loading...
سخن جدید
بازدید : 31 1393/09/09 نظرات (0)

 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

...

شکار پرنده انتحاري پيش از رسيدن به هدف در شمال کشور

يک مقام ارشد نظامي در ولايت فارياب از شکار پرندهي انتحاري که حامل مواد منفجره کنترول از راه دور بود، قبل از رسيدن به هدف خبر داد.

سيد آقا، فرمانده ارتش در ولايت فارياب روز يکشنبه(9 قوس) به رسانهها گفت پرندهي انتحاري که حامل مقداري مواد منفجره بود و قابليت انفجار از راه دور را نيز داشت، قبل از رسيدن به هدف شکار شد.

اين فرمانده ارتش گفت: نيروهاي ارتش زمانيکه اين پرنده در منطقه دولت آباد و شيرين تکاب ولايت فارياب با مقداري بمب در حال پرواز بود، آن را شناسايي و هدف قرار دادند.

سيد آقا گفت تجهيزات کنترول از راه دور به منظور انفجار بمب در لاشهي اين پرنده بزرگ که شبيه عقاب است، نشان ميدهد که مخالفان قصد داشتند از آن براي عمليات انتحاري استفاده کنند.

پيش از اين نيز مخالفان مسلح با استفاده از حيوانات در حمله به مراکز و تاسيسات نظامي و امنيتي استفاده کرده بودند اما اين اولين باري است که از يک پرنده در اينگونه حملات استفاده ميشود.

فرمانده پوليس کابل استعفا کرد؛

جاي خالي جنرال

جنرال ظاهر ظاهر، فرمانده پوليس کابل از سمت خود استعفا کرد.

حشمت استانکزي، سخنگوي فرمانده پوليس کابل هم استعفاي آقاي ظاهر را تاييد کردٰ ولي درباره دلايل استعفاي او جزييات بيشتري ارايه نکرده است.

او نوشته که آقاي ظاهر يک هفته قبل استعفا نامهاش را به وزارت داخله افغانستان سپرده بود.

در روزهاي اخير کابل شاهد حملات شديد انتحاري بود که باعث نگراني مردم شده است. نا امني روزهاي اخير کابل در سالهاي اخير بيسابقه بوده است.

افزايش حملات و ناامني نشان داده که مقامات دولت جديد افغانستان و نيروهاي امنيتي با چالشهاي جدي روبرو هستند.

آقاي ظاهر روز گذشته در آخرين کنفرانس خبري خود در کابل درباره افزايش حملات انتحاري در شهر کابل و ساير شهرهاي افغانستان گفت که بعد از امضاي موافقتنامه امنيتي ميان افغانستان، امريکا و ناتو حملات انتحاري در کشور افزايش يافته است.

او تاکيد کرد که پوليس براي مقابله با اين نوع حوادث امنيتي آمادگي کامل دارد.

آقاي ظاهر گفت که در جريان حملات انتحاري اخير، مأموران پوليس ظرف 3 دقيقه خود را به محل رساندند که نشان از آمادگي آنها دارد.

آقاي ظاهر افزود که اکنون نيروهاي پوليس براي مقابله با اين حملات از روحيهي بالا برخوردارند و حاضرند که جان خود را براي مردم نثار کنند، ولي مردم نيز بايد اين نيروها را کمک کند.

ظاهر ظاهر در سال 1343 در ولايت کابل متولد شد. مکتب را در ليسه  حبيبيه کابل به پايان رساند و در سال 1362 فارغ التحصيل شد.

او در سال 1366 مدرک ليسانس خود را از اکادمي پوليس گرفت و در سال 1366 در رياست جنايي وزارت امور داخله مقرر شد و در سال 1368 نيز به نيروهاي مجاهدين پيوست.

ازسال 1371 الي 1375 به عنوان مسوول تعقيب و مراقبت اجرايي در کابل وظيفه داشت و در سال 1386 به حيث مدير عمومي بررسي جرايم جنايي و معاون رياست تحقيقات جنايي پوليس کابل کار کرد.

او از سال 1389 تا زمانيکه به عنوان فرمانده پوليس کابل مقرر شد به عنوان رييس تحقيقات و مبارزه با جرايم جنايي ولايت کابل کار ميکرد.

آقاي ظاهر در سال 1392 به عنوان فرمانده پوليس کابل معرفي شد.

شکستن بُنبست تشکيل کابينه

دفتر سخنگوي رياست جمهوري گفته است که سران دولت وحدت ملي روي تشکيل کابينه جديد به توافقاتي دست يافته اند.

نظيفالله سالارزي، سخنگوي رياست جمهوري به بيبيسي گفته است بر اساس توافقاتيکه بين آقايان غني و عبدالله صورت گرفته، قرار بر اين است که تمامي وزرا در کابينه دولت وحدت ملي، چهرههاي جديد باشند. چهار کرسي هم به زنان اختصاص داده شده است.

آقاي سالارزي از ارايه جزييات بيشتر در اين زمينه خود داري کرد، اما گفت که توافق شده است که نامزدان وزارتهاي فني، بايد مسلکي و دانش آموخته همان فن باشند.

بيش از دو ماه از آغاز به کار حکومت وحدت ملي افغانستان ميگذرد، اما تمامي ادارات دولتي افغانستان از سوي سرپرستها اداره ميشوند.

تاخير در معرفي کابينه جديد به مجلس، سبب انتقادهاي زيادي از رهبران دولت وحدت ملي شده است.

رسانههاي محلي اخيرا گزارش کرده اند که جنجال بر سر چگونگي تقسيم کابينه و پست هاي کليدي امنيتي و اقتصادي سبب به درازا کشيده شدن معرفي کابينه شده است.

تا چهار روز ديگر هياتي از افغانستان براي شرکت در کنفرانس لندن عازم بريتانيا خواهد شد.

انتظار ميرود شماري از نامزد وزراي کابينه جديد در اين هيأت حضور داشته باشند.

عوامل و انگيزههاي استعفاي فرمانده پوليس کابل

فرهنگ استعفا اگر مبتني برناکامي و عدم موفقيت باشد يک گام به جلوشمرده ميشود و زمينه را براي پيشرفت و بهبود وضعيت در عرصهي مربوطه، فراهم ميسازد. اگرچند که چنين فرهنگي در افغانستان به ندرت يافت ميشود و به روشني نميتوان شاهدي براي اثبات آن پيدا نمود. با اين وجود، بعضي از استعفاها چنان صورت ميگيرد که ظاهر امر آن، نشان از عدم موفقيت در انجام وظايف محوله دارد؛ گمانههاي اوليه در بارهي کنارهگيري جنرال ظاهر، فرمانده پوليس کابل ناشي از همين امر است. آنچه که در ظاهر امر به نظر ميرسد اين است که نزديک به سه هفته حملات پيهم انتحاري و انفجاري در کابل و ايجاد رعب و وحشت فزاينده در ميان مردم، انگيزهي اصلي استعفاي آقاي ظاهر باشد.

اما اين، تنها يک روي سکه است، روي ديگر آن دستاوردهاي جنرال ظاهر است؛ او در همين ماههاي اخير، برخي از مخوفترين عناصرجرايم سازمان يافته را بازداشت کرد و به پنجهي قانون سپرد. او حبيب استالف را به پاي چوبهي دار برد، تلاشهاي او بود که جانيان حادثهي دلخراش پغمان به دار مجازات آويخته شدند، اگرچند که وي در همان روزها قول داد تا دو تن از عاملان اصلي و فراري همين قضيه را نيز دستگير کند اما گويا مافياي قدرت مانع از برآورده شدن اين خواست جنرال ظاهر شد و مجرمان همچنان رها و در معافيت ازتعقيب ماندند. جنرال ظاهر از چهرهي اصلي در جريان تقلبهاي انتخاباتي هم بود و در همان روز انتخابات با گرفتن دهها صندوق راي از يک موتر، خبرسازترين شخص زمان انتخابات شد.

مجموعهي اين دستاوردها، از جنرال ظاهر، چهرهي خدوم، کارکشته و فرمانده لايق در انظارعامه  به يادگار گذاشت و نيز کسي يافت نشده که او را به فسادهاي رايج در ادارهي پوليس متهم سازد. اما همانگونه که گفته شد، شايد وحشت و دهشت چند روزاخير در پايتخت، اصليترين بهانهاي براي سبکدوشي اين جنرال باشد.

در واقع، او، قرباني اقدامات هراس افکنانهاي شده که به نظر ميرسد فراتر از سياستهاي امنيتي داخلي قابل رديابي باشد، زيرا اگر صرفا ناکامي در مهار مهاجمان انتحاري انگيزهي اين کنارهگيري باشد، چهرههاي رديف اول ديگري هم در بدنهي امنيت ملي و وزارت داخله هستند که بايد پيش از جنرال ظاهر کنار ميرفتند؛ اما وقتي تنها چهرهي موفق امنيتي کنار ميرود، الزاما ميرساند که بايد عوامل ديگري را جستجو کرد؛ اين عوامل ميتواند هم در حلقههاي داخلي قابل رد يابي باشد که مانع از بازداشت عاملان فراري جنايت پغمان ميشوند و هم دستانيکه در سفرهي باندهاي تبهکار و مافيايي شريک اند و همچنين به سياستهاي امنيتي کشورهاي ذيدخل در امور داخلي افغانستان بايد جستجو کرد که نميخواهند افغانستان به امنيت و ثبات دست يابد.

اختلاس کنندگان ميليوني و برخوردهاي نمايشي

نويد الهام

سرپرست ولايت غزني بار ديگر از عدم شفافيت اجراي پروژهها توسط مؤسسات خارجي در اين ولايت پرده برداشت. موسي خان اکبرزاده، سرپرست ولايت غزني گفته است: مؤسسه (سي. سي. آي) در پروژههاي اخير خود در اين ولايت 3 ميليون دالر اختلاس کرده است.

مؤسسه سي. سي. آي زير نظر اداره انکشافي ايالات متحده امريکا (USAID) کار ميکند و پولهاي کمکي را در پروژههاي توسعهاي در چندين ولايت افغانستان به مصرف ميرساند.

اکبرزاده افزود: اين مؤسسه در قراردادهاي اخير اختلاسهاي بزرگي انجام داده و در برخي پروژهها که مقداري کمي پول مصرف کرده مبالغ را بالاتر نوشته و حساب کرده است.

وي افزود: اين مؤسسه براي مناطق «مقر»، «گيلان» و «قرهباغ» ولايت غزني کمکهاي توسعهاي از نهادهاي بينالمللي جمعآوري کرده و در اين مناطق اقدام قابل توجهي انجام نداده است.

اکبرزاده تأکيد کرد: يکي از پروژههايي که اين مؤسسه در ولايت غزني اجرا کرده پروژه بازسازي يک جاده بوده که بيش از 8 هزار دالر در آن مصرف نشده اما اين مؤسسه آن را 80 هزار دالر نوشته و محاسبه کرده است.

اين مقام ارشد غزني در ادامه گفت: موسسه سي. سي. آي از 18 ماه قبل در 3 منطقه ولايت غزني مشغول کار بوده و اما تاکنون جواز کار ندارد.

وي تصريح کرد: با وجود آن که مقامات غزني خواستار ارايه جواز توسط اين مؤسسه شده اما اين مؤسسه تاکنون جواز خود را ارايه نکرده و همچنين بررسي عملکرد اين مؤسسه نشان ميدهد که 10 درصد بودجه دريافتي را مصرف نکرده و اقدامات مؤثري نيز نداشته است.

سرپرست ولايت غزني در ادامه گفت: مؤسسه سي. سي. آي مدعي شده که در 3 منطقه ولايت غزني آموزشگاههاي نجاري، خياطي و سواد آموزي برگزار کرده و در بخشهاي ايجاد آموزشگاهها، روابط و همکاري ميان دولت و ملت و بازسازي فعاليت ميکند.

اکبرزاده افزود: هيچ يک از اين ادعاها صحيح نيست و بررسيها نشان ميدهد که اين مؤسسه هيچ اقدامي انجام نداده است.

وي در پايان گفت: به دليل اختلاسهايي که اين مؤسسه انجام داده بايد به دادستاني کل معرفي شود و وي به اداره سازمانهاي محلي از اين اختلاسها شکايت کرده است.

سيد لطفالله، رييس اقتصاد ولايت غزني با تأييد سخنان سرپرست ولايت غزني اعلام کرد: هيچ مؤسسهاي در اين اداره به نام مؤسسه سي. سي. آي به ثبت نرسيده است.

اين در حالي است که مؤسسات خارجي در افغانستان طي چندين سال گذشته بارها متهم به اختلاسهاي بزرگ شده و گفته ميشود که اکثر اين مؤسسات بودجه را به صورت مناسب مصرف نکرده و آنها را اختلاس ميکنند.

نشر  اين خبر بار ديگر موضوع چگونگي مبارزه با فساد را توسط حکومت وحدت ملي برجسته ساخت. پيش از اين نيز از عدم قاطعيت حکومت در امر مبارزه با فساد اداري سخن گفته شده و گمانهها براين بود که اظهارات سران حکومتي مبني بر ريشهکن کردن فساد، شعار بيش نيست. زيرا در ساختار کنوني حکومت و در پستهاي عالي حکومتي نيز مهرهها فاسد و معلومالحالي قرار دارند.

حقيقت اين است که در روندهاي گذشته و جاري حکومتي عليه مبارزه با فساد اداري يک نکتهي بارز اين بوده است که مبارزه با فساد گزينشي بوده و در بسا موارد، هيچ بارزسي و بازپرسي شفافي صورت نگرفته است. اين واقعيتي است که نقطهي آغاز در مسايل فساد در پروسههاي قراردادي به دوش نهادهاي حکومتي است و اين مورد در خصوص قضيهي اتفاق افتاده در غزني نيز صادق است. زيرا حکومت محلي پس از مدتها فعاليت اين مؤسسه، از وجود اختلاس و عدم ثبت آن در رياست اقتصاد آن ولايت خبر ميدهد.

بحث اساسي اين است که علاوه بر عناصر داخلي که در اين مسايل دخيل بودند، خارجيها نيز هميشه تلاش داشتند تا زمينهي اختلاس را دامن بزنند. منشاء اساسي اختلاس هم عدم احساس وطن پرستي در جانب عناصر داخلي و فراهم ساختن زمينه از طرف خارجيها بوده است.

حال ديده شود که برخورد حکومت وحدت ملي با اين افراد چگونه خواهد بود؟ آيا اختلاس کنندگان داخلي و خارجي به صورت يکسان مورد پيگرد قرار داده شده و تمامي عوامل دخيل در فساد و اختلاس به صورت عادلانه محاکمه خواهند شد يا اينکه بازهم اين پرونده همانند ساير قضايايي چون کابل بانک به شکل نمايشي، سفارشي و گزينشي مورد ارزيابي قرار خواهند گرفت؟

پاسخ اين پرسش زماني روشن خواهد شد که ديده شود حکومت وحدت ملي در برابر خبرهايي چون اختلاس سه ميليوندالري در ولايت غزني چه واکنشي نشان داده و چه اقداماتي را روي دست خواهد گرفت.

ايدز و راههاي پيشگري از آن

الف. امید

در حاليكه وارد هزاره جديد شده ايم، ويروس از بين برندهي سيستم ايمني بدن انسان يا همان HIV به ايفاي نقشي بـرجستـه در بـه خـطر انـداختـن سـلامتي بشر در سراسر جهان ادامه ميدهد.

آمـارهـاي ارايـه شـده اخـير از سوي سـازمـان مـلل نـشان مي دهـد كه تقريباً 34 ميليون نفـر از مردم جهان به اين بيماري مبتلا هستند و هر ساله تعـداد 5.6 ميليون نفر به اين تعداد افزوده ميگردد.

فاجعه انساني بي مانند

بيشتر موارد راههاي انتقال ويروس HIV ميتـواند بـه طرق مخـتلف بـه رفـتـار بشر مربوط گردد؛ مانند مواد مخدر و فعاليتهاي جنسي. در حاليكـه ايـن گونه رفتارها در بـرخي از جوامع رواج بسياري يافته است، اغلب آنها را ميتـوان بــا آموزش و مشاوره منـاسب تـغيـير داد يا اصـلاح نـمـود. چـندين كشور از قبيل تايلند و اوگاندا توانسته اند با سعي بسيار در اين زمينه، با موفقيت ميـزان انتشار ايــن بـيـماري را كاهش دهند.

اســتفــاده از وسايل پيشگيري، اعمال جنسي ايمن و پرهيز از رفتارهاي پـرخــطر ديـگر، «استانداردهاي طلايي» راهبردهاي پيشگيري از ايدز محسوب ميشـوند. در كشـور امـريـكا بـا ايـن كه رفتارهاي مخاطره انگيز در برخي از گروهها هـمانـنـد مــردان همجنسگرا به طور قابل توجـهـي كـاهش يـافـتـه اسـت، گزارشهاي اخير حاكي از طغيان مجدد اين بيماري ميباشد. اين تجديد فعاليت قطعاً به صـورت چند عاملي بوده و بخشي از آن به دليل حمايت عمومي و سياسي متزلزل ميباشـد. روشهـاي مـبـارزاتي عـمــده براي تغيير دادن رفتارها در طول زمان داراي نتايجي متغير و متناقض بوده است. به علاوه توان بالقوه داکتران ( يا متخصصان باليني) در جهت تأثير گذاري بر اعمال و رفـتار بـيـماران، متأسفانه عمدتاً فراموش شده است.

برخلاف كشيدن سيگرت، مشاوره و اطلاع رساني درباره پيشـگيـري از ايـدز در كـمتـر از يـك درصـد مـوارد مـراجعه بـيـماران بـه داکتر عـمومي خـود ارائـه ميگردد. در نهايت، دستيابي علم طب به معالجات جديد، كه باعث حفظ جان و سلامتي و جلوگيري از ابتلا به بسياري از بيماريهاي ويروسي ميشود نـيـز مـمـكن اسـت تـرس از دچـار شـدن به ايدز را كاهش دهد. متـأسـفانه اين روشهاي درماني براي همه جواب نداده، انجامشان مشكل بوده و منوط به داشتن پتانسيل پادزهري و عوارض بلندمدت خواهد بود.

از آنجاييكه احتمال توليد يك دوا يا واكسن در آينده نزديك كم است، تلاش براي كاستن بيماري مسري ايدز بايد به عـنوان هدفي اوليه بر پيشگيري از اين بيماري تمركز يـابد. داکتران و ارائه كنندگان اقلام بـهداشتي بايد نقش عمـدهاي در ارايه مشـاوره و اطلاع رسانيهاي پيشگيرانه ايفا نمايند. براي داکتران مهم است كه بدانند پيشگيري از ايدز نيازي به مهارتهاي مشاورهاي و مداخلات روان شناختي گسترده ندارد. پيشگيري بـه عنوان بخشي از آموزش سلامتي روزمره است و با تشخيص و سنجش ريسك و فراهم آوردن اطلاعات ميتوان رفتارهاي پر خطر را اصلاح نمود.

 چه افرادي در معرض خطر ابتلا به اين بيماري قرار دارند؟

گفته ميشود بيش از يك ميليون نفر در امريکا مبتلا به ايدز هستند و هر ساله بين 40 تا 80 هزار نفر به اين تعداد اضافه ميشود. به طور قابل توجهي ملاحـظه شد كه در بـيـن مـردان هـمـجنسگرا و معتادان تزريقي همچنان كه بيماري مسري ايدز گـستـرش يافته، گروههاي در مـعـرض خـطـر و راههـاي انـتـقـال تـغـيير يـافـته است. زنان، جوانان و نـوجـوانـان و اقــليتهـاي نژادي، سريعترين جمعيت در حال گسترش مبتـلا بـه ويـروس ايـدز به شمار ميروند.

مهمترين و سريع ترين عامل انتقال ويروس HIV از طريق رفتارهاي مخاطره انگيز جنسي ميباشد؛ در حاليكه موارد بيمار به صورت سنتي در مراكز شهـري متمـركـز شـده و به تـدريج در حال انتقال به حومهي شهرها نيز ميباشد.

بنابراين در جواب سؤال «چه افرادي در معرض خطر اين بيماري قرار دارند؟» در يك كلمه پاسخ اينست -همه! داکتران فرض را بـر اين ميگيرند كه تمامي بيمارانشان - نوجوانان و جوانان - در معرض خطر ابتلا قرار دارنـد. آنـها از هـر كـدام سـوالاتي خاص درباره رفتارهاي جنسي و رفتارهاي پر خطر ديگر ميپرسند و بر اين اساس مشاوره و آموزش خود را ارايه مينمايند. تصور اينكه فردي در خطر ابتلا قرار ندارد، يك فکر خطرناك و گمراه كننده است.

پيشگيري از HIV و رفتارهاي جنسي

به منظور ارايه مشاوره و آموزش مؤثر در مورد ايدز، يك داکتر ابتدا بايد بتواند از سابـقـه و گـذشتهي جنـسي فـرد به صـورتي جـامع و فراگير آگاهي حاصل نمايد. اين هدف زماني عملي ميگـردد كه مباحث مربوط به مسايل جنسي به راحتـي مـطرح شـود، تـفـاوتهاي فردي محترم شمرده شود، از واژههاي عاميانه قابل فهم توسط همه بيماران استفاده شود و سوالات واضح در مورد رفتـارهـاي بـخصوص پرسيده شود - نه اين كه فقط سؤال شود، «آيا روابط جنسي داشتي؟»

مباني HIV

ويروس HIV از طريق عمل جـنسي با در مـعـرض قـرار گـرفتـن غشـاءهـاي مـخـاطي آلت تناسلي مرد، دهان، مهبل و مقعد با مني مبتلا به ويروس ايدز، پيش انزال، ترشـحهـاي مـهبـلي يـا خـون انـتـقال مـييـابد.

پيشگيري از HIV و مواد مخدر

گفته ميشود يك سوم مبتلايان به HIV معتادان تزريقي هسـتـنـد. ايـن آمار شامل تـعـداد افـراديكـه هـم زمـان با اعتياد به مواد مخدر (تزريقي و غير تزريقي) يـا الـكـل، از طريق رفتارهاي پر خطر جنسي دچار HIV مي شوند، نميگردد. افراديكه آلوده به مواد مخدر هستند بايد نكات زير را رعايت نمايند:

-  پرهيز كلي از مصرف مواد مخدر

-  مراجعه به برنامههاي درمان و ترك اعتياد

- استفاده از سرنجهاي پاک و خودداري از به كارگيري شراكتي سرنج

- دوري از ارتباط جنسي خطرناك يا هر نوع عملي كـه ديـگران را در مـعـرض خـطــر قرار دهد.

متأسفانه اين نکات هميشه عملي نمي شوند. بيماران خيلي اوقات مـايـل يـا قـادر بـه تغيير دادن اعمال و رفتار، پـذيـرش درمـان يــا دستـيابي بــه خـدمات بـه كارگيري روش هاي مناسب نيستند. از آنجايي كه اين سناريو اغلب تكرار ميشود، راهبرد پيشگيري از HIV بيشتر شبيه يك مدل كاهش آسيب ميبـاشـد. اين مدل ميپذيرد كه استفاده از مواد مخدر وجود داشته و اتفاق ميافتد، امـا ســعي در به حداقل رساندن پي آمدهاي مضر آن رفتار مينمايد.

پيشگيري از HIV و بارداري

هيچ كدام از برنامههاي پيشگيري از HIV به اندازه برنامه هاي پيشگيري در زنان باردار موفق نبوده است. 90 درصد از مـوارد بـيـماري ايـدز در كـودكان بـه دليل انتقال آن از طريق مـادر- فـرزنـدي روي ميدهد. در امريكا سالانه 7000 كودك از طريق مادران مبـتـلا بـه HIV متولد ميشوند، ولي تعداد نادري از اين كودكان حامل ويروس ايدز نيستند. در كشورهاي در حـال تـوسـعـه ايـن تــعداد بسيار بسيار بيشتر است. در خلال بارداري يـا زايـمـان اگـر درمانهاي مناسبي صورت نگيرد، ويروس HIV ميتواند در بيش از يـك سـوم موارد از مـادر به فرزند انتقال يابد.

نتيجه

بـا نـبـودن واكسـن و درمان قطعي، تلاش ما براي غلبه بر بيماري مسـري HIV بـايـد روي پيشگيري از آن تمركز يابد. چـه اعـمـال جـنـسي بـاشـد، چـه مـصـرف مـواد مخـدر و چه رفتارهاي ديگري كه فرد را در معرض خطر ابتلا قرار دهد؛ لازم اسـت مـردم از آموزشها و مهارتهاي صحيح براي محافظت از خودشان بهره مند گردند.

راه مطمين تشخيص ايدز

شما ممکن است که ويروس اچ. آي. وي. در بدن خود داشته باشيد، ولي از نظر سلامتي کاملاً سالم به نظر برسيد. تنها راه مطمين تشخيص آلودگي و يا عدم آلودگي به ويروس ايدز انجام آزمايش خون در آزمايشگاه ميباشد. از زمان ورود ويروس به بدن انسان تا زمانيکه شواهد آزمايشگاهي ظاهر شود، ممکن است فاصله زماني بين دو هفته تا شش ماه طول بکشد که به آن دوره پنجره ميگويند. در اين دوران شخص آلوده بوده و ميتواند ديگران را نيز آلوده کنند، ولي ممکن است هيچ يک ازعلايم باليني و آزمايشگاهي متداول را در خود بروز ندهد.

در صورتي که شما به رفتارخطرناکي دست زده ايد و نگران سلامت خود شده ايد، ميتوانيد به داکتر خود و يا براي انجام آزمايش اچ. آي. وي. مستقيماً به مراکز انتقال خون و ديگر مراکزي که آزمايش ايدز را انجام ميدهند، مراجعه کنيد.

نكته بسيارمهمي كه نبايد فراموش شود اين است كه درطي اين 6 ماه نبايد خود و ديگران را درمعرض رفتار خطرناک قرار دهيد.

در بسياري از مراکز درماني اغلب کشورها، مشاوره و انجام آزمايش اچ. آي. وي. به صورت رايگان و ناشناس (بدون معرفي خودتان و دريافت تنها يک شماره کد)، انجام ميپذيرد.

آزمايش اچ. آي. وي. به جز در موارد خاصي، جزو آزمايشهاي روتين طبي جهت چک آپ نميباشد. بايستيکه در برگه دقيقاً نام آزمايش اچ. آي. وي. ذکر شود تا آزمايشگاه آن را انجام دهد. بعضي افراد به دليل داشتن شرم و ترس از افشاء رازشان، بدون ذکر نگراني خود در رابطه با آلودگي به ويروس ايدز، از داکتر خود تنها درخواست آزمايش صحت سلامتي و يا چک آپ ميکنند تا به اصطلاح از وضع سلامتي خود با خبر شوند که اين کافي نميباشد. در صورتيکه تمايل به انجام آزمايش اچ. آي. وي. داريد، بايستي دقيق آن را با داکتر خود در ميان بگذاريد.

آزمايش استاندارد اچ. آي. وي.، تست HIV-ELISA است. اين تست استاندارد جهاني مورد استفاده در شفاخانهها، بانکهاي خون و يا سازمان هاي انتقال خون ميباشد.

اين آزمايش مستقيماً خود ويروس را جستجو نميکند. در اين روش، ميزان پادتن ( آنتيبادي) هاييکه بدن شخص آلوده برعليه ويروس اچ. آي. وي. توليد کرده، اندازه گرفته ميشود.

وقتي که ويروس اچ. آي. وي. وارد بدن ميشود، يک ماده شيميايي خاصي از سوي سيستم دفاعي توليد ميشود که پادتن ( آنتي بادي) ناميده ميشود. پادتنها واکنش بدن نسبت به عفونت ميباشند. بنا براين اگر بدن شخصي پادتن عليه ويروس اچ. آي. وي. توليد کرده باشد، به معناي آن است که شخص به ويروس اچ. آي. وي. آلوده شده است.

آزمايشي را که بتوان به نتيجه آن اعتماد کرده و بر اساس آن شخص را نسبت به نوع سلامت خود با اطلاع کرد، دربعضي منابع بين 6 هفته تا 6 ماه و بعضي ديگر بين 8 هفته تا 6 ماه بعد از ارتباط خطرناک توصيه شده است.

کمک شرکت اپل براي مبارزه با ايدز

به مناسبت روز جهاني ايدز 2014، شرکت اپل بخش ويژهاي را در «اپ استور» به معرفي اپليکيشنهاي سرخپوششده خود اختصاص داده است.

اين شرکت با همکاري PRODUCT) RED)، درآمد دو هفته بعدي خود را به صندوق مبارزه با ايدز خواهد داد. علاوه بر اين اپل درصدي از سود حاصل از فروش در خرده فروشيها و فروشگاههاي آنلاين اپل در روزهاي جمعه 28 نوامبر و دوشنبه 1 دسامبر به اين کمپاين اختصاص خواهد يافت.

تيم کوک مدير عامل شرکت اپل گفت: «در هشت سال گذشته مشتريان ما با خريد محصولات REDProduct از فروشگاههاي اپل سعي کردهاند نقشي در مبارزه با بيماري ايدز در آفريقا داشته باشند. امسال ما با سهيم کردن سود خرده فروشيها و فروشگاههاي آنلاين خود و همچنين تعداد از اپليکيشنهاي منتخب در اپ استور، يک حرکت بزرگتر را نسبت به سالهاي گذشته در جهت جمع آوري کمکهاي مالي براي اين کمپين آغاز کردهايم.»

افسوس که بي فايده فرسوده شديم

وز داس سپهر سرنگون سوده شديم

                                    دردا و ندامتا که تا چشم زديم

                                   نابوده به کام خويش نابوده شديم

حکيم عمر خيام

حمله به کوباني از خاک ترکيه

درگيري ميان نيروهاي کرد با شورشيان تروريستي داعش، ستوني از دود را از مرکز کوباني به آسمان فرستاده است. حزب اتحاديه دموکراتيک کردستان و گروه ناظر بر حقوق بشر سوريه روز شنبه گفتند: شورشيان تروريستي داعش شهرمرزي کوباني سوريه را از داخل خاک ترکيه هدف قرار داده؛ اما دولت ترکيه استفاده شورشيان تروريستي داعش از خاک آن کشور براي حمله به کوباني را تکذيب کرده است.

گزارش آسوشيتدپرس به نقل از اين دو منبع حاکي است، حمله زماني آغاز شد که يک بمبگذار انتحاري سوار بر يک موتر سنگين نظامي، در گذرگاه مرزي بين ترکيه و شهر کوباني سوريه، ضامن کمربند انفجارياش را کشيد و موتر را منفجر کرد. به گفتهي نواف خليل، سخنگوي حزب اتحاديه دموکراتيک کردستان، فعالان کرد سوري، شبهنظاميان تروريستي داعش «کوباني را از سه طرف هدف حمله قرار ميدادند.

اما امروز، از چهار طرف به شهر حمله ميکنند.»

ترکيه، که پيشتر از شورشيان سوري که قصد براندازي حکومت بشار اسد را داشتند حمايت ميکرد، در کمک به آنها در نبرد کوباني دودل بوده، چون ميترسد کمک به کردها، آنها را در ايجاد يک دولت مستقل کرد مصممتر کند.

بيانيه روز شنبه دولت ترکيه تأييد کرده که يکي از حملات انتحاري توسط يک موتر حاوي مواد منفجره در داخل مرز سوريه صورت گرفته، ولي تکذيب کرد که اين موتر با عبور از مرز ترکيه وارد کوباني شده است:

دربيانيه گفته شده:«ادعاي اينکه موتر با عبور از خاک ترکيه وارد گذرگاه مرزي شده، کذب است. بر خلاف برخي ادعاها، هيچيک از مقامات ترکيه چنين ادعايي را مطرح نکرده است. نيروهاي امنيتي مستقر در مرز با هوشياري اقدامات لازم را انجام دادهاند.»

در طول حملات، ستونهاي غليظي از دود بر فراز کوباني قابل مشاهده بود، و صداي شليک سنگين از کوههاي اطراف به گوش ميرسيد. مصطفي بالي، فعال مستقر در کوباني، تلفني به آسوشيتدپرس گفته پيکارجويان خلافت خودخوانده اسلامي يا همان گروه تروريستي داعش در سيلوهاي غلات در بخش ترکي مرز موضع گرفتهاند و حملات به کوباني را از آنجا هدايت ميکنند. وي همچنين گفته نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريکا صبح شنبه شرق کوباني را هدف حملات هوايي قرار دادند. به گفته آقاي بالي، «الآن روشن شده که ترکيه آشکار با داعش همکاري ميکند.» پيکارجويان گروه تروريستي داعش از اواخر ماه سنبله به کوباني حمله کردند و بخشهايي از آن شهر را همراه با دهها روستاي مجاور تصرف کردند. از آن زمان، کوباني مرکز يکي از خونين ترين جنگ ها است زنان و مردان کوباني دست در دست هم داده و سرسختانه در برابر گروه ترويستي داعش مبارزه مي کنند.

از اوايل عقرب، شبهنظاميان کرد سوريه با کمک پيشمرگهاي کرد عراقي، کمکم در کوباني پيشروي کردند.

به گفته سازمان ناظر بر حقوق بشر در سوريه، در آخرين حمله به کوباني 8 شبهنظامي کرد و 17 داعشي کشته شدهاند.

وليد معلم، وزير خارجه سوريه، روز جمعه در مصاحبهاي که از تلويزيون آن کشور پخش شد گفت هفتهها حمله هوايي نيروهاي ائتلاف نتوانسته شورشيان گروه تروريستي داعش را تضعيف کند. وي خواستار آن شد که واشنگتن و شوراي امنيت سازمان ملل ترکيه را وادارند تا براي کمک به شکست دادن شورشيان، مرزهايش را بيشتر کنترل کند.

گروه شورشي داعش در مناطق تحت کنترل خود در عراق و ترکيه يک خلافت خودخوانده اسلامي اعلام کرده و تفسير غير واقعي، خشن و وحشيانهاي از اسلام ارايه کرده است. اين گروه در اين مدت جنايتهاي زيادي را خلق کرده و بخصوص عليه اقليت هاي قوي و مذهبي بدترين جنايت ها را مرتکب شده است.

يک مکتب در قدس شريف به آتش کشيده شد

به گزارش خبرگزاري فرانسه، شماري از صهيونيستها شنبه شب، يک مکتب در جنوب قدس اشغالي را آتش زدند و بر روي ديوارهايش شعارهاي نژادپرستانه ضد فلسطيني نوشتند.

بر اساس اين گزارش پوليس رژيم صهيونيستي اعلام کرد يکي از صنف هاي مکتب دو زبانه آموزش زبان عربي وعبري در قدس که نماد همزيستي در اين شهر است طعمه حريق شد.

پوليس رژيم صهيونيستي اعتراف کرد که در اين مکتب که در محله صهيونيست نشين بات در قدس غربي واقع شده وشب گذشته آتش گرفت، تعدادي نوشته هاي ضد عربي - فلسطيني يافت شد.

سخنگوي پوليس رژيم صهيونيستي گفت: تا حد زيادي مظنون به آتش سوزي عمدي هستيم ودر نزديکي مکتب  شعارهايي عليه اعراب وفلسطينيان روي ديوارها نوشته شده است.

راديو سراسري رژيم صهيونيستي اعلام کرد: تسيبي ليوني، وزير عدليه رژيم صهيونيستي صبح ديروز عازم اين مکتب دو زبانه براي محکوميت تبليغات رسانه هايي که گفته اند آتش سوزي جنايتکارانه توسط صهيونيستهاي افراطي صورت گرفته شد.

در اين مکتب دو زبانه به دانش آموزان صهيونيست زبان عبري وبه دانش آموزان فلسطيني وعرب اسراييلي زبان عربي تدريس مي شود.

شمار دانش آموزان اين مکتب 500 تن مي باشند که توسط جمعيت ‹يدا بيد› ( دست در دست) براي تشويق آموزش به دو زبان وهمزيستي ميان يهوديان وعربها تاسيس شده است.

شمار زيادي از اينگونه مکاتب در منطقه الجليل واقع در شمال فلسطين اشغالي وجود دارد و از سالها قبل، صهيونيست هاي افراطي وفعالان راستگراي افراطي رژيم صهيونيستي با شعار ‹پرداختن بها› به فلسطيني ها وعرب هاي اسرائيلي واماکن ديني مسلمانان ومسيحيان وحتي ارتش رژيم صهيونيستي را مورد حمله قرار مي دادند. نظاميان صهيونيستي همچنين شب گذشته به سمت يک نوجوان 15 ساله فلسطيني در «بيت لاهيا» واقع در شمال نوار غزه شليک کردند. گلوله شليک شده به کمر وي از شکمش خارج شده بود و پزشکان براي نجات اين نوجوان، وي را مورد عمل جراحي قرار دادند. اين در حالي است که جمعه شب نيز يک جوان ديگر در نوار غزه مورد تيراندازي نظاميان صهيونيست قرار گرفته بود و هفته گذشته هم يک جوان ديگر در همين منطقه به ضرب گلوله به شهادت رسيد.

حماس:

شادي رژيم اسراييل طول نميکشد

جنبش مقاومت اسلامي فلسطين با برگزاري کنفرانسي در خصوص تعرضهاي اسراييل در کرانه باختري، اعلام کرد که شادي رژيم صهيونيستي از امنيت موقت فعلي زياد طول نخواهد کشيد. جنبش مقاومت اسلامي فلسطين «حماس» در کنفرانسي به منظور بررسي سرکوبهاي فعلي در کرانه باختري اعلام کرد که افزايش سختگيريهاي تشکيلات خودگردان عليه مقاومت در کرانه باختري باعث تحقق اهدافش نخواهد شد و شادي رژيم صهيونيستي در نتيجه امنيتي که به دليل هماهنگي امنيتي با تشکيلات از آن برخوردار شده است، زياد طول نميکشد.

بنا به گزارش وبگاه خبري «فلسطين اليوم»، حماس در کنفرانس مذکور که در غزه برگزار شد، جنايات و تعرضهاي صهيونيستي عليه مقاومت در کرانه باختري را محکوم کرد و از «محمود عباس» رييس تشکيلات خودگردان و «رامي الحمدالله» نخست‌‌وزير دولت توافق ملي خواست به مسووليت خود در اين زمينه عمل کنند. حماس همچنين سازمانهاي حقوق بشري و گروههاي فسطيني را به تحرک در اين زمينه فرا خواند.

اين جنبش افزود که از ابتداي ماه جاري (نوامبر) 80 نفر بازداشت شدهاند و تا کنون چندين نفر آنها به اعتصاب غذاي نامحدود دست زده اند و  فقط آب مينوشند و حالشان در خطر است. همسران و خانوادههاي اين اسرا نيز در امان نيستند و تا کنون به منازل چندين نفر از آنها يورش برده شده و همسران برخي از اسرا براي بازجويي فرا خوانده شدهاند. حماس در ادامه به شکنجه اسرا در زندانها اشاره کرد و خواستار تحرک فوري همگاني شد.

فقيري که ثروتمندترين مرد زمين شد

بخش دوم و پاياني

اندرو کارنگي، ثروت آفريني توانمند بود که درسهاي بسياري را به ما آموخت. در ادامه تعدادي از آموزههاي خود از کارنگي را مرور ميکنم:

1- با افرادي تماس بگير و کار کن که آنچه را تو نداري دارند.

غربيها ضربالمثلي دارند با اين مضمون که مهم نيست چه ميداني، بلکه مهم اين است که چه کساني را ميشناسي. کسب اعتبار به واسطهي ارتباطات، مهمترين مزيتي است که به لطف روابط خود بدست خواهيم آورد. کارنگي نيز از طريق روابط تجاري دوستانه خود توانست اولين سرمايه گذاريهايش را انجام داده و دست آخر شرکت خود را تاسيس کند. ارتباطات گسترده با افراد مختلف و شناخت توانمنديهاي ايشان بويژه در مواقع بروز فرصتهاي تجاري، بسيار موثر خواهد بود. همانگونه که اندرو کارنگي ميگويد، موفقيت نصيب انسانهاي تنها نمي شود.

کارنگي علاوه بر شراکتها و روابط حسنه تجاري، مناسبات کاري قابل توجهي با کارکنان زيرمجموعه خود داشت. به همين سبب مجموعه تحت مديريت او هرگز گزندي از اعتصابهاي پرتعداد کارگري در آن سالها نديد، چرا که کارنگي گوش شنوايي براي شنيدن گلايههاي کارمندانش داشت. تجارت يعني کارکردن با انسانها، انسانهاييکه گاه در لباس مشتري، و يا گاه در قامت يک شريک تجاري و يا کارمند ظاهر ميشوند.

2- نگذار چيزي ذهنت را از مهمترين وظيفه و ماموريتي که در مقابل داري، منحرف کند. کارنگي گفته است: «باور دارم که سرراستترين جاده به موفقيت پايدار در هر زمينهاي، تمرکز و کسب مهارت در آن زمينه است. به ندرت کسي را ديده ام و دست کم در بخش توليد کسي را نديدهام که اهل اين شاخه به آن شاخه پريدن باشد و به توفيق مالي هم دست يافته باشد. مردان موفق يک راه درست را انتخاب ميکنند و بلافاصله در مسير آن گام برميدارند.»

3- تلاش بيشتر از آنچه مجبور به آن هستي، تنها چيزي است که ترفيع و ترقي را باعث ميشود و افراد را به تو متعهد ميکند. کارنگي ميگويد: «من ماشين بخار را اختراع نکردم، اما با کوشش خود سعي کردم تا ساختاري پيچيده تر را درک کنم »

يکي از اصلي ترين مولفه هاي موفقيت کارنگي، سخت کوشي او بود. معناي زندگي در باور کارنگي، سخت کوشي براي رويايي بود که هيچکس جز او قادر به نبود. سخت کوشي سه عنصر اصلي دارد: انسانهاي سخت کوش در برابر هر آنچه انجام ميدهند احساس مسئوليت ميکنند و سر انجام موفق ترند. به علاوه آنها خود را متعهد ميدانند تا از يک موقعيتهاي پر تنش، شرايطي به وجود آورند که منجر به رشد و بالندگي آنها شود.

نوزادان هفت قلو در مشهد به دنيا آمدند

يک مادر مشهدي در ايران، در دومين زايمان خود شب يکشنبه در شفاخانه حضرت ام البنين (س) مشهد، هفت قلو به دنيا آورد.

اين نوزدان هفت قلو شامل پنج دختر و دو پسر هستند که در دقايق ابتدايي يکي از نوزدان فوت کرده است.

به گزارش خبرگزاري ايرنا، به نقل از بخش مراقبت هاي ويژه نوزدان(NICU)  شفاخانه حضرت ام البنين (س) اين شش نوزاد اکنون در دستگاه «انکباتور» نگهداري شده و تحت مراقبتهاي ويژه قرار دارند.

اين نوزدان کم وزن که در هفته بيست و هفتم حاملگي مادر به دنيا آمده اند، بين 820 تا 940 گرم وزن دارند.

دستبندي  براي پيشگيري از گم شدن کودکان

  ديگر نگران گم شدن کودک دلبندتان نباشيد! «الجي» خيالتان را راحت ميکند! با اين دستبند کودکتان هرگز گم نميشود.

شرکت الجي دستبند هوشمندي ارائه داده که کودکان ميتوانند بپوشند و با لمس يک دگمه، هنگام گمشدن يا در هر وضعيت ديگري با والدينشان تماس بگيرند.

ابزار مزبور به کودکان امکان برقراري يا دريافت تماس را ميدهد. اين سامانه همچنين فناوري جيپياسي را در خود جاي داده که به والدين امکان رهگيري محيط اطراف کودکشان را با استفاده از برنامه گوشي هوشمند فراهم ميکند.

سامانه ابداعي در ابتدا در کره جنوبي تحت عنوان KizOn عرضه شد اما در امريکا به نام GizmoPal ارائه شده است.

کودکان چهارساله با فشاردادن يک دگمه ميتوانند تماسهايي را از سه نفر به طور همزمان دريافت کنند و سامانه داراي بلندگويي است که در دستبند پلاستيکي آن تعبيه شده است. اين دستبند هوشمند ميتواند آهنگ بنوازد و زمان را براي کودکان بخواند.

ابزار مزبور به برنامه نرمافزاري گوشيهاي آيفون و اندرويد متصل ميشود و والدين ميتوانند اين برنامه را بر روي گوشي هوشمندشان دانلود کنند. اين موضوع به آنها امکان تنظيم دستبند هوشمند و استفاده از جيپياس براي رهگيري مکان کودکشان در تمامي اوقات را ميدهد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 201
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 365
  • بازدید ماه : 729
  • بازدید سال : 3,565
  • بازدید کلی : 84,084