loading...
سخن جدید
محمد رضا نعیمی بازدید : 48 1393/11/26 نظرات (0)

معتبرترین جامع حدیثی اهل‎بیت(ع)
نوشته فقیه عالیقدر حضرت آیت‎الله محسنی

یکی گنجی پدید آمد در آن دکان زرکوبی
زِهی صورت، زِهی معنی، زِهی خوبی، زِهی خوبی
پیشوای بزرگ اسلامی حضرت آیت‌الله محسنی افتخار دارم به عنوان نماینده شما در جلسه تجلیل از کتاب‎های برتر در سطح بین‎المللی، اعلان نمایم؛ جامع روایی 8 جلدی، معجم‎الاحادیث‎المعتبره نوشته حضرت شما در سه دوره و در سه رقابت، به عنوان کتاب برتر و اول شناخته شده است.
مرتبه نخست در کتاب فصل،
مرحله دوم در کتاب سال حوزه‎های علمیه اهل تشیع،
مرحله سوم در بیست و دومین دوره جایزه جهانی کتاب سال، به عنوان کتاب اول در سطح بین‎الملل اسلامی، در این مرحله، این کتاب از میان 17000 عنوان کتاب چاپ شده در خارج از ایران و 23721 عنوان کتاب چاپ شده در ایران که در حوزه کلان تمدن اسلامی نگاشته شده اند، برگزیده شده و رتبه اول را کسب کرد و در سالن اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی – تهران با حضور اندیشمندانی از جهان اسلام مورد تجلیل قرار گرفت.
داوران علمی کتاب سال معتقد بودند: «این کتاب در دوران معاصر، تنها جامع حدیثی است که با تخصص و روش‎مندی نوشته شده است، همچنین آنان اظهار داشتند، اظهار نظرهای نویسنده در توضیح اصطلاحات حدیثی و شرح برخی مفاهیم روایات؛ روشنگرترین و با اهمیت‎ترین بخش این مجموعه فاخر هشت جلدی است»
دبیر علمی کتاب سال که یکی از اندیشمندان جهان اسلام است، گفت: توضیحات نویسنده در حاشیه احادیث، معارف فراوانی را در حوزه‎های نیاز اصلی مسلمانان، تأمین می‎کند، توضیحاتی پیرامون مفاهیمی چون تقریب مذاهب اسلامی، دینداری در عصر جدید، اقتضائات عصر کنونی، توجه به مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، ارزش کتاب را بالا برده و فهم احادیث را بسیار سهل گردانده است.»
همچنین افتخار دارم که در معرفی این دایرۀ المعارف بزرگ و معتبر‎السند اسلامی، اظهار نمایم:
معجم‎الاحادیث المعتبره، تنها جامع روایی معتبرالسند در تاریخ حدیث اهل تشیع است. از ابتدای تدوین حدیث اهل بیت‌(ع) از جمله کتب اربعه، جوامعی چون وسایل الشیعه، بحارالانوار، الوافی، جامع الاحادیث، به درجیه اعتبار معجم الاحادیث المعتبره نمی‎رسد.
معجم‎الاحادیث المعتبره، واجد مصدرشناسی حدیث است. این ویژگی فاخر، یکی از اوصاف انحصاری او و از ابتکارات نویسنده اش می‎باشد. این دقت نظر در هیچ جامع روایی صورت نگرفته است. صاحبان جوامع روایی سابق رضی الله عنهم به این مفهوم که ابتدا باید اعتبار مصدر حدیث بررسی گردد و سپس به بررسی سند و سایر جهات حجیت خبر پرداخت، ملتفت نبوده و یا متوجه آثار آن نشده بودند که گاهی از کتب کتابخانه‎ها و یا خریداری شده از بازار، نقل حدیث کرده‌اند.
معجم‎الاحادیث المعتبره، طرح جدیدی در ابواب حدیث گشوده است. نویسنده دانشمند آن با مطالعه و تجزیه و تحلیل دانش حدیث، ترتیبی نو و مبارکی در ساختار ابواب حدیث ارایه کرده است. همچنین ابوابی مثل کتاب الرجال، کتاب المعارف و... که در گذشته مغفول بوده، در این طرح نمایان گشته است.
معجم‎الاحادیث المعتبره، افق پاک و درخشانی را بر چهره‎ مذاهب اسلامی خواهد گشود و آنها را از سایه‎ی شوم احادیث جعلی، ناصحیح، افراط زا، کینه آور و در نهایت پیروان مذاهب اسلامی را از خصوصیت در تاریکی خارج خواهد کرد.
معجم‎الاحادیث المعتبره، استخراج، تصفیه منابع فرهنگ، تمدن و خرد دینی است. این کتاب هشت جلدی، تلاش ده ساله‎ی عالم کهن، در اوج پختگی خرد و دانش دین و فهم مقتضیات زمان و عصر و پس از تألیف بیش از یک‎صد و پنجاه جلد کتاب تخصصی و ابتکاری است.
معجم‎الاحادیث المعتبره، بار سنگین دفاع و یا توجیه و تفسیر مشقت‎آور دریایی از احادیث ناصحیح را از دوش عالمان اهل تشیع پایین آورد و دست بدخواهان را که به استهزاء بلند شده بودند نیز کوتاه گرداند.
شخصیت‎های تاریخ‎ساز، علمی و موسس به ندرت در زمان خود شناخته خواهند شد، تا زمانی از دوران آنها نگذرد و طومار اندیشه، اقدامات و خدمات آنها در مقابل آیندگان نگشاید، ناشناخته باقی خواهند بود. آنچه امروزه ما شاهدش هستیم، درخت مبارکی است که آیندگان گرد ثمر آن جمع خواهند شد و بهره‎های معنوی فراوانی خواهند برد و بر روان پاک غارس این شجره طیبه درودها نثار خواهند کرد.
این مجموعه مجاهدت‎ها و تلاش‎های خستگی‎ناپذیر حضرت آیت الله محسنی را می‎ستاییم و آرزوی درازی عمر و خلق آثار مبارکی همچون معجم‎الاحادیث المعتبره، از ساحتش می‎نماییم و امید جوشش بیش‎تر قلم و بیانش را داریم.
سخنت خور فرشته است، تو اگر سخن نگویی    مَلَک گرسنه گوید، که بگو؛ خموش چرایی؟


با احترام
سید احمد حسنی حنبیف
تهران، سالن اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی
19 دلو 1393 خورشیدی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 363
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 527
  • بازدید ماه : 891
  • بازدید سال : 3,727
  • بازدید کلی : 84,246