loading...
سخن جدید
محمد رضا نعیمی بازدید : 15 1394/01/17 نظرات (0)

روزگاری اتحاد جماهیر شوروی دومین قدرت جهان، اما هم‎طراز با امریکا و یکی از دو ابر قدرتی بود که در دوران جنگ سرد جهان را اداره می‎کردند. گرچه ندانم کاری داخلی و مشکلات درونی اندیشه کمونیزم عمر آن را کوتاه ساخت، لیکن هیچ‎کس اقتدار و دستاوردهای بزرگ شوروی را انکار نمی‎کند که اولین کشوری بود که به بمب هسته‎ای دست یافت و در همه صنایع در جهان برجسته بود به ویژه در صنعت متالوژی و بسیاری از صنایع سنگین.
کار تا جایی پیشرفت که امریکا برای تأمین منافع متحدینش ناگزیر به پای میز مذاکره رفت و پیمان‎های معروف «سالت» را امضا کرد تا هم حجم سلاح‎ها کنترل و هم استقرار صلح با ثبات‎تر شود. اما نکته‎ی مهم‎تر در آن زمان، فضای حاکم بر جهان بود که ضرورتاً توافق شوروی و امریکا آن را اداره می‎کرد.
در تمامی مناطق بحرانی جهان اوضاع این‎گونه بود و اینک امروز باراک اوباما، رییس جمهور امریکا برای توجیه مخالفین خود می‎گوید: در گذشته هم ناگزیر بودیم پیمان‎هایی را با شوروی امضا کنیم؛ و این یعنی سطح ایران نه یک بازیگر منطقه‎ای بلکه جهانی است و این اعتراف رئیس جمهور بزرگ‎ترین و قوی‎ترین کشور جهان است که خود ادعای جهان سالاری دارد.
سرانجام، پس از گذشت 8 روز نفس‎گیر از آغاز مذاکرات ماراتونی میان ایران و کشورهای گروه 5+1 در لوزان سوییس، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و فردریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حضور وزرای امور خارجه این شش کشور از توافقی تاریخی خبر دادند و در نهایت به انتظارها پایان دادند.
شاید بتوان گفت این «توافق ویژه تاریخی» به اذعان باراک اوباما در نوع خود بی سابقه است و پیام‌های زیادی در خود دارد که می‎توان آنها را در چند بند برشمرد:
- توافق لوزان، صفحه جدیدی در روابط ایران و امریکا که رهبری کشورهای غربی علیه ایران را بر عهده داشت، باز می‌کند. صفحه‎ای که از آمادگی امریکا برای تعامل با مردم ایران بر اساس احترام متقابل خبر می‎دهد.
- نباید فراموش کنیم که اگر نرمش قهرمانانه تیم مذاکره کننده ایران در برابر این شش کشور نبود، اکنون شاهد چنین توافقی نبودیم و همان طور که پیش از این دکتر روحانی، رئیس جمهوری کشورمان فرموده بودند بر اساس برد- برد چنین نتیجه‎ای صورت نمی‎گرفت.
- نقش مهم منطقه‎ای ایران در سوریه، عراق و یمن سبب شد تا اوج توانایی و همت ایرانی‎ها به کشورهای جهان ثابت شود و آنها نیز در برخی امور عقب نشینی کنند. اکنون براساس صحبت‎های محمدجواد ظریف، توافق برد - برد صورت گرفته و این نشانگر ورود ایران به مرحله‎ای جدید و به اذعان غربی‎ها درها برای بازگشت ایران به جامعه بین‎المللی باز شده است.
- روسیه اولین کشوری است که از این توافق استقبال کرده و معتقد است این توافق بازتاب مثبتی در منطقه خاورمیانه خواهد داشت.
- یکی از مهم‎ترین دستاوردهای این توافق حضور پژوهشگران هسته‎ای ایران در فعالیت‎های بین‎المللی هسته‎ای است که بر اساس پژوهش‎های علمی و تأسیساتی صورت خواهد گرفت و این افتخاری بزرگ برای ایران و پژوهشگران ایرانی خواهد بود. این تحولات در حالی رخ می‎دهد که منابع خبری در دولت امریکا از جاسوسی اسرائیل در مذاکرات هسته‎ای خبر داده بودند و معتقد بودند این جاسوسی بخشی از برنامه نتانیاهو برای شکست مذاکرات هسته‎ای ایران بوده است. اقدامی‎که خشم مقامات امریکایی را برانگیخت و سبب شد تا طرفین ارشد مذاکره کننده در ابتکاری، برای فرار از شنود صهیونیست‎ها، فضای باز را برای انجام برخی صحبت‎ها انتخاب کنند.
اما نکته مهم اینجاست در حالی‎که همه رسانه‎ مطرح بین‎المللی به پخش اخبار توافق هسته‎ای ایران با کشورهای 5+1 پرداختند و از یک شوک حیرت آور خبر می‎دادند، رسانه‎های کشورهای حوزه خلیج فارس و یا به تعبیری کشورهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از پخش آن خودداری کردند. شبکه الجزیره قطر، شبکه العربیه و همچنین شبکه الاخباریه عربستان سعودی به وضوح با ممانعت از پخش زنده، تنها به خبری کوتاه در بخش خبری خود بسنده کردند و هنوز در اعلام موضع تردید دارند.
نکته‎ی مهم دیگری که اشاره به آن خالی از لطف نیست، اظهارات مهم و قابل تأمل باراک اوباما پس از قرائت بیانیۀ هسته‎ای در گلدن رز کاخ سفید است که به اختصار به بندهایی از آن اشاره می‌شود؛ سخنانی‎که برای بسیاری از بازیگران منطقه‎ای غیرمنتظره بوده و به خوبی بیانگر فهم مشترک میان طرفین مذاکره کننده بود:
1- اگر این توافق به طور کامل اجرا شود از حصول ایران به سلاح هسته‎ای جلوگیری می‎کند.
2- ایران خود به پای میز مذاکره آمده و تحریم‎ها به تنهایی نقشی در توقف برنامه هسته‎ای ایران نداشته است.
3- فتوای آیت الله خامنه‎ای درباره مممنوعیت سلاح هسته‎ای ابزار خوبی برای پایبندی ایران به توافق هسته‎ای است.
4- این یک توافق تاریخی با ایران بوده و با اهداف اصلی امریکا همسویی دارد.
5- این توافق بهتر از تحریم‌هایی است که در طول 20 سال علیه ایران در جریان بود و بهتر از جنگ است و راه حل دیپلوماسی تنها راه حل این مسئله بود.
6- حتی اگر ایران بخواهد توافق را نقض کند، حداقل یکسال زمان نیاز دارد تا بتواند مواد لازم برای تولید سلاح هسته‎ای را تامین کند.
7- ایران هیچگاه پلوتونیوم مناسب برای تولید سلاح اتمی تولید نخواهد کرد.
8- توافق با ایران براساس اعتماد نبوده بلکه بر اساس تحقیقات انجام شده بوده است .
9- به ملت ایران می‎گویم که آماده ایم بر اساس احترام متقابل با شما تعامل کنیم.
10- ایران بیش‎تر از همه کشورها در معرض بازرسی و تفتیش قرار می‎گیرد.
11- جامعه بین‎المللی تحریم‎ها علیه ایران را به تدریج لغو خواهد کرد و لغو تحریم‎ها منوط به پای‎بندی کامل ایران به توافق هسته‎ای است.
12- توافق با ایران بهترین گزینه برای اسرائیل است و از امنیت اسرائیل کوتاه نمی‎آییم.
13- من و آقای نتانیاهو درباره پرونده هسته‎ای ایران اختلاف نظر داریم و من معتقدم راه حل مسالمت آمیز بهترین گزینه است.
14- به پادشاه عربستان تاکید کردم امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس از اصول امریکا است.
15- در صورت مخالفت جمهوری خواهان با این توافق، جهان امریکا را ملامت می‎کند.
فاطمه محمدی، سردبیر ماهنامۀ سیاسی العالم/ منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 40
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 476
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 640
  • بازدید ماه : 1,004
  • بازدید سال : 3,840
  • بازدید کلی : 84,359