loading...
سخن جدید
محمد رضا نعیمی بازدید : 20 1393/10/21 نظرات (0)

 

فاطمه رضایی

دولت وحدت ملی با تمام ناتوانی‎ها در عرصه‎ی داخل و ناکامی در تکمیل ساختارهای اساسی حکومت، در حوزه‎ی خارجی اما تا حدودی دستاوردهایی را کمایی کرده است که یکی از آن موارد، برقراری روابط با کشورهای منطقه و ایجاد فضای اعتماد نسبی میان افغانستان و برخی از کشورهای مهم در منطقه بوده است.

سفر اشرف غنی به چین به عنوان رقیب سیاسی ایالات متحده، تحکیم روابط با پاکستان و گسترش ارتباطات دپلوماتیک در سطوح مختلف، سفر مشاور امنیت ملی به تهران و فراهم آوری زمینه‎های گسترش همکاری و امضای قرارداد همکاری همه جانبه و استراتژیک، سفر به عربستان و... همگی نشان داد که افغانستان روند مستقلتری را نسبت به گذشته در پیش گرفته است.

شکی نیست که در شرایط فعلی بینالمللی، گسترش روابط منطقهای و بینالمللی و همچنین عضویت در سازمانهای منطقهای از الزامات گریزناپذیر مدیریتهای سیاسی است.

منطقه آسیا و به ویژه شبه قاره از اهمیت ویژهای در بعد استراتژیک سیاسی و اقتصادی جهان دارد. وجود چندین سازمان منطقهای مهم از جمله شانگهای، ریکا، اکو، مجمع گفتوگوی برای همکاری قاره آسیا از مهمترین سازمانهای منطقهای هستند.

حامد کرزی در طی سالهای گذشته با عضویت در این سازمانها تلاش کرد تا گام مؤثری در روابط منطقهای افغانستان بردارد و در بهبود روابط کابل با همسایگان نتایج قابل قبولی کسب کند.

اکنون اشرف غنی، رییس جمهور جدید نیز خود را ناگزیر از گسترش روابط منطقهای دیده است و تلاش میکند تا با حضور مؤثر در منطقه، جایگاه افغانستان را بهبود بخشد.

از سوی دیگر، امضای توافق نامه امنیتی افغانستان با کشورهای اروپایی و ایالات متحده در دوره ریاست جمهوری اشرفغنی نگرانیهایی را در داخل و خارج از افغانستان به ویژه برای همسایگان کشور ایجاد کرده است. امضای این توافقنامه دست نیروهای به اصطلاح بینالمللی را برای دخالت در این کشور باز میگذارد و از سوی دیگر پرواز هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی در آسمان منطقه بیش از آن که نشان از تأمین امنیت داشته باشد، فرضیه‎یجاسوسی امریکاییها از همسایگان افغانستان را افزایش میدهد. نمونه‎یآشکار آن در هواپیمای بدون سرنشین "آر کی یو ۱۷۰"در ایران مشاهده شد و بمباران شهرهای مرزی و کشته شدن ده ها شهروند غیرنظامی پاکستانی از این دست دخالتهاست که به شدت زمینه‎ینگرانی و تنش را بین همسایگان آسیای جنوب غربی فراهم خواهد کرد.

این درحالی است که صلح و امنیت از اساسیترین نیازهای هر منطقه جغرافیایی است و منطقه جنوب غرب آسیا و شبه قاره نیز از این امر مستثنا نبوده و نیست و برای تأمین این ضرورت، گسترش روابط منطقه‎ای یکی از نیازهای جدی و جمعی برای کشورهای منطقه، بخصوص افغانستان است. زیرا افغانستان در سالهای گذشته تا کنون، پایگاه حضور و فعالیت تروریستها بوده است. مدارس متعدد دینی و تربیت تروریستهای تکفیری در این مدارس، رشد القاعده در این منطقه و کشت و تولید مواد مخدر از عمدهترین مشکلاتی است که افغانستان برای کشورهای همسایه و حتی امنیت و صلح جهانی ایجاد کرده است.

مشکلات منطقهای راه حلها و همکاریهای منطقهای را طلب میکند.  بر قراری صلح و امنیت در افغانستان هرچند یک نیاز فوری داخلی برای کشور است اما یک نیاز منطقهای میان مدت هم هست و باید اراده جمعی برای مقابله با این مشکلات اتخاذ گردد.

هرچه کشورهای منطقه تلاش کنند به هم نزدیکتر شوند و اختلافات را کاهش دهند، گام مؤثرتری در روند صلح و ثبات منطقهای خواهد بود.

اشرف غنی گسترش روابط منطقهای را در رأس برنامههای خود قرار داده و تلاش میکند تا زمینه‎یهمکاریهای منطقهای برای دستیابی به صلح پایدار در منطقه فراهم نماید.

با توجه به موقعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی افغانستان، همگرایی و داشتن روابط مبتنی بر اصول چون رعایت منافع متقابل وسیاست حسن همجواری از حیاتیترین و کلیدیترین محورهای سیاست خارجی کشور به حساب میرود؛ زیرا ساختار جغرافیایی و سیاسی این کشور به گونه‌ای رقم خورده است که بخش اعظم منافع و سرنوشت آن به همکاری و همگرایی با کشورهای منطقه بخصوص کشورهای همسایه گره خورده و تحولات اقتصادی و سیاسی آنان مستقیما بر تغییر مثبت و منفی اوضاع در کشور اثر میگذارد.

در سالهای گذشته به دلیل حضور نیروهای بینالمللی در افغانستان، روابط منطقهای کشور با همسایگان تحت تأثیر دخالتهای دولتهای فرامنطقهای بوده است و گاه تلاش شده تا در پس روابط منطقهای منافع این کشورها تأمین شود و نیازها و منافع افغانستان اولویت دوم پیدا کرده است. نکته‎یمهم دیگر در تامین مناسبات منطقهای کشور این است باید همکاریهای منطقهای به صورت متوازن حفظ گردد؛ زیرا چنین برمیآید که افغانستان نیازمند حمایتها در همه عرصهها است. از تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی، بازسازی زیربناها، کمک به روند تعلیم و تربیت و تحصیلات عالی، سرمایهگذاری در معادن، گسترش تجارت و ترانزیت، مبارزه با تروریزم جهانی و پدیده مواد مخدر تا حمایت از روند صلح همه و همه نیازمند همکاریهای بینالمللی و همگراییهای منطقهای هستند. افغانستان بدون همگرایی منطقهای و جهانی قادر نخواهد بود که مسایلش را حل نماید.

در دوره جدید دولت افغانستان برنامههایش را براساس نیازها و منافع داخلی اش تبیین خواهد کرد.

از جانب دیگر، بازسازی افغانستان در سال های اخیر روند بسیار کندی داشته است و شاید ورود همکاران جدید منطقه‎ای به این عرصه به توسعه زیرساخت های این کشور کمک بیشتری نماید.

در صورتیکه افغانستان برای بازسازی و توسعه نگاه منطقهای داشته باشد، میتواند تحکیم روابط منطقهای با همسایگان را از همین مسیر دنبال نماید. کشورهای همسایه به جای رقابت و بدگمانی میتوانند همکاریهای مؤثر در روند تحولات افغانستان ایفا نمایند.

دولت جدید افغانستان میراث دار فسادهای عمیق مالی است و همین سبب شده است تا طرفهای غربی و بانکهای اروپایی نگرانیهایی از بابت کمکهای مالی به این کشور داشته باشند. حضور قراردادی‎ها از کشورهای همسایه  میتواند دست مفسدین اقتصادی را از این منابع کوتاه کند و راه نظارت دولت و بانکهای دولتی را بر مصرف این کمکهای مالی بازتر کند.

اشرف غنی باید با سفر به تک تک کشورهای همسایه زمینههای موجود بالقوه برای همکاری را بررسی نماید و در کوتاهترین زمان ممکن برنامههای توسعهای خود را به جریان بیندازد.

نخبگان سیاسی افغانستان و مردم نیز باید با حمایت از دولت وحدت ملی از دامن زدن به اختلافات سیاسی گذشته دوری کنند و همه برای رسیدن به افغانستان آباد تلاش نمایند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 438
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 602
  • بازدید ماه : 966
  • بازدید سال : 3,802
  • بازدید کلی : 84,321