loading...
سخن جدید
بازدید : 24 1393/04/23 نظرات (0)

 

 

روزهای سرنوشت‎ساز مذاکرات 1+5 و ایران

 

 

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که به روزهای سرنوشت ساز نزدیک میشود در فضایی نه چندان روشن اما پر ابهام ادامه یافته و طرف‏های مذاکره کننده ساعات طولانی را پشت درهای بسته به گفت وگو پرداختند.مذاکره هستهای در روز یکشنبه در فضای آکنده از اختلاف برگزار شده و اثبات این ادعا، سخنان هریک از مقامات کشورهای شرکت کننده در این مذاکره بوده که اعلام کردند اختلافات وشکاف‏ها در مذاکرات بسیار زیاد است.

از سوی دیگر رسانههای خبری و تحلیلگران نیز طی دو روز اخیر و با ورود وزرای خارجه گروه 1+5 به وین اعلام کردند که احتمال دستیابی به توافق در این دور از مذاکرات بسیار مشکل است.در وین 6 بازار چانه زنی و دیدارهای دو جانبه و سه جانبه در وین این روزها داغ بوده است و تیم مذاکره کننده هستهای ایران روز پرمشغلهای را پشت سرگذاشته است و هریک از طرف‏های مذاکره پس از دیدارهای طولانی در پشت درهای بسته سخنان کوتاهی را در گفت گو با رسانهها بیان کردند.

وزیر امور خارجه ایران یکشنبه شب و در پایان دوازدهمین روز از مذاکرات وین 6 گفت: در مذاکرات هستهای هنوز به نتیجه نرسیده‏ایم اما هفت روز سخت و سنگین را برای ادامه مذاکرات پیش رو داریم .محمد جواد ظریف بعد از دیدار و گفت و گو با همتایان امریکایی و اروپایی خود در هتل کوبورگ در گفت و گو با خبرنگاران افزود: من در طول 5 ساعت گذشته همه اعضای کشورهای 1+5 را ملاقات کردم و گفت و گوهای خوبی داشتیم.

ظریف گفت: این دیدارها در قالب گروهی به اتفاق خانم اشتون با سه کشور اروپایی و دوجانبه با امریکا و نیز با وزیران امور خارجه آلمان ، فرانسه و انگلیس انجام شد. همچنین ملاقاتهایی با مقام های چینی و روسی داشتیم.وزیر امور خارجه ایران  خاطرنشان کرد: در همه این ملاقاتها سعی کردیم با استفاده از فرصت حضور وزیران در وین تلاش کنیم تا روش‏های قابل توجه و نوگرایانه‏ای را برای حل معضلات باقی مانده و رفع موانع پیدا کنیم.

ظریف تاکید کرد: چون هدفی که ما در برنامه مشترک اقدام جنوا تعیین کردیم کاملا مشخص است و آن اینکه برنامه هستهای ایران باید ادامه پیدا کند و البته در کنار آن نگرانیها درمورد هرگونه احتمال سوء استفاده از این برنامه نیز رفع شود. هدف ما هم همین است.ینکه راجع به مواردی به صورت یک جانبه پیش بینیهایی شود یا حد و مرزهایی تعیین شود، حتما به این کار کمکی نمیکند. ما امروز تلاش کردیم که راه های جدیدی را بررسی کنیم .هنوز به توافقی نرسیدهایم اما بحثها خیلی خوب بوده و من احساس کردم که همه طرفها با علاقه برای اینکه اگر امگان داشته باشد راهی پیدا شود برای آن تلاش می کنند و امیدواریم که همین جو با جدیت ادامه یابد.

قرار است مذاکرات ادامه داشته باشد همانطوری که قبلا گفته بودیم حضور وزرا در وین قسمتی از کار بود و پایان کار نیست و ما از صبح فردا کار را ادامه می دهیم .

جان کری وزیر خارجه امریکا پس از دیدار با محمد جواد ظریف درهتل کوبورگ که یک ساعت و نیم به طول کشید به خبرنگاران گفت: باید همچنان به مذاکره ادامه دهیم تا به نتیجه برسیم.کری که دیدارش طولانی ترین دیدار وزیران خارجه 1+5 با محمد جواد ظریف بود بیش از این حاضر به گفت و گو با خبرنگاران نشد. او دستی برای خبرنگاران تکان داد و به هتل ماریوت محل اقامت خود رفت.وزیر خارجه امریکا اعلام کرد که مذاکرات خوبی با آقای ظریف داشتیم که باید ادامه یابد.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس با بیان این که شکافهای عمیقی وجود دارد، گفت: مذاکرات تا رسیدن به توافق ادامه خواهد داشت اما در مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسیدیم.وی با بیان اینکه ایران باید ثابت کند که برنامه هستهای اش صلح آمیز است، گفت: هنوز نتوانسته ایم مشکل را حل کنیم و مذاکرات پیشرفتی نداشته است اما تا رسیدن به توافق، مذاکرات را ادامه می دهیم .هیگ تصریح کرد: این که امروز وزیران امور خارجه برای مذاکره به وین آمدند، خیلی خوب بود.

فرانک اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان پس از دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که نمیتواند نتیجه مذاکرات ایران و گروه 1+5 را پیش بینی کند. وزیر خارجه آلمان یکشنبه شب در جمع خبرنگاران با بیان این ادعا که در حال حاضر توپ در زمین ایران است، گفت: در حال حاضر دقیقا نمی توانم بگویم که مذاکرات به نتیجه خواهد رسید یا نه.  

مهلت رسیدن به توافق اتمی در 20 جولایبه پایان می‌رسد، اما اگر همه شرکت‌کنندگان در مذاکره اتمی موافقت کنند، این مهلت می‌تواند برای شش ماه دیگر تمدید شود.

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 196
  • بازدید ماه : 560
  • بازدید سال : 3,396
  • بازدید کلی : 83,915