loading...
سخن جدید
بازدید : 14 1393/08/17 نظرات (0)

 

 

بسماللهالرحمنالرحيم

رييس جمهور:

افغانستان و ناتو تهديدات مشترک دارند

رييسجمهور اشرف غني در يک نشست خبري مشترک با دبير کل جديد ناتو اظهار داشت: افغانستان و ناتو با تهديدهاي مشترکي مواجه هستند.

محمد اشرف غني، رييس جمهور کشور در يک نشست خبري مشترک با «ينس استولتنبرگ» دبيرکل ناتو در کابل، ضمن سپاس از همکاريهاي ناتو با کشور، اظهار داشت: افغانستان و ناتو با تهديدهاي مشترکي مواجه هستند.

وي افزود: افغانستان در خط مقدم تهديدهاي مشترک افغانستان و ناتو قرار دارد.

گسترش سريع تهديدهاي امنيتي، يکي از ابعاد منفي جهاني شدن است.

اشرف غني در بخش ديگري از سخنان خود، اظهار داشت: ما در عصر جهانيشدن به سر ميبريم و هيچ کشوري نميتواند خود را از مسير پيامدهاي پر تعداد روند جهانيشدن دور نگه دارد.

وي افزود: جهانيشدن ابعاد مثبت و منفي بسياري دارد و يکي از ابعاد منفي جهانيشدن، امکان گسترش و توسعه تهديدهاي امنيتي از يک کشور به کشورهاي ديگر است.

رييس جمهور تأکيد کرد: ادامه همکاريهاي ناتو با افغانستان به معناي مبارزه مشترک عليه تهديدهايي است که با استفاده از روند جهانيشدن، توان توسعه دارند.

دبيرکل ناتو در اين نشست خبري گفت: پايان مأموريت نظامي ناتو در افغانستان پايان همکاري با کشور نيست.

وي افزود: ناتو پس از پايان مأموريت نظامي خود در افغانستان، همکاريهاي خود با اين کشور را با ايفاي نقش مشاوره و آموزش به نيروهاي امنيتي افغانستان ادامه خواهد داد.

دبيرکل ناتو نسبت به توانايي نيروهاي امنيتي افغانستان، اظهار اطمينان نمود و گفت: نيروهاي امنيتي افغانستان تاکنون شهامت شايسته تقدير از خود نشان دادهاند.

رييس جمهور:

در تشکيل کابينه شتاب زده عمل نميکنيم

رييس جمهورمحمد اشرفغنى ميگويد که در تشکيل کابينهي جديد شتاب زده عمل نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاري پژواک، به نقل از خبرنامهي دفترمطبوعاتى رياست جمهورى، رييس جمهور محمد اشرف غنى اين اظهارات را روز گذشته پس ازاداى نمازجمعه در ديداربا علما، وزراى سرپرست کابينه، نمايندگان مردم در شوراى ملى و شمارى از بزرگان اظهار داشته است.

 در اين خبرنامه گفته شده است که رييس جمهور در ديدار روز جمعه اش در خصوص سفر عربستان و چين نيز معلومات لازم را ارائه نموده و از گفتوگوها و موافقتهاي ديپلوماتيک با اين کشورها سخن گفته است.

 رييس جمهور تصريح نموده است که حکومت جديد در تلاش است تا شرکاي خوبي را براى افغانستان پيدا نمايد تا درعرصههاى مشخص و حوزههاي معين همکاري کنند که در زندگى مردم افغانستان تغييرات بنيادى رونما گردد.

محمداشرفغنى از حمايت علما از حکومت وحدت ملى سپاسگزاري نموده گفت که در تامين صلح همکارى علما يک امر حتمى است .

 رييس جمهور در اخير اين نشست در مورد تشکيل کابينهي جديد گفته است که در خصوص تشکيل کابينهي جديد، نبايد عجله کرد، بلکه از دقت کامل و تدبير لازم کار گرفته شود.

اين درحالي است که گمانههايي موجود حاکي از اختلاف نظر رييس جمهور و رييس اجرائيه روي معرفي افراد براي نامزدشدن در پست وزارتخانههاي حکومت حکايت دارد.

در همين حال، آگاهان امور برخي از نارساييهاي موجود را در عرصهي امنيتي و اقتصادي و کمکاريها در ادارههاي دولتي را ناشي از ادارهي ضعيف توسط سرپرستها در مرکز و ولايات ميدانند.

مردم نيز از حکومت تقاضا دارند تا هرچه سريعتر کابينهي جديد را معرفي نموده و ساختار اساسي حکومت را تکميل نمايد.

 از سوي ديگر، مردم ابراز اميدواري ميکنند که حکومت بتواند طبق تعهد رياست جمهوري، در گزينش نامزد وزيران از معيارهاي تخصص، تعهد و مسلکي بودن کار گرفته و بار ديگر ادارههاي حکومتي را گرفتار رابطهسالاري نسازد.

پوتين:

پس از خروج ناتو، از افغانستان حمايت ميکنيم

پوتين اعلام کرد، در صورت پيچيدگي اوضاع در افغانستان پس از خروج نيروهاي ناتو، افغانستان ميتواند از حمايت روسيه بهرهمند شود.

به نقل از خبرگزاري شينهوا، ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه در نشست اعضاي مجمع پارلماني سازمان پيمان امنيت جمعي با حضور يک هياتي از افغانستان، گفت: ما بايد بدانيم که شرايط در حال توسعه افغانستان قطعا توجه تمامي جهان و نه تنها منطقه سازمان پيمان امنيت جمعي را به خود جلب ميکند.

پوتين افزود: ما ميدانيم که در پي خروج نيروهاي ناتو از افغانستان چالشهايي در افغانستان ايجاد ميشود.

رييس جمهور روسيه ابراز اميدواري کرد که افغانها بتوانند به زودي کشور خود را به ثبات برسانند، اما تاکيد کرد که اين هدف به سادگي به دست نميآيد.

پوتين همچنين تاکيد کرد: در صورت لزوم ما آماده ارائه کمک به دوستان افغان خود هستيم تا اطمينان حاصل کنيم که شرايط در کشور آنها باثبات باقي ميماند و چشماندازهاي عمراني مثبت وجود دارند.

وي تاکيد کرد که سازمان پيمان امنيت جمعي تجربه غني در مبارزه با تروريزم و قاچاق مواد مخدر، تهديداتيکه عمدتا از افغانستان نشات ميگيرند، دارد.

همچنين خبرگزاري ايتارتاس به نقل از پوتين اعلام کرد که روسيه به دنبال همکاري گسترده در جهان عليه «تقابل ايدئولوژيک» است.

پوتين گفت: امروز روسيه و چين مايل به افزايش ثبات جهان و توسعه همکاريهاي گسترده براساس حقوق بينالملل و براساس نقش کليدي سازمان ملل هستند.

وي تاکيد کرد: ما مخالف بازگشت به پديده «تقابل ايدئولوژيک» در امور جهاني هستيم و قويا هر تلاشي براي تحريف تاريخ جنگ جهاني دوم را محکوم ميکنيم.

آمادگي پاکستان براي آموزش نيروهاي امنيتي

فرمانده ارتش پاکستان که روز پنجشنبه به کابل سفر کرده بود، در ديدار رييس جمهورغني گفت: پاکستان، افغانستان آرام، امن و باثبات ميخواهد.

جنرال «راحيل شريف» در ديدار «اشرف غني» افزود: افغانستان باثبات و آرام و بدور از ناامني، کاملا به نفع پاکستان است.

جنرال شريف در جريان ديدار با رييس جمهورضمن تبريک به وي براي پيروزي در انتخابات رياست جمهوري افغانستان، بر ضرورت بهبود و تقويت همکاريهاي دوطرف در زمينههاي امنيتي و مبارزه با تروريستها و شبه نظاميان تاکيد کرد.

جنرال راحيل شريف همچنين آمادگي ارتش پاکستان را براي ارائه تجهيزات و برگزاري دورههاي آموزشي براي نيروهاي امنيتي افغانستان اعلام کرد.

فرمانده ارتش پاکستان علاوه بر ديدار با رييس جمهور با تعداد ديگري از مقامات دولتي و نظامي کشور از جمله وزير دفاع، رييس ستاد مشترک ارتش و رييس اجرايي افغانستان ديدار و گفت و گو کرد.

پس از امضاي توافقنامه امنيتي ميان کابل واشنگتن، اين اولين سفر رسمي جنرال شريف به کابل محسوب ميشود.

جنرال شريف روز پنجشنبه درحالي به کابل سفر کرد که وزارت دفاع امريکا يک روز پيش از آن، در گزارشي پاکستان را متهم به استفاده از شبه نظاميان براي انجام اقدامات تروريستي عليه افغانستان کرده بود.

11 کارمند دولتي

در پکتيا کشته شدند

ارگ رياست جمهوري گفته است که يازده کارمند دولتي در ولسوالي زرمت پکتيا در جنوب شرق کشور به شکل بي رحمانه به ضرب گلوله کشته شدند.

در خبرنامهاي که از سوي ارگ نشر شده محمد اشرف غني، رييس جمهور کشور با خانواده قربانيان ابراز همدردي کرده است.

در اين خبرنامه بر اساس معلومات مقام ولايت و قومانداني امنيه پکتيا آمده است که يازده کارمند دولتي در شب چهاردهم ماه جاري در حال حرکت به منطقه سورکي، از مربوطات ولسوالي زرمت اين ولايت بودند که در مسير راه از موتر حامل شان پياده و به ضرب گلوله کشته شدند.

در خبرنامه در مورد عاملان گلوله باري اين يازده کارمند دولتي اشارهاي نشده است.

رييس جمهو غني به دنبال کشته شدن اين افراد گفته است: «من اين عمل غير انساني و غيراسلامي را به شديدترين الفاظ تقبيح ميکنم.»

او به وزير امور داخله و اداره ارگانهاي محل دستور داده تا براي تشييع جنازه و مراسم تدفين اين يازده نفر اقدامات روي دست گرفته و به بازماندگان قربانيان کمک صورت بگيرد.

اين در حالي است که دو روز پيش مقامهاي امنيتي ولايت پکتيا تعداد قربانيان را ده نفر اعلام کرده و گفتند که تمامي آنان غيرنظاميان هستند.

زلمي اورياخيل، قوماندان امنيه پکتيا به خبرگزاري بخدي گفته بود که اين ده نفر از سوي مخالفان مسلح کشته شدند.

او گفت که دو تن از اين غير نظاميان از ولايت خوست، چهار تن از ولايت پکتيا و چهار نفر ديگر تا هنوز مشخص نشده که مربوط به کدام ولايت هستند.

با اين حال رياست جمهوري افغانستان هياتي با صلاحيت به سرپرستي جنرال شفيق فضلي قوماندان عمومي پوليس سرحدي وزارت داخله را موظف کرده تا در مورد اين حادثه تحقيقات همه جانبه انجام دهد و نتيجه تحقيقات خود را به رييس جمهوري گزارش دهد.

اشرف غني همچنان به نيروهاي امنيتي کشور دستور داده تا عاملان کشتار اين يازده کارمند دولتي را مورد پيگرد قرار دهند تا آنان به پنجه قانون سپرده شوند.

در همين حال ذبيح الله مجاهد که خود را سخنگوي طالبان معرفي ميکند ادعا کرده نه نفر در ولايت پکتيا از سوي اين افراد اين گروه کشته شدند.

او نوشته که هشت سرباز پوليس محلي و يک مامور امنيت ملي که از سوي افراد طالبان قبلا شناسايي شده بودند دو روز پيش زمانيکه در حال رفتن به سوي خانه بوده کشته شده اند.

حکومت وحدت ملي،

            در خم کوچهي اول

محمدرضا نعيمي

دولت وحدت ملي گامهاي آغازين خويش را به شکلي برداشته است که در ظاهر امر مورد خوش‏آمد بخشي از جامعه قرار گرفته است.

اما به هيچ وجه نميتوان گامها را معيار داوري منصفانه در خصوص کارکرد و چشمانداز حکومتداري ساختار سياسي جديد تحت عنوان حکومت وحدت ملي دانست. زيرا تا هنوز هم تحول عملي در عرصههاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي و... برداشته نشده و سران حکومت وحدت ملي نيز در خم اول کوچهي حکومتداري قرار دارند. زيرا تاکنون نيز، نهادهاي اجرايي در مرکز و ولايات توسط سرپرستها اداره ميشود و گمانههاي موجود حاکي از آن است که رهبران حکومت نتوانسته اند روي تقسيم قدرت و معرفي افراد براي احراز پستهاي وزارتخانهها، توافق لازم و نهايي را کسب کنند.

اين درحالي است که انتظارهاي زيادي از حکومت وحدت ملي خلق شده و گفتهها و ادعاهاي سران حکومت، تصورهاي مثبتي را در افکار عمومي پديد آورده است. مردم انتظار اين را دارند تا با تشکيل حکومت و ساختن کابينه، طي يک برنامهي کوتاه مدت شاهد رشد بازار کار و اشتغال بوده و از تورم طاقتفرساي کنوني کاسته شود. مردم ميخواهند تا نرخهاي سرسام آور کنوني به شکلي تغيير کند که مجال نفس کشيدن براي تعداد قابل ملاحظه و اکثريت جامعه به وجود آمده و آنان بتوانند قوت لايموت خويش را به آساني به دست آورند. مردم انتظار دارند تا با تشکيل کابينه، وضعيت امنيتي بهبود يافته و ديگر امکان زندگي کارکنان دولت و نيروهاي امنيتي در نقاط مختلف کشور مهيا گردد نه اينکه آنان حتي در پايتخت آماج حملههاي مکرر قرار گرفته و در ولايتها، مصوونيت اندکي هم احساس نکنند.

از اين رو گام‏هاي جديتري نياز است تا اعتماد ملي و افکارعمومي را به صورت اساسي و بنيادين آن جلب نموده و اصلاحات عملي را در حيات سياسي- اجتماعي آنان پديد آورد. به اين معنا که نميتوان به خوشبيني يا بدبينيهاي موجود دل بست و آن را ملاک و محکي براي کارکرد دولت وحدت ملي قرار داد. زيرا وقتي مردم از زبان مسئولان حکومت وحدت ملي از همدلي، همياري، قاطعيت، نظارت و اصلاحات ميشوند، دلخوش ميشوند و زماني هم که برنامههايي چون جابه‏جايي افراد، انحلال ادارهها و..و به گوش شان ميرسد، از افزايش حجم بيکاران و چگونگي انتخاب افراد جديد دچار تشويش و نگراني ميشوند. افزون برآن، مردم شاهدند که حرف خوش و سخن دل نشين رييس جمهور و سران حکومتي، هيچ تحول عملي را در وضعيت بازار، نرخ اجناس، قميت پول ملي در برابر ارز و... ايجاد نکرده و هنوز هم وضعيت به گونهاي است که طيفهاي فقير جامعه به سختي زندگي خود را به پيش ميبرند.

در همين حال، مردم شاهدند که سران حکومت وحدت ملي نتوانسته اند تاکنون توافق نهايي روي ايجاد کابينهي جديد داشته باشند. لذا به نظر ميرسد براي رسيدن به هدف اساسي خويش که همانا ايجاد يک کابينهي کارآمد و روي کار آوردن حکومتي که بتواند براي مردم مقبوليت لازم را داشته باشد، ضرورت به يک ميکانيزم اساسي و همه‏جانبه است. ناديده گرفتن طيفهاي گوناگون سياسي، مدني و مردمي در حکومت آينده و اعمال نظر جانبدارانه که رنگ و بوي قومي، سمتي و سياسي داشته باشد، در نظر نداشتن تخصص و تعهد و غلبه معيارهاي ديگر بر مسلکي بودن افراد و ساير نارساييهايي که در گذشته موجود بودند، دولت وحدت ملي را به ناکامي سوق داده و فرصت طلايي ديگري را از افغانستان خواهد گرفت.

افزون بر تمام اين موارد، يگانه اصلي که خواهد توانست حکومت وحدت ملي را به قلهي موفقيت سوق دهد اين است که ساختار سياسي آينده بتواند فاصلههاي موجود در سطح نهادها، ارگانها و هم‏چنين مردم و دولت را از بين برده و راهي را بگشايد که مسير آن با همدلي، هماهنگي و انسجام بيشتري پيموده شود. زيرا يکي از بيماريهاي دوامدار دولت گذشته نبود هماهنگي ميان ادارهها و عدم فرمانبرداري از مافوق در سطح خرد و کلان حکومتي بود. لذا به نظر ميرسد هرگاه ساختار سياسي کابينه داراي معيارهاي لازم تخصص، تعهد، شايستگي و فراگيري نباشد، نخواهد توانست چنين همدلي و همياري را نيز خلق نمايد و در نبود همدلي و همياري، خدمات رساني مطلوب براي مردم نيز غير ممکن است.

به هرحال، اکنون حکومت وحدت ملي چه در مرحلهي گزينش و چه در مرحلهي تأييد وزراي کابينه در برههي حساسي قرار گرفته است که نيازمند تدبير دقيق، رايزني شديد و هماهنگي و مشورت همگاني ميباشد. بديهي است که هرگاه حکومت نتواند از خم کوچهي اول که همانا ايجاد کابينهي کارآمد است، به خوبي عبور کند، به هيچ وجه راه دشوار پيش رو را به شکل مقبول و مطلوب آن طي نخواهد کرد و رضايت افکار عمومي را نيز به دست نخواهد آورد.

 يخهاي بياعتمادي کابل-اسلام آباد

آب خواهند شد؟

جدا از سفر رئيس جمهور پاکستان به افغانستان جهت شرکت در مراسم تحليف رئيس جمهوري، در کمتر از يک و نيم ماه گذشته دو مقام عالي رتبه سياسي امنيتي و نظامي پاکستان وارد افغانستان شده اند؛ سرتاج عزيز مشاور امنيت ملي درهفته هاي گذشته و دو روز پيش راحيل شريف رئيس ستاد مشترک ارتش اين کشور با سفر در افغانستان، مذاکراتي را در خصوص روابط دوجانبه با مقام ها در کابل انجام داده اند.

آنچه که از منابع وزارت دفاع ملي به رسانهها گفته شده، سفر آقاي راحيل شريف به افغانستان فيصلههاي مشخصي را درپي داشته است؛ کار روي طرح عملي و مشخص امنيتي، اقتصادي و تامين صلح و حفاظت از امنيت دو طرف خط ديورند از جمله محورهايي بوده اند که قرار است جهت تصميم نهايي به سران دو کشور ارائه گردد. احتمالا دستيابي به همين چارچوب مشخص مذاکرات است که سخنگوي وزارت دفاع ملي مجموعه گفتوگوهاي رئيس ستاد مشترک ارتش پاکستان با مقامهاي عاليرتبه در کابل را اميدوار کننده توصيف کرده است.

در پرتو همين ديد و بازديدهاي به ظاهر اميدوار کننده است که بهنظر ميرسد سفر آقاي محمداشرف غني، رئيس جمهور به اسلام اباد که قرار است بهزودي صورت بگيرد، سفر متمايز از سفرهايي باشد که مقامهاي عاليرتبهي دوکشور در گذشتهها انجام داده اند؛ تمايز اين سفر- که به دعوت رسمي رئيس جمهور پاکستان صورت مي گيرد، از آنجهت است که رئيس جمهور اشرفغني قبلا تاکيد نموده بود که سفر تشريفاتي به هيچ کشوري نخواهد داشت و با برنامهي مشخص و توافق شده در خصوص آن، اقدام به سفرهاي خارجي خواهد کرد و سفر به اسلام آباد هم مستثني از اين قاعده نخواهد بود.

 احتمالا جديت رئيس جمهور در خصوص اين مسايل، بخصوص حل مسايل افغانستان با همسايهي ناآرام آن پاکستان، اسلام آباد را هم اميدوار کرده تا به تنشها ميان دو کشور پايان دهد؛ اگرچند که ابرازنظر قطعي و خوشبيني در اين خصوص هنوز بسيار زود است اما شواهد حاکي از آن است که مقامها در اسلام آباد چندان بي ميل نيستند تا به جنجالها، اختلافات و چالشهاي موجود ميان دو جانب پايان دهد.

زيرا براي پاکستان مهم است که اگر اختلاف آن با هند پايان ناپذير است حد اقل خاطر اين کشور از جانب افغانستان آرام و قرار داشته باشد و اين ممکن نيست مگرآنکه با تلاشهاي صادقانه دو کشور، يخهاي بي اعتمادي ميان دو جانب آب گردد و مردم دو کشور از برزخ اختلاف  ومنازعه برآيند و براي رفتن به بهشت ثبات و امنيت و همکاري و توسعه سياسي و اقتصادي همديگر، چاره جويي نمايند.

بي ترديد، اينگونه نگريستن به قضاياي مربوط به دو کشور هم به آوردن صلح و امنيت در درون دو کشور که از تروريزم و تهديدهاي ناشي از آن رنج ميبرند، مفيد و موثر خواهد بود و هم به ثبات و امنيت منطقه کمک خواهد کرد.

بنابراين، اگر با اين نگاهي خوشبينانه به سفرهاي مقامهاي عالي رتبه پاکستان به افغانستان بنگريم اين تصور دور از خطا نخواهد بود که عزم قوي براي همکاري صادقانه در ميان سران دو کشور بوجود آمده و انتظار ميرود که اين عزم با ادامهي سفرهاي مفيد مقامهاي عالي رتبه دو طرف بهبار بنشيند.

ابزار موفقيت در نويسندگي

موفقيت در امر نويسندگي و قدرت قلم، سه چيز را ميطلبد:

1. مطالعه 2. تمرين 3. آموزش

مطالعه

كسيكه ميخواهد در كار قلمي رشد كند، ناچار بايد اهل مطالعه باشد، كتابهاي بسيار در سبكهاي مختلف و از نويسندگان برجسته و آثار قوي و شيوا بخواند تا با شكل كار ديگران آشنا باشد؛ هر چند ممكن است بسياري از كتابها از نظر محتوايي قابل تأييد نباشد، ولي مطالعه آنها براي آشنايي با تكنيك كار و رمز و راز جاذبهي كتاب مفيد است. اين گونه مطالعات به طور غيرمستقيم به انسان قدرت نويسندگي ميدهد و قلم را قوت ميبخشد. حتي در سبك نگارش انسان اثر ميگذارد.

غير از كتابهاي ادبي و متون زيبا، بخشي از مطالعات نيز بايد دربارهي اصل نگارش و فنون نويسندگي باشد. مطالعهي كتبيكه روش نگارش و رمز و راز آن را ميآموزد، راه را نزديكتر ميسازد.

تمرين

نويسندگي هم مانند هر كاري نياز به تمرين دارد. هيچكس بدون تمرين، راننده يا نقاش و خطاط، يا ورزشكار و معمار نميشود. سخنراني و نويسندگي هم در سايهي تمرين، فراهم ميگردد. بايد آن قدر نوشت و نوشت و خط زد و اصلاح كرد و تمرين نمود و دور انداخت و دوباره و ... كه قدرت قلمي افزايش يابد و نوشتن براي انسان ساده و روان شود. بسياري از نويسندگان مشهور، قدرت قلمي خويش را مديون تمرين بسيارند.

در تمرين دو نكته بايد رعايت شود

اول: اينكه تمرين را از سادهترينها شروع كنيم تا به نوشتههاي جامع و تحقيقي برسيم؛ مثلاً ابتدا ميتوان از نوشتن خاطرات روزانه و حوادث مربوط به خود نوشت، كه علم و اطلاع بيروني و تخصص خاصي لازم ندارد و آسانتر است و مايهها و مواد آن در ذهن هر كس موجود است.

دوم: توصيف. توصيف پديدههاي اطراف و صحنههاييكه ميبينيم و پيرامون ما وجود دارد، گام ديگري در تمرين است. ابتدا بايد درباره محسوسات نوشت، سپس معقولات، درباره وضع خانه، صحرا، خيابان، صنف، مسجد، بهار، ازدحام شهر و ... ميتوان نوشت و آنها را توصيف كرد.

همچنين بايد دانست كه هر نوشته كاملي، نقطه شروع ناقصي داشته است. در جريان تمرين و كسب تجربه است كه نقصها و كمبودها را ميشناسيم و بر طرف ميكنيم. دربارهي موضوعي ميتوان آن چه را به ذهن ميآيد نوشت؛ هر چند نامنظم و ناقص، سپس در جهت تنظيم و آراستگي و كمال آن اقدام كرد و آنها را منسجم ساخت. بنا گذاشتن بر اينكه نوشتهي ما از همان اول بايد بي عيب و نقص باشد، ما را عقب نگه ميدارد و مانعي براي نوشتن ميشود. كمال و قوت را در جريان كار و تجربه بايد به دست آورد. «كار نيكو كردن از پر كردن است.»

تشكيل جلسات با دوستان و كار جمعي و تمرين و نوشتن و خواندن و از يكديگر ايراد گرفتن نيز، يكي از برنامههاي تمريني محسوب ميشود كه در صورت دسترسي نداشتن به استاد و صنف، ميتواند بسيار موثّر باشد.

هيچگاه به خاطر اينکه چيزي به ذهنت نرسيده است، از نوشتن دست نکش، حيثيت ادبي ايجاب ميکند تنها در لحظهي از پيش تعيين شده (وقت غذا، يا قرار ملاقات)، يا در لحظهي پايان کار، نوشتن را کنار بگذاري.

آموزش

فراگيري فن نويسندگي از استادان و صاحبان تجربه و شركت در جلسات و دورههاي آموزشي، از گامهاي عمده در اين راه است. بهندرت كساني بدون معلم، خودشان به استادي ميرسند. هم بايد فروتني كرد و در محضر استاد، زانو زد و فنّ آموخت، هم براي اين كار، وقت صرف كرد و هنر نگارش را جدّي گرفت. نويسندگي نيز هم چون هر هنر و مهارت ديگر، وقتي زير نظر مربّي آموخته شود، هم سرعت يادگيري بيشتر است، هم بيراهه رفتن و هدر دادنِ عمر و حوصله و مجال كمتر. مهم، حوصله است و طيّ مرحلهها و قدم به قدم پيش رفتن. انسانهاي كم حوصله و عجول، هيچ وقت به هدف نميرسند.

هيچگاه به خاطر اينکه چيزي به ذهنت نرسيده است، از نوشتن دست نکش، حيثيت ادبي ايجاب ميکند تنها در لحظهي از پيش تعيين شده (وقت غذا، يا قرار ملاقات)، يا در لحظهي پايان کار، نوشتن را کنار بگذاري. البته در آموزش، هم ذوق و كششِ فراگيرنده و استعداد فراگيري او سهيم است، هم كوشش آموزگار و دلسوزي مربّي و شناخت استعداد و زمينهي رشد افراد تحت تعليم.

«متن آموزشي» نياز ديگر كار آموزشي است كه بايد جامع و همراه تمرين و ممارست باشد. در دورههاي آموزشي، مربّيان هرچه با متعلّمان كار بيشتر كنند و آثار قلمي آنان را بررسي و نسبت به كارشان راهنمايي كنند، شتابِ فراگيري بيشتر خواهد شد. در كار قلم، نميتوان تنها به فراگيري قواعد و مباحث نظري بسنده كرد.

استفاده از مطالعهي شخصي و تمرين پيش خود، جايي است كه امكان يا فرصت آموزش نباشد.

منبع: تکنيکهاي نويسندگي والتر بنيامين

برگردان: حميد فرازنده

- کسي که مي خواهد دست به کار نوشتن اثر بزرگي شود، بايد با خود مدارا کند، و وقتي سهم معين روزانه اش را نوشت و تمام کرد، تا آن جا که مانع کارش در روز بعد نشود، خوش بگذراند.

- مي تواني از نوشته هايت با ديگران سخن بگويي، اما تا کتاب تمام نشده است، چيزي از آن را براي ديگران نخوان. هر خشنودي خاطري که از اين طريق به دست مي آوري، از ضرباهنگ کارت مي کاهد. اگر به اين انضباط پاي بند بماني ميل رو به افزون براي برقراري ارتباط، سرانجام تبديل به نيروي محرکه يي براي پايان دادن به کار مي شود.

- از نوشت افزار هر چه پيش آمد خوش آمد استفاده نکن، پافشاري در استفاده در نوع معيني کاغذ، قلم و مرکب سودمند است. دنبال تجمل نباش، اما وفور اين ابزار شرط ضروري است.

- نگذار هيچ انديشه اي از ذهنت به طور ناشناس بگذرد: و در دفترچه ي يادداشتت به همان جديتي بنويس که مأموران امنيتي اسامي اتباع خارجي را ثبت مي کنند.

- قلمت بايد از الهام دوري جويد تا با نيروي مغناطيسي آن را به سوي خود بکشد. کلام، انديشه را فتح ميکند، اما نوشتن است که بر آن مسلط مي شود.

- هيچ گاه به خاطر اين که چيزي به ذهنت نرسيده است، از نوشتن دست نکش، حيثيت ادبي ايجاب ميکند تنها در لحظه ي از پيش تعيين شده (وقت غذا، يا قرار ملاقات)، يا در لحظه ي پايان کار، نوشتن را کنار بگذاري.

- وقتي براي نوشتن الهام نمي رسد، وقتت را با پاکنويس کردن آنچه نوشته اي پر کن. با اين کار، حس شما دوباره بيدار مي شود.

- هيچ کاري را که يک شب تا سپيده‌‌‌ي صبح رويش کار نکرده اي، تمام شده قلمداد نکن.

- خاتمه ي يک اثر را در اتاق کار هميشگي ات ننويس. شهامت لازم را آنجا نخواهي يافت.

- مراحل نوشتن: انديشه- سبک- نوشتار، ارزش پاکنويس کردن در اين است که همه ي خواست را جمع زيبايي خط بکني. انديشه، الهام را از بين مي برد، سبک، انديشه را مهار مي کند، و نوشتار، سبک را به نتيجه مي رساند.

منابع:

كتاب «روش ها» نوشته «جواد محدثي»

کتاب خيابان يکطرفه، نشر مرکز

مولانا

سفير دوستي

ميان تمدنها

مولانا به عنوان سفير دوستي و صلح بين تمدن‏هاي مختلف و خصوصاً بين شرق و غرب است و روح او هميشه پايدار و زنده است، پيام او تا زمانيكه زبان فارسي پابرجاست پيامي نو و درعين حال جاويدان براي همه مردمان است.

البته مولانا بزرگتر از آن است كه بتوان راجع به وي سخني كوتاه گفت. مثنوي اقيانوسي بي‏ساحل از عرفان ومعرفت است وانسان هرچه در مثنوي شنا مي‏كند نه به ساحل آن مي‏رسد و نه به قعر آن.

احاطه به مثنوي ميسر نيست زيرا احاطه به چيزي، به محيط و حدود مربوط است اما مثنوي حدودي ندارد. ديوان شمس او درياي مواجي از ضربان عشق الهي است كه حتي باعث به وجود آمدن عروض جديد در شعر فارسي شد. هيچ ديوان شعري از نظر تنوع درعروض و قافيه تنوع ديوان شمس را ندارد و اين امر گوياي خط وصال به جمال حق در نزد مولوي است. كتاب فيه ما فيه گفت‏و‏گويي مستقيم با مرشدي بزرگ است كه به مسائل عملي حيات معنوي مي‏پردازد. در اين كتاب ادامه سنت نوشتن رباعي كه در واقع در خراسان از ابوسعيد آغاز مي‏شود، است. علاوه بر اين كتاب مذكور به زبان عربي تمام مسائل عميق عرفاني را دربر‏مي‏گيرد.

اتفاقي نيست كه روح پرفتوح مولانا كه هميشه با هنر و زيبايي همراه بوده منشا و سرچشمهي سنت‏هاي مختلف موسيقي شده است. از جمله به موسيقي طريقه مولويه در عثماني و بسياري از سبك‏هاي ديگر از جمله هندوستان مي‏توان اشاره كرد كه هر كدام سبكي خاص است براي نزديك تر شدن به قلب و درون ومنشاء آن روح پرفتوح او بود .

سماع طريقهي مولويه از زيباترين انواع سماع در موسيقي بود كه توانست بعد از او در همين سرزمين تركيه يا قونيه ادامه يافته و سراسر كشور عثماني را فرا بگيرد. ضمن اينكه طريق مولويه در قاهره و دمشق هنوز باقي است و به كلي از بين نرفته است.

در اين سال‏هايي كه حالت تضاد بين گروهي در تمدن اسلامي با گروهي در تمدن غرب وجود دارد، در واقع نداي مولانا ست كه نداي همدلي و همبستگي است.

در دهه اخير ترجمهي اشعار را او به زبان انگليسي (هرچند كه ترجمه دقيق وعلمي نيست), تمام امريكا را در برگرفته است و اشعار مولانا از اشعار شكسپير و ساير بزرگان ادبيات انگليسي فروش بيشتري دارد و اين به خاطرمعناي دروني كتاب مثنوي و ساير آثار مولانا است.

دکتر حسن نصر

ما زدرياييم و دريا ميرويم

ما زبالاييم و بالا ميرويم

                                                   آنچه از دريا به دريا ميرود

                                                   از هر آنجاكا مد آنجا ميرود

روزنامه وال استريت ژورنال:

چهارمين نامه اوباما به عاليترين مقام ايران

وال استريت ژورنال، روزنامهاي که بخشي از امپراتوري رسانهاي رابرت مرداک غول رسانهاي امريکا است، بلافاصله پس از پيروزي انتخاباتي جمهوريخواهان در دو روز متوالي خبرهايي در مورد تمايل دولت امريکا به همکاري با ايران در مسايل منطقهاي منتشر کرده است. هر دوي اين خبرها با واکنش تند طرفداران اقدامات تند عليه ايران و همچنين رسانههاي اسرائيلي مواجه شده است.

اين روزنامه درگزارشي نوشته که باراک اوباما، رئيسجمهور امريکا ماه گذشته به طور محرمانه نامهاي براي آيتالله خامنهاي، رهبر جمهوري اسلامي ايران فرستاده و در آن «منافع مشترک» ايران و امريکا را شرح داده است. بنا به آنچه والاستريتژورنال ميگويد، آقاي اوباما به رهبر ايران نوشته که هر حمله امريکا عليه مواضع گروه تروريستي داعش با منافع ايران نيز همخواني دارد. نامهاي که وال استريت ژورنال از آن خبر داده اگر چه در ماه گذشته (اکتوبر) ارسال شده اما به نوعي همزمان با نزديک شدن به موعد نهايي دور اخير مذاکرات ايران و گروه 1+5 است که طي آن طرفين مقرر کردهاند حداکثر تا روز 24 نوامبر به توافقي درباره برنامه هستهاي ايران دست يابند.

اين چهارمين نامهاي است که باراک اوباما از زمان حضور بر کاخ سفيد براي رهبر ايران ارسال کرده است.

به نوشته وال استريت ژورنال اين مکاتبات نشان ميدهد که آقاي اوباما در مقابله با داعش، نقش ايران را مهم ميداند. انتشار اين نامه يک روز پس از اظهارات رئيس جمهور امريکا درخصوص برنامه هستهاي ايران صورت ميگيرد.

اقاي اوباما در يک کنفرانس خبري و پس از پيروزي جمهوريخواهان در انتخابات مياندورهاي کنگره گفت: «اگر بتوانيم با ايران به توافقي خوب برسيم که بتواند جهان را متقاعد کند که ايران توانايي توليد سلاح اتمي را نخواهد داشت، آن وقت با کنگره وارد مذاکره ميشويم و آنها را هم متقاعد ميکنيم. اما اين نيازمند يک توافق خوب است.»

آقاي اوباما گفته آمريکا و متحدانش ميتوانند چارچوبي به ايران پيشنهاد کنند که در آن بتواند نيازهاي صلحآميز انرژي خود را تأمين کند، اما در عين حال گفت که مذاکرات اتمي يک راه دشوار ديپلماتيک است، چرا که دو طرف به هم بياعتماد هستند.

دو طرف براساس توافق مقدماتي شش ماهه جنيوا - که براي چهار ماه اضافه تمديد شده - قصد دارند به يک توافق جامع دست يابند. اين مهلت چهارماهه روز 24 نوامبر به سر ميرسد.

با اينحال، وال استريت ژورنال روز چهارشنبه هم با ادعاي دسترسي به برخي اسناد مدعي شد که وزارت دفاع امريکا در راستاي جذب سرمايهگذاري همسايگان افغانستان خواستار مستثني شدن اين کشور از تحريمها عليه ايران شده است. به نوشتهي اين روزنامه، امريکا هيچ روابط رسمي با تهران ندارد و شرکتهاي اين کشور از تجارت با ايران به دليل تحريمهاي امريکا محروم هستند. اما وزارت دفاع امريکا درصدد است تا توجه کشورهاي همسايه درغرب افغانستان را براي سرمايهگذاري در اين کشور جلب کند.

اندرو مککارتي از اعضاي موسسه دفاع از دموکراسي که اصليترين طراح رژيم سخت تحريمها عليه ايران بوده و همچنان اعضاي آن پيگير تعطيلي برنامه هستهاي ايران هستند، بلافاصله به گزارش وال استريت ژورنال در باره نياز امريکا به ايران در افغانستان واکنش نشان داده است. وي در مقالهاي براي نشنال ريويو که از ان به عنوان انجيل نومحافظهکاران امريکا نام برده ميشود و پرنفوذترين و پرمخاطبترين مجله آنها نيز هست، مدعي شده که نبايد منتظر اول جنوري و استقرار سناتورهاي جديد ماند، بلکه از هم‌‌‌اکنون بايد در مقابل رفتار اشتباه اوباما با ايران ايستاد. اين نشريه همانگونه که گفته شد، روز پنج‌‌شنبه در خبري ديگر، مدعي نامهنگاري رئيس جمهور آمريکا با رهبر ايران در موضوع مقابله با داعش شد.

انتشار اين خبر و آثار آن مورد توجه فارين پاليسي قرار گرفته است. ديويد فرانسيس و يوچي دريزن در اين باره نوشتهاند که کارزار رو به گسترش دولت اوباما عليه داعش و ديگر گروههاي هدف حملات آمريکا در عراق و سوريه، ايالات متحده را در وضعيت پيچيدهاي قرار داده است. اوباما از سويي با دولت روسيه در هدف تقويت نظامي دولت عراق هم راستا شده است، از سوي ديگر همراه با دولت سوريه هدف مشترکي به نام داعش دارد؛ آمريکا از هوا داعش را مورد حمله قرار داده است و دولت سوريه روي زمين با داعش درگير است.

ولي اعلام خبر نامه سري کاخ سفيد به رهبر جمهوري اسلامي، يادآور اين حقيقت است که پيروزي در جنگ عليه داعش بدون کمک ايران به دست نخواهد آمد و همين حقيقت باعث شده است که دولت اوباما در خفا کارهايي را انجام دهد که با اظهارات رسمي مقامات آمريکايي متفاوت است.

سفر رئيس جمهور قرقيزستان

به قزاقستان

الماس بيک آتامبايف، رئيس جمهور قرقيزستان با دعوت رسمي نورسلطان نظربايف، رئيس جمهور قزاقستان به آستانه سفر کرد.

گفتوگو با رئيس جمهور قزاقستان و کريم ماسيموف، نخستوزير اين کشور در برنامه بازديد سه روزه رئيس جمهور قرقيزستان از آستانه ميباشد.

در اين سفر همچنين نشستي با حضور تعدادي از مقامات شوراي عالي ولايتهاي جمهوري قرقيزستان و جمهوري قزاقستان برگزار خواهد شد.

هدف از اين سفر، توسعه روابط قرقيزستان و قزاقستان، تقويت همکاريهاي استراتژيک دو کشور و همچنين تعميق همکاريهاي سودمند چندجانبه در تمام زمينههاي مورد علاقه دو طرف عنوان شده است.

پس از ديدار رؤساي جمهور قزاقستان و قرقيزستان، امضاي چند توافقنامه دوجانبه در دستور کار مقامات دو کشور قرار دارد.

قرقيزستان تا کمتر از 2 ماه ديگر به اتحاديه گمرکي که شامل کشورهاي روسيه، قزاقستان و بلاروس ميباشد، وارد خواهد شد.

اين سفر در حالي است که قرقيزستان با فرا رسيدن فصل سرما با کمبود انرژي مواجه است و ازبکستان عرضه گاز به جنوب قرقيزستان را قطع کرده است.

در همين راستا مقامات بيشکک در پي کمک گرفتن از قزاقستان براي تأمين بخشي از انرژي خود هستند و دولت آستانه نيز در اين امر به قرقيزستان کمک ميکند.

محکوميت خشونت در مسجد الاقصي توسط اندونزيا

دولت جديد اندونزيا روز جمعه در بيانيهاي خشونتهاي صهيونيستها در مسجد الاقصي را محکوم کرد.  وزارت امورخارجه اين کشور در بيانيهاي که «آنتارا» خبرگزاري رسمي اندونزيا منتشر کرد، با محکوم کردن حمله وحشيانه صهيونيستها به مسجدالاقصي و بستن اين مسجد، تاکيدکرد: اسراييل بايد دسترسي به مسجدالاقصي را امکانپذير سازد و امنيت نمازگزاران در مسجد را تامين کند.

براساس برخي گزارشها از سال 1967 ميلادي تاکنون حملهاي با اين ابعاد به مسجد الاقصي صورت نگرفته است.

نظاميان رژيم صهيونيستي روز چهارشنبه پس از درگيري با نمازگزاران در مسجد الاقصي به صحن مسجد يورش برده و به شليک بمبهاي صوتي و گلولههاي پلاستيکي به سمت نمازگزاران فلسطيني پرداختند که براثر آن يک نفر کشته و چندين فلسطيني زخمي شدند.

تنشها اواخر هفته گذشته در پي ترور ناموفق يک خاخام تندروي صهيونيست که خواستار اجازه يافتن يهوديان براي حضور در بخش هايي از مسجد الاقصي بود و سپس قتل يک فلسطيني توسط نظاميان رژيم صهيونيستي به ظن انجام اين اقدام آغاز شد.

مقامات رژيم صهيونيستي جمعه گذشته نيز از ورود نمازگزاران زير 50 سال به داخل مسجد الاقصي جلوگيري کردند و تدابير امنيتي شديدي را در اطراف اين مسجد در پيش گرفتند.

ده ها شهرک نشين صهيونيست نيز مقابل باب المغاربه تجمع کردند تا به مسجدالاقصي يورش ببرند. شهرک نشينان به درخواست صهيونيست هاي افراطي در مقابل درهاي مسجد الاقصي تجمع کرده بودند.

وزارت امور خارجه اندونزيا پس از اين تحولات در بيانيه اي حرکت رژيم صهيونيستي در جلوگيري از دسترسي به مسجدالاقصي را شديدا محکوم کرد و خواستار بازگشايي فوري درهاي اين مسجد شد.

اندونزيا همچنين تاسف عميق خود را از افزايش تنش و خشونت ها در اورشليم اعلام کرد و از نيروهاي امنيتي رژيم اشغالگر قدس خواست به رفتارهاي خشونت آميز عليه شهروندان فلسطيني پايان دهند.

اندونزيا تاکيد کرد افزايش خشونت در اورشليم موجب تاسف جاکارتا است و تمام احزاب بايد مخالفت خود را با چنين رفتاري اعلام کنند.

درسهايي از غولهاي

 دنياي فناوري

شرکت گوگل يکي از پيشروان پيادهسازي اصول تکاملي در حوزه استراتژيک و سازماني است. تلاشهاي اين شرکت شامل بهبود برنامههاي تبليغاتي محصولات و انجام سرمايهگذاريهاي اکتشافي از طريق GoogleVentures با هدف آغاز پروژههاي سودآوري نظير GoogleGlass است. به ياد داشته باشيد اگر گوگل اقدام به جمع آوري و مطالعه تام اطلاعات ممکن و مورد نياز براي ارزيابي گزينه ها نميکرد، هرگز قادر به کسب موفقيت نبود. براي نمونه GoogleVentures به شدت بر تحليلهاي پيشبيني کننده به منظور ايجاد توازن در تصميمات سرمايهگذاري در يک صنعت وابسته است.

گوگل به طريق مشابه روشهايي را به منظور بررسي سريع و کمهزينه گزينهها توسعه داد. به منظور تمرکز بر خطرات و هزينههاي طرح، شرکت اقدام به راهاندازي طرح GoogleGlass در ميان گروهي منتخب از مشتريان کرد، حتي با شکست پروژه GoogleGlass، شرکت کنندگان آن هيجان و لذت مشارکت در طرح فوق العاده را تجربه خواهند کرد.

درنهايت بايد اشاره کرد که شرکت گوگل همواره به دنبال بررسي و اجراي طرحهايي است که منجربه هدر رفتن منابع نميشوند. همواره به بررسي و ارزيابي نتايج ميپردازد و به طور مداوم اقدام به تخصيص منابع در ميان پروژه هاي مختلف ميکند. در طول 10 سال گذشته، شرکت گوگل سالانه 10 الي 15 محصول و طرح مختلف را معرفي يا حذف کرده است (بدون داشتن مشتري خاص يا ايجاد تغييرات سازماني)آنها معتقدند اطلاعات هدفمند هدايتگر هر تصميمي است.

همچنين شرکت گوگل امکان اختصاص زمان بيشتر براي پروژههاي اکتشافي و نوآورانه را فراهم ساخته است که به طرح «بيست درصد زمان بيشتر» موسوم است و براساس آن، در اين بازه زماني کارکنان اجازه دارند زمان خود را به طرحهاي غيررسمي و نوآورانه اختصاص دهند.

سازمانهاي تکاملي و صنايع با فناوريهاي پيشرفته:

امروزه اصول مشابهي توسط کسب وکارهاي قديمي براي غلبه بر چالشهاي عملياتي نظير قيمت گذاري پويا و اقتضايي و معامله اوراق بهادار اتخاذ ميشود که مستلزم تصميمگيري در شرايط بغرنج، پويا و داراي عدم اطمينان هستند. در صحنهي استراتژيک، تقريبا هر سازماني با چالشهايي در خصوص مديريت سبد محصولات، استراتژي تحقيق و توسعه و توسعه محصول روبه رو هستند. با اين حال سازمانهاي معدودي اصول تکاملي نظام مندي اتخاذ ميکنند.

شرکتهاي صنايع مختلف اکنون با محيطهاي پويا و غيرقابل اطميناني روبه رو هستند و نياز به اتخاذ چنين سياستها و اصولي دارند، زيرا پويايي و عدم قطعيت ارزش کسب دانش جديد را افزايش ميدهد. با اين وجود، بايد خاطر نشان کرد که کاوش حوزههاي جديد بدون برخورداري از رويکردي متعادل پرهزينه و مخاطره آميز است.

استراتژي تکامل چيزي فراتر از نصايح ساده براي افزايش تجربه، انعطافپذيري و پويايي و بهرهمندي از دادههاي حجيم است. عدم برخورداري از يک استراتژي تکاملي يکپارچه و خود تنظيم چنين سياستهايي را بي اثر و البته پرهزينه خواهد کرد و پيچيدگي و ميزان ريسک را به دليل عدم تطابق با منافع بالقوه و ويژگيهاي محيطي افزايش خواهد داد. استراتژي تکاملي نه تنها شما را به کاوش بيشتر تشويق ميکند، بلکه اين اطمينان را ميدهد که شما از زمان و ميزان استفاده و بهترين روشهاي کاوش موثر اطلاع داريد. عمل عجيب روده

 در برازيل

داکتران توانستند ماهي زندهاي را از روده يک بيمار در برازيل درآورند. چندي پيش نيز داکتران توانسته بودند يک مار ماهي را از شکم يک مرد 39 ساله چيني خارج کنند.

به گزارش ديلي ميل، داکتران توانستند يک ماهي را از روده مردي در لونرينا برازيل خارج سازند، طول اين نوع ماهي که در جنوب امريکا پرورش مييابد به حدود 125 سانتي متر ميرسد.

گفتني است اين ماهي هنگام خروج از روده اين مرد زنده خارج شده است.

چارج موبايل

با دستمال کاغذي

پايه يک رول دستمال کاغذي داراي پورت USB است تا کاربر بتواند موبايل يا تبلت خود را همزمان در آشپزخانه چارج کند.

پايه اين رول دستمال کاغذي داراي 4 پورت USB است؛ اين پايه براي چارج همزمان موبايل و تبلت يا هر دستگاه ديگر که از اين طريق چارج ميشود ساخته شده است؛ کاربر ميتواند چند دستگاه را همزمان با هم در آشپزخانه چارج کند.

خطر سيگرت براي غيرسيگرتيها!

پژوهشهاي محققان دانشگاه بريگهام يانگ در ايالت يوتاي امريکا نشان ميدهد که زندگي در کنار افراد سيگرتي باعث افزايش چربي بدن و اضافه وزن ميشود.

مطالعات مختلف تاثير مخرب دود سيگرت براي افراد غير سيگرتي را بارها ثابت کرده است و تحقيقات جديد نشان ميدهد که استشمام بوي سيگرت در فضاي بسته خانه و موتر علاوه بر افزايش بروز بيماري هاي قلبي و عروقي و تنفسي، باعث اضافه وزن ميشود.

تحقيقات انجام شده روي مغز جوندگان نشان ميدهد قرارگرفتن در معرض دود سيگرت باعث افزايش ترشح هورمون انسولين ميشود. از طرفي بر اثر استشمام دود سيگرت، بدن به مرور زمان نسبت به انسولين مقاوم ميشود؛ ترشح انسولين از يک طرف و مقاومت بدن در برابر آن از طرف ديگر، مهمترين عامل چاقي و اضافه وزن است.

لازم به ذکر است که مغز جوندگان از جمله موش، شباهتهاي بسياري به مغز انسان دارد.

فرد سيگرتي با انتخاب خود به آغوش مرگ ميرود، ولي زندگي در کنار فرد سيگرتي، مرگ تحميلي است.

نتايج اين تحقيقات در نشريه AmericanJournalofPhysiology: EndocrinologyandMetabolism منتشر شده است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 310
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 474
  • بازدید ماه : 838
  • بازدید سال : 3,674
  • بازدید کلی : 84,193