loading...
سخن جدید
بازدید : 39 1393/04/31 نظرات (0)

 

 

روزه داران خوش اخلاق

 و امتيازات ويژه

براساس روايات معتبر، عظمت و بزرگي ماه خدا به اندازهاي است که چراغ عقل و انديشهي آدمي در مقام ارزشگذاري براي اين ماه عزيز، خاموش و بي فروغ گشته، بهگونهاي که هرگز توانايي تعيين قيمت و بهاييکه در شأن اين ماه بزرگ باشد را ندارد.

بر اساس همين عظمت و بزرگي است که در روايتي پيامبر گرامي اسلام ميفرمايد:«اگر بنده از آنچه كه در ماه رمضان قرار داده شده آگاهي داشت، با تمام وجود دوست ميداشت كه همهي سال ماه رمضان باشد.»

فرمايش نوراني پيامبر عزيز اسلام(صلي الله عليه و آله) بيانگر آن است که در ماه مبارک رمضان، ساعت ها و حتّي ثانيه ها ارزشي فوق حدّ تصور پيدا ميکنند، مطلب بسيار مهمّ و اساسيکه در مورد ماه رمضان بايد به آن توجّه داشت آن است که آنچه به زيبايي اين ماه خوب خدا افزوده، و طراوت و تازگي بيشتري به آن ميبخشد، حسن خلق و رفتار نيکي است که روزه دار محترم در اين ماه از خود به نمايش ميگذارد.

به هر حال زندگي انسان در اين دنيا با مشکلات و سختيهاي زيادي روبرو است که نميتوان آنها را ناديده گرفت، مشکلاتي مثل بيماري، بدهکاري، بروز رفتارهاي زشت و زننده از سوي خانواده، بستگان و يا بيگانهها و... که اين قبيل از مشکلات ممکن است هر از گاهي خواسته و ناخواسته به سراغمان آمده و با طوفانيکه به راه انداخته، تعادل روحي ما را بر هم زند.

با حُسن خلق و به کار بستن آموزههاي ناب اسلام در حوزه اخلاق، خويشتنداري نموده و خشم درون را مهار کند، که به يقين در صورت چنين عملکرد مثبت و شايستهاي مشکلات سخت را پشت سر گذاشته، و به يک زندگي خوب و رضايت بخشي دست خواهد يافت.

به دليل اهميّت والاييکه  حُسن خلق و رفتار نيک دارد رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله) در خطبهي زيباي شعبانيه به صراحت به آن اشاره نموده و خطاب به روزه داران فرموده است: «اي مردم هرکس در اين ماه خلق خود را نيکو کند[به پاس چنين عملکرد مثبتي] در روزيکه گامها بر پل صراط لغزان است او به آساني از آن عبور ميکند.»

بنابراين با توجّه به نقش بسيار مهمّي که حُسن خلق در تکميل ساختمان ايمان دارد، ما بايد همواره سعي کنيم که در رفتار و عملکرد خود بهترينها را گزينش نموده و از رفتارهاي ناشايست پرهيز کنيم، که براي تحقق اين مهمّ بهترين فرصت، لحظههاي ارزشمند ماه مبارک رمضان است، لحظههاي ملکوتي و معنوي، که خداوند متعال  بر ما لطف کرده و آنها را  بدون هيچ منّت و چشم داشتي در اختيارمان قرار داده است.

خوبيها را تنها براي خود نخواهيم!

حُسن خلقي که ما از آن سخن ميگوييم هرگز جنبهي فردي و يا خانوادگي و يا حتي ملي ندارد، به اين معنا که انسان رعايت  اخلاق نيک را در مورد خود و يا خانواده و يا در سطح وسيعتر در مورد ملّت و کشور خود لازم و ضروري بداند. چرا که از ديدگاه مکتب  کامل و بي عيب و نقص اسلام، حُسن خلق واقعي زماني در انسان تحقق پيدا ميکند که منفعتطلبي و خودخواهي شخصي را کنار گذاشته و به اصول با ارزش اخلاقي در مورد تمام کسانيکه انسانيّت خود را حفظ کرده اند پايبند باشيم. بنابراين اسلام عزيز براي اخلاق نيک حدّ و مرزي نميشناسد. اگر رفاه و آسايش، امنيت، شادي و نشاط، صداقت و راستي و...خوب است براي همه خوب است نه اينکه با عينک خودبيني، خودخواهانه خوبيها را مخصوص خود دانسته و ديگران را در آن سهيم ندانيم.

در يک جامعه اسلامي قلبها براي هم ميتپد، عطر شادي و نشاط فراگير بوده، و همه ميتوانند بوسيلهي آن، بوي خوش زندگي را استشمام کنند. ديگر صحبت از من شخصي، خانواده، دوست و يا فاميل و آشنا نيست، اگر چشمهي حياتي است، همه ميتوانند از آن بهره مند شده و به قدر احتياج، کاسهي خود  را از آن  پُر نموده و عطش نياز  را برطرف نمايند.

امتياز ويژه براي خوشاخلاقها

يکي از بزرگترين آرزوهاي مؤمن آن است که در سراي آخرت خداوند مهربان بر او منّت نهاده و نعمت همنشيني با رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله)  را قسمت و روزي او کند.

آنچه ميتواند مؤمن را از فيض همنشيني و همجواري با آن رسول گرامي بهره مند سازد خوش اخلاقي و داشتن اخلاق نيک است. که در روايتي پيامبر اکرم(صلي الله عليه وآله) خود در اين باره سخن گفته و دراين باره فرموده است: «محبوبترين شما نزد من و نزديکترين شما به من در روز قيامت خوش اخلاقترين و متواضعترين شما است، و دورترين شما به من مستکبران هستند.»

در روايات فراواني که از ائمه اطهار (عليهم السلام) به دست ما رسيده، خوش اخلاقي مورد تأکيد ويژه آن عزيزان قرار گرفته، و به آثار سودمند آن اشاره شده است. در اين ميان نکتهاي که نبايد ناديده گرفت آن است که پيشوايان معصوم (صلوات الله عليهم اجمعين) که مرتب ما را به حُسن خلق دعوت مي نمايند اين گونه نيست که در اين زمينه تنها اهل موعظه و نصيحت باشند. بلکه آن بزرگواران در اين باره همواره گوي سبقت را از ديگران ربوده، و در زندگي سراسر نور خود توانستند با عملکرد زيباي خود حُسن خلق را به طور کامل و پيراسته از هرگونه عيب و نقصي جامهي عمل بپوشانند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 364
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 528
  • بازدید ماه : 892
  • بازدید سال : 3,728
  • بازدید کلی : 84,247