loading...
سخن جدید
بازدید : 15 1393/05/01 نظرات (0)

 

 

حجت الاسلام رضواني بامياني؛ رييس کميسيون فرهنگي شوراي علماي شيعه افغانستان:

راهپيمايي روز قدس يک رسالت انساني و اسلامي است

در آستانهي روز  قدس و راهپيمايي جهاني در حمايت از مردم مظلوم فلسطين قرار داريم؛ روزيکه توسط امام خميني، رهبر انقلاب اسلامي در ايران نامگذاري شده و جمعهي آخر ماه مبارک رمضان به آن اختصاص يافته است. امسال اما همزمان با روزهاي ماه مبارک رمضان، حملات اسراييل و رژيم غاصب صهيونيستي بر غزه شدت يافته و مردم بيدفاع و مظلوم غزه در اين روزها در خاک و خون ميتپند.

آخرين جمعه ماه مبارک رمضان، که به هدف يادآوري و حمايت از مردم مظلوم فلسطين و محکوميت جنايات اسراييل به روز قدس نام گذاري شده، فرصتي براي يادآوري اين وظيفهي اسلامي و انساني است، تا تلنگري بر اذهان جهاني جهت بيداري در مقابل جنايات اسراييل و مظلوميت فلسطينيها باشد.

گفتوگوي حاضر پيرامون اهميت راهپيماييهاي روز قدس و رسالت مسلمين در قبال قضيهي فلسطين با حجتالاسلام والمسلمين سيد محمدحسين رضواني بامياني؛ رييس کميسيون فرهنگي شوراي علماي شيعه افغانستان انجام شده است.

سخن جديد: در رابطه با روز قدس و اهميت بزرگداشت آن و راهپيمايي در حمايت از ملت مظلوم فلسطين توضيحاتي را ارائه فرماييد.

رضواني: فلسطين در حقيقت آوردگاه کفر و اسلام است. از باب اين که تمام مسلمانان، امت يگانه هستند. يعني در واقع مسالهي فلسطين به عنوان يک داغ ناسور ودانهي سرطاني در قلب عالم اسلام از سوي غربيهاست تا از اين طريق بتوانند هم منابع مسلمانان را غارت کنند و هم با آوردن اسراييل همواره موجب مشکلات مسلمانان باشند. مسايل خاصي را که مخصوص غرب و باب ميل آنان است، در عرصههاي فرهنگي، اقتصادي، نظامي و.. که اين خواستها را توسط غدهي سرطاني مثل اسراييل برآورده کند و ما شاهديم که در عمل نيز همينطور شده است. اين مولود نامشروع که بيش از نيم قرن از عمر آن ميگذرد، همواره عامل غرب براي تحقق اهداف آنان در عرصههاي نظامي، سياسي، فرهنگي و... بوده و از اين نظر ضربهي بزرگي به صورت مداوم بر پيکر اسلام زده است.

به دليل اهميت اين موضوع بوده است که بحث فلسطين و اهميت آن که در گذشته تقريبا فراموش شده بود، امام خميني(ره) اين بحث را احيا کرده و براي مسلمانان ندا در داد که همه مسلمانان بر عليه تجاوز و جنايات اسراييل و مظلوميت مردم فلسطين خاموش نباشند و صداي خود را بلند کرده و از فلسطين حمايت کنند. به اين دليل که اين مساله، هم مسالهاي انساني و هم اسلامي است و از اين جهت همه انسانهاي آزاد جهان وظيفه دارند در برابر جنايات اسراييل و مظلوميت مردم فلسطين آرام نباشند.

اما از آن جهت که اين مساله يک بحث اسلامي است، مسلمانان با دو اولويت روبهرواند؛ هم اولويت وظيفه انساني و هم اسلامي. به اين دليل است که هر مسلمان وظيفه دارد که به عنوان مسلمان در برابر درد و غم مسلمانان فلسطين بيتفاوت نباشد و هم به عنوان انسان فجايع انساني که در فلسطين به خصوص در اين شب و روزها در جريان است بيتحرک و خاموش نباشند.

بنابراين همه مسلمانان چنان که در گذشته نيز به فرياد آنان لبيک گفتند و مطمئنا در روز قدس پيش رو نيز که در جمعه آخر ماه رمضان است، لبيک خواهند گفت و در هر کجاي عالم اسلام و در افغانستان در راهپيمايي بزرگ روز قدس شرکت خواهند کرد.

سخن جديد: حملات اسراييل که اخيرا افزايش يافته و بسياري از شهروندان غزه را شهيد و زخمي کرده و افراد زيادي را نيز از خانه و کاشانه شان آوره ساخته است؛ اما جهان عرب و غرب واکنش لازم را نشان نداده اند. به نظر شما دليل اين انفعال چيست؟

رضواني: مجموعههاييکه از آنها انتظار ميرود عملي انجام دهند و کاري صورت دهند، به دو دسته تقسيم ميشوند؛ دسته اول مجامع حقوق بشري و مدعيان حقوق بشر هستند که اين مجراها را بايد از اين زاويه ببينيم که از چه منابعي تمويل ميشوند. اغلب مجامع يا سازمانهاي حقوق بشر را غرب و مجراهاي مالي آنان تمويل ميکردند و هرگاه اگر سازماني مستقل به معناي واقعي کلمه باشد، غربيها سعي دارند تا آن را يا تحت سيطره در بياورند و يا از بين ببرند.

چنانچه ما سه سال قبل شاهد بوديم که مجموعهاي از بدنه حقوق بشري به طرف غزه براي کمک و همياري با مردم اين مناطق عازم شدند، ديديدم که رژيم صهونيستي آمد و بسياري از آنان را کشت و تعدادي را زنداني کرد که تا هنوز در زندانهاي اسراييل به سر ميبرند. عدهاي را هم به حالت بسياري خراب و خفتبار بيرون کردند. شاهد بوديم که مجامع بينالمللي حقوق بشري، در برابر اين عمل که خلاف تمام نورمها بود، ساکت ماند و اين به اين معناست که اين مجموعه مورد حمايت غرب نبود اگرچه مربوط به مجموعههاي حقوق بشري بود و براي دفاع از حقوق بشر.

اما مجموعههاي ديگر حقوق بشري، جرئت ايستادن در مقابل خواست اسراييل را ندارند و نميتوانند در برابر جنايات اين رژيم عملي انجام بدهند. به دليل اينکه اسراييل به عنوان نورچشمي غرب است و هر مقدار که اين رژيم غاصب جنايت کند، اين مجموعهها توان برون دادن صدا و عملي بر ضد اسراييل را ندارند، زيرا فکر ميکنند ممکن است غرب ناراحت شود.

اما دسته دوم که کشورهاي اسلامي است نيز يکبار بحث مردم است و از سوي بحث سران کشورهاي اسلامي. از مردم به عنوان مردم، کار زيادي بر نميآيد. اما سران کشورهاي اسلامي، غالبا کساني هستند که با روحيه استبدادي، به شکل خانوادگي سالهاي سال بر کشورها حکومت کردهاند و بسياري از کشورهاي عربي غالبا به همين صورت است.

اين کشورها براي اينکه حکومت ننگينشان ادامه پيدا کند، هم منابع مسلمانان و اعراب را در اختيار غربيها ميگذارند و هم هميشه در موضوعات بينالمللي و اين چنيني، ميترسند که موضعگيري در مقابل غرب داشته باشند. به طبع اگر در برابر اسراييل ايستادگي کنند، غرب از آنها ناراحت شده و اين کشورها وضعيت و قدرت ننگين خود را به مخاطره ميبينيد.

اين يک مشکل است. اما مشکل ديگر اين است که غرب، با دسيسههاي فراوان، در کشورهاي اسلامي مشکلاتي خلق کردهاند که اين کشورها توان سربلند کردن و پرداختن به مسايلي چون مساله فلسطين و فکر کردن در اين مورد و حمايت از فلسطين را نداشته باشند. براي مثال جنجالي که در سوريه خلق کردند و بحث داعش که اخيرا در عراق مشکلساز شده. داعشي که اسنودن افشا کرد که رهبر اين گروه تروريستي در اسراييل تحت آموزش بوده و انواع آموزشهاي سياسي و ... را فراگرفته است.

بنابراين مشکلات و جنجالهايي را که خلق کردهاند بسياري از کشورهاي اسلامي را نگران اين ساخته است که چگونه موقف و حکومت خود را حفظ کنند. با ايجاد اين مشکلات، اين فرصت را نيز از مسلمانان گرفتند که بتوانند در مقابل اينگونه جنايات موقف خوب و جدي را اتخاذ کنند.

سخن جديد: به نظر شما ملت افغانستان و دولت و حکومت آن در اين خصوص چه وظيفه دارند؟

رضواني: در نخست لازم ميبينم از رييس جمهورکرزي، به دليل اقدام نيکي که انجام داده و مبغلي را به عنوان کمک، هرچند ناچيز اما با پيام حمايت و همدردي، به مردم غزه اختصاص داد قدرداني کنيم. هرچند عوامل غرب تلاش داشتند تا اين کار را نکوهش کنند و بگويند که ما مشکلات داخلي افغانستان را داريم و نبايد چنين کاري انجام ميشد. در حالي که عمل رييس جمهور به لحاظ دين، شريعت و انسانيت پسنديده بود. در قدم بعدي از مجلس سناي کشور ابراز امتنان دارم که در مقابل جنايات اسراييل موقف و موضع خوبي اتخاذ کردند و جنايات مردم اسراييل را به شدت محکوم کرده و حمايتشان را از مردم غزه اعلام نمودند.

اما مردم مسلمان افغانستان، با توجه به اين که روحيهاي اسلامي دارند و مردم غيرتمندي هستند، حس مسووليت اسلامي و مشترک را هرگز فراموش نميکنند. اين مردم حديث پيامبر خدا را به ياد دارند که هر گاه مسلماني شب را به صبح ببرد و به فکر مسلماني ديگر نباشد، مسلمان نيست و يا حديث مبارک ديگري را که حضرت پيامبر در آنجا ميفرمايد، کسي که فرياد مسلماني را بشنود و به فرياد او نرسد مسلمان نيست.

مردم متدين و مسلمان افغانستان اين مساله را ثابت کردهاند که همواره با احساس مسووليت در حد توان خود در برابر چنين مسايلي موضع و موقفي در خور داشته باشند و علارغم گرفتاريها و مشکلات فراواني که وجود دارد برادران مسلمان خود را فراموش نميکنند. لذا انتظار ميرود مردم در راهپيمايي روز قدس شرکت کرده و مسووليت ديني و اسلامي خود را انجام دهند.

سخن جديد: با سپاس از شما

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 404
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 568
  • بازدید ماه : 932
  • بازدید سال : 3,768
  • بازدید کلی : 84,287