loading...
سخن جدید
محمد رضا نعیمی بازدید : 14 1394/01/17 نظرات (0)

نویسنده: محمدرضا نعیمی

حمله‎ی هوایی و زمینی ائتلاف عربی – غربی به سرکردگی عربستان به یمن و اعلام جنگ در برابر مبارزان حوثی در قالب یک تجاوز آشکار صورت گرفت و برخی از کشورهای منطقه با احتیاط کامل و رعایت جوانب این قضیه‎ی حساس، موضع محافظه‎کارانه گرفتند.
شکی نیست که ورود به این گونه مسایل حساس و تنش‎زا که دست‎های دسیسه‎گر زیادی در پی دامن زدن به آن اند، نیازمند تأمل بیش‎تر است و هر کشوری که تصمیم بر اتخاذ موضع در آن را داشته باشد، نباید بدون دقت لازم نسبت به این‎گونه قضایا اظهار نظر کند. راه اندازی تجاوز به خاک یمن با حمایت غرب و به صورت مشخص ایالات متحده امریکا و نیروی عملی عربستان بیش از آنکه مبنا و مدعای مشروع داشته باشد با اهداف غیرمشروع و آتش افروزی‎های اختلاف‎جویانه به راه انداخته شده است.
حامیان غربی این جنگ‎‏ در پی آنند تا با شعله افگندن در یمن، میدان جنگ‎های فرقه‎ای را داغ‎تر ساخته و با ایجاد بحران در جهان اسلام و خاورمیانه از یک‎سو به مقاصد سیاسی شان در راستای تضعیف کشورهای اسلامی برسند و از جانبی هم بازار فروش تسلیحات خویش را گرم نموده و مقدار بیش‎تری از دالرهای نفتی کشورهای عربی را تصاحب شوند.
در این میان، ورود کشورهایی چون افغانستان که از یک‎سو آتش‎های زیر خاکستر زیادی را به لحاظ زمینه‎های موجود اختلاف‎های فرقه‎ای در خود پرورش داده است و از جانبی هم از جنگ‎های چندین ساله آسیب پذیر گردیده و مستعد ظهور و بروز گروه‎های جنگجویانه است، نیازمند احتیاط بیش‎تر می‎باشد. زیرا جنگ یمن به همان اندازه که در پرتو حمایت‎های غربی و عربی شعله ور شده است، مخالفان منطقه‎ای و حلقه‎‏‎های قدرتمند دیگری را نیز دارد که نادیده گرفتن آنها پیامدهای جدی را به دنبال دارد.
اما متأسفانه ابراز نظر ارگ ریاست جمهوری کشور به حمایت از موضع عربستان، لایه‎های مختلفی از جامعه را بهت زده کرده و دچار حیرت و تأسف ساخت. زیرا این خطای استراتژیک از یک‎سو به نحوی چاپلوسی سیاسی را در برابر امریکا و عربستان می‎رساند و از جانب دیگر، این کشورها را در انجام یک تجاوز آشکار به خاک یمن حق به جانب جلوه داد.
لحن بیانیه‎ی ارگ ریاست جمهور به گونه‎ای بود که گویا «حرمین شریفین» به خطر افتاده و دولت شاهی عربستان به خاطر دفاع از اماکن مقدس دست به کار شده و در خاک یمن یورش برده است! این درحالی است که دفاع از اماکن مقدس مسلمانان بر هر مسلمانی فرض است، ولی نباید این مسأله را با موضع‎گیری سیاسی از سوی دولت‎مردان ریاض خلط نموده و درهم آمیخت. زیرا با قدرت گرفتن جنبش حوثی در یمن، خطر خاصی متوجه خاک عربستان و اماکن مقدس نبود و تنها موضعی‎که لازم بود از سوی دولت‎های اسلامی گرفته شود، تأکید بر حل مسالمت‎آمیز اختلاف داخلی میان یمنی‎ها بود، نه دست یازیدن به اعمال زورگویانه و تجاوزکارانه‎ای که در قالب آن صدها شهروند غیرنظامی یمن کشته شده و تا هنوز هم این قربانی‎ها ادامه دارد.
از سوی دیگر، عربستان در حمایت از جنبش‎ها افراطی و تمویل و تطمیع عناصر وابسته به گروه‎های تروریستی سابقه‎ی زیادی داشته و افغانستان نیز از این ناحیه آسیب‎های بزرگی را متحمل شده است. لذا قرار گرفتن دولت کابل با عربستان یک صف، به معنای چشم بستن بر تمام آسیب‎هایی است که در گذشته از این ناحیه متوجه ملت مسلمان افغانستان گردیده است.
در واقع همین عوامل و دلایل نیز باعث گردید تا واکنش‎ها نسبت به این مسأله، رنگ و بوی مخالف با موضع رسمی ارگ ریاست جمهوری را پیدا کرد. اولین صدای مخالف با این موضع از سوی ریاست اجرائیه بلند شد و عبدالله عبدالله با اعلام اینکه دولت و ملت افغانستان از جنگ بیزار است، حمایت از جنگ یمن از سوی افغانستان را رد نمود. پس از آن نیز آگاهان سیاسی و تحلیگران امور این موضع ریاست جمهوری را یک خطای استراتژیک دانستند و جنبش‎های مدنی و مردمی نیز به صورت رسمی و غیر رسمی در صفحات اجتماعی و بسترهای عینی و میدانی با مخالفت با این موضع رسمی دولت کابل پرداختند.
تمامی این تحرکات مردمی و مدنی نشان می‎دهد که افکارعمومی در افغانستان بیدار است و به خوبی از اوضاع کشور و تحولات منطقه‎ای و جهانی ترصد می‎کند و نسبت به آن واکنش منطقی را اختیار می‎کند. پس بهتر است تا ارگ ریاست جمهوری این واکنش‎ها را مد نظر گرفته و با توجه به تقاضاهای جمعی مردم و منافع ملی کشور نسبت به این مسایل موضع‎گیری نماید. شکی نیست که هرآنچه که خلاف منافع ملی و متضاد با تقاضاهای جمعی مردم باشد، نه تنها اقبال عملی شدن را نخواهد یافت، بلکه تنها پیامد آن بی اعتمادی نسبت به حکومت بوده و از سویی هم عدم استقلال سیاسی آن را نشان خواهد داد. زیرا این‎گونه مواضع به خوبی آشکار می‎سازد که دولت کابل در بسا موارد بیش از آنکه تابع منافع ملی و افکارعمومی کشور باشد، در پی راضی نگهداشتن باداران سیاسی بیرونی اش می‎باشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 200
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 364
  • بازدید ماه : 728
  • بازدید سال : 3,564
  • بازدید کلی : 84,083