loading...
سخن جدید
بازدید : 25 1393/09/10 نظرات (0)

 

 

آسوشيتدپرس از قول سخنگوي رييس جمهور:

مقامات پنج ولايت برکنار ميشوند

سخنگوي رييس جمهور در گفتگو با آسوشيتدپرس گفته است که رييس جمهور اشرف غني قصد دارد فرماندهان و جنرالها را در پنج ولايتيکه حضور مخالفان مسلح در آن زياد است، برکنار کند.

نظيف الله سالارزي، سخنگوي رياست جمهوري گفته است که رييس جمهور تصميم دارد تا مسوولان ولايتهاي قندوز، بادغيس، ننگرهار، غزني و هلمند را برکنار کند.

وي گفته است که اين تغييرات در مسوولان بلندپايه ولايتي طي دو الي سه ماه آينده صورت خواهد گرفت و به زودي آغاز خواهد شد.

گفتني است مناطقي از اين پنج ولايت سالهاست تحت کنترل مخالفان مسلح قرار دارد و نيروهاي امنيتي به طورمنظم مورد حملهي افراد مسلح قرار ميگيرند و تلفات بسيار سنگيني را متحمل ميشوند.

اين حملات موجب فشار بر دولت اشرف غني شده است که اوايل اين ماه دستور بازنگري بر تشکيلات نظامي و استراتژي امنيتي کشور صادر کرده است.

اين بازنگري که مسوولان ميگويند شامل اصلاح همه چيز از استراتژي نظامي تا کوچکترين قوانين در نيروهاي امنيتي افغانستان است، ظرف شش ماه اخير تکميل خواهد شد.

افزايش ده درصدي ايدز در کشور

وزارت صحت عامه ميگويد که موارد ثبت شده «اچ آي وي» مثبت در کشور به 1694 مورد ميرسد. اما آمار موجود اين بيماري که ثبت نشده خيلي بيشتر از اين است.

اين وزارت در روز جهاني کنترول «اچ آي وي» يا ايدز اعلام کرد که تخمين زده ميشود که در سراسر کشور 4500 مورد «اچ آي وي» مثبت موجود باشد.

احمدجان نعيم، سرپرست وزارت صحت عامه ميگويد که رقم ثبت شده «اچ آي وي» مثبت در افغانستان بزرگ نيست و ميزان شيوع اين بيماري در بين نفوس افغانستان پايين است.

اما او تاکيد ميکند که نبايد اين موضوع سبب ناديده گرفتن اين بيماري شود زيرا دلايلي چون سه دهه جنگ، کشت و استعمال مواد مخدر، فقر، بي سوادي و مهاجرتها به شيوع اين بيماري کمک ميکند.

به گفتهي مقامات بهداشتي، در افغانستان تزريق غيربهداشتي به ويژه در بين معتادان مهمترين عامل شيوع اين بيماري است.

افغانستان بيش از يک ميليون معتاد دارد که از جمله حدود بيست هزار آنها معتادان تزريقي هستند.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه، ده مرکز ارائه خدمات پيشگيري، ده مرکز مشوره دهي و دو مرکز تداوي «اچ آي وي» در کشور موجود است.

در همين حال، عارف شهرام، مسوول مبارزه با بيماري ايدز در ولايت هرات ميگويد: در حال حاضر 162 تن از زنان و مردان به اين بيماري در هرات دچار شده اند.

به گفتهي وي؛ اين بيماري مهلک توانسته تا در سال جاري در هرات، 8 تن از قربانيان خود را به کام مرگ ببرد.

او همچنين تصريح کرد که هم اکنون 14 تن از مبتلايان به اچ آي وي، زير درمان و در بستر صحت عامه ولايت هرات به سر ميبرند که به طور شبانه روزي، مورد پيگيري قرار دارند.

مراسم روز جهاني کنترول ايدز امسال با شعار «تداوي، اچ آي وي را کنترل مي کند، تداوي دوامدار، حفاظت زندگي» برگزار شده است.

بر اساس گزارش اداره مبارزه با ايدز سازمان ملل متحد اکنون در جهان بيش از 35.3 ميليون نفر با ويروس اچ آي وي زندگي ميکنند که نصف آنها زنان اند.

يکي از بزرگترين چالشها در زمينه پاسخ به ايدز در افغانستان سطح پايين آگاهي در مورد اين بيماري در ميان مردم است. به همين دليل کمپاينهاي آگاهي دهي از مهمترين فعاليت هاي وزارت بهداشت براي پاسخ به اين بيماري است.

در افغانستان اين بيماري براي اولين بار در سال 1368 در بانک خون مرکزي کشور تثبيت شد.

اگرچه اکنون آمار موارد اچ آي وي مثبت در افغانستان پايين است اما برآورد اداره مبارزه با ايدز سازمان ملل و سازمان بهداشت جهاني شمار مبتلايان ايدز در افغانستان را تا سال 2020 بيشتر از هشت هزار نفر تخمين زده است.

تقاضاي موسسه ديدبان حقوق بشر افغانستان:

معارف افغانستان، محور کمکهاي نشست لندن باشد

موسسه ديدهبان حقوق بشر افغانستان از کشورهاي شرکت کننده در نشست لندن خواسته است که رقم کمکها به بخش آموزش و پرورش افغانستان را افزايش دهند.

به نقل از خبرگزاري بخدي، اين موسسه روز گذشته با انتشار اعلاميهاي از شرکت کنندگان اين نشست خواسته است که 20 درصد از مجموع کمکهاي جامعه جهاني بايد به بخش آموزش و پرورش اختصاص يابد و همزمان پيشنهاد شده است که اين کمکها بايد به وقت تعيين شده به جانب دولت افغانستان سپرده شود.

موسسه ديده بان حقوق بشر افغانستان گفته است که توسعه و پيشرفت اقتصادي افغانستان به عواملي چون ثروت ملي، آموزش و پرورش، حفظ حقوق افراد آسيب پذير، تحکيم وحدت ملي و حضور افغانستان در بحثهاي منطقهيي و جهاني بستگي دارد.

موسسه حقوق بشر افغانستان همچنان بستهي پيشنهادي را به دولت فرستاده و در اين بسته مشخصا 9 مورد پيشنهاد را مطرح کرده است.

اختصاص بودجه کافي براي معارف، بلند بردن ظرفيتها، راه اندازي برنامههاي آگاهيدهي، سپردن کارهاي مديريتي و فني به افراد مسلکي و آموزش ديده، ساخت مکاتب براي کودکان که از آموزش باز مانده اند و سرمايهگذاري در بخش آموزش از راه دور از موارد مهم اين بسته پيشنهادي است.

نشست لندن قرار است با محوريت بحث افغانستان امروز (سه شنبه/11قوس) در پايتخت بريتانيا آغاز به کار کند و جانب افغانستان پيشنهاد و طرح خود را براي آينده کشور به شرکت کنندگان ارايه ميکند.

حمله انتحاري در بغلان 9 کشته به جا گذاشت

مقامات محلي ولايت بغلان در شمال کشور ميگويند که يک حمله انتحاري در يک گورستان در اين ولايت رخ داده است.

جاويد بشارت، سخنگوي پوليس بغلان به بيبيسي گفته است که حوالي ساعت يازده روز گذشته يک حمله انتحاري در مراسم خاکسپاري يکي از «ريش سفيدان محل» در ولسوالي بورکه ولايت بغلان رخ داده است.

او ميگويد که هدف اين حمله مقامات و يا بزرگان محلي نبوده و حمله انتحاري تنها براي ايجاد وحشت ميان مردم انجام شده است.

آقاي بشارت گفت که در اين رويداد دستکم 20 نفر از جمله دو پوليس زخمي و 9 نفر کشته شده اند.

به گفتهي وي، در بين کشته شدگان نيز دو سرباز پوليس شامل هستند و متباقي افراد غيرنظامي هستند.

او افزود که هيأتي از مرکز ولايت بغلان به محل رويداد براي بررسي حادثه فرستاده شده است.

مسووليت اين رويداد را تا پايان روز گذشته کسي برعهده نگرفته است.

ناامني در اين اواخر در نقاط مختلف افغانستان افزايش يافته است و حملات انتحاري در اين کشور تلفات زيادي برجاي گذاشته است.

در يکي از خونينترين اين حملات، يک حمله کننده انتحاري مواد منفجره همراهش را در ميدان مسابقه واليبال در ولايت پکتيکا منفجر ساخت. اين رويداد پنجاه نفر کشته و بيش از شصت تن ديگر زخمي شدهاند.

ولايت بغلان از ولايتهاي نسبتا آرام در شمال کشور است، اما در برخي از مناطق آن مخالفان مسلح نفوذ کرده اند.

نمايندگان مجلس:

بازي سرپرستي، غيرقانوني است

تعدادي از اعضاي مجلس نمايندگان، تداوم بازي سرپرستي را توسط سران حکومت وحدت ملي با گماشتن معاونان وزارتخانهها غيرقانوني دانستند.

اين اظهارات پس از آن صورت گرفت که شامگاه روز يکشنبه (9قوس) سران حکومت وحدت ملي در جريان توشيح چند قانون توسط رييس جمهور، از تعيين معاونان وزارتخانهها به عنوان سرپرست خبر دادند. اشرفغني احمدزي با ابراز اين مطلب گفت که به دليل پايان دوران سرپرستي، پس از اين معاونان وزرا به جاي آنان ايفاي وظيفه خواهند کرد. در همين حال، عبدالله عبدالله، رييس اجرايي از معرفي اعضاي کابينه در جريان دو تا چهار هفتهي آينده خبر داد.

اما عرفان الله عرفان، نايب منشي مجلس نمايندگان روز گذشته در مصاحبه با خبرنگاران گفت « تصميمي را که رييس جمهور و رييس اجرايي در مورد معرفي معينها به عنوان سرپرست وزارتخانهها اعلام کردند، در مطابقت با قانون نيست؛ زيرا قانون تنها دو ماه اجازه سرپرستي داده و حکومت وحدت ملي بايد در اين مدت وزراي جديد را به مجلس معرفي ميکرد».

به گفتهي وي افزايش ناآراميها در کشور به دليل حکومت سرپرستي است و بايد هرچه زودتر به اين بازي خاتمه داده شود.

غلام فاروق مجروح، عضو ديگر مجلس نيز تعيين معين ها را به عنوان سرپرست، گريز قانوني عنوان کرد.

آقاي مجروح به خبرگزاري جمهور گفته است: «رييس جمهور مدتيکه در قانون سرپرستي براي سرپرست بودن وزرا تعيين شده است را در نظر گرفت؛ اما تعيين معينها به عنوان سرپرست به نوعي گريز از قانون است».

او، تعيين معين ها را به حال مردم افغانستان مفيد ندانسته و تصريح کرد: اين موضوع حتا تاثيرات منفي بيشتر بر اوضاع کشور خواهد داشت؛ زيرا زمانيکه وزير سرپرست وزارت بود نتوانست کاري انجام دهد، پس چگونه معينها ميتوانند وضعيت امنيتي، اقتصادي، اجتماعي و صحي افغانستان را تحت کنترول در آورد.

تعيين معاونان برخي از وزارتخانهها درحالي به عنوان يک راهکار در اين خصوص در پيش گرفته شده است که تعدادي از اعضاي کليدي کابينه تاکنون نيز منحيث سرپرست در نشست لندن با سران حکومتي حضور دارند. مسوولان حکومتهاي محلي(واليها) نيز طبق فرمان پيشين رييس جمهور به کار شان ادامه ميدهند. اين درحالي است که سخنگوي رييس جمهور از برکناري مقامات پنج ولايت خبر داده است.

 

بازي سرپرستي

 يا قانونگريزيهاي آغازين؟

گماشتن معاونان وزارتخانهها منحيث سرپرست  راهکاري است که سران حکومت وحدت ملي آن را در پيش گرفته اند. اما اين شگرد از سوي برخي از اعضاي مجلس نمايندگان به باد انتقاد گرفته شده و آن را نوعي قانونگريزي دانستند.

هرچند ديدگاههاي مخالف با اين نگاه نيز وجود داشت و برخي از اعضاي مجلس اين اقدام را يک راه حل منطقي دانستند، ولي با اين وجود، معضل سرپرستي در بخشي از کابينه و در خصوص حاکمان محلي يا واليها کماکان به جاي خود باقي است. لذا ميتوان اذعان نمود که بازي سرپرستي توسط سران حکومت وحدت ملي و شخص رييس جمهور، گامهاي آغازين براي فرار از قانون يا عملکردهاي فراقانوني است که اين رشته سر دراز و سابقهي طولاني در کارنامهي حکومتداري طي سيزده سال گذشته داشته است.

هرگاه توجيه حکومت را در خصوص گماشتن برخي از معاونان به جاي سرپرستوزيرانيکه مدت زمان قانوني دوماهه شان سپري شده بود، يک راهکار قانوني پنداشته شود، در خصوص چند سرپرست وزير کليدي که با رهبران حکومتي راهي اروپا و نشست لندن شده است، به هيچ وجه توجيهپذير نبوده و معضل مشروعيت را رونما ميسازد. حاکمان محلي که بعضي از آنان نارساييهاي بسياري را در کارنامه شان دارند، تا هنوز هم فرمان سرپرستي را به عنوان وسيلهي حکمراني مورد استفاده قرار ميدهند و فرمان جديد رييس جمهور شامل آنان نشده است.

بنابراين، نکتهي قابل توجه اين است که حاکمان کنوني در افغانستان به جاي اينکه در صدد ايجاد راهکار قانوني براي حل معضل مشروعيت کابينه و مسوولان حکومتهاي محلي باشند، به دنبال نمايش رسانهاي و انحراف افکارعمومي از خلافورزيهاي قانوني هستند که اعتراضهاي بسياري را به بار آورده بود. ضمن اينکه با فرمان جديد، معضلهاي امنيتي که گمان ميرفت ناشي از بي سرنوشتي کابينه و حکومتي سرپرستها باشد، به جاي خود باقي است و اين مسأله ممکن است بار ديگر مشکلاتي را در پي داشته و شرايط را همچنان بحرانزا نگهدارد.

نکتهي ديگر اين است که متأسفانه رهبران حکومتي گامهاي آغازين حکومتداري را روي تهدابهاي لرزان بنا نهاده و نتوانستند به گونهي بايستهاي به ايجاد ساختار قانونمند و متعهد در زمان مناسب آن اقدام نمايند. تداوم بازي سرپرستي براي عبور از يک چالش جدي، به معناي اين است که حاکمان کنوني در صدد فريب افکارعمومي بوده و به جاي اينکه به کمکاريهاي خويش در برابر ملت صادقانه اعتراف نمايند، در پي فريب مردم بوده و در تقلاي اين هستند که چگونه اختلافهاي دروني و مشکلات موجود درون ساختاري شان را پوشيده نگهدارند.

اين امر به معناي آن است که گامهاي اول حاکمان کنوني، همانند اخلاف پيشين شان با قانونگريزي، فريب افکار عمومي و عدم شفافيت در گزارش از کارکردهاي شان همراه است؛ چيزيکه خلاف گفتهها و ادعاهاي شان را به نمايش ميگذارد. بديهي است که چنين کارکردي، به جاي آنکه ملت دولت را نزديکتر سازد به فاصلهها خواهد افزود.

نشست لندن

و بستر نامساعد «دههي تحول»

محمدرضا نعيمي

نشست لندن پس از سيزده سال حضور ناکام کشورهاي غربي در افغانستان برگزار ميشود تا بار ديگر طرحي را در پرتو حکومت جديد در افغانستان به کار بندد؛ طرحيکه بار ديگر با ضريب «آزمون و خطا» همراه بوده و در نقطهي آغاز تحول که همانا ثبات و امنيت لازم است گير مانده است.

قرار است در نشست لندن وعدههايي از جانب کشورهاي حامي افغانستان در حلقهي غربي آن که تحت نام «جامعه جهاني» از آن ياد ميشود، براي پديد آوردن تحول مثبت و توسعهي فراگير در افغانستان داده شده و تعامل ميان دو جانب براساس ساختن افغانستان با ثبات و توسعه يافته برقرار گردد.

اين درحالي است که افغانستان در آغاز دههي تحول با نابسامانيهاي زيادي در عرصههاي مختلف حکومتداري مواجه است و با گذشت سيزده سال و هزينهي هنگفت و سرسام آوري از سوي اين کشورها، نتوانسته است بستر مساعد «تحول» را مساعد سازند. شکي نيست که اجراي پروژههاي توسعهاي با مبناي آوردن تحول مثبت و توسعهي فراگير نيازمند امنيت کامل، ثبات فراگير و ميکانيزم منظم در پرتو يک ساختار قاعدهمند، اصلاح شده و هماهنگ ميباشد. اما متأسفانه بايد اذعان نمود که اين محورها تاهنوز هم در افغانستان در حالت متزلزل خود قرار دارد.

حکومت کابل که پس از برگزاري انتخابات ناتمام و پر ماجرا، تنها ثمرهي اثبات شده اش تا حال حاضر، نجات نظام سياسي از سقوط و افتاده در کام انارشيزم بوده است در ساير عرصهها موفقيت قابل توجهي نداشته است. ناتواني در خصوص تشکيل کابينه با گذشت دوماه و حضور در اجلاس لندن با سرپرستهايي که در حالت غيرقانوني به سر ميبرند، نشان آشکاري از نبود هماهنگي در سطح کلي نظام است. زيرا هرگاه ساير اعضاي کابينه براساس قانون مشروعيت نداشته باشند، چند عضو کليدي که در نشست لندن حضور دارند نيز فاقد مشروعيت خواهند بود و هيچ توجيه قانوني براي حل مشکل مشروعيت آنان وجود ندارد.

از سوي ديگر، پس از روي کار آمدن حکومت وحدت ملي و تعهدهاي سران حکومت مبني بر آوردن صلح سراسري، انتظار ميرفت تا وضعيت امنيتي بهبود يافته و امضاي پيمانهاي امنيتي با ناتو و ايالات متحده امريکا نيز اقدام دلخوش کننده در اين خصوص به شمار ميرفت. اما متأسفانه مشاهده شد که نه تنها امنيت عمومي و سياسي، سير بهتري را آغاز نکرد، بلکه ناامنيهاي مختلف و جرايم اجتماعي نيز بر اين بحران افزوده و فرايندي پديد آمد که اعتبار عمومي دولت و حکومت را زير سوال برد. در اين ميان، حکومت وحدت ملي تاکنون نه تنها نتوانسته است نسخهاي را براي مهار اين بحران نفسگير بپيچيد و جلو جوي خوني را که هر روز از گوشههاي مختلف کشور جاري ميشود بگيرد، بلکه امضاي اين پيمانها را در تحقق امنيت بي تأثير دانسته است!

با اين وجود، نبايد اين نکته را فراموش کرد که تأمين امنيت در هر کشوري مستلزم فاکتورهاي مختلف و ابعاد متفاوت از قضاياي دخيل در تحولات اجتماعي ميباشد. زيرا تأمين امنيت تنها با رويکرد نظامي و ابزار فشار که شگرد سنتي و کهنه براي تأمين امنيت است، در تحقق امنيت عمومي با ابعاد و انواع مختلف آن کافي نيست، بلکه براي نهادينه ساختن امنيت در بخشهاي مخلتف فردي و اجتماعي و ابعاد متفاوت و متعدد فرهنگي، اقتصادي، رواني، حقوقي، اقتصادي، زيست محيطي و... راهکارهاي مختلف و همه جانبه نيز لازم است.

شايد اين همان چيزي باشد که در سخنان رييس جمهور از آن به عنوان «طرح جامع امنيتي» نام برده شده است، ولي در عمل ديده شده که چنين چهارچوبي ساخته و پخته نشده تا به مرحلهي اجرا نيز گذاشته شود. در چنين حالتي، شکي نيست که نشست لندن متضمن هرگونه وعدهي مالي که باشد، نيازمند بستر با ثبات و نيروي اجرايي کارآمد است.

لذا ضروري است تا دولت کابل استراتژي جامع و کاملي براي امنيت و انکشاف ملي بسازد؛ استراتژي که برخلاف استراتژي انکشافي ملي سيزده سال گذشته تنها در روي کاغذ باقي نماند، بلکه زمينهي اجرايي و بستر عملي نيز پيدا نمايد. اين همان چيزي است که بايد در نشست لندن عرضه شده و ارائه گردد که استراتژي ملي افغانستان براي دههي تحول چيست و دو محور اساسي آن که همان استراتژي امنيت ملي و استراتژي توسعهي ملي است چگونه تا يک دههي ديگر(2025) محقق خواهد شد.

آنچه مسلم است اينکه در استراتژي ملي کشورها دو بعد امنيتي و توسعهيي باهم گره خورده و لازم و ملزوم همديگر ميباشند؛ به اين معنا که در استراتژي توسعه ملي، کشورها به تعقيب اهدافي ميپردازند که متضمن رشد، توسعه، آباداني و تکامل آنهاست، ولي در استراتژي امنيت ملي کشورها اهداف امنيتي و بقاي خود را پيجويي ميکنند. مرز کشيدن دقيق ميان توسعه و امنيت، در برداشتهاي جديد امنيت ملي چندان واقعي به نظر نميرسد، بدون آنکه معتقد باشيم که «امنيت يعني توسعه و توسعه يعني امنيت،» بايد پيچيدگيهاي ارتباطي خاص اين مفاهيم با يکديگر را در شرايط جديد در نظر داشت.

شکي نيست که هرگاه سران حکومتي حاضر در نشست لندن نتوانند ناکاميهاي خود و حاميان خويش را در افغانستان به خوبي توضيح داده و راهکار جبران آن را در قالب يک طرح جامع وا ستراتژي همه جانبه ارائه نکنند، وعدههاي داده شده بار ديگر کمافيالسابق در حد وعده خواهند ماند و يا هم در بستر اجرايي حيف و ميل خواهد شد.

شبکههاي اجتماعي؛

ابزار فرهنگسازي

 يا بي فرهنگي؟

فاطمه ناظم زاده

از زمانيکه موبايل به طور تدريجي توسعه يافت و به ابزار ارتباطي همگاني تبديل شد، کسي تصور نميکرد روزي برسد که بتوان با بهرهگيري از شبکه اينترنت، به عضويت در شبکههاي اجتماعي درآمد. شبکههاييکه وسعت ارتباط بين افراد را از نقطهاي در کرهي زمين تا نقطهاي دوردست در آن سوي کره زمين، مهيا ميسازند. شبکههايي که از جذابيتها و امکانات متنوع و فوقالعادهاي برخوردارند. و اين يعني مواجهه با پديدههايي تازه و در عين حال مخاطره آميز!

در حال حاضر مردم با نسل تازهاي از تکنيکهاي ارتباطي روبرو هستند. تکنيکهاييکه از ابزارهاي گذشته سادهتر و کم هزينهتر هستند و در عين حال جذابيت خاصي را براي مخاطبان خود دارند. تکنيکهاييکه لحظه به لحظه به عنوان ابزارهاي کارآمد در جهت پيشبرد برخي از اهداف، مورد استفاده قرار ميگيرند و اين اقدام به گونهاي رخ ميدهد که در اغلب موارد کاربران محترم به طور نامحسوس در جريان موج آرام آن قرار گرفته و با آن همراهي کرده و حرکت ميکنند.

گاهي از اوقات وقتي با متنهاي ارسال شده در شبکههاي مشهور اجتماعي اين روزها مواجه ميشويم، به اين فکر فرو ميرويم که اين پيامها از طريق مردمي منتشر ميشود که مدعي برخورداري از تمدن چندين ساله و برخاسته از ارزشهاي ديني و اسلامي هستند. آيا متمدن بودن تنها اين است که به ميراث گذشتگانمان افتخار کنيم و بباليم و آنوقت براي تفريح و خوشگذراني خودمان به نشر و توسعهي هر متن و پيامي بپردازيم؟ پيامهايي که با محتواي توهين آميز و سرشار از تمسخر چيده شده اند تا وسيلهاي براي وقت گذراني ما باشند؟

اگر مسلمان بودنمان را هم فراموش کنيم، بايد بپذيريم که موضوعي به نام اخلاق وجود دارد که همه اديان به آن پاي بندند و همان موجب ميشود تا به اين موضوع فکر کنيم که آيا براي ما خوشايند است که در مورد خودمان اينطور سخن گفته شود؟

باور کردني نيست که اين يک اتفاق ساده باشد. خصوصا وقتي در پيامکهاييکه به يکباره با موج عظيمي از توهينها به يک شخصيت روبرو ميشويم. متاسفانه مردم جامعهي ما به جاي بهرهگيري از نگاه هوشمندانه و برخورد منطقي و روشن با چنين پيامهايي، با سرعت هر چه تمام تر به کپي کردن آن در ساير گروهها ميپردازند تا در نشر سوژهاي داغ، مشارکت فعالانه را ارائه داده باشند.

به راستي لازم نيست که قدري دربارهي نحوه استفاده صحيح از اين وسايل و ابزارها تامل کنيم؟ اين موضوعي است که بارها و بارها بدان اشاره شده و به نظر ميرسد که ضرورت پرداختن به اين موضوع همچنان وجود دارد. اينکه بدانيم ابزارهاي ارتباطاتي وسايل مفيد و در عين حال خطرناکي هستند که ميتوان به نحوهي استفاده از آنها توجه کرد. ميتوان اين ابزارها را به چاقويي تشبيه کرد که وسيلهاي مهم و مفيد براي استفاده در امور آشپزي و آشپزخانه هستند و در عين حال همين وسيله موجبات قتل يک انسان را هم ميتواند رقم بزند.

بنابراين موضوع نحوهي استفاده از وسايل ارتباطي، موضوعي بسيار مهم است و اگر به اين موضوع توجه شود ميتوان از اين طريق به اثرگذاريهاي مثبت و موثر دست پيدا کرد. ميتوان از وسايل ارتباطي به عنوان وسيلهاي براي فرهنگسازي و ارتقاي فرهنگ عمومي جامعه بهره برد و گامي در جهت نفع همگاني برداشت. لازمهي دستيابي به اين امر اين است که هر فرد فعال در شبکههاي مختلف اجتماعي، به دنبال تقويت نگاه و نگرش شايسته و منطقي در خويش باشد. نگرشيکه به هر انسان عاقل و بالغي ميگويد که قبل از ارسال يک پيام به محتواي آن بينديش و به اين موضوع که نشر اين پيام قرار است چه اثري را در پي داشته باشد؟

گاهي يک پيام به ظاهر ساده، ميتواند موجبات تغيير يک نگرش و تفکر را به دنبال داشته باشد. تغييراتيکه عواقب و تبعات جبران ناپذيري را موجب شود. گاهي يک پيام ميتواند فرهنگ يک جامعه را دچار لطمه و آسيب کند. آسيبيکه جبران آن ممکن است سالها طول بکشد.

آنچه مهم است اينکه به عنوان يک فرد مسلمان، متمدن و البته متفکر، در مواجهه با دستاوردهاي ارتباطات پيچيده دنياي امروز، فردي دست بسته و منفعل نباشيم و پذيراي هر خوراکي نشويم که در برابرمان قرار ميدهند. هرچند ظاهر پر رنگ و لعاب و جذاب داشته باشد. بهتر است قدري بيشتر نسبت به آنچه انجام ميدهيم، فکر کنيم، به اينکه نبايد بازيچهي هر حرکتي در اين دنياي پيچيدهي ارتباطي شويم.

برنامه تنظيم خواب کودک

بسياري از مادران نميدانند که خواب کافي کودک براي خوش خلقي و سلامت وي بسيار ضروري است. بنابراين لازم است والدين روش ساده خواباندن کودک را ياد بگيرند. نکات زيادي در اين باره وجود دارد که به آن اشاره مي کنيم، از جمله:

قانون يک: اهميت خواب ظهر را بدانيد: والدين بايد روي خواب کودک دقت کنند، زيرا تعداد ساعتيکه کودک ميخوابد، روي سلامت وي تأثيرگذار است. نتايج بررسيها نشان ميدهد حتي کمبود يک ساعت خواب روي هوشياري و عملکرد مغز کودک تأثير ميگذارد و خستگي مفرط را افزايش ميدهد.

قانون 2: ميزان خواب بايد با سن کودک متناسب باشد ساعت خواب ظهر و خواب شب بايد بر حسب سن کودک باشد. به عنوان مثال، نوزاد به 16 تا 18 ساعت خواب در روز نياز دارد که بين 6 تا 7 زمان خواب تقسيم ميشود. کودک يک ساله به يک يا 2 مرحله خواب طي روز نياز دارد که روي هم 2 تا 3 ساعت است و به حدود 11 تا 12 ساعت خواب شب نياز دارد. دو سالهها به طور کلي به خواب ظهر يک تا 2 ساعته و خواب شب 11 تا 12 ساعته نياز دارند اين مدت زمان براي کودکان متفاوت است و برخي به خواب کمتر يا بيشتر نياز دارند.

قانون 3: خوب استراحت کنيد: همه مادران اين توصيه را شنيده اند که موقعيکه نوزاد يا کودک خواب است خودشان نيز بخوابند. مادريکه به تازگي زايمان کرده است نياز به استراحت کافي دارد. نوزاد هر 2 ساعت هنگام شب او را بيدار ميکند و 24 ساعته بايد در خدمت نوزاد باشد. اين امر به وي فشار زيادي وارد مي کند. خواب ظهر روزانه ميتواند کمکي براي مادران باشد.

قانون 4: درخواست کمک کنيد کارهاي روزانه از قات کردن لباس شسته شده گرفته تا جارو کشيدن آشپزخانه، زمان زيادي ميبرد. از اعضاي خانه و اقارب براي انجام اين کار کمک بخواهيد.

قانون 5: با بالا رفتن سن کودک زمان خواب وي نيز کم ميشود اما اين امر به اين معنا نيست که طي روز اصلاً نخوابد. تقريباً 85 درصد دو سالهها، 65 درصد سه سالهها، 25 درصد چهار سالهها و 15 درصد پنج سالهها طي روز ميخوابند.

قانون 6: برخي علايم نشان ميدهد که کودک به خواب نياز دارد: بدون در نظر گرفتن سن، علايم زير بيانگر اين است که کودک به خواب طي روز نياز دارد.

قانون 7: کودک خوابيده را بيدار نکنيد: اکثر اوقات نبايد کودک را از خواب بيدار کرد، به ويژه اگر شب به اندازه کافي نخوابيده باشد. اگر کودک تا دير وقت بيدار بماند و صبح زود از خواب بيدار شود، وسط روز به خواب نياز دارد.

قانون 8: کودک را در معرض نور طبيعي قرار دهيد از آن جا که نور خورشيد به چرخه شبانه روزي بدن کمک مي کند، کودک را در نور طبيعي اول صبح قرار دهيد و بگذاريد اول صبح فعاليت کند.

قانون 9: يک برنامه منظم براي خواب شب و روز باعث ايجاد شادابي ميشود. محيط گرم و راحتي ايجاد کنيد. غذايي سالم و کم قند را يک يا 2 ساعت قبل از خواب به کودک دهيد. قبل از خواب براي او داستان بخوانيد. موسيقي آرام هنگام خواب باعث آرامش کودک خواهد شد.

رام کردن تندخويي با سبزيجات

يکي از روشهاي کنترول تنشهاي عصبي، استفاده از غلات گياهي و سبزيهاست زيرا اين مواد غذايي نقش مهمي در کاهش استرس دارند.

اگر شما هم از جمله افرادي هستيد که حوصله نداريد و گويا از همه عالم و آدم طلبکاريد، صحبتهاي متخصصان تغذيه را بخوانيد و کمي حواس تان را نسبت به خورد و خوراک تان جمع کنيد، چرا که با کمي کنترول روي وضعيت تغذيه ميتوانيد بهراحتي تنشهاي عصبي دور و اطرافتان را با خوردن غلات و سبزيهاي مفيد کنترول کنيد.

متخصصان تغذيه به ما ميگويند: براي فرار از عصبانيت و بهبود عملکرد سيستم عصبي بايد ازمصرف زياد گوشت و غذاهاي سرخ شده، خودداري کرد، چرا که مصرف اين مواد در تند خويي و بروز حالتهاي عصبي بسيار مؤثرند.

اين متخصصان تغذيه با بيان اينکه افرادي که گياهخوار هستند و بيشتر از مواد غذايي گياهي استفاده ميکنند کمتر به استرس و تنشهاي عصبي دچار ميشوند، ميگويند: يکي از روشهاي تأمين آرامش روان و کنترول تنشهاي عصبي، استفاده از غلات گياهي و سبزيهاست زيرا اين مواد غذايي نقش مهمي در کاهش استرس دارند. گشتيزاده با اشاره به اينکه کمبود ويتامينهاي گروهB در ايجاد استرس و حالتهاي عصبي مؤثر هستند ميگويد: علاوه بر کمبود ويتامينB کمبود پتاسيم و منيزيم نيز در ايجاد استرس و حالتهاي عصبي مؤثر است.

متخصصان تغذيه با بيان اينکه سبزيها و ميوهها نقش مهمي در تأمين سلامت روان و کاهش تنشهاي عصبي دارند، ميگويند: لازم است روزانه شش واحد ميوه و حداقل300 گرم سبزيها در برنامه غذايي گنجانده شود که بهترين سبزيها در اين ميان کلم و زردک است.

درويش که اخلاق الهي دارد

در ملک وجود پادشاهي دارد

                                        چون قدرت او ز ماه تا ماهي است

                                        دانستن چيزها کماهي دارد

خاقاني

پيام دبير کل سازمان ملل به مناسبت روز جهاني ايدز:

35 ميليون انسان در جهان با ايدز زندگي ميکنند

دبير کل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز جهاني ايدز/ اول دسامبر 2014 برابر با 10 ماه قوس ضمن استقبال از پيشرفت چشمگيريکه جهان در پاسخ به همهگيري ايدز نشان داده گفت: امروزه 35 ميليون انسان با ايدز زندگي ميکنند و تعداد 19 ميليون نفر از آنان از داشتن ويروس آگاه نيستند.

به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، متن کامل پيام بان کي مون به شرح زير است:

در اين روز جهاني ايدز اينجانب از پيشرفت چشمگيري که جهان در پاسخ به همهگيري ايدز نشان داده استقبال ميکنم. امسال رهبران جهان براي امحاي ايدز تا 2030 تعهد نمودند. رويکرد «پيگيري سريع» که هفتهي گذشته معرفي شد ما را براي رسيدن به اين هدف توانمند خواهد نمود.

تفريبا 14 ميليون نفر در سراسر جهان در حال حاضر به درمان اچ آي وي دسترسي دارند. از 2001 ابتلا به عفونتهاي جديد اچ آي وي را تا 38 درصد کاهش داده ايم. از عفونت بين يک ميليون و 160 هزار نوزاد به وسيله ارائه دواهاي اساسي ضد رتروويروس جلوگيري کرده ايم. در مسير ارائه درمان ضد ويروسي به 15 ميليون انسان تا 2015 قرار داريم و تا چند سال آينده امحاي انتقال ازمادر به کودک محقق ميشود. ضمن سپاس از تعهد و توان بسياري از شرکا شامل اعضاي جامعه مدني، همچنان پيگير مبارزه و لغو قوانيني هستيم که موجب ننگ و تبعيض ميشوند. پيشرفت در حال شتاب است.

اما دستآودها شکننده هستند. امروزه 35 ميليون انسان با اچ آي وي زندگي ميکنند و تعداد 19 ميليون نفر از آنان از داشتن ويروس آگاه نيستند. شکافهاي مهمي در پاسخ ما به گروههاي کليدي مردم وجود دارد. دو کودک از هر سه کودک که نيازبه درمان دارند، آن را دريافت نميکنند. زنان جوان به ويژه در بسياري از کشور ها با شيوع گسترده اچ آي وي آسيب پذير هستند. همهگيري ايدز در اروپاي شرقي، آسياي مرکزي و خاورميانه در حال افزايش است که اين امر با ننگ، تبعيض و قوانين تنبيهي وخيمتر شده است. غالبا از اقدامات ضروري نظامهاي اجتماعي و سازمانهاي حمايتي، پشتيباني نميشود. ما نبايد کسي را پشت سر بگذاريم.

اينجانب از اينکه به پيش ميرويم مفتخر و خوشحالم. در حاليکه با ابولا در آفريقاي غربي مبارزه ميکنيم، هم اکنون ميراث پاسخ به ايدز مشهود است. ميدانيم که نظام پزشکي به تنهايي براي ارائه مراقبت سلامت خوب کافي نيست. عدالت اجتماعي، دموکراتيزه کردن علوم، مسئوليت مشترک براي سرمايهگذاري، حقوق بشر و برابري جنسيتي همچنين رويکرد مردم محور به سلامت همگي درسهايي هستند که ما در پاسخ به ايدز آموخته ايم و در همه جا به کار گرفته ميشوند شامل بحثها براي دستور کار توسعه پس از 2015.

در اين روز جهاني ايدز، اينجانب همه رهبران جهان را براي اتحاد نسبت به آرمان مشترک مان فرا ميخوانم. ما روند را معکوس کرده ايم. ما هدف جسورانهاي را تعيين کرده ايم. اجازه دهيد باهم تا سال 2030 به ايدز خاتمه دهيم.

وحشت آفريني داعش؛ از اعدام داکتران تا تجاوز به زنان در مسجد

وزارت حقوق بشر عراق بيانيهاي درباره جديدترين جنايات داعش در دو ولايت «نينوا» و «ديالي» منتشر کرد.

وزارت حقوق بشر عراق اعلام کرد که تکفيريهاي داعش، 10 داکتر را که حاضر به مداواي تروريستهاي زخمي نشدند، اعدام کردند.

وزارت حقوق بشر عراق طي بيانيهاي که در پايگاه اطلاعرساني اين وزارتخانه منتشر شد، اعلام کرد که «ابوبکر البغدادي» خليفه خودخوانده داعش با صدور بيانيه‌‌اي که از راديو «الزهور» پخش شد، دستور توقف فعاليت تمام شبکههاي ارتباطي فعال در ولايت نينوا را صادر کرده است و بهانهي وي از اين تصميم، همکاري برخي شهروندان اين ولايت با نيروهاي امنيتي و افشا کردن محلهاي استقرار داعش است.

بر اساس اين گزارش که در پايگاه اطلاعرساني اتحاديه ميهني کردستان منتشر شده، تکفيريها شماري از مساجد در «السعديه» و «جلولاء» را که اخيرا آزاد شدهاند، بمبگذاري کردهاند. مساجديکه به دادگاههاي شرعي براي تروريستها و مکاني براي شکنجه زندانيان و تجاوز به زنان تبديل شده بود.

در بيانيهي وزارت حقوق بشر آمده است که تکفيريها در اين دو منطقه، شماري از افراد ربوده شده را پيش از آزادشدنشان به دست نيروهاي امنيتي کشتهاند و مناطق زيادي در حوض «حمرين» تبديل به گورهاي جمعي شهروندان ربوده شده از ولايت «ديالي» شده است.

وزارت حقوق بشر عراق در گزارش رسمي اعلام کرد که داعش کنترول انبار دواها در شفاخانههاي ولايت نينوا را به دست گرفته است و مانع استفاده زنان از دواهاي ضدبارداري ميشود.

بر اساس اين گزارش، تکفيريها بر کارخانه فسفات در منطقه «القائم» نيز تسلط يافته و مواد اوليه ماده فسفات را مصادره و به ولايت «رقه» در سوريه انتقال داده است.

خليفه خودخوانده حتي ساعت محلي را در ولايت نينوا تغيير داده و زمان در اين ولايت با ساير ولايتهاي عراقي به مدت يک ساعت فرق دارد و در واقع اين اقدام مخالفت با زمان رسمي اعلامي دولت عراق در اين کشور است.

در پي وارد آمدن خسارات زياد به تکفيريها و زخمي شدن شمار زيادي از آنها، البغدادي دستور داده تا تمام مواد بهداشتي و طبي و دواها در شفاخانهها احتکار شود.

در همين حال، گروه تروريستي داعش با ادعاي ساخت «بمب کثيف» به وسيله اورانيوم، تهديد کرد که از اين بمب عليه لندن استفاده خواهد کرد.

گروه داعش از طريق شبکههاي اجتماعي ادعا کرد که توانسته است پس از سرقت 40 کيلوگرم اورانيوم از يکي از دانشگاههاي بغداد، توانسته است «بمب کثيف» بسازد.

يکي از عناصر داعش نيز اعلام کرد که ممکن است از اين بمب براي نابودي لندن پايتخت انگليس استفاده شود.

«همايون طارق» کارشناس انگليسي مواد منفجره از جمله تروريستهايي است که از طريق اينترنت تهديداتي را عليه کشورهاي غربي منتشر ميکند.

وي در سال 2012 از دادلي ويست ميدلاندز به سوريه رفت.

طارق در تويتر با اشاره به دستيابي داعش به مواد راديو اکتيو از دانشگاه موصل، تأکيد کرد که گروه داعش «بمب کثيف» در اختيار دارد.

وي ادعا کرد: فاش خواهيم کرد که بمب کثيف چيست و چه کاري ميتواند انجام دهد. همچنين بررسي خواهيم کرد که اگر بمبي در مکاني عمومي کار گذاشته شود، چه اتفاقي ممکن است بيفتد.

طارق اظهار داشت اين نوع بمب اگر در لندن کار گذاشته شود بسيار ويرانگر خواهد بود.

نماينده عراق در سازمان ملل متحد چند ماه پيش در نامهاي به بان کي مون دبيرکل سازمان اطلاع داده بود که عناصر داعش بعد از تصرف شهر موصل، به مقاديري راديواکتيو از دانشگاه اين شهر دست يافته اند.

بمب کثيف نوعي سلاح انفجاري است که در آن از يک انفجار غيرهستهاي براي پراکندن مواد پرتوزا و آلوده کردن محيط استفاده ميشود. اگر چه در بمب کثيف از انفجار هستهاي استفاده نميشود اما به دليل آلودن محيط به مواد راديواکتيو گاه جزو سلاحهاي هستهاي به شمار ميرود.

چگونه براي مشتريان جذاب باشيم؟

بخش اول

آيا شرکت شما هر کاري را که براي مشتريان مفيد و جذاب باشد، انجام ميدهد؟ در اين مطلب هفت سوال اساسي براي روشن شدن اين موضوع پرسيده ميشود.

1-  دقيقا چرا هر فرد بايد پول خود را به ما بدهد؟

اين يک سوال ساده، اما در عين حال به شدت قدرتمند است که ميتواند در روند توسعه محصول، بازاريابي و عمليات فروش هر سازمانيکه ميخواهد خريداران خود را جذب کند، مورد استفاده قرار گيرد. وقتي تيمهاي کاري با هم همفکري ميکنند و خود را جاي خريداران هدف قرار ميدهند تا بدانند چه چيزي را چگونه به مشتري ارائه ميدهند، اثرگذاري زيادي را ايجاد ميکنند، به مشکلات مصرف کننده پي ميبرند و خريداران راضيتري خواهند داشت.

فکر کردن از ديد مشتري کاري است که سازمانهاي بزرگ انجام ميدهند. مشکل اين است که سازمانها به طور معمول محصولات نوآورانه توليد ميکنند که به فروش نميرسد و بنابراين قيمتهايي تعيين ميکنند که تنها به يک سود نسبي دست يابند (اما مشتريان همچنان آن قيمت را نيز بالا ميدانند) يا استراتژيهايي براي بازاريابي تعيين ميکنند که نميتواند بازار را به هيجان آورد.

تمرکز بر آنچه واقعا مشتريان را تشويق ميکند تا مشتاقانه دست به جيب ببرند، ابهامات را برطرف ميکند و کمک ميکند انتخاب درستي داشته باشيد. اگر رهبران سازماني به سازمانهاي خود کمک کنند اين سوال اساسي را به طور کامل درون سازمان جا انداخته و از آن به عنوان يک ابزار رسمي استفاده کنند، فرهنگي داخلي را در سطح سيستم عملياتي خود شکل ميدهند و باعث ميشوند کليه کارمندان شان در مورد يک نگرش بازاريابي به اتفاق نظر برسند؛ اينکه ميخواهيم مصرف کننده ما را انتخاب کند و نسبت به اين انتخاب وفادار باشد.

2-  آيا در بخش منتخب خود، بهترينها را ارائه ميدهيم؟

شرکتها زمان زيادي را براي فکر کردن در مورد اينکه چه چيزي براي فروش ارائه دهند، صرف ميکنند؛ چه همان محصولات قديمي باشد يا جديد و چه به مشتريان قديمي يا جديد. در هر صورت، اگر آنها بدانند مشتري چرا بايد از آنها خريد کند، عملکرد بهتري خواهند داشت.

هميشه بهترين دفاع حمله است. ممکن است در حال حاضر شما سازمان بزرگي باشيد، يا حتي عنوان بهترين شرکت در محدودهي خود را به يدک بکشيد، اما ظهور تکنولوژيهاي جديد، يعني موانع موجود براي پيشرفت ديگران کاهش مييابد و شما ديگر نميتوانيد بر روشهاي سنتي موجود تکيه کنيد.

شرکت اپل را در نظر بگيريد که بارها به طور کامل وارد صنايع تازهاي شده، هزينههاي هنگفتي صرف کرده و راه خود را به سوي موقعيت برتر هموار کرده است.

مشکليکه اپل در اين راه با آن مواجه شده، ورود بازيگران قدرتمند ديگري است که از الگوهاي طراحي دقيق اين شرکت کپي برداري ميکنند.

پس تنها تعهد به ارائه جذاب ترين خدمات به مشتري، بهترين دفاع در برابر تحولات مداوم و ورود مهاجمين به بازار است.

قاب ضد آب

 و گرد و خاک آيفون

به تازگي قابي براي آيفون 6 ارايه شده که قابليت ضدآب و ضد گرد و غبار دارد و ميتواند از گوشي آيفون به خوبي محافظت کند.

قاب ضدآب آيفون LifeProof نام دارد اين قاب به طور کامل اطراف و پشت بدنه گوشي را ميپوشاند و مقاومت بسيار بالايي دارد، به طوري که در عمق دو متر دوام ميآورد.

اين قاب مطابق با استانداردهاي ارتش ساخته شده و در برابر ضربه و سقوط از گوشي محافظت ميکند.

اين قاب از گواهينامه IP68 پشتيباني ميکند که امکان مقاومت از گوشي را در عمق دو متر در مدت يک ساعت فراهم ميکند.

قطاري با ديوارهاي شيشهاي

بعد از موفقيت قطار کروز هفت ستاره که سال گذشته توسط شرکت EastJR در خطوط راهآهن جاپان بهرهبرداري شد، اکنون طرح قطار مجلل ديگري رونمايي شده است.

اين قطار منحصر بهفرد توسط کن اوکياما از شرکت موترسازي فراري که موترهاي فراري Enzo و 4.5 P از طرحهاي اوست، طراحي شده و قرار است تا سال 2017 وارد خطوط شود.

ساخت قطار کروز جديد در سال 2016 با هزينه حدود 50 ميليون دالر آغاز خواهد شد. اين قطار ظرفيت حمل و نقل 34 مسافر در 10 واگن را دارد.

قسمتهاي مختلف قطار شامل سوئيت مهمانهاي خصوصي، واگن با ديوارهاي شيشهاي، رستورانت، محل استراحت و کافي شاپ است که تمام اين قسمتها با کيفيت بالا مطابق با راحتي مسافران طراحي شده است.

يکي از برجستهترين قسمتهاي اين قطار اتاق استراحت است که در واگنهاي انتهايي قرار دارد، با پانلهاي شيشهاي احاطه شده و به مسافران اجازه ميدهد زماني که به پشت خوابيدهاند و استراحت ميکنند از چشمانداز بيرون هم لذت ببرند.

اين قطار قادر به حرکت بر روي ريلهاي الکتريکي و غيرالکتريکي است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 284
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 448
  • بازدید ماه : 812
  • بازدید سال : 3,648
  • بازدید کلی : 84,167