياست برشنا، اين پروژه برقرساني براي مناطق جنوب غرب کابل شامل ساخت شبکههاي ولتاژ متوسط به طول (145) کيلومتر، ولتاژ پايين به طول (350) کيلومتر و به تعداد( 165) ترانسفارمر براي(40000) مشترکين برق، ديزاين شبکه، انتقال تجهيزات، نصب و مونتاژ ميباشد.

اين پروژه از طرف شرکت برشنا توسط کمپني فيکاي ترکيه اجرايي خواهد شد که هزينهي ساخت آن مبلغ (48،267) ميليون دالر است و از سوي بانک انکشاف آسيايي به صورت بلاعوض پرداخت ميگردد.

به گفتهي مسوولان شرکت برشنا، با تکميل کردن اين پروژه بيش از چهل هزار (40000) خانواده درمناطق جنوب غرب کابل ازجمله ساکنان ارغنده، قلعه محب، چهل دختران و دشت برچي از سهولتهاي برق مستفيد خواهند شد.

 تاکنون کارهاي سروي، ديزاين، توليد و انتقال پايهها به انبار شرکت برشنا صورت گرفته  و تکميل آن بيست ماه ديگر را در بر خواهد گرفت.

اين پروژه در حالي آغاز ميشود که شهروندان پايتخت نشين از قطع مکرر برق در زمستان شکايت داشته و مسوولان شرکت برشنا نيز دليل اين سکتگي را کمبود برق و عدم ظرفيت انتقال برق دايمي ميدانند. آنان ميگويند که داشتن برق دايمي و ثابت براي پايتخت تا سال 2017 ميلادي ممکن خواهد شد.

سفير ترکيه در کابل، نماينده ملکي ناتو در افغانستان شد

اسماعيل آراماز، سفير ترکيه در کابل از سوي دبيرکل ناتو به عنوان بالاترين عنصر غيرنظامي سازمان پيمان آتلانتيک شمالي در افغانستان برگزيده شد.

وزارت خارجه ترکيه با صدور اطلاعيهاي ضمن اعلام اين مطلب، از آغاز فعاليت آراماز از ابتداي سال آينده ميلادي به جاي «مائريتس جوشمس» هالندي به عنوان بالاترين عنصر غيرنظامي ناتو در افغانستان خبر داد.

براساس اين گزارش، سفير ترکيه همچنان عهده دار تنظيم روابط ناتو با دولت کابل خواهد بود.

مدت ماموريت نيروهاي نظامي حافظ صلح ناتو در افغانستان در پايان سال جاري ميلادي خاتمه خواهد يافت و ناتو در چارچوب جديد در افغانستان موجوديت خود را ادامه خواهد داد.

«حکمت چتين» نخست وزير و رييس مجلس سابق ترکيه نيز طي سالهاي 2003 الي 2006 ميلادي به عنوان نماينده ناتو در افغانستان حضور داشت.

تشديد خشونتها در نقاط مختلف کشور

خشونتها از جانب مخالفان مسلح در نقاط مختلف کشور طي روزهاي اخير افزايش يافته است.

روز گذشته فرمانده پوليس ولايت فراه از حملهي حدود 400 مخالف مسلح به ولسوالي بالابلوک و مقر ولسوالي اين شهر خبر داد.

عبدالرزاق يعقوبي، فرمانده پوليس ولايت فراه روز دوشنبه(25 عقرب) به شبکه تلويزيوني طلوع نيوز گفت: صبح امروز با حمله حدود 400 شبه نظامي طالبان به فرمانداري بالا بلوک درگيري بين نيروهاي امنيتي و نيروهاي مخالفان مسلح آغاز شد که اين درگيري  ساعتها ادامه يافت.

وزارت امور داخله نيز با تإييد اين مطلب ميگويد که دهها نفر از مخالفان مسلح در ولسوالي بالا بلوک ولايت فراه به پوستههاي پوليس ملي و محلي حمله کرده اند.

در خبرنامه اين وزارت آمده که حوالي ساعت 5 صبح روز گذشته دهها تن از مخالفان مسلح به اين پوستهها در روستاهاي کمپني، گنج آباد و چهارکوچه ولسوالي بالابلوک ولايت فراه حمله کرده اند.

وزارت داخله ميگويد که اين درگيري چندين ساعت ادامه پيدا کرده اما در پايان مخالفان مسلح «شکست خوردند.»

هفته گذشته علاوه بر چند انفجار بمب کنار جادهاي در ولايت کابل يک عامل انتحاري بمب همراه خود را در دفتر «ظاهر ظاهر» فرمانده پوليس کابل منفجر کرد که بر اثر آن رييس دفتر فرماندهي پوليس کابل کشته شد.

دو روز پيش نيز يک عامل انتحاري موتر مملو از مواد منفجره خود را به وسيله نقليه شکريه بارکزي، نماينده مردم کابل در مجلس کوبيد که بر اثر آن چند تن کشته و شماري زخمي شدند اما به اين نماينده مجلس افغانستان آسيبي نرسيد.

در همين حال، وزارتخانههاي دفاع و داخله از کشته شدن 31 عضو مخالفان مسلح طي شبانه روز گذشته در مناطق مختلف کشور در درگيري با نيروهاي ارتش و پوليس اخبر دادند و اعلام کردند در اين درگيريها 29 عضو مخالفان مسلح نيز زخمي شدند.

 

روز دانشجو

 و مشکلات حل ناشدهي دانشجويان

روز جهاني دانشجو(17 نوامبر) درحالي سپري شد که پاسداشت از اين روز در کشور و قشر ارزشمنديکه به آن تعلق دارد، با مشکلات متعددي مواجه اند و محروميتهاي تحصيلي و شغلي در دوران آموزش و پس از آن، بسياري از آنان را به ستوه آورده است.

اين روز برخاسته از رخدادي است که در آن دانشجو قرباني شده و با آبروي دانشگاه بازي قدرت طلبانه صورت گرفته است. متأسفانه اين بازي ساليان زيادي در بسياري از کشورها ادامه يافته و هم اکنون نيز در کشورهاي زيادي که افغانستان نيز جزء آن ميباشد، در بسا موارد، دانشگاه محل سياستبازي گرديده و از دانشجو به عنوان ابزار بازيهاي سياسي استفاده شده است.

اين مناسبت به زماني برميگردد که در سال 1348 ميلادي، در دوران «امپراتوري مقدس رم»، دانشگاه چارلز، در شهر پراگ، بنيان گذاشته شد. در سده 15 ميلادي، «يان هوس» کشيش مترقي، رئيس اين دانشگاه شد. او مردم را به مبارزه مسلحانه، بر ضد کليسا و فئودالهاي ستمگر، فراخواند. «يان هوس» را به همين جرم زنده زنده در آتش سوزاندند؛ اما آرمان آزاديخواهانهي او نه فقط در دانشگاه چارلز، بلکه در سرزمين چک جاودانه شد. هنگاميکه 5 سده بعد «پراگ» توسط نازيها اشغال شد، دانشگاه چارلز يکبار ديگر سر به شورش برداشت! هجوم سربازان نازيها در پانزدهم مارچ و بر زمين ريختن خون يک کارگر جوان و «يان اپلتال»، دانشجوي24ساله، از دانشکده دواسازي دانشگاه چارلز خشم دانشجويان را برانگيخت و در برابر تصميم فرماندهان آلماني  که مي‏گفتند دانشگاه بايد براي هميشه ساکت شود! منجر به انتقال 1200 دانشجو به اردوگاه اجباري و تيرباران 9 دانشجوي ديگر شد. اما بازهم اين صدا خاموش نشد تا اينکه شوراي جهاني دانشجويان، در سال 1941 در لندن، روز 17نوامبر را به احترام شهداي دانشجويان پراگ «روز جهاني دانشجو» اعلام کرد. از آن پس از اين روز در سرتاسر دنيا تجليل و گراميداشت به عمل آمده و با استفاده از اين فرصت، مطالبات برحق دانشجويان يادآوري شده و دادخواهيهاي لازم انجام ميشود.

يادآوري از اين روز در افغانستان اما تاکنون همانند بسياري از مناسبتهاي ديگر، سمبوليک باقي مانده و نهادهاي مسوول دولتي را وادار نساخته است تا با بهره برداري از اين روز در راستاي رسيدگي به مراکز علمي و دانشجويي اقدامات لازم و موثري را انجام دهند. از جانب ديگر، دانشجويان نيز با استفاده از اين فرصت نتوانسته اند تا در صدد دادخواهي از خويشتن برآمده و براي تغيير شرايط به شکل مثبت و به سود جامعه دانشجويي حرکتهايي را به راه اندازند که بتوانند مرکز و محوري براي ترويج ارزشهاي مدني، علمي و مفيد براي جامعه باشد.

دانشجو در کشور ما تاکنون نيز با مشکلات عديدهاي مواجه اند. به روز نشدن مراکز آموزش عالي و نبود تجهيزات و امکانات لازم علمي و آموزشي در «دانشگاههاي مادر» کشور و ساير مراکز آموزشي، نبود فرهنگ پژوهش علمي، عدم استفاده از روشهاي دانشجو محوري و عدم استقبال از فرهنگ نقد و نقدپذيري موجب شده تا سير علمي در کشور، روند کندي را اختيار نمايد. از سوي ديگر، ورود انبوهي از دانشجويان فارغ شده و خواهان کار در بستريکه ظرفيتهاي شغلي به هيچ وجه متناسب با جمعيت آماده به کار نميباشند، حجم بزرگي از بيکاران را تشکيل داده و به بحران خفتهي اجتماعي تبديل ميشود.

در چنين شرايطي بايد از روز جهاني دانشجو براي تحقق مطالبات برحق دانشجويي و بهسازي بسترهاي آموزش عالي و همچنين بهبود بسترهاي شغلي، بهره برد و برنامهي مدون و منظمي را روي دست گرفت تا بتوان از اين مناسبت، استفادهي مفيد و مطلوبي را کمايي کرد.

زمستان دشوار پناهجويان پاکستاني 

منبع: نيويورک تايمز

ترجمه: زهره رستگار

در جريان سه دهه جنگ موجي از مردم افغانستان خانههايشان را ترک کردند و به سوي مرزهاي شرقي فرار کردند، بسياري از آنان در مناطق قبايلي پاکستان براي خود سرپناه ايجاد کردند.

تابستان گذشته موج ديگري از مهاجران رسيدند، اما آنان مهاجران افغان نبودند، بلکه پاکستانيهايي بودند که به دليل جنگ خانههايشان را ترک کردند.

صدما...، کارگريکه ماه گذشته همراه خانوادهاش از داخل پاکستان فرار کرده است، ميگويد: همهجا جنگ بود، بمباران بود، نظاميان بر روستاي ما راکت پرتاب ميکردند، در منطقهي ما يک عمليات راه اندازي کرده بودند که يک زن نيز توسط آنان کشته شد.

منظور وي از اين حرفها، حملات نظاميان پاکستان بر مناطق قبايلي وزيرستان شمالي است که منجر به پناه بردن هزاران پاکستاني به خاک افغانستان شد.

ارتش پاکستان عمليات پاکسازي را از ماه جون آغاز کرد، اين عمليات حداقل 1.5 ميليون تن را مجبور به ترک خانههايشان کرد. مقامات ميگويند که 250 هزار تن از آنان به افغانستان فرار کرده اند.

اقوام هر دو طرف مرز پشتون هستند، بسياري از مهاجران پاکستاني در ولايات خوست و پکتيکا با اقوام دلسوز افغان پناهگاه پيدا کردند. در بسياري موارد آنان توانسته اند خانه يا زميني را کرايه کنند.

بر اساس آمار کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل، 3 هزار از فقيرترين اين خانوادهها در کمپ گولان در ولسوالي «گُربد» خوست زندگي ميکنند.

زنان در داخل خيمهها نشسته اند، کودکان که 65 درصد از نفوس کمپ را تشکيل ميدهند، در داخل و بيرون خيمهها هستند و مردان در حال ساخت ديوارهاي گلين در اطراف خيمهها براي مصوونيت بهتر براي زمستان آينده هستند.

اغلب خانوادهها با پاي پياده و وسايل بسيار اندکي فرار کرده اند. بسياري از آنان يک داستان را تعريف ميکنند: ارتش پاکستان با يک هشدار عمومي به آنان 3 روز وقت داده بود تا خانههايشان را ترک کنند، بزرگان تلاش کردند تا از طريق گفتوگو آنان را راضي سازند که به غيرنظاميان اجازه اقامت بدهد، اما آنان بمباران را شروع کردند.

شکيلا، يک زن بيوه ميگويد: ما همه چيز را رها کرديم، مرغ، ماکيان، فرش و... ما در مسير راه در کوهها ميخوابيديم.

وي افزود: نظاميان پاکستاني بمباران را ساعت 4 صبح آغاز کردند، زمانيکه مردان براي نماز به مسجد رفته بودند.

برادرزادهي وي نيز در ميان زخمي شدگان بود و آنان پس از طلوع آفتاب فرار کردند.

موسي کليم وزير، يک چوپان از روستاي «تانک داتاخيل» نيز در جمع اين پناهجويان است. وي ميگويد: جنگ بين طالبان و دولت بود، اما روستاي ما بمباران شد.

به گفتهي وي، مردم جرات ندارند به خانههايشان باز گردند، زيرا هر زمان که ارتش بخواهد مخالفان مسلح را بمباران کند، روستاها را بمباران ميکند.

مقامات افغان که هنوز با ميزاني از مشکلات خودشان دست و پنجه نرم ميکنند، اکنون با دوصد و پنجاه هزار نفر از مهاجران پاکستاني مواجه شده اند.

محمد اکبر زدران، ولسوال «گُربد» ميگويد: زمستان ميآيد و مهاجران با کمبود کمک روبهرو هستند.

وي تصريح کرد: گروهي از مهاجران به دفتر من آمده بودند و گفتند که بيماريهاي مختلفي در ميان اطفال شان شيوع کرده است، اگر آنان هر چه زودتر تداوي نشوند، ممکن است شاهد وضعيت خطرناکتري باشيم.

آقاي زدران تاکيد کرد که مهاجران مشکلات بسياري دارند، آنان با خود تنها لباسهايشان را آورده اند، همه چيزشان در پاکستان جا مانده است، اگر مردم و دولت به آنان کمک نکنند، يک مشکل بزرگ به وجود خواهد آمد.

بو سچاک، نماينده کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل در افغانستان ميگويد: سازمان ملل خواهان کمک 25 ميليون دالري تان پايان سال جاري براي مهاجران پاکستاني شده بود، اما تنها 10 ميليون دالر کمک به دست آورده اند.

آقاي زدران هشدار ميدهد که اگر دولت و جامعه بينالمللي به اين مهاجران در زمان معين کمک نکنند، طالبان اين شانس را خواهند داشت تا در بين آنان نفوذ کنند.

اين درحالي است که افغانستان از مدتها به اين سو پاکستان را به پناه دادن به مخالفان مسلحي که نيروهاي امنيتي افغانستان و نيروهاي بينالمللي را ميکشند، متهم کرده است و اکنون نيز نگران است که مخالفان مسلح در ميان مهاجران نفوذ کنند.

پشت ديوارهاي تجاوز

الف. اميد

اين روزها حوادث تلخ و رخدادهاي خطرناک تجاوز جنسي بر کودکان، بار ديگر جامعه را به شدت تکان داده و وجدان اجتماعي را به درد آورده است.

وقوع دو رخداد وحشتناک و عمل غيرانساني تجاوز جنسي بر کودکان سه و سيزده سال در تخار به منزلهي هشداري در جامعه بود که همگان را دچار حيرت و هراس کرد. روند گروهي بودن اين قضيه که در بسا موارد اتفاق افتاده است، منجر به نوپديد شدن تجاوز شده است  که اين موضوع فقط به يک کشور خلاصه نميشود. در ماههاي گذشته تجاوز دسته جمعي به يک دختر در هندوستان اعتراضات زيادي را به وجود آورد و در ساير کشورها نيز چنين عملي انجام شده و به عنوان يک پديدهي شنيع و ناگوار اجتماعي قلمداد ميشود.

اما پرسش اين است که چرا چنين حوادثي رخ داده و بارها اتفاق افتاده است؟

برخي از کارشناسان براين باوراند که اخلاقيات جامعه به شدت پايين آمده است. تصويرها و تردد تحريک آميز زياد است و از همه مهمتر مباني ديني و اخلاقي ضعيف شده اند که بايد پررنگ شوند. ديدن فيلمهاي مستهجن و مصرف موادمخدر و الکل، موجب ميشود افراد دچار توهم شوند و دست به عمل نادرستي بزنند. نبود پيگردهاي جدي از جانب نهادهاي عدلي و قضايي دليل مضاعفي بر تشديد و گسترش اين عمل شده است.

از سوي ديگر، در کشور ما که براساس آموزههاي ملي و اسلامي حفظ آبرو درآن از هر چيز ديگري مهم تر است، در بسياري از مواقع خانوادهها و اطرافيان از ترس آبروريزي سعي در مخفي کردن اين موضوع ميکنند و روي قضيه سرپوش ميگذارند. بسياري از خانوادهها از ترس اين که فرزند يا اعضاي خانواده شان گناهکار شود يا آبرويشان بريزد حاضر نميشوند از فرد شکايت کنند و همين امر منجر ميشود که فردي که موجب آزار و اذيت شده است، بازهم در جاي ديگري به اين عمل شنيع دست بزند.

خانوادههايي نيز هستند که به دليل تعصب وقتي چنين حادثهاي براي يکي از اعضاي خانواده رخ ميدهد، مردان خانواده به دفاع برخاسته و خود مجري قانون ميشوند و گاهي نيز فرديکه خود مورد آزار و اذيت قرار گرفته است، تصميم ميگيرد که به جاي قانون از فرد متجاوز انتقام بگيرد. شايد در آغاز گرفتن تصميم منطقي و نشان دادن واکنش درست براي تان دشوار باشد، اما به ياد داشته باشيد که تسويه حساب فردي کمکي به بيرون آمدن شما از اين بحران نميکند، چراکه خاطرهي تلخ آن روز در ذهن شما ماندگار شده و حتي در صورت تسويه حساب با فرد مورد نظر، محو نميشود. انتقام گرفتن تنها تسکين موقت بر درد شماست اما اين شيوه آرام کردن خود، مي تواند عواقبي را به همراه بياورد و مشکل شما را دوچندان کند.

اما آياتنها با برخوردهاي قضايي ميتوان جلو اين اعمال شنيع را گرفت؟

آگاهان براين باوراند که برخوردهاي خشونت بار با اين افراد پاک کردن صورت مسأله است. براي حل مسأله بايد تا حد امکان به اصلاح و درمان عوامل اين حوادث اقدام کرد و در صورت لزوم، زمينههاي آن را از جامعه برچيد. بايد ديد که چه عواملي منجر شده است که يک فرد به اين مرحله برسد و اين عمل را انجام دهد. بايد در اين زمينه تحقيق کرد تا ريشه از پايه درست شود.

جدا از عواقب نادرست اين قضيه، يگانه پيامد خطرناک اين مسأله اين است که ميگويند درديکه آن روز در دل فرد مورد تجاوز گرفته شده نشسته، تا آخرين روز زندگي او را آرام نميشود و تجاوز را دردناکترين تجربهاي ميدانند که ميتواند گريبان يک نفر را بگيرد. تجاوز در هر حالتي يکي از شديدترين اتفاقاتي است که ميتواند براي انسان اتفاق بيفتد. اتفاقيکه از نظر روانشناسان به اندازه سيل، زلزله، مرگ عزيزان و سختترين حادثههاي زندگي بر روان فرد اثر ميگذارد. طبيعي است که قرباني اين حادثه، دچار اختلال اضطراب پس از سانحه شود و براي رها شدن از آسيبها به کمک اطرافيان و متخصصان نياز داشته باشد. اگر کسي از قربانيان اين اتفاق باشد، بعيد نيست که با ديدن هر ماجرايي که او را به ياد آن روز، آن لحظه و آن فرد بيندازد، دچار اضطراب، خشم، ترس و اندوه شديد شود و اين موضوع ممکن است تا سالها ادامه پيدا کند و حتي بدون دوا درماني و روان درماني از زندگي اش بيرون نرود. پس اگر فرد مورد تجاوز قرار گرفته دچار احساس انتقام شده باشد، بداند که حس طبيعي را تجربه ميکند و در صورتيکه در کنترول آن ناتوان است، بايد از يک مختصص کمک بگيرد. قبل از دريافت کمکهاي حرفهاي، براي کنترول واکنشهاي خود تلاش کند و با رساندن آسيبهاي غير جبران به خود يا ديگران، حلقهاي که در آن گرفتار شده است را پيچيده تر نکند.

به هرحال، بايد اين آسيب را جدا از مسايل حاشيهاي آن مورد مداقه قرار داد و با به کارگيري نظرات کارشناسان اجتماعي طوري عمل شود که اين افراد قرباني بتوانند به زندگي عادي خود ادامه دهند و از طرف ديگر قوانين جديتري وضع شود که فرد اذيت شده بتواند پيگيري قانوني کند و از سوي ديگر فرد خاطي هم خيلي راحت در حاشيه امن نباشد.

رژيم غذايي مخصوصِ

 متوقف کردن فشار خون

فشار خون از جمله شايعترين بيماريها در دنيا ميباشد که مردم به آن گرفتار ميشوند. در آخرين تقسيم بندي طبي، فشار خون نورمال 120/ 80 ميلي متر جيوه ميباشد. هر چقدر از اين مقدار بالاتر ميرويم زنگ خطر اعلام ميشود. فشار خون 130/90 ميلي متر جيوه به عنوان مرحله پيش پرفشاري خون در نظر گرفته ميشود و بعد از 140/100 ميلي متر جيوه به عنوان مرحله فشار خون بالا در نظر گرفته ميشود.

نقش تغذيه در درمان فشار خون به قدري بارز است که در مرحله پيش پرفشاري خون دوايي تجويز نميشود و سعي ميشود در شش ماهه اول، بيمار با تغيير الگوي زندگي و نوع تغذيه، تحت درمان قرار بگيرد. اولين قدم در اين درمان محدود کردن مصرف نمک ميباشد.

در سالهاي گذشته، يددار شدن نمکها يکي از دلايل افزايش بي رويه مصرف نمک بوده است. به خاطر دريافت يد بيشتر به افراد جامعه توصيه شد از نمک يددار استفاده کنند و متاسفانه به اين نکته توجه نشد که اين نوع نمک نيز بايد در حد اعتدال مصرف شود.

نحوه پخت سنتي غذا در کشور ما بدين گونه است که هنگام پخت، نمک به غذا افزوده ميشود. موادغذايي حيواني و حتي ميوهها و سبزيجات نيز مقداري نمک (سوديم) در خود دارند. پس اگر نمکدان از سفرهها حذف شود، دچار کمبود سوديم نخواهيم شد. در اين مورد بهتر است براي خوش طعم کردن غذاها از چاشنيهاي جايگزين مانند زردچوبه استفاده شود. البته در نمکهاي رژيمي که در دواخانه ها وجود دارد، سوديم حذف شده است و به جاي آن پتاسيم به آن اضافه شده است. اين نوع نمک براي کسانيکه مشکل گرده ندارند جايگزين مناسبي براي نمکهاي سنتي ميباشد.

رژيم غذايي « دش» (DASH) يک رژيم غذايي براي متوقف کردن فشار خون مي باشد. در اين رژيم غذايي لبنيات کم چرب که فوقالعاده براي کاهش فشار خون مفيد هستند، مصرف کاملاً محدود گوشت سرخ و استفاده از ماهي به جاي آن (به علت چربي امگا3)، مصرف نامحدود ميوهها و سبزيجات، مصرف نان و غلات به صورت متعادل و استفاده از مغزهاي خام که داراي ماده آرجنين ميباشند، وجود دارد. البته اين مربوط به بيماراني ميباشد که فقط مشکل پرفشاري خون دارند و اگر افراد بيماري ديگري دارند بايد اين رژيم تعديل شود.

بهترين روغن در درمان پرفشاري خون، روغن زيتون ميباشد که مانند مغزهاي خام، اثر هم افزا با دواهاي فشار خون دارند. سبزيجات نيز به مقدار فراوان پتاسيم دارند که اثر سوديم را از بين مي برد.

تغذيه (رژيم) درماني جزء تکميلي دوا درماني است و هر کس که ميخواهد فشار خون نورمال داشته باشد، بايد تحت نظر داکتر متخصص قلب و عروق همراه با مصرف دواها، با رژيم درماني به بهتر شدن اثر آنها کمک کند.

هر نوع ورزشي براي فشار خون خوب نيست. به ويژه کساني که داراي فشار خون بالاتر از 180/110 ميلي متر جيوه ميباشند بهتر است اصلاً ورزش نکنند. به علت تعريق در هواي گرم ميزان دفع سوديم بيشتر است. بنابراين اگر افراد مشکل پرفشاري خون ندارند ميتوانند در اين شرايط 200 الي 300 ميلي گرم مصرف سوديم خود را افزايش دهند.

منبع: سلامت نيوز

اين سردردها را جدي بگيريد

هرچند اغلب سردردها سطحي و گذرا هستند اما برخي از آنها علايم هشداردهنده مشکلي جديترند که مراجعه به داکتر را الزامي ميکنند.

سايت هلث دي نيوز به نقل از کارشناسان علوم طبي دانشکده پزشکي هاروارد به برخي از اين علائم هشداردهنده اشاره کرده که به شرح زير است:

- ابتلاي ناگهاني به سردردهاي مکرري که پس از سن 50 سالگي بروز ميکنند.

- ابتلا به سردرد شديد که پيش از اين تجربه نکردهايد.

- ابتلا به سردردي که با راه رفتن يا سرفه کردن تشديد ميشود.

- ابتلا به سردردي که موجب تغيير در عملکرد رواني يا شخصيتي ميشود.

- سردردي که پس از صدمه به سر بروز ميکند.

- ابتلا به سردردي که فرد را از خواب بيدار يا در انجام کارهاي روزانه وي خلل ايجاد ميکند.

- ابتلا به سردردي که با علائم ديگر همچون قرمزي چشم، تب، خشکي و سفتي گردن، گيجي، تاري ديد، ضعف يا تشنج همراه باشد.

خواص جالب تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از مواد مغذي است و خواص زيادي دارد از جمله:

تقويت مو و ناخن

تخم مرغ حاوي اسيدآمينه غني از سولفور است که نه تنها در تقويت ناخنها موثر است، بلکه باعث تقويت وزيبايي مو نيز ميشود.

براي سلامت مغز لازم است

منبع عالي کولين است که براي بهبود فعاليتهاي عصبي لازم است. همچنين فولات موجود در آن، با حفظ سلامت سلولهاي عصبي به عملکرد مناسب مغز کمک ميکند. ويتامين B12 موجود در تخم مرغ نيز از مغز در برابر نقص لوله عصب محافظت ميکند.

مفيد براي بينايي

تخم مرغ حاوي لوتئين و زيزانتين دو نوع کاروتنوئيد است که براي سلامت چشم مفيدا ست و از آن در برابر آب مرواريد، تباهي لکه زرد و اشعه هاي ماوراي بنفش محافظت ميکند.

کاهش خطر بروز سرطان سينه

مصرف تخم مرغ خطر بروز سرطان سينه را تا 44درصد کاهش ميدهد.

هضم آن آسان است

تخم مرغ به ويژه تخم مرغ آب پز شده، راحت هضم ميشود و عملکرد سيستم ايمني بدن را بهبود ميدهد.

استخوان را تقويت ميکند

تخم مرغ منبع عالي ويتامين D است که براي جذب کلسيم در بدن لازم است. علاوه بر آن کلسيم و فسفر آن روند پوکي استخوان را به تأخير مياندازد و براي تقويت استخوان مفيد است.

حفظ وزن

اگر ميخواهيد حجم عضلات خود را افزايش دهيد، تخم مرغ مصرف کنيد. تخم مرغ به حفظ وزن نيز کمک ميکند.

روزي که چراغ عمر خاموش شود

در بستر مرگ عقل مدهوش شود

                                          با بي دردان مکن خدايا حشرم

                                         ترسم که محبتم فراموش شود

ابوسعيد ابوالخير

بايدهاي راهبرد امريکا عليه داعش در عراق

ساختار پيچيده گروه تروريستي داعش در مناطق زير کنترول و ناکافي بودن تکيه صرف بر حملات هوايي در مبارزه با اين گروه، تقويت دولت مرکزي عراق و همکاري بيشتر با آن را در راهبرد امريکا در برابر اين گروه تروريستي ميطلبد.

خبرگزاري «رويترز» بيست و چهارم ماه عقرب گزارش کرد «مارتين دمپسي» رييس ستاد مشترک ارتش ايالات متحده امريکا، در سفري غير منتظره وارد شهر بغداد شد.

دمپسي به هنگام ورود به بغداد به خبرنگار رويترز گفت که هدف وي از سفر به بغداد، بررسي وضعيت پشتيباني هاي امريکا از ارتش عراق و نيروهاي پيشمرگه در مبارزه با داعش است.

از ديگر اهداف دمپسي در سفر به عراق، گفت و گو و رايزني با مقامهاي عراقي در باره فازهاي بعدي مبارزه با داعش است.

رييس ستاد مشترک ارتش امريکا در اين سفر در سخناني اعلام کرد که جنگجويان داعش «مشتي آدمهاي کوچک هستند که با عقايد واقعا راديکال اين طرف و آن طرف ميدوند». وي در سخنانش بار ديگر به اين مساله اشاره کرد که نبرد با داعش سالها به طول خواهد انجاميد.

اين نخستين سفر رييس ستاد مشترک ارتش امريکا به عراق پس از آغاز حملات نيروهاي موسوم به «ائتلاف بينالمللي عليه داعش» است. اين ائتلاف که به رهبري امريکا ايجاد شده است، مدعي است که تاکنون دهها ساعت حمله عليه مواضع داعش در عراق و سوريه انجام داده است.

سفر رييس ستاد مشترک ارتش امريکا به عراق و سخنان وي اين مساله را به ذهن ميرساند که بر خلاف آنچه امريکا مدعي است، راهبرد آنها براي شکست داعش قابليت شکست اين گروه را ندارد. به همين دليل است که دمپسي بارها از احتمال اعزام نيروهاي زميني بيشتر به مناطق زير اشغال و حتي عمليات زميني گسترده در عراق صحبت کرده است. به تازگي نيز امريکا 1500 نفر از نيروهاي ويژه خود را براي تمرکز بيشتر بر مبارزه با داعش به عراق فرستاده است و به نظر ميرسد مقدمهاي باشد بر اعزام سربازان بيشتر به عراق.

از سوي ديگر، راهبرد مبتني بر حملات ناگهاني و گاه به گاهي که نيروهاي ائتلاف عليه مواضع داعش به کار ميبرند بيش از آن که بتواند اين گروه را به شکست بکشاند، به تغيير رويکردها و تاکتيکهاي اين گروه به سمت هر چه بيشتر مخفي شدن و تکيه بر حملات راکتي و بمب گذاريها در مناطق پر تردد منجر شده است.

اين تغيير رويه، مبارزه با داعش را دشوارتر از پيش ساخته است؛ به گونهاي که حملات هوايي عليه مواضع داعش بيش از آن که به کشته شدن اعضاي اين گروه تروريستي بينجامد، به کشته شدن غيرنظاميان ختم ميشود.

همچنين، در پي حملات تازه به مواضع داعش و دستگيري برخي از مقامهاي اين گروه، اطلاعاتي در باره ساختار داعش به دست آمده است که نشان ميدهد بر خلاف تصور سادهاي که از اين گروه تروريستي وجود دارد، آنها در مناطق زير اشغال نوعي ساختار شبه دولتي پيشرفته را ايجاد کرده اند.

اين اطلاعات نشان ميدهد که داعش براي اداره بهتر مناطق زير اشغال، آنها را به صورت ايالتهاي فدرالي با بودجههاي تدوين شده اداره ميکند و داراي ساختار سربازگيري و حقوق دهي شبيه به همه سازمانهاي دولتي است. اين گروه همچنين سيستم بيمهاي را براي جنگجويان خود برقرار ساخته و آنها را از همه نظر زير چتر حمايتي خود در آورده است.

به عبارتي ديگر، داعش بر خلاف تصور همگان، فقط يک گروه خشن تروريستي نيست، بلکه گروهي است که تلاش دارد رضايت مردم زير کنترول خود را از راه ارايه خدمات رفاهي مناسب کسب کند.

بنابراين، مبارزه با چنين گروهي دشواريهاي زيادي به همراه دارد و ساده انگاري است اگر تصور شود ميتوان با حملات هوايي پراکنده و گاهي بي هدف، اين گروه را شکست داد.

آنچه در مبارزه با داعش اهميت ويژهاي دارد اين مساله است که بايد پايگاه اجتماعي آنها را در شهرهاي زير تصرف تضعيف کرد. اين کار نيز از راه تقويت دولت مرکزي عراق و ارايه تسهيلات لازم براي پيشبرد هم زمان جنگ در روي زمين و نبرد بر روي کنترل قلبها از راه ارايه تسهيلات رفاهي مناسب امکان پذير است.

بنابراين امريکايي ها بايد به 2 نکته بنيادين توجه داشته باشند. نخست اين که، داعش يک گروه ساده که متشکل از مشتي تروريست کوچک با اهداف راديکال باشد نيست، بلکه اين گروه يک ساختار پيشرفته و برنامهاي جامع براي کنترول مناطق زير اشغال خود دارد و بنا را بر رضايت افراد زير کنترول خود گذاشته است نه اجبار صرف.

دوم اينکه، هرگونه مبارزه جامع با داعش نيازمند تقويت دولت مرکزي عراق است و از راه اين دولت بايد مبارزه با اين گروه را پيش برد. بنابراين هر راهبرديکه بر پايه آن نقش دولت مرکزي عراق کم رنگ شود يا خارج از چارچوب دولت مرکزي صورت بگيرد نميتواند نتايج ملموسي در پي داشته باشد.

شمارش معکوس براي آغاز همه پرسي در بحرين

با نزديک شدن روز همه پرسي ملي هيأت اجرايي دستور العمل خود را به کادر اجرايي ابلاغ کرد.

هيأت ملي مستقل همه پرسي ملي در بحرين، دستورالعمل کاري خود را به کادر اجرايي اين همه پرسي ابلاغ کرده و بر محافظت و مصوونيت راي هر يک از شرکت کنندگان و عدم دخالت در آن تاکيد کرد.

خانم بلقيس رمضان، رئيس اين هيأت روز جمعه گذشته 14 نوامبر 2014 طي ديداري با جمعي از کادر اجرايي و اداري اين همه پرسي  از افتخاري که نصيب اين داوطلبان در اداي امانت تاريخي ملي خود عليرغم همه مشکلات ابراز  خرسندي کرد و از همه اعضاي کادر اجرايي و اداري همه پرسي خواست با صبر و حوصله و پشت گرمي جهت موفقيت کار خود تلاش کنند.

با نزديک شدن به زمان اجراي همه پرسي ملي در بحرين توده هاي عزتمدار اين کشور آماده آري گفتن به تعيين سرنوشت خود ميشوند.

شمارش معکوس اين همه پرسي از روز چهارشنبه گذشته 12 نوامبر 2014 آغاز شد و مردم با انگيزه مضاعف در انتظار روزهاي 21 و 22 ماه جاري جهت شرکت در اين همه پرسي روز شماري ميکنند.

ناظران پيش بيني ميکنند، مراکز صندوقهاي اين همه پرسي شاهد شرکت تعداد زيادي از شهروندان بحريني خواهد بود.

زيرا  همچنان قشرهاي مردم اين کشور به روش هاي گوناگون آمادگي خود جهت شرکت در اين همه پرسي همچنان اعلام مي کنند.

اخراج ديپلوماتهاي لهستان  از روسيه

وزارت امور خارجه روسيه روزگذشته (دوشنبه/25 عقرب) گفت: مسکو در واکنش به اخراج اخير چند تن از ديپلوماتهاي روس از لهستان، تعدادي از ديپلوماتهاي اين کشور را از مسکو اخراج کرد.

به نقل از خبرگزاري «ايتارتاس»، وزارت امور خارجه روسيه گفت: متاسفانه مقامات لهستان يک اقدام غيردوستانه و غيراصولي انجام دادهاند.

اين وزارتخانه در بيانيهاي گفت: در نتيجه روسيه نيز اقدامات واکنشي مناسبي اتخاذ کرده و چندين تن از ديپلوماتهاي لهستاني را که فعاليتهايشان با موقعيت شان مغايرت داشته از روسيه اخراج کرده و آنها در حال حاضر خاک اين کشور را ترک کردهاند.

اين وزارتخانه هيچ جزئياتي را درباره تعداد اين ديپلوماتهاي لهستاني که به دستور روسيه، کشور را ترک کردهاند، اعلام نکرد.

رسانههاي لهستان اواسط اکتوبر سالجاري ميلادي گزارش دادند، دو مظنون به جاسوسي براي روسيه بازداشت شدهاند، يکي از اين مظنونين افسر وزارت دفاع اين کشور است که به اسناد محرمانه مربوط به ارتش لهستان و ناتو دسترسي داشته است.

ميلياردرهاي جهان

از نماي نزديک

در اين گزارش بر اساس مطالعات بينالمللي کشورها و بررسي آمارهاي آنها، چنين نتيجهگيري شده است که متولد شدن در يک خانواده فقير به معناي فقير ماندن است. مثلا در امريکا نيمي از کودکانيکه در خانوادههايي با درآمد کم متولد ميشوند، در بزرگسالي هم در طبقهاي زندگي ميکنند که درآمد کم دارند. در پرو اما اين رقم به دو سوم ميرسد. در دنمارک اما مثلا وضعيت بهتر است. دنمارک يکي از کشورهايي است که کمترين ميزان نابرابري درآمدي را دارد. از هر هفت کودکي که در خانوادههاي کم درآمد در دنمارک متولد ميشوند، تنها يک کودک در بزرگسالي هم فقير و کم درآمد است.

بر اساس اين گزارش، امريکاي لاتين يکي از بدترين شرايط را از نظر نابرابري درآمدي در جامعه دارد. به همين خاطر اين منطقه، خطرناکترين منطقه از نظر خشونت و جرم خيزي در جهان توصيف شده است. ميليونها نفر در امريکاي لاتين در سالهاي 2000 تا 2010 در خشونتهاي داخلي و خياباني کشته شده اند. از ميان 50 شهر جهان که شهرهاي خطرناک توصيف شده اند، 41 کشور در امريکاي لاتين واقع است.

البته تنها آکسفام نيست که ميلياردرهاي جهان را زير نظر دارد و آنها را رصد ميکند. شبکه خبري CNN هم به تازگي گزارشي از شمار و پراکندگي ميلياردرهاي جهان منتشر کرده است. بر اساس گزارش و تخمينهاي سي ان ان، جهان در سال 2014،داراي 155 ميلياردر جديد شده و شمار ميلياردرهاي جهان به 2325 نفر رسيده است که از اين تعداد 286 نفر زن هستند.

معيار CNN براي شمارش ميلياردرهاي جهان، داشتن ثروتي بالاي 3 ميليارد دالر با متوسط سن 63 سال است به شرط آنکه تا قبل از اواخر دهه 40 سالگي ثروتش به مرز يک ميليارد دالر نرسيده باشد.

بررسي که CNN درباره ميلياردرهاي جهان انجام داده نشان ميدهد، تحصيلات و آموزش چندان جايگاهي در ميان اين طبقه ندارد. 35 درصد از ميلياردرهاي جهان ليسانس هم ندارند. بر اساس اين گزارش، 35 درصد از ميلياردرهاي جهان در 20 شهر جهان متمرکز هستند. از اين 20 شهر تنها دو شهر در امريکا واقع است. با اين حال بيشترين ميلياردرهاي جهان امريکايي هستند و امريکا سهمي 25 درصدي در مليت ميلياردرهاي جهان دارد. نکته جالب توجه ديگر در بررسي وضعيت ميلياردرهاي جهان اين است که در چين، ميلياردرها در حال فرار از اين کشور و اقامت در کشورهاي ديگر هستند. اين موج مهاجرت ميلياردرها در چين از سه سال پيش شروع شده و اکنون چنان گسترده و علني است که رسانه هاي دولتي هم به آن اذعان مي کنند و مشغول تحليل و بررسي آن هستند. نروژ کشوري که در فهرست موفق ترين و مرفه ترين کشورهاي جهان امسال رتبه نخست را به خود اختصاص داده، 222 ميلياردر دارد. شمار ميلياردرهاي ناروژي امسال نسبت به سال گذشته 22 نفر اضافه شده است.

کشف فسيل 66 ميليون ساله دايناسور در مالزيا

دانشمندان و زمين شناسان مالزيايي در کوههاي منطقه ايالت «ترنگانو» فسيلهايي را کشف کردند که معتقدند متعلق به سه گونه دايناسور است که در حدد 66 ميليون سال پيش در اين منطقه زندگي ميکرده اند.

روزنامه «استار» مالزيا روز دوشنبه به نقل از محققان اعلام کرد که اين فسيل ها با آنچه که هفته گذشته در ايالت «پهنگ» يافت شده بود، متفاوت است.

محققان مالزيايي هفته گذشته در ايالت «پهنگ» فسيلي را کشف کردند که به اعتقاد آنها مربوط به دندان گونهاي دايناسور گياهخوار بوده است که در 140 ميليون سال پيش در اين منطقه ميزيسته است.

محققان با بررسي فسيل اين دندان دايناسور تخمين ميزنند اين دايناسور به اندازه يک ساختمان بوده است. اين دندان 13 ميلي متر طول و 10.5 ميلي متر عرض دارد و در نزديکي محل کشف نخستين فسيل دايناسور در مالزيا کشف شده است.

زمين شناسان و دانشمندان مالزيايي از حدود دو سال پيش فعاليت هاي خود را به منظور يافتن فسيل دايناسورها در بخشهاي مختلف اين کشور آغاز کرده اند.

اما فسيلي که به تازگي در ايالت «ترنگانو» کشف شده در مقايسه با فسيل ديگر کمتر آسيب ديده است و کاوشگران مالزيايي آن را نشانه خوبي براي دستيابي به فسيل هاي بيشتر دايناسورها ميدانند.

فسيلهاي يافت شده احتمالا به گونه اي از دايناسورها به نام «ايگوآنودون» تعلق دارد که از اواخر دوره ژوراسيک تا اواخر دوره کرتاسه يعني از حدود 163 تا 66 ميليون سال پيش مي زيسته اند.

پيش از اين نيز فسيلهاي مربوط به ايگوآنودونها در منطقه «کورات» تايلند کشف شده بود.

پايان عصر هکرها؟

دانشمندان علوم کامپيوتر دانشگاه يوتا نرمافزار جديدي ارائه دادهاند که نه تنها ويروسهاي ناشناخته را شناسايي و ريشهکن ميکند، بلکه ميتواند به طور خودکار آسيبهاي وارده به رايانه از سوي آنها را ترميم کند.

اين نرمافزار موسوم به A3 مانع از آلودهکردن دوباره يک کامپيوتر توسط هکرها ميشود.

«اريک ادي»، استاديار تحقيقات علوم کامپيوتر دانشگاه يوتا، مدعي است A3 براي محافظت از مرورگرها و کامپيوترهاي تجاري (که با سيستم عملگر لينوکس عمل ميکنند) و همچنين ماشينهاي نظامي طراحي شده است. ميتوان در آينده اين نرمافزار را براي لپتاپهاي خانگي تنظيم کرد.

برخلاف اسکنر ويروس رايج بر روي کامپيوتر خانگي که فهرست ويروسهاي شناختهشده را با مولفهاي مقايسه ميکند که کامپيوتر را آلوده ميکنند، نرمافزار A3 ويروسهاي جديد و شناختهنشده را با حسکردن اين مولفه غيرمعمول در سيستم عملگر کامپيوتر، به طور خودکار شناسايي ميکند.

اين نرمافزار سپس ميتواند ويروس را متوقف کرده، کد آسيبديده را ترميم کند و امکان دسترسي دوباره ويروس به دستگاه را از بين ميبرد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 95
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 259
  • بازدید ماه : 623
  • بازدید سال : 3,459
  • بازدید کلی : 83,978