loading...
سخن جدید
بازدید : 23 1393/09/22 نظرات (0)

 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

...

اربعين، بلوغ عاشورا

در غروب عطش آلود، وقتي برق شقاوت خنجري آبگون بر حنجره آخرين شهيد نشست. وقتي صداي شکستن استخوان در گوش سمها پيچيد و آنگاه که خيمهها در رقص شعلهها گم شدند، جلادان همه چيز را تمام شده انگاشتند. هشتاد و چهار کودک و زن، در ازدحام نيزه و شمشير، از ساحل گوداليکه همه هستي شان را در آغوش گرفته بود گذشتند. تازيانه در پي تازيانه، تحقير و توهين و قاه قاهي که با آه آه کودکان گره ميخورد، گسترهي ميدان شعله ور را ميپوشاند.

دشمن به جشن و سرور ايستاده است و نوازندگان، دست افشان و پايکوبان، در کوچههاي آراسته، به انتظار کارواني هستند که با هفتاد و دو داغ، با هفتاد و دو پرچم، با شکستهترين دل و تاول زدهترين پا، به ضيافت تمسخر و طعنه و خاکستر و خنده آمده است.

اما خروش رعدگونه زينب عليها السلام، آذرخش خشم سجادعليه السلام و زمزمه حسين عليه السلام بر نيزه، همه چيز را شکست. شهر يکپارچه ضجه و اشک و ناله شد و باران کلام زينب جانها را شست و آفتاب را از پس غبارها و پردهها به ميهماني چشمهاي بسته آورد.

چهل روز گذشت. حقيقت، عريانتر و زلالتر از هميشه از افق خون سربرآورد. کربلا به بلوغ خويش رسيد و جوشش خون شهيد، خاشاک ستم را به بازي گرفت. خونيکه آن روز در غريبانهترين غروب، در گمنامترين زمين، در عطشناکترين لحظه بر خاک چکه کرد، در آوندهاي زمين جاري شد و رگهاي خاک را به جنبش و جوشش و رويش خواند. چهل روز آسمان در سوگ قربانيان کربلا گريست و هستي، داغدار مظلوميت حسين عليه السلام شد. چهل روز، ضرورت هميشه بلوغ است، مرز رسيدن به تکامل است و مگر ما سرما و گرما را به «چله » نميشناسيم و مگر ميعادگاه موسي در خلوت طور، با چهل روز به کمال نرسيد.

اينک، چهل روز است که هر سبزه ميرويد، هر گل ميشکفد، هر چشمه ميجوشد و حتي خورشيد در طلوع و غروب، سوگوار مظلوم قربانگاه عشق است. چهل روز است که انقلاب از زير خاکستر قلبها شراره ميزند. آنان که رنج پيمان شکني بر جانشان پنجه ميکشيد و همه آنان که شاهد مظلوميت کاروان تازيانه و اشک و اندوه بودند و همهي آنانکه وقتي به کربلا رسيدند که تنها غبار صحنه جنگ و بوي خون تازه و دود خيمههاي نيم سوخته را ديدند، اينک برآشفته اند، بر خويش شوريده اند. شلاق اعتراض بر قلب خويش ميکوبند و اسب جهاد زين ميکنند. چهل روز است که يزيد جز رسوايي نديده و جز پتک استخوان کوب، فريادي نشنيده، چهل روز است استبداد بر خود ميپيچد و حق در سيماي کودکاني داغدار و ديدگاني اشکبار و زناني سوگوار رخ نموده است. اينک، هنگامهي بلوغ ايثار است. هنگامهي برداشتن بذري است که در تفتيدهترين روز در صحراي طف در خاک حاصلخيز قتلگاه افشانده شد.

اربعين است. کاروان به مقصد رسيده است. تير عشق کارگر افتاده و قلب سياهي چاک خورده است. آفتاب از پس ابر شايعه و دروغ و فريب سر برآورده و پشت پلکهاي بسته را ميکوبد و دروازهي ديدگان را به گشودن ميخواند. اربعين است. هنگامهي کمال خون، باروري عشق و ايثار، فصل درويدن، چيدن و دوباره روييدن. هنگامه ميثاق است و دوباره پيمان بستن و کدامين دست محبت آميز است تا دستي را که چهل روز از گودال، به اميد فشردن دستي همراه، برآمده، بفشارد؟ کدامين سر سوداي همراهي اين سر بريده را دارد و کدامين همت، ذوالجناح بي سوار را زين خواهد کرد؟

اربعين است. عشق با تمام قامت بر قله «گودال » ايستاده است! دو دستي که در ساحل علقمه کاشته شد، بلند و استوار چونان نخلهاي بارور، سربرآورده و حنجرهاي کوچک که به وسعت تمامي مظلوميت فرياد ميکشيد، آسمان در آسمان به جست وجوي همصدا و همنوا سير ميکند. راستي، کدامين ياوري به «همنوايي » و همراهي برميخيزد؟

مگر هر روز عاشورا و همه خاک، کربلا نيست؟ بياييد همواره همراه کربلاييان گام برداريم تا حسيني بمانيم.

تمديد حضور مهاجران در ايران

با توجه به پيام کتبي رييس جمهور و رييس اجرايي حکومت، خطاب به روحاني؛ رييس جمهور ايران درخصوص تمديد اقامت اتباع افغانستان در ايران، اقامت 450 هزار نفر از پناهجويان مشمول طرح ساماندهي به مدت 6 ماه تمديد شد.

به گزارش فارس، «محمد محقق» معاون رياست اجرايي حکومت در رأس هيأت عالي رتبه دولتي از تاريخ 15 الي 18 ماه قوس 1393 براي ديدار رسمي و ملاقات با مقامات جمهوري اسلامي ايران به تهران سفر کرد.

در جريان اين سفر محقق و هيأت همراه وي با حسن روحاني، رييس جمهوري اسلامي ايران، علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي، محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه، محمد شريعتمداري، معاون اجرايي رييس جمهور، ولايتي رييس مرکز مطالعات استراتژيک تشخيص مصلحت نظام و همچنين وزراي داخله، علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي، آموزش و پرورش و معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي جمهوري اسلامي ايران ملاقات کردند.

محقق در اين سفر با محمد شريعتمداري، معاون اجرايي رياست جمهوري اسلامي ايران که ميزباني وي را بر عهده داشت ملاقات و گفتوگو کرد.

با توجه به روابط دوستانه دو ملت، طرفين برلزوم تقويت همکاريها جهت تعميق و گسترش روابط دو جانبه تاکيد و در خصوص موضوعات مورد علاقه، از جمله وضعيت اتباع افغانستان مقيم ايران گفتوگو کردند.

با تمديد ششماههي مدت اقامت مهاجرين در ايران، جانب افغانستان نيز نيز تعهد کرد، برنامههاي خود براي بازگشت اين گروه از اتباع افغانستان را ظرف مدت دو ماه در کميته مشترکي که در جريان اين سفر تشکيل شد، ارائه کند.

همچنين در مذاکرات انجام شده بين هيات افغاني و وزراي ذيربط جمهوري اسلامي ايران، نتايج ذيل حاصل شد:

1- مقرر شد توافق قبلي در خصوص اعطاي تعداد 500 بورسيه تحصيلي از سوي دولت جمهوري اسلامي ايران به محصلين افغانستان که به دليل مشکلات فني به تعويق افتاده بود اجرايي شود. در اين ارتباط هيأتي از طرف جمهوري اسلامي ايران به کابل سفر خواهد کرد تا با همکاري وزارت تحصيلات عالي جمهوري اسلامي افغانستان داوطلبان واجد شرايط دريافت بورسيههاي تحصيلي را انتخاب کنند.

2- توافق شد تا سازمان سنجش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري جمهوري اسلامي ايران در بخشهاي آزمون سراسري کنکور دانشگاههاي افغانستان، با وزارتخانههاي معارف و تحصيلات عالي افغانستان همکاري کند.

3- مقرر شد تا همکاريهاي بين وزارت آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران و وزارت معارف جمهوري اسلامي افغانستان، در خصوص ساخت مکاتب ايران افغان در افغانستان، تهيه و تدوين کتب درسي، تدوين معيارهاي آموزشي براي وزارت معارف افغانستان، انتقال تجارب آموزشي و تأمين ساير نيازهاي وزارت معارف افغانستان افزايش يابد.

4- وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي جمهوري اسلامي ايران اعلام آمادگي کرد تا در اولين فرصت هيأتي را جهت فعالسازي مجدد مرکز توانبخشي معلولين که قبلاً توسط جمهوري اسلامي ايران با نام پيامبر اعظم(ص) در کابل ساخته شده است، اعزام کند.

5- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي جمهوري اسلامي ايران آمادگي خود را براي برگزاري دورههاي کوتاه مدت آموزش پزشکي و دورههاي آموزشي کوتاه مدت براي درمان معتادين افغانستان را اعلام کرده و دو بورسيه تحصيلي دکتراي مطالعات اعتياد نيز براي داکتران عمومي افغانستان اختصاص يافت.

طرفين ضمن ابراز رضايت از سطح موجود مناسبات، برگزاري جلسات کميسيون مشترک همکاري بين دو کشور دوست و برادر را براي تقويت و گسترش همکاريها مفيد و ارزنده خوانده و برضرورت تداوم و افزايش نشستهاي تخصصي جهت پيگيري اجراي توافقات حاصله تأکيد کردند.

شورايامنيت سازمانملل:

حملههاي تروريستي، روند صلح افغانستان را شکست نخواهد داد

شوراي امنيت سازمان ملل اعلام کرده است که حملات تروريستي در افغانستان به هيچ وجه باعث عقبگرد روند صلح به رهبري افغانها در اين کشور نخواهد شد.

به نقل از خبرگزاري بخدي، اعضاي اين شورا در اعلاميهاي که روز گذشته(جمعه/21 قوس)  منتشر شده، نسبت به افزايش حملات در افغانستان، القاعده و ساير گروههاي مسلح در افغانستان ابراز نگراني کرده اند.

اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل همچنان در اين اعلاميه، حملهاي که بعد از ظهر روز پنجشنبه در تالار نمايش مرکز فرهنگي فرانسه در کابل رخ داد را محکوم کرده اند.

گفته شده که در اين حمله انتحاري، يک شهروند خارجي کشته و ده تن ديگر زخمي شده اند.

محمد اشرف غني، رييس جمهوري افغانستان از زخميهاي اين رويداد که در شفاخانه ايمرجنسي کابل بستري هستند ديدار کرد.

اين حمله انتحاري هنگام اجراي نمايش تياتر «تپش قلب؛ سکوت پس از انفجار» رخ داد و شماري از تماشاچيان در ابتدا بر اين باور بودند که اين انفجار، جزيي از نمايش است.

عبدالرحمان رحيمي، قوماندان امنيه کابل ساعتي پس از وقوع اين حمله، در محل رويداد به خبرنگاران گفت که اين رويداد از سوي بمب گذاري نوجوان که شانزده يا هفده ساله بوده انجام شده است.

شوراي امنيت سازمان ملل متحد ضمن محکوميت اين حمله، از تمامي همکاران بينالمللي خواسته تا با مقامهاي افغانستان همکاري کنند که سازماندهندگان حملات تروريستي در افغانستان، به پنجه قانون سپرده شوند.

مقام هاي فرانسوي نيز اين حمله انتحاري را محکوم کرده و وقوع اين رويداد را وحشيانه خوانده اند.

لورن فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه گفته که در اين رويداد که در مرکز فرهنگي فرانسه در کابل رخ داده، شماري کشته و زخمي شده اند اما به شهروندان فرانسوي آسيبي نرسيده است.

وزير خارجه فرانسه گفته که دولت اين کشور با افغانستان براي بهبود زخميهاي اين رويداد تلاش خواهند کرد.

او تاکيد کرده که عاملان اين رويداد بايد شناسايي و به دادگاه کشانيده شوند.

مرکز فرهنگي فرانسه، جاييکه حمله انتحاري در تالار نمايش آن رخ داده، در يکي از نقاط مهم شهر کابل موقعيت دارد.

وزارت خارجه، ارگ رياست جمهوري و وزارت معارف افغانستان نيز در نزديکي اين مرکز فرهنگي قرار دارد.

رييس جمهور:

به هر قيمتي، امنيت را تامين ميکنيم

رييس جمهور اشرف غنى به مخالفان مسلح هشدار داد که نميتوانند با حملات انتحارى و انفجارى به اهداف خود برسند.

وي اين سخن را حين بازديد از مجروحين حملهي انتحارى که شامگاه روز پنجشنبه در انستيتيوت فرهنگى فرانسه در ليسه استقلال شهرکابل به وقوع پيوست بيان کرد.

رييس جمهور به مجروحين گفت: «مخالفان مسلح فکر ميکنند که مارا شکست ميدهند؛ اما با چنين حملات شان نميتوانند مارا شکست بدهند.»

رييس جمهوراطمينان داد که افغانستان را از اين وضعيت بيرون کرده و به هرقيمتيکه باشد کشور را امن و آرام خواهد کرد .

وزارت امور داخله ميگويد، در اين حمله انتحارى که ازسوى يک نوجوان 16 ساله انجام شده است يک خارجى کشته و دستکم  20 تن ديگر جراحت برداشته است و تحقيقات را درمورد چگونگى رويداد آغاز کرده است .

در ميان مجروحين اين رويداد ناصرسرمست، موسس و بنيانگذار انستيتيوت موسيقى افغانستان و چندتن از تصويربرداران تلويزيونهاى خصوصى نيز شامل ميباشند.

اين حمله درحالي رخ داد که تنها يک هفته از احساس آرامش نسبي ساکنان پايتخت گذشته بود و قبل از آن بيش از ده حملهي انتحاري وا نفجاري، آرامش پايتخت را برهم زده بود. روز پنجشنبه گذشته بار ديگر دو انفجار انتحاري، آرامش پايتخت را برهم زد و در نتيجهي انفجاري انتحاري اولي، شش تن از سربازان اردوي ملي جان باختند. انتحاري دوم نيز از بازرسيهاي شهري عبور نموده و تا فضاي داخلي تالار مرکز فرهنگي فرانسه رسيد و با اجراي نقشه اش، نمايش تياتر «تپش قلب و سکوت پس از انفجار»را ناتمام گذاشت.

با اين وجود ديده شود که حکومت وحدت ملي و رييس جمهوراشرف غني براي تأمين صلح و آوردن آرامش چه اقداماتي روي دست گرفته و تا چه زماني، مردم قيمت آن را با خون خويشتن پرداخت خواهند کرد؟

رييس جمهور:

تا سه هفته آينده کابينه معرفي خواهد شد

محمد اشرف غني، رييس جمهور کشور روز جمعه(21 قوس) گفته است پس از آن که حکومت اطمينان حاصل کرده که حمايتهاي بينالمللي از افغانستان ادامه مييابد، تمرکز اصلي، روي مسايل داخلي است و تا سه هفته آينده اعضاي جديد کابينه نيز معرفي خواهد شد.

رييس جمهور غني پس از اداي نماز جمعه با شماري از علماي ديني، شخصيتهاي سياسي، اعضاي شوراي ملي، بزرگان قومي و متنفذين کشور ديدار کرد.

آقاي غني گفته است تعهد و کمکهاي جامعه بينالمللي براي افغانستان محفوظ است اما نکته مهم اين است که اين کمکها بايد به صورت درست «از سوي ما» مديريت شود.

رييس جمهور غني مشورتهاي علماي دين، بزرگان قومي و متنفذين را در مسايل مهم ملي، موثر خوانده و گفته است که از مشورتهاي آنان به طور دوامدار استفاده خواهد کرد.

اين درحالي است که وي براي چهار وزارتخانهي کشور سرپرستهاي جديد معرفي کرد.

به نقل از خبرگزاري باختر، محمد اشرف غني، رييس جمهور کشور براي چهار وزارتخانهاي که سرپرستهاي پيشين آن در نشست لندن شرکت کرده بودند،  سرپرستهاي جديد معرفي کرد.

محمد مصطفي مستور،  سرپرست وزارت ماليه، مژگان مصطفوي، سرپرست وزارت امور زنان، مزمل شينواري، سرپرست وزارت تجارت و عتيق الله عاطف مل، سرپرست وزارت خارجه معرفي شده است

اين افراد در حالي به عنوان سرپرستهاي چهار وزارتخانه معرفي ميشوند که با گذشت بيش از دو و نيم ماه از آغاز کار حکومت وحدت ملي تا کنون اعضاي کابينه جديد معرفي نشده است.

در عين حال، گمانههايي وجود دارد که اين تأخير به دليل وجود اختلافها فيمابين رهبران حکومت وحدت ملي (رييس جمهور و رييس اجرائيه) برسر تقسيم قدرت است؛ چيزيکه رهبران حکومت آن را رد نموده و پيش از نشست لندن به معرفي اعضاي کابينه طي دو تا چهار هفته پس از برگزاري اين نشست تأکيد کردند. با اين وجود با گذشت نزديک به دو هفته تاکنون نيز هيچ اقدامي درخصوص معرفي اعضاي کابينه صورت نگرفته است.

 

کابل، شهری در حال انفجار

منبع: روزنامه گاردين- سان انگل راسموسن

ترجمه: زهره رستگار

از بالا به نظر ميرسد که کابل در حال ترکيدن است. سرکها با موترها مسدود شده و دستفروشان براي فضاي بيشتر جر و بحث ميکنند.

در يک دههي گذشته، کابل به يکي از شهرهاي در حال رشد از نظر جمعيت در جهان تبديل شده است. پس از سقوط طالبان در سال 2001 و به اميد امنيت بهتر و بهبود وضعيت اقتصادي، بسياري از افغانها تشويق شدند که به اين شهر بيايند. بسياريها به دليل جنگ از مناطق شان بيجا شدند، مهاجران از پاکستان و ايران باز گشتند و کارگران نيز به اميد يک زندگي بهتر به اينجا آمدند.

با اين وجود، کابل نتوانسته است از شهرنشينان در حال رشد نگهداري کند و به نظر ميرسد که براي فراهم کردن مشاغل و خدمات براي تازه واردان ناتوان است. در حاليکه نيروهاي خارجي از اين کشور خارج ميشوند، توجه کمک کنندگان بينالمللي نيز کم ميشود و آنان پشت سرشان، کشوري را که توسط تبهکاري و ضعف اقتصادي احاطه شده، ترک ميکنند.

با وجود اينکه کابل ظرفيت ندارد، اما به نظر ميرسد که هيچ يک از جاذبههاي خود را براي کسانيکه به اين شهر هجوم ميآورند، از دست نداده است. بسياريها از ولسواليهاي دورافتادهي ولايات جنوبي به کابل آمده اند، جاييکه جنگ ميان نيروهاي دولتي و مخالفان مسلح ادامه دارد.

حاجي غفار همراه فاميلش در ماه اکتوبر از ولسوالي سنگين ولايت هلمند به کابل آمدند. آنان اکنون در منطقه چهار راهي قمبر روي زمين سرد، بدون هيچگونه فرشي ميخوابند. زمستان نزديک است و هوا سرد شده است، اما خانواده غفارکمپل براي گرم شدن يا چوب براي سوزاندن ندارند.

غفار ميگويد: «به خدا قسم که امروز براي صبحانه هيچ چيز نداشتيم و فاميل من گرسنه هستند، من ديشب حتي براي 30 دقيقه نتوانستم بخوابم، چون هوا بسيار سرد بود و اين هوا اطفال مرا نيز در وضعيت بدي قرار داده است.

سه هفته طول کشيده است تا غفار و خانواده اش به کابل برسند، در جريان سفر، والدين و يک پسر غفار کشته شدند، زيرا آنان از مناطقيکه در آن ماينها جاسازي شده بود، عبور ميکردند. وي ميگويد که مجبور شده است اجساد آنان را روز زمين گذاشته و به راه شان ادامه دهند.

به دست آوردن اطلاعات دقيق در رابطه به جمعيت کابل غير ممکن است، زيرا آخرين سرشماري دقيق در سال 1979 صورت گرفته است. اما تخمين زده ميشود که کابل پنجمين شهر در حال رشد جمعيت در جهان باشد. جمعيت کابل که در سال 2001 ميلادي 1.5 ميليون بوده، اکنون به حدود 6 ميليون افزايش يافته است.

اين شهر در اصل براي 700 هزار نفر طراحي شده است. تخمين زده ميشود که در 70 درصد از ساکنان کابل در خانههايي با قبالههاي عرفي و يا غيرقانوني زندگي ميکنند.

پارسان نائيک، رييس شوراي مهاجرين ناروي که  به بيجا شدگان افغان کمک ميکند و يکي از بزرگترين موسسات کمکهاي بشردوستانه در افغانستان است، ميگويد: اين اوضاع بر منابع و زيرساختهاي فعلي فشار وارد ميکند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، سهم قابل توجهي از اقتصاد کابل از کارهاي غيرقانوني، مانند تجارت مواد مخدر که توسط فساد تسهيل ميشود، به دست ميآيد.

با رشد اقتصادي 9 درصد در سال 2003 تا 3.2 در صد در سال 2014، کار کم ياب شده و اکثريت قريب به اتفاق کارگران کابل يا خود اشتغال هستند و يا کارگران گاه به گاه.

با وجود مشکلات تجربه شده توسط کارگران روزمزد و کمبود منابع موجود براي ساکنان کابل، تحول سياسي ايجاد شده در سال 2001 باعث افزايش اقتصاد آنان شده است.

روشن است که کابل با جمعيتيکه در آن زندگي ميکند، توسعه نيافته است. بسياري از سرکها آسفالت نشده و خاکي باقي مانده اند. در عين زمان، شرکتهاي ساخت و ساز تا بهار به کارشان روي سرکها ادامه ميدهند.

بر اساس آمار بانک جهاني، عوايد سرانه سالانه از 210 دالر در سال 2004 به 700 دالر در سال 2013  افزايش داشته است. نگراني از اين ميرود که اقتصاد افغانستان پس از کم شدن کمکهاي بينالمللي سقوط کند.

بيش از 90 درصد از توليد ناخالص داخلي افغانستان را مصارف نظامي و کمکهاي خارجي تشکيل ميدهد.

در ماه مي سال گذشته و پس از يک دهه بي برنامگي در توسعه شهري، حکومت کابل يک طرح 15 ساله را که تخمين ميزد تا آن زمان ساکنان کابل به هشت ميليون افزايش يابد، تاييد کرد.

امريکا و «حمله مستقيم به کرامت انسان»

گزارش 499 صفحهاي سناي امريکا پس از چهارسال از خلاصهاي گزارش شش هزار صفحهاي، سرانجام هفتهي پيش منتشر شد. اين گزارش که با بررسي بيش از 6 ميليون سند سازمان سيا تهيه شده است يکي از هولناکترين جنايتهاي بشري را بازتاب ميدهد که عليه زندانيان مظنون به اقدامات تروريستي صورت گرفته است.

تجاوز و آزار و اذيت جنسي، تهديد به قتل و تجاوز به اعضاي خانواده مظنونان، تهديد به مرگ و محروميت از خوابهاي طولاني، غرق مصنوعي و بازجوييهاي دوامدار و طولاني مدت و ضرب وشتم و آزارجسمي بازداشت شدگان تنها بخشي از شکنجههاي غيرانساني بوده که توسط عناصر سياه انجام شده است!

واکنشهاي جهاني عليه اين گزارش نشان از عمق فاجعه در کشوري دارد که مدعي دفاع از حقوق بشري است؛ حتي رييس جمهوراوباما از آن به لکهي ننگ در تاريخ امريکا ياد کرد. رييس جمهور اشرف غني نيز ضمن محکوميت آن گفت که هيچ توجيهي براي چنين اقدامات و شکنجههاي غير انساني در جهان امروز وجود ندارد.

شکنجه علاوه بر اديان آسماني، در اسناد و حقوق بينالمللي هم هيچ جايگاهي ندارد؛ در اعلاميهي جهاني حقوق بشر وکنوانسيون بينالمللي حقوق مدني و سياسي هرنوع تعرض به انسان که مخالف کرامت او باشد نهي شده و کشورها از چنين اقداماتي باز داشته شده است. زيرا اصليترين مبناي حقوق بشري که همان کرامت انساني است در شکنجه کردن افراد بخصوص زندانيان، زيرپا گذاشته مي شود. اما متاسفانه در ايالات متحده امريکا اين عنصر اصلي انساني و مورد وفاق بشري و اديان آسماني به يغما رفته و مورد حملهي مستقيم عوامل سازمان مرکزي استخبارات امريکا قرار گرفت.

ايالات متحده امريکا با اين اقدامات اکنون جايگاه خود را بهعنوان مدافع حقوق و ارزشهاي بشري از دست داده است و نميتواند مدعي دفاع از ارزشهاي مشترک بشري باشد. اگر در روابط بينالملل نظريهي ثبات هيژمونيک را کنار بگذاريم، امريکا با اقداماتيکه عليه کرامت بشري انجام داد، به هيچ وجه شايستهي امر و نهي جهاني نيست و فاقد اعتبار و مشروعيت جهاني بخصوص در رابطه به مسايل حقوق بشري است و زماني ميتواند بهعنوان مدعي دفاع از ارزشهاي بشري جايگاه جهاني داشته باشد که پاسخ درخور و شايسته به اقدامات خود عليه کرامت بشري بدهد.

ميتوان گفت که اولين اقدام، محاکمه و تحت پيگرد قرار دادن عناصر جنايتکار در اين گزارش است اما متاسفانه اين کشور اعلام کرده است که عوامل اين جنايت تحت پيگرد قرار نميگيرند و اين نشان ميدهد که تعريف امريکا از ارزشهاي بشري وحقوق انساني جدا از تعريف و خواستهاي بينالمللي در مورد ارزشهاي مشترک بشري است؛ شايد همين نکته - يعني تمايز انسان امريکايي و غيرامريکايي و در نتيجه تمايز ارزشهاي آن دو- مورد وفاق ايالات متحده با سايرکشورهاي جهان باشد و همين وجه تمايز است که حمله مستقيم به کرامت انسانِ غير امريکايي براي امريکاييها مجاز شمرده شده است و عوامل آن بدون پيگرد ميمانند.

از شور حسيني

  تا پيام‏هاي آن

(به مناسبت اربعين حسيني)

الف. اميد

عبارت حماسه و شور حسيني، به طور مكرر در ميان مردم به كار رفته است و تحقق آن، كه مربوط به جنبهي عاطفي و احساسي «عاشقان حسيني» است تأثيرات فراوان داشته و شايد از كمترين عامل مؤثر (شور و احساسات) بيشترين تأثير (ايجاد و حفظ ايمان و افزايش آن) را داشته‏ايم.

مگر نه اين است كه دينِ انبوهي از مردم در ايّام محرّم و يا عاشورا زنده يا زنده‏تر مي‏شود و باعث حفظ و افزايش ايمان آنها است.

آيا اين واقعيت تاريخي كه جرقّه و شروع انقلاب و اعلان برائت از حكومت ظلم و فساد شاهنشاهي از محرّم 41 شروع شد، قابل انكار است؟ و يا اين كه مؤثرترين و پيروزمندترين عمليات‏هاي نظامي در دوران جنگ هشت ساله با سينه زني‏ها و رمز ياحسين عليه‏السلام  شروع شده است... و اين كه تأثير گذاري فراوان و نهفته و قابل هدايت و جهت دهي (تأكيد بر شعور حسيني) موجب شد كه سياست دشمنان دين بركم رنگ و بي‏محتوا كردن و در برخي مواقع، برنابودي شور و حماسه و عزاداري سالار شهيدان دچار شكست شود.

حال به جلوه‏هايي از شعور فكري و سپس شعور رفتاري و اخلاقي امام حسين عليه‏السلام و يارانش مي‏پردازيم تا الگويي صحيح و كامل فرا روي زندگي ما باشد. معصوم سوم، امام حسين عليه‏السلام مصداق بارز و كامل نفس مطمئنّه الهي است. وجودش سرشار از ايمان و اعتقاد به خداست. در قلب نازنين او عشق خدا مي‏جوشد. او از ايمان كامل به خدا و جلوه‏هاي خدا در گفتار و كردار بهره‏مند است. تمام افكار، رفتار و وجود او در حوزه توحيد الهي گام مي‏نهد. جملهي زيبا و پرمعناي «لاحول و لاقوّة الاّ باللّه» در مكان‏ها و موقعيت‏هاي سخت و دشوار و فدا شدن‏ها و فداكردن‏ها، از كلامش به گوش مي‏رسد. خود و ديگران را به خدا متصل كرده است؛ همه چيز و همه جا را از نيروي خدا مي‏بيند.

وقتي از حرّ مي‏پرسد: به ياري ما آمده‏اي يا به جنگ ما؟ گفت: براي مقابله و جلوگيري شما آمده‏ايم. امام عليه‏السلام فرمودند: «لاحول و لاقوّة الاّ باللّه العلّي العظيم» و نيز چندباري كه به پشت خيمه‏ها آمد، اين ذكر مقدّس را بر زبان داشت.

اخلاص برخاسته از ايمان و يقين حضرت، در تمام حركات و سكنات او و اصحابش موج مي‏زند و در اين راه تنها رضايت خدا را مي‏نگرد و مي‏فرمايد:

 «به خدا سوگند! از راهي جز اين نخواهم رفت تا مشيّت الهي به وقوع پيوندد.»

به فرمايش امام معصوم عليه‏السلام در وصيّت خود به محمد بن حنفيه، تنها به هدف و قصد اصلاح و نه مال و قدرت و ظلم و ستم از مدينه خارج شده است و همه چيز ممكن و در دسترس و تمام موجودي خود، اعم از جان، فرزندان و دوستان و اصحاب، همه و همه را در راه خداوند متعال فدا مي‏كند تا جايي كه مصداق خارجي و واقعي «ذبح عظيم الهي» مي‏شود!

تبلور اخلاص اصحاب در اعلام وفاداري و كشته شدن، نه يك بار بلكه 70 بار در راه ولايت و امامت آشكار شد. با توجه به گوشه‏هايي از سخنان آنها همچون مسلم بن عوسجه و زهيربن قين و برير، فضايي از توحيد ناب و اعتقاد قلبي به امامت و ولايت و معاد قابل مشاهده است؛ سخنان آنها تن هرشنونده‏اي را مي‏لرزاند.

گويي اين اخلاص از سويي مرگ را در نظر اصحاب شيرين‏تر از عسل كرده بود و سختي‏ها و دشواري‏ها را براي آنان آسان كرده و از سوي ديگر مقام معنوي آنها را ارتقاء بخشيده و تا حدّ «عين اليقين»، پيش برده بود.

 اخلاص، شربت بهشتي به ارمغان مي‏آورد و دنيا را به آخرت گره مي‏زند و مي‏توان كمي از آن شربت ناب بهشتي را در همين دنيا نوشيد. و چنين است كه اخلاص سيدالشهدا در گودال قتلگاه در سيماي مباركش آشكارتر مي‏شود.

يكي ديگر از جلوه‏هاي فكري و اعتقادي اصحاب امام حسين عليه‏السلام در قالب سلامتي در دين و برحق بودن آنها و حمايت بي‏دريغ از مقام ولايت معصوم، آشكار است.

حماسه و اشعار ياران امام، نشان از سلامت دين و حمايت از ارزشهاي اسلامي دارد؛ اشعار قمربني‏هاشم عليه‏السلام گوياي اين واقعيت است. در واقع «شور» در خدمت «شعور و اعتقاد» در آمده است، نه اين كه شور، حماسه، شعر و ادب خود بذاته هدف اصلي باشد.

جامعهي امروز ما در سايه «شعور حسيني» مي‏بايست نگران نابودي و ضعف و آسيب پذيري دين و ايمان خود باشد و حمايت از ارزشهاي حسيني، امروز چتر حمايتي و پاسداري از دين و جامعه است.

زينب(س)

پيامبر عاشورا

در پيدايش و تكميل نهضت و فرهنگ عاشورا، حضرت زينب(س) شريك امام حسين(عليه السلام) بود، كه در مجموع مىتوان گفت حضور و شركتش در اين نهضت عظيم، پس از امام حسين(عليه السلام) از همه بيشتر بود. او از مدينه تا مكه و از آن جا تا سرزمين كربلا، و در ماجراى عاشورا، يار و ياور مخلص و پشتوانه نيرومند امام حسين(عليه السلام) بود، تا آنجا كه دو نوجوانش محمد و عون (عليه السلام) را در روز عاشورا فداى نهضت امام حسين عليه السلام كرد.

زن مگو مرد آفرين روزگار

 زن مگو بنت الجلال، اخت الوقار

زن مگو خاك درش نقش جبين

 زن مگو دست خدا در آستين

زينب(عليهاالسلام) پس از عاشورا سه موضوع حساس را بر عهده گرفت و به خوبى آن را اجرا كرد:

1ـ سرپرستى از بازماندگان شهيدان؛

2ـ حمايت و نگهبانى از امام وقت، حضرت امام سجاد عليه السلام؛

3ـ ابلاغ پيام شهيدان به مردم.

خطبههاى ايشان در كوفه، در مجلس ابن زياد، و خطبه غرّاى او در شام در مجلس يزيد، و گفتار آتشين و عميق او در هر كوى و برزن آن چنان جامع و قاطع بود كه هم چون صاعقهاى خرمن هستى ستمگران را مىسوزاند و تار و پود زندگى پوشالى آنها را از هم مىگسست، و بسان نورى درخشان بود كه فرهنگ عاشورا را نشان مىداد، و مردم را به سوى اهداف و ارزشهاى حاكم بر عاشورا جذب مىكرد.

او در روز يازدهم محرم وقتى كه كنار بدن پاره پاره برادرش امام حسين(عليه السلام) آمد، آن بدن را با دستهايش اندكى بلند نمود و عرض كرد: «الهى تقبل منا هذا القربان؛ خدايا اين قربانى را از ما بپذير.»

و در روايتى ديگر آمده، عرض كرد:«خدايا! اين قربانى اندك رااز ما بپذير.»

اين تعبير نشان دهندهي نهايت فروتنى و سپاسگزارى حضرت زينب(س) در پيشگاه خدا است و در عين حال تيرى هم چون شهاب ثاقب بر قلب دشمن است كه هان اى دشمنان سنگ دل هرگز نپنداريد كه ما خوار شدهايم، بلكه ما سرافراز هستيم، چرا كه براى خدا قربانى دادهايم.

بر همين اساس، در مجلس ابن زياد هنگامى كه او از روى شماتت به زينب(س) گفت: «ديدى كه خداوند با برادر و خاندانت چه كرد؟» زينب(س) در پاسخ فرمود: «ما رايت الا جميلا...؛ جز زيبايي چيزى نديدم، اينان افرادى بودند كه خداوند مقام ارجمند شهادت را سرنوشت شان ساخت، از اين رو داوطلبانه به آرامگاههاى خود شتافتند، و به زودى خداوند بين آنان و تو جمع كند، تا تو را به محاكمه بكشند، اكنون بنگر در آن محاكمه چه كسى پيروز و چه كسى شكست خورده و درمانده است؟ مادرت به عزايت بنشيند، اى پسر مرجانه.»

چهل روز گذشت

ميثم اماني

يا حسين! چهل روز گذشت. نه اشک‏ها در چشم دوام آوردند، نه حرف‏ها بر زبان! روايت درد، آسان نيست. خاک‏هاي بيابان مي‏دانند که سيلي آفتاب يعني چه؟ تشنگي را بايد از ريگ‏هاي ساحل پرسيد تا بگويند آب به چه مي‏ارزد؟

هم کوفه از سکوت پر بود و هم شام. تنگ راه‏هاي شام، انتظار کشيدند تا صداي قدم‏هاي کسي بگذرد و دريغ! مسلمانان شهر بيگانه‏اند، غريبه‏اند با برادران خويش! حرف‏ها فاسد شده‏اند پشت ميله‏هاي زندان سينه‏ها. دستي بيرون نمي‏آيد که سلامي را پاسخ دهد. فرياد را از قاموس کوفه و شام ربوده‏اند. اراده‏ها را چپاول کرده‏اند. دست‏ها را بريده‏اند. به آدم‏ها ياد داده‏اند خم و راست شوند. کسي نمي‏داند شجاعت چيست و جوان‏مردي را با کدام قلم مي‏نويسند؟ چهل روز گذشت؛ نه از آب خبري شد، نه بابا! آسايش از فراز سرمان پر کشيده بود. چشم‏هايمان به تاريکي خرابه عادت کرده بود. اشک‏هايمان را چهل روز است که نشسته‏ايم! چهل روز است که از پا ننشسته‏ايم. زنجير بر دست‏هايمان نهادند و در ميدان‏هاي شهر گرداندند؛ غافل که چلچراغ را به ديار شب مي‏برند. خواب کودکانمان را آشفتند تا بر مصيبت‏مان بيفزايند؛ غافل که ما صبر را سال‏هاست مي‏شناسيم؛ ما صبر را در خانهي علي عليه‏السلام آموخته‏ايم.

از دشنه و دشنام کم نگذاشتند. از «گرد و خاک کردن» کم نگذاشتند تا حقيقت پاکي‏مان پوشيده شود؛ ولي چه باک! حقيقت، بي‏نياز از اين گرد و خاک کردن‏هاست. حضرت دوست اگر با ماست، چه باک از اين همه دشمني! زبان‏ها را دستور به سکوت دادند؛ ولي آنچه البته نمي‏پايد، سکوت است.

قلب‏ها را نتوانستند باز دارند از اندوه.

مغزها را نتوانستند باز دارند از تأمل. خطبه‏هاي زين العابدين عليه‏السلام قيام کرده بود و قد برافراشته بود در جمعيت تا پيام‏رسان خون تو باشد. طنين شهادت تو، پرده‏ها را لرزاند، ريسمان‏ها را گسيخت و قلب‏ها را گشود؛

چهل روز گذشت. اما چهل سال ديگر چهارصد سال،... هم بگذرد، صداي «هل من ناصر» تو بي‏جواب نخواهد ماند.روزگار اين چنين نخواهد ماند  دولتِ ظالمين نخواهد ماند

قرن‏ها مي‏روند و مي‏آيند  پرچمت بر زمين نخواهد ماند

من همان زينبم!

پيغامبران آشنا برگشتند

ازکوفه واز شام بلا برگشتند

                                          با پرچم  پيروزي وآزادي وعشق

                                          يکبار دگر به کربلا برگشتند

کربلا؛ نماز عشق، تبلور ايمان و حماسه سياسي

جمعيت زائران حسيني ديروز تا کمتر از 24 ساعت مانده به مراسم برگزاري مراسم اربعين حسيني به بيش از 18 ميليون نفر رسيد. والي کربلا، اين جمعيت را در طول تاريخ بيسابقه ذکر کرده و گفته که جمعيتي به اين گستردگي مسوولان عراقي را با بهت و حيرت مواجه کرده است.  اين زايران از 60 کشورجهان وارد کربلاي معلي شده اند

وزير دفاع عراق که از نقاط مختلف کربلا و وضعيت زائران حسيني بازديد کرد، گفت که 4،5ميليون زائر از 60کشور جهان به کربلا امده اند. خبرگزاري فرانسه، به نقل از عبيدي نوشته که شمار زائران وارد شده از خارج از عراق، به چهار ميليون و پنجصد هزار نفر از 60 مليت رسيده است. به گزارش پايگاه خبري فرات نيوز، عمده زائران خارجي از ايران، افغانستان، پاکستان، هند، کويت، عربستان، بحرين، اردن، سوريه، الجزاير، تونس، و مصر و برخي کشورهاي ديگر افريقايي و آسيايي هستند.

از طرفي ديگر، «فلاح الراضي» رييس کميته امنيتي شوراي ولايتي بابل به وبگاه خبري «السومريه» عراق گفت که شمار زائران بيش از حد انتظار مسئولان بوده است.

مراسم اربعين حسيني که بزرگترين اجتماع ديني-مذهبي در دنيا به شمار ميرود، امسال با مسأله حمله گروهک تکفيري داعش به شمال عراق همزمان شده است. به همين دليل مقامات امنيتي عراق، تدابير شديدتري در مقايسه با سالهاي گذشته در دستور کار قرار دادهاند، هر چند که مسوولان عراقي در اين خصوص اطمينان خاطر به زائران دادهاند.

درهمين حال، سيدعمار حکيم دبيرکل مجلس اعلاي اسلامي عراق، به هنگام بازديد از دستههاي عزاداري در کربلا، به خبرنگاران گفت: «حضور ميليوني زيارت کنندگان اربعين، پيام سياسي روشني به داعش دارد؛ دوست داران اهل بيت (عليهم السلام) هميشه آماده هستند و حضور دارند.» در حاليکه تهديد امنيتي امسال نسبت به سالهاي گذشته افزايش داشته است، اما نه تنها مانعي براي حضور نبوده، بلکه اشتياق زيارت امام حسين(ع) در روز اربعين را دو چندان کرده است.

در همين حال، مرجعيت ديني عراق از تمام دست اندکاران مراسم اربعين حسيني تشکر و قدرداني کرد.

امام جمعه ديروز شهر کربلا و نماينده آيتالله العظمي سيستاني با تشکر از همه مسوولان و طرفهاييکه در تسهيل برگزاري مراسم اربعين سهيم هستند، گفت: در برابر افزايش زائران، بايد با برنامه ريزي درست و دقيق و استفاده از مکانيزمهاي امنيتي جديد پيش برويم تا مشکلي ايجاد نشود. امام جمعه کربلا در ادامه همگان را به استفاده از مراسم اربعين در جهت اصلاح درون، همانگونه که در قيام امام حسين (ع) به عنوان هدف اصلي ذکر شده است، دعوت کرد.

از سوي ديگر، بزرگترين نماز جماعت در مسير نجف تا کربلا به طول 30 کيلومتر و به توصيه مرجعيت ديني عراق ديروز برگزار شد. به گزارش پايگاه خبري السومرية نيوز، احمد الاشکوري امام جماعت اين نماز بزرگ گفت: اين نماز بنا بر سفارشهاي آيتالله سيستاني برگزار شد. وي ادامه داد: اين نماز جماعت در چهار محور، کربلا - نجف، حله - کربلا، بغداد- نجف و حله- بغداد برگزار شده است و در آن ده ها هزار تن شرکت داشته اند.

آيتالله الاشکوري اضافه کرد: هدف از برگزاري اين نماز جماعت، ايجاد روحيه همبستگي و وحدت بين مؤمنين و ارسال پيامي براي دشمنان است و سعي خواهيم کرد اين مراسم ها ادامه يابد.

اين خبرگزاري همچنين اعلام کرد که  پوليس کربلا دو موتر بمبگذاري شده در مسير زائران امام حسين(ع) را خنثي کرده است. يک منبع امنيتي در کربلا گفت: «به محض مطلع شدن از وجود دو موتر بمبگذاري شده، کارشناسان خنثيسازي بمب به منطقه مورد نظر عزيمت کرده و توانستند بدون هيچگونه خسارتي بمبها را خنثي کنند.» پيش از ان نيز برخورد هفت راکت در اطراف کربلا، هيچ گونه خسارتي در بر نداشت

حضور ميليون ها زاير حسيني در کربلا نظافت و پاک کاري در اين شهرمقدس را نيز توام با نگراني هاي کرده اما

در تمامي مسيرهاي منتهي به کربلا تابلوها و لوحه هايي با اين مضمون نوشته شده است: «چون که ما حسيني هستيم، شهر حسين(ع) را پاکيزه نگه ميداريم»

به گزارش الفرات نيوز، با وجود کثرت زائران و نذريهايي که در طول راه به زائران داده ميشود، پيشبيني ميشد اوضاع نظافت شهر با مشکل رو به رو شود، ولي زائران به شدت اين مسأله را تاکنون رعايت کرده و شاهد تميزي معابر و مسيرهاي منتهي به حرم امام حسين(ع) هستيم. معاون دبيرکل حزب الله لبنان:

سوريه برتکفيريها پيروز ميشود

شيخ « نعيم قاسم» معاون دبيرکل حزب الله لبنان با تاکيد به اينکه« تکفيري ها در منطقه وجهان رسوا شده و ماموريت آنها فاش شده است»، گفت که سوريه توان پيروزي بر تکفيري هاي تروريست و حاميان منطقهاي و بينالمللي آنها را دارد.

شيخ نعيم قاسم که در نشستي با موضوع «امام حسين(ع) در انديشه علامه شيخ عبدالله العلائلي» سخن مي گفت، در واکنش به برخي منتقدان حزب الله در مرتبط دانستن تکفيري ها با آمريکا و رژيم صهيونيستي، اظهارداشت: آمريکا تکفيري ها را به منطقه گسيل داشته و رژيم صهيونيستي هم در منطقه جولان به سازماندهي و هماهنگي با آنها مشغول است.

وي خاطرنشان کرد: گزارشهاي اخير سازمان ملل تاييد کرده است که نيروهاي اين سازمان شاهد صدها مورد برقراري ارتباط و جلسات مشترک تکفيري ها و صهيونيست ها، انتقال مجروحين تکفيري به فلسطين اشغالي ، ردو بدل کردن صندوق هاي دربسته و بمباران مستقيم ارتش سوريه بوده اند، آيا اينها را نمي توان دليل رابطه تکفيريها با امريکا و صهيونيستها دانست؟

معاون دبيرکل حزب الله تصريح کرد: درست زمانيکه ارتش سوريه به پيروزيهاي مهمي در سراسر اين کشور دست يافت، شاهد بوديم جنگنده هاي رژيم صهيونيستي به خاک سوريه تجاوز کردند.

وي گفت « معتقديم که سوريه به فضل الهي قادر خواهد بود بر توطئه ويران ساختن اين کشور غلبه کند و تکفيريها رسوا شده و در حال عقبگرد هستند».

گاردين:

امريکا داعش را زمان اشغال عراق بهوجود آورد

روزنامه گاردين انگليس با انتشار مقاله اي نوشت: داعش در واقع در زندان بوکا در جنوب عراق و زير نظر امريکا در زمان اشغال عراق بوجود آمد. درمقاله روزنامه گاردين آمده است: ابواحمد از زندانيان سابق بوکا که اکنون از سرکردگان داعش است، گفت که بوکا مکان مناسبي بود که ما و ايديولوژي مان در آن شکل گرفت.

وي افزود: براي اولين بار با ابراهيم عواد السامرايي معروف به ابوبکر البغدادي در اين زندان آشنا شدم، برخي از زندانيان نزد وي مي آمدند اما کسي نمي دانست او روزي سرکرده خواهد شد.

ابو احمد ادامه داد: احساس مي کردم البغدادي موضوعي را مخفي ميکند که نميخواهد ديگران آن را بفهمند. فردي آرام و داراي شخصيتي خاص بود. امريکاييان وي را فردي ميدانستند که براي حل منازعات در زندان و حفظ آرامش آن ميکوشد. وي گفت: ارتش امريکا به البغدادي احترام ميگذاشت و به همين دليل وقتي دريافت که خطري ندارد، او را در ماه دسامبر 2004 آزاد کردند. اين سرکرده داعش افزود: اگر زندان امريکاييان در عراق وجود نداشت، داعش نيز اکنون نبود.

به گفته ابو احمد، امريکا زندان بوکا را در وسط صحراي جنوب عراق پس از سال 2003  بنا نهاد و در مدت شش سال، صد هزار نفر در آن زنداني شدند که اوج آن سال 2007 بود.

وي ياد آور شد: ابو مصعب زرقاوي بسيار زيرک و از بهترين طراحان استراتژي داعش بود اما البغدادي که جانشين وي شد، بسيار بي رحم تر و خونخوار تر است. همچنين در اين زمان بود که بعثي ها به داعش پيوستند.

زندانيان سابق بوکا مي گويند اين زندان مکان مناسبي براي رشد القاعده و گروه هاي افراطي وابسته به آن و در واقع مدرسهاي بود که بسياري از تکفيريها و افراطيون به طور سازمان يافته از آن فارغ التحصيل شدند.

عيار طلا چيست؟

من و شما هرروزه درباره عيار طلا ميگوييم و ميشنويم، اما براستي چند نفر از ما بهدرستي ميدانيم عيار يا اصلا «عيار طلا» چيست؟ چه خاصيتي دارد و چگونه محاسبه ميشود؟ شايد تعداد کسانيکه اطلاعات کافي دراين باره دارند، زياد نباشند. پس اين چند سطر را براي تکميل اطلاعات تان بخوانيد، بد نيست.

«عيار» واحد اندازه گيري خلوص آلياژهاي طلا و ديگر فلزات گرانبهاست. عيار طلا هم به درجه خلوص طلا در هر شيء طلايي اطلاق ميشود. طلا فلزي ذاتا نرم است که در صورت استفاده از آن براي ساخت اشيا، ممکن است تغيير شکل پيدا کند. به همين دليل براي سخت شدن اشياي طلايي معمولا با طلا فلزهاي ديگري را مخلوط ميکنند. مهمترين اين فلزها عبارتند از: مس، نقره و پلاتين. حال هرقدر درجه وجود ساير فلزات در شيء طلايي بالاتر باشد، عيار طلا پايينتر و قيمت آن کمتر و برعکس هر قدر طلاي شيئي بيشتر باشد. عيار آن بيشتر و باارزشتر است.

براي شناسايي عيار طلا در اشيا از اعداد مختلفي استفاده ميشود که اين اعداد براي شناسايي راحتتر درصد طلاي موجود در اشياي طلايي، سادهسازي و براساس فرمول رياضي خاصي استاندارد شده است. هريک از اين اعداد بيانگر وجود درصد مشخصي از طلا در يک شيء است. اين درصد براساس عرف و فرهنگ عمومي مردم يک کشور، رواج استفاده از طلا و همچنين ميزان ذخاير طلاي کشورها تعيين ميشود. به عنوان مثال در ايران، فرهنگ عمومي طلاي 18 عيار را مي پسندد، اما در کشورهاي عربي، طلاي 24 عيار را ترجيح مي دهند. عيار طلا از 8 تا 24 متفاوت است. در طلاي عيار 8 معادل 3/33 درصد طلا وجود دارد. اين گونه طلا در کشورهاي شمال اروپا نظير آلمان استفاده مي شود که مردم اين کشورها عموما علاقه چنداني به استفاده از مصنوعات طلايي ندارند.

با اين حال در تمام اين کشورها عيارهاي مختلف طلا به چشم مي خورد، اما معمولا فرهنگ عمومي هر کشور، عيار خاصي از طلا را بر ديگران ترجيح ميدهند. عيار طلاي 9 يعني در آن شيء 5/37 درصد طلا وجود دارد. اين طلا در انگلستان و روسيه رواج بيشتري دارد. مردم ايالات متحده بيشتر از طلاي 10 عيار که در آن 7/41 درصد طلاي خالص وجود دارد، استفاده ميکنند. پس از عيار 10، اکنون ديگر کمتر کشورهايي هستند که عيارهاي 7 تا 14 استفاده کنند؛ بلکه اين فاصله با سه عيار معروف پر ميشود. پراستفادهترين عيار طلا، 18 است. در طلاي 18 معادل 75 درصد طلاي خالص وجود دارد و چون درجه خلوص آن منطقي و رو به بالاست، در بسياري از کشورهاي جهان، اقبالي عمومي دارد. طلاي 18 عيار در کشورهاي جنوب اروپا و منطقه مديترانه، بخشي از خاورميانه و حتي بخشي از ايالات متحده استفاده ميشود. درواقع ميتوان گفت عيار 18 بيشترين و رايجترين عيار طلا در دنياست. پس از آن نوبت به عيار 21 ميرسد که 5/87 درصد طلاي خالص در آن وجود دارد. بخشي از کشورهاي عربي جنوب خليج فارس مشتري مصنوعات ساخته شده از طلاي 21 هستند. پلهي بعدي عيار 22 است. در اين طلا 6/91 درصد طلا وجود دارد و باز هم کشورهاي عربي حوزه خليج فارس، هند و بنگلادش، پاکستان و سريلانکا مشتري آن هستند.

سرانجام هم طلاي 24 عيار که تقريبا طلاي خالص با درجه خلوص 9/99 درصد است، در صدر قرار دارد. اين طلا مشتريان محدودي در کشورهاي عربي، چين، هنگ کنگ و تايوان دارد و همه گير نيست. بد نيست بدانيد طلاي 24 عيار بيشتر در قالب شمشهاي طلا عرضه ميشود که طلافروشان به عنوان مواد اوليه کارشان، پس از خريد شمشها و مخلوط کردن فلز، عيار آن را تغيير داده و مصنوعات مختلف با آن ميسازند.

تلاش براي استفاده از نور

به جاي سيم در کامپيوترها نور در انتقال اطلاعات بسيار بهتر از جريان الکتريسيتهاي که در سيم برق وجود دارد، عمل ميکند، اما استفاده از آن در کامپيوترها تا حدودي دشوار است.

گروهي از مهندسان، يک رابط نوري را با استفاده از سيليکون طراحي کردهاند که ميتواند نور را در زواياي مناسب و دلخواه هدايت کند. اين فناوري پيشرفت مهمي در زمينه جايگزيني نور به جاي سيمهاي الکتريکي در کامپيوترها محسوب ميشود.

نور نسبت به سيمهاي الکتريکي اطلاعات بيشتري را منتقل ميکند. همچنين انتقال فوتونهاي نوري نسبت به انتقال جريان الکتريسيته انرژي کمتري مصرف ميکند.

اين رابط هشت ميکروني قطعه بسيار کوچکي از جنس سيليکون است که تراشهاي عمودي در مقياس نانو بر روي آن حک شده است. اين رابط به عنوان يک منشور عمل کرده و پرتو نوري را بر اساس طول موجهاي مختلف ميشکند. تراشها، شکل ويژهاي دارند و ميتوانند پرتو نور را با زاويه 90 درجه در جهتهاي مخالف هدايت کرده و به شکل T درآورند. دستکاري نور به اين صورت، قدم موثري در انتقال اطلاعات با استفاده از نور محسوب ميشود.

اين تحقيق به سرپرستي جلنا وکويچ در دانشگاه استنفورد انجام شده و مقاله مربوطه در» ScientificReports « به چاپ رسيده است.

مادهاي که اشتها را 14 درصد کاهش ميدهد

محققان امپريال کالج لندن و دانشگاه گلاسکو انگليس موفق به توليد مادهاي شده اند که در صورت اضافه شدن به غذا، باعث احساس سيري ميشود و اشتها را 14 درصد کاهش ميدهد.

اين ماده شيميايي که IPE نام دارد، باعث تحريک يون پروپيونات در بدن ميشود. نقش اين يون شکستن فيبر درون روده و احساس سيري است.

آزمايشهاي اوليه نشان ميدهد که افراديکه به طور منظم از اين ماده شيميايي در غذاي خود استفاده کردند، کاهش وزن داشته اند.

اين ماده پودري بسيار بدمزه است و حتما بايد با نان يا ميوه مخلوط شود تا قابل استفاده باشد.

يکي از مهمترين چالشهاي استفاده از اين ماده شيميايي، نحوهي ورود آن به روده بزرگ بود؛ زيرا قبل از ورود به روده بزرگ، در روده کوچک جذب ميشد. هورمونهايي که اشتها را کنترول ميکنند در روده بزرگ آزاد ميشوند و حتما لازم است که اين ماده شيميايي قبل از دفع، وارد روده بزرگ شود.

محققان براي حل اين مشکل از يک کربوهيدرات طبيعي موجود در گياهان به نام اينولين کمک گرفته اند. IPE با اينولين ترکيب ميشود و بدون تجزيه و دفع وارد روده بزرگ ميشود.

اشتهاي افراد به محض استفاده از اين ترکيب 14 درصد کاهش مييابد.

اين محصول هيچ عارضه جانبي به همراه ندارد، ولي ورود آن به دواخانه ها، نيازمند آزمايشهاي بيشتر است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 331
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 495
  • بازدید ماه : 859
  • بازدید سال : 3,695
  • بازدید کلی : 84,214