loading...
سخن جدید
بازدید : 24 1393/04/28 نظرات (0)

 

 

افغانستان،

جنــــگ و

سلطنت تـــرياک  

ضيا دانش

حتي نقطههاي حساس و مزدحم شهرهاي بزرگ افغانستان از جمله کابل، پايتخت نمايش دهندهي صحنههاي حساس و تکاندهنده است؛ دهها جوان متعاد به مواد مخدر، با سيماي ژوليده، بدنهاي نحيف و هيات آزاردهنده در کنار جادهها، در مقابل مارکتها و جلو چشمان هزاران عابر بخصوص زنان و کودکان، حضور دارند و چه بسا مصروف استعمال و تزريق انواع مختلف مواد مخدر هستند.

ديدن اين وضعيت رقتبار و نشر مکرر اين گونه تصاوير فجيع که کمتر از صحنهي قتال و جنگ نيست، برخلاف انتظار و تصور نه تنها موجب اقدامات جدي براي ريشهکن کردن مواد مخدر در افغانستان نشده است، بلکه آمارهاي ارايه شدهي جهاني از افزايش ساليانهي ميزان توليد، توزيع و کشت مواد مخدر حکايت ميکند و نشان ميدهد که اين روند همچنان رو به رشد و سرسام آور است. بيش از يکدهه از حضور اکثريت قريب به اتفاق کشورهاي جهان بخصوص کشورهاي قدرتمند در افغانستان ميگذرد، اما طي اين سالها، نه تنها در عمل، مبارزه با اين پديدهي شوم محقق نشد، بلکه افزايش تکان دهندهي نيز در ابعاد مختلف اين پديده، به وجود آمد. بهخاطر سياستهاي نامشخص در مبارزه با مواد مخدر در افغانستان، توليد و توزيع کوکنار و مشتقات آن طي سالهاي اخير نه تنها دامنگير ميليونها انسان در گوشه و کنار جهان شده است، بلکه باعث گرديده تا بيش از يک ميليون جوان افغانستاني به سادگي و آساني قرباني وحشتناک مواد مخدر شوند و ميليونها تن ديگر در معرض جدي ابتلا به آن قرار گيرند.

نام افغانستان که در زمان تسلط رژيم طالبان بيشتر و به گونهي رسمي با ترياک گره خورده بود، جهان را بر آن داشت تا پس از سرنگوني اين رژيم، با کوکنار و ترانزيت مواد مخدر از افغانستان به شدت مبارزه کند و انگلستان سيزده سال پيش پذيرفت که سازماندهي و رهبري مبارزه و نابودي کوکنار را به عهده بگيرد.

در داخل افغانستان نيز در سالهاي نخست اداره انتقالي و حکومت موقت عزم سرتاسري ـ به استثناي باندهاي مافيايي و مناطق نخست سيطرهي آنها ـ براي ريشهکن ساختن اين لکهي ننگ به وجود آمد. کاهش قابل ملاحظهي کشت کوکنار در سالهاي 81 ـ 82 و ايجاد يک وزارتخانه مجزا و مستقل براي پيشبرد و انجام مبارزه عليه کشت و توليد کوکنار، نشانگر عزم و ارادهي گسترده در سطح داخلي محسوب ميشد. ولي سياستهاي کلي جامعه جهاني و حکومت افغانستان با سپري شدن زمان بيشتر به سود گروهها وحلقاتي تمام شد که به هيچ وجه تمايل به برچيده شدن کوکنار از افغانستان نداشتند و از سوي ديگر عوامل و موضوعات ديگر نيز وجود داشت که در نهايت منجر به افزايش و تصاعد کشت، توليد و صدور مواد مخدر ميشد. گزارشها و آمارهاي ارايه شده از سوي نهادها و مراکز مستقل تحقيقاتي پس از ختم يک دوره کاهش نسبي کشت کوکنار، نشان ميداد که کشت و قاچاق مواد مخدر به طور فزايندهاي رو به رشد است و اين تحقيقات سرانجام مقامات کشورهاي خارجي مستقر در افغانستان و دولتمردان اين کشورها را نيز وادار به اعتراف کرد. کارشناسان و آگاهان امور گمانهزنيهاي زيادي مطرح نمودند که هرکدام به سهم خود تأثير به سزايي در گسترش و افزايش مواد مخدر در افغانستان داشته است.

چرا موادمخدر افزايش يافت؟

تعدادي از صاحب نظران بر اين باورند که مقامات بلندرتبهي حکومتي و بينالمللي در ترانزيت مواد مخدر از افغانستان به کشورهاي ديگر دست دارند. گزارشهاي نشرشده در مطبوعات و رسانههاي ملي و بينالمللي نشان ميداد که برخي از مقامات پوليس، اردو و حتي حلقات وابسته به حکومت افغانستان و نيروهاي آيساف به نحوي در قاچاق مواد مخدر دخيلاند و مبارزه با ترياک تنها يک شعار است.

اظهارات صريح «احمد جلالي» وزير داخله پيشين افغانستان در دوران حکومت موقت، مبني بر عدم حمايت رييس جمهور از بازداشت مقامات حکومتي دخيل در قاچاق و ترانزيت مواد مخدر، اين باور و گمان را تقويت نموده و سيلي از انتقادات را متوجه رييس جمهور ساخت.

به نظر ميرسد جنجالهاي سياسي و امنيتي که دامنگير حکومت افغانستان هست و نيز کمبود امکانات و نيروي بشري ماهر و ملاحظات قومي و قبيلهاي در مناطق تحت کشت مواد مخدر، از آن زمان تاکنون باعث شده است که اين اداره نتواند به گونهي جدي و موثر به احتمال دخيل بودند مقامات بلندرتبهي دولتي در قاچاق و پخش مواد مخدر رسيدگي کند.

طيف ديگري از تحليلگران بر اين باوراند که نيروهاي خارجي مستقر در افغانستان نقش عمدهاي در قاچاق مواد مخدر و موفقيت باندهاي مافيايي دارند و امروزه بسياري از صاحب نظران معتقدند که نيروهاي خارجي به شکل جدي مايل نيستند تا اين درآمد سرشار را از دست بدهند و اظهارات تلويحي رييس جمهور کرزي در بسياري از موارد نيز نشان ميدهد که ايشان هم اطمينان چنداني به صداقت و تعهد متحدان خارجي اش ندارد. نقش سازمان سياه در کشت، توليد و پروسس مواد مخدر در سالهاي جنگ افغانستان با شوروي و تامين بخشي از مصارف عملياتي اين سازمان از در آمدهاي مواد مخدر در افغانستان و نيز جنگهاي مشهور انگلستان بهخاطر حفظ منافع ناشي از مواد مخدر خويش در اين کشور، در افغانستان نيز اين گمانه زني را به وجود آورده است که احتمالا در آمدهاي ميلياردي صدها هزار هکتار زمين کشت علني مواد مخدر در افغانستان از منابع اصلي تامين کننده هزينهي جنگ نيروهاي ناتو در افغانستان باشد و حتي ممکن است بخش عظيمي از اين درآمدهاي ميلياردي به خزانه سازمان هاي اطلاعاتي کشورهاي غربي برگردد و به همين دليل ارادهي جدي براي مبارزه با مواد مخدر در افغانستان وجود ندارد و به حکومت افغانستان نيز اين فرصت داده نميشود.

اختصاص بودجهي بسيار ناچيز و تحقق نيافتن طرحهاي «کشت بديل و پرداخت پول به دهقانان در برابر خودداري آنان از کشت کوکنار» و... نيز نشان ميدهد که تمايل جدي براي مبارزه با مواد مخدر، توسط نيروهاي بينالمللي مستقر در افغانستان وجود ندارد.

گروه سوم نيز فقر را در افغانستان بسيار عميق ميدانند و بر اين عقيدهاند تا زمانيکه براي فقرزدايي و ايجاد اشتغال کار درست و دقيق صورت نگيرد، در مبارزه با مواد مخدر توفيق چنداني نصيب نخواهد شد؛ به باور اين گروه، قانوني شدن کشت کوکنار بهترين راه حل براي کاهش تبعات و پيامدهاي قاچاق آن است.

به هر حال در هر سه ديدگاه واقعيتهايي وجود دارد و به نظر ميرسد، همهي آنها در گسترش و توسعه روز افزون کشت و توليد مواد مخدر در افغانستان نقش داشتهاند.

تجارب سالهاي گذشته، نشان ميدهد که در سياستهاي اتخاذ شده جهاني و داخلي عليه مبارزه مواد مخدر بايد تجديد نظر شود و جامعه جهاني از معضل مواد مخدر در افغانستان به عنوان يک ابزار بازي سود نجويد و صادقانه تلاش شود تا با همکاري مردم و دولت افغانستان به اين مشکل خاتمه داده شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 441
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 605
  • بازدید ماه : 969
  • بازدید سال : 3,805
  • بازدید کلی : 84,324