loading...
سخن جدید
بازدید : 27 1393/09/18 نظرات (0)

 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

...

برگزار کنندگان نمايشگاه عکس قربانيان 40 سال جنگ:

عاملان قتل غيرنظاميان مجازات شوند

انجمن «دادخواهان افغان» با برپايي نمايشگاه عکس قربانيان چهار دهه جنگ درکشور خواستار محاکمه عاملان قتل اين افراد شد.

اين نهاد، حدود يک هزار قطعه عکس از قربانيان دورههاي مختلف جنگ را در قصر مخروبه «دارالامان» به نمايش گذاشتند و خواستار محاکمه عاملان کشتار افراد بيگناه در کشور شدند.

اعضاي اين نهاد تأکيد دارند که صلح در افغانستان به وسيلهي خارجيها تأمين نخواهد شد بلکه تنها راه برقراري صلح در اين کشور اتحاد و برادري ميان تمام اقوام در اين سرزمين است.

اين نمايشگاه روز دوشنبه(17 قوس) در کابل گشايش يافت و قرار است تا امروز(19) نيز ادامه داشته باشد.

ويدا احمد، رييس انجمن دادخواهان افغانستان در اين زمينه گفت: هدف از برپايي اين نمايشگاه محکوم نمودن بيش از سه دهه جنايت و خونريزي در افغانستان است.

وي تصريح کرد: تعداد زيادي از عاملان کشتار و قتل افراد بي گناه هنوز هم در درون دولت هستند و تا زمانيکه دست آنان از قدرت کوتاه نشود صلح در افغانستان تأمين نخواهد شد. در مدت بيش از سه دهه گذشته بر اثر جنگهاي داخلي هزاران نفر افغانستان جان خود را از دست داده و آواره شدند.

فساد اداري، مانع توسعه و سرمايهگزاري در افغانستان

موسسه همکاري براي صلح و ترقي که با شعار «افغانستان خالي از فساد» روز گذشته از روز جهاني مبارزه با فساد تجليل کرد، ميگويد که فساد اداري مانع پيشرفت اقتصادي و کاهش سرمايهگذاري در اين کشور شده است.

اين نهاد افزوده که مبارزه با فساد اداري در بخش معارف (آموزش) را در دستور کار خود قرار داده و دليل آن گزارش سال گذشته ديدبان شفافيت افغانستان است که فساد در وزارت معارف افغانستان را در حال افزايش گزارش کرده بود.

در قطعنامهاي که روز گذشته توسط اين نهاد صادر شد، آمده است که وزارت معارف بعد از وزارت دفاع و داخله بيشترين بودجه دولت افغانستان را به خود اختصاص داده و مبارزه با فساد در اين نهاد کمک خواهد کرد که بودجه هنگفت دولت افغانستان هدر نرفته و به روند آموزش به مصرف رسد.

اين موسسه بوروکراسي گسترده، نبود نظارت لازم، تهيه فهرست معلمان خيالي  در اين فهرست جعلي، معلماني حقوق بگير هستند که وجود خارجي ندارند- و عدم دسترسي لازم مردم به معلومات حقيقي در اين وزارت را از ريشههاي فساد در اين نهاد اعلام کرده است.

اين نهاد به منظور جلوگيري از فساد در وزارت معارف افغانستان، خواهان اصلاحات در اين وزارت شده و گفته است که ايجاد حکومت الکترونيکي يکي از راهکارها به منظور جلوگيري از فساد دانسته شدهاست.

شفافيت در برگزاري امتحان کنکور، توزيع عادلانه بورسيههاي تحصيلي، شفافيت در نحوه مصرف بودجه وزارت معارف و حق دسترسي مردم به اطلاعات از ديگر پيشنهادات اين نهاد براي مبارزه با فساد اداري در بخش آموزش افغانستان است.

روز جهاني مبارزه با فساد امسال با شعار»زنجير فساد را پاره کنيد» تجليل ميشود.

سازمانملل نيز با تشويق کشورهاي عضو به مبارزه با فساد اداري افزوده است که فساد يک پديده اجتماعي، سياسي و اقتصادي است که همه کشورها ازآن متاثر ميشوند.

به نوشته اين نهاد فساد اداري باعث ضعف نهادهاي دموکراتيک، کاهش رشد توسعه و باعث بي ثباتي در دولتها ميشود. فساد برساختارهاي نهادهاي دموکراتيک تاثير گذاشته و باعث تخريب روند انتخابي، جلوگيري از تطبيق قانون و ايجاد يک باتلاق دموکراتيک ميشود که نتيجه آن دوام و ترويج رشوه است.

سازمان ملل افزوه که در اين حالت سرمايهگذاران خارجي نا اميد و تجارتهاي کوچک داخلي نيز غيرممکن ميشود، زيرا آنان قادر به پرداخت هزينه شروع فعاليتها به دليل فساد موجود نيستند.

در 31 اکتوبر سال 2003 مجمع عمومي سازمان ملل کنوانسيون مبارزه با فساد را تصويب کرد. همچنين اين نهاد 9 دسامبر را به عنوان روز مبارزه با فساد نامگذاري کرده است.

در گزارش سالانه موسسه «شفافيت بينالملل» که روز چهارشنبه، 12 قوس (3 دسامبر) منتشر شد، آمده که در مقايسه با سالهاي قبل، فساد دولتي در ايران و تاجيکستان اندکي و در افغانستان به ميزان به مراتب بيشتري از سال گذشته ميلادي کاهش يافته است. هر چند هر سه کشور از نظر فساد داخلي همچنان در رديف فاسد ترين کشورهاي جهان جاي دارند.

در اين گزارش، افغانستان از جمله کشورهايي است که طي سال گذشته توانسته است موقعيتش را بهبود قابل توجهي بدهد و با کسب 12 امتياز، به رده 172 برسد. در سال 2013 و سال قبل از آن، امتياز افغانستان 8 بوده است. البته ميزان فساد در افغانستان هنوز بسيار گسترده است و تنها کشورهاي سودان، کره شمالي و سومالي در ردههاي بعد از اين کشور قرار دارند.

آمادگي ايران براي مبارزه با مواد مخدر در افغانستان

رييس جمهور ايران در ديدار با محمد محقق، معاون رييس اجرايي اعلام کرد که اگر دولت افغانستان از ايران درخواست کند، آماده کمک علمي و تحقيقاتي در جهت تغييرالگوي کشت محصولات زراعتي و کاهش توليد مواد مخدر در اين کشور خواهيم بود.

حسن روحاني، روز سه شنبه(18 قوس) در ديدار محمد محقق معاون رييس اجرايي حکومت، توليد مواد مخدر در افغانستان را آسيبي براي کل منطقه دانست و تلاش جدي براي برخورد با اين موضوع را ضروري عنوان کرد.

رييس جمهور ايران با ابراز خشنودي از توافق گروههاي مختلف سياسي افغانستان و فعاليت دولت جديد اين کشور گفت: افغانستان از تفرقه و اختلاف رنج هاي بسياري برده و اميدواريم ثمرات وحدت و برادري براي اين ملت برچيده شدن ترور و خشونت و ايجاد ثبات، آباداني و پيشرفت باشد.

محمد محقق معاون رييس اجرايي دولت افغانستان نيز در اين ديدار با تشکر از کمک هاي جمهوري اسلامي ايران به ملت افغانستان از دوران جهاد و مقاومت تا دوران اخير و کمک به استقرار مردم سالاري در اين کشور، گفت: احساس ملت افغانستان نسبت به ايران بالاتر از همسايگي بوده و اين کشور را برادر بزرگ براي خود ميداند.

محقق همچنين با تشکر از دولت تدبير و اميد بابت فراهم شدن فرصت تحصيل و آموزش مهاجران افغانستان در مکاتب آن کشور خواستار تسهيلات بيشتر در اين زمينه شد. اين در حالي است که محمد فرهادي، وزير علوم تحقيقات و فناوري ايران اعلام کرده که کشورش سالانه 500 بورسيه تحصيلي را در اختيار دانشجويان افغانستان خواهد گذاشت.

وزارت داخله خواستار شد:

دخالت سياسي در نهادهاي امنيتي ممنوع

وزارت امور داخله در واکنش به اظهارات فرمانده نيروهاي آيساف در افغانستان مبني بر مداخلات سياسيون در مسايل نظامي ميگويد که نهادهاي امنيتي بايد به دور از مداخلات سياسي باشند.

صديق صديقي، سخنگوي وزارت داخله روز گذشته طي يک نشست خبري مشترک با کريستوفر چمبرز، سخنگوي نماينده ملکي ناتو در افغانستان اظهار داشت که نهادهاي امنيتي و امور نظامي بايد به دور از مداخلات سياسي و سليقههاي شخصي باشد.

اين گفتههاي آقاي صديقي بعد از آن مطرح ميشود که جنرال ژوزف اندرسن، فرمانده نيروهاي آيساف در افغانستان گفته است که ماموريتهاي نظامي در افغانستان اکثرا بر اساس معلومات استخباراتي نه، بلکه بر اساس مداخلات سياسي صورت ميگيرد.

سخنگوي وزارت داخله، گرچه در مورد اين که آيا مسايل نظامي متاثر از مداخلات سياسي ميباشد چيزي نگفت و اظهارات فرمانده آيساف را تاييد يا رد نکرد؛ اما بيان داشت: «ما بارها خواسته ايم تا امور نظامي به دور از مداخلات سياسي باشد».

گفتني است که فرمانده نيروهاي آيساف در افغانستان در مصاحبه اي با نيويارک تايمز، نظريات و گفته هاي مقامات غربي در مورد وضعيت امنيتي افغانستان را متفاوت از واقعيتهاي افغانستان خوانده است.

در همين حال؛ کريستوفر چمبرز سخنگوي نماينده ملکي ناتو در افغانستان در اين نشست خبري، ماموريت 13 ساله نيروهاي نظامي خارجي در افغانستان را موفق ميخواند.

به گفتهي وي؛ نيروهاي خارجي در 13 سال گذشته در امر مبارزه با تروريزم قربانيهاي زيادي داده و نزديک به 3400 تن از آنان در اين راه، جان هاي شان را از دست داده اند.

سخنگوي وزارت امور داخله افغانستان نيز با اشاره به تعهدات جامعه جهاني در راستاي حمايت نيروهاي امنيتي افغان گفت: «تعهدات جامعه جهاني در راستاي حمايت از نيروهاي افغان پيامي به مخالفان مسلح، حاميان آنان و گروههاييکه ضد دولت افغانستان تبليغ ميکنند ميباشد و ديگر آنان نبايد منتظر باشند که نيروهاي افغان بعد از سال 2014 تنها ميماند».

به گفتهي صديقي؛ با خروج نيروهاي نظامي خارجي از افغانستان بعد از سال 2014 ميلادي، ديگر هيچ توجيهي براي فعاليتهاي هراس افگني در افغانستان براي گروههاييکه ضددولت افغانستان تبليغ ميکنند نميماند.

تا پنج سال آينده،

چهار ميليون جوان جوياي کار خواهند بود

صندوق جمعيت سازمان ملل اعلام کرده است که تا پنج سال آينده شمار جواناني که واجد شرايط کار در افغانستان خواهند شد، به چهار ميليون نفر ميرسد. اين روند براساس ارزيابي انجام شده تا 40 سال ديگر ادامه خواهد داشت و هر پنج سال بيش از سه ميليون نفر به افراد در سن قانوني کار افزوده خواهند شد.

براساس قوانين افغانستان زماني يک فرد حق استخدام در نهادهاي رسمي و اشتغال به کار را دارد که به سن 18 سالگي رسيده باشد. اين مدت براي کساني که در فعاليتهاي سبک مشغول ميشوند 15 و براي کار آموزان 14 سال مقرر شده است.

اداره مرکزي آمار افغانستان شهروندان زير سن کمتر از سن 15 سال را در افغانستان بيش از 11 ميليون نفر اعلام کرده است.

به نقل از بي بي سي، خانم انيت سکس رابرتسن، نماينده صندوق جمعيت سازمان ملل در افغانستان روز گذشته (سه شنبه 9 دسامبر، 18 قوس) همزمان با انتشار اين گزارش درباره اشتغال جوانان افغانستان گفت که ايجاد فرصتهاي شغلي براي جوانان همراه با ارائه خدمات بهداشتي و آموزشي بايد در اولويت برنامههاي دولت افغانستان باشد.

او افزود که افغانستان به دستآوردهاييکه در دهه گذشته داشته بايد افتخار کند، اما هنوز نيمي از دختران افغانستان به مکتب نميروند.

همچنين در گزارش صندوق جمعيت سازمان ملل که زير عنوان «افغانستان سرزمين جوانان» در کابل نشرشده، آمده است که بيشتر از 63 درصد جمعيت افغانستان در سنين زير 25 سال قرار دارند.

اين گزارش تحت عنوان افغانستان وضعيت جوانان منتشر شده است

اين نهاد افزوده است که اين نوع ترکيب جمعيتي ميتواند هم فرصت و هم تهديدي براي اين کشور به حساب آيد. با فراهم سازي آموزش، شغل، بهداشت و رشد قابليتهاي آنان، جوانان ميتوانند به نيرويي براي توسعه يک کشور منجر شوند.

در اين گزارش آمده که ميزان با سوادي در ميان پسران در اين کشور به 62 درصد و در ميان دختران به 32 درصد ميرسد وبا توجه به اين، اشتغال يکي از چالشهاي اصلي در افغانستان به حساب ميآيد.

در اين نشست تيمورشاه اسحق زي، معاون جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت که چرخهي فقر نسل اندر نسل جوانان را ميتوان با سرمايهگذاري بالا در زمينه آموزش، جلوگيري از ازدواج و باداري زود هنگام دختران از بينبرد.

اداره احصائيه (آمار) مرکزي افغانستان آمار تخميني جمعيت اين کشور را 27 ميليون و پانصد هزار نفر اعلام کرده است.

 

سهم اندک کودکان

از رسانههاي سياست زدهي ما

(به بهانه روز جهاني کودک و تلويزيون/10 دسمبر)

علي سينا

يکي از مناسبتهاي دهم ماه دسمبر، روز جهاني کودک و تلويزيون است. از آن جا که تلويزيون رسانهي همگاني و جهاني است، بالطبع کودکان در دنيايي متولد ميشوند که از آغاز، تلويزيون در آن حضور دارد.

بنابراين کودک از همان بدو تولد شروع به تماشاي تلويزيون ميکند؛ با اين تفاوت که از صحنههاي به نمايش درآمده و تصويرهاي مختلف تلويزيوني چيزي نميفهمد و تنها به صداهاي پخش شده از تلويزيون واکنش نشان ميدهد. به مرور با بزرگ تر شدن، کودک نسبت به حرکاتي که در تلويزيون صورت ميگيرد نيز توجه نشان ميدهد و کم کم ميتواند رابطه بين اين حرکات و صحنههاي به نمايش در آمده را درک کند. در کل، اين رسانه ميتواند از آغاز تولد کودک بر وي او تأثير بگذارد که اين تأثير گذاري در مراحل مختلف زندگي داراي شدّت و ضعف است.

تلويزيون نقش زيادي در تعليم و تربيت داراست. برخي از کارکردهاي مثبت تلويزيون عبارت است از:

1- افزايش آگاهي کودکان در زمينه جغرافيايي، علمي، مسائل بهداشتي و...

2- تشويق کودکان به کارهاي خوب با نمايش دادن مهرباني، سخاوت و غيره

3-  گسترش برنامههاي آموزشي با استفاده صحيح از تلويزيون و تشويق کودکان

4- ايجاد دوستي چه با گرد هم جمع کردن خانواده و چه با در اختيار گذاشتن مجموعهاي از دوستان خيالي براي کودک

5- ترويج و آموزش ارزشهاي اجتماعي و ديني

6- معرفي روشهاي دوستيابي و حفظ دوستي

7- ايجاد حس مسووليت در کودکان

8-  جلوگيري از رفتار خودخواهانه کودکان با به تصوير کشيدن رفتارهاي جامعه گرايانه

اما تأثيرهاي منفي نيز اين جعبهي جادويي بر کودکان دارد که ميتوان با مديريت درست و برنامهريزي صحيح رسانهاي و خانوادگي از آن موارد کاهش داد.

با اين وجود، چيزي که در ميان رسانههاي ديداري ما جايش بسي اندک و سهم آن بسيار نادر است، کودکان ميباشد. زيرا به جز برنامههاي کوتاه تقليدي و يک تلويزيون اختصاصي که بيشترين برنامههايش غيرتوليدي و غير بومي است، چيزي ديگري به چشم نميخورد تا دنياي کودکان را چشمانداز شکوفا، با نشاط و پر ثمر بسازد.

نيمنگاهي به وضعيت رسانهها در مجموع و به رسانههاي تصويري به صورت ويژه اين نتيجه را ثابت ميسازد که رسانهها - چه در سطح دولتي که اصلا قابل توجه نيست و چه در سطح خصوصي که رشد کمي زياد داشته است- به قدر کافي براي اين امر هزينه نکرده و توجهي انجام نداده اند. زيرا تعداد محدودي از برنامههاي کودک در رسانههاي صوتي و تصويري، رنگ بومي و ملي نيافته و صرفاً با نشر فلمهاي کارتوني خارجي ترجمه شده خواسته اند تا عريضه شان را در اين خصوص هم خالي نگذارند. بدون اين ترجمههايي که با جهان و روان کودک ما نامأنوس است، هيچ برنامه و مديريتي در کار نيست تا براي ساختن شخصيت کودک و آموزش و پرورش وي کاري صورت گيرد.

ترديدي نيست که تأثير اين نوع کار رسانه‏اي براي کودکان بسي ويرانگر است و ابعاد منفي آن بسيار بدتر از بعد مثبت آن است. زيرا تأثيرپذيري کودکان از رسانه بستگي به نوعيت و ميزان دادههاي يک رسانه است و نقش رسانه در ساختن فرداي کودکان بسي بيشتر از نکتههاي تربيتي است که والدين آن را ديکته ميکنند.

امروزه اعتقاد براين است که تأثيرپذيري کودکان از رسانهها ده برابر بيشتر از پدر و مادر است و در چنين وضعيتي بايد بيشتر از آنکه به فکر ابزارهاي تربيتي در چهارچوب خانواده باشيم، به راهکارهاي رسانه‏اي براي تربيت فرزندان خود بکوشيم. با اين حال، بايد پرسيد که چرا اين پديدهي مهم از دستور کار رسانهگران ما خارج شده و جاي آن به شدت خالي احساس ميشود؟

با اندکي تأمل ميتوان به اين نتيجه رسيد که سياست و تجارت، دو هدف اصلي در رسانههاي ماست و پرداختن به هرگونه اصلي که دغدغهي جامعه به حساب آيد، جزيي از اين اهداف به شمار نخواهد رفت. به همين دليل است که کودکان نه در برگهاي مطبوعات جاي مناسب پيدا کرده اند و نه هم در صفحههاي تلويزيون و موجهاي راديو توانسته اند بستر مناسبي را پيدا نمايند. از ميان صدها رسانه‏اي که روزانه، هفته‏وار و يا هم ماهوار و غير از آن به چاپ ميرسند، شايد تعداد نشريات کودک به تعداد انگشتهاي يک دست هم نرسد. چون نه براي نشر برنامههاي کودک پولي داده ميشود و نه حمايتي از آن صورت ميگيرد و نه هم در دنياي کودکان ميتوان حرف سياسي زد.

با چنين وضعيتي چه کسي مسئوليت دارد تا اين مساله را مورد توجه قرار داده و به اين بينديشد؟

شکي نيست که پرداختن به اين اصل سرنوشت‏ساز و مرتبط با نسل آينده، رسالت همگاني است که بايد براي آن کمر همت در سطح ملي بسته شود؛ اما مسئوليت مستقيم آن به نهادهاي مسئول دولتي در اين خصوص برميگردد. به اين معنا که بايد براي پرداختن به موضوعات مورد نياز کودک و ايجاد نشريات کودکانه هزينههايي اختصاص داده شده و سياست رسانه‏اي کودک مطابق با معيارهاي تربيتي و آموزش ملي با رويکردهاي بومي روي دست گرفته شود. در غير آن صورت، بايد منتظر شکاف نسلي بود که هيچ سنخيتي با نسل کنوني نداشته و پيوندي با پيشينهي ملي ندارد و روزنهاي روشني به آينده باز نخواهد کرد، بلکه نسلي به بار خواهد آمد که از جنس ناشناخته و از نسل نامتجانس با ما خواهد بود.

استفاده ابزاري از اعلاميه حقوق بشر

(به بهانه روز جهاني حقوق بشر)

دهم ماه  دسمبر، برابر با 19 قوس به عنوان روز جهاني حقوق بشر نامگذاري شده است.

خاستگاه اين مناسبت از زماني نشأت ميگيرد که در جريان جنگ جهاني دوم، هنگاميکه منشور سازمان مللمتحد در دست تدوين بود، احترام به حقوق بشر و آزاديهاي سياسي مورد توجه نمايندگان کشورهاي مختلف واقع شد. پس از چندي، سازمان مل متحد تصميم گرفت که اين حقوق، همه جا و براي همه ملتها قابل اجرا باشد.

در ادامه، کميسيون حقوق بشر در جنوري سال 1947 ميلادي شروع به کار کرد و پس از مدتي مطالعه و بررسي در قوانين اساسي کشورها و بحث و گفتوگو در کميسيونهاي مختلف، نتيجهي مطالعات خود را به صورت لايحهاي به مجمع عمومي تقديم کرد. مجمع مزبور در دهم دسمبر 1948 ميلادي (19 قوس 1327) با 48 رأي مثبت و 8 رأي ممتنع، اعلاميه جهاني حقوق بشر را تصويب کرد و اين روز به عنوان روز جهاني حقوق بشر نامگذاري شد.

اين اعلاميه شامل يک مقدمه و 30 ماده ميباشد و در ماده اول آن به برابري افراد بشر و حاکميت روح برادري در ميان آنها اشاره شده است.

بسياري از کشورهاي جهان، به دليل ناهمخواني برخي بندهاي اعلاميه حقوق بشر با اعتقادات، فرهنگ و رسوم آنان، خواستار تغيير در اين بندها و جلوگيري از استفاده ابزاري از اين اعلاميه هستند. با اين وجود متأسفانه از مدتها به اين سو، استفاده از مفاهيم حقوق بشري و اعلاميهي آن در راستاي منافع سياسي از سوي قدرتهاي بزرگ ادامه دارد. هزاران بشر ساکن در اين کرهي خاکي بدون اينکه از حقوق اساسي خويش بهرمند شده يا در هنگام ستم و ضايع شدن حقوق شان مورد حمايت قرار گيرند، از وضعيت حاکم در کشورها و مناطق شان رنج برده و قرباني ميشوند.  اوضاع جاري در بسياري از کشورهاي دنيا از نژادپرستي در امريکا گرفته تا نسلکشي در خاورميانه و جنگهاي زرگري که سالهاست توسط نسل بشري متعلق به يک سرزمين عليه نسل ديگري از بشر در جاي ديگر طرحريزي ميگردد، به خوبي بيانگر بهرهبرداري ابزاري از حقوق بشر و اعلاميهي آن ميباشد.

سوگمندانه که مدعيان حقوق بشر وحاميان اعلاميههاي مرتبط با اين پديده، باکمال وقاحت بر اين بيدادگريها چشم بسته و تنها در جايي، اصول اعلاميههاي حقوق بشري را فرياد ميکنند که منافع سياسي شان ايجاب نمايد. نسلکشي در فلسطين، جنگهاي خانمانسوز در عراق، تحميل وضعيت ناگوار بر مردم سوريه، وضعيت شکننده در افغانستان و برخي از کشورهاي ديگر، همگي باعث شده است تا روزانه هزاران نفر از حقوق بشري خويش محروم بمانند.

با اين وجود، هرچند مديريت وضعيت موجود به شکليکه حقوق انساني در آن تأمين گردد، ممکن و ميسر است، ولي مدعيان حقوق بشري، در بسا موارد فقط شعار ميدهند و در موارد اندکي وارد عمل ميشوند. هرگونه حرکت منافي با مصالح سياسي شان را نيز مورد برخوردهاي خشونتآميز قرار ميدهند.

لذا بايد اذعان نمود که تازمانيکه به حقوق بشر از زاويهي منافع سياسي نگريسته شود، اصول اعلاميههاي حقوق بشري مجال عملي شدن نخواهد يافت و اصل برابري و برادري براي انسانها تا هميشه به شکل روياي دست نيافتني باقي خواهد ماند.

زندگي اخلاقي؛

از ديروز تا امروز الهام

اخلاق يکي از معيارهاي زندگي صحيح و هنجارهاي اجتماعي در طول قرون و اعصار گوناگون بوده و مردم ما از بدو تاريخ کوشيده اند اين باور اصيل را در نگاه ديني و آييني، اجتماعي و انساني، طبيعت و محيط زيست جستجو کنند.

اين فهم معنوي که توأم با دينداري محکم و اتکا به فهم معاني حقيقي ديني بود اين امر را بر سالک اخلاق مدار متجلي ميساخت که با التزام به اخلاق اجتماعي و سلوک با خلق خدا و خوشرفتاري در باطن و ظاهر، گامي در مسير سعادت دنيوي و اخروي بر ميدارد و نه تنها انسانها را با دوستي و صلح عجين ميکند، بلکه خويشتن خويش را با خالق خويش قريب مينمايد.

اي آن که تويي محرم راز همه کس / شرمندهي ناز تو نياز همه کس

چون دشمن و دوست مظهر ذات تو اند / از بهر تو ميکشيم ناز همه کس

اين امر نشان ميدهد زمانيکه اخلاق اجتماعي با درونمايهي اخلاق الهي ارائه گردد، موازيني عميقتر و بينش ژرفتر را براي فرد مجري به ارمغان ميآورد که در اين بين نيز به دنبال اجر مادي و کسب منفعت دنيوي در قبال کار نيک و انساندوستانهي خويش نيست.

امروز نيز که مدتي است با غرب و تکنولوژي غرب آشناييم و اخلاق غربي نيز همسو با تکنولوژي وارد خانههاي ما شده شايد تعبيري متفاوتتر از اخلاق را شاهد باشيم؛ البته اين به آن منظور نيست که مدح و ذم شرق و غرب کنيم، اما همين قدر ميتوان گفت که استفاده از تکنولوژي غربي همان قدر که سودمند است، پيروي از اخلاق غربي براي ملل شرق بي فايده و گاهي مضر است (البته مراد از اخلاق در اين منظر رفتارهاي اجتماعي و انساندوستانه جهاني نيست، بلکه اخلاقي مبتني بر باورهاي عميق دروني و مابعدالطبيعي است.)

شايد امروزه کمتر شاهد ژرفکاويهاي اخلاقي در جوامع باشيم، چنانکه مدرن شدن را با آن سر ناسازگاري است. مثلا امروزه عضويت در شبکههاي گوناگون اجتماعي در وبگاهها جزو شئون اجتماعي محسوب ميشود، اما کمک به پيرمرد و پيرزني براي تردد از خيابان يا حمل وسايل سنگين سالمندان يا خوشرويي و ملاطفت در برخوردهاي اجتماعي يا صبر بر شدايد کمتر جزو شئون يک فرد در جامعه محسوب ميشود؛ جوانمردي و ازخودگذشتگي و رعايت حقوق همسايه که در گذشتهي نه چندان دور حاکم بر رفتارهاي خرد و کلان اين سرزمين بود، امروزه گاهي مورد بي توجهي قرار ميگيرد؛ پدران ما در معاملات و مبادلات خويش بر قول و سخن استوار بودند و قول هر کس مصداق شرافت و مردانگي اش بود، اما امروزه با وجود انواع ضمانتهاي بانکي و چک و اسناد معتبر و غيرمعتبر دولتي و شخصي ديگر قول مرد قول نيست. امروزه اگر مرد، قولش برود ديگر سرش نميرود و ديگر ادب مرد بِه ز دولت او نيست، بلکه دارايي و سرمايهي دنيوي مرد است که دولت حقيقي اوست.

نميگوييم امروزه اخلاق مداري کمرنگ است، اما حلاوت و ژرف انگاري گذشته را ندارد و در برخي موارد تصنع بيداد ميکند، چه همان شخصي که ميبينيم با ادب و احترام و تواضع سخن ميگويد و مبادي آداب را رعايت ميکند در وقت سختي و شدت که بوتهي آزمايش اخلاق است، ددمنشانه رفتار ميکند و فقط به صورت انسان مصور است.

امروزه شايد رعايت اخلاق براي تهذيب نفس و خدمت به خلق خدا براي نزديک شدن به مهر ايزدي چندان جايي در زواياي فکري مدرنيزم نداشته باشد و انساندوستي فقط براي انساندوستي و نشان دادن ارزش انسان نسبت به ديگر موجودات است، نه اينکه توجه به حقيقت ازلي و ابدي انسان و جايگاه رفيع او در نظام خلقت که هدف غايي اخلاق مداري حقيقي است.

ميتوان گفت امروز اين لباس آدمي است که نشانگر شخصيت و مقام اجتماعي فرد است نه اينکه تن وي را شريف بدانيم به سبب اتصال روح انساني به آن ـ که شرافت حقيقي است ـ ايزد تعالي بر بندگان خويش ارزاني داشته؛ همان روحيکه ميتواند تا قاب قوسين و بلکه بيش از آن صعود نمايد و به قول حکيم و عارف سترگ خيام بر سر افلاک و جهان خاک اندازد (اين مصرع خيام اشاره به معراج جسماني حضرت خاتم(ص) دارد) و ديگر کسي در وراي تخلق به اخلاق، طيران آدميت را نميجويد، باشد که هزاران بار طيران مرغان را به چشم خويش ديده باشد.

اگر اين درنده خويي ز طبيعتت بميرد / همه عمر زنده باشي به روان آدميت

رسد آدمي به جاييکه بجز خدا نبيند/ بنگر که تا چه حد است مقام آدميت

صله رحم،

 عبادت اجتماعي مهمترين چيزيکه در برخوردهاي اجتماعي به خصوص ديد و بازديدهاي بستگان(صله رحم) بايد محوريت داشته باشد، توجه به خواست پروردگار و دستور الهي بر اين مطلب است يعني توجه به عبادت بودن اين کار که در قرآن کريم و کلام معصومين(ع) به آن سفارشات عديده اي شده است.

زيارت اقوام و خويشان و رفت و آمد با آنان و گرهگشايي از مشكلات ايشان و شاد كردن قلوب آنها بدون خلوص نيت محقق نميشود چرا که صله رحم يعني زيارت ارحام، رفع كمبودهاي مادي، حل مشكلات اقتصادي، كمك به كار و كسب، و ازدواج پسران و دختران آنان و ... و توفيق در اين امور مهم که هر يک عبادتي عظيم است با غرض ورزيهاي شخصي سازگاري ندارد.

گاهي به ديدار اقوام رفتن، تنها براي بستن دهان عدهاي و يا به جهت مفاخره و ابراز فضل و کمال مادي و ظاهري صورت ميگيرد که هر يک از اين مقاصد شيطاني ميتواند به تنهايي اساس و بنيان ارزشي اين عبادت را منهدم سازد.

جهم بن حميد گويد به حضرت صادق(عليهالسلام) عرض كردم: «براي من نزديكي هست كه بر غير دين من است. آيا بر من حقي دارند، فرمود : حق رحم را چيزي قطع نميكند، اگر همدين تو بود دو حق داشت : حق رحم و حق اسلام.»

حل معضلات اقتصادي

گذشته از ديدار با بستگان که في نفسه مورد توجه است، تلاش براي رفع کمبودهاي مادي آنان نيز بايد مد نظر باشد. اگر طبق دستورات اسلام عمل شود و هر صاحب مکنتي در حيطهي خانوادگي خود به رفع مشکلات بپردازد، تحقق جامعه بدون فقر امري ميسور و سهل خواهد بود. رفع كمبود اقتصادي ارحام با حفظ آبرو و هويت و كرامتشان بهره معنوي عظيمي براي افراد دارد.

قرآنکريم ميفرمايد: «و مثل آنان كه مال خود را در راه به دست آوردن رضاي حق انفاق ميكنند و با كمال اطمينان، دل به لطف حق شاد دارند، مانند بوستاني است كه در جاي بلندي باشد، و بارانهاي زيادي به موقع بر آن ببارد و حاصلي دو برابر دهد، و اگر باران بسيار نيايد، اندك اندك بارد تا به ثمر رسد، خداوند به آنچه انجام ميدهيد آگاه است.

ترحم در حق خويشان

حل مشکلات خويشان، يکي از اهداف اسلام در توجه دادن مومنان به صله رحم است ولي گاهي ممکن است نتوان از پس مشکل برآمد، در اين صورت نبايد همراهي روحي و همدلي را فراموش کرد که در دستگاه الهي، حتي رقت قلب براي خويشان ارزشمند است.

صله رحم به اندک چيز

رسول حق(ص) فرمود :»صله رحم كن، اگر چه به شربتي از آب باشد، و برترين مرحله صله رحم خودداري از آزار اوست.»

ارحام از كم محلي، تحقير شدن، تهمت خوردن و تكبر آزار روحي ميبينند و خودداري از آزار آنان از افضل مراحل صله رحم است.

و نيز فرمود :»در دنيا صله رحم كنيد گرچه به يك سلام باشد.»

سخنان ارزش مند

جبران خليل جبران: بجاست دوستي بخواهي که به روزهايت تلاش و به شبهايت آرامش بخشد.

دکتر شريعتي: زخمي بر پهلويم است، روزگار نمک ميپاشد و من پيچ و تاب ميخورم و همه گمان ميکنند که ميرقصم.

فرانسوا ولتر: فرصت ناراحت کردن ديگران در هر روز صدها بار به دست ميآيد و فرصت خوشحال کردن در هر سال، يک بار.

لقمان: اگرسخن نقره باشد، خاموشي چون زر پربهاست.

اهورا: آنکه با زندگي ميسازد، زندگي را ميبازد! با زندگي نساز، زندگي را بساز.

استفن کافي: پيش از آنکه بالا رفتن از نردبان موفقيت را شروع کنيد، ابتدا مطمئن شويد که نردبان را به ساختماني مناسب تکيه داده ايد.

ابن سينا: من در ميان موجودات از گاو خيلي ميترسم. زيرا عقل ندارد و شاخ هم دارد!

چرچيل: آدم بدبين سختي را در هر فرصتي ميبيند، آدم خوشبين فرصت را در هر سختي.

ويکتورهوگو: اميد در زندگاني بشر به همان ميزان اهميت دارد که بال براي پرندگان. عشق عبارت است از وجود يک روح در دو کالبد؛ عاملي است که دو تن را مبدل به فرشته واحدي ميکند.

شکسپير: عادل باش و هراسي به دل راه نده.

آنتوني رابينز: ما انسانها بيشتر از ترس اينكه به بلاي بزرگتري دچار نشويم، درد و بلاهاي كنوني را به جان ميخريم.

دي طفلک خاک بيز غربال بدست

ميزد بدو دست و روي خود را ميخست

                              ميگفت به هايهاي کافسوس و دريغ

                              دانگي بنيافتيم و غربال شکست

ابوسعيد ابوالخير

امريکا در انتظار بحران ديگر

همزمان با موج اعتراضات مردم امريکا عليه نقض حقوق بشر و تبعيض نژادي در اين کشور،مقامهاي امريکايي با نگراني تازهاي از واکنشهاي احتمالي جهاني به انتشار گزارش مجلس «سنا»، از شيوههاي شکنجه سازمان جاسوسي «سيا» مواجه شده اند.

مقامهاي امريکا که دراين کشور با ناآراميهاي جدي از اعتراضات مردمي نسبت به خشونت پوليس عليه سياهپوستان مواجه هستند، بيم آن دارند که انتشار گزارش «سنا» از شکنجههاي سازمان جاسوسي مرکزي امريکا (سيا) به بروز «خشونت و کشتار» در خارج از مرزهاي اين کشور منجر شود.

سناي امريکا گزارش 480 صفحهاي را از روشهاي شکنجه جاسوسان و نيروهاي امنيتي «سيا» در اختيار دارد که تنها خلاصهاي از تحقيقات جامعتر و شش هزار صفحهاي است که تاکنون علني نشده است.

اين نخستين گزارش علني در مورد روش‎‎هاي شکنجه سيا در زندانهاي مخفي اين کشور در سراسر اروپا و آسيا طي يک دهه گذشته است.

يکي از مقامهاي اطلاعاتي امريکا بدون ذکر نام خود به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت: از آن جا که اين گزارش ميتواند به واکنشهاي خشونت آميزي منجر شود کنگره هشدارهايي را درباره انتشار آن دريافت کرده است.

«مايک راجرز» سناتور جمهوريخواه امريکا پيشتر به شبکه «سي ان ان» گفته بود: سازمانهاي امنيتي و دولتهاي خارجي در محافل خصوصي گفته اند که گروههايي ممکن است به بهانهي اين گزارش، اقدامات خشونت آميز خود را عليه امريکا گسترش دهند.

شبکه خبري «راشا تودي» نيز معتقد است: مقامهاي امريکايي نگران آن هستند که افشاي روشهاي خشونت آميز «سيا» در شکنجه مظنونان و افراد دستگير شده، معيارهاي ادعايي اين کشور را در حفظ ارزشهاي اجتماعي و قانون اساسي زير سوال ببرد.

روزنامه فرانسوي «لو فيگارو» نيز به نقل از مسوولان کميسيون تحقيق سنا، اين گزارش را تکان دهنده خواندند. مقامهاي آگاه از محتواي اين گزارش گفته اند که در اين گزارش جزييات جديد و شوکه کنندهاي در مورد استفاده «سيا» از شيوههاي شکنجه شامل محروم کردن از خواب، حبس در مکانهاي بسيار کوچک، غرق مصنوعي يا القاي حس خفگي با آب فاش خواهد شد.

روزنامه فرانسوي «لوموند» نيز با اشاره به تدابير امنيتي اتخاذ شده در هياتهاي نمايندگي ديپلماتيک و اماکن نظامي امريکا در سراسر جهان، به نقل از اظهارات «جاش ارنست» سخنگوي کاخ سفيد امريکا، گزارش داد: تهديد امنيتي عليه تاسيسات و افراد امريکايي با انتشار اين گزارش افزايش خواهد يافت.

اين در حالي است که امريکا از زمان کشته شدن «مايکل براون» نوجوان 18 ساله سياهپوست امريکايي اوايل ماه آگست (اسد) در ولسوالي فرگوسن ايالت ميسوري توسط «دارن ويلسون» افسر سفيدپوست و تبرئه وي توسط هيات منصفه ايالت سنت لوئيس، روزهاي ناآرامي را تجربه ميکند.

همچنين راي مشابهي مبني بر بي گناهي «دانيل پانتالئو» مامور پوليس در نيويارک که مسوول مرگ «اريک گارنر» سياهپوست غيرمسلح است، موجي از خشم و اعتراض را در امريکا برانگيخت.

تظاهرات کنندگان در سراسر امريکا، خشونت پوليس را که تاکنون چند سياه پوست قرباني آن شده اند و نيز مصونيتي را که برخي از نيروهاي پوليس از آن بهره مند هستند، محکوم ميکنند.

براساس گزارشهاي منتشر شده در سال گذشته ميلادي 400 نفر از جمله شماري از شهروندان سياهپوست امريکايي در داخل امريکا قرباني خشونت و شکنجه نيروهاي پوليس و امنيتي شدند.

تظاهرات و اعتراضات عمومي در اکثر شهرهاي امريکا عليه نقض حقوق بشر و رفتارهاي تبعيض آميز همچنان ادامه دارد و معترضان و تظاهر کنندگان دو روز پيش در ايالت کاليفرنيا و نيز در نزديکي کاخ سفيد با وجود استقرار گسترده نيروهاي پوليس و ضد شورش به حرکت هاي اعتراض آميز خود ادامه دادند.

باراک اوباما رييس جمهور امريکا بارها در سخنرانيهاي خود، معترضان را به آرامش فراخواند و خواستار پايان يافتن اعتراضات و تظاهرات در شهرهاي اين کشور شده است.

آغاز مذاکرات هند و روسيه براي توليد جنگ افزار

مقامات هند و روسيه روز سه شنبه(18 قوس)، يک روز قبل از ورود ولاديمير پوتينٰ رييس جمهور روسيه به هند، مذاکره در مورد نحوه مشارکت در طرح چندين ميليارد دالري توليد مشترک هواپيماهاي جنگي نسل پنجم را آغاز کرده اند.

رييس جمهور روسيه امروز چهارشنبه ديدار دو روزه اي را از هند به منظور شرکت در نشست سالانه سران هند و روسيه در دهلي نو آغاز خواهد کرد.

منابع نظامي هند ميگويند که انجام مذاکره در آستانه ديدار پوتين از هند نشانگر علاقه شديد دهلي نو و مسکو براي اجراي اين طرح، به رغم وجود اختلاف نظرهايي بين طرفين در اين خصوص، ميباشد.

اين منابع ميگويند که اختلاف نظرهايي بين هند و روسيه در مورد توليد هواپيماهاي جنگي نسل پنجم وجود دارد و اين اختلافات در گفت وگوهاي قبلي رفع نشده است .

قرارداد اوليه در مورد طرح هواپيماهاي جنگي نسل پنجم در سال 2010 بين شرکت هواپيماسازي هندوستان ائروناتيکس (HAL) و شرکت سوخوي روسيه به منظور توليد اين جنگندهها براي استفاده هند و روسيه امضا شد.

قرارداد مربوط به تحقيق و توسعه جنگندههاي نسل پنجم قرار بود که تا سال 2012 امضا شودٰ ولي اين قرارداد تاکنون نهايي نشده است .

امضاي اين قرارداد زمينه را براي ساخت نمونهاي از اين جنگندهها و آزمايش پرواز آن هموار خواهد کرد.

منابع مطلع ميگويند که امضاي اين قرارداد در ديدار قريب الوقوع پوتين از هند بهخاطر ادامه اختلاف نظرهاي عمده بين طرفين در اين خصوص بعيد به نظر ميرسد.

هند قرار است که 50 درصد از هزينه اجراي اين طرح را تامين کندٰ ولي سهم کاري اين کشور در تحقيق، توسعه و ديگر جنبههاي اين برنامه به 13 درصد کاهش يافته است و اين امر موجب نارضايتي مقامات هندي شده است.

مقامات هندي ميگويند که کاهش سهم کاري هند در اجراي اين طرح به 13 درصد بر توانايي اين کشور در توليد داخلي اينگونه جنگندههاي پيشرفته تاثير خواهد کرد.

طرح جنگنده هاي نسل پنجم بر روي هواپيماهاي سوخوي تي-50 (SukhoiT-50 PAK-FA) نيروي هوايي روسيه استوار ميباشد و نوع هندي آن بهينه و برخي تجهيزات پيشرفته ديگر به آن افزوده خواهد شد.

انتظار ميرود که اجراي اين طرح 25 تا 30 ميليارد دالر براي هند هزينه در بر داشته باشد.

فلسطين عضو ناظر ديوان لاهه شد

رياض منصور، سفير فلسطين در سازمان ملل اعلام کرد که فلسطين به عنوان عضو ناظر ديوان بينالمللي کيفري لاهه پذيرفته شد.

به گزارش خبرگزاري فلسطيني «معا»، اين مقام فلسطيني ضمن اعلام اين خبر، از آن به عنوان دستاوردي مهم در رسميت بخشيدن به کشور فلسطين ياد کرد.

منصور گفت: موقعيت جديد فلسطين در ديوان بينالمللي کيفري «پيروزي ديگري براي فلسطينيان در عرصه بينالمللي است و آنها را در احقاق حقوقشان و بازشدن درها براي کشاندن سران اشغالگر اسراييل به پاي ميز محاکمه در اين ديوان کمک ميکند.

وي همچنين اضافه کرد: فلسطين اکنون به سوي عضويت کامل در اين نهاد بينالمللي در حرکت است.

ديوان بينالمللي کيفري که به موجب اساسنامه رم در سال 2002 رسميت يافت، نخستين دادگاه دائمي بينالمللي براي رسيدگي به جنايات عليه بشريت، نسل کشي و جنايات جنگي است.

مقر اين دادگاه در شهر «لاهه» هالند قرار دارد.

سازمان آزاديبخش فلسطين در سال 2009 از دفتر دادستان ديوان بينالمللي کيفري خواسته بود تا به جرايم جنگي رژيم صهيونيستي در غزه رسيدگي کند.

اما از آنجا که فلسطين عضو اين نهاد نبوده و وضعيتش به عنوان يک کشور در برخي نهادهاي بينالمللي هنوز نامشخص است، تاکنون هيچگونه تحقيق و تفحصي در راستاي درخواست فلسطين صورت نگرفته است.

هرچند، تشکيلات خودگردان فلسطين در نوامبر 2012 به عنوان ناظر در سازمان ملل پذيرفته شد و همين امر راه را براي آغاز تحقيقات ديوان بينالمللي کيفري باز کرد.

رژيم صهيونيستي در جديدترين تجاوزش به منطقه غزه در تابستان گذشته، در حدود 2 هزار و 200 فلسطيني را به خاک و خون کشيد.

جلوگيري از مشکلات اقتصادي پيش بيني نشده

تا آنجا که ممکن است استقلال اقتصادي خود را حفظ کنيد. در صورت داشتن چنين استقلالي است که خودتان ميتوانيد دربارهي نحوه زندگي تان تصميم بگيريد. آنگاه ميتوانيد به آرزوها و خواستهاي خود و نه ديگران فکر کرده و آنها را محقق کنيد. اگر ازدواج کرده ايد، حساب بانکي جدا از همسرتان براي خودتان بازکنيد. اين چيزي نيست که قرار باشد از همديگر پنهان کنيد.

درآمد بيشتر، شادي و رفاه بيشتر نيست

درآمد شما اهميت زيادي دارد اما نبايد باعث شود جنبهها و مسايل ديگر زندگي تان به طور کامل تحت الشعاع اين مساله قرار گيرد. در زندگي صبر براي رسيدن به آرزوها بهتر از عجله براي به دست آوردن شغل به هر قيمتي است. اين مساله در پيدا کردن شغل اهميت زيادي دارد. صرفا به دنبال به دست آوردن شغل نباشيد. بلکه به فکر اين باشيد که شغلي که داريد تا چه اندازه به روحيات، وضعيت و تحصيلات شما ميخورد. حتي اگر شغل داريد، ولي به آن علاقه نداريد، به شغلتان به عنوان امري موقت بنگريد و همچنان در جست وجوي شغل موردعلاقه تان باشيد.

هيچ گاه در زندگي آموزش را فراموش نکنيد

اگر خواهان اين هستيد که در زندگي فرصتهاي اقتصادي جديدي به دست بياوريد، هيچگاه از خواندن و يادگرفتن بازنايستيد. يکي از بزرگترين سرمايهگذاري هاي عمر ما، آموزش است. اين سرمايهاي است که در معرض تهديد و خطرات بيروني نيست. بنابراين در امر تحصيل و آموزش به هيچ عنوان خست به خرج ندهيد. بلکه تا آنجا که برايتان ممکن است خرج کنيد. پس براي وقتهاييکه آزاد هستيد، برنامه ريزي کنيد تا تواناييهاي خود را ارتقا دهيد.

قرض نکنيد

قرض کردن به هم ريختن اساس برنامهريزي مالي است. شما با قرض کردن، وضعيت مالي خود را دگرگون ميکنيد. برنامهريزي مالي يعني تناسب و توازن برقرار کردن ميان دخل وخرج، ميان درون داد و برون داد. با قرض کردن شما اين توازن را به طور کلي به هم ميريزيد؛ زيرا در يک مقطع درون داد به صورت موقت بيشتر از حد معمول است که باعث ميشود شما درباره خرجهاي تان چنان که بايد صرفهجويي نکنيد. از طرف ديگر هنگام بازپرداخت قرض، شما بايد فراتر از درآمد و دخلتان، خرج کنيد. اينجا است که برنامه مالي شما قفل ميشود. مطمئن باشيد بسياري از مشکلاتي که تصور ميکنيد فقط با قرض گرفتن حل ميشود را ميتوان با برنامه ريزي مناسب حل کرد.

واقعيت غم انگيز درباره بدن انسان

دانشمندان آغاز روند ضعف و پيري انسان را 39 سالگي دانستند.

دانشمندان امريکايي به واقعيت غم انگيزي دست يافتند و آن اينکه بدن انسان نه آنچنانکه قبلاً تصور ميشد از سن 50 سالگي، بلکه از 39 سالگي رو به پيري ميگذارد.

پژوهشگران علت اين امر را اين ميدانند که اوايل چهل سالگي توليد موادي که مسوول وضعيت طبيعي سلولهاي عصبي هستند يعني «ملين ها»، کند ميشود.

نتيجه آزمايشهاي دانشمندان نشان ميدهد از 39 سالگي به بعد انسان دچار تشتت افکار و ضعف حافظه ميشود و سيستمهاي عضلاني و قلبي-عروقي او بد کار ميکنند. به گفتهي دانشمندان، اين روند ربطي به نوع زندگي و فعاليت آدم و علايم جنسيتي و وزن ندارد.

پدر  بازيهاي کامپيوتري درگذشت

رالف بير (RalphBaer) که به عنوان پدر بازيهاي کامپيوتري شناخته ميشود در سن 92 سالگي در گذشت.

امروزه در هرجاييکه يک نمايشگر‏ در دسترس باشد، از گوشيهاي تلفن همراه هوشمند گرفته تا نمايشگرهاي بزرگ HD ‏، بازي هاي ويديويي نيز وجود دارند. نسل ما اين دسترسي گسترده به بازي هاي کامپيوتري را مديون رالف بير‏ است.

بير در اواخر دهه 1960 ميلادي‏، هنگاميکه براي يکي از شرکتهاي قراردادي ارتش به نام SandersAssociates کار ميکرد،‏‏ براي اولين بار از تلويزيون براي توليد بازي استفاده کرد.

نتيجه تلاش وي منجر به توليد دستگاهي شد که با عنوان BrownBox شهرت يافت و پس از مدتي به اولين کنسول بازي خانگي بدل شد که با عنوان MagnavoxOdyssey به بازار عرضه شد.

شرکت SandersAssociates در سال 1971 ميلادي درخواست ثبت دستگاه بير را به عنوان اختراع ارايه کرد و در سال 1973 آن را به ثبت رساند. اين دستگاه قابليت توليد صدا را نداشت و توان الکتريکي مورد نياز آن توسط باتري تامين ميشد و از صفحات شفافي براي نمايش تصاوير رنگي روي تلويزيون بهره ميبرد. اين دستگاه پنج سال قبل از عرضه دستگاه بازي Atari 2600 به بازار آمد.

بير يک مهاجر آلماني بود که قبل از جنگ جهاني دوم به امريکا رفت و در سال 1940 ميلادي به عنوان تکنسين خدمات راديويي مشغول به کار شد. اين سابقه کار در راديو باعث شد در زمان جنگ به عنوان مامور اطلاعاتي ارتش انجام وظيفه کند.

وي پس از جنگ در رشته مهندسي برق تحصيل کرد و مدرک کارشناسي خود را در سال 1949 از انستيتوت فني تلويزيون امريکا دريافت کرد.سپس در سال 1956 در شرکت Sanders که يکي از پيمانکاران ارتش بود‏ مشغول به کار شد و اين همکاري را تا سال 1987 ادامه داد.

وي در طول اين دوران تعداد زيادي از بازي هاي ويدويي را توليد کرد و به نام خود به ثبت رساند.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 407
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 571
  • بازدید ماه : 935
  • بازدید سال : 3,771
  • بازدید کلی : 84,290