loading...
سخن جدید
بازدید : 19 1393/09/01 نظرات (0)

 

روسیه: ادامه حضور ناتو در افغانستان توسط قطعنامه شورای امنیت تایید شود

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: سازمان پیمان امنیت جمعی بر این باور است که حضور نیروهای ناتو در افغانستان پس از سال 2015 باید با صدور قطعنامهای از سوی شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود.

به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست مجمع عمومی و به نیابت از سازمان پیمان امنیت جمعی که روسیه و همپیمانانش را متحد میکند، گفت که یک ماموریت جدید که توسط دولت افغانستان تایید شود و تحت حمایت قطعنامه شورای امنیت سازمان قرار بگیرد، هماهنگ با همکاریهای بینالمللی خواهد بود.

امضای یک توافقنامه دوجانبه در تاریخ 30 سپتامبر سالجاری میلادی میان افغانستان و امریکا و یک قرارداد دیگر با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درخصوص شرایط این نیروها حق حاکمیتی افغانستان است.

اعلام آمادگی برای توزیع شناسنامههای الکترونیکی

 

اداره ثبت نام توزیع شناسنامههای الکترونیکی، اعلام کرده که آماده است روند توزیع این شناسنامهها را آغاز کند.

زمری باهر، سرپرست این اداره به خبرگزاری بخدی گفته است: «تمامی آمادگیها گرفته شده، مراحل فنی انجام شده و آماده توزیع شناسنامههای الکترونیکی هستیم، مشروط بر اینکه قانون ثبت و احوال نفوس از سوی رییس جمهوری توشیح شود.

آقای باهر میگوید، توزیع شناسنامههای الکترونیکی باید چندین ماه قبل آغاز میشد، اما عدم تصویب و توشیح قانون ثبت احوال نفوس این کار را به تاخیر انداخت.

توزیع این شناسنامهها در لایحه کاری دو سال پیش دولت قرار داشت اما به دلیل جنجال ها توزیع آن به تاخیر افتاد.

پیش از این، دولت افغانستان اعلام کرده بود که در سال ۱۳۹۲ برای ۱۴ میلیون نفر شناسنامههای الکترونیکی توزیع خواهد کرد.

درج شدن یا نشدن، نام اقوام در این شناسنامهها، در مجلس و محافل سیاسی جنجال بر انگیز شد و این موضوع در برخی موارد با واکنش ها تند مقامات بلند پایه دولت مواجه شد.

شماری از مقامات سیاسی از جمله عطا محمد نور والی بلخ گفته بودند که عدم درج نام اقوام در تذکرههای الکترونیکی هویت زدایی است.

با این حال، زمری باهر به خبرگزاری بخدی گفته است که نام اقوام در تذکرهها درج نمیشود اما او میگوید که این موضوع در اطلاعات داخلی تذکره که در یک حافظه الکترونیکی نگهداری می شود، ذکر میشود.

او گفت: «در قانون ثبت و احوال نفوس تصویب شده که قومیت درج تذکره نمی شود اما نام قوم در معلومات داخلی تذکره درج می شود.

زمری باهر میگوید که اداره او در حال حاضر توانایی این را دارد که روزانه حدود چهار هزار جلد تذکرهالکترونیکی توزیع کند.

پیشتر، گزارشهایی نشر شد که دولت، در یک روز تا پنجاه هزار جلد شناسنامه در سراسر کشور توزیع خواهد کرد، اما زمری باهر این موضوع را به شدت رد کرد.

در حال حاضر اداره توزیع شناسنامههای الکترونیکی، ۹۰۰ مامور دارد که قرار است توزیع شناسنامه ها نخست از کابل شروع شود و سپس به ولسوالی های کابل گسترش یابد.

دولت در نظر دارد که در مرحله سوم، توزیع شناسنامه های الکترونیکی را به خارج از کابل و به دیگر ولایات منتقل کند، برای اینکه تمامی شهروندان افغانستان صاحب این تذکرهها شوند، چندین سال طول خواهد کشید.

براساس اطلاعات که اداره توزیع تذکرههای الکترونیکی منشتر کرده در حال حاضر، از مجموع ۳۵ میلیون نفر جمعیت احتمالی افغانستان، فقط ۱۴ میلیون آنها تذکره دارند و حدود بیست میلیون تن دیگر فاقد شناسنامه هستند.

زمری باهر می گوید، تثبیت هویت این بیست میلیون نفر کار ساده نیست و به گفته او چالش عمده در اینجاست که باید ثابت شود، آنها اتباع افغانستان هستند.

او در پاسخ به این پرسش که چه میکانیزمی روی دست است برای اینکه شناسنامههای الکترونیکی در اختیار اتباع بیگانه و مخالفان مسلح بیگانه قرار نگیرد گفت: در قدم نخست اداره ثبت و احوال نفوس هویت افراد متقاضی را مشخص می کند و همزمان، ما هر فامیل را با رییس خانواده به مرکز توزیع تذکره می خواهیم که پس از تثبیت هویت تک تک آنها، تذکره های جدید شان را دریافت می کنند.

باهر می گوید که برای افراد مجرد پروسیجر جداگانه وجود دارد که مکلف هستند مراحل قانونی را برای دریافت شناسنامه جدید طی کنند.

به گفته باهر، تمامی افراد بایمیتریک انگشت نگاری می شوند تا هر شهروند فقط یک شناسنامه داشته باشد.

سرپست اداره ثبت نام توزیع شناسنامه های الکترونیکی می گوید که دولت منتظر توزیع شناسنامههای الکترونیکی نباشد و انتخابات پارلمانی را برگزار کند.

باهر گفت که اداره او هیچگاه قادر نخواهد بود، تا زمانی برگزاری انتخابات پارلمانی برای تمامی شهروندان افغانستان شناسنامه جدید توزیع کند.

پیشتر، شبکه جامعه مدنی از حکومت خواسته بود در کمیسیونهای انتخاباتی اصلاحات به وجود آید و در انتخابات پارلمانی از شناسنامههای الکترونیکی استفاده شود.

این نهاد از از دولت خواسته است تا برگزاری انتخابات پارلمانی را تا ختم پروسه توزیع شناسنامه ها به تاخیر اندازد.

سفیر و سرپرست نمایندگی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل:

ایران خواستار افغانستان امن و با ثبات است

سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل با بیان اینکه تهران خواستار افغانستان امن و در حال پیشرفت میباشد گفت: از آنجائیکه وجود امنیت در افغانستان بطور مستقیم و غیرمستقیم امنیت منطقه و ایران را تحت تاثیر قرار میدهد، از هرگونه تلاش برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان دریغ نخواهد کرد.

حسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد - نیویارک روز گذشته (جمعه/30 عقرب) طی سخنرانی در نشست مجمع عمومی این سازمان پیرامون بررسی وضعیت افغانستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به حمایت خود از افغانستان ادامه داده و طی سه دهه گذشته نیز میزبانی 3 میلیون افغانی را عهده دار بوده است. آنان در حال حاضر از امکانات آموزش عمومی و آموزش عالی، خدمات درمانی و تامین اجتماعی در ایران بهرهمند میباشند بطوری که تنها در سال جاری بیش از 320 هزار نفر دانش آموز و بیش از 7 هزار نفر دانشجو از امکانات آموزشی جمهوری اسلامی ایران برخوردار شده اند.

سفیر ایران در ارتباط با موضوع مهم ترتیبات امنیتی افزود: لازم است هرگونه اقدامی برای حمایت از آموزش، تجهیز، تامین اعتبار و ارتقای شرایط نیروهای امنیت ملی افغانستان پس از سال 2014 با مشورت و موافقت دولت افغانستان صورت پذیرد. این نکتهی مهم در قطعنامه مجمع عمومی در مورد افغانستان که روزگذشته به تصویب رسید مورد تاکید قرار گرفته است که این امر نشان دهندهی پایبندی قوی جامعه بینالمللی به رعایت احترام به حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان باشد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان به همکاریهای دوجانبه خود با افغانستان بویژه در موضوعات امنیتی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، طرحهای توسعهای و همکاریهای اقتصادی در امور زیربنایی و کشاورزی علاوه بر یافتن راه حلی پایدار برای آوارگان افغانی ادامه خواهد داد.

دهقانی مراتب حمایت ایران از سازمان ملل متحد در تلاشهایش در ارائه کمکهای توسعهای و همچنین در امر بازسازی افغانستان از طریق ترتیبات منطقهای کارآمد با پرداختن به موضوعاتی از قبیل امنیت مرزی، مهاجرت، بازگشت آوارگان و اقدامات مربوط به مبارزه با قاچاق مواد مخدر را اعلام کرد.

وی در همین ارتباط افزود: لازم است نقش هیئت ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان در قالب طرحهای توسعهای افغانستان در سال جاری تقویت شود زیرا مسئولیت این سازمان در افغانستان بواسطه چالشهای متعدد و چند وجهی پیش رو در حال افزایش است.

شرکت رییس جمهور

 در اجلاس سران کشورهای جنوب آسیا

قرار است رییس جمهور اشرفغنی بهزودی در اجلاس سران کشورهای جنوب آسیا شرکت کند.

این نشست، سه شنبه و چهارشنبه آینده در سطح رهبران کشورهای منطقه در «کتماندو» پایتخت نیپال برگزار میشود.

نریندرا مودی صدراعظم هند میگوید که در این اجلاس گفتوگوهای همهجانبه با رییس جمهور افغانستان خواهد داشت.

بر اساس خبرنامه دفتر نخست وزیر هند، آقای مودی همچنان گفته است که دهلی از یک افغانستان نیرومند، با ثبات و دموکرات حمایت میکند و به این کار ادامه خواهد داد.

در اجلاس هفته آینده سارک، رهبران افغانستان، هند، بنگلهدیش، بوتان، مالدیف، پاکستان، سریلانکا و نیپال شرکت میکنند.

بازداشت طراحان ترور جنرال دوستم

اداره عمومی امنیت ملی افغانستان میگوید از دو حمله سازمان یافته به جان عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری جلوگیری کرده است.

حسیب صدیقی سخنگوی امنیت ملی به بیبیسی گفت که در دو عملیات جداگانه پنج نفر از مهاجمان انتحاری را بازداشت کرده که میخواستند معاون اول ریاست جمهوری افغانستان را هدف حمله گروهی قرار دهند.

سخنگوی امنیت ملی گفت که یکی از این افراد در مزارشریف بازداشت شده است. این فرد میخواست هنگام سفر جنرال دوستم به شمال، او را هدف حملهای انتحاری قرار دهد.

آقای صدیقی گفت که در عملیاتی دیگر در کابل، گروهی چهار نفره از مهاجمان انتحاری را بازداشت کردهاند که میخواستند به جان آقای دوستم حمله کنند.

سخنگوی امنیت ملی گفت که با افزایش فشارها به مخالفان مسلح، شورشیان به شهرهای بزرگ تمرکز کرده اند

بر اساس تحقیقات اداره امنیت ملی، این افراد، تازه به کابل آمده بودند و در ناحیه پنجم شهر در شمال غرب کابل مخفی شده بودند که در عملیات ویژهای بازداشت شدند. بازداشت شده ها گفته اند که عضو گروه طالبان اند، اما طالبان تاکنون در این مورد چیزی نگفته است.

عبدالرشید دوستم از چهرههای نظامی است که در دهه نود با گروه طالبان در افغانستان جنگیده است. او اخیرا پس از یک حمله انتحاری در کابل به محل حادثه رفت و گفت که امنیت را در افغانستان برقرار میکند.

با این حال ولایت کابل در روزهای اخیر نا امن بوده است. تنها در یک هفته گذشته دست کم سه حمله انتحاری را پشت سر گذشته است.

امنیت ملی میگوید: «در دو ماه اخیر ۱۵۰ عملیات ویژه در نقاط مختلف کشور راه اندازی کرده و از همین رو گروه مخالفان مسلح بیشتر در شهرهای بزرگ حملات انتحاری را راه اندازی میکند.»

سرتاج عزیز:

از سخنانم برداشت نادرست شده است

مشاور نخست وزیر پاکستان در صحبت با مشاور امنیت ملی افغانستان، در مورد اظهارات اخیرش وضاحت داده و گفته است که سخنانش به صورت نادرست پخش شده است.

بخش اردوی بی بی سی به روز دوشنبه گذشته پس از گفتوگو با سرتاج عزیز گزارش داد که گویا وی گفته است: اسلام آباد علیه گروههایی عملیات نمیکند که تهدید مستقیم به پاکستان نباشند.

حالا وزارت خارجه پاکستان با نشر یک اعلامیه گفته است: سرتاج عزیز در صحبت با محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان گفته است: اظهارات وی به صورت درست پخش نشده است زیرا پاکستان در عملیات جاری در وزیرستان، تمامی تروریستان را هدف قرار داده است.

از اظهارات روز دوشنبه سرتاج عزیز، شماری از احزاب مخالف حکومت پاکستان و تعدادی از اعضای پارلمان آن کشور انتقاد کرده اند.

اما آقای عزیز که مشاور امور بین المللی صدراعظم پاکستان است می گوید که اسلام آباد به تلاش های مشترک جهت مبارزه با چالشها ادامه خواهد داد.

ضرورت گسترش همکاریها با سارک

شهریار ناقد

قرار است رييس جمهور محمداشرف غني، رييس جمهور کشور در نشست کشورهاي جنوب آسيا شرکت نموده و در راستاي گسترش همکاريها با اين کشورها در قالب سازمان سارک تبادل نظر نمايد.

اين در حالي است که چندي پيش، سومين نشست وزيران فرهنگ سارک با حضور هياتي از افغانستان در دهلي برگزار شد و شرکت کنندگان  روي مسايل فرهنگي کشورهاي عضو سارک و چگونگي گسترش روابط فرهنگي بحث و گفتوگو کردند.

شريپت نايک؛ وزير فرهنگ هند ضمن از استقبال از برگزاري نشست فرهنگي و بر اهميت فرهنگ در رشد روابط ملتها تاکيد کرد.

او گفت که جنوب آسيا پيشينهي تاريخي و فرهنگي زياد دارد و تعامل فرهنگي کشورهاي منطقه در بهبود روابط کشورهاي عضو تاثير گزار است. او به نمايندگي از دولت هند گفت که در همکاري باکشورهاي عضو متعهد است.

 مخدوم رهين وزير اطلاعات و فرهنگ به نمايندگي از جانب افغانستان سخن گفت و از کشورهاي عضو به دليل معرفي باميان به عنوان پايتخت فرهنگي سارک سپاسگزاري کرد.

در سخنان مخدوم رهين اين نکته برجسته بود که به رغم پيشرفتها در سيزده سال اخير در کشور هنوز هم برخي از چالشهاي جدي فرا راه فعاليتهاي فرهنگي و مشکلاتي در حفاظت از ميراثهاي فرهنگي وجود دارد، وي گفت که هنوز هم 1200 آبدهي تاريخي در کشور با خطر نابودي روبرو است.

مهمترين دستاورد ملموس هيات افغاني از هند، امضاي تفاهم نامه همکاري ميان آرشيف ملي افغانستان با آرشيف ملي هند بود؛ گرچه وزير فرهنگ کشور گفته بود در اين سفر ميکوشد که کمکهاي بيشتر کشورهاي عضو سارک را براي بازسازي و حفاظت از ميراث فرهنگي افغانستان جلب کند اما هنوز معلوم نيست اين هدف به چه پيمانه براورده شده است.

در حاشيه اين کنفرانس، نايک؛ وزير فرهنگ هند از آمادگي کشورش براي ارتقاي ظرفيت کارمندان آرشيف ملي، ايجاد نمايشگاه کرکت و بازي دوستانه کرکت ميان افغانستان و هند خبرداده است.

شکي نيست که تبادل تجربهها بخصوص در عرصههاي فرهنگي، آموزش نيروي انساني در حوزه گردشگري، راهنماي توريزم، هوتل داري، بازسازي مناطق توريستي، بازاريابي براي صنايع دستي، تقويت فرهنگ بومي، ادبيات عامه و پيکرآرايي  و تصويري ساختن داستانهاي اساطيري و در کل شناسايي ميراثهاي ملموس و غيرملموس فرهنگي از مقولههاي تجربه پذيري اند که در اين نشست و در برنامههاي بعدي ميتوانند در نشستهاي فرهنگي اقتصادي کشورهاي عضور سارک آماج بحث قرار گيرند.

انتظار ميرود که اعضاي سارک پس از اين نشست با شناسايي دقيق نيازهاي فرهنگي افغانستان، تعهدات شان را  براي بسط همکاريهاي فرهنگي در افغانستان عملي سازند.

باميان 2015 زمينهي خوبي است براي گسترش همکاريهاي دوجانبه و چند جانبه فرهنگي کشورهاي عضو سارک.

 باميان ولايت امن و آرام است و از نظر امنيتي مشکلي ندارد،  اين ولايت ظرفيت اين را دارد که بتواند به مکان امن براي گردشگران تبديل شود.

استفاده از اين ظرفيت اکنون بدون ساختن ميدان هوايي استندرد، تشويق سرمايه گزاران براي تاسيس هوتل ها و مارکيتهاي مدرن، آسفالت راه هاي زميني و تامين امنيت راههاي مواصلاتي امکان پذير نيست.

شناسنامههاي الكترونيكي؛ اقداميكه بايد عملي گردد

سرمقاله

شناسنامه ملي در جغرافياي سياسي كشورها در واقع پاسخ به همان سوالي است كه بخشي ازهويت يا همان «كيستي واز كجايي» آدميان را روشن ميكند و اين نكته را  متمايز ميسازد كه زادگاه و سرزمين فرزندان گيتي كجاست و در كدام نقطهاي از اين جهان تعلق دارد تا در پرتو آن، ساير مولفههاي هويت ملي و بسياري از تبعات شهروندي ديگر كه در سايه سارآن قابل دسترسي، طراحي و سامانيابي هستند، بازشناسي و شكل بگيرند.

افغانستان اما تاكنون ازكنار اين مهم به سادگي عبور كرده و «براساس اطلاعاتيکه اداره توزیع شناسنامههای الکترونیکی منشتر کرده  در حال حاضر، از مجموع ۳۵میلیون نفر جمعیت احتمالی افغانستان، فقط ۱۴ میلیون آنها تذکره دارند و حدود بیست میلیون تن دیگر فاقد شناسنامه هستند.»

شناسنامههاي صادره درافغانستان نيز فاقد استندردهاي جهاني بوده و به آساني قابل جعل و تقلب است و به همين دليل است كه شهروندان پاكستاني، عرب، چچيني، ازبيك و سايركسانيكه در حلقههاي هراس افكن هستند با شناسنامههاي تقلبي وارد كشور ميشوند و به اقدامات هراس افكنانه دست ميزنند.

مشكلات تنها به اينجا ختم نميشود؛ نبود شناسنامههاي معياري، آسيبهاي جدي به نظام سياسي كشور نيز وارد ميسازد؛ چالشهاييكه انتخابات سال جاري با آن روبرو گرديد، منشا آن دقيقا از همينجا بود؛ زيرا و قتي نفوس حوزه راي دهي مشخص نباشد و كارتهاي راي  درمطابقت با شناسنامههاي اصلي مورد استعمال قرار نگيرند، راه براي اقدامات متقلبانه هموار است و نتيجه آن ميشود كه انتخابات امسال درافغانستان و سالهاي گذشته با آن مواجه شد.

اكنون اداره توزيع شناسنامههاي الكترونيكي اعلام آمادگي كرده تا درصورت توشيح قانون ثبت احوال نفوس از سوي رئيس جمهور روزانه تا حدود چهار هزار جلد تذكره توزيع نمايد. اگرچند كه توزيع اين شناسنامهها كار دشواري است اما اقدامي است كه نبايد به تاخير بيافتد و به ميزانيكه زودتر عملي شود به همان پيمانه براي مردم افغانستان و سياستگذاريهاي حكومت در بخشهاي مختلف سياسي، اقتصادي، صحي، معارف و.. از اهميت ويژه برخوردار است.

هزينه كردن حكومت در بارهي اين مهم، به توزيع عادلانه ثروت و امتيازات سياسي اجتماعي نيز كمك شاياني خواهد كرد؛ وقتي در حكومت وحدت ملي، سخن از ملي بودن حكومت زده ميشود بايد هويتهاي متكثر و خورده فرهنگها را بازشناخت و در شناسايي دقيق آن، هويت جمعي و ملي را بازتاب داد و شناسايي اين خورده هويتها تنها در توزيع شناسنامههاي صورت ميگيرد كه از چنين جامعيتي برخوردار باشند.

بنابراين، دلايلي كه مطرح شد، اقدام رياست جمهوري براي توشيح اين طرح قانون و اقدام فوري براي توزيع آن را الزامي و ضروري مينماياند و انتظار مي رود كه هرچه عاجل به اين پرونده ملي رسيدگي گردد.

برای نویسنده شدن چه باید کرد؟

مصطفی بیان

آلیس مونرو به تدریس داستان نویسی اعتقادی ندارد و بلکه متنفر هم هست. او اعتقاد دارد: «کسی که میخواهد داستان بنویسد باید بنشیند و داستان بنویسد و داستان بنویسد و کار خود را بررسی کند. وقتی شما با گروهی از افراد طرف هستید، یکی از خطرات کار این است که با یک نوع داستان رو به رو میشوید، یک نوع اثر که البته موثر هم هست و بقیه هم از کار او دنباله روی میکنند چون در صنف شخصیت قویای شکل گرفته. من شخصا احساس میکنم که این داستانها هرگز گل نمیکنند.» از نوجوانی کتابهایی درباره اینکه چگونه نویسنده شویم جمع کرده ام و امروز این کتابها تبدیل شدهاست به یک کتابخانه. امروز با خودم فکر میکنم این کتابها واقعا کمکم میکنند؟!

اگر بخواهیم با واقعیت روبه رو شویم و به شاهکارهای ادبی جهان نگاهی بیندازیم، متوجه میشویم چیزی بیشتر از «کارخانگی» و «صنف آموزش داستان نویسی» آنها را موفق گردانده؛ چیزی است به نام تمرین و تخیل.«ری براد بری» نویسنده امریکایی نوشتن را كاملا در كتابخانه آموخت. هرگز به دانشگاه نرفت. زمانیكه در واكنگان به مکتب و در لسآنجلس به لیسه میرفت، تابستانها روزهای بسیاری را در كتابخانه سپری میكرد. قبلا در خیابان جینسی واكنگان از یک مغازه مجله میدزدید، میخواند و دوباره آنها را روی قفسهها سر جای خود قرار می داد. پا به فرار می گذاشت، اما درستكاری خودش را حفظ كرده بود. نمیخواست یک دزد دایم باشد، و بسیار مواظب بود قبل از خواندن دستهایش را شسته باشد. ری برادبری، خود را در كتابخانه پیدا كرد. زمانیكه عاشق كتابخانهها شد، تنها یک پسربچه شش ساله بود. كتابخانه كنجكاویهای او را تشدید میكرد، از دایناسورها تا مصر باستان. در 1938زمانیكه از دبیرستان فارغالتحصیل شد، در هفته سه شب به كتابخانه می رفت. ری برادبری هیچ اعتقادی ندارد برای آموختن فن نویسندگی باید به دانشگاه رفت. او میگوید: «شما نمیتوانید نوشتن را در دانشگاه بیاموزید. دانشگاه محیط بسیار بدی برای نویسندگان است چونكه مدرسان همیشه فكر میكنند بیشتر از شما می دانند، اما درواقع نمیدانند. آنها پیشداوری میكنند. ممكن است هنری جیمز را دوست داشته باشند، اما اگر شما نخواهید مثل هنری جیمز بنویسید تكلیف چیست؟ مثلا ممكن است آنها جان ایروینگ را دوست داشته باشند، كسی كه از خستهكنندهترینهای زمان است. متوجه نمیشوم چرا مردم آثار بسیاری كه در 30 سال اخیر در مدارس تدریس شده را میخوانند. از طرف دیگر كتابخانه هرگز جانبدارانه نیست. تمام اطلاعات آنجاست تا برای خودتان ترجمه كنید. كسی نیست به شما بگوید چگونه فكر كنید. خودتان آن را كشف می كنید.»«توماس بلر» از نسل جدید نویسندگان دنیاست. نویسندگانی که امروز سرنوشت ادبیات جهان را رقم میزنند. نخستین نوشتهاش در مجموعه بهترین داستان کوتاه 1992 بود. توماس در صنفهای نویسندگی شرکت کرده است. مدرسانش فیلیپ لوپیت و سوزان مینوت بودند. مینوت در صنف داستاننویسی میگفت:«به منتشر شدن فکر نکن و وقتی اینجا هستی کاری را برای انتشار نفرست.» امروز کتابهای زیادی در مورد شناخت و آموزش داستان و داستان نویسی در کتابخانه ام دارم، اما نکتهای که از آنها آموختم این بود که باید کتاب داستان زیاد بخوانم. آموختم که شکیبا و صبور باشم و آگاهی خودم را از جنبههای فنی داستان بیشتر کنم و در فکر چاپ کردن داستانهایی که می نوشتم، نباشم. یاد گرفتم که متکی به تجربیات و مشاهدههایم باشم. گفتهاند که نویسندهای که از ابتدا اساس کار را بر تجربهها و مشاهدههای خود میگذارد، قدمی به پیش برداشته است و از آنچه در ضمیر ناخودآگاه خود اندوخته، بهره گرفته است.

بخوان و به آرامش برس

فرقي نميکند محصل باشيد يا خير. ممکن است شما براي اهداف متفاوت مطالعه کنيد. برخي مردم صرفا براي تفريح و سرگرمي در کنار کارهايشان، زماني را براي مطالعه کتاب اختصاص ميدهند. اما برخي ديگر به قصد يادگيري و رسيدن به هدفي در صنفهاي آموزشي شرکت کرده و ملزم به خواندن مطالبي ميشوند.

اين افراد بويژه محصلان، معمولا در نحوه مطالعه کتابهاي مورد نظرشان مشکل دارند و گاهي اوقات با شکست مواجه ميشوند. اما چگونه ميتوان حجم وسيعي از اطلاعات ارائه شده در کتابهاي آموزشي را به نقطهاي مطمئن در ذهن سپرد؟ بايد روشهاي درست مطالعه را بياموزيد.

پس قبل از هر چيز بايد در خود انگيزه مطالعه ايجاد کنيد که در اين خصوص دلايل منطقي چندان کاربرد ندارند. مثلا به عنوان محصل اگر با خود بگوييد درسهايم را خوب ميخوانم تا در بهترين دانشگاه قبول شوم و در نهايت با تحصيل در بهترين رشته، شغل خوبي داشته باشم، هرگز شما را به خواندن علاقه مند نميکند. هميشه لحظاتي وجود دارد که حوصله خواندن و به ذهن سپردن را نخواهيد داشت؛ بنابراين به جاي اين نوع بحثها، يک چيز جالب در مورد سوژه مورد مطالعه تان بيابيد. مثلا اگر بايد رياضي بخوانيد ابتدا چند نوع بازي در زمينه رياضي انجام دهيد تا نسبت به اين درس حس خوبي پيدا کنيد. مثلا اگر بايد در زمينه مديريت مطلبي بخوانيد با خود بينديشيد که اگر مي خواستيد جايي را ساماندهي کنيد بايد چه تکنيکهايي ياد ميگرفتيد. با پيدا کردن زيبايي هر سوژه ميتوان راحتتر به مطالعه آن پرداخت.

برنامه ريزي

يک برنامه مطالعه در واقع برنامهاي سازمان يافته است که در آن بايد زمانهاي مخصوص مطالعه و اهداف يادگيري را يادداشت کنيد. داشتن زمان مخصوص مطالعه نه تنها به شما نظم ميدهد، بلکه باعث ميشود در قبال مطالعه احساس مسئوليت کنيد. هرکس براساس نيازهاي مورد نظر خود به مطالعه ميپردازد، بنابراين براساس آن نيازها بايد برنامه مطالعهاي براي خود تنظيم کنيد و هرگز وقت مطالعه تان را به تاخير نيندازيد.

مديريت زمان

مقدار زمان اختصاص داده شده به مطالعه به موارد متعددي بستگي دارد. اگر محصل هستيد تعداد صنفهاييکه در آنها حضور داريد مقدار زمان مطالعه تان را تعيين ميکند. در غير اين صورت به عادتهاي مطالعه شخصي و اهداف آموزشي تان مربوط ميشود. زمانهاي مطالعه تان را به بخش هاي 20 تا 50 دقيقهاي تقسيم کنيد و بين اين زمانها به خودتان تنفس بدهيد. تشکيل حافظههاي بلندمدت در مغز کمي طول ميکشد و هرگز نميتوان مطلبي طولاني را در يک بازهي زماني کوتاه و يکسره به ذهن سپرد. بنابراين به مغز بايد فرصت کافي بدهيد. همچنين موضوعات درسي تان را اولويت بندي کنيد و براي سوژههاي سختتر زمان بيشتري اختصاص دهيد.

گاهي اوقات هنگام مطالعه چنان خسته ميشويم که به ياد کارهاي شخصي ديگرمان که برايمان جذابيت بيشتري دارند، ميافتيم و دربرابر وسوسهي آنها نميتوانيم مقاومت کنيم و زمان مطالعه را بهراحتي از دست ميدهيم. يکي از راههاي مقابله با چنين اتلاف وقتي، تعيين جايزه براي خود است. مثلا با خود بگوييد «اگر اين بخش از کتاب را خواندم ميتوانم يک قسمت از سريال مورد علاقهام را ببينم.» اين روش به شما انرژي بيشتري براي خواندن کامل مطلب مورد نظرتان ميدهد.

محيط مناسب

انتخاب محيط مناسب براي مطالعه بسيار ضروري بوده و در هدر نرفتن زمان با ارزش تان بسيار موثر است. با توجه به روحيه تان محيطي براي مطالعه انتخاب کنيد که بيشترين بازدهي را داشته باشد. به طور مثال برخي بايد در محيطي کاملا ساکت مطالعه کنند، اما برخي ديگر بايد صدايي آرام در محيط بشنوند تا احساس آرامش کنند، بنابراين محيط مطالعه تان را بهدقت انتخاب کنيد.

از طرفي منظم باشيد تا وقت تان بيهوده هدر نرود. در حقيقت وقتي چند موضوع درسي براي مطالعه داريد بايد کتابها و جزوههاي مربوط به هر موضوع را مرتب در جاي مناسب قرار دهيد تا هرزمان که قصد مطالعه داريد به سبب بي نظمي در پيدا کردن جزوههاي آموزشي تان دچار دردسر نشويد و وقت باارزش تان از دست نرود.

يادداشت برداري صحيح

يادداشت برداري يکي از روشهاي عالي به خاطر سپردن مطالب مهم است. اين کار باعث ميشود شما به مطالب مورد مطالعه بيشتر دقت کنيد. البته بهتر است قبل از شروع مطالعه در مورد مطلبي که ميخواهيد بخوانيد کمي فکر کرده و نظرتان را يادداشت کنيد. اين کار باعث ميشود به مطلب مورد نظر توجه بيشتري نشان دهيد.

روش کليد واژه: در اين روش شما براي به خاطر سپردن موضوع مورد نظر، واژه يا واژگان مهمي را به خاطر ميسپاريد و هربار که به آن واژه نگاه بيندازيد کل مطلب خوانده شده به خاطرتان خواهد آمد.

براي يادداشت برداري صحيح ميتوانيد از دفترچه، فلش کارت و حتي خودکارهاي رنگي استفاده کنيد و بخشهاي مهم را يادداشت و برجسته تر کنيد. همچنين ميتوانيد از علائم يا کلمات اختصاري استفاده کنيد.

گاهي ميتوانيد يادداشتهاي خود را با همصنفيهايتان مقايسه کنيد و اگر نکتهاي را فراموش کرديد به آنها بيفزاييد. در ضمن به يادداشتهايتان نظم بدهيد و قبل از شروع مطالعه مطلب جديد آنها را يک بار مرور کنيد.

درست خواندن

براي يادگيري يک مطلب بايد آن را درست بخوانيد. بسياري از افراد روشهاي درست خواندن را نميدانند و نميتوانند مطالب را به ذهن بسپارند. چندگام زير را انجام دهيد و به نتيجهي دلخواه برسيد:

گام اول: بررسي

قبل از اين که خود را درخواندن غرق کنيد چند لحظهاي فصلهاي کتابي را که ميخواهيد بخوانيد بسرعت مرور کنيد و عناوين آنها را ببينيد. با اين کار متوجه مضمون کلي کتاب ميشويد و با دقت بيشتري به مطالعه ميپردازيد.

گام دوم: پرسش

از خودتان بپرسيد، هدف کتاب چيست و چه چيزي را ميخواهد آموزش دهد. موضوع کتاب در مورد چه کسي، چه چيزي، چه وقت، کجا، چرا و چگونه است. با خواندن کتاب و يافتن پاسخ اين پرسشها، مطلب مورد مطالعه را بهتر ميفهميد و به ذهن ميسپاريد.

گام سوم: خواندن

پس از انجام دو گام فوق اکنون زمان خواندن رسيده است. هنگام خواندن بخشهايي را که پاسخ سوالهايتان را داده است، برجسته کنيد تا هرزمان لازم بود براحتي به آنها مراجعه کنيد.

گام چهارم: از حفظ گفتن

هربار که بخشي از کتاب را خوانديد، قسمتهاي مهم آن را از حفظ با صداي بلند بگوييد تا مطمئن شويد مطالب مهم را بخوبي به ياد داريد.

گام پنجم: مرور

هميشه بخشهايي وجود دارد که بايد مرور شوند. هميشه يادداشتها و قسمتهاي مهمي را که مجزا کرده ايد مرور کنيد تا ملکه ذهن تان شود.

روش هاي خلاقانه مطالعه

تجسم

برخي افراد براي حفظ کردن مطالب مهم از روشهاي خلاقانهاي همچون تجسم استفاده مي کنند. آنها براي کلمه يا مفهومي، تصويري قائل شده و به ذهن ميسپارند. هنگام يادآوري کتاب مورد نظر مفهومي که در کتاب مطالعه کرده بودند را نيز به خاطر مي آورند.

استفاده از اختصارات يا جملات براي حفظ مطالب

مثلا براي حفظ کردن عبارت يا اصطلاحي مي توان حروف اول کلمات آن عبارت را برداشت و کنارهم گذاشت و حفظ کرد. هربار که آن حروف را تکرار کنيد، عبارت مورد نظر به خاطرتان خواهد آمد يا حتي مي توان براي حفظ کردن موضوعي، جملهاي بظاهر نامربوط، اما در اصل يادآور مفهوم مورد نظر استفاه کرد.

داستان گفتن

فرض کنيد مطالب کتاب تان همچون داستان جالبي است که بايد براي عده اي تعريف کنيد. بنابراين پس از مطالعه آن سعي کنيد همچون قصهاي جذاب براي افرادي تخيلي که روبه رويتان نشسته اند تعريف کنيد.

قياس

قياس در حقيقت مقايسه دو موضوع يا بيشتر است. با اين کار شما مي توانيد چند عبارت يا عقيده را با هم مقايسه کنيد و به مفهوم آنها عميقا پي بريد. با اين روش هرگز مفهوم يادگرفته شده را فراموش نخواهيد کرد.

تکرار

تکرارکردن، رايج ترين روش مطالعه بين محصلان و دانشجويان است. بارها خواندن مطالب به شما کمک مي کند تا بالاخره مفهوم مطلبي را درک کنيد و آن را براي هميشه به خاطر بسپاريد. (ابن سينا براي درک کتاب متافيزيک ارسطو، آن را 40 بار خواند، به طوري که تمام جملاتش را از حفظ ميگفت.)

با به کارگيري روش هاي مطالعه بالا مي توانيد انتظار يادگيري موارد آموزشي و در نهايت کسب موفقيت داشته باشيد.

منبع: سايت آفتاب مترجم: ناديا زکالوند

 

گلگشت

عالم که امان نداد کس را نفسي

خوابيم نمود در هوا و هوسي

                                          اي بيخبرانِ خفته! گفتيم بسي

                                         رفتيم که قدر ما ندانست کسي

عطار نیشابوری

ضرورت امریکا و غرب به توافق هستهای

بعد از 10 دور مذاکره فشرده و سنگین یکسال گذشته، با آنکه زمان چندانی به پایان دومین ضربالاجل مقرر برای دستیابی به توافق جامع هستهای میان ایران و 1+5 باقی نمانده است، هنوز هیچکدام از دو طرف بهصراحت از رسیدن به نقطهی پایان حرف نزده و منتظر تصمیم سیاسی سخت طرف مقابل است.

5  قدرت جهانی به عنوان اعضای دائم شورای امنیت و آلمان به عنوان سرمدار اروپا همه اعتبار سیاسی و دیپلماتیک خود را روی به قول خودشان «خبرسازترین مناقشه جهانی» معطوف کرده اند و از اظهارات سران این کشورها طی روزهای گذشته میتوان به روشنی دریافت که تا چه اندازه به نتیجه مثبت آن چشم دوخته اند.

وقتی سران و مقام های کشورهای روسیه، چین، آلمان، فرانسه، انگلیس و در راس همه آنها امریکا در هفتههای گذشته و با نزدیکتر شدن به 24 نوامبر، بخش زیادی از برنامههای خود را به انجام سفرهای سیاسی به کشورهای مختلف و تبادل نظر درباره مذاکرات هستهای اختصاص میدهند یا در نشستهای بینالمللی از مذاکرات هستهای به عنوان یکی از مهمترین محورها در مباحث خود یاد میکنند، باید فهمید که آنها تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند،با عملکرد خود بر ناکارآمدی دیپلماسی مهر تایید بزنند.

در تاکید ضرورت و اهمیت توافق هستهای برای امریکا و غرب بعد از سالها مذاکره و چانهزنی میتوان به گزارش دو روز پیش روزنامه امریکایی نیویارک تایمز نیز اشاره کرد که با پرداختن به آخرین مرحله مذاکرات هستهای در وین و اشاره به فرصت کم باقیمانده تا ضربالاجل 24 نوامبر برای حصول توافق هسته نهایی، بر این نکته تاکید میکند که «نباید فرصتها برای رسیدن به راه حل جامع از دست برود.»

این روزنامه امریکایی با اشاره به احتمال تمدید دوباره مذاکرات برای چند ماه دیگر، علت ضرورت آن را اینگونه تفسیر کرده که در مرحلهای قرار داریم که هیچکس خواهان شکست تلاشهای انجام شده نیست و به همین خاطر تمدید گفتوگوها برای تدوین پیشرفتهای حاصل شده دور از ذهن نیست.

نیویارک تایمز هر نتیجهی دیگری غیر از توافق برای مذاکرات هستهای را غیرقابل قبول خوانده است و مینویسد: به هر طریقی این وضعیت باید حفظ شود و فرصتها برای دستیابی به یک توافق جامع باید زنده نگه داشته شود چون هر اتفاق دیگری غیر از این یک «تراژدی» خواهد بود.

از سوی دیگر مقابله با بحران منطقهای و یا بهتر بگویم تهدید جهانی «داعش» علت محکم دیگری برای غرب برای ضروری بودن توافق هستهای با ایران است زیرا جملگی معتقدند که بعد از توافق هسته ای با ایران می توان از ظرفیت، توان و نفوذ غیر قابل انکار این کشور در مقابله با بحران های منطقه ای و خطر جهانی تروریسم و داعش به نحو مطلوب بهره برد.

در این چارچوب از انعقاد قرارداد همکاری تهران و مسکو برای ساخت دو راکتور هستهای جدید در ایران و همکاری در ساخت چندین راکتور دیگر نیز باید به عنوان برگ برنده ای نام برد که غرب و امریکا را بیش از پیش به خاطر متضرر شدن از به نتیجه رسیدن مذاکرات هستهای نگران کرده است.

برای باراک اوباما که هفتههای گذشته با شکست در انتخابات میاندورهای کنگره، اکثریت حزبی درمجالس قانونگذاری امریکا را از دست داده است و شرایط سختی در دوسال باقیمانده از دوران ریاست جمهوری پیش رو دارد، موفقیت در مذاکرات هستهای تنها عاملی خواهد بود که به عنوان محقق کردن بزرگترین توافق دیپلماتیک و سیاسی قرن، دموکراتها را به ادامهی حضور در کاخ سفید امیدوار کند.

این همان نکتهای است که نیویارک تایمز نیز در گزارش خود بر آن تاکید کرده و آورده است، پیامدهای دست نیابی به توافق برای هر دو طرف مذاکره کننده بویژه باراک اوباما، رییس جمهور امریکا که برای رسیدن به این نتیجه ریسک سیاسی بالایی را پذیرفته، بسیار جدی است.

باید منتظر ماند و دید که با ورود وزیران امورخارجه کشورهای عضو گروه 1+5 به وین و ملحق شدن آنها به آخرین مرحله از مذاکرات هستهای در دو روز باقیمانده تا 24 نوامبر، غرب و در راس آن امریکا،با کنار گذاشتن زیادهخواهیها سرانجام تصمیم سخت سیاسی خود را خواهد گرفت چرا که درصورت منفی بودن این تصمیم،باید تبعات زیاده خواهیهای خود را در مواجهه با افکار عمومی جامعه بین المللی با بهای بسیار سنگینی بپردازد.

تحصن مسلمانان در برابر سفارت عربستان در آلمان

تبعههای مسلمان و عرب در آلمان و در برابر سفارت عربستان در این کشور، در اعتراض به سیاستهای آل سعود و حمایت آن از گروههای تروریستی تحصن کردند.

شماری از تبعههای مسلمان و عرب در برلین و در برابر سفارت عربستان تحصن کردند و نقشی را که این کشور در منطقه ایفا میکند، طرحهای عربستان را که به هدف برافروختن آتش جنگهای فرقهای صورت میگیرد و ایجاد گروههای تروریستی و حمایت لوجستیکی، مادی، نظامی و رسانهای از سوی این کشور را محکوم کردند.

وبگاه خبری «بانوراما الشرق الاوسط» گزارش داد، افراد معترض، تجاوزات آشکار حقوق بشر توسط حکومت آل سعود و سیاستهای این کشور را در قبال کسانی که با آن مخالفت میکنند، محکوم کردند.

تحصن کنندگان از جامعه بینالملل، شورای امنیت، هیأتهای حقوقی بینالمللی به ویژه سازمان ملل درخواست کردند که به عربستان اعمال فشار کند تا سریال تجاوزات آشکار حقوق بشر خود را متوقف کند.

این افراد ضمن محکوم کردن هدف قرار دادن مساجد، حسینیهها و کشتار افراد بیگناه از سوی گروههای تروریستی به مقامات این کشور هشدار دادند که کشتار، به حاشیه راندن و سرکوب آزادی را متوقف کنند.

ابزاری برای ساخت آسانتر خانههای ضدزلزله

تیمی از مهندسان امریکایی در دانشگاه استنفورد شیوه جدیدی برای ساخت خانه‌های مقاوم در برابر زمین‌لرزه ارائه داده‌اند که فرآیند ساخت چنین‌ خانه‌هایی را آسان و مقرون‌به‌صرفه می‌کند.

مهندسان مدل خانه دو طبقه کوچکی ساخته‌اند که از آن به عنوان طرح «تک‌بدنه» نام برده می‌شود. به جای پیچ‌ و مهره‌کردن تیغه به چهارچوب خانه چوبی، این سازه با چسب به آن متصل شده است. خانه جدید بر روی پی استاندارد قرار داده نشده بلکه روی عایق‌های لرزه‌ای ساخته شده است.

عایق‌های لرزه‌ای از 12 لغزنده فولادی و پلاستیکی ساخته شده‌اند و قطر هر یک از این لغزنده‌ها 11.4 سانتی‌متر است. صفحات و دیش‌های کاسه‌ای شکل ساخته‌شده از فولاد گالوانیزشده نیز در زیر این عایق‌ها قرار داده شدند.

مدل اولیه این خانه بر روی عایق لرزه‌ای آزمایش شد که اساسا به عنوان یک میز لرزان عمل می‌کند. گرچه این ساختمان قادر به خوانش در مقیاس ریشتر نیست، مهندسان گزارش کردند آن‌ها میز را سه بار و با شدت یک زمین‌لرزه 6.9 درجه در مقیاس ریشتر لرزاندند.

در این آزمایش‌ها، به دلیل وجود عایق‌های لرزه‌ای، خانه به صورت ایمن از چپ به راست سر خورد اما آسیبی ندید.

تيمي از مهندسان امريکايي در دانشگاه استنفورد شيوه جديدي براي ساخت خانههاي مقاوم در برابر زمينلرزه ارائه دادهاند که فرآيند ساخت چنين خانههايي را آسان و مقرونبهصرفه ميکند.

مهندسان مدل خانه دو طبقه کوچکي ساختهاند که از آن به عنوان طرح «تکبدنه» نام برده ميشود. به جاي پيچ و مهرهکردن تيغه به چهارچوب خانه چوبي، اين سازه با چسب به آن متصل شده است. خانه جديد بر روي پي استاندارد قرار داده نشده بلکه روي عايقهاي لرزهاي ساخته شده است.

عايقهاي لرزهاي از 12 لغزنده فولادي و پلاستيکي ساخته شدهاند و قطر هر يک از اين لغزندهها 11.4 سانتيمتر است. صفحات و ديشهاي کاسهاي شکل ساختهشده از فولاد گالوانيزشده نيز در زير اين عايقها قرار داده شدند.

مدل اوليه اين خانه بر روي عايق لرزهاي آزمايش شد که اساسا به عنوان يک ميز لرزان عمل ميکند. گرچه اين ساختمان قادر به خوانش در مقياس ريشتر نيست، مهندسان گزارش کردند آنها ميز را سه بار و با شدت يک زمينلرزه 6.9 درجه در مقياس ريشتر لرزاندند.

در اين آزمايشها، به دليل وجود عايقهاي لرزهاي، خانه به صورت ايمن از چپ به راست سر خورد اما آسيبي نديد.

بطری خورشیدی تولیده کننده آب

ر رطوبت را از هوا جمعآوري ميکند، آن را فشرده کرده و به عنوان آب شرب ايمن ذخيره ميکند.

بطري مزبور که توسط سلولهاي خورشيدي نيرودهي ميشود، تا 0.5 ليتر رطوبت را ظرف يک ساعت بايسکل سواري و در شرايط آبوهوايي مناسب جمعآوري ميکند. ميتوان از اين ابزار براي دوچرخهسواران در مسيرهاي طولاني استفاده کرد. يک طراح اتريشي به نام «کريستوف رتزار» بطري آبي به نام یک طراح اتریشی به نام «کریستوف رتزار» بطری آبی به نام Fontus ارائه داده که برای تامین آب نوشیدنی بایسکل سوار، خود را پر از آب می‌کند.

این ابزار رطوبت را از هوا جمع‌آوری می‌کند، آن را فشرده کرده و به عنوان آب شرب ایمن ذخیره می‌کند.

بطری مزبور که توسط سلول‌های خورشیدی نیرودهی می‌شود، تا 0.5 لیتر رطوبت را ظرف یک ساعت بایسکل ‌سواری و در شرایط آب‌وهوایی مناسب جمع‌آوری می‌کند. می‌توان از این ابزار برای دوچرخه‌سواران در مسیرهای طولانی استفاده کرد.

این ابزار رطوبت هوا را جذب می‌کند، مولکول‌های آب را از مولکول‌های هوا جدا می‌کند و آب را در شکل مایع در بطری ذخیره می‌کند.

علاوه بر ارائه ابزار آب همیشگی بایسکل سوار برای سفرهای طولانی، می‌توان از این ابزار برای حمایت از مردم در نواحی از دنیا استفاده کرد که دسترسی آن‌ها به آب آسان نبوده اما رطوبت هوا در آنجا بالاست.

مطابق آمار سازمان ملل، بیش از دو میلیارد نفر در بیش از 40 کشور جهان در مناطقی با کمبود آب زندگی می‌کنند. در سال 2030، 47 درصد جمعیت جهان در مناطق با استرس بالای آب زندگی خواهند کرد و کمبود آب مهم‌ترین موضوع در دنیای امروز به شمار می‌آید که مورد غفلت واقع شده است.

با این حال، بطری در هر دقیقه یک قطره آب تولید می‌کند و این موضوع برای دوچرخه‌سواری در هوایی مرطوب و داغ دشوار خواهد بود. استفاده از این سیستم در شهرها نیز چالش دیگری است چون در شهرها آلودگی هوا آب را غیرقابل‌نوشیدن می‌کند.

با این حال، حمایت‌کنندگان امیدوارند بتوانند این بطری را اصلاح کنند.در هر دقيقه يک قطره آب توليد ميکند و اين موضوع براي دوچرخهسواري در هوايي مرطوب و داغ دشوار خواهد بود. استفاده از اين سيستم در شهرها نيز چالش ديگري است چون در شهرها آلودگي هوا آب را غيرقابلنوشيدن ميکند.

با اين حال، حمايتکنندگان اميدوارند بتوانند اين بطري را اصلاح کنند.

رأی گیری در همه پرسی مردمی بحرین

انتخابات «همه پرسی مردمی» بحرین روز گذشته (جمعه/30 عقرب) در شهرهای مختلف بحرین برگزار شد.

مردم بحرین روز گذشته به منظور اعلام مخالفت خود با انتخابات فرمایشی رژیم آل خلیفه و مشارکت در تعیین سرنوشت خود، در انتخابات «همه پرسی مردمی» که توسط مخالفان نظام برگزار میشود، به پای صندوقهای رأی رفتند.

حوزههای اخذ رأی، روز جمعه در شهرهای مختلف بحرین درهای خود را به روی رأی دهندگان و شرکت کنندگان در همه پرسی عمومی بحرین باز کردند.

صفحه «انقلاب 14 فبروری» در شبکه اجتماعی توئیتر با اعلام این خبر تاکید کرد که خیلی عظیمی از مردم شهر الدراز با حضور در حوزههای اخذ رأی، به تعیین سرنوشت خود پاسخ آری گفتند. حضور مردم الداز در پای صندوقهای رأی گسترده توصیف شده است.

مردم بحرین در داخل و خارج کشور با شرکت در این همه پرسی که قرار است روز گذشته و امروز(30 عقرب و اول قوس) به مدت دو روز برگزار شود، به این سؤال پاسخ میدهند که «آیا مایلید سرنوشت خود را با انتخاب یک نظام سیاسی جدید زیر نظر سازمان ملل متحد تعیین کنید؟»

کمیته مستقل همه پرسی در بحرین تاکید کرده است که همه اقدامات لازم را برای جمع آوری آرای شرکت کنندگان در همه پرسی انجام داده است.

شهروندان بحرینی طی چند روز گذشته همچنین با برگزاری تظاهرات گسترده در مناطق مختلف این کشور بر آمادگی خود برای شرکت در همه پرسی مردمی و تاریخی ماه جاری میلادی تاکید کردهاند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سخن جدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت سخن جدید از نظر تغییرات ظاهری چگونه است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 487
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 239
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 403
  • بازدید ماه : 767
  • بازدید سال : 3,603
  • بازدید کلی : 84,122