loading...
سخن جدید
محمد رضا نعیمی بازدید : 18 1393/10/28 نظرات (0)

اسلام ستیزی پازلی پیچیده است که گرچه عناصر شکل دهنده‎ی آن به ظاهر با هم تضاد دارند اما همه در کنار هم هدفی مشخص را دنبال می‎کنند؛ جریان‎های تکفیری و تروریستی همچون القاعده و داعش در کنار جریان‎های اسلام ستیز در غرب و جریان صهیونیزم خواسته یا ناخواسته پازل اسلام ستیزی را شکل می‎دهند.
هفدهم ماه جدی حادثه‎یی در فرانسه اتفاق افتاد که نگاه‎ها را به خود جلب کرد. آن رخداد حمله‎ی مسلحانه‎ی تروریستی به نشریه‎ی فکاهی «شارلی ابدو» بود که به کشته شدن ۱۲ تن و زخمی شدن ۱۰ تن دیگر انجامید.
درحالی‎که عنوان شد این عملیات تروریستی از سوی القاعده عربستان صورت گرفته است، برخی از رسانه‎های فرانسوی و غربی با تعمیم دادن این حادثه تروریستی به جامعه مسلمانان با استفاده از فضاسازی رسانه‎یی سعی کردند چهره‎ی منفور و خشن از اسلام ارایه کنند. با این‎که جامعه مسلمانان همواره چنین اعمال تروریستی را محکوم می‎کند، موج تازه‎ای از اسلام‎ستیزی در کشور فرانسه رقم خورد.
گویی بازی تازه‎ای در راه است که با استفاده از عملیات روانی و شانتاژ رسانه‎یی در رویکردی هماهنگ و برنامه‎ریزی شده از طرف برخی رسانه‎های غربی کلید خورد. بهره‎برداری این رسانه‎ها از کلیدواژه‎های خاص، چیزی جز دامن زدن به اسلام‎ستیزی را نشان نمی‎دهد و تحلیل محتوای این رسانه‎ها، برنامه‎یی خطرناک علیه مسلمانان را در ذهن تداعی می‎کند.
فرانسه تبدیل به کانون اسلام‎ستیزی شد و حمله به شمار زیادی از مساجد و مکان‎های مذهبی مسلمانان، شعارنویسی نژادپرستانه بر دیوارهای مساجد و آتش سوزی مساجد بخشی از رفتارهای ضد اسلامی بود که رخ داد.
اما سکانسی دیگر از اسلام‌ستیزی در فرانسه کلید خورد و نقش اول را نشریه فرانسوی«شارلی ابدو» بازی کرد. این نشریه در شماره‎ی جدیدش که چهارشنبه ۱۴جنوری ۲۰۱۵میلادی منتشر شد؛ دست به حرکتی موهن زده و با انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام‎(ص) در صفحه‎ی اول خود با تیتر«همه چیز بخشیده شد» و «من شارلی هستم» به پیامبر بزرگوار اسلام و مسلمانان توهین کرد.
بدون شک این اتفاق حاکی از یک طرح پیچیده و خطرناک علیه اسلام و مسلمانان است. از این رو بررسی علل و عوامل شکل‎گیری چنین طرحی و بازیگرانی‎که به عنوان مجریان یا عوامل پشت صحنه حضور دارند تا حدودی می‎تواند به روشنگری در این زمینه کمک کند.
در پازل تازه‎ی طراحی شده برای اسلام‎ستیزی استفاده از بازیگرانی همچون گروه‎های تکفیری و جریان‎های افراطی مانند القاعده و داعش از طرفی و بهره بردن و به میان آوردن جریان‎های افراطی غربی از طرف دیگر مطرح می‎شود. همچنین نقش فرماندهی و هدایت این پازل به عهده‎ی رژیم صهیونیستی است که با حمایت و سرمایه‎گذاری بر روی چنین جریان‎هایی بیش‎ترین سود را می‎برد.
آن چیزی‎که نشان دهنده‎ی این طرح پیچیده است، چاپ نشریه در تیراژی ۳ میلیونی است؛ درحالی‎که به طور معمول این نشریه در ۶۰ هزار نسخه چاپ می‎شود و این امر خود نشانگر جریان‎سازی و جهت‎گیری هدفمند در زمینه‎ی اسلام ستیزی است.
از طرفی چاپ نشریه به زبان‎های گوناگون از گسترش دایره‎ی اسلام‎ستیزی و دادن بُعد جهانی به آن حکایت دارد و فرانسه به عنوان پیشگام در این امر قرار گرفته است.
فرانسه به عنوان کشوری‎که هفت میلیون مسلمان با تابعیت فرانسوی در آن زندگی می‎کنند، رابطه‎یی نزدیک با رژیم صهیونیستی دارد و اکنون تبدیل به کانونی برای تصویرسازی علیه مسلمانان شده و با بهره گرفتن از ابزارهای رسانه‎یی به عنوان کشوری در صف اول اسلام‎ستیزی قرار دارد.
نگاه و نگرش نمایشی نسبت به مقوله‎ی تروریزم توسط فرانسه به سان بازی دو سرباخت برای فرانسه خواهد بود؛ چرا که توهین به بازتولید خشونت می‎انجامد.
نکته‎ی جالب این است که کشور فرانسه از ابتدای بحران سوریه به صورتی آشکار از کمک به نیروهای تروریستی مخالف دمشق و معارضان این کشور خبر داده و طی چند سال گذشته همواره از گروه های مسلح مخالف «بشار اسد» در سوریه حمایت کرده است.
تعریف دوگانه‎ی غرب از تروریزم و حمایت پنهان و آشکار از گروه‎های تروریستی به ویژه در سوریه و عراق نشانگر آن است که چنین گروه‎هایی در واقع ساخته و پرداخته‎ی غرب برای اهداف خاصی هستند.
بدون شک رژیم صهیونیستی که همواره در پی تضعیف اسلام است به عنوان فرمانده، هدایت کننده و پشت صحنه‎ی چنین رخدادی است و از تمام توان خود در زمینه‎ی اسلام ستیزی بهره می‎برد.
دولت فرانسه چند روز پیش اقدام به برگزاری راهپیمایی نمایشی کرد و حضور«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در صف اول شرکت کنندگان در این راهپیمایی، جای هیچ شکی را باقی نمی‎گذاشت که این نمایش سعی در منحرف کردن افکار عمومی جهان از ریشه‎های افراط گرایی و حامیان آن داشت.
حضور نتانیاهو در صف اول راهپیمایی نمایشی فرانسه دو هدف اصلی را پی‎گیری می‎کرد؛ نخست تخریب چهره‎ی اسلام به عنوان خشونت طلب و تروریست و دیگری اینکه خود را مخالف با تروریزم نشان دهد تا بتواند تصویری را که مردم جهان از رژیم اشغالگر قدس به ویژه در وقایع غزه در ذهن داشتند پاک کند و چهره‎ی جنایتکار خود را تطهیر نماید.
در پایان باید یادآور شد ۳ ضلع مثلث اسلام ستیزی را شکل می‎دهند؛ ضلع اول، گروه‎های تکفیری و تروریستی مانند القاعده و داعش هستند که روایتی جعلی و بدلی از اسلام را ارایه می کنند و چهره یی منفور و خشونت طلب از اسلام را نشان می دهند. ضلع دوم جریان های ضد اسلامی در غرب هستند که به صورتی دوگانه با تروریزم برخورد می کنند و آن را به «تروریزم خوب» و «تروریزم بد» تقسیم می‎کنند. ضلع سوم نیز رژیم صهیونیستی است که به نوعی اتاق فکر و سرمایه‎گذار جریان اسلام ستیزی است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 266
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 430
  • بازدید ماه : 794
  • بازدید سال : 3,630
  • بازدید کلی : 84,149