loading...
سخن جدید
بازدید : 28 1393/04/23 نظرات (0)

 

 

شرم هم شرم کرد

(در باب طرح امتیازات مادام العمر اعضاي مجلس!)

علی بنیادی

طرح قانون امتیازات نمایندگان مجلس، شنبه این هفته در حالی به تصویب رسید که افغانستان در فقر مطلق قرار دارد و بازار معاملات، تجارت و اقتصاد رو به رکود است. نبود اشتغال و بیکاری، همراه و همراز دایمی مردم این سرزمین بوده و همواره فشارها و سختیها را بر اهالی وطن ما تحمیل کرده است، هنوز بودجه دولت توسط خارجیها تمویل میشود و حتی در بودجه عادی وابسته به بیگانگان هستیم. با این وجود و دهها و صدها معضل، مشکل، بیچارگی و دربدری دیگر که مردم ما با آن دست به گریبان اند، وکلای تازه به دوران رسیده که از رای مردم و توسط انتخاب ملت به خانه‌ی ملت راه یافته اند، اینک زمینه را برای تضمین زندگی مادامالعمر شان فراهم ساخته و قانونی را به‎تصویب رسانده اند که برمبنای آن، 25 درصد معاش چهارهزار دالری، پاسپورت سیاسی برای خود و پاسپورت خدمت برای خانوادههای خود و همچنین داشتن محافظان امنیتی را برای پس از پایان دوره وکالت شان اختصاص داده اند.

مجلس، این امتیازات را درحالی به‎صورت قانون درآورده که مردم چندان دلی خوشی از بیشتر آنان ندارند؛ زیرا این دسته از نمایندگان متهم به معاملاتی شده اند که ضرر آن به وسعت جغرافیایی افغانستان به‎مردم کشور آسیب زده است؛ از قبیل رای به وزیران ناکارآمد و فاسد، باج خواهی از مقامهای حکومتی، دلالی برای موکلان حتی در گرفتن مجوز تکسی و عزل و نصبهای فراقانونی در مناصب دولتی و همچنین تصویب قانونی مبنی بر سابقه‌ی یک دوره وکالت برای احراز نمایندگی در شورای ملی، مواردی اند که بسیاری از نمایندگان به آن متهم هستند. البته شکی نیست که نمایندگان با وجدان، صادق و دلسوزی نیز وجود دارد که پا به‎پای موکلان خود اداره به اداره جهت حل مشکل شان راه میروند اما تعداد این دسته از نمایندگان شاید فراتر از تعداد انگشتان دو دست هم نرود.

از سویی هم، این عالی جنابان، حتی درحال خدمت و دوره قانونی شان حضور مستمر در وظیفه نداشته و ندارند و دربسیاری موارد، طرح و لایحه قانونی به‎خاطر عدم تکمیل نصاب از تصویب بازمانده اند. قانونا، این دسته از وکلا حق دریافت معاش و سایر امتیازات را ندارند اما در طول این دورهها هیچگاهی هیأت اداری مجلس این معضل را حل نتوانست و نمایندگان خاطی همچنان از حقوق و معاشات بهره برده اند.

اکنون، وکلا با این پیشینهی ناموفق و ناکارآ، وقاحت را به حدی رسانده اند که میخواهند از بیتالمال مردم غریب و بیچاره کشور، پس از وکالت نیز شکم سیر نموده و همچنان باد در گلو انداخته و تا فردا و فرداها از امتیازات فراقانونی خود و خانوادههای شان استفاده نمایند.

واقعا از عجایب است که از میان 125 تن از اعضای حاضر درمجلس 117 نماینده این قانون را تصویب کرده اند درحالیکه پیش از این، بسیار کم اتفاق افتاده که مجلس با این میزان از رای بالا، قانونی را تصویب کرده باشد، مگر در مواردی که پای معامله در میان بوده است.

 با این وجود، این قانون اکنون از تالار مجلس بیرون شده و قرار است به مجلس سنا فرستاده شود.

اکنون، شهروندان کشور انتظار دارند که سناتوران پای بر بالای نفس اماره گذاشته و از موقعیت حقوقی و جایگاه قانونگذاری شان سوء استفاده نکنند؛ زیرا کشوریکه هنوز در ابتداییترین نیازها، ضرورتها و مطالبات شان نیازمند خارج از کشور است، این همه پول و سرمایه را از کجا بیاورد تا ماهانه به صدها وکیل، که کم کم شمار شان بعد از هر دوره وکالت ممکن است به هزاران تن برسد پرداخت نماید.

از سویی هم به‎نظر میرسد که شورای ملی فرصت مناسبی را برای تصویب این طرح یافته اند؛ زیرا در این برهه‌ی زمانیکه این طرح به تصویب رسیده است، احتمال اینکه توشیح آن به ریاست جمهوری جدید بماند چندان دور از انتظار نیست. در چنین شرایطی، رییس جمهور جدید نیازمند همکارهای زیادی اعضای مجلس نمایندگان است؛ از تایید وزیران کابینه گرفته تا روسای چهارقوه مستقل از جمله مواردی اند که رییس جمهور بعدی به همکاری تنگاتنگ نمایندگان شدیدا وابسته است. لذا تصویب این طرح قانون، در چنین شرایطی میتواند به‎عنوان یک اهرم فشار وکلای مجلس برای توشیح آن به رییس جمهور جدید مطرح باشد.

اگر این گمانه درست باشد، وکلای شورای ملی به‎نوعی حساب شده در این برهه‌ی زمانی این طرح را تصویب کردند تا از ابزارهای لازم برای تصویب آن بهره ببرند اما راهکارهای قانونی نیز برای رد این طرح قانون وجود دارد زیرا برفرض که رییس جمهور برحال یا آینده مجبور گردد تا چنین طرح فرصت طلبانه و ظالمانهای را توشیح نماید، این طرح درصورتی قابل انفاذ میباشد که در جریده رسمی نیز به چاب برسد.

ریاست جمهوری میتواند چنین طرحی را درصورتیکه سودجویانه تلقی نماید و از سویی هم مجبور به‎امضای آن گردد، پس از امضا، از نشر آن در جریده رسمی خود داری ورزد. در چنین صورتی این طرح خود به‎خود از مرحله اجرایی شدن باز خواهد ماند و برنامه فرصت طلبانه، غیرعادلانه و بدور از واقعیتهای موجود افغانستان خنثی خواهد شد.

با این وصف، جای تاسف اینجاست که این طرح قانون در شرایطی به تصویب رسید که افغانستان درگیر مسایل انتخاباتی است؛ همه تشویش از ظهور هیولای جنگ و ترس از گرسنگی، آوارگی و تعطیلی زندگی، علم و رکود دانش و قصه و داستانهای دامنه دار انتحار و انفجار را داشته و به‎انتظار نشسته اند، اما در یک چنین وضعیتی، خانه‎ی ملت به خانه مافیا تبدیل شده و غارت دار و ندار اما قانونمند مردم بیچاره این سرزمین، طراحی میشود.

واین است که شرم هم حتی از وجود چنین طرحی و نماینده‎ای که کارت سبز بالا کرده است، شرم میکند!

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 324
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 488
  • بازدید ماه : 852
  • بازدید سال : 3,688
  • بازدید کلی : 84,207